5 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

5 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 2

(Birisci sahifeden devam) rikan tayyarecileri Boardman ile Polandonun harükulâde Nevyork - İstanbul seferi hak- kında uzun uzadıya mütalea etmekte olduğunu bildirmekte- dir. Herikt dünyanin bütün gazeteleri, bu cüretkârane ve- fer bakkındaki hayret ve takditlerini izbar — etmekte, Boardman — ile Polandonun Yalova'da relsicumhar Gazi Mustafa Kemal Hazretleri ile | vukubulan mülakâtlarını et- rafile ve bütün teferruatile beklemektedirler. Bu gaze- teler, bu iki kahramanm bütün tavrı ve hareketlerine karşı alâkadarlık göstermektedirler. Mecmualarda, Capa - Gode'un ve pilotlarının Türrkiye'yi zi yaretlerini tesbit eden fotoğ- rafilerin telgrafla gönderilme- sini istemektedirler, Londradan ( yarın )a bir talip Londra (yarın)a bir telgrat gelmiştir. Klişesini koyduğu- muz bu te'grfta Amerika tay- yareci misalirlerimizin Gazi hazretleri ile Yalovada alınan resimleri hava postsile — iste- mektedir. Bütün garp âlemini alâkadar hâdisenin kıymetini gösteren bu telgrafla gözetmizden istenilen, bittabi yapılmıştır. Tayyrecilerin gezinti program Tayyake cemiyeti ve İs- eden bu tknbul Spor Federasyonu tara- Başmuharririmize Londraılun î'arınd bir tale;ı Fevkalâdelikler olacak! fından Bebek Bahçesinde 5 Temmuz 931 Çarşamba saat 17 de Amerikalı Tayyarecileri şerefine Danslı bir Çüy ziyafeti verilecektir. Bu ziyafete Sefaret Erkâ- nı, Hükümet Erkânı, Kolor- du Kumandanı, Merkez Ku- mandanı, Tayyare Cemiyeti Erkânı, —Tayyareci — zabitler davetlidirler. Tayyareci misafirler saat 17 de Karaköyden motörle göltürüleceklerdir. Bebekte İstabul| Denizcilik klüplerinin bütün futaları mi- misafirleri istikbal edecekler ve bahçeye götüreceklerdir. Karada misafirlere bütün İs- tanbul — klüplerinin relsi ve idare —beyetleri — tarafından idmancı ananesine tevfikan is- tikbal rasimesi yapılacaktır. Bahçe bayrak ve Elektirikle donatılacaktır. Bahçede caz- bant ve kıymetli muallim İhsan beyin idaresinde orkestre te- rennüm edecektir. Kulüplerin en kuvvetli kü- rek çeken hanımlarının idare edeceği ve futalarla misafir tayyeareciler ve Amerika sefi- resi hazretlerile — kerlmeleri Hanımefendiler gezdirilecektir. Bu esnada bötün — futalar bu kafileye refakat edecektir Civarda öturan ve deniz sporile meşgul olan bilcümle amatör beyler ve Hanımlar bususi — sandallarile bu mer, sime denizden iştirak edecek- lerdir. tecavüz hâdisesi Iki adam (Birinci sayfeden devam) mobilyeyi yapanlar olduğuda | tahakkuk ettikten sonra me- selenin de zaten gizli ve ka- paklı olmıyan iç yüzü tama- meo vesarih surette anlaşılmış olur. Cümhurtyet, Yeni Günün herkesla gözü önünde dün noktası noktasına aynen yaz- dığımız tarzda cereyan eden vak'ayı, Arif Oruç Beyin dövüldüğü şeklind- göstermek istemelerinin sırrı da - anlaşılı yor. #Arif Oruç Beyin dövülme- diği malüm ve muhakkaktır. Herhangi bir hücum kargısın- da hir adamın müdafaasız kalarak — dövülmesi de pek tabii olacağına göre dövülmek vaki olsaydı. bunu yazıma- makta bir