16 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

16 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

<t İk AAA Saî)sarı kar Amerikada bü- yağmış Görice mahvoldu Makedonyasında dehşetli Sırp ve Arnavuklukta zelzeleler oluyor. Görice şehri zelzeleden harap — olmuştur. - (2.200) ev kısmen yıkılmış, kısmen hasarata uğramıştır. Hasa- rat milyonlarcadır. Bazı yerlerde zelzeleyle berater sapsarı renkte kar yağmıştır. Hapishanede . isyan Joltet , İlindis, 14 (A.A) — Hükümet hapishanesinde mevkuf bulunan 1500 - kişi öğle yemeğini yedikten son- ra, höcrelerine dönmek is- tememişler ve kapılara doğ- ru koşmuşlardır. Bunun ü- zerine hapishanede mühim bir — kargaşalık olmuştur. Çarçabuk vak'a mahalline çağırilan muhafız kuvvetler hapishaneyi kordon altına almışlar ve mitra'yözlerini silâhsız bulunan âsilerin ü- zerine çrvirmişlerdir. Mev- kuflardan $ kişi bir yüz- başının etrafını sarmışlar ve kendisini haylı hırpalamış- lardır. Fakat, yüzbaşının imda- dına keşan muhafızlar tara- fından öldürülmüşlerdir. 60 kadar âsi mevkuf ta mut- bakta ve yemek koğuşunda bulunan eşyayı yarı yarıya tahrip etmişlerdir. Üzerle- rine Aaçılan ateş — üzerine bunlar biraz sonra rahat durmağa mecbur olmuşlar- dır. Mevkuflardan 43 ünün ellerine kelepçe vurulmuştur. Bu kargaşalık esnasında mu- hafızlardan bir kişi yara- lanmış ve âsilerden ikisi a- ğır olmak üzre 4 kişi ya- ralı düşmüştür. Yaralılar- dan biri ölmüştür. Yağmurdan Doluya Kukluk klân cemiye- tinin marifeti ve bir zencinin insanlığı Cansas Ciyt, 14 (A.A) — Teksas hükümeti dahilinde Dalias şehrinde tevkif edilen amele fırkasına mensup iki amele serbes bırakılarak ha- yishaneden çıktıkları sırada “Kukluk klân, iemindeki girli teşkilâta mensop bir takım âza tarafından yolda | yakalandıklarızı ve kamçı ile öldüresiye dövülmüşlerdir Bir zenci bu iki ameleyi yarı ölü bir balde bulmuş ve evine götürerek kendilerine | bakmıştır . Hindistan nüfusu ne kadardır? Delhi, 14 ( AA ) — Ge- çen Şubatta yapılan nüfus tahririnden alınan neticede Hindistan imperatorluğunun bugünkü nüfusunun 355.5 mi'yona yakın olduğunu gös- termiştir. 1921 de yapılan nüfus tahririnde Hindistanın nüfusu takriben 319 milyon- dan ibaret bulunmuştu. Şu hesaba göre, nüfus miktarı 10 sene içinde yüzde , 10,2 n isbetinde artınışlır. | delillerini yük bir firar hadisesi COLUMBUS, 13.— Müt- tehidei Amerika hapishane gardiyanları bugün mühim bir firar hadisesinin önüne geçmişlerdir. Mabpuslardan bir kısmı hapishanenin dir duvarını dinamitle atarak kaçmağa — teşebbüs etmiş fekat bu teşebbüsleri vak- tinde haber alınmıştır. Te- şebbüse ön ayak olanlar- dan beş kişi şiddetli nazaret altına alınmışlardır, La Havane, 13 — Meş- hur Principe kalesindeki siyasi mevkufların kaçmak için bir komplo hazırladıkları anlaşılmış ve sabah erken- den hapishaneden alınarak z '_j Hükümetin karşılaştığı müşkülât Paris, 12— Fransanın si- yasi ufku yeniden