26 Haziran 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

26 Haziran 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

Vereset, intikal Kanunları Dünkü Meclis içtimaında bunlar- dan maada mektep ve pansiyon- lar kanunu da kabul edildi Ankara, 28 ( AA.) — Ş Büyük Millet Meclisi bugün Reis Kâzım Paşanın riyase- tinde toplanımıştır. Mühal Sam- sön meb'usluklarına — intihap edilen Zühtü, Aaziz Beyle- Tin intihap mazbataları tasdik edilmiştir. Bina iratları vergileri ka- nununu müteakıp maddele- rinin — müzakeresi — ikmal edilmis, yeni veraset ve intikal kanunu müzakere ve kabul edilmiştir. Bu kanuna göre gerek va- siyet ve gerek veraset tarikile gelerek bedelsiz herhangi bir tarzda ivessiz olarak hakiki veya hükmi bir şahıstan diğe- rine intikal eden menkul ve gayri menkul umum emval ile veraset veya vasiyet suretile vaki intifa hahları ve kanun- larına göre tescile tabi bütün hukuk ve menafi veraset ve intikal vergisine tâbidir. Yalnız umumi! mülhak ve hususi büt- çelerle idare edilen devlet mestseszatile köylerin manevi şah- siyetlerine — vaki — umumi intikaller, umum — menafiine hâdim cemiyetlerle umuma mahsus ibadethaneler ve mec- cani hastane ve darülâceze ve yetimhanelere vaki menkul intikaller, veraset tarikile in- Hkal eden bütün ev eşyası, fru ve karı koca ve ana ba- baya inlikal eden menkul mal- lardan her biri üçyüz lirayı giçmiyen — miras — hisseleri akraba ve ehibba gibi şahıs'ar arasında alınıp verilen ve res- mi bir daire tarafında tesçili mutat olmıyan ve tesçil edil- miyen bülü » menkul hediyeler | mütekabiüyet şartile yabancı hükümetlerin sefirlerine sefa- | rethaneleri memurlarına — ve bunların alleleri efradına va- ki olan bütün intikaller, ve harpte ve ya eşkiya — mu- sademelerinde veya bun- larda — aldığı yaralar ne- Ücesinde ölen asker ve jaa- darma efradının ve vazile esnasında ölen polislerin fru rılarına — intikal eden bütün mallar, Türkiye Tay- yare Cemiyeti piyango ikı miyeleri vergiden muaftırlar. Kendilering — menkul ve gayri menkul emval ve bu- n | | | | tep yoksa pansiyon kuk ve menafi intikal eden şahıslar bu kanyn mucibince tarh ve tahakkuk - ettirilecek vergiyi vermekle mükelleftir- ler. Henüz kendi mamına verki tarhedilmeden ölen mü- kellef, mirasçıları tarafından temsil olunur. Vergi, veraset tarikile vaki intikallerde ölen kimsenin diğer suretlerle vu- kua gelen intikal'erde tasar- rufu yapan ikametgüâ- hının bulundüğu mahal - va- ridat — memuru tarafın- dan tarholunur. Bu ikametgâh bir. ecnebi memlekette ise ölen veya tasarrufu yapan şahsın Türkiyedeki son — ika- metgâhının bulunduğu mahal varidat memuru tarafından veya tasarrufu yapan şahıs Türkiyede ikamet «tmemiş se Ankara vilâyeti varidat mü- dürlüğünce verginin tarh veya tahakkuku yapılır. Veraset ve intikal vergisinin matrahı intikal eden menkul ve gayri menkul mallar ile hu- kuk ye menafiinin bu kanun mucibince tayin edilecek kıy- metleridir. Ve mükellef tara- fından verilecek Beyanname üzerine tarbolunur. Kanunun bazı maddeleri encümence gön dertlmiştir. Müteakiben Maarif vekâ- leti tarafından idare edilecek mektep ve pansiyonlar kanunu, müzakere ve kabul - olunmuş: tur. Bu kanun lâyihasına gö- ve Teyli liee ve — muallim mektepleri ve — orta teplerle yüksek ve ki mektepler kadrolarında ki