sebep yoktu. Fakat, YunusNadi ve hem- palarının arzuları buydu. Mu- vaffak olamadılar ve yahut muvaffak olmaları için hazır- lananlar da aldandılar ve neti- ce, imediklerin büsbütün aksine tecelil etti. Bugün gerek birzat ve gerekse telefonla, mektuplarla marân- gozlardan bir çok müracaatlar aldık. Mektupları aynen neş- kimmiş ? bu müracaatların şayanı dikkattir. Bu zat diyor kiz »Gazeteler de ma mahiyeti goöz diye | rangozların mevcudiyeti sokul- mak istentliyor. Evvelâ bilmelidir ki maran- goözların hiç biri, mobtlyecilik komisyonculukla uğraşan bu iki adamı kendilerinden addet- merzler ve böyle çirkin bir hâ- dise ile alâkamız olamaz. Biz san'atımızın kimin tara: fından müdafan edildiğini bi- liriz. Şu veya bu gazeteninz teşrike çalışmaların mânâsın- da anlamiyor değiliz. Bunu marangozların müçtemi bir hareketi gibi göstermek küçük- Tüktür. Bu hareketi takbih edoriz. Telefonla ve suru muhte- life ile beyanı tessür eden ariz karilerimize de bu — vesile tle arzı şükren eyleriz. Meselenin ehemmiyeti ol madığını tekrar etmek mec buriyetindeyiz: Ve nitekim Başmuharririmiz Arif Oruç B. bu iki adam hakkında bir dava ikamesine lüzum görmemiştir. Yalnız bugün meselenin iç yüzü anlaşılmış bulunuyor. rar mevzuubahsettik. Talimat Almak üzere bir Ziraat bankası tarafından köylüye yardım olmak üzere (5,000,000) liralık buğday alı- Dacaktır, Bunun temini — zumnında ve talimat almak Üzere Zira- a) Posi — memurlarından Şu :IYW b dön Ankaraya gitmiş- r. Mezkür hususla bankadan Muamelât şubesi meşgul ol- muştur. y Eğer bu haber hakikatse Muhaceret Azalıyor Vaşigton, 4 (A. A.) — A- merikada dahili harp bittiği tarihtenberi ilk defa olarak Amerikaya kabul edilen muha- etrlerin miktarı 100.000 den aşağı düşmüştür. Geçen mali Gene zarfında Amerika top- rağına ancak 91.139 encebi kabul edilmişti. waziyet cidden teemmüle de- Çünkü, selâhiyettar bazı erkâm hükümet bile müame- idre etmesinden bedbin gö- rünüyorlar, bu hâdiseye hemen hemen ma- | | kindeki Cayt dikkat olan bu noktayı | bildirmek istediğimiz için tek. | Kadro Tütün inhisarının kadrosu geldi Maaş verildi Tütün inhisar idaresinin bütçesi tasdiki aliye iktiran ederek tebliğ olunmuştur. İdare, yeni kadroları gu- belere tebliğe başlamıştır. İdareden aldığımız. malü- mata nazaran bütün memurin dün maaşlarını almıştır. Polis kadroları Yeni kadrosunda hiç bir tebeddülat olmadığı bildiril- mektedir. Kadrolar henüz gelmedi- #i için polis maaşları dünde verilmiştir. kadronun vürudu- na intizar olunmaktadır. Hilâliahmer balosu Hilâliahmer balosu, 13 Ağus- tos perşembe günü akşamı saat 21 buçukta Büyükadada yat kulübünde verilecektir. Makina dürü, vaziyeti daha isabetkâ- rane ihata etti. Paris maliyeci- lerine — dedi ki: *— Dikkat edimiz: altınlarınız — alırsanız, işletecek bir çiyasa — bulamazsınız. halde, hem *Yün çoraplı, — Framsızları iratsız bırakırsınız, hem de Fransız altının — kiymetini — tutahlimek — için eni bankanotlar çıkarmek, Fransaca Hayat pahallığını ve İşsizliği yüzde 70 nisbetinde ziyadeleştirmek mecburiye- tinde kalırsınız!, Fransa, İngiliz