29 Mart 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

29 Mart 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 3

, 29 Mürt ( Birinci sayfadan devam ) teakil ottiğim Cumhuriyet ":lk fırkası reisliğini filen edeceğim tabiidir. ; Hükümetin tcratına mü- Sallik olarak serdeylediği" TİZ noktai nazarların zama- Tinda mevzuu bahsol uk- fa Sevaplarını vermek hü- Ünete ais olacaktır. Bu su. Telle hakikatların daha açık Teydana çıkarağına şüphe Yoktur, Büyük Millet Meclisinde millet müvacehesinde, Ület işlerinin serbest mü- Dakaşası ve hüsnü-niyet sa- | — zatların ve fırkaların İÇtihatlarını ortaya koyarak Milletin A4li menfaatlerini Aramaları, benim gençliği- Mdenberi âşık ve taraftar Sİduğum bir sistemdir. Reisicömhur olmıyarak Yalnız filen cumhuriyet Halk Fırkası Reisi bile bulunsay- dim fırka programını ve ic- Taatını tenlcit eden ve insa- İ ve siyasi ahlâkına emin olduğum sizin gibi bir zatın Mmütalealarını dikkat ve mu- habbetle dinlerdim ve isti- fadeli bulurdum. Memnuniyetle tekrar gö Tüyorumki, lâik Cumhuriyet esasında beraberiz. Zaten bonim siyasi hayatta bir ta- raflı olarak daima aradığım ve arıyacağım temel budur. Binaenaleyh büyük mec- liste ayni temele — isti. natcden yeni bir fırkanın faaliyete geçerek millet işle- rini serbes münakaşa etme- sin Cümhuriyetin esasların- dan Bu itibarla, Gayri mübadil Türkiyedeki gayrimüba- dil ailelerin adedi 2500 kadardır. Şimdiye kadar yapilan üymet — takdirinde, arazi *ahibi olan gayrimübadille- Tin hakları 20, müsakkafat Sahiplerininse 8 milyonu aş” Taştir. Kıymetleri takdir. edil- Meyen gayrimübadil malla- Tinin kiymeti de 6 milyon 'ira kadar tahmin olunmak- tadır, Gayrimüballillerin #mlâki yekünunun 24 milyon kadar tutacağı bu - süretle Anlaşılmaktadır. Emlâkin 16 tenelik irat bedelleri bu Yekünun haricindedir. Gayrimübadiller, şimdi- © kadar, bıraktıkları emlâ- —— Haa S -e “OKUYAMAZ - Yalnız RKEKLER AD TKREZ VAA | S.F. niçin kapandı I noktai nazarınızı takip için ı siyasi mücadeleye girmenizi bittabi hüsnü tetâkki ettim. Reisicamhur bBulunduğum müddetçe, — Reisicumhurlu- ğun uhdeme tevdi eylediği yüksek ve kanuni vazifeleri, hükümette olan ve olmıyan fırkalara karşı adilâne ve bi- tarafane ifa edeceğime ve Lâik Cumhuriyet esası dahi- linde fırkanızın her nevij si- yast faaliyet cereyanlarının bir manlaya uğramıyacağı- na emmniyet edebilirsiniz efendim. Reisicumhur GAZİ MUSTAFA KEMAL Bu mektup üç esası kal' iyyetle göstermektedir. 1 — Reisi cumhur Gazi Hazretleri, Halk - fırkasıntn reisi olduklarını dalma reis kalacaklarını ve Halk Fırkası Roisi sifatile fırkasını idare edeceklerini beyan etmek- tedirler. 2 — Reis cumhur Haz- retleri, «“Millet işierinin Ser bes münakaşası ve hüsüniyet sahibi zatla- rın ve fırkaların içti- hatlarını ortaya, mille- tin ali menfaatlerini aramaları 3 — Relisi cumhur Haz- retleri, “Lâik — Cümhuriyet esası dahilinde,, bir fırkanın *Her nevi siyasi faaliyet cere- yanlarının bir manaya oğra- mıyacağına — kati teminat veriyorlardı. Dü ddi ler işi kinin ancak yüzde ikisini almış bulunmaktadır; 16 se- nelik irat bedellerinin ise üç ayltğını! Hükümet, gayrimübadil- lerin geri kalan istihkakla- İarını temin için Anadolu- daki Yunan emlâkinin gös- tererek, kendilerine, (tıpkı para gibi mütedavil bono- lar dağıtmağa karar ver. miştir. Anadoludaki Yunan em.