14 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

14 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

vi onııuluı., "r,n'vv Gl;zel San'atler. Aâadâm iS Sergi Profesör M. Egle lebemiz hakkında ne söylüyor ? Güzel san'atler akademisi tezyini ve/ mimari atelyeleri talebesi tarafından hazırlanan sergi dün açılmıştır. Güzel san'atler akademlisi tezyini ve mimari! atelyeleri talebesi hazırlamış - oldukları | sergiyi saat 14 te küşat etmiş | lerdir. | Teşhir edilen Şayanı takdir bir sayin mah sulüdürler. &: gidenler hazla, | Mektepten ayrılmışlardır.. Mektebin — yeni faaliyeti hakkında akademi prolesör- | lerinden Mösyö “Egle, muhar- | ririmize atideki Miştir: | | | bu € yörmeğe | izahatı ver- Üç senedenberi ya- bütün anasırile Gazlara hiyle karışıyor, aldıran yok! Hiyleli kolza ticareti pek kârlı oldu! Gazla karışîıf_ıl; kolza hiyleleri nasıl yapı Gaz - fiatlarının pahalılığı devam ediyor. Bu pahalıl öylediğimiz veçhile rek. haları haricinde haddı azamiyi buluyor. Bundan reti yapan firmalar güm- rükten nümuneye gayri mu- vafık filitre — edilmemiş mal geçirerek hükümeti mutazarrır | ediyorlar, Halbuki, bundan da sârfi- nazar,piyasadaki ğazların kısmı azamı kolza karışıktır. Bu yüzden bilhassa lümba- larla tenvirat yakmak — artık müşkilleşmiştir. Kolza ile ka- rıştırılan yağın petrol — kısmı bitince lambalar sönmeğe baş hyor. ki sa | müada gaz tica- Hiyle yüzünden Kolza ticareti kârlı bir meslek hali- ne girmiştir. Maamafih, kilo başına 8 kuruş resim verme- Şemis kulübü i (Birinci soyfadan devam) ve gerek hiç bir kabahatleri olma yan Dr. Namiloğlu, Dr.Fakaçelli Dr. Orlfanidis, Dr. Prinaris, De. Kuremencnos ve Timoleos Efendilere zeb andıraz'ık etme- sine hiç hayret etmedim. çütkü insani meziyetlerin en basitine malik olmayan Eftim Ef. dinin öteden bezi, gayet kuvvetli bir silâhı varki, oda ilüradır. Sahte nikabı riya ile sureti haktan görünerek üâlemin na- zarından asıl mabiyetini sak- lamağa çalışan Eftim Ef. nin bugüo yüzündeki maske düp Mmüş foyası meydana çıkmıştır. Bugün ipliği pazarda ge- zen bu adama cansız bir ci- sim gibi vücüdünü zorla sü- rükleyen bir öldür. Abdulha- mit rejiminin en azılı haflye- letin Fehim P ş. Türklüğe ve bilhassa Türk gençliğine yapmadığı fenalıklar, meselâ sıcak yataklarından kaldırarak Afrikanın uzak çöl lerine sür: düğübir nrada Papa Eftim E- Fendinin istediği za man Rum kiliselerinde derayı ayin etme- &e kalkışması gibi hernasılsa Bünün birinde çürük bir. tahta ya Bastı. Rihtima yanaşmış bulunan bir Alıman ticaret ge- misinin kerestlerini tahtı hacze ak Hadiseyi müteakip doğ- ruca saraya giden Alıman se- firinin şikâyeti üzerine serha- fiye cezasınt buldu. Sekiz ve- nedenberi türlü hakare'ler ve tecavüz'erle rumları dilgir etmek ten geri kalmayan salık papas Eltim Efendinin telvis ve tah TİP ettiği iki kilisemizi tahliye ederek irfan ve seviyesine peh mavalıke dösen Tahtakal lı’ı A LLE N ün açıldı! ——— | mektep idaresinin