13 Ocak 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

13 Ocak 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Japon Prensi (Baş tarafı 1 inci sahifede) müdiranından Mehmet Ali Şevki bey, Prens bahriye za- biti olması itibarile terfik edilen Bahriye kumandam Ziya Bey ve İstanbul matbu- bir Sarayburnu önünde atı müntesibini motör'e Semira: mis / vapuruna — gitmişlerdir. Mehmct Arif Paşa hükümeti- miz namına Prens ve Prenses hazretlerine beyanı hoşamedi etmiş, mihmandarları ve gaze- tecileri kendilerine takdim eylemiştir. Japon kolonisi nn« mıina M. Yasue arzı tazlimat etmiş Madam İkeda Prensese buket vermiştir. K Bu emada İstanbul görü- lüyordu. İstanbul hakkında malümat sahibi olan Prenses çok güzel bir fransızca ile etra- fındakilere sordu: — Kargşısı Galata edğil mi? Orada — Yüksekkaldırım — ve Tekke vardı, içinde dervişler var değil mi? Mihmandarlar Prensese tek- kelerin çoktan kapandığını ve dervişlerin artık tarihe karıp- tığını anlattılar. Saat 11 vapor Galata rıhtımına yanaştı ve misafirlerimiz Sakarya motö: rile Seyrisefanin rıhtımına çık- tılar. Vali ve Şehremini Muhid- din Bey misafirlere şehrin bür- metlerini bildirdi, Prenses Ki- kuko hazretlerine güzel bir boket takdim etti. Mutcakıben - otomobillerle Perapalasa gidildi. Misafirlerimiz #aat bire kadar hususi daire- lerinde istirahat ederek bir bir buçukta Japon sefaretha- nesinde şereflerine verilen hu- vf ziyafete — Iştirak ettiler. Saat dörde kadar sefaretha- nede kalındı. ve tekrar Pera- palasa dönen misafirlerim'z 6,30a kadar iIstirahat ettiler, Bu esnada Mehmet Arif Paşa büyük bir nazaket gör tererek gazatecileri çaya davet etti. Müteakıben Sakarya mo- törile Haydarpaşaya hareket edildi. Garda Vali Bey misa- firleri Astikbal ve teşyi etti. Prens hazretleri Gazi Hazret- lerinin cemile olarak tahsls buyurdukları hususi vagonla- rile Ankaraya hareket ettiler- Prens bazretleri İstanbul ga- zetecilerine: — resmi — meha- fille temas ettikten sonra gö- rüşeceklerini vadetdiler. Pren- ses Kikuko hazretleri İstan- bul'da kalmışlar ve Perapalas otelinde ikamet edeceklerdir. Prensestin mibmandarlığına Vilâyet kalemi mahsus müdürü Ekrem Beyin refikaları tayin edilmiştir. Prensin avdetinde — Japon ticaret sergisini gezmesi — ih- tmaline binaen sergi müdiri- yeti vitrinlerde büyük tadi'ât yapmıştır. Gazi Hz. nin ziyafetleri Ankara 12 —(A.A.) Yarın çehrimize gelecek olan Japon imperatorunun biraderleri P. rene “Takamatso cenaplarile refikaları öğle yemeğini Hari- ciye Vekilinin Çankayadaki köşkünde yiyeceklerdir. Reistcümhur Hazretlerinin ziyafetleri, saat — 20.30 da Marmara köşkünde — verile. cektir. , 14 kânunusani çarşamba günü saat 13,30 da Başvekil Paşa Ha. tarafından Prens Hz. leri şerefine Ankara palasta bir öğle ziyafeti verilecektir. b J& - Beraat eden memurlar İhtilâstan dolayı Ağırceza- da muhakeme edilerek binne- Üce beraat eden Defterdarlık sabık muhasebe müdürü Ah- met, Mümeyiz Galip, Nevzat Raşit ve veznedar Eşref efen- diler Defterdarlığa müracaat ederek açık maaşlarının tedi- ye edilmesini — istemişlerdir. Defterdarlık, hazine vekilleri- nin davayı hukuku şahsiye nok- tasındn temyiz ettiklerini söy- liyerek neticel temyize ka- dar maaşların verilmiyeceğini mumaileyhimaya bildirmiştir. Maarifte Mekteplerde menba suyu içilecek Mekteplerde içilen suların