5 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

5 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 5

“han iktısat buhranı Fırka toplandı Demokrasi fırkası içtimaında an- laşma tamimi görüşüldü Berlin 3, (A.A.) — Diyet meclisinin dağıtılması teklifine karşı protesloda bulunmak üzere toplanan demokrat fır- kasının içtimaı bittikten ıourıl 40 bine yakın bir kimse hu toplantıda söz almış olan ha tikleri, bilhassa Fransa ile Al- manya arasında bir anlaşma teminini tavsiye eden Fransuz mebusu Guürümbach'i alkışla- ııılııdıı Boenos Aıresdekı baskın hakkında İzvestiya gazetesi ne diyor? Moskova, 3 (A.A.)— İzver tiya gazetesi Arjantin zabile- sinin Boenos Airesdeki muhte- lit Youjamtorg ticaret teşki- lâtına karşı yaplığı baskını mevzuu — bahsederken bütün Ucaret defterlerinin — müsade- resi ve 160 memurun tevkifi hakkında diyor ki: Arjantin zabitesi küslahlik- ta bütün rekorları kırmıştır. 1927'de Londrada Arcos şir- ketine karşı yapılan hareketi taklit etmek istemiş bu ha reketinde seferlerini de geride bırakılmıştır. çünki — şimdiye kadar biç memlekete bir Sov- yet teşkilâtının bütün me- murlarım kitle halinde tev- kife cürer «dememiştir. Ci- nelice- sinde bugün Arjantin çok va: bim sarsıntılar geçirrsektedir. Ziraatı barap olmuş ve tica- ret ile sanayil de çok durğun bir vaziyete girmiştir. Hazi: mesi boşalmış işsizlik çoğalımış ve bütün memlekette sefalet baş göstermiştir. Rusya il Amenka Alman piyasası- nı paylaşamıyor lar mı? Paris 3, (A. A) — intran: siğennt gazetesi, Amerikanın AÂlmayaya fazla buğdayının bir kısmını ücüz fiyatla teklif et- miş olduğunu yazmaktadır. Amerikanın en büyük rakibi Rusyadır. Bu gazete, Alman- yanın bu iki rakipten hangisi- ni intihap edeceğini sormak- tadır. lntransigeant gazetesi, Rus- yanın pek müravatsız zirai mahsulâta malik bir memleket olduğunu ve mahsulâtı — kâfi miktarın dununda olduğu tak- dirde sanayi bir memleket o'an Almanyada birşey satın al- mıyacağını yazmaktadır. Esasen Rusyanın' beş senelik plânı, Rusyoyı sanayi sahasında bir rakip haline getirmeği mıhdı! Arjantin Devletleri — illâs tan ancak Amerika bankatı- nin muaveneti sayesinde kur tulmaktadır. Arjantinin idare adamları halkın — hoşnutsuz- luğunu başka - yollara imale için buhranın hakiki sebeple- rini Sovyetlerin entrikalarına atfattirmek — istiyorlar. Arjantin hükümetinin bu hareketine Sovyet Rusya ile diğer memleketler — arasın- daki ticaret münasebetlerini ihlâl ve Sovyet ihracatını tah- rip etmek emelinde bulunan- larında tesiri olan gerektir. Bu baskın Sövşet — balkı arasında son derece derin bir nefret uyandıracaktır. Sovyet Rusya ile Arjantin arasındaki ticaret münasebet- lerinin inkişafına çalışmakta olan — teşkilâta karşı yapıları barkını giddetle protesto eder ve — tevkif olunan bütüs me- murların müsadere edilen bü- tün defterlerin derhal iadesini lılep eyleriz. Tetmektedir ki Rusyanın teshil elmekte bir menfaatiyoktur Bu gazete, ilüve ediyor:Ame rikanın şimdiye kadar Alman sanayiine Mmürrcaat etmemlİş olduğu muhakkaktır, çünkü Amerikanın kendi — sanayii wardır. Hali hazırda Amerikan Almanyanın meselesini