21 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

21 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Sahile 2 gada p e Serbes Fırka | TARİHÇESİ Nasıl Açıldı, Nasıl Kapandı? Muharriri: Bürhanettin Âli İktibas edilemez Serbes fırka nizamnamesinin umumi ; hatları nelerden bahsediyordu. Sör d Fırkanın nizamnamesi | cümhuriyetin istilzam ettiği Fırkayı daha yakından, daha içinden tanımak için neşredilen program çok dik- kate Fırka artık niİzamname oluyordu, hattâ Ağa oğlu Ahmet bey bu edilmişti. şayandı. ile işe Mmemur Nizamname (8) kısmı ihtiva edecekti. 1 — Umumi esaslar. 2 — Fırkaya duhul şart- ları. 3 — Teşkilât. 4 — Kongreler. 5 — Meclis teşekkülü, 6 — İnzibat. ( — Haysiyet. 8 — Mevaddı kate. Fırkanın bu sekiz kısmı maddelerle tesbit edilen ni- zamnamesini aynen yazma" ga lüzüum yoktur. Yelniz - şurasını grupunun muyak: söyliye yim ki, bu nizamname mede- ni memleketlerdeki mevcut fırkalar mzamnamelerinin tetkikinden hâsıl edilen umu- mi bir kanaatin mahsulü idi. Serbes fırkanın yasasın. daki diğer kısımları ber ta- raf ederek yalnız umumi hatlarını burada bir kere daha tetkik fsideden hali değildir. Yasadaki umumi esaslar 1 — Serbest huriyet fırkası, cümhuriyet usulünü milli hâkimiyetin en yüksek - tocellisi olarak kabul eder. 2 — Serbest lâik huriyet fırkasının esas gayesi lâik cüm- Konsorsiyomun faaliyeti faaliyet mayıs nihayetinde Konsorsiyomun devresi bitecektir. Buranın işi Cum- huriyet merkez bankasının asli vazifeleri arasına girdi- ğinden bundan evvel oldu- ğu gibi bu sefer konsorsiyo- mun müddeti temdit edil- miyecektir. ZEYTİN REKOLTESİ Amerika ticaret mümes- nasliiği ticaret odasından bu kseki zeytin ve zeytinyağı eıl:'ollnıinı sormuştur. Karagöz — Yahul! Listeden çıkarılan meb'uslar da iş arıyorlar. Yine işsizler ar- tyor demek. meşgul | | sartları tatbikat sahnasında | tahakkuk ettirmektir. | 3 — Bu gayesine vasıl olabilmek için fırka teşki- Tâtı esasiye kanununun Türk vatandaşlarına vadettiği bü- tün salâhiyet hakları her türlü halelden siyanet etmeği taahhüt eder. 4 — Vicdan hürriyeti, mesai serbestisi, fikir, kalem, hürriyet- leri, icrai kuvveti murakabe ve kontrol salâhiyeti ve halk kütlelerinin — Belediye ve vilâyet idarelerinde kendi işlerini kendileri görmeleri esası fırkamızın hassaten benimsediği umderdir' 5 — Harsi, iktısadi, mali her türlü teşebbüslere yar- dımcı olmak ve Büçük bü- yük iktısadi teşekküllerin inkişafına mani olan engel- leri kaldırmak ve ket iktısadiyatını yükseltmek ve kelâm ve içtima memle- ve milletin umumi menfaat- lerini muhafaza için devle- tin mükellef olduğu mura- kabe hududunu tecavüz ede- cek müdahalelere meydan vermemek fırkanın varmak istediği gayedir. 6 — Serbest cumhuriyet fırkasının sabık başvekil ve Paris büyük el- çisi Fethi Beyefendidir. 7— On sekiz yaşını ik- mal etmiş, siyasi ve medeni ! müessisi hukuktan mahrum edilme- miş, sulşöhretle tanınmamış vatana karşı hiyanetle itti- ham edilmemiş ve Türk har- sini kabul her Türk — vatandaş fırkamıza programını benimsemek şar- etmiş olan M. Kral memleketinde İstanbul, 20 (A. A.) — Avusturya'nın Ankara sefiri M. Auguste Kral cenapları eyileşmiş ve merunen mem- leketine gitmiştir.. Mumai- leybin gaybubeti esnasında kendisine maslahatgüzar s- fatile sefaret müsteşarı Nor- bert Bischoff vekâlet