10 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

İki Sehep Eskiden!, zin fikir hayatı mevzuubahs olduğu zaman, ancak İstan- buldaki münevver zümre nazarı itibara alınırdı , memleketimi- Bütün imparatorluk dahi- lindeki bilgi nisbeti muka- yese edilmezdi. Binnetice- umumi irfan seviyesi tahlil edilirken bir vasatı müte- nasip bulmak imkânı olmaz- dı. Ç4Mezkür hatanın neden tevellüt ettiğini tetkik etmek istersek, pu ikı sebebi bulu- yoruz: 1 — Cemiyette, fikri taksimi âmalin seyyanen ya- pılmamış olması: 2 — Nefis feragatinin ve — ilim hakikatçiliğine taban zit bir. diktatöra demek olan — ferdiyete niha- tabana yet veren zümrevi teşekkül- lerin ortaya atılmaması. Birinci sebebi biraz ta- Mekteplerin gençlik, kültür vahdetinden ! mahrum bir hayata — atılıyor- tabakaları terbiye- mik — edelim. yetiştirdiği vaziyette du. — Halk şuurlu bir milliyet sinden bihaberdiler. Ümmet devrinin ruhlar: da yaptığı tahrip ve kesif cehalet te buna inzimam ediyordu. Bu suretle halkla zümre arasında isa, münevver mutavassıt bir anlaşma im- kânı kalmayordu. O zaman, cemiyette mü- rebbi vazifesini görecek fert- ler, kendikendilerini orta- dan kaldırıyorlar ve böylece fikri bir 1ş bölümsüzlüğü mu- hitleri tilerletmek şöyle dur- sun, bilâkis dağıtıyordu. İkinci sebebe gelince: Bu, ilk amilin tabil bir idi. İnsanları maddi menfa- atlerin haricinde bir gayeye sürüklemenin adeta imkân- sızlıştığı bir devirdeyiz. Hal buki ruhi ve fikri bir me- sele mevcuttu ve onun ha- mına — hodgâm, — mutlak ferdiyetçilikle mücadele edi Böylelikle veye bu: neticesi lecekti. cemi- yeti kemiren şu nun mürakabesiz zihniyetine nihayet verilel i Çünkü, ilimde İdiktatör- lük ancak ehliyet i ve tenkidi iskât eden vukufla kabil idi. Meğer ki, memle- ketin her köşesinde münev- ver zümre teşekkülleri bulu- nursa, Fakat , bu irfan irtifaı mevcut olmayan vilâyetler- de ise cehaletin, ilim nam- na yaptığı istirkap hareke- hayata hâkim bulun: maktaydı. leri i l Son inkılâp devrine ka- ! AM AM BENIDE HAAATI - Aman yarabbim, bu adam- ni at oynatlı acaba ? cağız ŞE Odaların Bir Kısmı Tevhit Ediliyor İktısat vekâleti odaları hakkında esaslı tet kikat yapmaktadır. Vazi- yetleri — itibarile biribirine civar olan odalar — tevhit edilecektir. Aymı zamanda mevcudiyetlerine lüzum gö ticaret rülmiyen — bazı — odalarda lâğvolunacaklardır. Bu me- yanda Acıpayam — ticaret odası lüzumsuzluğuna mebni kaldırılmış ve keyfiyet ve- kâlet İstanbul mıntakası ticaret müdiriye- tarafından; tine bildirilmiştir. Haliçliler Şirketten şikâyet ediyorlar Haliç vapurları şirketi- nin, son günlerde, birçok postaları İlâğvettiğini 'yaz- mıştık, Haliç civarı halkı, vaziyetten şikâyete başla: mışlardır. Bunun üzerine Ticareti ğü, Haliç yetini tetkike başlamıştır. Usküdar Otobüsleri için bir tarife yapılıyor Kadıköy ve Üsküdar ci- hetlerindeki otobüsler, şim- diye kadar, muayyen bir tarileye tabi değildi. Oto- büslar müşteri dolmadıkça hareket etmemekte, bazen de, ik üç müşteri on önbeş da- bahriye müdürlü tirketinin — vazi- kika bekledikten sonra “dol- madı! , idi diye indirilmekte Halkın bu husustaki şi- kâyetlerini dikkate alan Belediye, bu civar otobüslari İçin bir tanzimine başlamıştır. Tarifede gösterilen saatlerde — isterse otöbüste tek müşteri bulun- sun otöbüsler, hareket etme- ğe mecbur tutulacaklardır. Tarifenin tanziminde, vapur nazarı tarife hareketleri de nazarı dikkate alınmaktadır. Tarife yakında lanacak, tatbikına cektir. ————————-.