16 Ağustos 1931 Tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1931 tarihli Yarın Gazetesi Sayfa 4

itibarile ehemmiyeti ) danada por Adanalılar sporun yalnız topa in- hisarından şikâyet ediyorlar (Yeni Adana) geazetesinin yazıığına şöre Adanada spor “ vaziyeti çöyledir : Denizlerde karalarda bin bir oyun tertip edilerek hayat kuvvetlendirilmiye — çalışıyor. Ve her miletin en çok ehem- miyet verdiği şey spor olarak tesbit —ediliyo.ken maalesef Adanıda teşekkül münakaşa: lari'e ortada dönüp do'aşan top'tan başka #por namına bir şey yok. Şöyle bir bekılırsa Adana: da sporcu Damı altında bir seri kulüp ismi söyleniyor. İç- timalar yapılıyor, kongreler aktolunuyor ve Bunların ga: zete sütonlarında bin bir mü- Bakaşaları oluyor. N tice ve buügün görülen şekil heyeti ümumiyesi itibariyle bir. top eyunculuğudur. “Diğer memleketlerde topla Japılan sporculuk hemen be- men modası eskimiş — bir hâle gelmiş ve spora müstenit bin bir çeşit oyunlar tertip olun- muş iken Adanada — n hayet topa vurupta arkasına koşmak- tan başka bir şey görmüyoruz. Geçenlerde tertip olunam bisiklet yarışında bir dereceye kadar Adı:; poru tenevvüe doğru islidat — gösterir gibi oldu. — vebu hal #sporda bir yenilik olduğu için yüksek bir alâka ile kargılaadı. Şüphesiz ki — istenmiş olsa buna benzer bir çok şeyler yapılabilir. Ve işte yapılmak mümkün olduğuda görüldü. Binsenaleyh filan veya filan kulüp diye eliket taşımak ve kuru — münakaşalarla — vakıt ödürmek maksadı temin et- mekten çok uzak kalır. Ada- Da aporcu gençleri — dünya aporcu ile birlikte yürümeye gayret etmektedir. — Yeni gelen telgraflara nazaran Pa- muk piyasası çok düşkündür (Yeni Adana) — Eorsaya - gelen mutat pamuk piyasa tel. Ptllerı Süz'pek dıktn piyora haberleri getirdi, Bu telgraf- İara nazaren vaziyet şudur. Liverpolt Hazır mal: 4,44 iken 3,64 olmuş seksen aşağı düşmüştür. Teşrin evel vadeli: 437 iken “ 3,66 ve Teşrinsani vadeli: ise 4,45 iken 3,72 ye düşmüştür. Hint pemugu: Bir gün evel 3,66 iken 3,1 bildirim:ştir. Neyork: Bu piyasa 8,8 iken 111 aşoğı olarak 6,97 bildirilmiştir. Dün bu kadar düşkün ge- Muamele vergisi 17 ağustosta tatbik olunacak Adanadan yazılıyor: Bü- yük millet meclisince kabul edilen yeni muamele - vergisi kanununun 2 ağustcs tarihil resmi ceridede intişar ettiği — — Bildirilmiştir. Ancak kanun neşrinden — 15 gün sonra muteber oldu- gundan bu kanun mucibince iktisap edilecek maafiyetler 17 ağustoslan — itibaren başlı: “ yacaktır. Ayrıca kanunun tatbikine «it bir talimatname — beklen- mektedir. Kışla yolu Tamirat hitam bulmuştur Yeni Adana: Kerşıyakada topcu kışlasına giden yol bo- — Koşu — meydanı ile- daha bazı köylerin ana yolu olmak malum lanan bu yol tamir edilmiş tamiratta hitam bulmuştur. Muallimlerin seyahatı — Edirnepostasının yazdığına göre, Bulgaristen seyahatine Aştirak edecek muallimlerimiz “geçen Cuma gücü konvansi- yönelle şehrimizden hareket / etmişlerdir. Kendilerini Kara- ağaç İstasyonunda Vali B. baş- olduğu halde bir çok zevat fi