21 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

21 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

a nn gaa Meb ns namzetleri İistesi şudur: (Birinci sayfadan devam) oğlu Muslâhattir — Beyler- e Gazi Mustafa Kemal Hz' Antalya Antalya meb'usu Dr. ( mal, Rasih, belediye Dr. Nazif Şerif, C. H. F. aza- retsi ve vilâyet idare heyeti sından Avukat Ha ler. Bir namzet Artvin Art meb'usl Asım, Mehmet Ali Beyler. Aydın Aydın — meb'uslarından Reşit Galip, Tahsin, Dr.Maz. har, C.H.F. reisi Adnan Beyler.Bir namzet açık. Balıkesir Balıksir meb'uslarından Ali Şuvri ve İsmail Hakkı, B. M, M. relsi Kâzım Pş, Ba- hkesir meb'usu Mehmet Ca- vit, Gireson meb'usu Hacı Muhittin, sabık meb'us Ge- libolulu Yürük oğullarından İbrahim, Bandırmalı avukat Vasfi, Edremitte eczacı Mu- zaffer, Etçi oğlu Haydar Beyler. Bir namzet açık. Bayazıt Bayazıt meb'usu Halit, İhsan, Sabık meb'us evlen- me memuru Ubeydullah Bey- ler. rından Bilecik Bilecik meb'usu İbrahim, Yozgat meb'usu Sa'ih, Ba: hkesir meb'usu Hayrettin Beyler. Bitlis : Bitlis meb'usu Muhittin Nami, Kocaeli meb'usu Kr- lımç oğlu Hakkı, Sabıt Türk ocakları müfettişi Hasan Reşit Beyler. Bolu : Bolu meb'usu Cevat Ab- Dr. Emin Cemal, Falih Hasan Cemil, Şükrü Bir namzet açık. Burdur. İktısat vekili Şeref Bey. Bir namzet açık. Bursa meb'usu — Asaf, Mustafa ba Beyler. Bursan Fehmi, Maarif vekili Esat, B.M.M. reisi vekili Refet, Aydın meb'usu Emin fikri, Bursa meb'usu — baktriolog Refik, Rasim Ferit, Antalya belediye reisi Galip Beyler. Cebelibereket Cebelibereket — meb'usu Naci Paşa, Mamure yolu kinci şube usta ba: ÇH £ İbrahim daire şısı Hasan Basri, idare heyeli reisi Beyler. Çanakka!e Çanakkale meb'usu Sa- mih Rifat, Şükrü, Ziya Gev- her Balıkesir Osman Niyazi Beyler. ÇANKIR! Çankırı meb'uslarından Maliye Abdülhalik, at, Talât, Ziya Beyler: Çorum ve meb'usu vekili Çorum mebiuslarından Dr. Mustafa, — İsmail — Kemal, İsme'! gurkunun Hacılar ha den Kara Mchmet oğ! dan çıftçı Hasan oğlu Bek Evci Yeni köyünden Zülfi: kar oğullarında çiftçi Riza oğlu Nabi Beyler Denizli Denizli — meb'uslarından Dr. Kâzım, Emin Aslan, Haydar Rüştü, Mazhar Mü- fit, Necip Ali, Yusu/ Beyler Diyarıbak r Diyarıbekir meb'usların: larından Kâzım paşa, Millt müdafaa vekili Zekâi Edir. Zeki Mes'ut, ne meb'usu | bık Diyarı Zülfü Beyler. eki meb'usu Edir: meb uslarından Hayri, Şakir, Edirne Faik, Hasan Şeref Beyler. Elâziz: Ahme! Saffet bey Elâziz meb'usu Fazıl Ahmet, Hasan Tahsin, Hüseyin, sa- ve Tahran büyük elçisi Memduh Şevket Beyler. Erzincan: ncan meb'uslarından Saf- Etz Abdülhak, Aziz Samih, fet Beyler. Erzurum Erzurum meb'uslarından Dr. Ahmet Fikri, Nafi Atıf, Nafiz Necip Asım, Asım, Aziz, Beylerle, İstanbul meb' usu Dr. Hakkı Şinasi paşa. Eskişehir: Eskişehir meb'usu Emin, Eskişehir islâm sokak Türk- mentokat karyesi Fırka ocak reist çiftçi Cafer, Eskişehir şimendifer