mertebe adetten fazla olarak ücretli leyli bu mekteplere mül hak olarak panslyonlar tesis olunacaktır. Leyli teşkilâtı ol- | mıyan nehari mekteplerd edahi maarif vekâletinin müsaadesile pansizon salılır. Pansiyonlarda — takbeden alınacak ücret pansiyonun bu- lunduğu yerdeki leyli mektep ücretinin aynidir. Leyli mek- ücyeti mahalli vilâyet encümeninin yve Belediyesinin — mütalessı alınarak Maarif Vekâletince tayin edilir. Meclis Cumartesi günü iç- tima edecektir. Ç Üzümler tehlikede Bazı âfetlerden üzüm veafyon istihsalâtı tehlikeye girdi İzmir, 25 (A.A.) — Garbi Anadoluda en ziyade bağla. riyle müştehir olan kasıba kazasının zırai vaziyetine da- ir gehrimiz — ticaret odasına gelen bir raporda kazanın 45 bin dönümden ibaret olan bağlarına müersir don nis- beti yüzde altmıştır. evvelki soğuklardan bu vazi- yete göre lâzımgelen tedbir- İerin ittihaz edilmesi yözün- mayıs ayı iptidalarında istihsalâtın esas rekolteye na- zaran yüzde elli derecesin- de yani 45 bin çaval olaca- ği anlaşılmakta idi. Fakat «son günlerde de- vamlı yağmurlar — dolayısile ârız olan Pronos — hastalığı Tistihi bu nisbetide bormuş ve muha- mmnen İstihsalâttan da yüzde yirmi derecesinde tenezzüle sebep olmuştır. Buna nazaran islihsal olu. nacak 36 bin çuval yani dört buçuk mi yon kilodur. Kasabada geçen — seneye mazaran nıstf mıktarda 12 bin dönüm olarak ekilen afyon da keza ilk müsait havalarda 15 bin ki'o olarak tahmin — edilmişti. Bilâhare yağan yağmurlar bir çok afyon- ları yıkadığından yağmurlar devam ettiği müddetçe ne çi- zilmeğe vakit bulunabilmiş ve nede çizilenlerden istifade edilebilmiştir. Binaenaleyh is- tihsalât 2500 kiloyu pek güç olarak bulacaktır. .. . j enfurun cür'etine bakınız TRTELETEKA ( Başmakaleden devam ) Hakikat iyice anlapılıyor mu şimdi? Hele sabredilsin bakalım, henüz “Epçedin, elifinde bulunuyoruz. Meselele- rin *Hutti, leri, “Kelemenleri, de vardır. Mukadderse, onlar da görüşülüp konuşulacaktır! 3 — Menfur adam, dünkü yazısında milleti karıştırır- ken masum, temiz ruhlu bir iblis gibi görünmek istiyor: * — Vatan hainlerinin mahiyetleri, kendilerini bek- liyon akibetle beraber behamehal taayyün ve tahakkuk edecektir. Büyük milletimin huzur ve selâmeti için (?!) başka çare yoktur., Diye, keenne “ mal mutahhar, ile iliklerine kadar yıkanmış aziz melek gibi bir millet hadimi tavrı takınmak istiyordu. Büyük Türk milletinin huzur ve selâmeti için(?1) biz- leri bekliyen akibetten bahseden bu iblis yapılı adamın, kara- ladığı satırlar altında gu hakikatler, “kendi huzur ve se- lâmetinin bir an evvel temini , endişeleri, okunmuyor mıydı acaba? Türk milleti, bu kadar uzun katakulli kü- lâhları giyebilecek kadar gafil midir sanılıyor? Yabut, Yunus Nadi bunu böyle mi zannediyor? *“Zaten, bu adam hep o milletin huzuru, selâmeti, mem- leketin istikbalı diye, diye —milleti her gün bir suretle kandırmağa çalışmıyor mm? , Yunus Nadi için: vetan -- millat — papel. demek değil midir? Artık bunu bilip öğrenmiyen vatandaş kalmış: mıdir. sanki? Haydi efendim, şu bunağı daha ziyade üzmeyelim de, bu günlük yüzüne bir'iki sille daha atmakla iktifa edelim: 4 — Menfur, dün babayiğiltliği elden bırakmak isteme- yerek bir gün mutantan sürette hesaplar vereceğinden bahsediyordu. Arif Oruç maskarasından —hem de nasıl — herap