7 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

7 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

H İrak kralı Ankarada toplar atılarak mera- simle karşılandılar (Blnııd sahifeden| devam) Hariciye vekâleti birinci daire ve protokol umum müdürleri, Irak sefarefi erkâmı Kral (|Haz- retlerini istikbal etmişlerdir. Bir piyade taburu istasyonda merasimi — ihtiramiyeyi — ifa etmiş — ve riyaseti —cümhur muzikası — trenin — vusulünü müteakıp İrak marşını çalmiş- tır. Muhafız alayından miz- raklı bir suvarl müfrezesi istat- yon keşısında kordon yapmışve bir miktar piyade efrad istas- / yondan Ankarapalasa kadar eolen yol üzerinde aralıklı ola- rak mevki almıştır. N Kral Hazretleri — terenden inip Reisi cümhur Hazretleri-' ne mülâki olurken 21 atım topla slâmlanmıştır. İrtasyon Türk ve Irak hayraklarile süslemişn ve istasyon — dahil ve haricinde ve güzergâhta toplanan halk kral Hazretlerini alkışlamışlardır. Reisicümhur — Hazretleri , kral Hezretlerini Ankarapa: lastaki datresine isal ve bir müddet istirahat buyurduktan sonra avdet buyurmuşlardır. Kral Hazretleri, avdetleri er nasında Reisicümhur Hazret- lerini otel methaline kadar teşyi etmişlerdir. Taati edilen; nutuklar Ankara, 6 (A.A.) — Rel- slcümbur Hz.leri tarafından bu akşam saat 20-30 da Kral Faysel Hazretleri şerefine An- karapalasta bir ziyafet keşide edilmiştir. Ziyafette Kral Hz.? leri, Irak Başvekili Nuri Pş. ve maiyeti erkânı Büyük Mil- let Meclisi reisi Kâzım, Baş- vekil İsmet Paşalar Heyet vekile azaları, cümhuriyet Halk Fırkası kâtibi Umumisi Recp, Meclis Reisi vekillerinden Vauf, sabık firka kâtibi umumisi Saffet, Hariciye vekâlti proto. kol ve birinci daire umum mü dürü Bağdat — elçimiz Tahir Lütfi Beylerle Irak Ankara sefiri ve sefaret erkânı hazır bulunmuşlardır. Reisicumhur Hz. inin nutukları Ziyafetin sonlarına doğru Retsicümhur Hz. leri atideki mutku irat buyurmuşlardır: Kral Hazretleri; Zatı haşmetanelerini bu- rada Türkiye Cümhuriyetinin merkezinde selamlamakla bah- tiyarım. Dostumuz ve komşu: muüz, mühterem İraklılara ve onun — sevilen Hükümdarına karşı çok samimi dostluk duy- gularile mütehassıs bulunmak- tayız. Bu hislerin — Türkiyede de ne kadar kuvvetli makes bulunduğunu bizzat müşahede buyuracaksınız. Ziyareti haş- metâneleri mevcut — dostluk hislerini ve bağlarını şüphe- siz çok kuvvetlendirecektir. Bütün gayretlerini sulh içinde ünkişafa hasreden ve kemşularile ve Cünyanın bütün milletlerile karşılıklı samimiyet ve müsa- vat esas'arı dahilinde iyi ge- çinmeği şlar edinen Cümhu- riyet hükümeti İrakın gittikçe artan bir terakki ile huzur içinde mesut ve müreffeh ol- masını alâka ile takip ve te- menni etmektedir. Milletler arasındaki bağların ve alâka- ların inkişafında pek mühim olan tarihinin seyrinde daima tesirini gösteren coğrafi iktısadi âmillerden başka — bugünkü karşılıklı menfaatleri ve dahili, harici sulh ve sükün siyasetleri ve münasebetleri de İrak ile Türkiyeyi biribirine yaklaştır. “makta ve daha çok dost yap- maktadır. Bu görüş ve anlayış- ta müşterek olduğumuz kana- atini ifade etmeme müsaade- lerini rica ederim. Bu samimi kanaat ve hisler içinde sözle- rimi bitirirken huzuru ile he- Ppimize sevinçler veren muhte- 'rTem misafirimiz Haşmetlü Kral Hazretlerinin şahsi sandetlerini ve dost İraklıların