19 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

19 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 Almanlar. fındıklarımız | aleyhinde çalışıyorlar Almanyada büyük - bir | ithalât müessesesinin Türk W fınıkları aleyhinde propa- ganda yapmakta olduğu ve Rusların Kafkasi — fındık- laşının Türk — fındıklarına rekabet edecek nefaset ha- iz bulunduğunu tamime ça- lıştığı haber almıştır. Bu münasetle gerek Al- manyadaki ve gerek bütün Avusturyadaki çikolüâta fab- rikaları çok fiyatla piyasaya dökülen Kafkas fın- dıkları kullanmakta imişler: Avrupadaki ticaret oda. larımızın — yaptığı - tetkikat neticesinde bu tarrda çalışan mMüessesenin anlaşıl- mıştır. Ticaret ucuz iemi mümessillerimiz mukabil — propagandalarla fındıklarımızın Avrupa - pi- yasasında yaptığı takviyeye — çalışmak üzere tedbir almışlardır. ——— İçk!' kaçakçıları Nevyork 17 (A.A)— Ja: maik zencefili etiketi altın- da talüş ispirtosu ihtiva e- eden bir mahlüt' 100 kişiyi zehirlemiş olmak- la maznun olarak 6 kişi tevkif edilmiştir. Fransa'da grevler Roubaiks, 17 (A.A.) — Mensucat sanayii patronlar sendikaları komisyonu, üc- retlerde — tenzilât icrasının derpiş edilmesi hususunun tarihini 11 Mayısa talik et- miştir. Gandi çağırılıyor Bombay, 17 (A. A) — İstihbar edildiğine göre Lort İrvin, M. Gandi'den Müslü- man-Mecusi meselesi halle- dilsin edilmesin Londra yu varlak masa konferansında hazır bulunmasını talep et- miştir. Tren kazası Londra, 17- (A. A) — Londra - Leeds ekspresinin 6 vagonu yoldan çıkmış ve bunlardan birisinin bağla- ma zinciri koptuğundan dev- rilmiştir. İki kişi hafifçe ya- ralanmıştır. Tayyare rekoru Sydney, 18 (ALA) — İngiltere Avusturalya arasındaki — mesafeyi yeni bir rekor addedilebilecek bir zamanda katetmeğe mu- ( vaffak olan tayyareci Scoti, bugün Sydneye gelmiş ve hükümet erkânı tarafından karşılanmıştır. Rakibi, ken- disini ilk önce tebrik miştir. tesirleri satarak ile et- “ŞEHİR Sadullah Bey Ne diyor? Dünkü gazetelerden bi- rinde Seyrisefain idaresinin İstanbul —Marsilya seferleri ne idi. Dün umumi müdür Sâ- dullâh Bey bu hususta bir muharrırimize şunları söy- lemiştir. başlıyacağı yazılmakta — Bizim böyle bir şey- den haberimiz yoktur. Gaze:- teler yazıyorlar. Hatta bu hususta her hanği — bir — tasavurumuz dahi yoktor,.Sadullâh bey Yalovadaki tesisat hakında- da ila şu izahatı vermiştir. Yalovadaki tesisat faali- yetine devam olutmaktadır. Tesisat biran evvel ikmal edilerek Yalova, bu yazdan itibaren İstanbulun en mü- kemmel tenezzük yeri ola- caktır,,. Ticcaret müşaviri Almanya'da İktisat tah- sili gören gençlerimizden Habip Edip Bey İktisat ves kâleti ticaret müşavirliğine tayin olunmuştur. Hükümet ödeyecek Ticaret odası denizcilik şobesi Türk — vapurcuları arasında bir sendika teşki- lini düşünüyor. Bu müna- sebetle bir kanun projesi hazırlanmıştır. Bu projeye göre hükümet harici sefer- ler yapacak vapurların za- rarını ödiyecektir. Rus Malları İktisat vekâletinin piya- samızdaki Rus mallarının fiatları ,hakkında Ticaret Odasından malümat 'istedi- ğini yazmıştık. Oda bu ma- lümatı peyderpey gönder- mektedir. Memleketimize ne mik- tar ve ne cins Rusmalı it- hal olunduğunu için oda gömrük den bazı şeyler dır. Tarifeler indirildi Bayram — münasebetile Devlet demiryollar idaresi 25 nisandan 4 mayıs akşa- mına — kadar — tarifeler