10 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

10 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Amanas dağlarında | Müteaddit ve çok faydalı madenler Cebelibereket, 5 (Hüsusi) Cebelibereketfn cenup ci- hetinde ki Amanos dağla: rında Şaban çavuşkisminde bir zat müsaedel resmiye ile ötedenberi maden ara- makla meşğuldu. Bu zat ahiren bir çok madenler bülmaya muvaffak olmuş dür. Bulunmuş olan madesler oldukça zengin olup şehre yakın mahallerdir. Bulunan — madenlerden başlıcaları Krom, Bakır, Kü- kürt, Amyant, Kömür ve kara boyadır. Ayni zaman- da bu madenlerden her cin- sten muhtelif mahallerde zengin yataklara tesadüf edilmiştir. Bazı avrupalı mühen- disler de madenlerin oldu. ğu yere giderek cinslerini tesbit — etmişlerdir. — İktisat vekâleli bu madenlerin ba- keşfedildi zılarına işletmek için ruh- sat vermiştir. Bulunmuş olan maden- ler arasında bilhassa kara boya madeni avrupadan gelmekte olan boyalardan çok mükemmel olduğu an- laşılmıştır. Bu civardaki yerli halk kâmilen bu boyaları kullan- maktadırlar. Ayni zamanda bu boyanın bir kısım cilt ve ağaç hastalıklarına da çok faideli olduğu söylen- mektedir. Sırf kendi — çalışması neticesinde bu madenleri bulmuş olan Şaban çavuş bunları işletmek için bir şir- ketle birleşmek fikrindedir. Kendisi madenleri — işletme ruhsatını almış olüup bu i; letme işi başladığı takdirde memleket için birçok falde- ler temin edileceği şüphe- sizdir. Büyük ve müthiş zelzeleler Bütün Makedonyayı harap etti hasarat çok mühimdir Belgrat, 8 (ALA) — Bu sabah Skoplge, Strumiça ve Doyran havalisinde ye- niden şiddetli zelzeleler ol- muştur. Nüfusça hayli za- yiat olduğu söylenmektedir. Telefon ve telgraf muhabe- relerinin tamamile inkıtaa uğraması yüzünden henüz teeyyüt etmiyen bazı haber- lere göre 100 kişi ölmüş 100 kadar kımsede yaralanmıştır. Sofya 8 (AA:) — Bu sa- bah bir zelzele vuku bulmuş bir çok yerlerde bilhassa Neski kasabasında ehemmi- yetli hasarata sebep olmuş- Makdonyada zelzele Belgtat 8 (A.A.) — Us- turunça havalisinde şiddetli zelzele'er olmuştur. Edebiyat mükâfatı Paris, 8 (A.A.) — Se- yahat edebiyatı mükâfatı *Dağbaşı, ismindeki eserin müellifi olan Anderee Mor:- Ugnon'a verilmiştir. Fransız doktorlarına nişan Paris,8 (A. A) Fransız tıp aleminin yüksek simaların- dan olan prefesör Archad ile Dr. Lemenee'ye Lejyon Donör nişanının komandör rülbesi verilmiştir. Fransız parlamentosu Paris, 8 (A.A.) — Meb, usan meclisi, maliye kanu- nunun büyük bir kısmını kabul elmtştir. tur- Bu kasabada 2 kişinin öldüğü haber alınmıştır. Bir çok yerlerde ahali büyük bir korku ve telâş içinde evlerini birakıp üstü açık yerlere çekilmişlerdir. Atina, 8 (A.A) — Dön vukubulan zelzelede Sela- nik havalisindeki diğer ka- sabalarda da bir çok evler yıkılmıştır. Bilhassa *'Doy- ran' kilisesi harap olmuş ve çökmüştür. Bü zelzele şid- deti itibarile 1928 de Bul- garistan'da vukubulan ha- reketi arzı andırmaktadır. , » Rusya - Estonya Reval, 8 (ALA.) — Eta ajansı bildiriyor : Estonya tarafından ge'en bir şahıs bu sabah Rus