refah ve istikbalini temenal ederim.., Kral Hz.in nutukları Müteakıben! Kral Faysal Hazretleri cevaben — atideki nutukla mukabele buyurmuş- lardır. Reisicümhur Hazretleri; Zatı — riyasetpenabilerinin gerek şahşım ve gerek mille- tHim hakkında izhar buyurduk- ları samimi hissiyat ve hakiki muhabbete ve komşu ve kar- deş Türk milletinin güzel mer- kezinde bulunduğum hüsnü ka- bule karşı derin teşekkürlerle mütehassis — olduğuma ilimat buyurmalarını tica ederim. Ötedenberi kalben arzu ey- ledigim bu ziyarette bilhasıa cümlenin takdir. ve 1'cabını bihakkın kazanmiş olan zalı devletlerile tanışmağa muvaffak olduğumdan nederece bahti- yarlık — duygumu beyana hacet görmeyorum. Biz lrakta iken Türkiyenin sulh ve terak- ki sahasında her gün atmakta olduğu mühim ve şayanı tak- dir hatveleri hakiki bir alâka ve memnuniyetle takip ediyor ve muvaffakiyetle neticelendi- ğini görmekle derin bir sevinç hissediyoruz. Zatı Riyasetpe- mahilerinin şimdi dinlediğimiz beliğ sözlerinde buyurdukları birçok sebepler ve âmiller do- Tayısile her iki milletin gittikçe daha çok dost ve daha çok samimi olmalarının pek tabil ve hatta zaruri olduğu kanaa- tinde zatı devletlerile tamamen Mmüşterekim. Bu hakikatı be- 'yan etmekle bütün milletimin hissiyatına tercâman olduğu- mıa eminim. Sözlerime nihayet verme- den evvel işbu. — mutasavver ziyaretimi kuvveden file çıkar- dığımdan dolayı pek ziyade mesrur olduğumu beyan et- mek isterim. Her vekit hatı- ramda derin ve sevinçli bir intiba bırakacak olan — işbu hüsnü kabule karşı derin teşek- kürlerimi tekrar ve aynı za- manda Reisicümhur Hazzetle- rinin şahsi saadetini ve dost Türk milletinin teali ve mu- vaffakiyetini samimiyetle 'te- menni eylerim. F Amerikanistiklâlinin yıldönümünde Şenliklerde 175 kişi öldü! Nevyork, 5 (A.A,) Amerikan istiklâlinin yıldönümü müna- sebetile yapılan merasim ve şeblikler esnasında bir çok kaza. lar olmuştur. Bu kazalar nettecilinde 175 kişi ölmüştür. Bi lardan 66 sı boğulmuş ve 56 sı otomobil kazalarına kurb. gitmişlerdir. Muhafız gücü bisikletçileri Ankaraya döndü Ankara, 5 (A.A) hudatla: — Ankaradan Kars - Ardıhana kadar şark a bir turne yapan Muhafız gücü bisikletçileri bugün - Kalecikten şehrimize gelmişlerdir. Seyahatlerini arızasız olarak muvaffakıyetle ikmal eden sporcular Ankaradaki arkadaşları tarafından 30 kilometre mesafeden ve şehir methalinde Anka- Ta sporcuları ve Iıılııhı kat'ası müfrezesi tarafından hararetle -Ifuııl Eyvahi... Mahvolduk. (Başmakaleden devam ) Bunları boğalım, paraları alalım ! İpsis Recep bu teklifi, kabul —etmemiş: Ben ıslahı hal ettim, demiş. Arka sıralardan yine bir ses: Tü.. Allah cezasını versin. Urfa mebusunun - sözleri harfiyen bunlardır . Alı Salp Beyin ne kadar gafil avlandığı gösterilmek için de, ipsiz Recep faciası (!) dünkü nüshamızda tafsilâtile yazılmıştı. Bugün tekrarı çok faideli görülmüştür. Ali Saip Beyin Meclis huzu- runda fevkalâde tesirler yap- tığı söylenen hitabeleri bu ve emsalı rivayetlerden ibaret olma- saydı, belki ciddi telâkki edilmek istidadını gösterebilirdi. O hitabelerin şu sütunlara aynen nakledilmesinin sebebine gelince:(Yarın)ı okuyan vatan- daşların hükümet gazetelerini okumadıkları — bilindiğinden, Arif Orucun Meclis kürsüle- rinde haykırılan bütün günah- larını etrafile öğrenip bilmeleri