teklifnin muvaffakiyeti daha kuvvetlidir. Almanya için en iyi hal syreti, Dempin'in kendisine arzetmekte olduğu muvakkat menfaatleri tevkif etmeksizin satmak istediği zerlerden satın almak olacaktır. Fakat tak- sitleri tesbit edecek mi? Sabır ihtiyat ve iki tarallı itilâfna- melere stlayet hissi bugün onun esaslı meziyetlerinden de[ıldlr Barcelone'da halk şevk ve heyecan içinde eğleniyorlar Barcelone 3 (A.A.) — Ara- yı umumiyeye Müracaat ne- Hcesini anlayarak şevk ve he- | yecana kapılan balk, dün ak- şam bir takım nümayişler ya- parak şehri ve bilhasra bulvar ları dolasmıştfr. Halk ellerinde Katalonya bayrakları ve “Ya- şasın serbest Katalonya! yaşa. sın katalonya devleti!, Yazılı bir takım levhalar taşıyorlardı. Vasconie Calicleden gel- miş olan grupl r, cümhuriyet meydanında binlerce kişi hü- kümet müşaviri şair M. Ve- utura Gastol ile Barcelone belediye Teisinin ve birçok meb' ııılırlı nutuklarını — din- lemişlerdi: M. M.:ıı. demişlir ki: Şimdi artık serbestir' Şim- B 8 Tevfik Rüştü ve Yusuf Ankara, 4 (ALA) — Hari- <iye Vekili tevfik Rüştü ve Ad- Hiye vekili Yusuf Kemal Beyler İstanbuldan evdet etmislerdir. Riyaset için tarih müderrisi, Muzaffer — bey daha kuvveltli di artık hiçbir gey ve hüiçbir kimse Katalan milletinin ira- desine muhalefet edemiyecek- tir, Çünkü 26 senedenberi bek- lemekte olduğum an hulül etti. Şimdi artık tamamen serbest olduğumuz şu zaman- da diğer İspanyol milletlerine bizim kazandığımız gibi hü- rüyetlerini kazanmağa muvaf- fak olmak hususunda yardım etmek üzere kollarımızı aç. mağı her zamandan ziyade istiyoruz. Halkın alkışları ile müker. reren inkıltaa uğrıyan bu nu- tuk, uluvvöcenap ve aşk söz- lerile nihayet bulmaştur. Kemal Beyler Ankarada bir namzet olarak telekki edil- mektedir.Bunamzet meclisi üze de müstenkif davranan köprü- lü zade Fuat Bey esbabı tstin- kâfını söyle » Maahaza malüm olan Jıdlkoddndıı dolayı kabul etmediği tabildir. mektup aldı, iki gün sonra Muharriri ; “Ahmet Fürkân HİKÂYE Tesadüf! — Fransızcadan — Fermap dü Klu, dostları | ameliyat yapılacağını öğrendi. ile o akşam tiyatroya gilmiş, pek mükemmel eğlenmişti. Dışarı çıktığı vakit ne görsün, bardaktan boşanırcasına yağ- mur yağıyordu ve tiyatronun kapısında ne bir otomobil ne de bir araba yoktu. İki dakika kadar elim bir ızlırap devresi geçirdi, fakıt temadi etmedi, çünki karşıdan bir otomobilin projektörü par- lamiştı. Bir işaret üstüne otomobil tiyatronun kapısina yanaştı ve Müsyü Klu'yu aldı. Tiyatrodaki lüks tuvalet ve müstesna güzeller bu genci teshir etmişti, gözlerini kapa- dı ve bir evvelki sahneleri canlandırmağa başladı. Otomobil bir köşeyi döner. ken M. Klu sarsıldı ve kendi- ni yerine çekmek için ellerile otomobilin döşemesine yaslan- dı, Eli bir şeye ilişti ve aldı. Bu bir kadına ait el çantası idi. Demek kendinden evvel otomobilin müşterisine ait bir | çanta, Bunu şoföre teslim et mek en doğru şeydi, fakat, o müstesna güzelilrin el çanta- larımda acaba neler vardı? Bu- nu merak ediyordu. Müsyü dö Glu evine g-- Tlince ilk işi çantasınını muaye- nesi oldu: 30 frank para.. Gü- zel bir kız fotoğrafisini ihtiva eden bir