26 Temmuz 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

26 Temmuz 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

! : | | 26 Temmuz Dü (2 inci sahifeden devam) vesikaya bağlamak şartile ga- | zete ve risaleyi meşre devam edebilir. Mirasçılar arasında bu ka- nunda yazılı vasıf ve şartları bazi kimse bulunmazsa gene bu müddet içinde kanuni va- sıf ve şartları haiz bir sahip göstermeye — ve onun tarafın- dan bir beyanname verdirme- ğe mecburdur. Bu madde hük müne riayet etmeksizin üç ay- dan fazla gazele veya risale neşredildiği takdirde 18 ınci madde hükümleri tatbik edilir Gazete çıkarmak şartları Madde 12 — Gazete ve- ya risale sahiplerinde aşağıda yazılı vasıf ve kayıtların bu- lunması şarttır. a — Türk olmak, b — 20 yaşını bitirmiş bulunmak, c — yüksek mekteplerden veya lise buna madil diğer bir mek- tepten şahadetnameli olmak, eğer şahadetname ecnebi mek- teplerden alınmış isşe Türkçe okur yazar bulunmak, d- Ec- nebi bir devlet hizmetinde bu- lunmamak,e-resmi bir makama karşı ecnebi tabiyeti iddiasında bulunmuş olmamak f- Mahcur olmamamak. g- bilfill devlet memuru ve asker ve ordu mensubu olmamak. Hususi ka nunlarmanlolmadıkçe meslek evi ilmi gazete ve risale çıkarabi- lirler. i- Türk ceza kanununun 587- inci maddesinin birinci da yazılı cezaları müs- suçlarla ikinci ba- binın Üüçüncü faslında — ya- zılı 192 inci ve üçüncü ba- bının birinci —faslında yazılı zimmet ve ihtilâs, ikinci faslı- mda yazılı irtikâp,üçüncülaslında yazılı rüşvet ve 229 uncu mad- de ve 286 1ncı miaddenin ilk ve 287 inci madde ve Gıncı babının üçüncü faslında yazılı sahtekârlık ve sekizinci baber. nn birinci faslımda — yazılı 415inci madde ve 416 mci maddenin —son fikrası ve 419uncu — maddenin — ikinci fıkrası ve 426, 427, 428 inci maddelerle 430, 431 inci mad- delerinin birinci fıkrası ve üçüncü. faslında yazılı fuhşa zahrik ve hırsızlık ve yağmacılık dolandırıcılık ve bileli iflâs ve emniyeti sulistimal suçla- rından birile mahküm olma- mak. K-vatan, milji mücadele cümhuriyet ve Inkılâp aleyhin- de bulunupta kerhangi bir mahkeme ve divan tarafından mahküm olmamak. 2-25-1X1339 tarih ve 337 numaralı kanunla ve 26-V-1929 larih — ve 854 numaralı kanunun birinci mad- desi bükümleri mucibinca devlet hizmetinde kullanılma- masına karar verilmemiş ol- mak, Milli mücadele işgal al. tında düçman emellerine hiz- met edici neşriyat yapmış olmamak, Yabancı lisanlı gazeteler Madde — 13 Türkiyede ecnebilerin gazete ve risale çıkarması mahalli hükümet- lerin ayrıca müsaadesine ve umumi neşriyatını idare ede- cek olanın Türk val olmasına bağlıdır. Bu gazete ve risaleler cümhuriyet hükü- metinin dahili ve harici si- yaseti aleyhinde neşriyat ya- pamaozlar. Bu maddeye mu- balif neşriyatta bulunanlar- dan verilen hususi müsaade istirdat olunur. takdirname Madde 14 — İlmi ve ah lâki neşriyatile devamlı suret- te Fazilete himet eden gaze- te ve risaleler darülfünun di- vanı kararile maarif vekâle- ti tarafından takdirmname ve- Millet Meclisinde matbuat rilir. Hizmetin devamlı olııı— * İçin neşriyatın en az sene fasılasız yapılmış ohuı şarttır. Baş muharrir ve yazı I müdürleri 1 Madde 15 — Gazete ve- ya risalenin başmuharriri ile umumi neşriyatını idare eden zatın — yüksek mektepten mezün — olması ve bunlara umumi müdür ve — yazı işleri müdürünün — yukarda maddede yazılı diğer vasıf ve kayıtları haiz bulunması lâ- zımdır. İki vazife Madde: 16 — Bir gazete veya risalenin sahibi ile umumi neşriyatının idaresini * ayni meb'us uhdesinde toplayamı- yacağıgibi ayrı âyrı meb'uslar tarafından da deruhte oluna- maz. Madde: 17 — ( ;Beyanna- meyi alan en büyük mülkiye memuru beyanname mündere- catını mahsus defterine kayd- ettidikten sonr beyannama sa- hibine bir ilmâhaber verir ve en kısa müddet içinde beyan- fame muhteviyatım hakikata mavafık olmadığını tahkik ve alacağı neticeye göre 18-inci madde hükmünce hareket eder. Madde: 18 Yukariki madde- ler hükmüne muhalif olarak neşredilen gazete veya risale bü- yük mülkiye memurunun em- erile derhal kapatılır ve aşağıda- ki cezai hükümler tatbik olu- nür: a - Beyanmame verilmek- sizin neşrdilen gazete ve ya risailleer neşredenlerden 100 liradan SO0 liraya kadar ağır para cezası alınır. Teker- rürü halinde altı ayâ küdar hapis ile beraber üç yüz lira- dan aşağı olmamak — üzere ağır para cezası. Gazete veya risale vasıta- sile bir suç irtikâp edildiği takdirde bunun cezasıda ay- rıca verilir. Madde 19 — Gündelik ga- zete ve alelümum ister aylık ister daha az bir zaman fas- lasile neşrolunan gazete veya risalenin her nüshasının üze- rinde sahibinin ve umumi neş- riyatını idare eden kimse ile gazete ve risaleyi basan matba- anın ismi ve basıldığı yerde satışa çıkarıldığı günün tari- hi yazılır. Buna muhalif ha- reketinden dolayı bazan, beş Hiradan 50 liraya kadar ha- fif para cezası ile cezalandı- nlır. Bilerek sahte isim ve tarih gösterilmesi halinde ba- san iki haftaya kadar hapis ve 100 liraya kadar hafif para cezasile mahküm edilir. Madde 20 — Gazete veya risalelerin her nüshasından ikişer lanesi günügününe ve tevzii takip eden mesai san- tnde gazete veya ritalenin çıktığı yerin en büyük mül- kiye memuru ile Cümhuriyet Müddelumumisine verilir. Verilmiyen her nüsha için | 5 lira ve tekerrürü halinde . her nusha için 10 liradan aşağı olmamak üzere 25 liraya kadar ağır para cezası hükmolunur. de: 21 — Her gazete veri- salenin istihdam edeceği muh- bir, muharrir, ressam, fotografe çı ve idare müdürü ile idareha- ne haricinde abone kaydına veya ilân almağa memur olan- lerin 12- inci maaddede yazılı olan saçlardan biri ile mahküm bulunmaması ve21 yaşını bitirmiş olması şarttır. Muhbir ve muha- bir ve muharrir ve yukarıda yazılı diğer müstahdemlerin mensup oldukları gezete veya risaleden verilmeğe ve mahal- Hinin en büyük mülkiye me- murluğunca tasdik olunmuş hüviyet varakasını hâmil ol maları lâzımdır. Bu madde hilâfında hareket edenler ve bunları istihdam eden gazete ve risale sahipleri Türk ceza kanununun 526-inci maddesi mu cibince cezalandırılır. Kanu- ni bir mani yokken beyanna- melerinde bildirdikleri intişar devrelerini ardısıra ve müker- reren beş defa geciktiren ga* zete veya risale namına ida- rebanesi haricinde abone kay di için verilen hüviyet vara- kası geri alınır. Bu madde hükmü gazete ve risalelerden muayyen telif hakkı almıyan yardımcı mu- harrirler hakkinda mecburi değildir. Madde: 22 — Gazete veya risale satmak isteyenler zabı- taya müracaatle