m " |yeti mucibi mumnuniyettir.Son | olan motorinler de rüsumdan | inde akademi ve ta- | tatbik edilmekte olan program son kat'i ve mükemmel hal: | ni iktisapedecektir. Vekâlet, tatbiki inkişafı için İnşaat dairesini “Resmi mimarı bBürosu, nanaı altında mektebimize ilhaket- miştir. Son zamanlarda Na- mik İsmail Bile idare kısımını Elimize aldık, talebenin ve aflakı. sahanın günlerde ecnebi talebeleri mek-| tebi mize girmek için muracaat | etmişlerdir. Talebemiz arasında | Viyanada bile göremediğim kabiliyetlileri vardır. Mektep, mesaisine devam ederce yakında kuüvvetli ve mühim veticeler alacağımızı ve İstanbulun eskisi gibi bir mimari - merkezi tep | kiledece ümit ediyorum. , | hyormuş ? mek için hariçten de kolza ge- tiriliyor. Fakat bu —hususta, bulunan kurnazlık çareleri bu- nunla da kalmıyor. 860 dereceden yukarı olan kolzalar rüsumdan muaftır. Ancak (860) dereceden dün bulunan - kolzalar - için rüsum tahakkuk — ettiğinden öyle bir hiyleye tevessül edili. yor. — Kolzaların — bilâhare gizlice derecelerini değiştirmek üzere (860) dereceden yüksek göstermek! Bu hiyle motorinde de ya- pılıyor. (859) dereceden yüksek | azada tutulduklarından bun- larda da derece hiylesi gergi gigi işlemektedir Gaz ihtikârına, derece da- laveresine ve - kolza hilekâr- lığına Belediyenin nazarı dik- katini celbederiz. fşaatı etrafında hanlardan birini kendine ika. metgâh ittihaz — eylemesi za- manı gelmiş, hatta geçmiştir bile! Ettim Efendinin, şahsım hakkinda, ima tarikle töyle diği yalan sözlere gelince: 1 — Vücudümde taşıdığım harp yaraları Türklük camısı- nn naciz bir ferdi olduğumu gösterir. 2 — Affi umumiye tekad- düm eden senelerde Hilâliah- mer heybeliada şubesi cem'i lanat komisyonunda aza ol- maklığım affı vmumiden yü- reğimin — ferahlamadığını — le- bat eder, 3 — Beşiktaşta mamaklığına — amil — olan şey virf keyşimdir" Evlerimden hangisinde ikamet etmek — is- tersem orada yaşarım. Bunfi sabık papasın diline dolaması şuursuzluktur. 4 Misirda — geçen 3 senelik tahsil — zamanı müstesna olmak üzere bir kere bile memleketimden uzaklaş- mış değilim. Bu münasebetle şunu da söylemeliyim ki Şemis kulübü #iyasi ve ticari mahiyeti haiz değildir. Adetâ bir istirahat mahallidir. Türk ortodoksların diğer bir hataları da Şemisklübü hekkında hiç yoktan tasnl et. tikleri bu çirkin — iftiradır. Bu vesile ile size bildire- yüm ki, senelerden beri Rum larla münasebetini kat'ettiği- ni söyliyen Papa Eltim Ef. yine senelerden beri — kızını Rum Zapiyon mektebine gön otur | | tima etmişlerdir. Bu içtimada ,, azi Hz. Bu cuma akşamı şehrimize teşrif- leri muhtemeldir | Ankara, 13 — (Telefon) — | ReisiCâmhur Gazi Hz. lerinin yazı geçirmek üzere İstanbulu teşrifleri artık bir gün mese- lesi olmuştur. Gazi Hazretlerinin Cuma günü akşamı riyasti Cümhur trenile istanbul'a mütevecihen hareketleri şayidir. Meçlis reisi Kâzım Paşa ile Boşvekil İsmet Paşanında ta- til sonunda İstanbul'a gelmeleri