22 Aralık 1935 Tarihli Yeni Asır Gazetesi Sayfa 4

22 Aralık 1935 tarihli Yeni Asır Gazetesi Sayfa 4
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

| öiüğmddiğnii yer sanma 4 e Manisada Atatürk heykeli Heykeli belediye değil Ibaylık gerekli olan tedbirler alınmak- Bu ere gire ilbay Murad Germ başkanlı- ğındaki hava teklik karşı korunma komisyonu 6 kânu- e miştir. ORTA MEKTEPTE GÜZEL BIR MÜSA Halkevlerinde Konferanslar verilecek Ankara, 21 (A.A) — C.H. P, genel sekreterliğinden teb- liğ edilmiştir: Bugüı CHP ezim aşağıdaki karar- ları al 1— Kaş konferansları, bu konferanslar (her Halkevi, ve ilyönkurulların tayin eri ğe ya kamun: merkex verilecektir. Halkevine gidecek olan konferansçıların Ee ei tayin olunmuş! Parti tarafın. li "teftiş mlm li a teftiş ra- lenmiş ve icabeden kaşarlar a ein kadar teftiş etlerde kış teftişi yaptırılması karar al- tna alınmıştır. Bir rekor Rari, 21 (Ö.R) — Tayyareci Rober ve Gevin on bin kile- trelik mesafeyi iki gün do- e saat ve 30 dakikada ka- tettiler. >. suretle eski reko- ru 27 ırdılar, iy aa eş sebze hahçeleri Bergama kasabası iinde bu- lunan bazı sebze ba ps hibleri kasaba yalar rgama suları ile sulanmasının meni Sebze (bahçeleri sahipleri yıllardan beri istifade ettikleri sudan yine istifade ettirilmeleri- ne müsade verilmek üzere yük- emi İren ve yurmu: un için e de mü e Sa bae babeeleri sa- birle lerin: ama belediye- çelerinin bulanduğu yerlerin de istimlâk olunması muvafık gö- rülmüştür. LİN ye topladı o Küçüklerin yı senle namındaki monoloğu “ beğenildi. İkizler piy sinde © şapkacı ülsen çok Dz My ve Ör- rolünü yapan genç ha- vi hoş gören haliyle piyesi çok güzel canlandırdılar, Piyes sörekli arasında bitti. güzel; yi müsamere salonu davetlilere açılmadan evvel önden iki sıranın talebeler önden hususi bii, fakat bunun adedini 50 ye çı ıkararak bu inhisarı bir göstermek eğildir. kısım davetliler Eğer bu hal tekerrür miş (olsaydı buraya mi fazla bulurduk, Toksöz Berberlere kon- ferans verilecek Önümüzdeki hafta ondülasyon makineleri lere elektrik ve makine- ebileceği arıza- larla bunların kullanılma t da belediye makine vi ik mühendisi bay Hurşid tarafından bir konferans veri- . Devamlı olacak olan ayerilemeşlamz sonra ber- ek olanlara dükkânla- rında gö ecek bir yere asılmak üzere fotograflı ehli- yetnameler veril tir. her ondülâsyon maki- nası pa eek i heleğizere m ğı kim mayer "terki bil di. istida ile müracaat ede- yeri, ei Belediyece ondülâs: kinaları sık se kontro. edile. cek ve ehliyetnamesi bulunmı- yan barbarlar ea kullana- mıyacaklaı Yeni Gine vergisi Yeni bina vergileri hakkın- daki kanunun tatbikine başlan- mıştır. Bu kanun emlâk sahip- leri e. eskisine göre daba müsaid ümleri ihtiva etti- inden bi tarafta sevinçle a amm 0, 931, 932 mi tahriri yapılan giye esas olmak üzere tesbit edilen gayri safi iratları o va- kittenberi icarların düştüğü göz önünde tutularak yüzde yirmi beş indirilecektir. Kanunda tasrih edilen tarih- derde elli safi iradı 300 lira olan bir ep he- bu irad yüzde beş emin 225 liraya inilir Vergi tarhı zamanında bu dizede da Sü ve ten- zil olunacak bi olan 180 ik irad erir esas tutula- » Bu suretle vergi 28, 80 iii 2160 liraya inmiş ola- caktır. ASRI e Iki büyük filim birded gö özler Dünyanın KING i