- lâkinin mecmu kıymeti 6-7 milyon kadardır. Gayrimübadiller — cemi- yeti erkânından bulunan Celâl B. ve Halil paşa, bono tevziatının sür'atle yapılma- sını temin için teşebbüsler de bulunmak üzere Anka- rada alâkadar makuamlara- la temas etmektedir. )e //ı Zevce ekmektir. ünkü utanırım, sıkır tu Bana bir kariim çu mek- tüz, Yüzmış Ben temas et- Ya Mevzuu çok ziyade şa- | tize dikkat buldum. Bakınız| * Öyle bulacakmısınız. slrdnl hannım efendi Tica ize töyleyeceğim şeyi Rizle lerim bütün dikkati- *ual dinleyiniz ve soracağım €hemmiyetle cevap Diz. Ben bu derdi kim- lq,; Açmam bunu anneme n kardeşima fısıldaya- Veri, Yey, | | Maşuka şekerleme J İ mam Çi hırim. 4 Ben yirm beş yayşıtıda dul kadınım. Evvelâ çok mda evlendim, ke- cam bir sene sonra öldü ço- cuğum yok. Hayatım bir kız gibi ebeveyniinin geçiyor. Ve çok teçrübesiz bir kadın oldu- ğum için tıpkı bir genç kız kadar saf ve temiz duygu" larla genç bir adam seviyo> rum. Buadam beni pek zl- bir küçük yaşı: genç yaninda (1 inci sahifeden devam ) üzere diğer yerlerdeki avu- katlardan hiç biri müra- caat etmemişlerdir. Halk firkasının verdiği karara göre bu devrede meb'us namzedi - gösterile- cekler dört kızıma ayrılmak- tadır. 1 — Yözelli kişilik bir çiftci ekseriveti, 2 — Elli ki şilik bir töccar gürupu 3 — Elli kişilik mütefekki” grupu 4 — Yetmişi .i kişilik muh- telif meslekler gurupu. Talipler arasında bu sı- nıfları haiz olanların adedi pek azdır.. Bunun - için H. fırkasının vilâyetlerdeki teşkilâtına müracaat edile rek bu sıfatları haiz şahısla- rıo birer listesi hazırlamala- rı emredilmiştir. Meb'usnanı- bu listelerden tefrik olunacaktır. Aunkarada belirmeğe yeni siyasi vaziyet yu merkezdir: Halk fırka içinde dört müs- takil grup — olacak — her grup yarım — müstakil bir fırka gibi haraket edecektir. Hattâ bn gruupları idare e- decek isimleri de ağızlarda olaşmeğı başlamışdır. İzmir Bedirhanı — Vasıf bey köylü, Hamdullah Suphi Beyin — mütefekkir. ler, İzmir meb'uu Celâl Beyin tüccar ve Afiyon zetleri meb'usu meb'usu Ali beyin de müsta- kil meslekler grupu! riyaseti- ne geçecekleri hakkında şa- yialar deveran etmektedir . Fırka kumanda hey'eti bu teşekküller arasında bir müvazene tesis etmek için husüsi - tetkikatta bulunacak bir hey'et tayin etmiştir . Bu hey'et muhtelif fikirleri müş- terek bir gayeye sevk etmek gibi idari bir usul arayacak- tır . Ferit Bey Adliye müsteşarı İs- tanbula geldi Adliye müsteşarı Ferit Bey dün şehrimize gelmiş tir. Bir müddet İstanbul ad- liyesini teftişten sonra tek- rar Ankaraya dönecektir. Gülhane müsamereler Gülhane senelik müsa- merelerinin — dokuzuncusu saat dört bucukta in'ikat edecektir. yade sevdiğini söylüyor. Peşimden ayrılmayor. Ba- na gayet — fedakâr ve muhabbetli, fekal benimle evlenmeğe hiç yanaşmıyori Ben ne zaman evlenmek hakkında umumi surette bir bahis açarsam oda umu- mı sürette izdivacın aleyhin- de bulunuyor. Evlenmek aşkı öldürürmüş. Sevişen insanlar daima sevişmeli takat bu sevgile- rini kanunu bir şey yapma. maliimilşer. Mecburiyet aşkın düşmanı imiş. O hiç bir ze- man sevdiği — hir kadınla evlenmek istemezmiş, onu | hayatına rabtederek pek kı- sa bir zamanda onun nefre- tini kazanmak — demekmiş: Reca ederim bu doğru mu- dur. Sevdiğim adam izdi- namzet arıyor k YARIN Efğan büyük elçisini Kabül buyurdular Ankara, 28 (A. A.)