de tenzilât yapmıştır. Şamandralar Limandaki şamandırala- rın tebdiline başlamıştır. anlamak idaresin- sormakta- | (Yarın )ın Halk diplomatı — Belediye müfettişi umumiliği nakle- diliyor. — Ya bune? — Belediye memurin müdirliği diliyor | Son karar veriliyor! Eğer gene itilâf olmazsa vekâlet işe girişecek Darülfünun divanı bu- gün içtima ederek geçen | toplanmada Tıp meclisi mü- derrisine havele edilen Rasim Ali Beyin Fizyoloji kitabı hakkında son kararım ve- rilecektir. Her içtimada sü- lüsanı ekseriyet olamadığın- dan kitap hakkında bir tür- * lü harar verilemiyordu. Her | iki grupta ediyordu. sözlerinde ısrar | Hacı yağwıwv İstiyorlar Arjantin hükümeti İstan- bul Ticaret odasına müraca- sürme, hacıyağı, gül- yağı almak istediklerini bil- dirmiştir. Ticaret odası key- fiyeti alâkadar tüccarları- mıza tebliğ etmiştir, Kunduracılar sergisi Lehistanda açılacak Poz- nan sergisine iştirak edacek müesseselerin gönderecekleri Uşya için şimendifer idare- atla nakliye — ücretlerinden yüzde 50 tenzilât yapmak- tadirler, Ayrıca Budapeştede de bir. kunduracılar — vergisi açılacakır . — Kunduracıla- rımıza iİştirakları leri icin mü- racaat olunmuşsa da kun- duracılar cemiyeti bu teklifi kabul etmemiştir. Kurbanlık Koyunlar Kurban bayram!na on gün kalmıştır. Bu sene daha henüz kurbanlık koyun gel- memiştir. Buna sebep celeplerin ik- tisadi buhranı nezarı itiba- ra almaları ve koyun getir- memeleridir. Böyle olmakla beraber birkaç güne kadar bir kaç sürü geleceği — de bazı cejplertarafından tah- min edilmektedir. Bu sene kurbanlık ko- yunların başka senelere na- zaran daha söyleniyor. Yeni tiyatro yapılıyor İtalya hükümeti İstan: buldaki Konsolosane bina- ucuz olacağı sını bir İtalyan şirketine devretmiştir. Şirket burada bir tiyatro binası yapacaktır. nakle- l Eğer bügünkü içtima da gene bir kararla neticlenmezse Maarif vazıyet edeceği söylenmek- tedir, vekâletinir bu işe Haberaldığımıza göre Tıp müderrislerinden Akil Muh- tar B. Rasim Ali beyin neş- rettiği (Müderrislere cevep) isimli kitabına cevap hazır | lamaktadır, li;:rapalas İhtilâfı Perapalas oteli meselesi ortaya yeniden çıkmıştır. Otel evelce Bodosaki ismin- de bir rum tacire satılmış- tır. Milli idarenin İstanbul- Bodo- saki kaçmıştır. Firariler hak- kındaki kanun — mucibince ötel evvela hükümete, daha sonra Emlâk ve Eytam ban- kasına intikal etmiştir. Bir kaç sene evvel de Emlâk ve Eytam bankası oteli altı yüz bin liraya sat- mıştır. Bu aralık yataklı vagon- lar şirketi otelin Bodosaki tarafından kendisine - satıl. dığını iddia etmiştir. Şimdi bu mesele muhtelit mahke- da tesisi sıralarında meye intikal etmiş bulun- maktadır. Sahte Aspirinler Sahte aspirin yaptıkla- rından dolayı tevkif edrlen Hristo, — Dimitro ve İstef: haxkındaki tahkikat bitmiş- tir. Bu iki Bulgar ve bir Rumun muhakemesine Ağır: cezada mevkufen başlana- caktır. İzmir intihabatı bitti İzmir, 17 (A.A.) — İz mir — merkezinde müntahibi bugün yapilan sani — intihabatı 17 de hitam bulmuştur. Yapılan tasnife 43 bin münlehibi evvelden 35 bini cümhuriyet Halk fiırkasına Müntehibi- sanilere mazbataları şimdi RARI reylerini istimal ve vermişlerdir. verilmiş olduğundan İzmir vil âyetinde intihabat filen hitem bulmuştur. — Ya bu? — Beyazıt belediyesi naklediyor Rİ HABERLE Adi! iSARŞ ey belüi Ne diyor? Seyri sefain