KONG İnsan sahi ve insan şuüru hakkında Insanlığın başlangıcından bugüne gelinceye kadar beslenen telekkilerin tekâmül tarihi okurlar şimdiye Bu yazılar okurlarımızı iki esrarengiz âlemin kapılarından içeri sokacaktır kadar tanımadıkları bir heyecanla sarsılacaklardır İnsanlığın ilk simetri de- virlerinde bile, şuür hâdiselerine dat ee Şark ve Garbın en eski ka- yıdlarını gözden geçirmekle , Meselâ Bernard Hartım €se- e İdris Peygami mra “Allahdan gelen fena rk lar tarafından zabtedildiği Buhtunnasar'ın kendini ii ni, öküz gibi olmuş zannettiği ot yediğini, kıllarının kartal tüyüne, tırnaklarının kuş pen- çesine döndüğünü okumakla şuür bozukluğu geçirdiklerini kaydedin iş görüyoruz. a, OOmer'in “eserleri kayıdlar taşıyor. Hat Truva mul il iştirâk etmemek için “Uliss,, in di uzu Yi gm bu yi öğrenmiş oluyoruz. zaman- larında tedavül eden fikirlerle izah bozukluğu, a! lik basenli devrinde şuür kıl bozukluğu ve iğimiz hâdi- seleri insanlar, yabancı bir yarığı eseri telakki etmiş- nın ya içine giren veya onu dışardan ve uzakta! zabteden yabanci bir amire tin eseri sanmışlardı. Şuüru gayri iie olanın sterdiğ: âraz zamanın itikat- Yede zd le şahsı ruhların ve şeytan ğini, eğer zamanm düşü, onun şerrinden dua ediyorlardı. Ikincileri ise aizzeden sayılarak her: es hi ğda, kilis Ki tetkik eme zaman, dediğimiz bizim delilik ârâzı ür gösterdiklerini e bugün ie dedi- diniz (Allah) ile peyda ilber ittisa- lin işareti telâkki ederek, hür- met vi sr) uamele edi- yor Si sizzddem ve evliya- d ordu. lluğu kilisenin iti- kadına nd ârâz ile tezahür et- muameleyi reva görüy Diğer bir takım şuür bozuk- lukları da büsbütün ayrı bir zümre teşkil slyordu. Bu da şuüru Orta çağda sihirbazlık çok etmişti. Orta çağ gibi ki nin bütün zulmü ile lm bir devirde, hıristiyan- yanıbaşında sihirbazlığın eğ yun beşer tarihinin hal mmamış bir muammasıdır. itişer tleri, bugün te diye ve u- v USUSİ bize bir şahsı kabul ettiren şuür ve iyetlerinin ayni görüyoruz. Me erlere cildin bazı takalarında his kaybolu; Sihirbazlık devrin- de cild bileteği böyle kaybol- masını, m cildinin şeytan temasa gelmi, tarafına — za- in mahkemeler yapılmı; orlardı. Vacatlarında. böyle hiz gayri tabiilikleri bulunan zavallılar devrin mahkemeleri i tarafından in bir iki sı kişi e ii İşkence mah- ri edilmişti anlar: ür hakkındaki am ve ie telâkilerin ik ham ettiği i ve vahşi zihniyet Avrupada ilim ve üma- izma doğuncaya kadar devam etti ve o zamana ar beşe- riyet tarihi a iye pe darcasına kurb; ların lar ilmi Mierkieiiz bir çeri Se inci asın oylar çiş zihninde artık yer diseleri bir dimağ hâdisesi yi ni #ziyoloji ça yerleşmi: iş bulunu: uyordu; fakat devirde şuüru 5 göste- renleri, şeytan tü telâkki etmiyorlardı. mind karabük bu zavallıları heri Ml siyasi ve içtimai haklara görmüyorlardı. ir bozul olanları akıllılara zarar vermi- ecek bir veziyete koyma m Dini belin feci telekki- sine kur! itmekten kurtulan bu el bu defada sivasi ve içtimai bir zihniyetin eline ir düşmüş olayorlardı. Bu devrede (o böylelerine yapılan muamele ne idi bilir misiniz? Pençeresiz, ışıksız, er yorgansız taş hücreler için. zencirlere eğlen “li DOKTOR MUALLİM ABDİ MUHTAR Yi kadar orada bırakılmaktı. Şuür hâdiselerine siyasi ve içtimai bakımın verdiği izah ve bu