soracağı günlerin geleceğini ilân edip duruyordu" Biz onun yüzyüze değil, Insanların aciz zamanında, elleri kolları bağlı, — kalömleri kırıldığı, mahpeslere atıldığı — zamalarda — sahipsiz. mandıralara — saldıran kızıl gözlü kurtlardan olduğunu pek alâ biliriz. Yunus Na- di ancak o zaman hesepalar sorar ve tabii kendi kendi- ne hesaplar da verir. Çünkü, karşısında cevap verecek kimseyi bulamaz. Söylediği marifet bu mudur? O tehditlerin münhasıran hesap vermek mecburiyeti- ni gayri muayyen zamanlara atmak için olduğunu an- lamamak, muhakkak koca iblis gibi bunamağa müte- vekkıftır. Geçelim... Görülüyor ki, bugünlük muhasebe defterlerini elden bırakıyoruz. Menfurun daha dün yaptığı yeni bir sahte- kârlıktan dolayı yakasına yapışmak istiyoruz. Bakalım şa açık sahtekârlığını ne gekilde tevile yeltenecektir.? S — İblis dün, hezeyanlarını takviye için, büyük Ga- zinin tarihi nutuklarını da tahrif küstahlığında bulunu- yordu. Bu adam Gazi Hazretlerinin nutkundaki : *Yeni Dünya,yı Çerkes Etemin parasile Arif Oruç çıkarıyordu! Kaydını göğtermelidir. Klişesini basmalı- dır. Aksi takdirde en mühim vesikayı tahrif etmek sahtekârlığını da irtikâp ettiği tahakkuk edecektir!, Eğer, menfur görmemişse biz söyliyelimki, Gazi Hazret. lerinin nutuklarının bir yerinde “Arif Oruç, ismi geçmiştir. O da, bir genci bize karebeti ile tanıtmak için... Şimdi, menfurun nutkun bahsettiği parçasının klişesini neşretmesini bekliyoruz. Şu İblisin cür'etine bakmalı ki, Devlet reisinin nutuklarına bile ilâveler, tahrifler yapmak. tan çekinmiyecek kadar pımartılmıştır! Arif Oru Sütter sonra kömüre sataşıyor | (Birinci sahifeden devam) Belediye relsi — Muhittin beyin İstanbul halkını, man- gal kömürünü terk ile evle. rinde taş kömürünü yakmağa teşvik ettiği malümdur.J Akşam gazetelerinden biri, daha bu günlerde, taş kömü- rönü umumiyetle istimal için bazı tedbirler düşünüldüğünü yazmıştı. Bu milli iktısat ve sanayli teşvik — devresinde — Muhittin beyin ecnebi memleketlerden ithal edilen asri şofaj mah- rukatı antrasit ve kardif kö. mürünün istimaline halkı teş. vik ettiğini görüyoruz. Demek ki bu gün İstanbul civarlarında mangal komürü- nün ihzarı için 7000 den faz la Türk işçi ve koylüsünü ça lıştıran Milli sanayiin öldürül. mesi düşünülüyor. Paramız da tamameno harice gitm » olacak İstanbul şehri elyevim — senevi 60 milyon okka İ kö mürü ve 5 ilâ 600,000 çeki odunu sarfediyor. Bu odun ve kömürler, or. man nizamnamelerimiz muci- bince her 12 senede bir, or- manların baltalık kısımlarının nizamen — kesilmesile — istihsal edilir. Bu işte bugün İğne ada, Midye, Şile Kandra ve Değir: mendere havalisinde 35,000 i mütecaviz köylünün ekmeği temin edilmektedir. Fransada mangal kömü- rünün — istimalini teşvik için kamyon ve otomobillerde kul- lanılmasına ve bu suretle ec- nebi memleketlerden — gelen benzinin ithalini tenkise çah- şılmaktadır. Memleketimizde fakir hal- kın mahrukatı olan mangal kö- mürü yerine şofaj santralda kullanılan antrasit ve kardif kömürünü geçirmek fikrinin, halkın vaziyeti ne derece sat- hi düşünüldüğü, ve milli mah- sulAtımızın inkişafı ne kadar ihmal edildiğini gösteriyor. esesesan . . Izmirde en son sistem tramvay İzmir, (A.A.)