kat'ileşmiştir. Esnaf Cemiyeti reisleri ne karar verdiler? Bütün esnaf cemiyeti rels. leri Ticart odası salonunda İç- esnaf hüviyyet cüzdanları me- seleler mevzuubahs olmuştur. İttihaz edilen karara nazaran esnaf, hüviyyt — cüdanlarını mensup olduklar cemiyetlerin- den alacaklardır. Ayrica ittihaz edilen karara nazaran Bundan böyle esnaftan her hanği biri bir dükkân acmak istese cemiyet lerinden vesika istihsal ede- cektir. Aksi takdirde faaliye- te geçemiyeceklerdir. Aksl suretle hareket eden- ler mahkemeye tevdi edile- cektir. Bu mukarrerat Ticaret müdüriyeline ve Belediyeye bildirilecektir. Esnafın bu karara karşı nasıl bir vaziyet alacağı henüz tahmin edilemezse de herhalde bir ihtilâf takdir güç değildir. Idam! Açlık grevi yapanlar- dan biri İzmite sevk ve idam edildi İzmitte bir gedikli bahriye onbaşısını! parasına — tamaca öldürdükleri için Ali Rıza (4 minde biri idama, arkadaşı Hamdi de 15 seneağır hap: hapse mahküm olmuştu. Mah. kümlar — İstanbul tevkifha. nesinde bir müddet açlık gre- vE yapmışlardı.. Bu hüküm kesbi katiyet ettiği için evvelki gece Alı Riza jandarma nezaretinde İzmite sevkedilmiş ve dün sabah ölüm cezası infaz olun- muştur. zemini alacağını Darülfünunlular Edirnede Edirne, 13 (A.A.) — Darül. funun talebesinden bir grup şehrimize gelmiştir" Saat 17 de kendilerine Edirne klübünde bir çay ziyafeti verilecektir. Eyvak, milyonlara yazık oldu. Senelerdenberi İs- tanbul sokaklarını köste- bek —yavasına — çeviren kanalizasyona sarfedilen otuz milyon lira havaya mı gidiyor? Çünkü, bol su olmazsa bu tesisatlan istifade edilemiyeceği söyleniyor. Zira kanalizasyonun zeçtiği bazı yerlerde bir dirhem su bulmak kabil olmamaktadır. Binaena- ley » Terkas su vermezse, bir yerden memba da ol- dermektedir! Buna cinnet mi, cinayet mi, ' mazsa bir insonın “erah forah yürüyeceği “lâtım, Liman ve mavunacılar ihtilâfı Liman şirketi muta- vassıtları kovuyor! Mavunacılar - bir heyet intihap ederek fırkaya Liman şirketi ile mavuna- cılar arasındaki bitip tükenmek bilmiyen ihtilâflar devam et- mekte ve müdahale edilmedi- ği cihetle Liman şirketi de dileğini yapmaktadır. Liman şirketi Limanın her- hangi bir yerinde çalışmak is- tiyen mavunacıların işlerinede mâni olmakta ve ne keddi iş vermek ve nede iş yapmalarına | müsaade etmektedir. Birçok mavunacılar bu va- ziyet karşısında limana mü- racaat etmişler fakat her han- gi bir müzakereden sarfınazar sözleri dinlenmiyerek — kovul- muşlardır. Bunun üzerine mavnacilar aralarından bir heyet intihabı na karar vermişlerdir. Bu kararı müteakip - içle- rinden cemiyet azâsıda dahil ol- mak üzere bir heyet intihap ederek vaziyetlerini an'amak ve şikâyet etmek üzere Cüm- huriyet Halk fırkası İstanbul reisi Cevdet Kerim beye mü- racaat etmişlerdir. Cevdet Kerim Bey mavu- nacıların şikâyetlerini dinle- miş ve Liman ile aralarında mütehaddis ihtilâfatı tespit et- miştir. İdare relsi, Liman şirketi Vapurcular ihti müracaat ettiler nezdinde icabeden teşebbü- satta bulunacağım vadetmiştir. Mavunacıların dvrtleri çok eskidir. hâlâ — bir neticeye bağlanamayan bu mesele üze- rinde Liman şirketinin bir çok evnafın gadrini mucipolacak şe- ilde oğraşmasının önüne geç- ;mek için esnafın müracaatını be | klemeğe lüzum varmıdır bilmeyiz Her halde çok müzmin bir şekil alan bu ihtilafatın bin- nisbe esnafın lehine halli icab ettiği zaman çoktan gelip geçmiştir. Mavvnacıladan biri bu hu- susta diyorkit “Bunlar bir ithtilâf telekkı yanlıştır. Bu, doğ- rtudan — doğruya esnafın zarardır. Şirkete dert dinletmek kabil değil. Muta vasıntları kovuyor. Ne yapamak kabilz Derdimizi bu vaziyet karşısından ceml- etmekte yetlerin umur ve murakabesi- üzerine olan Helk fırkas mna söy lemekten başka çare görmedik. Bunca esnaf bu tavasstun neticesine Bizi aç birakmamak için her halde fırka iyi bir netice iştihsaline muutazırdır çalışacaktır.., lâfta ola dursun Nakliyat ta azaldı! Nakliyatımız ne kadar noksan zan- nedersiniz: Vapurcularla Seyriselain ara- sandaki ihtilâflar bir taraftan devam ede dursun, diğer taraf- tan bu meseleden nakliye am- barları da zarar görüyorlar, Nakliye işlerindeki faali- yet busene — cok azalmıştır. Geçen seneye nazaran yüzde 25 derecesindedir. Bu mıkta- rın yüzde 20 si Karadeniz sahi- line yüzde Side Akdeniz, sahiline — sevkediliyor. Eğer, evvelki seneye na- zaran da bir hesap kurmak : Yüzde 75! istersek, o zaman da şu neti- ce çıkıyor: Geçen senin nakliyatı da mukaddemine 'nazaran yine *İ, 78 noksanıdır. Bu sene en çok sevkiyat Japon dimileri ve keput bez- leri üzerinde olmuştur. Hırdavat, kırtasiye, zücaci- ye ve aktariye eşyası da çok- ça yollanıyor. Fakat mobilya- lar en az nakledilen eşya meyanındadı Matbuat kanunu Yeniden bazı tadilâta uğradı, mu- harrirler de mes'ul olacak Ankara 13 (Telefon) — Mat- buat kanununda yeniden bazı tadilât yapılmıştır. Fırka gru- punda müzakeresi — bittikten sonra meclise verilecektir. Yeni kanun lâyihasının mü- zakere ve tadilâtı yapılarak Başvekâlete verilmiştir. Lâyihadaki tadilât komls- yonu tespit ettiği esaslardan ziyade — teferrüata alt kısım- Bizden söylemek yolları bomboş kalacaktır. Herifin birisi bir nal bulmaş, “Eh artık iş demiş, üç nalla bir at Bulabilirsem, artık yaya yörümekten — kurtulaca- #ım, bizim Belediye de öyle Her işimiz tamammış gibi sa bulamadan kana- işim lizasyona girişti. Sen gel de artık bu Be- lediyenin iş yapıyorum dediğini İster dinle İster dinleme! tahrir müdürleri âli muavinleri lise müdürlükler ipka edilmiştir. Neşriyattan bu zevat ile | muharrirler de mes'ul olacak- | lardır. |Kazanç vergisi nelerden alınmıyacak? | Maliye vekâleti tütün sl- gara eoliye gibi Inhisara tabi mevattan kazanç vergisi alın- mMamasını bildirmiştir. Rekor kırıldı Retzas, 12 (A.A) — Yeni büyük yüzme havuzunun kü- şat resminin icrası münasebe- tile yapılan müsabak ada Taris 3000 metrelik sür'at yüzüş cihan rekorunn 3 dakika 27,3,5 saniyede kırmıştır. Eski rekor da yine mumai- leyhin olup 3 dakika 33 1,5'de tesis etmiş idi. Matmazel — Gödrard. 