24 Nisan 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

24 Nisan 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

ge>Serbes Fırka TARİHÇESİ Nasıl Açıldı, Nasıl Kapandı ?İ Muharriri: Bürhanettin Âli İktibas edilemez Fethi Beyi İzmire çıkarmak için motör vermemişlerdi.. İkinci Kısım — 14 — Oh... gülüyor.. Güldü;,.. Hemen geriye döndü: — Ammada kalabalık yar, dedi. Bayraklar, açıl- miş... Tahsin B. atıldı. — Beyefendi, Milletin bu candan samimiyetini in- kâr etmek olur mu?.. Artık sesler daha bariz duyuluyor, söylenen kelime- ler daha berrak kulaklarımı- za geliyordu. Deniz görünmiyor Ya deniz, aman yarabbi o görülecek bir haldi. On kişilik bir sandala elli kişi batmak tehlikesine rağmen dolmu ştu. « Ellerinde bayrak, şapka, mendil olduğu halde güzel İzmirliler denizi adeta vü- cut tan bir parça haline koy- muş gibi doldurmuşlardı. Vapur limanda demir- ledi. O anda (Konya) nın etrafını saran sandal, sala- purya ve kayıkların adedi sayılamıyacak kadardı. Hele rıhtım on binlerce vatanda- şın ayaklarıa altında göçe- cek gibiydi. Vapur daha merdiveni indirmeden, daha demiri yerini bulmadan İzmirin e- lâmını getiren müstakbilim aramıza karıştı. Yüzlerinden akaşz ter damlaları, günep- ten kızaran yanakları üze- rinde iz bırakan bu heyecan- h adamlar, Fethi Beyin elle- rine sarıldılar. Hallerinde asker dönüşü aile ocağına kavuşan yavru hali vardı. dolmuştu. Hey'etler, amele birlikleri, gazeteciler etra- fımzı almışlardı. Fethi bey bu ani hücüm karşısında şaşırmış gibiydi. Heyeandan renği beyaz- | laşan dudaklarını hafif ha- fif açarak teşekkür ediyordu. Bağıra bağıra'çatallaşan bir ses duyuldu: — Biz sana teşekkür ideriz Fethi bey, biz sana... Yaşasın Gazi... Yaşasın Fethi bey... | bi, Halk Fırkasi Vapurun içi hıncahınç Kalabalık, kalabalık daima kalabalık Vapurun merdiveninden inmek için Fethi B. yer bu- lamadı. Ayaklarının altına yatan İzmirliler onu yere bastırmadan, kucaklarından karaya çıkarmağa ahtetmiş- lerdi. Fetbi B, şapkasile mü- temadiyen kendisi için çar- pan yürekleri, çırpınan elleri selâmlıyordu. Bize sandal vermedi- ler Fethi Bey... Bize motör vermediler Fethi Bey... Denize açılan sandalla- rın içinde, arslan gibi vücut- lu bir delikanlı kükriyen bir sesle bağırdı: — Birazda beni dinleyin Fethi B., size İzmirin candan yürekten selâmını söyleyerek hoş geldiniz diyorum. Fakat şçunuda bilinki büyük va- tanperver, biz sizi bu suretle karşılamıyacaktık. Ne yapa- bmki, mani oldular, hâlâda oluyorlar. Şu gördüğünüz binlerce vatandaş, sizi sa- atlerdenberi bekliyor, güne- şin — hararetine, tazyikine rağmen bekliyor ... İzmir toprağına ilk adım Fetbi Beyi omuzlarına alanlar, onu bir saniye için- de dolmuş bir kayığın içine alelâde bir yolcu gibi oturt. tular. Yukarıdada söylediğim gi- teşkilâtı, Fethi Beyin karaya çıkması için ne bir motör bırakmış, | nede istimpot, hattâ bütün Karşı yakaya işleyen şirket vapurları bile o sanatte İzmir Timanını terketmişlerdi. Ağa oğlu Ahmet Bey, iki kuvvetli kolun himaye- sinde merdivenleri iniyordu. Ben arkasından yüruyordum Üstadın bir aralık şapkası denize düşer gibi oldu. — Aman şapkanız... De- dim. (Devamı var) Fırkada faaliyet Dün Halk Fırkası mer- kezinde — intiha, etrafında görüşü içtimada H. Fırkası kaza