içindir. Artık bunları okuduk- tan sonra, korkunç hakikat- leri (Yarın) karilerinin de an- ladıklarına emniyet getirile- bilinir.. Şimdi: Ali Satp Beye şunlar sorulsa yeri değil midir? — Yarın gazetesi Arif Orucun karısınındır. Matbaa anasınındır. Kendisinin borcu vardır. Borçlarını veremediği için bankaları dolandırmıştır. Makineyi rehine koymuştur demekten <me çıkar ? İşte bunlar bir senenin sekiz ayını cümhuriyet hepirhanelerinde geçiren bir adamın arkasından haykırılmak isteniyor. Aceba Arif Oruç Saip Beyin kese- sine mi borçlanmıştır? Borcu varsa tamamen kendisine ait /değil midir? (Yarın) matbaası Arif Orucun anasının — malı olmasından tabil daha ne ola- bilir? İyiki kendisinin değilmiş, şayet kendisinin olsaydı Ali Saip Beyin meclis kürsülerin- den: Şu haini hudut haricine atalım..Matbaa- sınıda müsadere edelimi Hain malıdır. Helâldir! Demeyecekleri neden ma- lTümdu? Sonra, makinenin terhin edilmiş olması, bir — cinayet midir? Bir hırsızlık mıdır? Ati Satp Bey — Yunus Nadinin — bir. milyon İira sermayeli gazete ve matbaa girketi için bunları söyleseydi avcıl hakikati Büyük Millet mec- lisine anlatmış olurlardı gibi geliyor. Diğer taraftan Ali Ssip Beyin bütün bu şeylere ait yalan yanlış malümat elde edebilmek için hayli yorulmuş oldukları zannedilir. Bu zat doğrudan bize müracaat etse- lerdi, herhalde daha - sahih malümat alırlar, meclis huzu- runda da, efsaneler — rivayet etmezlerdi herhalde.. Bi hassa Ali Salp Beye bütün hesaplar verilirdi. Borçların listesi ya- pilir takdirm edilirdi. Eşya se- netleri gösterilirdi. Hattâ arzu buyururlarsa musaddak birer suretleri de ihmal edilmezdi. Maamafih, bir gün teşrif zah- melini ihtyar buyursunlar, hepsi yine derhal verilir. Hem bu suretle bilmedikleri başka şeyleri de öğrenmiş olurlar, inşaallah ilerisi için Millet Meclisi de - “ Yarın , hak. kında tam malümat edinmiş bulunurdu.. Başka ne denir? Ali Salp Beyin, nasıl olupta Arif Orucun her akşam yediği yemeklerin İistesini yapmadı- gına hâlâ hayretler edilir. Arif Oruç ada A “Millet Meclisinde (Birinci sayfeden devam ) Müddelumumilik veya za- bita — tarafından yakalanmışsa | hâkimin — huzuruna — derhal çıkarılmamak zarureti halinde yakalandığı andan — itibaren nihayet 24 saat zarfında yaka- landığı yer süllh hâkimi huzuruna sevkedilir. Hâkim tarafından da ni- hayet ertesi günü sorguya çe- kilir, sulh hâktmi yakalanmayı içap ettirir bir hal görmez ve yakalanmayı istilzam — etmiş olan sebepler kalmazsa yaka- lanan şahsın bırakılmasını em- teder, Aksi halde vereceği tevkif müzekkeresi hakkında 126 taci madde hükmü cari givı 148 inci maddenin tadili Ceza mahkemeleri usulü kanununun 148 inci maddesi aşağıdaki şekilde tadil edil- Mmiştir: Cümhuriyet müddet umu- misi yukarıda maddede zazılı neticelere varmak için bütün memurlardan her türlü malü- matı isteyebilir. Gerek doğru- dan doğruya gerek — zabıta makam ve memurları — vası- tasile her türlü tahkikatı yaş pabilir. Ancak şahitleri yemin dinleyemez. Bütün zabıta ma- kam ve memurlari Cümhu- riyet müddelumumiliğinin ad- liyeye müteallik işlerde emir- lerini ifa ile mükelleftirler, bu emirler mübim ve müs tacel — işlerde umum zabı- ta makam ve memurlarını #fahi ve bunlardan gayri balk lerde zabıta âmirlerine yazılı olarak verilir. Şifahi emir ve- rildiği hallerde