400 metrel'k serbest yüzüş rekoru- nu 4 dakik 49 3 2'de kırmışlır. Matmazel Manson, 207 metre- lik Fransa rekorunu 3 dakika 29 25'de kırmıştır. ” | lardır. Bu telerrüata nazaran mezunu olacaktır. Mes'ul | | yakarı Siyasi takvim -- Fahri hemşerilik Yunus Nadiye Eskişehir Belediyesi fahri — hemşerilik verdi. Bir tabir farkı var.|Eskişe- hir halkı değil Belediyesi. Nıyıç bi bize lâzım değil, Fahri hemşeri ve ya — maaşlı akraba. Yunus Nadi fakirliğinden bahsetmiş ve on parası olma dığını, borç içinde olduğunu söylemişti. Bubiçare darülâcezelik fakire fahri hemşerilik vermekten ne çıkar? Fahri hemşerilik verilece: ğine şöyle bir Cümhuriyete yüt #bone kaydedilse idi bu adam daha minnettar olurdu Fahri hemşerilik — meselesinde — biz deriz kit Yunus paralı eder. Fahriyâr ağyar olmaga almağı tercih DĞ Nutuklar Eskişehir Belediyesi tara fırf dan muhalefete cihadı ekber açan eli bayraklı Yunus Na- diye mükâfaten hemşerilik ve- rilirken bir. takım nutuklar irad olunmuştur. Bu nutukları dinlemeyen- bahtiyarlara haber verelim ki bunlar da Yunus Nadinin ma- kalelerindeki abuk sabuk lâfları. dan mürekkeptir. Bu çırpınmalar, davala,nu- tuklar bize bir fıkrayı hatır lattı. Bir at sineği nuzuna eğilip: — Affedersiniz ediyorum demiş. Biçare Cümhuriyetin mu- harrirler başı kendisini böyie bir vaziyette vehmetmektedir. Sinekte haddini bilmeli ve icapeden ve tablatın ken- disine kâfi gördüğü çıkmamalıdır. -İ- Hemşeriliğin manası Hemşerilik — müovasebetile Yunus Nadi gazetesini on iki sahife çıkardı ve bir takım re- simler neşretti! Bunların arasında Yunus Nadinin de nutuk söylerken bir resmi var. Bir defa elindeki kâada, bir buraya toplanan üç beş ineğin boy- kulağına konmuşta rahatsır yerden | kişiye ve bir defa da kendine bakıp nasıl sıkılmadığına ha- lâ böht içinde bulunduğumuz Yunus Nadi dürünmüyorki üç beş adamın hemşerisi olmak kâfi değildir. 15 milyon Tür kün hemşerilikten uzaklaştır- dığı bir adam için bu hazin Lir hatiradır.Bu Hoca Nasrettinin bir fıkrasını hatırlatıyor. Yoğurt alırken dirhem ye- rine karısının altın bileziğini | atmış ve karısına demiş ki: — Kandırdım - bak yoğur! ne kadar fazla kârdayız. bu biçare adam da efkârı u- mumiyeyi kayıp bahasıma bir Belediyeden hemgerilik oluyor. Eh Yunus Nadi ağa krr- kaşım! seğrl Sende buense.. Yunus Nadi “Niye bana çatıyorlar. Çünkü ben müca- hidim., — demiş. Biri, birine demiş ki: — Şu şişman adam gö- tüyormusun onun ensesine bir tokat vurursan bu çil llracık sevin! Bittabı tokat inmiş. Herif dönünce tokadı vuran: | | Alfedersin, demiş sizi bir | risine benzeltim. Bu bir daha tekerrür edinct herif içerlemiş, tokadı vuran d& cevap vermiş: —Bunda bu para, bende bu züğürtlük sende de bu enst varken daha çok tokat yerslme Efkârı umumiyede bu rüşt bizde de bu doğruluk, Yunusta da bu kafa varken daha çok (Yarın)ın sillesini yer.