reisleri de bulunmuşlardır. Müzakere mevzuları arasın- da müntehibisanilerin, bu- gün tamamen rey vermeğe iştirakleri, müstakil namzet- lere hangi esaslar dahilinde rey vermeleri gibi hususatta vardır. Halk Fırkasının nam- zetleri de bugün müntehibi sanilere bildirilecektir. Yunan mebusu Dün, şehrimize — Atina meb'usu M. Leon Matah gel miştir. Mumaileyh, Yunanis- tanın tanınmış diplomatla- rındandır. Kendisi (20) gün kadar şehrimizde kalacak- tır. Bu müddet zarfında M. Leon Matah, memleketimiz hakkında tetkikatta hulu- nacaktır. Kokain Tahkikatı Üç dört gün evvel Be- yoğlunda Arabacı sokağın- da Velinin kahveşinde ko- kain çekerken ölen Moris Aridis, zabıta doktorunun raporu Üzerine morga gön- derilmişti. Morgta otopsi yapılmış ve evrakı müddeiumumili- ğe verilmiştir. Bunun üzerine şehrim- zin muhtelif yerlerinde ko- kain satıldığı — anlaşıldığın- dan buna karşı şiddetli ted- bir. alınmıştır. Polis müdüriyeti de bu hususta, bütün merkezlere Hir tamim göndermiştir. Boğazın İhyası Şirketi Hayriye Boğa- ziçinin ihyası için bir ko- misyon teşkil etmiştir. Bu komisyonda Boğazın muh- telif yerlerinde oturanlar: dan da bir takım aza var- dır. Bu komisyon esas itiba- rile- şunları tespit etmiştir : 1 — Beykozda bir stad- yom yapılması. 2 — Stad mahallinin şirket tarafından ihalesi- 3 — Şirketin deniz ya- rışları. 4 — Boğaz seferlerinde müzik bulundurulması. 5 — Eğlence yerleri ih- dası ve bunların ucuz ola- rak halkı eğlendirebilmesi. Şirket bunlardan bir kısmı- nı derhal kabul etmiştir. Balkan haftası ve Turizm kongresi urahhaslar geldi Misafirler arasında meb'uslar- dan M. Makostada var Balkan haftasının başla- dığını yazmıştık. — Yunanlı murahhaslar dün İzmir va- porile gelmişlerdir. Murah- haslar 8 gençtir. Yunan meb- uslarından sabık müderris M. Makosta gençlere refa- kat etmektedir. M. Makosta Ankaraya giderek bir kon: frans verecektir: Şehrimizde de bir konf- rans vermesi muhtemeldir. Turizm kongresi Yunan murahhaslarından M. Agofi- tes Brumis'te dün gelmişler- dir. Diğer murahhas M. Yu- vanidis -bu gün trenle gele cektir. Ayni zamanda diğer Balkan hükümetlerinin mu- rahhasları da bu gün beklen- mektedirler. Yeniler, ANADOLU AJANSININ TEBLİĞİ Atina 22 (A.LA)— Tanı- miş bir gazeteci, Atina meb'usu ve hariciye encü- meninin nafiz âzasından M. Naum Mangas 10 kadar da- rülfünun talebesiyle birlikte İstanbula hareket etmiştir. M. Mangas Balkan bayra- mında Yunanistanı temsil edecektir. Mumaileyh, İstan bulda siyasi konferanslar verecektir. Türk-Yunan dost'uğunun ve Balkan mukarenetinin imanlı bir taraftarı olan M. Mangas hareketinden evvel başvekil M. Venize'os ve hariciye nazırı Mıhalakopu- los ve Türkiyenin Atina se- firi ile uzun mülâkatlarda bulunmuştur. eskiler! Darülfünun Tıp fakültesinde bunun kavgası cereyan ediyor Tıp fakültesinden Rasim Ali Beyden sonra Akif Şa- kir, İbrahim Şevkı Beylerde çıkarılmışlardır. Bu suretle Cerrahpayşa pavyonunun da neden kapa- tıldıği iyice anlaşılmamıştır. Vaziyet şudur: Müderisler iki zümreye ayrılmışlar, eskiler, genç ho- calar âleyhine cephe almış- lardır. Bundan dolayı toplanan fakülte meclisi Rasim Ali Dün İlk tren İşledi Ankara, 23 (Hususi) — | Irmak-Ereğli ve Fevxi Paşa- Diyarıbekir hattını da, biri Şarkta, biri Garpte iki tren