karar- mağa — başlıyor- — Fransa —Garbi Afrika ve Fransa — Cenupi Amerika hava hat- larını işleten şirketin serma- yesini tedarik eden bankala- rın tatil- tediyatı hükümetin behemehal ele almağa mec- bur olacağı bir takım yeni meseleleri ortaya çıkarmış- | tır- Bu meselenin en mü- himi Maliye nazırı Flandinin vaziyetidir. Flandım naza- rete gelmeden evvel bah- settiğimiz. hava nakliyat şirketinin hukuk — müşaviri idi. Ve bu şirket öteden- beri hükümetten tahsirat alıyordu. Fliandinin bundan dolayi parlemento tahkikat komisyonu huzuruna çıka- rılmasının sosyalistler tara- fından talep olunacağı söy- leniyor. Diğer bir rivayete göre son heyeti vekile içti- maında nazırlardan bir kaçı otomobillerle sahilin tenha İp|andine istifa etmesini tavsiye bir noktasına götürülmüş ve orada bekleyen bir va- pura bindirilerek Pines ada sındaki hapishaneye naklo- lunmuşlardır. Amerikada iş- sizler çoğaldı Nev-York, 14 (A. A.) — Muhaceret idaresi memur- larma 3 seneden az bir müddet parasız kaldıkları için kendi memleketlerine dönmek isteyen bütün ec- nebilere meccanen Üüçüreü sınıf bilet vermeleri zım- nında talimat gönderilmiş- tir. Şicago haydutları Şicago: 13 — İçki yasa- ği kanununa rlayeti temine memur ajanların bir çoğu dün gece Şicago zorba ve haydutlarımın — içtima yeri olan ve — meşhur Alcapona tarafından işleti- len yer altı meyhanelerinden birini basmış ve yüz elli kadar haydudu cürmü meş- hut — halinde yakalamış- lardır. Haydutlar çürmü meşhut ortadan kaldır- mak için meyhanede ne ka- dar şişe varsa hepsini kır- mışlardır. ÂAjanlar Alcapone ait bir demirkasanın kapısını- Oksyacetylene lâmbasile erite- rek çok mühim vesikalar elde etmişlerdir. Almanyada - şiddetli kar fırtınası Berlin, 13 — Son yirmi zarfında Almanyada ve bilhassa Prüsyada hü- küm türe2 şiddetli kar fir- tımalarından dolayı hava seferleri muattal kalmış ve Berlin ile civar köyler ara- sındaki otobüsler işleyeme- miştir. Tirenler bir kaç saat teahhur ile gelmiştir. Maa- mafih hatlar kardan temiz- saât | Tenmiş ve servisler yine inti | zamına girmiştir. Altı. bin işsiz" Berlin sokaklarındaki karı toplamakla meşguldür. Elli bin Şöför Polise Yardımcı Nevyork, 13 —(A.A) Polis müdürlüğü Nevyorktaki elli bin şölörü geçen gün öldü- rülen Mis Gordon un katille- rinin — izini bulmak için Polise yardıma davet etmiş- tir. Polis şöförlere kızın birer fotografisini — dağıt- miştir . etmişlerse de maliye nazırı bunu kabul etmmoiştir. Hükü- metin bütçeyi çıkarmak için parlemento karşısına çıka- cağı şu sırada bu yüzden devrilmesine efkârı umumi- ye muhalif bulunmaktadır . Son dakika — Nantes deki Bankue Des Paysa dovest bankasının da tediyalını tatil ettiği haber alınmıştır . Bu bankanın eyaletlerde bir çok şubeleri vardı . Türk - Macar (Birinci sayfadan devam) Dün bu.meslektaşla gö rüştük dedi ki: “İki dost memleketin samimiyetini bu cemiyet ispat edecektir. Çok ümit ediyorum ki ragbet