etmişlerdir. Muallimleri- — seyahati on beş gün kadar Ğ edecek ve Bul ristanın V len piyasa telgrafları boraada Üteessörü muc p olmakla bera- ber bu haberler ağustos tah- min raporuna atfen bildirilmiş olduğu içn son ve kat'i rapo- ru beklemek lâzım gelmekte- dir. Mamafıh söylendiğine na- zaran katli rapor'ar tahmin raporlarını teyit etliği takdir- de piyasa pek düşkün alım satımlara münhasır ka'acıktır. Tahmin raporu Amerikada * bu seneki pamuk mahvü'ünün' çok fazla olacağında müstenit- tir. Dün gelen haberlere göre bugün pamuk fiatı yüz kuru" ga düşmüş oluyor. Büyük zaferin Tes'i dine Hazırlık Ankara 15, (A.A) — Türk garzeteciler birliginin teşebbüsü ile teşekkül eden büyük zaferi tes'id komite:! bugün Dahiliye vekâletinde Müstegar Hilmi beyin riyasetinde içtima ede- rek müzakeratta bulunmuştur. Momita 26 Ağustosta ordu mümcesilleri şerefine verilen ziyafet ve 30 Ağustosta An: kara ve Dumlupınarda yapıla: cak merasim için hazırlanan proğram üzerinde çalışmış ve tes'it merasimini bütün mem- lekette geniş şeki'de içran hu- susunda yapılacak teşebbüsle- ri dalir ka: almıştır: Almanyaya açılar kısa vadeli kredilerin — temdidi hakkın- deki proje Bale 14, (A.A) — Alman: yaya açılmış olan kıza vadeli kredilerin müddetlerini uzatıl. ması şeraiti hakkındı ki iti'âf projesi üzerinde bir anlaşma basıl olmuştur. Bu proje A man Murahhas heyetine tevdi edilmiştir. Mözakereye devam olunmaktadır. Şüpheli atomobiller Barselona 14 (A.A) — Ec: nebi bankalarından — birinin önünden geçmekte olan bir etomobil polislerin — şüpsesini davet etmiş ve durdurulmuştur. Polisler bu otomobilin içinde elbiselerini değiştirmek üzere olan iki kişi ile birkaç rovelver ve bir çok cephane bulmuş- Tardır. Bu arabayı takip eden diğer İki otomobil - polislerin yaklaştığını görür görmez — sa- vuşmustur. K AŞT AYA SA LA | SAAT Derasus: PĞİisİe: Vukuat 15 gün zarfında neler oldu? Şehrimizde 1 Ağuslos tarl- hinden 15 Ağustos tarihine kadar olan vukuat! ş 66 cerh, 1 sarkıntılık;”2 | kumar, 1 üfürükçü'ük, Tem- | niyeti sulistimal, 2 müsademe, 39 sirkat, 83 darp, 39 kazsen mecruhiyet, 11 taarruz, 7 dolan- dırıcılık, 1 tavcılık, 2 çocuk terki, 4 kaçakçılık, 9 tehdit 12 yankesici, 13 teşhiri silâh, Pizelelbikir, 1 icrayı fuhuş, 1 filişeni, 1 sahtekârlik, 2 tramvay kazası, 17 yangın, 9 hakaret, 3 naaş zuhuru, 1 Meantarcılık S Gilâh atmak, 2 zehirlenme, 3 denize düşen. Otomobil kazası Şoför Selâhaddinin idare- sindeki otobüs dün, Haydar- paşa geçidinde şoför Münir Efendinin idaresindeki 2326 numaralı otomobile çarpmıştır. Münürün otomobili hasara Uğramıştır. İçinde bulunan Devlet de- miryolları kondoktörlerinden Ömer Ridvan Bey de hafifçe talanınışlır. Şoförler yakalanmış, tah- kikata başlanmıştır. Dırp ve cerh İstiklâl — caddesinde Bir kahve önünde İhsan ile met- resi Fatma ve arkadaşı Ali kavga etmiştir. Neticede Fatma ile Alı bir olup İhsanı dövmüş ve ya- ralamışlardır. Derdestine giden memur- :l.