—— dar izah ettiğimiz bu iki hata, memleketi — içinden şiddetle takrip etti. Bugün ise, aynı tarzın nihayet verilmek isteniyor. Lâkin, ne gibi vasıtalarla bu gaye elde edilecek? Onu da, yarın araştıracağız. Sabih İZZET tamam- geçile- idamesine | (Yarın)ın Halk Diplomatı | P Kar yahu ... Bana YARIN ğ STLRSaDk Standard Oilden alınacak — vergi Kaç Bin Liradır? Defterdarlık Ve Kumpanya Ayrı Ayrı ltiraz ediyor Standard Oil gaz kumpanyasından, Defterdarlıkça 20 bin lira istihlâk vergisi istenmişti. Kumpanya, bu karara iliraz ettiğinden, vilâyet idare heyeti tetkikata başlamiştı. Bu tetk bin Hraya indirilmiştir. son günlerde tamamlanmış, vergi miktarı 10 Bu yeni karara, hem defterdarlık, hem de Kumpanya itiraz etmişlerdir. Defterdarlık vergi miktarının indirilmemesinin ve teniyi- zen yeniden tetkikatta bulunulmasını istemiştir Standart Öil kumpanyası ise, 10 bin lirayı da fazla bul- maktadır. Temyizen yapılacak tetkikattan karar verilecektir. Yalova'da Yapılacak telgrafane Yaloya — pastahanesinin zamanda ayni bir telgraf- hane getirileceğini hi fa: aliyete devam olunmakta- dır. Şimdilik Yalova ile İs- tanbul arasında telgraf hat- haline yazmıştık. Bu husur! ları dikilmiş ve teller — geril: miştir. Istanbulun çöpleri Bir Alman grupunun, İs- tanbul çöplerini fennt usul- lerle imha etmek için Bele- diyeye —müracaat ettiğini yazmıştık. Bu grupun teklif- bu sefer mülâyt leri, m gö- rülmüş ve temaslar başla- mıştır. Temaslar — müsmir olursa, bir itilâfname tan- zim edilerek, tetkik edilmek üzere, Şehir meclisinin daimi encümenine verilecektir. Kuşculuk sergisi Mayısta, Taksim bahçe- sinde açılacak olan kuşuu- lak, — kümes hayvanatı ve çiçekçilik sergisine Amasya Niğde ve Malatyadan mü- | racaatlar yapılmıştır. .o. sonra, yakında, kat'i İskânda Yakında tasfiye başlıyor Taşfiye kanununun tet: | kiki üzerine, yakın zaman: da, iskân idareleri tama- men lâğvedilecektir. İstanbul, İzmir de Sam sunda dahiliye nüfus işlerine merbut birer muhacir sevk | memurluğu teşkil edilmesi muhtemeldir. İskân idaresi memurları da, o zaman, Dahiliye — vekâleti alınacaklardır. Tütün işçileri İstanbul cemiyeti heyeti idaresinden: 26 Mart 931 Cuma gü- nü yaptığımız heyeti umu- miye konferansında 'intihap edilmiş idare heyeti polisin tahkikatına arzedildi. Bun- dan sonra bir gazetede hey- eti idarenin kabul olunma- dığını okuduk. Bunun üze- şübe müdürü ettik. olu- tütün — işçileri rine üçüncü Kerim beye müracaa Heyeti idarenin kabul nup olunmadığını' sorduğu- muzda; kabul olünmadığı- mız cevabını aldık. Bu mü- keyfiyeti nasebetle ilân ederiz. “Yarın,, ın <— Küçük İIlânları £$ Yarm., karilerine bir hizmet edebil- mek emelile küçük ilânları aşağıdaki şart- larla 10 Nisandan itibaren kabule başlıya- caktır. 