4 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

4 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Nutku tehir için İzmir valisi iki grafhaneye koştu ve... EE — Paşa sesinin en gür (ton) ıyla bir daha haykırdı: — Fethi Beyin nutkunu tehir etmeliyiz. Bu kararı verdikten son- ra, paşayı, Fethi Beyi zi- yarete kuştuğunu görüyoruz. Lider, İzmir valisi Kâzım paşanın teklifini kabul et- medi. Nütük muütlaka gü- nünde söylenecekti. Karar- laştığı halde bir gün sonra- ya kalmasına imkân yoktu Paşa, bir kerrede Dahi- liye vekâletine işi anlat- mak istedi. Derhal iki otomobille telgrafaneye koştu, jandar- ma ve polise emretti: Hiç kimse içeriye gire- mez, yasaatır. Müdürün ya- nına — çıktı. - Makinelerin hepsini, yolların kâfesini em- rime tahsis idıniz. Makine başında Dahiliye vekâleti ile konuşacağım.' Emirler harfiyen icra e- dildi. Fethi beyle beraber İz- mire gitmiş olan gazeteciler o sırada telgrafhanede ha- vadis vermekle meşguldüler. Bu vaziyet karşısında gaze- telerine havadis vermenin imkânı dahilinde olmadığını anlayınca hayli telâşa düş- tüler. Bir' kısmı da Manisaya; kadar gidip oradan telgraf çekmeyi düşündü. Lâkin, bir az sonra iki hat olduğu, binaenaleyh diğer hatla muhabere edile- bileceği anlaşıldı. Vali paşa , Dahiliye ve- kâletine telgraf çektikten sonra, derin bir. heyecanla gelecek cevabı. bekliyordu. Dakikalar, saatler gibi uzu- yordu. Saatlar uzun yaz günleri gibi bir türlü geç- miyordu . Makinenin her “tk ,, “tak, ında paşanın kalbi de refakat ediyordu. Nihayet... Emir, geldi. Dahiliye ve- kâletinden gelen bu emirde takriben şu mealde bir lisan kullanılmıştı. “Fethi beyi,, nutkunu ka- Serbes Fırka TARIHÇESİ Nasıl Açıldı, Nasıl Kapandı? Muharriri: Bürhanettin Âli ( Yarın Jın Halk dıplomatı İktibas edilemez otomobille tel- Pethi ©. tariki nutkunu verirken nuna riayet etmek şartile istediği yerde ve zamanda söyleyebilir. Vali sıfatile vazifeniz buna mani olmak değil, her ne bahasına olursa olsun asayişi mu- tmekten hatanizı Iı (Dıvıını var) — Mübadiller zirana kadar müracaatleri kabul edilecektir. Vali mu- avini Fazlı Bey, 28 hazirana kadar müracaat edecek mal almamış mübadillerden maz- bataları mukabilinde kendi- lerine verilecek ilmühaber- lerin üç ay zarfında vekâ- lete gönderileceğini ve bun- ların üzerine gelecek bono- ların ashabına dağıtılaca. ğını, bu vaziyette olanların 28 hazirana kadar her halde müracaat etmelerinin şayanı tavsiye bulunduğunu töyle- miştir. Boğazlılar Biletlerdeki tenzilâttan memnun mu? Şirketihayriye soa gün- lerde muhtelif iskeleler ara- sındaki bilet ücretlerinden bazı — tenzilât — yapmıştır. Yalnız gidip gelme biletler- detenzilât yapmış tek bilet- lere hiç dokunmamıştır. Boğaziçi halkı bu vazi- yetten şikâyetçi bulunmak- tadırlar. — Eh bu mis gibi bizim Bey! Salâh Cimcoz Bey. ——— — ——— Mal almamış olanların müracaatı Şimdiye kadar mal al- mamış. mübadillerin 28 ha Belediye Memura niçin maaş vermedi Memurin maaşları dün verilmiştir, Fakat bu, yak nız. vilayet kısmıdır. Bele- diye —memurları maaşları bugüna de verilmiyecektir. Be- lediye beş aylık bütçesin- deki