— Belediyenin mütemadi takibatı karşısında hali hazır beygirli traravayları kaldırmak zaruretini hisseden İzmir rıhtım tramvay şirketi en medeni ve asri nakil vasıtası olan trolubüsleri İzmire getirerek — münakalede kullan- mağa karar vermiştir. Bunlar elektrikli tramvaylardan daha seri olduğu gibi da- ha zarif ve kış mevsiminde dahili elektrikle ıstılabilecek - va- ziyettedirler. Rıhtim şirketinin İzmire gelen Avrupadaki mü- dürlerinin biri bu tesisata ait projeleri Belediye riyasetine ver. miş ve bu hususta Nafla vekâletile de temas etmek üzere bu- “ün Ankaraya gitmiştir. - Bir günde 4 intihar İzmir, 25 (A.A.) — Bir gün zarfında gehrimizde dört intihar vak'ası olmuştur. Bir. genç tabancayı kalbi üzerine ateş ederek intihar etmiş, bir. kadın başından aşağı gaz dök- mek suüretile kendisini ateşlemiş, ve bir kız kendisini denize atmış otuz beş yaşında bir erkekte bıçakla kendisini göğtün- den yaralamıştır. Denizlide zahire fiatları Denizli 25, (A.A.) — Bu hafta zahire borsasında buğday $ ilâ 7,10 paraya satılmıştır. Mısır 3 buçuk 4 Çavdar 5 buçuk Sur sam 16 yapağı 40 Anason 12 buçuk ipek kozası 100 ilâ 125 kurustan muamele görülmüştür. AÂlâ unun 100 kiloluk çuvalı 10 ikinci 9 ücüncü 8 liraya satılmaktadır. T BOB Bu günkü Şilt! Galatasaray İs_tanbulsporla bugün karşılaşıyor Geçen hafta berabere ka. lan Galatasaray - İstanbul spor bugün tekrar karşılaşacaklar. Gördük ki geçen hafta kinci devrede çok — güzel bir oyun oynayan İstanbulspor- lular rakiplerine birinci dev- redeki oyunu oynatmamış ve hattâ onları yenebilecek bir kudret sarfetmişlerdi. Hattâ birinci devrede 20 vaziyetine düşen İstanbulspo- run ikinci devrede beraberliği temin etmesidir ki bu günkü maça fevkalâde bir ekemmiyet verdirir. Bu maçın npeticesi, finale kalacak takım şilt kupası tçin Fenerbabçe ile karşılaşacaktır. Bundan dolayıdır ki bu İ tanbul spor - Galatasaray maçı büyük bir ebemmiyeti haizdir. Bu maç için bu veya şu takım kazanabilir. diyemeyiz. Çünkü bu #seneki takımlar her seneki gibi değil. Neticeyi ancak! bugün öğ- renebileceğiz. eeverser eee AĞA ezarlar şenaati (Birinci sahifeden devam) sını tetkik edelim. Belediye, kemik sirkatinin yapılıp ya- pılmadığını anlamak için Fa- tüh kaymakamlığınd, tezkere yazmıştı. Kaymakamlığına bu tahkikat şeklini nasıl idare et- tiği malâın değil. Yalnız, polis marifetile kemik dpoları ya randı ya aranmadı! Fakat, far- edelimi ki Kaymakamlık müs- bet bir faaliyet göstermek İsti. yor. Lâkin, muayene edilecek madde kemiktir. Bu meselede sahibi salâhi- yet olan zevat doktorlardır. Fakat, doktorlar bile bunun bir ihtisas meselesi olduğunu ve ancak teşrihçilerin mütale- alarının hakikati meydana çı- kartabileceklerini söylüyorlar. Şimdi, acaba belediye sıhhiye müdürlüğünden bangi doktor kemik sirkatile meşgul olmakla tavzif edilmiştir? Bu- nu sormak - isteriz. Belediye #hhiye müdürlüğü nezdinde yaptığımız tahkikat, böyle bir şeyin olmadığını teyit ediyor! Binaenalı yh: Belediye sirkat tahkikatını nasıl idare ediyor, hayretteyiz ! Bu hırsızlıklar aylardanbe- ri olmaktadır. Belediye esa- sen uyamakta idi. Şimdi ci- var semtlerden olsun bu fa- clayı tahkik edip anlayamaz mı, Tekzip? Neyi tekzip ? Za- ten Belediyenin haberi oldu- gunu kim söyledi? Belediye neden haberdardır ki !... Acaba, Belediye reisi bey- e bu sefer hakikati duyurt- için nasıl haykıra'ım ? Plâjlara dair Kadıköy