mali teşki- Tâtının bu tehdidi karşısında gerilemek mecburiyetinde kak dı. Jacğue - Balnville, Action Française gibi sağ cenaha men- etede diyorki: parasını ve Föatsü ik için beynelmilel setini takip etmek iyetin Nihayet, Fransanın aklı ba- şına — geldi. " İngiliz lirasının mark haline helmemesi için çalışmağa başladı. Bu mesele işteki fazlalık gibi paradada bir fazlalık olduğunu göstermişti. Esasen, bugünkü Almanyanın vadeli Anglo - Ameriken caklıları de bu hakikati inkâr etmek istedikleri için paraları nı geri çekmeğe başlamışlar. dı. Fakat, Almanyada para- sızlığın buhranı başlar başla- maz, bu memlekotlerde de paralılığın buhranı meydana çıkmıştı. Paraniın ve işin bu karışık - vaziyeti, eski iktısa- dın terkini icabettiriyordu. Aksi halde, 25 —milyar sermayeli banka âlemi yıklılıyordu. İş Mle paranın birleşme sir- | temi, Hoovez plâninin . tatb- müşkülâttan doğdu. Biliyoruzki, Almanya mora: | toryom ilân etmişti. Fakat, bu moratoryomun — harici kismi devam edemezdi. Nihayet tabii bir şekle girmek mecburiye- tinde idi. Bunun içinse: A — Almanyadaki ecnebi sermayesinin geri alınmaması B — Ecnebilerin Alman- Londradakt bu altınları Amerikalı ik! have kah. ramanının İstanbulu zi- yareti bütün dünyada büyük bir alâka uyan- dırdı. Bilhassa Gazi Haz retlerinin kednilerini ka- bul etmek büyük!üğü önünde bütün milletler hayran oldular, Bu ta- rihi resimleri almak için dünyanın dört köşesin. den İstanbul fotoğraf- ollarına gazeteleri - ne müracaat vaki olu- yor! Hal böyle iken yeni Türkiyeyi başka memleketlere tanıtmak İZEHİR HABERLERİ|| Zahire Borsasında İçtima olmadı! Önümüzdeki ictimada mühim . bir rapor Zahire borsası yeni heyiti idaresi, dün mutat içtima gü- nü olmasına rağmen toplar- mamıştır. Çünkü, yeni heyeti idare bir. Ağustostan itibaren hali faaliyettedir, ve Cumartesi gücüde aktı içtima eylemişti. Binaenaleyh, dün toplanıl- Istanbula gelen okunacak mağa İluzum görülmemiş MALIA önümüzdeki Salıya kadar iç- timamn tehirine karar verilmiştir. Mezkür puamelâtın intacından manda kâtibi umumi Nizamettin Ali Bey de şüral vaziyetimizi gös teren bir rapor okuyacaktır, ve İstanbuldan içtimada, yesmi giden bu hafta daha az Memleketimizin — muhtelif mıntakalarından son bir baf- ta zarfında İstanbula sevkedi- len gıda maddelerinin miktar- ları şudur: Maddeler Ton 45 Günün ' Meselesi Parası (Birinci #ahifeden devam) yaya — yeni krediler vermesi icabedemiyordu. Halbuki, herkes parasını istiyordu. Moratoryom kalkar, kalkdaz, bu paralar da geri alınacaktı" Almanyanın parsı yoktu. Ecnebilerin parasını verebilmek için ecnebilerden para almağa da paralarını geri almak isteyen hususf bankalrdan alamazdı. Ohalde, ya Bâledelerin Tamirat Bankasından alacaktı. Veya büyük barp borçları gibi doğ- rudan doğruya ccnebi hükümet hazinelerinden! Bu hükümetler, memle- ketlerindeki mali müetseseleri iflâs ettirmemek için bu para- ları vermek — mecburiyetinde- dirler. Almanya, bu paraları alır almaz, alacaklılarına ve- recekti. O halde, bu İstikraz- lardan Almanyanın bir men- faatı