bazı varidatı henüz tahakkuk - ettiremediğinden maaşların bir hafta sonra verileceği ümit edilmekte- dir. Hesap işleri müdüriyeti tahsil dairelerine rerek maaçşın bir an evvel verilebilmesi için tedabir a- hınmıştır. Diyecek yok! Belediye narh müd- detini artırdı Belediyede — müteşekkil narh komisyonu ekmeğe narb koymak için şimdiye kadar haftadan haftaya toplanıyordu. Bundan sonra on beş günden on beş güne top- lanılmasına karar verilmiştir. Gümrükte Tarassut arttırıldı emir ve- Balıkçılık geriliyor Bu usullerle balıkçılık memleke- timizde inkişaf edemez diyorlar Uzun müddettenberi ba- lıkçılığın inkişafı için mem- leketimizde üç mütehassıs çalışıyor. Böyle olmakla be- raber hiç bir müsbet neti- ce elde edilmediği söyleni- yor. Hatlâ bu hususta Fran- sada bulunan vaktile bizim Balıkane müdürlüğünü yap- mış Kânakin Deveciyan Efe- ndi isminde biri de İstanbul Ticaret Odasına bir mektup göndermiştir. Deveciyan Efendi takip edilen şekilde balıkçılığın inkişafına imkân olmadığı kanaatini izhar etmekte ve Fransızların Suriyede takip ettikleri bir projeyi — taklit edilmesi kaydile — Odaya göndermektedir. Oda bu mektup ve projeyi balıkçı« lara bildirecektir. Diğer taraftan İktısat ve- kâleti hesabına bir balıkçılık vapuru almak için Vekâlet deniz müşaviri Şevket Bey Avrupaya gitmiştir. Diğer taraftan balıkçılık için bir de motör satın alı- nacaktır. Kadın birliği Dünü içtimaında rozet paraları- nın hesabile meşgul oldu! Dün kadınlar birliği he- yeti idareşi bir içtima yaptı İtimada bayram münasibe- tile birlik namına edilen rozet hesabatını tet kik etiü, Birlik bu sene rozet kutularını — maarif müdüriyetinin — mekteplere tevzi Son günlerde çogalan | gönderdiği tamim ile tevzi gümrük kaçakçılığı yüzünden| etmişti. Dağıtılan 280 ku- tunun bir kısmı henüz bazı mekteplerden — gönderilme- diği icin o mclıtepleıc haber limanlarda ve yolcu salon- larında tedabir ittihaz ©- lunmuştur. Bu cümleden olmak üzere şehrimiz yolcu salonu tarassut memurları ile liman muhafaza memur- ları ziyadeleştirilmiştir. Sehrimizde en farzla i- pekli. kokain, sigara kâğıdı ve çakmak taşı kaçakçılığı yapılmaktadır. Merhun tütünler Tütün inhisar idaresi dünden itibaren — merhun tütünleri mübayaa etmeğe başlamıştır. iMuallimlerin seyahati Muallimler birliği tara- fından bu yaz tatilinde ya- pılmak üzere bir Bulgarls- tan seyahatı tertip edilmiş- tir. Bulgaristan seyahatine her muallim elli lira muka- bilinde iştirak edebilecek- tir. Muallimler Bulgaristana trenle gidecekler ve Sofya- dan maada müteaddit Bul- gar şehirlerini ziyaretten sonra Romanyaya geçecek- lerdir. — Allah Allah ben bu zatı tanıyacağım Bu zat, bu zat, Hah buldum Salâh Cangöz Maşallah Belediyeye Hayır ola? Bu harıl harıl faaliyet neola? Dün belediyede hummalı bir faaliyet vardı. Encümen- ler akşama kadar ayrı ayrı çalıştılar. Bir tarafta vilâyet encümeni her günkü mesa- isine devam ederken, diğer tarafta thhiye encümeni, imar encümeni, bütçe en- cümeni daha bir çok encü- menler içtima halinde idi. Vali Beyde bu mühim faaliyet ocaklarına sık sık girip çıkıyordu. Sonunda anladık