ede- cektir. KOOPERATİF CEMİYETİ Kooperatif cemiyeti ya- kında — konferanlar — tertip | | edecektir. | | (Yarın)ın Halk diplomatı gezelim bakalı M. Venizeloson oğlu! N . . î için . gelmiyor? İstanbulu ziyaret edeceği avvelca yüzıküaş Olan Yusün Başvekili M. Venizelosun oğlu M. Kiryakos Venize- los'un gelmiyeceği anlapık- | mıştır. Bu #husustaki — haberler, bir şayia mahiyetini almış- tır. Fakat, M. Kiryakos Venizelos'un, yaz esnasında bu seyahati yapacağına ih- timal veriliyor. | Adalar bu sene-| de elektriksiz | Adalara elektrik gönde- rilmesi meselesi, gene hal- ledilememiş bir vaziyet arz- etmektedir. Bu hususta akt- edilmesi Tüzim olan muka- velename, Nafıa vekületin- dedir.. Henüz — veküâletçe tetkik edilmektedir. Mukavelenamenin tara- feyn arasında imza ve taa- tisinden sonra ancak Adala- ra elektrik verilmesi ameli- yatına başlanacaktır. Maama:- fih mevsim de ilerlemekte- dir. Yaz hemen hemen gel- mek üzeredir. Mukavelename — Nafıa vekâletinden süratle çıksa bile, bu yaz Adaların elek- trikle tenviri gene şüphelidir Çünkü zaman kalmıyor. Hilâliahmer İstanbul Hilâliahmeri u- mumi kongresi 24 Nisan günü — Darülfünun konferans salonunda akte- dilecektir. Kongrenin ittihaz ede- ceği mukarrerat 9 Mayıs Ankarada toplanacak mer- kezi kongreye bildirilecek- tir. İstanbul kongresine ve- rilecek işler Şuabattan he- men tamamen gelmiştir. Yalovada plâj Yalova, sahilindeki kum- ların satılmasının bir müd- det sonra plâjı harap olmak tehlikesine sokacağı soylen- mektedir. Çünkü — sahilde plâj ortalama düşmektedir. İki taraf sahilden kum alınca kıyıya çarpan dalga lar sahili bir hizada tutmak için noksan kum bulunan Cuma taraflara daha fazla olan taraflardan kum taşımakta- dır. Bu bütün sahillerde böy- ledir. Bundan dolayı plAjın iki kum taşın- mamasının doğru — olduğu tarafına | ileri sürülmektedir. Karagöz — Acaba ne iş tutacaklar bir (İŞEHİR HABERLERİ | Yunanlı talebe dün şehrimizden gittiler | Şehrimizde bulunan Yu- talebe dün akşam 17 de Yunanistana müteveccihen hareket mişlerdir. Talebe, Pake kumpan- yasına mensup Karamine vapuru ile seyyahat etmek- tedirler. Teşyi Da- rülfünun talebeleri, müder- rislerinden bazıları, ezcüm- nanlı saat et- merasiminde Mut- bu- le Ahmat Reşit ve lâhattin Âdil Beyler lunmuşlardır- Yunanlı misafirlerimiz, şehrimizden pek memnun intibalarla ayrıldıklarını söy- lemişlerdir. Vapur — rihtim- dan hareket ederken iki taraf sürekli alkışlarla şapkalarını sallayarak ve- dalaşmışlardır. her İskân daireleri yeni talimatna- meye göre faaliyete başlamıştır Evvelki günkü düğü — yazdığımız — istkân talimatnamesi dünden itibaren lskân dalresince tatbik olunmağa başlamıştır. İskân 'dairesinde — tasfiyeye tâbi tutulacak binlerle dos- ya vardır. Bu dosya sahip- çoğu —hükümetten alacaklı, bazıları da hükü- mete borçludurlar. Malüm olduğu üzere hükümetin ala- caklı olanlara (Para muka- bilinde tile ) Muhtar Pş. dan Tazminat alınıyor Muhtar kabul - edilmemiş, kat'i olarak paşanın emlâ- lerinin kullanılamak — şar- Bono verilecek, paşanın son kinin satılması tekarrür et- miştir. Bu suretle tahassül | edecek paradan Divanı âli- nin tespit ettiği tazminat miktarı hazineye yatırılacak mütebakisi de Muhtar Pa- şaya iade olunacaktır. Aâcü Tıp kongresi 9 Mayısta açılacak olan dördüncü Tıp kongresi hak- kında Sıhhiye müdürlüğü- ne