idaresinin maliye müfettişleri tarafın- dan teftiş edilmekte oldu- ğunu yazmıştık. Maliye teftiş heyeti reisi Adil Bey bir muharririmize bu hususta — şunları — söyle- miştir. — Herhangi bir sutisti- mal ve yolsuzluk üzerine teftişata başlanmış değiliz. Bütün — mali sırasiyle teftiş etmekteyiz. Şimdi de Seyrisefain idare- sinin mali umuriyle meş- gulüz. Şimdiye kadar hiç bir müecssesede — yolsuzluk uörme_dık... İki İngiliz seyyahı Motaosikletle devri âlem seyahatına çıkan Vilyam ve Edvard isminde iki İngiliz | seyyahı şe hrimize gelmiştir. | Evkaf bankası Bir Evkaf bankası teşkili | müesseseleri | H_am'aaşka Bir muhahbet Meb'usluk çok tatlı şev vesselâm. Ne ana muhabbetine benziyor, ne baba. Ne kadın aşkına benzi- yor, ne para. Bambaşka bir aşk, yep- yeni bir muhabbet. Namzetliklerini koyanla- rın listesini okuduktan son- ra, bende bu kanaat iman halini aldı. Aman efendim, ©o ne meb'usluk heveskârı içinde kalmışızda haberimiz yok- muş. Üşenmeden, yorulmadan hattâ dinlenmeden okudu- ğum isimler bana neyi ha- tırlattı biliyormusunuz ? Hani bir dairede mün- hal bir tek kâtiplik olurda gazeteye ilân verirler ve bu bir yer için üç yüz kişi mü- tacaat eder. İşte hizim mün- hal meb'usluklar da buna benzedi, Elli kişi alınacak, ön bin elli kişi müracat edi- | yor. Demek bu bir fırsat ki düşünülmektedir. Buna sebep iki sene evvel getirilen İsviç- reli mütehasısın verdiği ra- pordur. Evkaaf bankaası tesisi Için tetkikler başlamıştır Muayene resmi nakli- yeden muayene resmi al- Belediye vesaiti mağa başlamıştır. Bahri ve- saitten her muayene 2 lira, makinesiz bahri me- için rakipten ve kayıklardan 25 kuruş resilm alınmaktadır. Süt çocukları Karagümrükte — söt mektep çocukları için açı- lacak dispansere ait malze- menin bir haftaya kadar ikmal edilerek resmi küşa- dı yapılacaktır. Buhn;—çıkı iyor Canberra, 17(A, A.) — 18 milyon liralık hazine tahvilâtı ihracı hakkındaki | kanun lâyihasının ayan mec- lisi tarafından 6 reye karşı 21 reyle reddedilmesi üze- rine yeni bir buhran tahad- düs etmiştir. Bu ret keyli- yeti, ihtimal her iki mecli- sin feshini intaç edecektir. Bu münasebetle, hükümetin buğday çiftçilerine muave- net İâyihasını tatbika de- vam etmiyeceğint M. Seillin bildirmiştir. | kaçırılır şey değil. Bakalım bu seferde müs- takil namzetler ne kadar olacak? Halk fırkası namına namzetliklerini koyanların isimlerini okuya okuya göz- lerimiz sulandı, kelimeler satırlar birer siyah çizği gibi gölgeleşti. Temenni ederiz ki müs- takiller bize acırlarda fazla yazılmazlar. Zira, okuyacak halimiz kalmadı. * Mes'ele meb'us olmakta firak ve (olform ) şapka giymekte değil, memleket | derdini, memleket ihtiyacını | görüp bulmak ve onun et- ve | rafında fikrini söyleyerek | varlık göstermektedir. Bunu bize yapacak adamı azamızın - bir parçası gibi mecliste yer bulabilir. BURHANEDDİN ÂLİ yeni valii umumi Bombay, 17 (A.A) — Yeni| Hindistan valli umu- misi ile refikası, bu gün karaya çıkmışlardır. Mumai- leyh, kendisine | hoşamedi makamında söylenen nutk cevaben Hint'lileri mesaiye, ihlâs ve mev te davet etmiş ve :beycol müşkülleri iktiham ve büyük Hindistan'ı mesul hükümet ve diğer dominyonlarla mü savat gayesine isal edebil- mesi için kendisine yardım etmelerini istemiştir. Başsız dolaşan bina ! I — Tevekkeli değil başsız bina böyle dolaşır durur !