ı:ı da biçak teşhir etmişler: İkisi de yakalanmış, hak- larinda tahkikata başlanmış- tır. Karısını yaralamış Fatihte Sofularda İmam bafıldı sokağında oturan Hayri Efendi zevcesi Fatma Hanım.- la kavga etmiş, neticede Hayri Efendi çaki ile Fatma Hanımı yaralanmıştır. Hayri Efendi yakalanmış, tahkikata başlanmıştır. Bıçak çekmiş Unkapanında oturan ma- kakeksea aa aa şamam (Birinci sayfadan değöm) taraftan tahrikât yaparak ne- rede isyan havası esecek diye beklemek * ve bu keşmekeş içerisinden birşey kapabilmek- tir. Bunun ismine de muhale- fet diyorlar. Efendiler; bunun' adı açık- ça, düpedüz h'yanettir. ( Bra- vo sesleri, alkışlar, alçaklıktır sesleri. ) Buplar bazı vatandaşları- mızın saffetini, yüksek mecliz ve hükümetinizin hürriyeti matbuat aşkından mütevellit müsamahasını İstismar — edi- yorlar. Hürriyeti matbuat bumudir Bu filler hurriyeti matbuat nam ve hesabına işlenen ci- nayetlerdir. Muhterem Efendiler; bun- ların hareketleri her hangi yanlış bir kanaat mahsulü vö. ya her hangi bir zubul neti- cesi olarak tutulan sakim yol. da yürümekten ibaret değil, tamamen kastidir. Ahlâki, ik- hüriyet rejimine karşı hal ve Glüye ait bir kasttır. Buna da- ha ziyade müsamaha etmek memleket için çok feci meti. celer tevlit edebilir. Efendiler; bu nesil bir kaç seno içerisin- “ARIN Meclisteki istizah takrir Celse zabıtlar CÜN Meclisteki son matbuat münakaşalarının zabıtlarını -aynen neşrediyoruz tısadi, içtimat bünyemize, Cüm- Adliyede: Beraat Rüşvet aldığı sabit olmadı Hasköyde İsak isminde bir museviden — rüşvet almakla mazoauc 2 İinci ceza mahkeme- since tahtı muhakemeye alı- nan Hasköy merkezi ikınci komiseri Riza Beyin mahke- mesi dün hitam bulmuştur. Mahkeme neticesinde isnad olunan rüşvet cürmü sabit ol- madığından Riza Beyin bera- etine karar verilmiştir. nav Lütfü ile arabacı İbrahim, Tepebaşında bir birahaneye giderek sarhoşlukla arada bu- Tunan sabık Gardiyanbaşı Ga- lip Efendiye bıçak teşhir etmiş, yakalanarak haklarında tah- kikata başlanmıştır. Biribirini yaralamışlar Erenköyün de oturan renç per ibrahimile ömer kavga et- miş, neticede biribirini bıçakla yaralamışlardır. Otomob'l kazası Tepebaşı Gandenbar gazl- nosu — garsonlarından Kara- vangel, Tepebaşından geçer- ken hüviyeti tesbit edilemiyen bir otomobilin sademesine ma- ruz kalarak başından — yara- lanmıştır. TTREREDE Kaybolmuş Üç gündenberi evine gel- miyen — Kadıköyünde - sakin marangoz Saim Efendiyi, ai- lesinin müracaatı üzerine po- li Zinci şube müdüriyeti ta- harriyata başlamıştır. Başından yaralanmış Hamit Efendi isminde birisi Şehremininde tesadüf ettiği Niyazi Efendi ile ak mese- lesinden kavga etmiş, netice- de Niyazi Efendi lauçak'a Har v mit Efendiyi bağındân — yara- * lamıştır. Yarealayıp kaçtı Kel Celâl isminde biri dün, Devlet matbaası önünde kendisini dava etmiş olan Adalet Hanimı bıçakla yarala- yarak kaçmıftır. dö atıtlik tükilâplar yapmığtır. Fakat matbuat sahasında ufak bir wlahat yapılmamıştır. Bu kadar muazzam inkılâp ya- panlar acaba matbuat saha- sında cezri adımlar atmaktan âcizmidirler? Elbette