olmıyacaktı. Belki, tedi- yesi mümkün olmıyan bir borc alttna girecekti: Yeni bir barp tazmtaatı gibil Erki bir iktisat muallimi olan Demir başvekıl Dr. Brüning, vaziyeti kavradı. Derhal, mu- kabil bir teklifte bulundu: A Ya Almenyadaki kredileri muhafaza — edecek beynelmilel bir mali teşkilâtı yopılacak. B — Ve yp Almanya da harici moratoryom ilân ederek dahili işlerini de kendi vesalt ile dözeltecek. bu teklif, herkergibi Fram- sızları da Ürkütmüştü. Çünkü, Almanyanın kuvvetli gazetele- rinden Duntsehe Tageszeltung bir baş makalesinde yazıyordu kir “ Almança, Framasız bulranı zeltebilir. Bünen için İs:, Almanya Siyasetini şarka doğra meylettirmelli İ $ Ancak, şemdiy? hadar tekip edilen şark Siyasetini daha açık bir şekle koyma. hdur. »» Bu - ifade, Fransaya tabi olmaktan ise, ya Bölşevik oluruz Bizden söylemek için biz. hiçbir hare- kette — bulünmuyoruz. Bizim de onlar kadar vesaitimiz var, bizimde teyyarelerimiz - onların memleketlerinde — yapı- lan tayyerelerdir. Şeca- at ve kahramanlık vür- kün damarlarında dolaşan küreyvat gibidir. Böyle olduğu halde No için buna teşebbüs etmediğimizin esbebını biz soralım da sen İster dinle, İster dinleme mecburdu. Yalnız, bu parayı | İstanbuldan harice yolla- nan gıda maddelerinin mıkta- rını da yazıyoroz. Maddeler Fasulya Fındık Seyyahlar geliyo! (T inci sahifeden devam) (Birinci sayfadan devam) caklardır. Sonra doğru Bükreşe gideceklerdir. Bugün saat I1 de İimanı- mıza Bulgar kumpanyasma ait Çarferdınat vapuru geliyor. Va purda muhtelif yerlerden ol- mak üzere birçok seyyah vardır. Bunlar iki gün İstanbu- lu gezdikten sonra Cuma günb ak t beşte aynı vapurla hareket edecekleri | veya Bolşevik Rusya ile müp tereken Lehistanı ortadan kak dırırız, demekti. Tıpki. bizim, Yunana esir olmaktansa, Bol- şevik olmağı ehven şer bul- mamız g bi! Almanya, bu karar. karşı- sında bir hükümet kararname- Bi neşretti: “ Bütün Almanlar, nakit, tahvilât, mukavele ve çek şek- lindeki ecnebi devizlerini hü- kümete bildireceklerdir. Akad halde, on senelik kürek ceza- sı ve mallarının müsaderzsi tle tecziye olunacaklardır., Bu çiddetli karar, Bolşevikçe müsadere demekti ve Alman- ya, bu müsadere devizlerile hariçten mevaddı ibtidaiyesini alacak, dahilde de altın kargı- bğı olmuıyan Rus sistemi Re- tenmark parası çıkaracaktı. Fransa bankası müdürü, Pa- riste Alman başvekiline: — Kendi vesaitinizle vazi- yetinizi düzeltiniz!, Nasihatini verdiği zaman, buna karar verilmişti. Halbuki, Amerika plânı ise, meşhur Bolşevik — liderlerinden — Karl Radekin İzvestia'da — yazdığı gibiz “Hem Böolşevikliğe Şüphesizdir ki, Almanyanın kendi. kendisini — kurtarmak usulünü terviç edemezdi. Derhal Almanşadaki sanayi kredile- rinin kalmaları şakkı kabul olunuudu.Fakat fertlerin mülkiye- tinde olan bu paraların Alman- yada kalmaları — nasıl - temin edilecekti? Almanya, hem bu kredi- lere muhtaçtı, hem de altı ay- danberi geri alıman iki buçuk milyar Marklık bir istikraz isti- yordu. Sonra, yeni krediler için de beynelmilel — emniyet teminatına muhtaçtı. Bu mesele, iş ile parayı bir- leştirmek sistemini tahakkuket- tirdi. İlk tecrübe, iflâs eden Danat darmistad bankalarının tekrar açılmalarile başladı. Bu ban- kalar, hem ecnebi kredisine istinat ediyorlardı, hemde ser. mayelerini büyük sanayla yatır- mıştardı. Amerika - İngiliz - Alman iktısadi birliğini teşkil eden bu projeyide yarın izah edeceğiz. Naci İSMAİL Siyasi Takvim Matbuatta spor Yunus Nadiye ve yeni gü- Böne bir teklifimiz var: Şu iki kahraman (!) gencin şöhretini hazırlamışlarken . ha- yatlarını tefrika etsinler ikişer kari daha hazanırlar. Damla, damla göl olur derler ve böyle böyle bir gün gelir ki karileri mahşere döner. Heğy gidi dünya hey! ya- vaş yavaş turşucu Cemaller, kız Alilerin neden ölüpte mat- buatın bu gününü bekleme-” diklerine insan bayıflanıyor. | Bu gidişle gazetecilerin arkalarında birer fedal taşı- mağa İlüzum görmiyecekleri nasıl temin olunur. Fakat vah fakir ğazeteci- lerin başına gelecekler! Bunlar kendileri geçinmediklerine gö- | ve yanlarında fedal değil feda edilecek meselâ bir baston bile bulunduramıyacaklar. * Ve işleri güçleri gareteye girerken dayak çıkarken da- yak yemek olacak. Birtnci sahifelerde kahra- manların (!) resimleri çıkacak ve iş parlatılacak: “Dön gazeteci filân ne nefis bir dayak yedi" Habire evlatlar sizi görelim! , Polis müdiriyeti için yeni bir tabsisat lâzım olacakı Ankara caddesindeki 'ga- zetelerin önlerine birer nokta ikamesi. Ve her gün Babıalinin iki başı kosilip gelen geçende eslâhai nariye ve memnua ve biçak, kama misullâ — alâtı cariha aranacak. Gazeticiler tebdili kıyafet ederek gazetelere girecekler. | Velbasıl matbuatın başına ye- ni yeni galleler açılacak ves- selâim.. bildirmelidir. ki gazeteciler içinde yalnız Elif Naci, Hikmet Fercidun, Selâmi İzzet, Burhanettin Â'l Yekta Peyamli Safa, Rasim, Falih Rıfkı, Necmettin Sadık Zekeriya, gibi çelimsizler yok tur. Evelâllah, — Milliyette E- tem İzzet, Burunsuz Tevfik, Vakıttla Mehmet Asım, Nu- rettin, Cumhuriyette Abidin Daver, Son Posta Selim, İdare memuru Yaşar, Adliyoci Rem- zi gibi koluna buduna güve- nirler de var. Hatta boks federasiyonun- Yalnız şunu | da bulunmuş Eşret Sefik güreş | federesiyonunda bulunmüş Fe- lek Burhan gibi pek çakaya gelmiyen meşhur sporculer da vardır? Daha daha ileri gider- sek Fahri «porcu Talât ta pek oyuna gelmez. Bu hüdise matbuatı ikaz etti. İçenler içkiyi azaltlılar, tütön içenler tütünü kıstılar her kes tahrir vazifesini bitirdikten yüzme taklidi yapmakta, Boks talimlerile uğraşmakta, güre- şe çalışmaktadırlar. Velhâsıl dayak yememenin çaresini ara yacaklar. Yeni bir federasiyon teşkil. de müsteb'at değil. rasyonu. Meselâ — bir gün Peyami Safa ile Selâmi İzzetin bir Boks maçını seyredeceğiz. Meselâ Abidinle Yunus Nadi — güreşecekler, — Asım Ömer Riza tle cirit atacaklar. Yunus Nadı, Falih Rıfkı yü. zecekler. Hafif sikletler, ağır sikler, töy ükletler velhasıl matbuat çekilmez Hkletlerle dolacak- Bütün bunlara ön ayak olanlara haber verelim ki ne olursa olsun biz lep demeden leblebiyi anladık. Bundan sonra: Hodiri meydan! Koluna kuvvetine güvenen (Yarın)a çatsın!