hu- dudunu geçmek teşebbüsün- de eulunmuştur. Kendisini tevkife çalışan Estonyalı bir asker Rus kududu muhafız- Jarından biri tarafından ya- ralanmıştır. Yaralı Estonya'lı asker mukabelede hulunmuş hu- dut muhafızı ile hududu geçmeğe — çalışan meçhal şahsı öldürmüştür. Ruslar cesetleri alıp gölürmüşlerdir. Bu meçhul “adamın Rus arkerile söz birliği ederek Rus'ya ya avdet etmek is- teyen bir bolşevik memuru olduğu — zannedilmektedir. Bu hadise, Estonya topra- ğında vukubulmuştur. Bir Japon prensesi doğdu Tokio;, 8 (A. A) Japonya İmperatoriçesinin bir. kızı dünyaya gelmiştir. Yeni do- ğan — kız. - imperatoriçenin dördüncü kerimeleridir. YARIN ŞEHİR HABERLERİ | Tramvaylar Üsküdar hattı temdit ediliyor Üsküdar tramvay hattı- nın Kadıköyüne temdit edi- lecek kısmına bu yaz baş- lanması için tedbirler alın- maktadır. Bundan evvel Ana- dolu cihetinde inşası mecburi we ihtiyart hatlar için ayrı ayrı iki şartname tanzim edilerek bunlar evvelâ ayrı ayrı ve bilâhara da heyeti umumiye- si münakasaya konmuş ise de her iki münakasada mu- vafık görülmemiştir. Binaen- aleyh şimdilik inşası ihtiyari hatların yaptırılmasından sarfınazar olunmuştur. Yalnız mecburi hatlar yaptırılacuktır, Bu kısmın da başında Kadıköy hattı gelmektedir. Şirket bu hu- susta esa$ itibarile iki gru- pla anlaşmıştır. Binaenaleyh imşaat tekrar münakasaya konmıyarak pazarlık sure- tile bu gruplara yaptırıla- caktır. Kazanç vergisi Mahallen yapılan tetkikler - esnafın lehindedir Kazanç vergilerini takdir için bir heyet teşkil edil- miştir. Bu heyete ticaret odası Sirkecide Hilâl lokan- tası sahibi Hüseyin bey ta- yin edilmiştir. Defterdarlık ve belediyeden tayin edilen murahhaslarla bir nahiye müdüründen mürekkep olan bu heyet semt semt faall- yete geçmiştir. Hüseyin — Bey heyetin faaliyeti hakkında diyor ki: — Halk arasında kazanç vergisinden şikâyet eden'er vardı. Hükümet kazanç vergisi verecek mücssesatın mevki ve mahallerinde kazanç ko- misyonları tarafından esaslı tetkikat yapılmasını karar- Taştırmıştı. Biz de bu karara müate- niden esnafın vaziyetlerini mahallerinde tetkik ederek ona göre kazanç vergisi tarh ediyoruz. Esnaf maballerinde tetki- kat yapıldığından ve vazl.- yetleri hakiki surette tesbit edilepek ona göre hareket edildiğinden memnuniyet ız- har etmektedir. Vazifemizi bu suretle ifa- ya devam ederek, hem er- nafın mağduriyetini, mucip olmıyacak hem de kanunun ruh, mefadımı yerine getire- cek surette kısa bir zaman- da işimizi bitireceğiz. Demir yolları İdaresinde tebeddülât yapılıyor Aldığımız malümata na- zaran demiryolları - idaresi müdürü Haşim Bey rahat- sızlığının devamına mebni idareden çekilmek üzeredir. Yerine işletme dairesi mü- dürü mübhendis Vasfi, onun yerine şube müdürlerinden Nüzhet, onun — yerine de mühendis Cemal Beyler ta- yin edilmek üzeredir. Darülfünun Avrupaya talebe gönderecek Darülfünun emaneti ve fakülteler, Darülfünunun git. tikçe daha kuvvetli bir ilim merkezi olmasına çalışmak- tadırlar. Emanet bu yıl açı: lacak olan Felsefe, İktisat ve Ceza enstitüleri