27 Mayıs 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

27 Mayıs 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 1

SENE : 2 Küzeman Abone Şeraiti DAHİL İÇİN Seneliği : 1400 kuruş| Seneliği Vatanda bu ne acı HARIÇ İÇİ'N HYA RIN - 27 MAYIS — ÇARŞAMBA 1931 Başmuharriri ARİF ORUÇ Şu memlekette her başa geçen muhakkak Cümhuriyetin Ruhları menfi yapan sebepler! ARİF ORUÇ Epey zamandanberi, hü- | kümete mensup gazetelerde yatandaşları müteezzi eden bir haleti ruhiye belirmek- te Idi memleket işlerinde menfi cereyanlar aramak, vatandaşları bu cepheden vurup hırpalamıya çalışımak itiyadı.. Bu itiyadın, Serbes fırka zamanında daha ağır itham- larla karıştırıldığı, hükümet tenkit vatana ihanet etmek istiyen tnkılâp düşmanları oldukla- rı, söylenmeğe kadar ileri gidildiği görülmüştü. Nedense, hükümet gaze- teleri son günlerde biraz daha munsif ve mutedil bir lisan kullanmağa başlamış- lardır. Bir zamanlar, inkı- lâp düşmanlığı, Cümhuriyet aleyhtarlığı ile tavsif edilen- ler, son günlerde yalnız *menfi ruhluluk,, la ithara edilmek isteniyorlar. Niçin? Bunun cevabını verebil. mek müşkül değildir. İktidar mevkiinin, farik ve mümeyyez vasıflarından en birinelsi, ne kadar makul, mantıki ve ilmi olursa olsun, tenkide tahammül edememektir. İda- re edenlerle idare edilenler arasındeki anlaşamamazlığın, biribirine — ıstınamamazlığın işlerini edenlerin asıl salkini burada aramak | lâzımgeliyor. Hassaten Türkiyede, bu esas asırlardanberi kökleş- miş, dalbudak — salmıştır. Günden güne cemiyetin ta- billeşmesine — şiddetle —ihti- yaç bulunan şu memlekette, her başa geçen) muhakkak nefis feragatinden uzak- Taşınış Saltanat idaresi, böyle evhamla, ves. vese ile başlayıp zehirli e- tipdatlara müncer olan ha doğurmuştu. — İttihat ve Terakki ona rahmet okuttu. Müstebit bir iken bin olüvermişti. Cümhuriyetin: Millettin, halkın elbirliğile — kendi kendini idaresi düsturundan kuvvet alan hür idaresinde, mazinin, şahısların hüküm- ranlığını korumak endişesi yer bulabilir mi? Tabil ha- yır ! Ne acı tecellidir ki, Tür- kiye Reisicümhuru — Mat- gitmiştir. ileler buat serbestisini defaatla te- | yit eder resmi beyanatlar- da bulunmuş — iken, icra mes'uliyetini üzerlerine alan- (Devamı 3 üncü sahifede) halkın milletin , idarede şahısların hükümranlığını elbirliğile — kendi t. Ankara caddesinde nahsu Telgraf No. :513 İdarehane Tel. S: Dahili . (YARIN) Posta kutusu İst. 305 Gönderilen evrak iade tecellidir !.. nefis fğragatinden uzaklaşmış - gitmiştir ! kendini - idaresi düsturundan korumak endişesi yer bulabilir mi ? kuvvet alan hür 'Yarın Millet meclisi toplanarak Iş şirketile gene Türk bütçe müzakeratına başlıyor Açıkta kalacak memurlar yalnız lâğvedilen Tasarruf lâyihasının tatbik ve icrasında en büyük rolü olan Dahiliye vekili Ş$ükrü Kaya B. | Ankara,2(Hususi) — Öbür- gün (yani Perşembe günü) toplanacak Millet meclisi yeni bütçeyi derhal müzakereye başlayacaktır. 