şeralti sıhhiyyeye halz olmadı- gından lise ve orta mekteplere belediye tarafından ilk mek. teplere de idarel hususiye tara- fından memba suyu verilmesine karar verilmiştir. Belediyo riyaseti şubeleri- ne bir tamim göndererek mıntakaları dahilindeki Lise ve orta mektep adedinin ve bunların yevmi su ihtiya: cının tesbitini bildirmiştir. Eğer bu iş bu swretle ya pılacak olursa bir iki güne ka- dar tevzlata başlanacaktır. Atinaya seyahat Hukuk — fakültesi talebesi Alina ya seyahat — yaptıktan sonra, Âli Ticaret Mektebi talebesi de Atina Darülfünu- nunu ziyarete karar vermiştir. Ticaret mektebi talebesi bu seyahatı sömertir. tatilin- de yapacaktır. Seyahatin kaç gün süreceği ve kaç — talebe- nin iştirak edeceği henüz ma- lüm değildir. —honüter Cemiyetlerde: Tayyare cemiyeti idare heyeti Tayyare cemiyeti heyeti Tidaresi bu gün içtima edecek- tir. Bu içiim <da sinemalardan alınan tay yare ianesi hakkında müzekeratta bulunacaktır. h_lkg-d-a——»-u— Kaza kongreleri Dün akyamdan - itibaren C. H. Fırkası kaza kongrele- rine ba | miştir.. Koöngreler sırasile Beşiktaş, Bakırköy salı Beyoğlu, Fatih, Beyazıt Çar- şamba Şile Perşembe Yalova, Çatalca, Silivri, Cuma günündı Sarıyer, Adalar, Beykoz, Kar- tal, Üsküdar, Kadıköy - kaza- ları ikmal edilerek ayın on altısında kongreye — nihayet verilecektir. — —- — —-—— —- Saat 20,30 da gene Ankara palasta Japon sefiri cermapla- rı bir akşam ziyafeti vere- ceklerdir. 15 kânunusani perşembe günü saat 14 te Türk ocak- ları merkez heyeti reisi İstan- bul meb'usu Hamdullah Sup- hi bey tarafından Prens Hz. leri şerefine bir çay ziyafeti verilecektir. Belediye Yeni 931 bütçesini hazırlamakla meşgul Belediyece 1931 Mali senesi bütçesi hazırlığına başlamıştır. Bazı müdüriyetler daha şim- diden kadrolarını hazırlıyarak alâkadar makama varmişler- dir, Diğer — müdüriyetler de noksanlarını tamamlıyarak hazırladıkları — Lütçeleri —ait olduğu makama verecekler- dir. Bu bütçelerin en mü- himlerinden biri de iktısat müdürlüğü — bütçesidir. İktısat müdürlüğü kânunu- sani muyakkat bütçesile teşkil edilen müstahdemin ve seyyahin kısımlarında yapılacak teşkilât için onar ve üçer bin lira tah- konmuştur. Bundan başka iktısat müdürlüğü ayrıca 100 kin lira istemektedir. Bu para ile yeniden üç müesese vücuda getirilecektir. Şefkat, ve belediye ve me- murin tasarruf sandıkları ün- vanını taşıyacak olan bu tan- dıklar ayrı ayrı maksatlarla teşkil edilecekür. Şefkat sandığı,kıymeti nis- beten az olan menkul eşya mukabilinde az falz ile ikra- zatta bulunacaktır ki sandal esasen bedestanında mevcut sandık biraz daha tevsi edile- ecektir. ( Belediye rtandığı) ismile teşkil edilecek ikraz samdığı bir sahada muamele yapa- caktır. Bu sandıkta - müteka- itlerin maaş koponları az fa- izle kınlacak, kıymeti yük- sek eşya mukabilinde ikrazat yapacaktır. Memurin tasarruf sandığı ise bütün devalr me- murlarına yardım edecektir. 