için ha- zırlıklarda bulunmaktadır. Avrupa darülfünunlarile ve bu meyanda Çekoslavakya ile talebe mübadelesi yapı- lacaktır. Darülfünun emanetinin bir rapor hazırladığı ve bu raporda Darülfünunda mu- allimlik müderrislik için beş derece tesbit edildiği işaa ediliyor, Dün de kaydettiği- miz bu şayia etrafında tah- kikat “yaptık. Öğrendik ki böyle bir rapor yoktur ve Darülfünunda — müderrislik ve muallimlik için daba evvelce tesbit edilmiş olduğu üzere üç derece vardır. 1 — Müderris muavin- liği 2 Mualiim'lik; 3 Müder- rislik. Emanet, ııl'ılıınlığı ve enstitü şefliğini derece olarak kabul ve telâkki et- memektedir. Darülfünun, bu sene zarfında Ayrupaya ta- lebe göndermeyi — temin edecektir. Kibrit fabrikası Balta limanında yapılıyor Kibrit şirketi kibrit inhi- sgarını üzerine alırken muay- yen bir müddet zarfında bir kibrit fabrikası inşasını taa- hüt etmişti. Şirket innisar işine baş- Uhyalıdanberi bir senelik za- man geçtiği halde henüz fabrika inşası teşebbüsüne girişmediği için Maliye ve: kâleti şirkete bu noktayı hatırlatmıstır. Bunun üzerine şirket ye- ni bir fabrika inşası için faaliyete girmiştir. Şirket bir kaç fabrika maballi bu- larak vekâlete bildirmiştir. Maliye vekâleti bunların içinden Evkaf idaresine ait olan Boyacı köy ile Balta Himanı aratında ki çayııı in tihap etmiştir. Şirket idaresi Evkafla temas ederek bu çayıla ta- lip olduğunu bildirmiştir. Şirket mukavelesi muci- bince inhisarın tessüsünden üç sene sonraya kadar fab- rikanın faaliyete geçmiş ol- ması lâzımdır. Bunun için gelecek sene ortasında fab- rika temamlanmış olacaktır. Yunan artistleri Memleketlerine avdet ediyorlar Çehrimizde bulunan Yu- nan operet heyetleri iki ay- danberi devam eden tem- sillerden sonra, bu ayın on altısında şehrimizden ayrı- hyorlar. Denebilir ki, Yunan artisleri temsil rdkoru kır- mışlardır. Her gece oyna- nan temsillerdenmada cuma ve pazar günleri suvareden başka ayrıca da ikiser ma- tine vermişler ve yüksek bir tahammül kabiliyeti gös- termişlerdir. Mahkemelerde : Mezarlık Kime ait olacak Surup Agop mezarlığı me- selesi yüzünden Ermeni baş papaslığının Belediye aley- hine açtığı Dava, dün dör- düncü Hukuk mahkeme- sinde ruyet edilmiştir. Baş papaslık bu mezar- lığın kendisine ait olduğu- nu ileri sürmektedir. Belediye ise zaten hali bir — vaziyette bulunan ve emvali metrukeden olan bu kabristanın şehre ait oldu- ğunu iddia etmektedir. Başpapaslık ayrıca me- zarlık cıvarındaki garajların icarlarının karar neticesine kadar bir bankaya tevdiini istemektedir. Bu gün gerek mezarlık ve gerek garajlar belediyenin — elinde oldu- ğundan icarları belediye almaktadır. Baş papaslık içinde kendi ölülerine ait — kemikler bulunan mezarlığın beledi. yeden istirdadı lâzımgeldiği iddiasındadır. İddialar arasındaki tezat dolayısile tetkikat yapılmak üzere muhakeme 21 mart Cumartesi — gününe — talik olunmuştur. Hasan Beyi vuran adam Bir kız yüzünden Kadı- köyünde Hasan Bey isminde birisini vuran — meyhaneci Feyzinin — muhakemesi dün Ağırceza mahkemesinde rü- yet