görece- ğiz. Bu sayede iki mem- leket her sahada istifade edecektir. Türkiyenin her tarafında şubeler de açmak kabil olduğu takdirde isti- fade o nispette genişler. Maçaristan'daki — Turan cemiyetinin reisi Fransuva Jozefti çok temenni ederim ki Büyük Gazde bu cemi- yeti yüksek şahsiyetlerinin himayelerine almak lutfun- da - bulunur. Madam önümüzdeki yaz tatilinde 100 Macar izcisinin İstanbula geleceğini de ha- ber vermiştir. İntihap teftiş heyetinden Mebuslar mlihabı kanu- nunun 1Z2inci maddesine tevlikan — meb'us - intihabı hey,eti teftişiyesince tetkik ve üsülen tahkik — edilen müntehiplere ait defterler 16-3-931 işbu pazartesi gü- nünden itibaren 15 gün a- sılmak üzere İcap eden yerlere talik edilmiştir. İn- tihap hakkını haiz olan va: tandaşlardan mezkür def- terler münderecatına itirazı olanların işbu 15 gün zar- fında İstanbulda belediye binasında içtima eden he- y'eti teftişiyeye pulsuz bir istid'a ile keyfiyeti bildir. meleri hususu ilân olunur. Tashih 12 mart tarihli nüsha- mızdaki Şeyhülislâm Zade Ahmet Muhtar beyin (İn- takı Hak) Namındaki ese- rine ait ilânın Beyoğlu sa- tiş yeri; (Mondial) kitap- hanesi olacağı yerde So- niyal olarak çıkmıştır. Rusyakarşısında Dünyanın hareket siyaseti (Başmakaleden devam) edelim: Rus ihtilâli, hangi gayeye gideceğini bilmediği icin devam ediyor, bir se- iâmet fikri arıyor! Çünkü, ihtilâli yapan Nihilist felse- fesi, bu gayeyi gösterme- mişti. Bunun için, evvela Çarın hal'ini isteyenlerin elin- de idi. Sonra, cümhuriyetçilerin eline geçti. Başka birgün, s08- yalistlerin ellerinde görünü- yordu. Nihayet, komunistler- | den selâmet istedi. Bunlarda | da bir ümit göremeyince, | sistemsizliğe düştü . Bugün , | bütün devlet — sistemlerile | karışık bir zihniyetin elinde bulunuyor. Fakat, bu zihni- yette tabii hayati , ferdin ilca serbestisini temin ede miyor. Halbuki, milli, kud- reti israf eden bu ihtilâli gayesine erişmesi lâzımdır . Bütün dünya, bu fiktr güllesinin nasıl ve nerede patlayacağını düşünmek va- ziyetine geldi. Kendi mu- | hitinde bir intiha bulamı yan ve kitapta yazılı dev- ı let sislemlerini kabul ede- meyen Rus ihtilâli, hudut Dları hazicinde ve ba günkü l medeniyetin sistemleri fev- | kında bir fikir aramak ih- Uirası içinde çırpınmaktadır. Bu hareket, son tecrübe olacak, ya yıkılacak, ya dünyayı da kendisine karış- tracaklır. — Eğer, harekete geçemezse, tefessüh ede- cektir. Zira, inkilâptan ev- velki fikirleri israfla geçi- niyor ! Rus ihtilâli, bu hamleyi bir iki defa tecrübe etmiş t. Troçki, Kızılköprüyü al- mak için ihtilâl ordusunu Lehistana hücum ettirmişti. Enverle Cemal Paşaların Hindistan maceraları, s0n Çin ihtilâli, bütün dünya- daki komunist tahrikâtı gi- bi sondajlar yapılmıştı. Bun- lar, medeniyetin ilmi karşı- sında eriyince, bütün dünya* nin iktbsadi teşkilâtını boz- mak istiyen bir taarruz si- yaseti takip olunmağa baş- landı. Bu siyaset, yeni bir sistem —değildi. İnsanların temeddün ede ede terket" tikleri bazı iptidal ve gay- ri insani üsüllere müracaat edilmiş, cihan piyasasında bır rekabet esası temin olun: muştu. Dumping ismini alan bu siyasetin mahiyetini izah edelim. Bugünkü dünyada fer- din serbestisi esastır. Bu fert, esirlik, angarya, hükümet hesabına çalışmak ve hissi, fikri ve keyfi ihtiyaçların- dan mahrumiyet gibi hak- sızlıklardan — kurtulmuştur. Dünyanın manivelâsı, insa- nın bu haklarını temin ede- cek bir haldedir. Moskva, insanların bu haklarını ilga etmiş, Firavunların Beniİsra- ili çalıştırdıkları gibi halkı çalıştırmağa başlamıştır.Sonra, Bu sâydan aldığı mahsulü de dünya piyasasına çıkar. mıştır. Bu mallarda el işi ve sermaye kârı — yoktur. Bunun için, dünyanın her memlekette ki mahsulünden ucuza malolmuştur. Şüphesiz, bu usülle bütün rakipleri ezer. Rusya ise, bitmez tükenmez bir ölke olduğu için, bütün dünyaya tesir edebilecek bir haldedir. Bu —hareketin gayesi, dünyanın her memleketin- Ankara Yekpareliği Teessüs Etti (Birinci sayfadan devam) beyan etmesi üzerine, uy- durmadan — ibaret olduğu anlaşılmıştır. H. fırkası listesi henüz heyeti teltişiyeye ve- rilmemiştir. Liste müntehibi sani intihabatını müteakip heyeti teftişiyeye verilecek ve ondan sonra gazetelerde neşredilecektir. Ankara (Yarın) — Halk fırkası müntehibi sanilerinin mahalle muhtarlarından yap- mağa karar vermiştir. Bu suretle çıkacak meb- usların Halk fırkasına men- sup olacağı gayet tabiidir. Müstakil meb'us nam- zetliğine isimlerini koyanlar beyhude vakit zayi ediyor- ve boş bir ümide kapılıyor lar demektir. | Ankara, 15 Meb'us namzetleri — ilân edilirken Gazi Hz., - fırka | 16 Mart şehitleri ( birinci sayfadan devam ) yalistlerin, en imperyalisti ngiliz ordusunun namert bir bölüğü, müdafaasız bir Türk karakolunu uykuday- ken basmıştı. Memetçikleri- mizin kanı Britanya sürgü- lerini kızartmıştı.. Biz ne o kazımızla - zaran düşman süngülerini unuttuk, ne de Memetçik- lerimizin hatırası bir an umumi reisi sıfatıyla, yeni meclisin yapacağı işleri izah edeceklerdir. Reylerin fırka namzetlerine verilmesini lif edecek beyannameye me/"* but ikinci bir zeyilde, fırkâa | meb'uslarının hangi işleri yapıp yapmıyacakları izal edilecektir.. Yeni meclis toplandığı | gün, İsmet paşa hükümetli istifanamesini — Reistcümhur | Hazretlerine takdim edecek yeni kabine tekrar İsmet p#' b şanın riyasetinde uıelıkiu eyliyecektir. Vekiller arsın" da tebeddül olup olmıyacaği © zaman belli olacaktır. Yeni hükümet, teşekkü- lünden bir hafta sonra mec- liste proğramını okuyacaktıf Bu yeni proğramın daha evvel fırka grubunda uzun uzadıya müzakere edilmesi muhtemeldir. Baş Papas aske kacakçılığı mı yapıyor? (Birinci sayfadan devam) Bir muharririmizi Fenef başpapaslığına gönderdik. Muharririmizin — kraldan ziyade kral taraftarı olat başpapaslık mensuplarından aldığı cevap şudur. — Fotyos Efendile gör hatırımızdan çıkardık.. Bu