şoför vesikası, dudak boyası, podra kutusu ve dan« telli bir küçük mendil. Müsyü Klu, çantayı aldı. ğına pişman oldu. Ertesi gün Şoför — vesikasındaki — adrese çantayı posta ile gönderdi. Bir iki gün sonra zarif, gk ve nelis kokulu bir. kâğıt üstüne eu güzel bir yazı - ile yazılmış zarif bir teşekkür mektubu aldı. . Müsyü dö Kla münase- betin derhal kesilmesini iste- medi, garip bir avantürü te- davi ettirmek istedi bir mek- tup daha yazdı. Bu suretle Marsilyada ika- met eden matmazel — Mirey ile müsyü Klu arasında uzun bir muhabere başladı. Mirey hayatını anlatıyor, bir ihtiyar annesinden — başka — kimsesi olmadığından behsediyordu. M. Klu, mektuplardaki üs- luptan bu kaızın fevkalâde hassas kız” olduğunu — anladı: ve malümatına da - şahit oldu. a-. Bir gün Mireyden has. ta olduğunu haber veren bir M. Klu, bu habere okadar müteessir oldu ki, yavap ya' yaş ısınmağa başladığı bu kıza bir mektup yazarak kendisile evlenmeğe razı olup olmıyaca- ğanı sordu ve mektubu postaya tevdi etti etti, ama, sonradan Ppişman da oldu, eyvah ne yap- tın diye döğünmeğe başladı. Demek artık hürriyetini kay- bedecekti. Buna bir çare bul malıydı, kalktı, ertesi günü, trene atlıyarak soğuk davra- nacak ve bu işi bozacaktı. Marsilya'da bir müddet, dolaştı, duramadı. - hastane- nin yolunu tuttu, ve hastahane memurlarına Mirey'i sordu. Ameliyatın muvaffakiyetle ne- ticelendiğini, fakat, henüz gö- rüşmeğe hastanın kudreti ol- madığını haber — aldı, buna rağmen hastayı menedemedi. Mirey, Klu'nun — kartını alınca onunla mutlak — görüş mek istedi. Çağırdılar. Bu bir- birini şahsen tanımayan iki gencin geçirdiği helecan görü- lecek şeydi. Birbirlerini kör, topal, sivimsiz. ve ihliyar ol- malarından korkuyorlardı. M. Klu, kapıdan - içeri gi- Tince şaşırdı: Bembeyaz yatak çarşafları arasında rengi uçuk saçları şakaklarına yapışmış bir güzel kız gördü bu kızın bu beyaz ahengi içinde ateş ile yanan iki siyah gözü vardı,ki bütün hislerini ifade ediyordu. Karyolanın baş ucunda oturan ihtiyar valde onların konuşmadan — bakişmalarına müsaade etti ve: — Bugünlük bukadar yav- rularım dedi. M. Klu, Mireyin dermansız elini kemali hürmetle öptü ve ihtiyar anaya veda etti. Ana, onu kapıya kadar teşyi etti. ka; a beraber çıktılar ve lil:;:r. kadın — delikanlının omuzlarıma ellerini koyarak dedi ki: — Mirez ameliyatı geçirdi, fakat oğlum, o, gimdi başka bir hastalığa tutuldu. Korl yorumki, maksadınız bu kızla sadce eğlenmek ise, kızım hasr- talıktan kurtulmıyaçak, — söy- leyiniz ciddi misiniz. Klu derhal cevap verdi; İzdivaç etmek için müsa- adenizi rica etmeğe geldim. y Bazan öyle tesadülfler olu- yorki buna hayret edilir. Bu çift evlendikten sonra mesut oldular! Tren Novigrat istasyonuna gider- 'ken bir infilâk Belgrad, 3 (A. A.) — Mü. nih Zağrep, Belgrad vagonun da tren Novigrd istasyonuna girerken dün saat 21,30 da bir. infilâk vuku bulmuş iki kişi ölmüş birçok kimseler yaralanmıştır. Şimdiye kadar alınan ted. | birlerin kifayetsizliğini gören munakalat mazırı bundan böy. le ecnebi vagonların hudutta kesilmesini ve Yoğuslavya nra- zisi dahilinde münhasıran Yu. goslavya vağonlarının