değil. Bunun zamanı gelmiş ve hat- ta geçmiştir. Dalrel Intihabi- yemden müteaddit mektuplar alıyorum, Memleketin buzur ve süküna çok muhtaç ol- duğu bir zamanda bunu ihlal edenlere, halkın yüksek itima- dına mazhar olan zavata teca- vüz edenlere çok mukaddes tanıdığımız rejime kasdeden- lere hâlâ niçin bir şey bilmiyor diyorrlar. Efendiler bu hale milletin ve vaziyetin tahamülü kalma- mıştır" Vahdeti miliyeyi sarsan kast ve tecavüzlere nihayet verilmesini istiyoruz. Hükü. metimizinde bu hususta ne düşündüğünü anlamak isteyo- ruz? (Alkışlar) Reis — buyrun Şerif Bey. Nazitfi Şerif B. (Antelya)— Efendim; bendenizden evvel söz söyleyen arkadaşlar, met- leyi okadar güzel teşrih ettiler ve bu matbuat hainlerinin ma- zisi, emelleri hakkında okadar güzel sözler söyledilerkir ben sreea Kazanç vergısı kanunu gAY n Umumi, mükellef ve hasusi bütçelerden verilen maaş, ücret, tahsisat, hakkı hu- zur tazminat. yevmiye, ikramiye ve ih- bariyelerden alınacak kazanç 100 liraya kadar */, 5, 101 200 liraya kadar kısımı için */, 6. 201-300 liraya kadar kısımı için Y 7, 301-400 liraya ka- dar kısımı için , 8, 401 İira- dan yukarısı için V, 9. Bir vezneden muhtelif nam- Tarla yapılan kazanç vergisine tâbi tediyatın nisbeti, her tedi- ye yekünu üzerinden tayin olu- Dur. Madde 2 — Umuml! husust ve mü.hak bütçelerden yapılan aşağıdaki tediyat kazanç ver. gisinden müstesnadır: A - Malüliyet, yetim, dul ve elli lira ve ondan aşağı te- kaüt maaşları, Bu harcirahlar ve masarifi zaruriye ile ikamet ve teyahat yevmiyeleri, mesken bedelleri, tedavi ve ölüm masrafları, C — Kanunu Mmahsusları- na ve bütçelerine — istinaden ordu ve jandarma mensukla- rile küçük sıhhıye memurlarına ve mübaşirlere veri'en yeııok vergisi ve hayvan yem bedelleri. D — Vefat veya bedent arızalar ve malüliyetler üzeri ne verilen tazminat ve ikras miyeler ve kanunu mahsusları mucibince —malüllere verilen terfih zamları. E —Her nevi satış ikrami. yeleri. F — Umumi, mülhak ve hususi bütçelerden yalnız üc- ret alıp bir ay içinde istihkakı yirmi Hrayı geçmiyen kadra dahilindeki müstahdemin üc- G — İstihkak miktarı yüz Hirayı geçmiyen maaşların yire mi İirası. H — 7 Mart 1931 tarih ve 1575 numaralı kanun ile aylık- lardan tenzilât icraredilenler. Madde 3 — Bu kanuna mugayir ahkâm mülgadır. Madde 4 — Bu kanun l Ağustos. 1931 tarihinden mu- | teberdir. Madde 5 — Bu kanunum hükümlerinin icrasına icra ve- killeri heyeti memurdur. Macaristanda bankalarda mevduatı olan lar Reşte, 14 (A.A.) — Bugün neşrolunan bir. emirname ile bankada mevduatları bulunan- lar Peştedel7Ağustostan itibaren ve vilayetlerde 21 ağustostan itibaren mevduatlarına serbest çe tesahup edeceklerdir. Doviz ile tediyat ve Pen- gönun dövize tebdili Milli Ban kanın — müsaadesine - tabidir. mali ve sanai müesseselere mkabiyo krediler açmak için- bir tamirat bankası ihdas olu nacaktır. Bu bankaya devlette iştirak edecektir. borçlu olan emlak sah'p'erine borclarını tasfiyesi mühleti temdit olunacaktır. Perşte, 14 (A.A) — Hühü- met