fabrikası makine motörü Ali oğlu, Ahmet, Darülfünun tarihi hukuk müderrisi Yusuf Ziya Beyler. Gaziayintap: Gaziayintap meb'usula- rından Ahmet Remzi, Kılınç Ali, Reşit, Şahin, Beyler. Gireson Gireson meb'usu Kâzım, Hakkı Tarık, Şevket, İzmir meb'usu Münir beler, İstan- bul meb'usu İhsan paşa., Gümüşan Gümüşane meb'uslarından Fehmi, Şevket ve mebusu Edip Ser- Hasan İstanbul bey. Hakkâri : — Hakkâri meb'usu İbrahim Bey. lçel İçel meb'usu Emin, Hakkı Beyler. İstanbul: İstanbul Meb'uslarından Abdülhak Hâmit, Akçoraoğ- l Yusuf, Ahmet Rarsim, Sıhhiye vekili Refik, Hamdi, Samsun — mebusü Ali Rana, C. H.F. idare he- yeti âzasından Salâh Cimcoz sabık müzeler müdürü Halil, dökmeci mühendis HasanBasri, Yedikule deri fabrikası usta başısı Hamdi, Seyrisefain fabrikasında tesviyeci Yaşar, Beyazıtta Okcularda kundu- racı Hayrullah Beyler. 4 namzet açık, İzmir İzmir — meb'uslarından Hariciye, vekili Tevfik Rüştü, Kâmil, Mahmut Esat, Mustafa Rahmi, Osman zade Hamdi, Saraçoğlu Şükrü, Vâsıf B.ler. İzmir meb'usu Mahmut Ce- lâl Kestane pazarında alâlı zirralye ve makine ima- Jathanesi — sahibi — demirci Mehmet Sadettin Beyler 2 namzet açık. Isparta: Isparta meb'usu Hüseyin Hüsnü, İbrahim, Mükerrem 1 namzet açık. Kars: Fuat, Kars meb'usu Baha Tali, Kars meb'usu Faik, Zonguldak meb'usu Nazif, Avukat Ömer Kâmil, Kahi- sefiri — Nurettin Paşa Kastamonu: Kastamonu meh'uslarından Refik, Alı Riza, Cemal, Velet ve Yuzgat meb'usu Tahsin, Daday kazası bağlı samancık köyünden çiftçi Halil Beyler. Bir namzet anık. Kayseri: Kayseri meb'usu Ahmet Hilmi ,, » Raşit, Baro relsi Azmi Beyler. 2 namzet açık. Kırklareli Kırklareli meb'usu Dr. Fuat » » Şevket Mehmet Nahit Beyler. Beyler. re |Dava hücumu ! var! | (Birinci sayfadan devam) | için yazıyoruz. Bize millet | ve memleketini haklar ve hakikatleri açtığımız cidalde zaman zaman atılmak iste- nen iftiralar, — tehditler ve büyük mihnetlere göğüs ger- meğe mecbur edilişlerimiz bizi hak ve halk çevirmeğe kadir değildir. Bakınız dün, bugün yarın uğraştığımız ve şacağımız davalara; yolundan ve uğra- Dün ikinci ceza mahke- mesinde Sirkeci sabık muh- tarı M. Ali beyin gazete- sabık mes'ul müdü. tümüz S. Tevlik Beye karşı açmış olduğu hakaret da vasının muhakemesine, de vam edilmedi, bir hususun miz ve stilâmina dair vilâyete ya zılan teskereye cevap gel mediğinden, muhakeme 23 Manyis tarihine bırakıldı. Bu günde öğleden sonra ikinci ceza mahkemetinde Şehremaneti tarafırıdan Baş muharririmiz Arif Oruç ve sabık mes'ul müdürümüz S. Tevfik Beylere karşı açılan iki dava görülecektir. İstanhul tapu idaresinin iş sahiplerine karşı göster- diği müşkülât yolsuz muamelâta dair yazdığımız yazıdan dolayı S. Tevfik Beye karşı açılmış olan ku- kuku umumiye davasile bir- ve leştirilen tapu müdürü Ziya Beyin davasıda bugün rü'- yet olunacaktır. Gene buüğün isyanın ta- tihçesi serlevhasile