Cümhuriyet Mmüddelumumisi müstaceliyet. ten ve vermiş olduğu emirde zabıta Gmirinide haberdar eder. Kanun taraftarından kendi- lerine verilen veya kanun dal- resinde kendilerinden Istenilen adliyeye müteallik şifre veya işlerde suiüstimal ve yabut ih- mal ve terahileri görülen dev. let memurlarile (Cümhuriyet Müddeiumumiliğinin şifahi ve Ya yazılı talep ve emirlerini yapmakta sulistim al veya ihmal Vveya terahileri görülen zabıta &mir ve memurları hakkında Müddetumumilikçe doğrudan doğruya takibatta bulunulur. Ancak zabıta amirleri hak- kında, hâkimlerin vazifelarin- den dolayı tabi oldukları mu- hakeme usulü ile tatbik olunur. Vali, kaymakam venahiye raü- dürleri hakkında — memurini Mmuhakemat bükmü caridir. 160 incı maddenin tadili Müteakıben Türk ceza ka- Dununun 160 ci maddesini değiştiren âtideki kanunu 157 inci madde yazılı suçu İşliyon- lerle Türkiye Cümhuriyeti ka- nunlarına sövenler hakkinda “*takibat yapmak salâhiyeti doğru- dan doğruya cümhuriyet müddel tmumilerine alttir. 158 - inci maddede yazılı hal ile 159 uncu maddede yazılı hükümetin şahsi Mmaneviyetini tahkir halinde tah- kikat yapılması Adliye vekâle. tinin ve gene 159 uncu maddede zılı B. M. Meclisi veya türklüğü tahkir ve tezyif hallerinde ta- kibat yapılması Büyük Millet Meclisi Relsinin ve bulanma: dığı takdirde reise vekâlet ede- nin, zabit ve Türk ordu ve donanmasını tahkir ve tezyif halinde takibat yapılması Milli müdafaa vekâletinin talep ve iznine bağlıdır. Meclis perşembe günü top- lanacaktır. İspanyada grev Barcelone 6,(A.A.)— Tele- foncuların greve saat 8 de başlayacaklarftahmin ediliyor. Polts telefon - santralini işgal Kd Y ci T x AAAT LA N | P Mıntaka gunu' Mıntaka günü ünü olan bu cuma mühim maçlar yapılacak Mıntaka günü olarak tespit ve inlihap edilen 10 Temmuz cuma günü stadyomda merakla seyir edilebilecek futbol maç- ları yapılacaktır. Program şudur ! 1 — Birinci küme birinci- sile diğerlerinin muhteliti. 2 — İkiaci küme birincisile birinci küme sonuncusu ara- sındaki terfi müsabakası. 3 — İkinci takım şampi- yonu ile diğer ikinci takımlar muhteliti. 4 — Bu müsabakalar ara- sında da 4X 100, 4X 400 bay- rak yarışları yapılacaktır. Bu yapılacak olan maçla- rın en mühimmini hiç'?şüphe siz ikinci küme birincisile birinci küme sonuncusu ara- sındaki müsabaka teşkil eder. Malüm olduğu üzere bu se- ne ikinci küme şampiyonluğu- nu Kasımpaşa takımı kazan- mıştır- Bu takım bütün yaptığı maçlarda kendisinin ihmal edi- lemeyecek bir kuvvet olduğunu göstermiştir. Buna mukabil birinci küme sonuncusu olan Anadolu ise son zamanlarda — vaziyetini tslah etmiş bir halde bulunuyor. Terfi — müsnbakası — için karşı karşıya gelecek olan bu takımlardan Anadolu da! bir kümeye inmemek, Kasımpa ga ise birinci küme kulüpler meyanına geçmek için azami kuvvetlerini sarfedeceklerdir. Bunun içindir ki bu terfi müsabakasını zevkle seyir et- mek kabil olacaktır. Birin küme birincisinin de yine birinci küme muh- telitile yapacağı müsabakada merakla beklenebilir. Çünkü neticede bir şampiyon takımın muhtelite mazaran alacağı netice ile karşılaşacağız. Şayet Galatasaray futbol heyetinin vermiş olduğu ka- rara muğber olarak bu maça da çıkmazsa yerine şilt birin- :ılnln çıkması da muhtemek ir. İkinci takımlar muhtelitide genç oyuncuların bir arada oy- namaları