hüviyetlerini mahsus defterine kaydettire- rek mukabilinde bir ilmühaber almamağa mecburdurlar. ga- zete veya risaleleri — satarken umumi adap ve nezahata muğgayir tabirler kullanmak. bir şahsın vaya heyetin na- musunu — ihlâl veya itibarını kesredecek yeya heyecanı mu- cip olacak surette veya matbu- atta münderiç olmıyan — ha- vadislerden bahsederek - rağ- bet cel betmek memnu- dur. Bu madde hilâfına hareket edenler bir liradan beşliraya kadar hafif para cezasına veyahut bir haftaya kadar hapse mahküm olurlar. kanunu caridir. Madde 24 — Bir sene müd- detle —neşrolunmıyan — veya neşrolunduktan sonra kendi- liğinden neşriyatı beş sene ta- til eden bir gazete veya ri- salenin adı üzerinde sahibi- nin hakkı kalmaz. Madde 25 — Bir gazete veya risalenin hususi feda- kârlık ihtiyarile elde edip yazdığı istihbarat bu gazete veya risalenin — mülkiyetin - dedir. O gazete veya risa- leden müsaade alınmadıkça neşrinden 24 snat geçinceye kadar başkası tarafından neş- redilemez. Neşredenler bak- kında “Telif hakkı kanunu, hükümleri tatbik olunur. Madde 26 — Mahallinin en büyük mülkiye memuruna gazete veya risalelerin ikişer nüsha verilmesi gazete veya | risalede çıkan yazı ve resim- lerdeki telif hakkını kayit ve tescil hükmündedir. n Mesuliyet Madde 27 — Her gazete veya risalenin neşriyatından doğan mesuliyet umumi neş- riyatı filen idare eden zat ile gazete veya risale sahibi- ne aittir. Muharrirleri kendi Amzalarını taşıyan yazılardan Tİve remamlar gene imzalarile Oçıkan resimlerden dolayı het fil olarak gazete sabibi ve umumi neşriyatı. idare eden zat ile birlikte mes'ul ; olurlar. Müstear nâm ile veya im- zasız ve ıı'ııll imza İle intişar eden yazılar memleketin da- hili — ve harici emniyetine ve esrarı askeriyeye ait ise mu- | « kabul — edilen kanununu — neşrediyoruz harrirlerinin — hüvviyetlerinin Cümhuriyet — müddeiumumisi her istediği zaman gazete ve ya risalenin sahiplerinden ve l bumumi meşriyatı idare eden- lerden sorabilir. Talep olunan bu malümatı vermezler veya yanlış olarak verirlerse gazete veya risale intişar etmekte ol- duğu halde mahkemeden alınan- vkarar üzerine kapatılır ve neş- riyatin nihayetine göre yapı- lacak kanuni takibat hariç olarak bııı;ılııı dolayı üç aydan eksik olmamak üzere hapso- 'lunur. Şu kadarki takibat ya- pılmadan evvel istenilen malü- mat bildirilecek olursa terettüp edecek cezanın dörtte üçü ve takibat esnasında bildirilirse yarısı indirilir. Muhbir veya muharrirler ve yazı işleri mü- dürü tasni ettikleri veya asıl siz olduğunu bildikleri baber- lerin — neşrinden — mütevellit suçlardan mes'ul olup gazete veya risalenin sahibi ile umumi neşriyatını idare eden kimsede bunlarlala hefül sayılırlar. Madda, 28 — Gazete veya risale ile ve ya salr tabı alet- lerile ve ya el ile yazılıp tek- sir edilerek neşir ve tevzi olu- nan yazılarla ve umumi yerle- relevha ve ilân asmak suretile halkı ceza kanununda yazılı gürümlere teşvik edenler bun- dan dolayı ceza kanımunda ayrı bir hüküm — bulunmadığı takdirde Türk ceza kanununa 311:ncu ma. mucibinc cezalandı rırılarŞa kadarki buZllinci mad-| dede yazılı olan hapis ceza- sına hükmedilen — cezasının altıda biri ilâve oluuur. Ve para cezası hükmolu- man hallerde bu ceza