gazetemiz- de yazılan yazıların güya askerl esrarı ifşa mahiyetin- de görülerek S. Tevfik beye karşı açılan hukukü umu- miye davası ve diğer bir hakaret birlikte görülecektir. bugün cem'an davası ile Yani atlı. muhakemeye bakılacaktır. “Yarın, da İzmit davasın: Lütfiye ha- nim tarafından Baş muhar- da ismi geçen Kırşehir: Kırşehir meb'usu Rasim Lâtfi Müfit Çiftçi Ahmet oğ- lu Serdar Beyler. Kocaeli: Kacaeli meb'usu İbrahim Süreyya, Kemalettin Ragıp, Reşi! Saffet, Salahettin Bey- | ler. 2 açık. Konya: Konya meb'usu Ahmet Hamdi, Kâzım Hüsnü, Ke mal Zaim, Mustafa, Naim Hazım, Tevfik Fikret, Refik, sabık Aksaray meb'usu K zım, avukat Sırrı, Hayıroğ- lu köyünden Mustafa Lütfi | Beyler. Bir namzet açık. Rize: Rize meb'uslarından A- | kif, Ali, Atıf, Esat, Fuat, Hasan Cavit Beyleri Samsun: Samsun meb'uslarından Asım, Ethem, Carşambalı Hacı Yunus zade çiftçi Meh- met C.H.F. vilâyet idare heyeti reisi Emin Beyler. 2 açık. Sürit Siirit meb'usu Halil Hul- ke' Vç » Mahmut Beyler. Sinop : Sinop meb'usu Recep Zühtü, Adliye vekili Yusuf Kemal, Sıvas meb'usu İb- rahim Alâettin Beyler. Bir açık, Sıvas: meb'usu Necmet- Rahmi Rasim Sıvas tin Sadık, Remzi Şemsettin, Ziyaettin | | sından Erzurumlu oğlu Avni İldik | kar yesinden Zor Abbas oğul | Beyler. Hafik kazasının M. Mussolini diyow: ( Birinci sahifeden devam) olduğü müşkillerin — sebep kanaatinde — bulunmadığını kaydetmiştir. Avusturya hükümetleri ve Almanya bilhassa karşı- lıklı iktısadi vaziyetlerini da. da iyi bir hale komak mak- sadını lakip ediyor gibi gö- rünmüzlerdir.., M. Mussolini, beyanatına devamla riyasetinde bulu- nan hükümetin İtalyada da hili gümrükleri ortadan kal- dırmış olduğunu hatırlattık- tan sonra şu sözleri ilâve etmiştir : — “Bir bili işlerine uygun düşen bir memleketin da- tedbir diğer bir memlekette aynı müzait tesiri hâsıl ede- mez. İtalya, ne Türkiyenin ne de Rusyanın iştirak etmiye- cekleri iktısadi herhangi bir iltihadın kül olamıyacağını kendisine olarak kabul devamlı bir teşek- noktai nazar etmiştir. Bu çıkmış olan bu meselede İtal- ya ittihazettiği sakin vaziyeti kadar yakınlarda — ortaya sonuna muhafaza edecek ve vakalara sadec- | günün meseleleri olmak iti- barile nazar etmekle iktifa etmiyerek bunların aynı za- manda hem bugünkü, hem de gelecek nesiller için doğ- muhtem:| neticelerin zincirlenişini de göz önünde yakışan elden bı- matı tutan — bir millete itidal ve basireti rakmıyacaktır., ririmiz. Tev. fik.beylere; karşı açılan ha- mes'ul müdürümüz S. karet davasına üçüncü ce- za mahkemesinde başlana- caktır. larındad çiftçi Mehme oğlu İsmail. Şibinkarahisar: Şebinkarahisa — meb'usu İsmall,Sadri Maksudi, Muhtej Nt mahkeme — Türk Ajanı Vasfı Raşit Beyler. Tekirdağ: Tekirdağ meb'usu Gelâl Nuri, Cemil, Faik Beyler. 