— Ek gan büyük elçisi Sultan Ah- met Han bugün Cankaya köşkünde Reisicumhur Haz- relleri tarafndan mutat mera- simle kabul edilerek itimat- namelerini takdim etmiştir. Efgan büyük elçisi bu münasebetle bir nutuk irat ederek bu nutukta Türkiye — Efgan arasındaki — dostluğu mevzuu Dbahsetmiş ve relsi- cumhur hazretlerinin saadet- lerini ve Türk milletinin refa- hını temenni eylediğini be- yan eylemiştir. Reisicumhnr hazretleride bu nutka mukabele ede rek Efkan milletinin refah ve inkişafısini temenni İzhar eder buyurmuşlardır. Eksik g.a; tene- kelerl (Birinci sayfadan devam) lerininin küçük gaz teneke- lerinini muayene etmiştir. Bu tenikclerde belediye ta- rafından tayin edilen mik- dardan daha az gaz bulun. muştur. Bunun için müsa- dere olunmuşdur. İstanbul cihetinde de Ka- ra Eftim oğlu Ucarethane- sinin küçük tenikeleri mu ayene edilmiş, bunların bep- side tai çıkmıştır. Belediye murakabe eb cümenin bu teflişi — devam edecek, muhtelif perâkende satılan eksik te- nekelerde musadere edile- cektir. Maamalih Anadoluya gönderilen tenekelerin tef- Üşleri mümkün — değildir. Bunların da mahalli beledi- yeler tarafından muayene edilerek noksanlarının mu- saderesi icapeder. Şirketler arasındaki re- kabet yüzünden gaz İşleri fena — bir haldedir. Kolzalı gazlar, —içinden — çıkılmaz bir hale geldi. Şimdi , bu be- lâya birde noksan gaz sat- mak marifeti ilâve edilmiş yerlerde oluyor. Bilhassa, nektsındi- kat ve istandart ovil gibi #irketlerin bu gibi — işleri yapmaları akla sığmaz bir haldir. Belediye, bu şirketle- re karşı daha şümullü bir mücadele açmalı, bunların gayri meşru kazanç usulleri- ne bir hatime verilmelidir . vacın aleyhinde — olduğu Icin mi yoksa beni sevmediği için mi? bana evlenmemizi teklif etmiyor . Ben benimle İ evlenmek istemiyen bu ada- min aşkına inanayım mı 7? Bana akıl öğretirmisiniz arzı hürmet ederim sırdaş anım, Kalamış Şükran Mümtaz Kalamışta Şükran Müm- taz hanımefendiye Hanımefendi. Sizi sevdiğini söyleyip izdivaca yaklaşmayan sev- gilinizin aşkına ipanmayınız O adam sizi bütün hayotına bağlayacap parar seviyor yahutta sizi sevdiği halde kendine hayat arkadaşı ya- pacak kadar size hürmet et. miyordırki bunun ikiside fe- nadır. Sahife 3 H. F. sı yeni | Gazi Hazretleri gada — Türk tarihinde aa İYUNAN İHTİLALI Etniki Eterya teşkilâtı Tp Muharr_i:iğsA_:;î MOruç İşlere şimdilik fena git- miyor gözile bakılıyordu. Tam |bu sırada Rusya im- paratoru Pavli Türkiyeye | semile ve iltifak olmak üzere () (Cezairiseba) (1) idare- sinin tapzimi, ve karadan Arnavutluğa — bitişik — olan —Tepedelenlihin Fransızlar- dan zabtetpiği— (Preveze) (Bargu) (Vinçe) Ponerino) kalelerinin Türkiyeye ilhak edilmesini teklif etti. İstan- bul bu semahattan ziyade- sile mahzuz oldu. Hakikatte Şar (Pavli) ilertsi için Türkiyenin başına en büyük gaileyi hazırlıyor- du : Bunu anlayan yoktu . (1214-1799) Zilkadesinin seki- zinci günü İstanbuldaki Rus elçisi (Vasili Tamare) ile Türk murahhasları bizleşti- ler, Çezairi seba ile Tepe- delenli Ali paşanın Fransız: lardan — zaptettiği — sabık Venedik cumhuriyetine ait dört kalenin İdaresi tarzına dair on iki maddelik Bir mukavele aktettiler t? Yeni mukavele Cezairisebayı vücudu —ortandan kalkan Venedik — cumhüriyetinden kuvvetli bir cumburiyet ha- line sokuyordu. Eski Yunan ve Moranın burnu dibinde cumhuriyet ile idare edebile- cek olan bu adaların ahalisi baştanbaşa Rum idi. İik Mora isyanı zamanında (Ce- zalriseba ) Venenik istilâ- sında bulunduğu için Rus- lar ve Moralılar buralardan istifade edememişlerdi, (1214 1799) muahedesile dostane ve mültefikane bu manii dahi izale ediyrolardk Yapılan muahedede Ce- zairiseba) Mora ve Arnavut- luk sahillerine yakın oldu. gundan kendi âyan ve eşra- fi tarafından idare