şu tamim gönderilmiştir : *Dördüncü milli tıp kon- gresi 1931 Eylülü zarfında Ankarada — toplanacaktır. Program: | — Şehirde ve köyde tağdiye muamelesini, ll — Çocuklarda gıda me- selesini, I — Raşitizmi ih- tiva etmektedir. maada gerek bu bahislere ait gerekse diğer tıbbi me- seleler hakkında arzu eden etibba evvelki kongrelerde olduğu gibi pileceklerdir. Bunlardan Karagöz — Alın teri ile para mak buna derler. itirazı ve | kadıköye yapılacak hat için nüsha: | | mızda Vilâyete tebliğ olum | dıkları fazla - mallar hükümete borçlu olanlardan da (Muayyen müddetlerde tesviye edilmek şartile) al- hükü- met namına birinci derece olarak ipotek — edecektir. Yalnız bütün bu işler ka- nun mucibince altı ay zar- fında biteceğinden bu alâkadar olanların muame- süratle bitirmeleri işle lelerini icap etmektedir. Kanun mu- altı ay bitirmiye cibince gösterilen zarfında işlerini cek olan hak sahipleri huk- larını kaybedeceklerdir. Kadıköyüne Tramvay Yapılıyor Üsküdar tramvay şirieti, para bulmuştur. Şirket bu hattı bir an evvel açmak istiyor. Bunun sebebi şudur: Şirket her ne kadar bu gün işlemekte olduğu hat- lardan memnun gibi gözükü- yorsada bu günkü hatların takip eylediği güzergâh nis- beten tenhadır. Tayinler Münhal bulunan birinci umum! müfettişlik — Asayiş şubesi müdür muavinliğine Şemdinan kaymakamı Recai münhal bulunan Faça kaza- ı kaymakamlığına — nülfus işleri umum müdürlüğü bi rinci şube şefi Hukuk mek- tebi mezunlarından Gafer, Mes'udiye kaymakamlığına Dinar kaymakamı İsmail Hakkı Beylerin tayinleri tensip edilmiştir. Ö.Lütfu B. çekildi Oda meclisi azasından Ömer Lütfü Bey istifa et- miştir. Ömer Lütü Beyin tebligat yapa- l yerine henüz kimse intihap | olunmamı kazan- - Ak mi, Kara mı? İyi ki, meb'us değilim. Çok - şükür ki, liğimi de koymadım ! Zira bu akşam, ya füc- eten — ölür, yahut ta bir tarafıma merakla felç ge lirdi. Geçen her saniye, ileri- leyen her dakika, her saat, bir mahkâma idam namzet- yürüyen ilâmını getiren kara müjde- cinin yaklaşan adımlarını hatırlatırdı. Kolay mı lay mı? On dört milyon halkın içinden sizi seçip te başını acanım ko- za konân Zümrütüsnka , acaba bu sefer de sizi bula| bilecek mi bakalım ? Payelerin en azemetlisi, rütpelerin en şatafatlısı olan meb'usluk değilmidir ? Her bahtiyara nasip olmı- bir kere ele geçtikten sonra oun kaçır- yan bu gşeref, mak, Fransız güzellik kıra- liçesinin tacını başından düşürmesinden daha acıdır. * Listenin ilânının arefesindeyiz Bu akşam bir kuş olsam da, açıkta kalmaları ihtimali olan meb'uslarla liklerini koyanların pence- | namzet- konsam. Yahut ta, bir kolayını bulup dimağla- bir relerine rının — içinde cevelân yapsam. Sonrada, göreceğim vt duyacağım manzaraları, he yecanları birer birer size anlatsam... Göreceğim manzara hef helde, Florinalı Nazım Beyi? tir okurken aldığı pozlarda? daha komiktir. Duyacağıt heyecanda, üç bin metredef atlıyan bir paraşut kahramf nının yürke çarpıntısında! daha beterdir. * * Her ne ise meşhur sözdü” Ak mı, kara mı önümi düşer. Bekliyelim pakalım. BÜRHNETTİN AL) Mezarlık İhtilafi Sürpagop — mezarlığı! kime ait olduğu hakkı? Belediye ile Ermeni mü'| velliler arasında bir iht I | çıkmıştı. Bu ihtilâfın halli için bir defa daha keşif Yöiy l masına karar — verilli $ Ai Karagöz — Ey * Gami şadil felek böyle &' gider.,.