suçun mev'ine göre beş liradan 1000 liraya kadar ağır para ceza- « olmak üzere tayin olunur. Teşvif neticesinde kastedilen fil zuhur eder veya o fiilin icrasına tevessül edilirse mü- gevvikler fail ile ayni derece- de mes'ul olurlar. Madde : 29 — Fertlerin şahsı veya ailevi hayatı hu- #usiyelerini ima tarikile dahi olsa her ne — vesile — ile olursa olsun meşredenler bir Bya kadar hapis ve 50 liraya kadar ağır para ceza sile cezalandırılırlar. Neşriyat, #sahiplerinin muvafakatile ya- pilmiş iee suç teşkil etmez. Madde 30 — Türk ceza kanununun 156 ıncı maddesi sarahati haricinde kendilerine mevdu vazifenin ifasından do layı Büyük Millet Meclisi aza- sından icra vekilleri heyetin- den ve resmi heyetlerle dev- let memurlarından biri veya bir kaçı hakkında isim ve madde gösterilmiyerek müp- hem ve sülzannı idauet edecek mahiyette mütecavizane yazı ve resimlerle Büyük Millet Meclisini ve icra — vekilleri heyetinin ve resmi heyet - lerle devlet — memurlarının veya bir kısmının şeref ve bhaysiyetini ihlâl olunursa üç aydan altı aya kadar hapis ve 100 liradan eksik olmamak üzere ağır para cezası hük- molunur. Madde: 31 — Türk ceza kanuuunun 426 ve 427 incl amaddeleri mucibince müstah- dem sayılan maddeler halkın 67 âr veya duygularını inciten ve ayıp sayılan şeylerdir. San'at ve ilim eserleri müstehcen değildir. — Bunların san'at veya ilim eseri vasfını haiz olup ol- madıklarını tespit için cumhu- riyet müddei umumişi beş kişi- den mürekkep bir ehli hibreden dstişari rey alabilir. Ehli hibre terbiye ve güzel san'atlar mün- tesiplerinden ve yüksek tahsil görmüş olanlardan intihap olu- nur. Madde: 32 — Bir kimsenin namusunu ihlâl edecek veya iti- barımı kıracak veya şöhret ve servetine zarar verebilecek bir maddeyi neşir vasıtasile ifşa et- veya ilşa niyetinde olmayıp ta kendisinin şeref ve haysiyetine tecavüz edecek neşriyat yap- mak tehdidile muayyen bir müddete ait abone bedelinden veya tarifeye tâbi ilânların mu- ayyen ücretinden fazla bedel ve ücret veya bunlara muadil bir menfaatı kendIsi ı;eyı başı kası için temin edenler ceza kanununun 192-inci maddesi mucibince ceza görürler, Madde 33 — Milli paranın kıymetini düşürmek veya da- bil veya hariçte bu paraya karşı itimadı sarsabilecek va- kaları tasni veya tahrif ede- rek neşir ve iğae edenler üç aydan üç seneye kadar haplis ve 100 Hiradan 500 liraya ka dar ağır para cezasile cezalan- dırılır. Madde 34 — Türk ceza kanunu hükümleri hariçten olarak matbuatta bilerek yan. hiş>msetinler veya bir kimseye atledilmiş — vesikalar, yahut haddi zatinde doğru, fekat mündericatı tarihife uğratı- mış — metinler neşreden- ler bir haftadan — bir aya kadar hapis veya 10 liradan 5S0 liraya kadar ağır para cezasına mahküm olurlar. Madde 35 — İddianamenin son tahkikatın açılmasına mü teallik kararm bir cürme ait herhangi tahkikat evrakı ve vesikaların duruşmada okun. mazdan evvel neşri memnu- dur. Ancak mahkemenin ve- ya müddelumuminin müsaa- desile ve bütün gazetelere birden icrası Tâzimgelen teb- liğlerine tevfikan bu vesika. ların neşri caizdir. B — İrpi caiz olmıyan söğme ve hakaret — davasına ait zabıtların veya — buna müteallik şikâyetnamelerin aypen ve hulâsaten neşri dahi memnudur. C — Mündericati