altın Pengo hakkında bu- gün bir emiraame neşretmişti. Bu emirnameye nazaran borçlar ve vergiler altın pen k tespit ve — tediye görmez, bütün kalbimle iştirak ederim, Rasih B. (Antalya) — Muh terem arkadaşlar; benden ev- vel söz söyliyen arkadaşlarım matbuat bürriyetini sui istimal ederek şöyle yaptılar, böyle yaptılar diyerek idarei kelâm ettiler. Hayir arkadaşlar ben- deniz öyle demiyeceğlm, esa- sen — çalışmağa — başladıkları beri bu adamlar yap- tıklarını yapıyorlar. Burada kaç mahkemenin sicili okundu kaç ticarethane dolaadırıldığı söylendi, ve bilmem hangi düşmanlarla iştirak ettiklerin- den bahsedildi. Şu ha!de cep- he, matbuat hürriyetinin sui istimal cephesi değildir. Mem- leketin ve milletin — istiklâline karşı alınan bir. cephedir. Bunu bu noktadan muhakeme etmek lâzumdır (Doğru sesleri). Arkadaşlar: daha ilk istik- Jâl mücadeleri başladığı gün Arif Orucun Anadoluya ne suretle geçtiğini, Çerkes Etem ve avenesile nasıl çalıştığıni ve kaç defa istiklâl mahke- mesi kürsüsü önünden geçti- ğini arkadaşlarım söylediler. Şimdi mükerreren bu milletin hürriyetine, bilhassa vatanın erdiği son iktısadi ve mali istiklâle karşı cephe alan bu adamdan ne ümit ediyoruzda matbuat hürriyetinden istifade etsin veya etmesin diyoruz? efendiler; bu adam milletin, bankalara ve tasarruf sandıke Tarına yapılacak mevduat ve verilecek çekler ve keza »a« mele ücretleri ve memurin maaşları altın pengo özerin-, den hesap ve tediye edilecek. tir bir. kilogram altının kı m » t 37-60 Pengodan fazla ve 38-41 Pengodan aşağı bu- hkunduğu takdirde altın ve kâ: ğt Pengo müsavi olacaktır. Her akşam Maçar Milli ban- kası altın ve kâğıt peogo ara: sındki nisbeti tesbit edecek- tir. Komünist tehtikâti Berlin 15 (A. A.) — günlerde evlere ve kahvelero bir takım yazıla yapıştırmış olan yirmi komüntt tevkif edilmiştir. 11 Ağustosta Bülmplatz'da yaralanmış olan polis memur-« ları bir hkıııı te'idit mektup- le uırqııiı günlerde, ona hiyanet için, bin bir çareye baş vurmuş hain bir mahlüktur. Bu mah- Tak nasıl - olurda; matbuat hürriyeti denilen mukaddes bir. mefbum altında; bize sö- vecek, millete sövecek ve mil- letin istiklâlile alay edecektir? Aklının ermediği nokta budur. Nasıl olurda bu adam gezete çıkarmak için ruhsat alırr? Bir kaç defa İstiklâl Mah- kemeslade, — vatana hiyanek ve vatan bilmem ne maddele- rinden dolayı muhakeme edil. Mmiş bir adam gazete çıkarır? Gazeteyi kendi namına çıkar- miyormu.. Kimin namınaoluruğ olsun., Bu adam nasıl yazı yar zebilir? İkinci nokta; Amerikada; bilmem ne heriflerin tahtı terbi- yelerinde yetişmiş adamlardır diye Matbuat Müdürü Umumls; yaptığımız adamın oradan nası; çıkardığım bilirsiniz. Çıktıktan #onra onun ve refikasının biy mecmuacılık hayatları vardır. Bu mecmuaları yüzünden Hü- kümetin aldığı tedbirleri, Em- niyeti 'Umumiyede ve Erkânı' Harbiyede bir tetkik yaparca- nız anlarsmız. Onların mahi- yetlerini böylece daha eyi ka« yramış olursunuz. Şimdi bu adamlar mat: buat serbestisini sul (Dıvıın var)