olunmuştur. Muazzez evvelce Hasan beyin evinde hizmetçi imiş. Fakat meyhaneci Feyziyi severek ona kaçmış. Firarın- dan iki üç gün sonra eski evine dönmüşsede Hasan Bey tarafından kahul olun- mamıştır. Bunun üzerine Feyzi bir gece yoluna çıkmış. Hasan beyi zorla evine götürmüş. Muazzezle bir eylenli yaparız demiş. Fakat eve girdikleri zaman üzerine hücümederek seni öldüreceğim diye bağır- mıya başlamış ve Hasan beyi kolundan, kalçasından vur- muştur. Heye'ti hakime, filin kail kastile ikamdan —maznun Feyzinin tevkifine ve şahit« lerin celbi için muhakemenin talikine karar vermiştir. ; a . İflâs meselesi Hüseyin bey kararı temyiz ediyor Gerek Kavalalı İbrahim paşa zade ticarethanesi ve gerekse — mücssese — sahibi İstanbul meb'usu Hüseyin B. hakkında ikinci ticaret mah- kemesince iflâs kararı veril- diğini yazmıştık. Karar dün- de icra ve iflâs dairesine havale olunmamıştır. Haber aldığımıza göre gerek mües- sese ve gersk Hüseyin bey kararı temyiz edeceklerdir. KUŞ ——— BAKIŞI. 10 Mart a CAT Z MK AAA SK Matemli Bacaklar Bir gün Kadıköy iskele- sindeydim. Başlarında mek: — | teplerinin firmasını taşıyan » güzel kasketli bir genç kız — kafilesi gördüm. Öyle gülüşüyorlardı ki boş kadehe vurulan bir fiske bile, bu kadar ahenkli ses çıkaramaz. Bu neş'eye sebep neydi biliyor musunuz ? ÇORAP DEĞİŞTİRMEK Evet, bu genç kızların hepsi bir elektrik «sür'atile bekleme yerinde çoraplarını çıkarıyorlardı. Eyvah!. Hem bu havada.. yoksa yeni bir modamıydı? Bunları düşünürken ne görsem beğenir siniz? Sıyrılan siyah çorapların altından başkaları çıkıyor. Hem bunlar en son moda renkler... Ağzım bir kaldı. karış açık * O zaman anladım. Mekteplerde siyah çorap mecburi ya ! İşte bu mektepliler böyle iki çifte hem maarifin em- rini hem de keyiflerini ye- rine getiriyorlar. * Bir cümleyle mektepte mateme bürünen bacaklar, sokakta çileden çıkıyorlar. BÜRHANETTİN ÂLİ Cemiyetlerde: Osman Reis Hamallar cemiyetinin başına geçirildi Hamallar cemiyeti idare heyeti intihabının neticesi nihayet dün anlaşılmıştır. Galata gümrüğü hamal başısı Osman reis cemiyet reisliği fiçin seçilmiştir. Di- ğer azalar da şun'ardır : Ağabik, Ali Ağa, Şaban çavuş, Ali, Mustafa, Süley- man, Muhittin, Ömer Lütfü Hüseyin, Mustafa, Faik, Ni yazi Efendiler. Müb;;ıcılar Ve Simsarlar Hülâsalarını dün yazdı- ğımız mübayaacılar cemi- yetinin arizası henüz borsa komiserliğine vermemişler- dir. Dün alâkadar bir zat bize mübayaacıların muta- HKbatı hakkında şu izahatı vermiştir : Mübayaacılar simsarların ihracını — mevzuubahsede- mezler. Gerçi üç sene evvel mutavassıtlık vazifesinin yak nız mübayaacılara — bırakık: ması için nizamname edilmişti. Fakat bu tadilât henüz İktısat vekâletince kabul edik mediğinden eski nizamname€ baki demektir. Bu nizamname — muci* bince de simsarların kaldırık ması mümkün değildir. A- naliz meselesine gelince: Bu mesele ihtisas işidir, eğer mübayaacılar bu —husustâ mutahassıs iseler bu iş onlark — devrolunabilir. Fakat aralar — rında bu tarz ihtisaslari olanlar mevcut bulunduğu” nu zannetmiyorum,