noktai nazarından mühimdir. Zira yarının muhte- Ütini bu gençler teşkil edecek- lerdir. Şilt dedikodusu hâlâ de- vam ediyor. Bazı gazeteler uzun uzun yazılar yazarak İstanbul spora verilen şilit birinciliğini tenkit ediyorlar ve ayrıcada İstan- bul rporun kupayı kabul et- mediğini kaydediyorlar. Bu haber hakkında tahki- kat yaptık. Neşriyatın asılsız olduğunu öğrendik. Atletleri davet İstanbul Mıntakası Merkez Heyetinden: Gerek kulüplere mensup olup beynelmilel At- letik temaslara namzet olmak ve atletik kabiliyetini artlır- mak isleyen atletlerin Fede- rasyon mualliminin nezareti altında muntazaman çalışabil meleri için mensup oldukları dün | kulüp veya mektepten muvazzah künyesini gösterir mühürlü bir kâğıt ve iki fotoğrafla birlikte her gün ikiden beşe kada Ca- ğgaloğlunda C. Halk Fırkasın- daki Federasyon — bürosuna müracaat ederek bir talim karnesi almaları ve bu ay ni- hayetine kadar almayanların antrenörden istifade edami- yecekleri Türk Atletizim Fe» derasyonunun iş'arı üzerine tebliğ olunur. Otomatik benzin makinelerindeki esrar! Istanbul şoförleri gözünüzü açın! Ticaret borsası kimyageri ne diyor? oe Otomatik benzin makina- larının hiyleye müsait bir şe- kilde yapıldığını ve mayiatın kesafetine göre aynli bacma kışın daha ağır, yazın daha hafif benzinin girdiğini yaz- mıştık. Bu — hususta malümatına müracaat ettiğimiz Ticaret ve Zahire borsası kimyageri Nu- rettin Münşi B. muharririmize atideki beyanatta bulunmuştur: — Söylediğiniz veçhile otomatik benzin makinelerinin şişe depo- ları yaz vakti, daha az benzin istiap eder. — Zira, — sıcak- tan benzinin kesafeti tenakus eylediğinden derecesi düşer. Bu, aşikâr bir fizik mese- lesidir. Size, hesabını yapa- yım. — Metelâ, 760 kesafet derecesindeki bir benzini dü- şünelim. Şişe depo 5 dere- cel —hararette ayar — edil- mişse beher beş litre için, 35 derecel hararete göre, bir doluşta (100) gram noksanlık var demektir. Binnetice litrede (1) kuruş havaya gidiyor.. Bu mesele kurnazca kurulmuş bir istifade yoludur.., Muharririmiz, — otomatik benzin makinelerinde ve nis- bette hiyle yapıldığının bizzat tetkik etmiştir. Şehrimizde — bulunan oto- matik — benzin makinele- rinden bir şişe benzin alın- mıştır. Bu benzin tartildığı vakit 4400 gram gelmiştir. Teneke dııııı olan 830 gram mezkür tarh matlup miktardan 180 gram n demektir. 180 gram ise bazan güne- şin hararetli zamanında (250) grama kadar da yükseliyor. Binaenaleyh, ihtikâr — aşl- kârdır ve şoförlerin basiretkâr olmalarını tavsiye ederiz. Ay- rıca, Belediyenin de nazarıdik- katini celbederiz. Tarihi eşya (Birinci sahifeden devam) Babhaettin B. evvelce Vakıf kayıtlar müdürü İzzettin Beyin teşebbüsile evrak mahzeninin vkkfiyelerini de teclit etmiştir Emniyet sandığının sattıkları Emniyet sandığında mer. hun olup merhum Reşat Beye ait bulunan tariht meskükât koleksiyonu, Maarif vekâletince satın alınması tekarrür etmiş- tir. Bu kaymetli koleksiyonun kıymeti takdir edildikten stonra müzeye gönderilecektir. ı Ki olsun sokak ıokık ;eıııık lıı temiyorsanız size umum sat- lacak evlerin çeklini, fiatini senedini mecanen izahat ve- ririm. Mal sahiplerindan peşia para alınmaz. Arcaları satacak olanlar çapın kopyası lâ- zumdır. Fatih Tramvay yolunde Malta istasyon karşısında 2 Numaralı kiracilar Yazıhanesi