edilir. bir cümhuriyet şekline k o- nuldu. Üç senede bir vergi verecekti, (Korfo) (Kelfalon- ya), (Zanta), (Ayamadra), (Anaki), (Pakse), (Çoka) ve salir mamur ve mamur bu- lanmıyan büyüklü küçüklü | adaların idarelerine ait da- | hili nizam, Türk ve Rus devletleri tarafından tarzim edilecekti. (2 Size üç sual sorayım, Bir dükkâd camakânında gördüğünüz güzel elmasın sahibi olmağımı yoksa onun haftanın şu veya bu günün- ede iğreti bir kaç saat tak- meği mı tercih edersiniz. İnsan begendiği bir. ep yaya bir elmasa bile sabip olmak isterken hiç sevdiği bir kadını ortalarda bırakır- mı? Yoksa onu yanına alıp resmi — hayarına bağlayıp herkesin karşısında iftihar- d eder? Şükran hanım sizde in- sansınız. bir az kendinizi dinleyiniz. Hiç evlenmekle insan sevdiği adamdan bık tırırmı, Sevğilinize inanma: yanız. O sizin tecrübesizliğiniz- den — istifaden etmek iste Muahedenin saydığı ada- lardaki kaleler ve istihkâm- lar yerli ahaliye teslim edi- lecekti. Mamalih buraları harp nihayetinde tahliye edilmek şartile muvakkaten Rus ve Türk askeri tarafın- dan işgal altında tutulacaktı. (BI Cezairseba tüccar ve ahalisi kendilerine mahsus (Bayrakla) Karadenizde ti- caret ve seyahat edecek. lerdi. |4) Yani — Venedik cümhuriyetinden bozmu ye- ni (Rum adalar cumhuriyeti) namını alıyordu. Türklerin bukarlar feda- kârlıklarına mukabil yine (Hususi bir cemile ) olarak Tepedelenli Âli paşanın, Fı- ransızlardan aldığı dört kale Türkiyeye ilhak ediliyordu, İstanbul şu ilhak maddesinin ihtiva ettiği cumleleri et- raflıca ilrak edebilmiş ol- saydı kendi vücuduna aşı- İanan yeni firergi çıbanının ne afet olduğunu anlamak. ta güçlük çekmezdi. Ruslar (Dört kaleyi) Türklere veri- yorlardı. Hakikatte de, Arnavut- kuğun kenarıma yeni bir hiris- tiyan hükümeti kuruyorlar- dı. Tepedelenlinin kan dö- kerek zaptettiği Dört kale ahalisi hiristiyan idi , Bu se- beple — buraları Türkiyeye ilhak edilmekle beraber Lir Türk gidip bu kasabalarda H Cezair seba - bakkındı Iksa olarak malümat verm görüyoruz; Çezalri ehi isminin delâlet ettiği gibi yedi adadır. Bun- larar Yıman adaları da denirdi. Kor- to, Paksos, Ayamavro, Piyaki, Kefe- lanya, Zanta, Çer büyügü — Kefalonya Korfoazn (73000) nüfusu Kefelonyanın - (63060) nüfusu vardı. Hapsinin nüfusu(240,000) dir.ÇEski Yugan ramanundaki adaleri Srasile şunlardır. Korkire, Pakon, Lokudya,., İtali,, Sefsleni, Zkintos, Kitre, yahsti Çeka, dir.. Bu adalar zikri geçtiği üzere Napoelonun ce- sacallığında Frags zlara geçti. (1214 1799) Ruşlarla Türkler aldılar, Poleonun gallesinin Avrupapa, masından yeni (1815) den (ki goore; (1817-1233) İugilişlere igeçti. İngüllzser büyük Yunan ba #edelarden Mralrinra | tiler, En n'hayet (1863-1280) | Düveli muszzama kararile devletine iatikal etmiştir. — Mali nÜfusunu bilmiyoruz. ZL Cezari sebaya dair (IZ4 1200 tarihli muahedenin — birinci, ikinci macdelerine bak, Kİ Kezş mushedenin madde 5 bak. 4LKoz> muahedenin madde 6 bak yen aşkınızı fena bir şe- kilde istimar eden açık gö- zün biridir. İzdivaç aşkın ahlaki bi- le almıasa tabil bir - netice: sidır. Her seven sevdiği şeye senetle, sepetin malik oltuak ister. Sizi sevdiğini iddea eden gençe bir aptrtıman hadiye ediniz açaba senedi- ni çıkarmaz mı? dersiniz. Sevişen ınsan'ar hirbirine ekmek su gibi elzem olmalı- dır. Zeyvce bir yani erkeğin eşi olan kadın ekmek maşu- ku bir şekerleme, Ekmeksiz yaşanmaz. Şe: kerleme zaruri ihtiyaçların biri değildir. İşte benim size cevabım budur. SIRDAŞ