1— 5 kelime bir satırdır , e Her satır için 5 kuruş ücret alinır . Bir defadan fazla neşredilecek ilânlardan yüzde 15 tenzilât yapılır . Küçük ilânlar her gün neşredilir . İsteyen — kariler intihap edecekleri rumuzla gazetemizi adres gösterebilirler . AA AA ERDTEDAN LA a — — Hişt, hemşeri, dur ,, . bak, nereye böyle yahu ? İşine nihayet verilen Haliç şirkeli ame- Haliç şirketi müdürü olacak bey, adamı işten çıkarmak nasıl lesi — Al bakalım , olurmuş ? emrine R HABERLERİ Harici Ticaret Ofisinde Macaristan hükümeti it- | hal maddeleri hakkında ye- ni bir karar vermiştir Bu karara göre menşe şahadetnamesine tâbi itha- listesinde tadilât Bu suretle Ma. caristanla ticari münasebet- lât eşyası yapılmıştır . lerde bulunmak — kolaylaş- mıştır , Macaristan hükümeti ye- ni tadil lâyihasının bir su- retini harici ticaret ofisine göndermiştir. Olis te alâka- darlara istedikleri malümatı vermektedir. Mi'li Hükümet İ in ğ ; Bütçesine müteallik borçlar Milli hükümet bütçesine müteallik borçlarına ait ka- nuna şu madde ilâve edile- rek vilâyete tebliğ edilmiş- tir. 1513 numaralı tâbi olup mezkür kanuın ile tayin edilen müracaat müd- detinin hitamından sonra borçların kanunun eden işbu itibaren altı ay ve bu altı ayın hitamından tebeyyün alacaklıları neşrinden sonra tebeyyün eden borç- ların alacaklıları dahi bor- cun tebeyyün ettiği tarihten itibaren kezalik altı ay zer- fında en malmemurlarına arzuhal ile t edebileceklerdir- Kezalik mezkür kanunun mahalli büyük mür ikinci maddesi mucibince merkezde müteşekkil komis- yonu - faaliyetine — nihayet sonra, yukariki tefikan alma- verildikten madde hükmüne malmemurluklarınca cak müracaat evrakı mezkür 1513 numaralı kanun esa- dairesinde Maliye Ve- tetkik satı kâletince ve intaç olunacaktır. 1513 numaralı kanun ile işbu kanunun birinci madde- lerinde yazılı müddetler için. de mal memerlarına müra- caat etmeyenlerin alacakları Ancak müracaat edilmemesi kanuni mazeretlere müstenit bulunduğu tebeyyün ettiği takdirde, bu kabil istihkak sahiplerinin müracaatları ka- bul olimacaktır. Karagöz Ve iş olmayımca kanuna , hazine lehine sakıt olıcnkııı.’ Karagöz — Be adam; Müdür Onlar Biri kahkaha kıralı öte- kide yumruk, Biri Avrupada dulaşıyor, ü, Türkiyede. Birinin Şarlo, ikincisinin Tüney. öbi * Sigaramdan çıkan duman- lara, bir şair gözü ile mah- mur, mahmur bakarak, bu iki mes'ut adamı düşünü- yorum. Bana öyle geliyor ki, bunlar kadar bugün, düşün- cesiz, kaygısız insan yoldtur. Belki vardır, hem de pek çok vardır. Lâkin şimdilik benim bildiğim, benim” gör- Şarlo pantolonu, kamış bas- düğüm bu simalardır. bol tonu, İğri bacağile “iki tak- la bir bakla,, yapıp milyo- ner oldu. Tüney, iki “kroşe, bir “direk , vurup milyoner oldu. Üstelik bir milyol de “Kadın, aldı. Yaşıyorlar, alkışlanıyorlar . * Bir de bana bakın ! Bu iki bahtiyar adam- daki “Haslat, Jar olmadık- tan maada bu günden yarına çıkacağım belli değil. Kafama bir yumruk in- er miyeceği ne mulüm... Gazete yazı ister Meb'us olmamın ihtimali yok Ne tarafa baksan karanlık * Gıptacı adam değilim, Fakat gelin de siz, benim yerimde olun da “Haset,, çi olmayın. BÜRHANETTİN ÂLİ Bakırköyde Hızırı öldürenlerin muhakemesi Bakırköyde Hızırı öldür” mekle maznün — Fazlı v€ Emrullah'la müşevvik Mev” lâdun muhakemelerine düf ağırcezada — başlanmışti” Mevlüt boşadığı karısını H" zırın sevmesinden kendisit? muğber olmuş ve Fal! ile Emrullaha bu cinaytt yaptırmıştır. Fazlı dün cinayeti W raf etmistir. Ancak nüft teskeresine göre Fazlı 14£47 rullah 12 yaşlarında olduk rından — hakiki yaşların' tesbiti için dava talik ol" muştur, — Haliç Şirketi emir er! sana cebinden aylık V' değil a !... (Karagöz kendi kendine)i # yarabbim bu işsizliğ'n sonu nereye V"