umumi edep ve ahlâka dokunabilen tıbbi adli raporlarınında neşri yaszaktır. D — Muhakemesinin gizli olması — kararlaştırılan dava zabıtlarının da — mahkemenin müsaadesi olmadıkça neşri memnudur. E — Ceza tahkikatı başla- dıiktan sonra ilk tahkıkat es- nasında tahkikat hakiminin muvafakatının inzimamile ve hazırlık tahkikatı esna- sında — yalnız Cumhuriyet riyet müddelumumisinin em- rile yapılmakta olan tahkikâta ve adli muamelelere mütcal- Hik havadislerin va cürmü ya- panlarla cürme kurban olan- ların fotoğraflarının neşri me- medilebilir.. Buna muhalefet ancak müddelumuminin bu baptaki yazılı emrinin gazete veya — ritale idarehanesine maddelil; : tebliğladen ” tibârez - bir saş olur. Ve yazan 10 liradan 100 Hiraya kadar hafif kara ceza.: sile cezalandırılır. j F — Neşri caiz eski bir ilâmın sul niyetle ve yeni bir hükmün kezalik sul niyetle' tekrar neşri söğme ve haka-; ret iddiasile takibat yapıl- masına ve) ceza verilmesine mâni değildir. G — Mahkeme müzakere: lerinin neşri memnudur. H —Bir ceza davasının | başlamasından son hükmün ameleleri hakkında —mütalea | serdedilemez. * İ — Gizli bakılmıyan bo: şanma davalarında ancak; 1 — İki tarafın ve şahitle- ! rin isimleri, — san'atleri ve adresleri, ı 2 — Mevzuubahsolan ve karar verilen hukuki meselele- tin kısaca izahı, l 3 — Şahitlerin şehadetle- rinin faynen olmamak şartile kısaca mevzuu, 4 — Hüküm fıkrası yazı- labilir. » Bu madde hükümlerine muhalif hareket edenlerden 20 liradan 90liraya kadar hafif para cezaşı almnır. Madde 36 — Gazete ve risaleler kendi namlarına p | yango, tombala vesaire gibi herhangi bir suretle talih ve kurra oyunları tertip edemi- yeceği gibi böyle - tertiplerin kupon ve yazı ve ilânları ga- zete ve risalelerde neşredile- mez. Hilâfına haraket edenler 200 liradan 1000 liraya kadar ağır para cezasına mahküm olurlar. Madde: 37 — Türk ve e- nebi müelliflerin ilmi ve edebi ve felsefi ererleri müstesna olmak üzere halkın ahlâkt duygularına "dokunabilen ha- kikf veya muhayyel surette haydutluk, hırsızlık veya diğer cinayetlerin —icrasına — veya bunları yapanların hayatı ve hareketlerine imtisale heves uyandırabilecek — mahiyetteki matbualar neşri -memurdur. | Bu memnuniyete muhalif ha- reket edenler bir seneye kadar hapis ve 200 liraya kadar ağır para — cezasile cezalandırılır. tekerrürü halinde bu cezalar iki misli olarak verilir. Madde: 38 — İntihar vakala- rinı mahallinin en büyük za- bıta memurundan mezuniyet almaksızın neşretmek memnu- dur. Mezuniyet alınarak neşri halinde dahi intihar çdenlerin ve intihara teşebbüs edenlerin resmi basılmaz. Bu madde hük- müne muhalif hareket edenler bir haftadan bir seneye kadar hapis ve 25 liradan 200 liraya kadar para cezasına mahküm olurlar. Madde: 39 — Türk ceza ka- nunun 312 maddesinde yazılı suçe Tarı matbuat vasıtasile irtikâp- edenlere bu maddeki cezalar altıda bir arttırılarak verilir. — Madde 40 — Padişahçılık ve hilâfetçilik yolunda ve koministlik — ve anargistliğe tahrik eder neşriyatta bulu- nulamaz . Hilâfına — hareket edenlere altı aydan üç seneye kadar ağır hapis cezası verik- lir. Madde 41 — Bir gazete veya risalenin mes'ulleri aley- hine dava açıldığı zaman — Devammnı yarınki nüs- hamızda neşeredeceğiz.—