931 bütçesi- nin fasılları varidat kanun- larının tadili ile tevemdir. Ezcümle vergiler tenkis olun- la bi Misyonerlerin rezaletleri hakkında ateşli — sözler söyliyen Muhiddin B. Ecnbi mektepleri körpe dimağlar üzerinde pek mü- : ! bütçe tamamen hazırlanmış | kadar müzakeresi gecikecektir. Evvelce söylediğim v:çhllı ve Meclise tevdi edilmiştir. Fakat — müzakerenin ması ihtimali artık kat'iyeyt uza: "'ı kesbetmiş bir noktadır. Bu | itibarla ; çenin kabülüne Hükümet yeni büt- kadar mu- vakkat ile — çalışa- caktır. bütçe Bu zaten gerek varidat noktal nazarından bir zarurettir. Muvakkat bütçe de (930) senesi bütçe hesapları üze rinden — yapılacaktır. Yeni bütçenin kabulü aynı —zamanda tasarruf lâyıhasının da —kabulü beraber — olacaktır. Bu takdirde Tâyıhasının — istilzam ettiği değişikliklerin yapılması için buna müteallik — lâyıhala- rında müzakere bir karara rabtı. — lâzımdır. gerekse —masarifat ile Tasarruf ve Bugün tasarrufla alâ- mehafilden tereşşuh göre açıkta kala- dedi ettiğine cak — mı murln Bravo milliyetperver İzmir gençlerme J İzmir gençliğinde hars galeyanı! | . . | (Hars koruma) cemiyeti reisi | misyonerleri ithaam ediyor essir birer mikrop olduğun- dan, bunların memleketimiz- den uzaklaştırılması, ve Maarif vekâletinin lisan mektepleri | açması İâzımdır. | İzmir Amerikan kolejin- de, Mister Meat “Türk | ta- lebsinin önünde Türklüğü tahkir etmişti. Bunun — üzerine (Türk harsini koruma cemiyeti) namile bir teşekkül vücuda geldi. Acaba Amerikan kellejin- den başka diğer ecnebi mek- teplerde okuyan erkek ve kızları böyle bir hal karşı. sında kalmamışlar mı? Kaldılarsa niçin bu mik- roplara karşı mücadele ede- cek bir heyet teşkil etme- diler? Ettilerse — yaptıkları ziyet etmişlerdir. 'İbrahim ödü pat- bir iki dairedendir ve pek azdır Mühendis naınzetler gösterileceği doğru mu? tüccar ezilmemelidir! Bir ihracat taciri Vehbi Beye açık hakikatleri söyliyor İş Bankasının ve daha bir Iki tüccarın iştikile yapı- lacak olan “İş, şirketinin | harici tlcareti inhisar altına alacağını yazmıştık. Bu hu susta tüccarın feryadı el yövm devam etmektedir. Denilebilir ki, tanbul ve İzmir tüccarıbu bütün İs şirketin aleyhindedir. Diğer taraftan hükümet gazeleleri şirketin harici ticarete ya- paçağı faidelerden mekte bahsei- ve veli nimetleri | olan İş Bankası hakkında | sütunlar dolusu methiyeler Dün Meclisin Meclis grupa içtimamda yerine başka aza intihap edilen Hakkı Tarık B" Fakla l >değiklir / vm Hame lar lüğivler —dolayısı ile açıkta kalacak olanlardır. Anadoluda bir çok Mmün- hal memuriyetler — vardır. | Bunlar da vekâletle idare edilenlerin bazılarına asille- | ri tayin olunacaktır. (Devamı 4 üncü sayfada) (Evrakı satanlar Hazine evrakı tahkikatına mektedir. Müfettişler tahkikata va- meselesi devam edil- | Aldığımız hususi haber- lere göre müfettişler gün: lük tahkikatın — neticelerini Maliye vekâletine — bildir: mektediler. layarak öldü Kuruçeşme özerinde Por- | takal yokuşunda baygın bir halde bulunarak evine nak- ledilen fakat hâdiseden fazla | korktuğu için dayanamıya- | rak ölen onsekiz yaşında nelerdir? Yoksa benliklerini, (Devamı 3 üncü sahifede) İbrahim. (Tafsilâtı 3 üncü sahifede) neşretmektedirler. Tüccarın pek aşikâr olan teessürleri karpısında hükü- met gazetelerinin bu banka ve bir iki tüccar nmulinc tir. Beyanatile şimdiden İş şir* ketine kur yapan Ticaret odası kâtihi Vehbı B. hizmet etmesi cidden tees süfe çok şayan bir keyfiyet- Tüccar, şirketin iş yap- sehifede) (Davemı 4 üncü Şehrimizde Fenerbahçe ve Galatasarayla maçlar ya- pan Yunan futbol memleketlerine gittiler. şampiyonu Olimpiyakos takımı dün Heyet reisile takım kaptanının giderken spor muhar: ririmize söyledikleri son sözler spor ıuıunumuıdndır Kabak zavallı memurların bBaşına mı patladı ?