10 sene müddetle yüz bin Htra tahsis ve bu para mütedavil bir sermaye olacaktır. Belediye bu sermayeyi yeni emrettiği erzak anbarları teş- kili gibi işlere tahsis edilecektir. kanunun Belediye gayrette Belediye sıhiıyye müfettip- leri tarafından yapılan teftişat neticesinde bazı lokanta ve &hçı dükkünlarinda kırık ve ça lak tabak ve bardak gibi şeyler kullanıldığı görölerek bunlar itoha - edilmiş ve kendileri hakkında da takıbat yapılmak üzere zabit edilmiştir. Kazanç vergilerini bedeli İcar üzerinden veren müke"- leflerin beyanname İitası za- manı gelmişlir. Bu müddet Kâüânunusani nihayetinde bite- cektir. Bu zamana kadar be- yannameler verilmezse yergi miktarının yüzde onbeşi nis- betinde ceza tahsil edilecektir. Defterdarlık — beyannameleri kabul etmeğe başlamıştır. Bun- dan sonra gösterilen kiraların miktarı da teşkil edilecek ko- mlsyonlarda tetkik edilecektir. 931 mali senesine ait tar- hiyatın kanuni müddet zarfın- da bitirilmesi için her tarafta memurini maliyece faaliyete başlanmıştır. varakası tanzim YARIN İŞSEMER MABERLERİ, Köprünün açılma saatleri Galata köprüsünün açılıp kapanma saatleri Heyeti ve- kile kararile tayin edilmiştir. Kânunusani ayı sonuna kadar köprü sabahları 6,45 te kapanacaktır. Müteferrik Telsiz memurları Seyrisefaln ” telsiz memür: ları Posta Telgraf müdiriye- tine müracaat ederek imtihan edilmelerini İstemişlerdi. Pos- ta ve Telgraf müdiriyeti ta: rafından imtihan edilen bu memurlardan - beşi muvaffak olmuş “ve — ehliyetnamelorini almişlardır. Posta memuru İğneadada posta müdürü Ragıp B. bir. müddettenberi kendisine kin beslediği Ah- met iszminde birisini öldür- müştür. Posta müdürü B. za- bıta tarafından tevkif edi?- miş ve Posta müdiriyeti de yerine bir memur göndermiş Dördüncü şube muavinliği Polis müdiriyeti düncü şuhe M. muavinliğine Mülkiye mek- tebi mezunlarından Halit B. tayin edi!miştir. 4düncü şube M. muavini Meh- met Bey de 2inci şube M. mua- vinliğine nakledilecektir. Ucuz Bira Bundan bir müddel evvel memleketlmizin muhtle'if yer. lerinde Bira fabrikaları açıla- cağımı ve ucuz bira satılacağını yazmışlık, Fabrika açmak teşebbü- tünde bulunan Alaman grupu D ik bu fikrinden geçmiştir. Fabrika be'ki önü: müzdeki sene zarfında açıla- caktır. İktışad haberler. Cemiyet istiyorlar Küçük tacirler birliği na- mile bir cemiyet teşkil edil. mek üzere bir kısım esnaf Be- yeğ'u kaymakamlığına bir isti- da ile müracaat etmişler ve Beyoğlu kaymakamlığı da bu istidayı Ğalata nahiyesine ha- vale etmiştir. Bu birlik Vilâ. yete müracaat ederek csnaf cemiyetlerinden şikâyet etmiş- tir. Vilâyet gikâyeti tetkik et. mektedir. Umumi kongre toplanacak Dün Ticaret odası idare heyeti toplanarak Kânunusa- nide aktedilecek umumi kon- grenin ruznamesini tanzim et- miştir. Kongrede bütün iktısa- di muhafil ve Oda âzaları hazır. bulunacaktır. Bu kon- grede, ihraç edilecek malla- rımızın mümkün mertebe mu- hafazası, Sigorta — meseleleri, milli sanaytimiz için bazı ma- kine ve yedek parça itha- linde tahdit sistemi, deniz ticerelinde gayri meşru reka- bet komisiyonunun hazırladığı kanun projeleri, gemilere ait muamele, gemi tamirleri hak- kında karar vereceklerdir, f Gazi Haz. (Baş tarafı 1 inci sahifede) Gazi Hz. Eskişehir, Af. yon ve Konyayı, oradan da Adana, Antalya ve Si- lifkeyi ziyaret edeceklerdir. Avdette Uşak, İzmir ve Menemene uğradıktan son- ra Bandırmayı teşrif ede- cekler ve bir müddet is- tHrahat için İstanbula gele- ceklerdir. Gazi Hiz. nin memleket — dahilindeki yahatlerinin netlicesine göre tesbit edilmekte olan 1la hat projesi Gazi Hz. nin tasyibine arzolunacaktır. Ertuğrul Şemsettin se- Valiler arasında Heyeti vekilede bazılarının tebdiline karar verildi Ankara, 12 (Sureti mahsu- sada — gihen arkadşımızdan telefonla) —Dün İsmet Paşanın riyasetinde içtima eden Heyeti vektle bazı Valilerin tebdil edi!