ki bu- günkü şehir meclisi içtima- nn rüuznamesi — hazırlanı- yormuş. Bundan da anlaşılıyorki bugöünkü şehir meclisi içti- mal epeyce canlı olacak. Bütçe encümeni 931 - büt- çesini hazırladı, — Sıhhiye — Bu da tuhaf, ya bu kim ? Ne benzeyiş yahu. Ben böyle birini tanırım. Buldum buldum buldum Salâh Camgöz Bey! Kutujarın hepsi toplan- dıktan sonra murakıp huzu- zurunda — alacak. içindeki parlar tesbit edilerek birliğe varidat kaydedilecektir" Bir gazetenin yazdığı gi- bi rozet dağıten iki musevi çocuğunun rozet paralarını cebine koyduğu haberine Birlik reisi Latife hkaım tekzip ediyor ve diyor ki: — Bizim kutularımız hep Türk çoçuklarına verildi. Ben böyle bir meseleden haber- dar edilmedim. Zahire borsası ihtilâfı Zahire borsası idaresile mübayaacılar arasında ihti- lâf yakında halledilecektir. İhtilâfi yeni borsa nizam- namesi halledecektir. Çün- kü yeni nizamname müci- bınce borsalardaki simsarlar Iş göremiyecek ve bu suretle mübayacıların arzuları ye- rini bulmuş olacaktır. Yeni borsa nizamnamesi önümüz- deki haziran ayında meri. yete vazzedilecektir. “encümeni Sıhhlyı müdü- rünün hastaneler hakkın- daki mazbatasını hazırladı. İmar encümeni beş senelik mesai programında yaptığı tetkikini bitirdi. İş, bugünkü içtimaa kal- dı. Bakalım geçen içtimalar gibi bütün işler yine encü- menlere mi havale edilecek henüz belli değil. Bir H. fırkası mebusunun nüfus kütüğü Kurşun — Vay yaramaz vay, eğleniyordun ha, seni Cingöz seni.... z İÇgi « Kadın Dikkat ediyormusunuz ? Her gün bir cinayet ©- luyor, her gün ya bir kama, bir betbahtın kasığını yır-5 tıyor, yahut bir sıcak kur- şun kalbini yakıyor. Kadın — İçki... Bir veba afetinden daha korkunç,, olan kadın ihtirası, bir zehir çanağından daha acı olan keyif süsü... Bu fa- ciaların başında birer bay- raktardır. x» Dün Kumkapıda bir re- kabet yüzünden zavailı bir vücudu “Kalbur,a çevirdiler. Bu gün babayigit bir adamı, kadın için söndürdü- ler. İşte içki ve kadının işle- diği iki cinayet, * Rakıyı, kabadayılık için içen insanlara acırız. Kadım, karşısındakinin kanına tercih eden canavar- lsrada lânet ederiz. Sebep her ne olursa ol: ün, kimse başkasının ceza- s101 veremez. Adalet kapıları niçin açık duruyor. BÜRHANETTIN ÂLİ Kapanan Eyup ti- yatrosu açılıyor Eyupta Fıkaraperver ce- miyetinin bir tiyatro binası vardır. Bu tiyatro binası bundan bir ay evvel beledi- ye tarafından görülen lürum üzerine seddedilmişti. Bele- diye bu set kararına sebep olarak da tiyatronun şeraiti fenniyeyi haiz olmamasını locaların çökmesi ihtimali mevcut olduğunu göztermişti. Yapılan teşebbüsler ve uzun tetkikat neticesinde Eyup halkının yeğane eğlen- ce mahalli olan bu tiyatro- nun açılmasına müsaade edilmiştir. Yeni ilkmektepler Önümüzdeki ders sene- sinde Kumkapıda ve Fdirne kapıda iki ilk mektep açı- lacaktır. Polisteki — münhaller Polisteki münhallere po He mektebi mezunları yer- leştirilecek hariçten kimse alınmıyacaktır. Tarik bedelini veremiyenler Tarik bedelini vermiyen | lerden iki yüz kişi dah& yollarda çalışmağa sevker dilmişlerdir. gidi . Salab! buleet” f - - ö f r! £ g 5 - £ Z SAa # Fz