işlemeğe başladı. İsveç grupu tarafından Devlet hesabına inşa edilen Irmak-Erağli hattındaki Ka- lecik, Ali Bey, Tüney, Geyme ve Çankırı istar- syonlarına — ilk defa — şi- mendifer gitmiştir ve bun- dan böyle her gün saat on biri 20 geçe Irmaktan kal- kan trel at 15,45 te Çan- kırıya varacaktır. Feyzipaşa - Diyarbekir hattında 56 kilometroluk kısın Suçatı, Akçadağ ve Malatya hatları işletmeğe açılmıştır. Beyden sonra muallim Âkif Şakir Beyi Cerrahpaşa pav- yonundan çıkarmıştır. Bun- dan başka — Bakteriyoloji ders vekâletinden de İbra- him Şevki Beyi ayırmıştır. Bu suretle fakülteden 3 hoca çıkarılmış - oluyor. Alâkadarlar bunlardan başka fakülteden çıkacak- lar bulundağunu zünnettik- lerini ilâve ediyorlar. Bu suretle iş bir çıkma- za girmiş gibidir. Adalar Belediyesi Mücadelede Adalar belediyesi bu se- ne ihtikârla mücadeleye » a- râr vermiştir. Her #sene yaz gelince adalarda meyva fiatları her yere nazaran çok yüksek fiatla satılır. Kaymakamlık bu mak- satla belediye müdürlüğün- den sebze ve meyvanın toptan ve perakende fiatla. rını sormuştur. Bu fiatlara göre kayma- kamlık bis program hazırlı- yacak nakliye — masrafları da dahil oldugu halde tayin edilecek son hadden - fazla ve sebze fiatla meyva ve sebze satan- | caklardır. lar cezalandıracaktır. 929 senesinde 45 bin izdivaç 930 istatistik yıllığın göre 1929 senesinde mem leketimizde 44 bin 337 ev lenme vak'ası olmuştur. 92 de 52 bin beş, 928 de bin 60evlenme vak'ası tespil edildiğine — göre 929 d evlenme adedinde bir tene! üül mevcüttur: 929 da evlenenlerin 168 289 u vilâyet ve kaza met kezlerine 26 bin 48 i kö: lere isabet etmektedir. En çok evlenme vak'ası kânunt Sani ayı içersinde olmuş bu ay zarfında köylerde bin 196: kaza ve vilayeli merkezlerinde 2 bin 1 çift evlenmi;tir. 929 evlenmeleri hali me'| deni itibariyle şöyle tasnil edilmektedir. Evlenmelerin 33 bin 34f si bekârla bakire, 3 bin 246 dul kadınla dul erkek 3 bif| 401 dul erkekle bakire * bin 149 u bekâr erkekle dti kadın, 586 sıboşanmış erket le bakire 568 1 bekâr erkek boşanmış kadın 535 i dül erkekle boşanmış kadın 24 boşamış erkekle dul kakif| 198 i boşamış erkekle boşa mış kadın arasında olmu tur. 281 evlenmede tarafef, nin hali medenisi tespit memişiir. 929 da yapılan akitle evlenme ânmda karı, kacanın, — mütekabil, yaşlarına göre tutulan -i tistiplere nazaran en f evlenme şehirlerde 19 - yaşlarındakt dadınlarla yaşlacındaki erkekler sında vaki olmuştur. Bu lar arasında 7824 evlen yapılmıştır. Köylerde ise sazla eylenme 19-24 yaşıi ki kadınlar arasındadır. da bu yaşlarda köyl evlenmelerin adedi 5911 Ea nisbetsiz izdivaf' köylerde Oolmuştu:. 79 şında olan Üüç kadın! birisi 35 diğeri 25 ne bi diğeri de 19 yaşıt birer kocaya varmışlaı Bu arada 79 yaşında erkekte 19 yaşında bir fi dınla evlenmiştir. 5 Marsilya mümessilli İktisat vekâleti — mukaveleler dairesi mü Enis Behiç B. Marsilya :; ret — mümessilliğine edilmiştir. MAARİFTE TEFTİŞ Maarif vekâleti mü! yEr umumileri 1 mayıstani! ren umumi bir lefll|€’ İ (Yarın )ın Halk diplomatı Çocuk haftasında intıhabatı da çocuklar idare etseydi.... Kimler meb'us olurlardı ?. Karagöz — ar, bilirmisiniz ” ni fena bir meclis te olmazdı !.. 1—Şekerciler. ' 2 — Oyuncakcılar... I 3 — Fırıldakçı, macuncular...