- melerini görüşmüş ve bir çok- Tarının — tebdil. edilmelerine karar veri'miştir. Ertugrul Şemsettin Maarifte yeni tayinler yapıldı Ankara, 12 (Sureti mahsu- sada giden arkadaşımızdan)— Maarif vekâletinde yeni ve mühim tayinler — yapılmıştır. Ragıp Nuürettin B. Talim ve Terbiye heyeti r!yasetine, Orta tedrisat reisi Cevat B. Avrupa telebe — müfettişliğine, İzmir Maarif Emini Orta tedrisat müfttişliğine tayin edilmişlerdir. Ertzgrul Şemsettin Romanyalı balıkcılar Romanya Balıkcılar ceml- yeti şehrimiz balıkcılar cemi- yetine müracaat ederek Ro- manyada Balıkçılık etmek üzere Türk balıkçı istemektedir. Ce- miyet bir çok bakkçılara va- ki teklifi bildirmiş ve arzu edenlerin — gidebileceklerini tebliğ etmiştir. A . Fevkalâde komi- ser taşa tutulmuş Bombay 12 (A.A.) Bu sabah polislerler Poonadaki 4 mahkümun idamını protes. to eden kongreciler arasında şiddetli arbedeler - olmuştur. Tramvaylar ve diğer nakil yasıtaları durdurulmuş ve i- çindekiler inmeğe mecbur e* dilmişlerdir. Fevkslâde ko- miseri nakletmekte olan oto- mobil taşa tutulmuş ve için: dekilerine külür edilmiştir. Etrafı çevrilen 3 polis idam edilen eşhasa karşı hürmet makamında — şapkalarını — çı- karmağa mecbur — edilmişler- dir. — Nümayişçiler — ticarete ve münakalâta mani olmak hususunda israr eylediklerin- den polis hücum — etmiştir. Polis ateş açmıştır, birçok l yaralı vardır. —— Sulhu muhafaza edecekler Yarşöra, İTÇAA)” Ha riciye nazırı M. Zaleşki Le- histan'ın harici siyaseti hak- kında verdiği mufassal iza- hatta Lehistan'ın sulhu mu« haza arzusunu teyit etmiştit. 13 Künunusan! —— Dayamız var haberimiz yok (Baş tarafı I inci sahifede) kemesinde niyabeten bazı şa- hitler dinleniyor. Ceza mahke- meleri usülüne fevfikan alâ- kadarların da haberdar olma- s1, hiç olmazsa maznun veki- linin haberdar edilmesi, bazı istizah hakkımızın istimaline imkân bırakılması lâzım! Meselâ Âşır Paşa hazret. leri hâdiseyi emir - zabitleri bir yüzbaşı Beyden üğren- diklerini söylüyorlar? Maznu- nun bu yüzbaşı Beyin ner>der öğrenmiş olduğunun İsUzahını, hiç olmazsa bu hâdise hak- kındaki — evrakı — resmiyenin mahkemece tetkik ve tami- kinl istemek hakkı bir hakı kanunt değil m'dir? Bu haklar henüz istimı! edimemiştir. Fakat bunların nezaman, — ve nerede istjmal edileceğini henüz kimse kesti- rebilir mi? Muhterem karilerimiz, emin Biz davamızın bir adalet — gayesine varmasına kadar medeni ve kanuni mü- cadelemizede devam edeceğiz. Dünki idam olsunlar! Baba katili sohpada Bir ihtiras yüzünden dağ yolunda balta ile babasını katleden — Süleyman dün sabah saat altıda Beyazıt meydanında idam edilmiştir. İdam esnasında sehpa etrafın- da binlerle kişi bulunuyordu. Katil, son arzun nedir sualine: *— Ben, Babamı — ö'dür: medim, mahkemede kedimi müdafaa edemedim. Fecam şudur ki Gazi paşa, hayatımı çocuklarıma bağışlasın., De- miştir. Mütehassız muha- sebeciler İktısat Vekâletinde ticaret odasına verilen bir cmre na- zaran- Oda — muhasebesinde mütehassıs zavat tarafından bir cem'yet teşkil edilecektir. Cemiyetin teşkili için Oda ta- rafından muhasebe müderris. leri ve bankalardaki zevat da- vet edilerek kendilerine bu husus tefhim edilecektir. Ce- miyet yakınde teşekkü! edecek ve bütün dünyada yapılan muhasebe kongresine iştirak edecektir. |