işletil. mesini kararlaştırılmıştır. Derhal tatbikıma başlanan bu karar mucibince bu sabah, a vuku bultuştur saat 650 de Yesenice hudut istasyonunda — Avusturyadan gelen iki ecnebi vagon — ke- #silmiştir. Vagonlarda derhal yapılan taharriyatta bir vagonda beş paket mevaddı infilâkiye bu- hanmuştur. Dinamitler Neues Wiener — Journal — gazetesine sarılı idi. Saat 12-50 de bu dinamit- ler infilâk etmiş ve birinci, ikinci mevki İkompartmanla- yını hasara uğratmıştır. Bu su- retle bombaların — Yugoslav arazisi dahilinde infilâk ede- cek şekilde tertip edilmiş ol- duğu hakkındaki iddialar sa- bıı olmaktadır, Fransız - Âlman nünanbahnm uğradıği müşkülât, cihandaki müşkülâtın 'amilidir Londra- 3 (AA.) — Sir Kindersley, Daily Express'in bir muhabirine beyanatta buluna- rak demiştir ki: Bu buhran devresinde ban- kalar uhdelerine düşen volü oynuyorlardı; fakat mühim olan €ihet, hükümetlerin bizzat ken- di lı!vdıl bir intizama sokma- Bıı düşünceler vadisinde iktisat komitasi raporu iyi bir misal teşkil etmektedir. Bana kalırsa cihandaki bir çoğunun en esaslı âmâli, “uzun müddettenberi bir türlü şayanı memnuniyet bir şekil almış olan Fransız - Alman mü- masebatıdır. Su topu “Vaterpolo,, İlk müsabakası hararetle karşılanan bu oyun nasıl oynanır? Şimdiye kadar memleke- timizde tatbik edilemeyen bu oyunu bu sene ilk defa ola- rak su sporları 'programında gördük ve seyrettik. Daha ilk mütabakalarda bu güzel oyunun gördüğü alâka cidden — memnuniyet bahştır. Bu itibarla biz de okuyu- cularımıza bu oyun hakkında biraz malümat vermeği fal- deli bulduk. Woater polo uzunluğu 27, genişliği 16 metre olan ha- vuzlarda oynanır. Bu sahanın üç metre genişliğinde ve doksan santim boyunda iki kalesi vardır. Her iki kalenin önünde üç metre altmış altı santimlik bir ebat ile orta çizgizi havuzun her, ikl tarafına işaret edilir. Ha- vuzun derinliği doksan san- timden azclamaz. Takımlar bir kaleci, orta, sağ ve sol müdafaa; orta, sağ ve sol muhacim olmak üzere yedişer kişiden müte- şekkildir. Oyün müddeti yedişer da* kikadan iki devredir. Devre arasında üç dakikalık bir le- tirabat vardır. Top 65 — 70 santim mu- hitinde ve âğuyun nufuzuna ma- ni olacak bir tarzda olacaktır. Takımların kolaylıkla tefri- ki için bir takım lacivert di- ğeri beyaz başlık giyer. Oyun üç hâkem tarafından idare edilir Baş Hakem be iki- #i de yan hâkemi, Baş hakem yanda, sahanın orta çicgisi üzerinde durur ve bütün oyunu idare eder. Ha- talı oyunu durdurur (ve ceza- landırır. Göolleri ilân eder, Ka- rartı katidir. Yan bakemleri ise sahanın kenarında durür ve gölleri ellerindeki kırmızı — bayrakla baş hakeme işaret eder. Oyun her iki takımın ken- di kaleleri önünde tek sıra dizilmiş oldukları halde ha- kemin topu suya atmasile baş- lar. Gol olmak için topa asga- Miki oyuncunun dokunması lâzımdır. Aksi takdirde gol sayılmaz. 2 Oyunda hatayı mucip ola- cak hareket şunlardır! İki elle topu aynı zamanda tutmak, saha kenarına dokun- mak, su az derin olduğu vakit dibe ayak deydirip durmak, topa malik olmıyıın bir hayan bir oyun: | Şıkagoda kargaşahklarıl yapanlar yakalandı Şikago, 4 (A.A) — Zenel- ler mahallesinde dün 300 ka- dar zenci apartımandaki kira- cıların —dışarı çikarılmasına mani olmak istemişlerdir. Bu nun Üzerine çıkan arbede ne- ticesinde 3 zgaci ölmüş, 3 po- lis neferi yaralanmıştır. Vak'a mahalline biriken ahali dağır tılmıştır. Bu kargaşalığa işti- rak edenlerden bir çoğu bap- se tıkılmıtır. dublin at yarışları Paris, 3 (A.A) — Hükümet İrlanda serbest bükümeti tara- fından vuku bulan davet üzerine ziraat nazırı M. Fould'ü Dub' Hinde yapılacak at yarışlarında Fransayı temsile memur et- miştir. M, Fuld' Dublin'e git mek Üzere yola çıkmıştır. cunun yolunu kesmek, hücuma maruz kalınca topu *uyun altına sokmak, dipten atla- mak, oyuncuyu tutmak, —it mek veya çekmek, — sırtüstü dönerek hasiım oyuncularına tekme atmak, diğer bir oyun- cuya yardım etmek, kaleck nin üç metre altmış altı san- timden fazla kalesinden uzak- Jaşması, serbest atışlarda to- . pu kasten kalecinin üstüne atmak ve hakemi dinlemeye- rek oyuna başlamak. Bir de kasdi hatalar var« dır ki onlar da şunlardır. Oyuna ihakemin — başla emrini vermeden başlamak, kaslen — vakıt — kaybetmek, basım kalesinin 1,80 metre yakınında pas beklemek, düdük çaldıktan sonra, hasma daha iyi mani olabilmek için yer değiştirmek ve hasmın yüzüne kasdi su atmak. Bu hatalar şu suretle ce- zalandırılır. Bir oyuncu hasım kalesi- nin üç metre altmış altı san- timlik sahası içerisinde bulu- nur ve kasdı hatalardan biriy. le karşılaşırsa, hatayı yapan tatafa pen altı cezası verilir. Bu ceza 3.66 metrelik hattın her hangi bir yerinden kaleye istenildiği şekilde atılır. Kasdi olmuıyan — batalar da urbııt atış cezası verilir. * Bu cezada top, hatanın işlendiği mahale en yakın bulunan hasım oyuncusuna ve- | rilir. Fakat top doğrudan doğruya kaleye atılmaz, diğr bir arkada şa pas verilir, Hakem bu hataları gördü- ğü vakit topu atacak takımın bayrağını sallar, Her iki taraf ta aynı zamada hata işlerse hakem topu sudan çıkarttıra- rak #ki tarafın muhacim oyun cuları arasına ati Gol ve Kerner nasıl olur? Bu oyunda gol hatasız ola- rak topun kaleden içeri gir- masile olur. Korner ise bir oyuncu kendi kale çizgisinin üstünden topu atarsa o vas kit korner olvr. Topu hasım oyuncuları kalenin üstünden veya — yanlarından atarlarsa avutla neticelenir. Avut olan topları kaleci atar. İşte futbole benzeyen su topu basit ve eğlenceli bir oyundur. Bu #porun günden güne sporcularımız — arasında sür'atle taammüm edeceğin- den eminiz. MA İıyın bitti. Şanghay. 3 (ALA.) — Maa- çurili jeneral Changh Sulh-Li- ang'ın kıtaatı Pekin Hankeou demiryolu cephesi üzerinde devam eden bir kaç günlük çetin bir muharebeden sonra Shin Yu Shan'ın kumandasın- ki asileri inhizama uğratmıştır. Shin Yu 2han, ecnebi mem- leketlerine gitmek müsaadesini datihsal etmek üzere Hanfuçhu valisinin nezdine gitmiştir. Pe- kto tle Hankeou arasında de- miryolu münakalatıma pek ya- kında başlanılacağı tahmin edik mektedir. Çantoneordusunun intizamı Üüzerine fsyan bitmiştir. Beyoğlunda: “LION,, Kazalarının mevsim sonu sa» Yişi yarın hitam - büluyor. Bu soa iki günün müstesna fırsatlarından istiladeye gilap edilmesi —davsiye olunur.