1 açık Tokat: Tokat —meb'usu Bekir Lotfü Mustafa Vasfi Sürey- yaTevfik Konya meb'su Hüs- vü Muhtelit mahkeme Türk Ajanı Nazııin Beyler. Trabzon Trabzon meb'usu Hasan, Nebizade Hamdi, Süleyman, Sırrı, Daniş, Gümüşhane meb usu Halil Nihat, Sofuzade marangoz Hakkı, Vakfıke- birli avukat Raif Beyler, Van: Van meb'usu Hakkı, Mü- nip Beyler. Urfa: Urfa meb'usu Ali Saip, Refet, Mahmut, Dr. Refat Beyler. Zonguldak Zongoldak — meb'usları Celâl Sahir, Halil, Ragıp, Arif Oruç ve sabık. 21 Nisân GaziHz. nin millete beyannameleri ( Birinci sahifeden deram) lümdur. Mesai ve faaliyet tarzımız esasları fırkamızın programında ve bi'hassa dört sene evvel büyük kon- gremizin tasvibine iktiran eden umumi riyasetin pro- gram beyannamesinde va- D zıkhtır. Rifat, Maden kömürü işleri | şirketinde Taşhançı ocağında | amele başçavuşu — Bağlıklı Hasan, Kozlu şirketinde ame- le başçavuşu Esat Beylerr Yozgat Yozgat meb'usu — Avni, Hamdi, Süleyman Sırrı Be- lediye ve umum meclis aza- Meclis azasından Boğazlıyan | kazasından Ahmet Cevdat B.| olan Son senelerdeki icraatı- mızla bu umumt riyaset be- yannamesi muhteviyatı kar- gılaştırılırsa dört sene evvel millete yapabileceklerimizi arzettiğimiz meseleler üze- rinde ne kadar ciddi çalışıl dığı, azami derecede muvaf- fak olunduğu kolaylıkla gö- rülür. Bizim — bugün millete hatırlatmağı faideli veniden gördüğümüz alar şumlardır: 1 — Çümhuriyet Halk Fır- kasının cümhuriyetçi, milli- yetçi, halkçı devletçi, lâyik onun esas nokt bir inkılâpçı vasıfları değişmoyen bariz mahiyeti- dir. Bu mahiyeti şu nokta'ar izah eder: A — Milli sadık kalmak. B Milletin — irade hâkimiyctini, devletin vatandaşa ve vatadaşın dev- lete karşılıklı vazifelerinin hakkile ifasını lunda kullan c Ferdi faaliyeti esas tutmakla be- raber, mümkün olduğu ka- dar, az zaman içinde mil- leti refaha ve memleketi mamuriyete iriştirmek için milletin umumi ve yüksek menfaatlarına icap ettiği işlerle bilhassa iktısadi saha- da devleti filen alâkadar ve faal kılmak. 2 —Türk Cümhhriyeti hal- kının ayrı ayrı sınıflardan mefküreye ve tanzim yo- mak. mesai ve mürekkep değil ve fakat fer- | di ve içtimai hayat içinde iş bulamu itibarile muhtelif mesal erbabına ayrılmış bir camia olarak telâkki etmek esas prensiplerimizdendir. İşçiler, küçük san'at er- babı ve esnaf, amele ve İşçi, serbest meslek erbabı, sana- yi erbabı, tüccar ve memur lar, Türk camlasını teşkil eden başlıca çalışma züm- releridir. Bunların her birinin çalış- ması diğerinin ve umumi camlasının — hayat ve deti için zaruridir. Fırkamızın bu — prensip ile Ltihdaf ettiği gaye, sınıf mücadelesi — yerine — içtimal intizam ve tesanüt temin etmek ve biribirini nakzetmi- yecek tte menfaatlerde ahenk tesis eylemektir. Menfaatlar kabiliyet, ma- rifet ve çalışma derecesile münteasip olur. 3 — İşçilerimizin kıem, istihsal ku(-prrııll"eh gi iktısadi teşekküllere !ekcm- mül ettirmek gayedir. 