gün — imperyalizme karşı Dumlupınarda olduğu kadar yekpareyiz.!.. Bu gün 16 Mart şehit- lerimizin ihtifalini yapıyoruz. Bu ihtifal en aziz ihtifal- lerimizden biridir. Vatan- daşlar.. İhtifal programının taf- silâtı iç sahifelerimizdedir. —— ——— -—— deki mahsullerin fiyatlarını bozmak maliyet fiyatından aşağıya düşürmek, mustah- silleri zararlara sokmak ve neti- cede de demokrasi rejimi aley- hine umumi bir ihtilâl çı- kartmaktır. Rusya ise, bu Dumping siyasetinden kazan- dığı paralarla büyük bir askeri sanayi lesis etmekte, ordusunu makineleştirmek- tedir. Çünkü, Dumping'ten çı- kacak ihtilâl günü de ha- harekete gelecek ve dün- yadaki nihai macerasına başlayacaktır. Niçin? Dünyaya ne ge- tiriyor? Hiç! Yalnız, nihistlik! Bu günkü medeniyet, bu siyaset karşısında hareketsiz kalamazdı. Ya bugünkü me- deniyetin yıkılmasına razı olmak veya bu Rus cinne- tine bir nihayet vermek lâzımdı. Fransa, bu hare: kâtın başına geçti. Ameri- kada işe karıştı. Son Ro- ma itilâfında — ise bir hareket plânı yapıldı. Şimdi, Almanya ve Türkiye'den maada, bü- tün dünya Rusya ihtilâli aleyhine bir cephe almiş. tır. Cihan, kendi kendine gayesini bulamayan bu ih- tilâle bir geye bulmak, bu ihtilâli tabiileştirmek vazifesi karşısında bulunuyor. Bu vazife, en nihayet bir harp- le ifa edilecektir. Dünyanın siyasi ufku kararmış, harp alihesi gö- rünmeğe başlamıştır. Türkiye ile Almanyanın bu badiredeki vaziyetlerini başka bir makale de tetkik edeceğiz. Naci İSMAİL rüşmek mümkün değildir. Belki telefonla görüşmek kabil olur diye telefonu açtık. Alınan cevap gene buna yakındır. Telefonda bize ceval veren her kimse bu se fer de Fotyos efendinin baş papaslıkta bulunmadı ganı söyledi. Arkasından — süratle d telefonu kapadı. Fener bat papaslığı devletin resmi ka" — nunlarına karşı tecavüz et miş diye ortaya bir iddit atılırken, herhalde başpâ' paslık buna cevap vermek mecburiyetindedir. Halbukt bu yapılmamıştır. Birçok işler de sarib olmıyan başpapaslığın Türk kanunlarına karşı teca ettiği iddiası karşısında sarit' olması lâzımgelir. Türk - Sovyet (1 inci sahifeden devam) Bey. Moskovada Sovyet H4 riciye Komiseri M. Lllvin'( hi Cenaplarına — şu telgrafat” meyi göndermişlerdir- 16 Mari 1921 - tarihit” de Moskovada — aktedile? Türk - Sovyet dostluk mü” ahedesinin — onuncu — Y | dönümü münasebetile 28 alilerine sadikane dostlu, teyit etmekle bahtiyarıf” Dost milletlerin Sovyet hür kümetinin mütemadi gö'| retlerile kendilerine mu! der olan sandet ve refahf nail olmalarını temenni ede rim Türkiye ile Sovyetist - p yal'st Cümhuriyetleri ittiht' birbirine bağlıyan ve hef memleket ıiel’:ı ııü'" neticeler vermiş olan luğun mıılııfıu' ve ııl"" *i için pek samimi M w lerimi arzeylerim., Müessif bir ir Sabık adliye rüesâ' dan, divanı temyiz ask baş müşavirliğinden ©' kait İhsan Bey irl miştir. Kederdide aile beyanı taziyet ederiz. . ! - ! İ N Ç Kİ 4 " ! i | V| Kİ N İ | 4|