nakamlığından: «Cazet -0-031 tarih ve 540 numaralı nüshasının l saltife- sinin birinci " sütunundaki ( Kalamış banyoları, halkın ta Suadiyeye — git- meğe küdreti varmı dir) ser — Jevhali bentie Kalamış deniz banyolarımın Suadiye Plâjı sahibi taratından kı- ralanarak ktmilen kapatılmış oldu. Zu hakkındaki yazı tamamen - hülâfı v.k ve hakikattir. Belediye malı olan mezkür Ka- lamış deniz banyosunun — kimseye verilmeyip henüz derdesti müzayede bulunduğundan matbuat karıumunun maddei malısusasına tevfikan gaze- lenin aymi sahife ve sütununa lavzi- harı neşri vica olunur efendim. YARIN: Biz bu meseleyi şi- kâyet üzertne yazmıştık. Fa- kat banyolar niçin hâlâ mü- zayedeye konmamıştır. Kay- makamlık, banyolar henüz derdesti müzayede demesine göre, bu hamamiarın müzaye- desi filan derken mevsim geç- miş olacaktır. Bu itibarla mü- zayede yapılırken Moda Ka- lamış halkının ahhati mese- lesinin n dikkate alınması da matlüp olduğu unutulma- malıdır. aseseree AAA A Z Beşiktaği şiltten Açekildi. Biz bu — mevsimsiz — çekil. menin bir çok hikâyelerini dinledik. Güya — Beşiktaşın bir kaç oyuncusu sakatmışda bunun için şiltten çekilmeye karar vermişler. Hattâ Yunanlılara karşı çe kacak —muhtelitede oyuncu veremiyecekmiş. Fakat biz daha Beşiktaş Vefa maçından evvel çekilmek istenildiğini ve hattâ Vefalıla- ra da çekilmeleri söylenmiştir. Hattâ İstanbul sporunda çekilmesi isteniyor ve birinci- lik meydanı Fenerle Galata- saraya kalsın deniyordu Vefalılar bu şkli kabul etmeyince Beşiktaş oynamak mecburiyetinde kaldı. Bu se- fer de Fenerbahçe ile karşı karşıya düşünce lik maçındaki gakbiyete leke sürmemek için giltten aytıldı. Mesele budur. Doğrusu sportmenliğe yar kışmayan bir hal.. Bz raka- beti böyle zamanlarda gör mek isterdik, - .a Gaip çocuk Cihangirde Deftar caddesin- de 83 numaralı hanede mukim Reşadiyeli Hüseyin efendinin 3 yaşlarındaki Turhan ismin- deki çocuğu dün evinin önünde oynarken kaybolmuş, akşam geç vakit Vayvoda merkezi torafından bulunmuştur . Yeni usul lira bozdurmak! Bakırköy istasyon cadde- desinde tütüncü Yusuf efen- diye dün, Aaksarayda Gi nekli bakkal caddesinde sa- kin sabıkalı Bedri gelmiş, ce- binden bir kırmızı lira çıka. rarak: — Şu Tirayı bozar msın? demiş ir, Yusuf efendi de lirayı almış 860 kuruş vererek bozmuştur. Bedri bu parayı almış, cebine koyduktan sonra tek- rari — Vazgeçlim — istemem, diyerek geri vermek istemiş ve kırmızı lirayı geri almıştır. O sırada tekrar: B — Yahutta al al, demiş ve cebinden bir kâğıda sarılı yirmi paralığı vermiş, hemen kaçmağa başlamıştır. Yusuf Efendinin feryadı üzerine Bed ri yakalanmışlır. Bir nefer boğuldu Küçük Mustafa paşada Per şembe pazarı sokağında sakin tayyare yüz başım Şevket be- yin emirberi neferi İzmitli Ali dün, Ayakkapı önlerinde yüz- mek için denize girmiş boğul muştur. Bütçe encümeninde Ankara 25 - ( Telefonla ) Bütçe encümeni, muhtelif ma- kamatım bütçelerini tetkikedi sor, Kuvvetli tahminlere göre Ha- zıran sonuna kadar bütün büt- çelerin tetkiki nihayet bulacak. tır. Dün de Dabiliye vekâleti ve Jandarma umum kuman- danlığı bütçeleri ikmal edil. miştir. Satılık Cihangirde Kumrulu cad- desinde 343 arşın arsa sahibi tarafından - satılıktır. Müracaat Beşiktaşta Azb ziye caddesinde 132 numaralı dükkânda tütüncü Asım beye müracaat,