4 — Küçük san'atlar er- babının, esnafı müşkilât ve zaaftan kurtarmak ve daha kuvvetli emniyetli bir vaziyete soymak için icap cden kredi müesseseleri yaratmak dü- şündüğümüz esaslı noktalar- dan biridir. 5 — Milliyetçi Türk ame- lesi ve işçileri, mevcudiyet- leri ve emekleri ile Türk camiasının kıymetli uzuvla- rıdır. Bu itibarla amele ve işçilerin hayat ve haklarını ve menfaatlarını göz önünde tutarız. 6—Serbest meslek erba- bının mülli Türk mevcudiyeti için çok lüzumlu ve faydalı bizmetleri Fırkanın saa- daima takdirle gözü önünde tutulur. Beyannamenin mütebaki kısmında böüyük ticaret fab- rika ve çiftlik sahiplerinin | teşvik ve himaye edilecekleri memurların her türlü huzur ve refaha lâyik oldukları, ordu. mensuplarının dalma hürmet ve şeref mevkiinde tutulmasına — itina tasrih edilmekte Fırkasının umumi edileceği ve Halk sivaseti şu kısa cümle ile ifade edil- mektedir: *“Yurdda sulh için çalısıyoruz. , Beyannamenin son kıs- sulh, cihanda | mında fırkanın ehemmiyet vereceği bazı noktalar tadat edilmekte ve bilhassa şimen- difer inşaatına ehemmiyetle d-vnm edileceği beyan olun: maktadır. * Gazi Hazretlerinin müntehibisanilere beyannamesi Ankara, 20 (A. A.) — Cumhuriyet Halk fırkası umu, eisi Gazi Mustafa Kemal Hazretleri şu beyan- nameyi neşir buyurmuşlar- dır: *“Cumhuriyet H. fırkasına mensup muhterem müntehibi sani arkadaşlarım, Cumhu- riyet Halk fırkası namıma bazı intihap dairelerirde nck an namzet göstereceğine dair 15-4-931 tarihli riyaset divanı kararı malümunuz olmuştur. Fırkamız namına namzetlerimizi — reylerinize arzettiğim bugün aym nokta: ya temas etmeği münasip gördüm. Fırkamızın millete arz- ettiği esas noktalar dahilin- deki messi ve faaliyetin bi- zim fikrimize ve görüşümüze iştirak etmiyen millet vekil- ri tarafından tahlil ve tenkit edilmesini iltizam ediyoruz. Bunda bilhassa beklediğimiz fayda fırkamızın candan va- tanperane gayret'erinin teşri- hine, tevsline fırsat bulmak ve ekseriya tahrif edilen ha- kikatlerin iyice anlaşılmasını kolaylaştırmaktır. Yaptığını bilen ve hizmet yolunda tedbirlerine inanan mefküreciler olarak kendi- miz! tenkide muhatap kıl- mayı lüzumlu görüyouz. Bu sebeplerdir ki sizden fırkam& arkadaşlarımdan programımıza — tar olmıyan namzetler€ rey vermeniz gibi — ağır bir — fedakârlık istedim: Bu fedakârlığın memleket idaresi —için — fırkamızdaf meb'us seçmek vazifeniz dar mühim bir maksad& matuf olduğuna emin olunu” mensup bizim aftar Başka programdan se瀔 ceğiniz meb'uslar için fırkâ” main müntehibi - sanilerin? dikkat noktası olarak göf terdiğim evsaf yalmız iâik cumhuriyetç:, milliyetçi V" samimi olmaktıc. Açık biraktığım yerli için hiç şa bslyet Ieh'“ı de veya a'eyi ..mı herhanf bir telkinim yoktur ve olm! yağaktır. Açık yerleri namzetliklerini — koyact | lar kakkında — vicdani Kip nantinize göre rey veri hasseten rica ettiğim husb” tur., Cun-huriyet Halk fırke? Umumi Reisi Gazi Mustafa Kemâ