iza- ilham > muamelede bu olmuştu. Beşer tarihinin şuür telekkisinde ti devir giri ve zincir devridir. Dini zihni- eti vahşi ve canavar bulan insanlığın, lâdini olan bu telek- kisi, hangi bakım- dan daha az canavar ve daha daha az vahşi olduğunu bizim DE kavrayamıyor. Bu zih- ok yakın bir zamana < iin bizde de câri idi.lşte,be- şer tarihinde şuür hâdiseleri viçreye Almanyaya intişar ede- bri ha lal ilmi araştırmalar cih edildi. şayanı hayret keşliyat yap Yapldr Bütün bütün Me gin tev- ga büyük meserretler verdi ve büyük me açtı, Artık şuür hâdi- eri mutlak surette sep ak Şuür bozukluklarının sebebi bulu! ezme şuürun tabii durumu da neye bağlı olduğu a Lie Bu tekâ- tarihini Bernard e ee ka, diil sonra duğu zihinlerde e om bütün nesilleri “di fikirlerle beslendi, Asrın felse- fesi, tıbbı, içtimaiyatı. ve hu- kuku (oo bu > telâl aldı, Halbuki, bu satırları yazdığım ra kadar geçen yüz elli senelik dimağ tabarriyatı, in- sanlığa hiç beklemediği çok harikalı şeyleri öğretmekle be- raber, beklediği yegâne şeyi ğ m kalı Şuür bozukluklarının ve neye ei olduğu, sebepleri bu ei bir suretle nlanamadığı gibi, şuürun in dene da nelere bağlı m harriyatla anlaşılmış olam. öğ Fakat artık tıbbi, le adli, tabiatı yani hiç felsefi, li eme yl şuür | mefhumunun dim. vetire laa esasını ilen miş gitmişti. Hâlâ bugün asrın bütün Ha PE ranın, yim eserin rr e arar Zee safe, başlan e şife koşa e e a en eri varacağını zanettiği neti- ceye varmazdan çok evvel in- sanlığa ettiği vaatlar ve telkin eriği fikirler maalesef tama- n boşa çıkmıştır. “Ne çare ki yukarıda diğim gibi artık, ilk çağ insan- ları ve orta çağ insanları gibi, son çağ insanlığını da insan şvüru ve insan le hakkında tamamen vehme, tamamen ku- runtuya dayanan ali telekkiye kapılmış oldulardı. Gerçi muasır insanlık yanlış olan bu telekki yüzünden aklı bozukları zincirlere vurmaya- caktı. Yeni telekki buna mani lacak fa fakat bu yanlış telek kiden doğru a bir takım neticeler çıkac. e bu defa aklı bozuklara la time inşa edilirken, ri iz istikamet ve ter- iddiası erse te Ve, deye vi il Demi kod a tahmi a sığmıyacak il tedi eli Içinde e olduğumuz. asır ve bu asrı yaşamakta olan a insan ği telakki- kurbanı olduklarının > kabul etmez delillerini ta; ir ilim şubesi insan yüzün! idrake sm ve a el za- man izahını mı bulamaz zannedi- leri bize üyims bir kat'i eği aydınlatmıştır. Kim bu hâdi- i, içtimai, idari, ahlaki güze, telâkkileri ime lerinden oynıyacak, e dıki bu hâ âdi eleri en ae ferdin Si ve ferdin şuüru ve ferdin şuür altının, tabii ve gayri tabii durumları yüz binlerce mum ışığına tutul- muş kadar Bye bene sene barı dahilerin lane derenin nenin son ayında yani içinde ta olduğumuz bu Kâ- nunu. 93; mn içim ork ü: âlemi de gölgede insanlığa hari ikulâde, da- ha sr ge yeni bir rini aça Birinden üstün olan bu iki ni âlemin, dimağı bırakmaktan, üzerinde hurdabini (o tetkikat apmaklan vaz geçi su- retile keşfedilmiş olması, hay- retlere şayan olan bir hâdise- dir, ilk oi insanlığın gülünç olan Ey isinin. içinde hatanın bülümansilei keşfedilen bu yeni en âlemi, insanları bile iyimi gaşyedec ek k iki âlemdir. Yarınki yazı He bütün İzmir Gi bu iki esrarengiz âlemin kapılarından ekin so! 7 ütün okuyucul r ve günlerce sarsılacak-

Bu sayıdan diğer sayfalar: