12 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

12 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 2 zin yüh Kamlarından. çok İşçilerimiz ilkönce iltika © n karıştırılmamı sını İstemekte ve ondan sonra da İşte emniyet ve huzur aradıklarını bildirmektedirler. İs dâvasını bi isteri scilerimizin — olgunluğun yen Küzel bir belirti sayıla- gekllde anlamak, doğrusunı Senir, Dünyanın her yerinde — yapılan seçimlerde halk yıkınlarını dalga- urmaya çalışan. parti. hatiple: tekrarladıldarı pro: fabrika ve toprak jmaktadır. İi ceylânların, — kekliklerin, tav- nerede avlanacağını ni se, iyi bir propagandı unun nerelerde biriktiki: Si, sıkıntısız, öyle keşfeder. Bizim Partilerimiz / henüz çok — gençtir. Onun için biz burada onların pro: pağandalarından — bahsetmeye Tü- züm görmemekteyiz. Yalnız şun Söylemek İsteriz ki, seçimlerde Av- Tupa örneklerine dörtelle sarılma: makilli anlamıntır. ; propagandayı hertüz - gerçeklikten bir parça gibi muhakeme etmek- politika cereyanları Ti hanedan. düvi Tarını altüst eden, sırasında bitmez tükenmez boğazlaşmalara yol açan propagandalarla — desteklenmistir. İslâmlığın ilk yıllarından beri, din parçaya dağılaca- fantine göre uydurulan hadisler, Parayla Satın alınan fetvi yürümüştür. — Sark, yün politika — propagandasını Je yapmış ve dini politi: Politikalaşan dinin karakteri, suptur. Başka bir deyişle taassup, politikalaşan dinin sezgisi ve şuu: Tudür. Şarkın klâsik. politikacısı kalıcını, kurduğu mezhebin, tarika- fin kınından sıyıran İnsan olmuş. tür (Golâziher: Vorlesungen Über den İslâm). Cemel vakası, Mu: viye'nin seçilişi, Şi hareketi, Arap yarımadasındaki — mezhep - teşek. külleri ve buna benzeyen — sayısız hâdiseler politikalaşan dinin yemiş- derldir. Büyük Türk devrimi, bu klâsik politika oyunlarına nihayet yermiş olmakla bütün doğu dün- yasına kılavuzluk etmiştir. Toplulük nizamımı şiddetle ilgi- dendiren konuları politikalaştırma: zun hiç te küçümsenmiyecek teh: likeleri olduğunu din tarihlerinden öğrenmek mümkündür. — Bunları gördükten ve ökrendikten sonra bütün bir topluluğun ve devletin İş emniyeti Yazan: M. NERMİ adığı İstihsal hayatını biz na- Ja Kökleri dışarıda bir ide- politikalastırabiliriz? İş ihtilâli ideolojisinin en kuvvetli « hi sayılan grev hakkı'nı kabul ettikten sonra, İş hayatı mutlaka politikalaşır. Çünkü; Marxism, ae kavgasının, “Türktün rriyet içinde düsünmesi Kat bu hürriyetlik bi- mluluklar ve va- düzımdır. F z0 yükle zifeler de vardır. Hattâ onlar zim için hürriyetimiz kadar ehem- Miyetlidir. Görülüyor ki: hürriyet; olgunluğu, çok derin bir. ko- en, kutsal ol * Küç erisilen da hürrlyetimizi d kumuzun ve vazifelerimizin cercer vesi içinde anlamak / zorundayız. Her Türk, ikönce, bizi cazdaş ha- Ülkemizi dünye a kerefli bir var. K yata kavı milletleri hik Devrimi'ne karı ancak bu y Yıldızı e Türk geleceklerinin en- ük Türk Demek oluyoruz İ da propazanda faaliyetine ken demokrat bir ülkenin. v daşi olarak dür dâvalar, sorumluh vazifeler vardır, ve bir bir. tarafa birakarak kendimizi ne. pah; 'na terkedemeyiz. Yı Ki gorumluluğunu duyan her Türk imizin de — b görüşü mini “parçalanmaz * bir bütünlük haline getirmektedir. Onun icin e bölümünün. bir safhasında doğan bir aksaklığın bütün sistemi altüst edeceğini tahmin etmek pek ko: daydır. Şimdiki Avrupa'nın en bü: yük sıkıntısı — İdeolojller — yüzün: den bu İş sisteminde beliren ahenk. Sizlikten ve denkaizlikten ileri gel Mektedir. Topluluklar arasında çe #İt çeşit Ideolejilerin hüküm süre Mesi, bunların çok daha üstünde büyük ve kudretli bir idoolojinin, vatan Hdeolojisinin doğmasıı gel olamaz. Bir eski / Rom her seyin Üstünde bir Roma v dır, Bir Türk için de, elbette, her şevin üstünde bir Türkiye vaydır. Böyle düşünen Türk- işçisini radıkı İş emniyeti, ayni zamı yurdümuzun İstihsal emniyetidir. Genle İ sistemi İçindeki — roller, sorumluluklar ve bundan — dokan yetkiler ve haklar kanunlarımızla dile gelmedikce tamamlayıcı bir iş bölümü — kurulamaz. — Onun için bizim en başta gelen dileğimiz, iş sistemimizi zümreleştirmek yoliyle dahıtmak değil, onu yürt men: faatlerine en uygun bir şekilde di siplinlendirmek olmalıdır. Çünkü; Yemelli bir iş hayatı için — olduku Kİi İatihsal / hayatı için de her /#erden önce emniyet lâzımdır. KISA HABERLER Hindistanda kargaşalık. Londra, 11 (YİRS) — Dün Kalküta ağa çıkabildizi kargaşalığın 'özel tedbirler Dünyanın en büyük tecrübe merkezi Washington, 11 AA ÇUBİS) — Ame- sik Devletleri yakında Te Bentee'de Nashville civarında 100 mi: Yon. dolara malolacağı” tahmin edilen Ve Hava Bakanı Symington'un “Dün. Yadaki hava tecrübe merkezlerinin en Böyüklerinden biri,, diye tarif ettiği bir Hava tecrübe merkezi kuracaktır. Dört Faştırmalarda kullanılacak gşekiide tec. Biz edilecektir. açti ve tayyarede düştü New.York, 11 AA Yili'da karaya inecek olan bir ucağiın (AFP) Dla- Sedi bulmak üzere derhal Başlanmıştır. 'Üçak mürettebatının — söylediklerine göre komiser, “her nasdaa. açılanı bir Kapıyı kapamak. için. koştuku - sırada yanız aSiT Senesi mart ayında olmüş. bir “TWA, Yoleu uçağının pilotu, Bava tazyıkı diz Açılan “kamara kapısından düşmüştü. Titlerciler yeniden faaliyete geçtiler. Frankfürt, 11 CAP.) — Eski Hitlere Cilerden Otto Sirasser'in, Batı Alman: ada gizli olarak çalıştığı tahmin. edi. İen yeni bir Nazi teşekkülünün baş M olması kuvvetle mühtemeldir. Batılıların kansatince, — eski “Kara ceple,, nin başkanı Kanadadaki evin den yazdığı mektuplarla yeni bir gizli Seakilat kurmaktadır. Bu hareket kendi kendini “Katâkomb Sahelnverfer,, (Mezarlıklar aynası) o. Jarak isimlendirmektedir. — Sanıldığına Köre, merkezi Münih'tedir, fakat bütün Almanyada fanliyette bulunmakadır. Teksizle Satranç şampiyonası Belgrat, 1L A A, (AFP) — Birleyik A- merika İle Yugoslavya arasında tertip edilen radyo ile satranç gampiyonasını bugün Üğleden sonra Belgrat ve Nem: Tazkta aynı zamanda başlanmıştır. Müsabakaya 10 oyuncu iştirak etmek- tedir. Ve iki parti oynıyacaklardır. Birlesik Amerikanın - Belgrat Büyük- eiçini George Allen — turnuvanın açılış Merasiminde hazır bulunmuştur. Bir Yügoslay binbaşısı Avusturyaya iltica etti. Viyana, 11 AA (AFP) — Amerikan kalaları gazetesi Wiener Kürler'nin yaz: dığına göre geçenlerde karısı ile bir Avumturyaya iltica etmiş bulunan — Yu: Konlav Dinbaşısı Ziado Predowic / Bel: #rattan çok mühim gizli venikalar ge. Tirmiştir. Fredowiç, Harbiya Bakanlığı Harekât Stettin muhakemesi Btettin. 11 ALA. (AFP) — Btettin muhakmalnde savcı, Andre Robinenu e Gastön Druet adlarındaki Fransiz. için ağır hapia cezasi İstemiştir. ci “aynı zRmanda Polonyalı Ki mezak ve Pielacki'nin Mamını, Biavs feln'in mücbbet hapsini ve Rachtan'ın Üzün müddet hapsini talep etmiş Atinada bir sulkast iyalı müşehitler Fin kalmakta olduklar Bretagne otelinin Bugün bir bomba patlamış bil. dirilmektedir. Komleyon 4 n Dlelde oturanlardan hiç kimse — yarı İanmamıştır. - Yalnız bir Yunan ankeri hafif sürette yazalanmıştır. “Redaksiyonun notu: Atinadaki Grande Bretagne oteli ecnebilerin toplandığı bir Yerdir. Bühassa. İngiliz, Amerikal a: kerl komlsyon Azaları ve Balkan Ko- misyonuna mensup şahsiyetler bahsi ge. Çen otelde otururlar. Bu bakımdan Yeni İstanbul Ra: inin verdiği haber Çok dikkate şayan görülmüştür. Bangkok'da Honolulu, IKAP.) — Rangoon'da, Amerikanın Fevkalâd Büyük Elçisi Dr. Philip Tessup, dün, kendisirin kati mahiyette hükümler yermediğini ve siyaset yapmadığını ileri sürmüştür. Jessup, Amerikan siyasetinin, yeni bir harp ihtimalini nazara alarak vi Cuda — getirilmediğini — kaydettikten gönra; gimdiki dürüm, — Amerikanın Müdafaa noktai nazarından kuvvetli olmasını icap ettirmektedir, ancak bu gekilde barımı koruyabilir, demis- tir, Jessup, Burmanın, doğü hudütla- rından gelebilecek her hangi bir te cavüze karşı, milletleraramı durumu- nu düzeltmesi icap ettiğini ileri sür- müştür. Büyük Eiçi Amerikanın Bao Dal'yi tanıdığını ve bunün — sebebinin de, Victnamlıların azlm bir ekseriyetinin, S komünlet Ho-Şi-Minh'i takip et mek istemediklerinin anlaşılması ol- düğünü bildirmiştir. Diğer taraftan, Moskova radyosu. nun bildirdiğine göre, Tibetteki iki rahip dini teşekkülden birinin ruhant başkanı olan Panohen — Laması, Ti- betlilere hitaben, Çin Komünistlerini yanında, memleketlerinin “istiklâli için çarpışmaya davet etmiştir. Uygun bir zamanda Amerika Âyanında, Connaliy, Washington 11 ALA. (Reuter) Ayan Meclisi Dış Münasebetler Ko- mitesi Başkanı âyandan Cumhüri- yetçi 'Thom Connaliy, Birleşik Ame- rika'nın uygun bir zamanda Sovyet Rusya ile atom silâhlarının kontrolü için bir anlaşma yapmaya teşebbüs edeceğini söylemiştir. Gazetelere hitap eden Ayan üyet Birleşik Amerika tarafından yapıla: cak bu teşebbüsü, Rusyânın Amerika tarafından doğrudan doğruya — ileri sürülmüş bir barış teklifi saymama lidır, demiştir. Connaliy, Dişişleri Bakanlığının yasetini gözden geçirmekte olduğu- Ru bildirmiştir. Connaliy, 'Truman ve Acheson'un Sovyet Rusya'ya kuvvetle karşı koy mak siyasetini tamamiyle destekle- diğini tasrih etmiş, Birleşik Ame- rika'nın Sovyet Rusya'ya atom “e Amerikada memurlar komünistlerle temas edemiyecekler Aksi halde işlerine derhal nihayet verilecek VWashington 11 A.A. (Reuter) — Birleşik Amerika Dişişleri Bakanlı- 1 sözcüsü dün verdiği — beyanattı Dişişleri Bakanlığında — çalışan her- hangi bir memur, Komünist Partisi üyeleriyle temas ederse “işine der- hal nihayet verileceğini,, bildirmiştir. Sözcü, Cumhuriyetçi Ayan Üyesi Joseph'in iddiasını reddetmek — mal #adiyle bu açıklamada bulunmuştur. Mac Arth, dün verdiği beyanatta Dişişleri Bakanı Dean Acheson'un 205 komünist'in Dişişleri Bakanlığıı da çalıştığından söylemiş bulunuyordu. hâlen bütün Birlesik Amerika dış si- 1 haberdar olduğunu | YENİ İSTANBUL Amerikan diplomatları hugün toplanıyorlar Fevkalâde Elçi Jessup, ”Amerika kuvvetli olmalıdır” diyor Hong-Kong 11, AA (United Prem) Beş Amerikan diplomatı, Birleği Amerikanın Uzakdoğu — diplomatları toplantısında hazır bulunmak üzere, bir. Pan-Amerikan uçağı ile dün Bangkok'a hareket etmiştir Önümüzdeki pazartesi günü basl yacak, ve dört gün sürecek olan bu toplantıda, Uzakdoğu reyanının yayılmasını lerinin görüşüleceği sanılmaktadır. William Sebald, Myron Cowen, Karl Ronkin ve John Müceto'dan müte- gekkil bu grup, Dişişleri Bakan dimcim Walton Butterworth'un bas kanlığında. bulunmaktadır. Jessup, Thailand Başbakanı ile gizli bir görüşme yaptı Bangkok 11 A-A, (Afp) — Uzal doğudu Birlesik Amerika Fevkalkde Eiçisi Philip Jessup, Thalland. Ba bakanı Mareşal Paibul ile görüşmü: tür Bu görüşmeden sonra hiçbir tebliğ yayınlanmamıştır. Bununla- beraber Başbakanlıkla ilgili Siam'lı çevreler. de bu görüşmenin Bao-Dai Hüküm tinin muhlemel olarak tanınması mı gelesinin müzakere edileceği pa: tesi günkü Bakanlar Kurulunun top- Jantısından evvel yapılmış olmasına isaret. edilmektedir. Amerika, Rusya ile atom kontrolü üzerine anlaşma yapacak bu yolda beyanatta bulundu hidrojen silâhlarının Kontrolli için ni hiçbir teklifte bulunmamak yo- dundaki kararının milletlerarası an- laşma yolunü kapamadığını israrla belirtmiştir. Batı Almanyaya acele yardım Askeri İşgal makamları tarafından taşınan mesuliy! Almanlara devrolunacak Washington 11 ALA. (Afp) — İk- tisadi — İşbirliği “Teşkilâtı - İdaresi Paul Hoffman ile Federal Alma Başbakan Yardımcısı Franz Bluccher Aarasında dün yapılan uzun görüşme- /den sonra Hoffman, basına verdiği beyanatta, İktisadi İşbirliği İdaresi- 'nin Almanyaya, en âcil iktisadi me- selelerini halledebilmesi için yardım- da bulunacağını söylemiştir. İktisadi İşbirliği İdaresinin belirt tiğine göre, bu yardım. — Marshall Plânı malzemeni karşılığının Mark olarak Almanya emrine verilmesi s retinde ve bilhassa Alman mesken inşaat programına para tahsis etmek geklinde yapılacaktır. Çarşamta gü- nü Federal Parlâmento — tarafından tasdik edilen, İktisadi İşbirliği y - gramının — Almanyadaki — tatbikati cümlesinden olan iki taraflı anl malar hakkında Hoffman, daha ön- ce askeri İşgal makamları tarafın- dan taşınan mesüliyetin aynen Al- manlara intikal: edeceğini bildirmiş- tir. Hoffman, bu anlaşmaların, Alman- yaya, batı camlasında tekrar ehem- Miyetli bir memleket olmak fırsatı verdiğini ilâve ederek sözlerine son yermiştir. Dünkü Meclis müzakereleri İşletmeler Bakanlığı kanun tasarısı kabul edildi Devlet müesseselerinde çalışan avukatlar 1951 martına kadar serbest dâva alabilecekler Ankara 11 (Hususl muhabirimiz- den) — Büyük Millet Meclisi bugün, Orman, P. T. T. Hudut ve Sahiller Saklık, Beden terbiyesi, Vakıflar, Dev let Hava ve Demiryolları Genel Mü- dürlüklerine ait 1944 yılı kesin he sapları hakkındaki kanun tasarıları- ni kabul etmiştir Kara yolları Genel Müdürlüğü ku- rülüş ve görevleri hakkındaki kanun tasarısının ikinci müzakeresi yapılır- ken, Tözer Taşkıran - başkanlığa 42 imzalı bir takrir vererek genel mü- dürlük merkez teşkilâtındaki, genel müdür ve genel müdür. yardımcıla- riyle illerdeki bayındırlık müdürleri- nin yüksek mühendis olmalarını âmir bulunan 10 ve 11 ncl maddelerin tâ- dil edilmesini bu makamlara mühe dislerin de getirilmesinin — teminini intedi. Oya konan takrir kabul madde tadil edildi. İşletmeler / Bakanlığı — kurulup ve görevleri hakkındaki kanun tasarısı- Bin da ikinci müzakeresi yapılıp ka- bul olunduktan sonra Tezer, Taşkı- ran ve Suud Kemal Yetkin tarafla- rından Köy Enstitüleri - Kanununun üçüncü maddesinin birinci fıkrasının dekiştirilmesine dair kanun teklifinin Mmüzakeresine geçildi. Küçük kasaba- Jarda köy çocuklarının da bu enati- tülere alınmasını derpiş eden bu fık- Ta tasvip olundu, Müteakıben bir önerge — verilerek Karalsalı ilçesi eski kaymakamının affı hakkındaki adalet komleyonu ra- porunun — öncelikle — görüşülmesi is- tendi. Bu kaymakam, köy okulu inşaa- tında taş ve kum taşımaktan istinkâf ettikleri iddlasiyle muhtar ve köylü- leri hapsettiği için 8 ay hapse mah- küm edilmiş bulunyordu. Fahri Karakaya söz alarak bu işin öncelikle görüşülmesine itiraz etti. Ve hiçbir kanuni mesned yok iken birkaç yatandaşın hürriyetini tahdit — etmiş bir insanın affı cihetine gidilmemesi- ni istedi. Sald Köksal ise bu ulvi bir gaye uğrunda — işlendiğini izahla takririn lehinde bulundu. Karakaya müstexna, hazır bulunan edilerek C. H. P. mületvekilleri Köksal'ı des- teklediler ve mevzuun müstaceliyı le görüşülmeni talebinde bulundular. Cezanın affedilmesini mütaakıp Na- zım Poroy, Meclisce verilen kararın bu yoldaki suçlar için umuml af ma: hiyetinde olmasını istedi ve bu arzu da heyeti umümiyece tasvip edildi. Devlet, vilâyet, belediye ve bunla- ra bağlı teşekkili; müensese ve ortak. lıklar avukatlarının 1951 — martına kadar serbest dâva alabilmeleri hak- kındaki kanun tasarısının öncelikle müzakeresi, adalet komlayonu başka- ma tarafından Çeklif edilerek kabul olundu. Emin Âli Ergun ve — Şakir İbrahim Hakkıoğlu aleyhhte konuşa- rak daha dün reddedilen bir husunun büzün kabul edilemiyeceğini devlet avukatlarına serbest dâva almayı meneden Avukatlar Kanununun 8 nef maddesinin 18 ocak 1980 den beri yürürlüğe girmiş olduğu 12 seneden beri tehir edilen bu hükmün tekrar öldürülmemesi Tazımgeldiğini belirt- tiler, Hulâsi Oral da dün izah ettiği Bibi avukatların tamamen — serbest olması düşüncesinde bulunduğu fakat dünkü Meclis kararına — saygı gör- tererek avukatlara yalnız bir yıl da- ha serbest dâva alma yetkisini vere- cek olan bu tasarının reddini istedi. Komisyon Başkanı Hulki Karagülle, sözcü Fahri Karakaya ve Adalet Bakanı ise, esas prensipin dün ipka- ına karar verilen 3 inci madde ile vazedilmiş olduğunu, fakat Hüküme- tin gerekli teşkilâtı henüz kurama- mış olması itibariyle memnulyet hük- münün 1963 yılının sonuna kadar te- hirinin zarurl olduğunu — söylüyerek tasarının kabulünü isteminl Neticede tasarı ufak bir ekseriyetle kabul edildi ve bu suretle devlet avu- katlarının 1951 mart ayı başına kadar serbest dâva alabilmelerinin saf Janmasını mütekiben Yusufeli İlçesi merkezinin Öğdemden, Ahalta kaldı. rılmasına ve bu merkeze Yusufeli adı verilmesine dalr olan kanun teklifle- rinin birinci müzakereleri yapıldı. Pazartesi saat 15 te toplanmak ü- zere oturuma #on verildi. B.M.M. de bir sual takriri Hükümetin çiftçiye yapacağı tohumluk ve yemlik yardımının şekli soruldu Ankara, 11 (Husüsi mühabirimiz- den) — Eskişehir. Milletvekili Abi. din Potuoğlu Büyük Millet Meclisi Başkanlığına bir soru önergesi ver- miştir. Bu önergede: 1 — Çiftçiye yazlık ekim için ay- 'nen arpa ve buğday tohumluğü ve- Filmesi hususunda — hazırlık yapılıp yapılmadığı, 2 — Hazırlık yapılmışsa dağıtıla- cak tohumlüğün nasil temin edile- Elçiler arasında değişiklik Ankara 12 (Husüsi mu den) — Brüksel Elçisi Ni Ayaşlı Beti Federel Alman Cumhu: Tiyeli merkesi Bon'da ihdan iedilen Türkiye Misyonu Şefilgine, Disisleri Bakanlığı Umumi - Kâtiplik Birinci Muavini Paik Hüseyin Hozar'n Vi çisi Emin Ali Sipahi'nin Stokhölm Çiliğine nakilleri yüksek tasdika ik. Siran etmiştir. birimiz- meddin miktarının ne olacağı ve tev. 3 — Hayvan yemi temini hüsü- sunda hükümetin ne düşünmekte ol- duğu, çiftçiye hayvan yemi dağıtııp dağıtılmiyacağı, dağıtilacaksa mik- tarının ne olacağı ve nasil tevzi e- dileceği hususlarının, — Başbakanlı tan sözlü olarak — cevaplandırılması istenmektedir Türk - Hint Cemiyeti aylık toplantısı Ankara 11 (Hususi ” muhabirimiz- den) — Türkiye - Hindistan - Kültür. miyeti bugün aylık toplantıların- dan birini daha yapmıştır. İçtima sonunda Keşmire, — Robin- dranat Tagore'un kurduğu Üniversi- teye ve Hindistanda — cumhuriyetin ilanına ait filmler gösterilmiştir. Di- ger taraftan Hindistan elçiliği bu ay içinde Milif Kütüphanede bir sanat sergisi açacaktır. | zam sik olmayan y | içinde ve biribirinden daha | daha gösterişli ' köşkleri ken — cadde sanki — gittikçe Ma erişirdi. günlerinde dağıtılan ciltleri ve ları yaldızlı kitaplara benzer Gübesi Müdürlüğü' Yapmıştı. VABDÜLHAK ŞİNASİ HİSAR | | a kazandıkta Bir Geçmiş Zaman Hikâyesi ENİM çocukluk zamanımda İs- | tanbulun zaten en serbest yer- lerinden biri olan Büyükadanın Ni- caddesi de en şık ve en alafran- gâ semti sayılırdı. Bu yol üstünde sahiplerinin isimleri o devirde ağız- | lazdan düşmiyen ve gazetelerden ek- rli ve yabancı bir çok | zenginlerin küçük, büyüke bahçeler sıralanır dı. Öyle ki, bunların önünden geçer daha nazlı, hem daha rahat bir kıva- den ve âtilerine ken - Hollywood'daki zaman dolmuş olurdu. | siyet sahibi gözüken dik, İşte, Naki Paşa | Beyin - sonra bir otel şambadan Mösyö Raliys'inki. | gazeteci göziyle âfakı uslu, hem masalından çıkıp | bu | | | |* Günlerimizin - keyfine göre, bir merdiven bulunanı Altıncı Dairei köşkler ya kuyumcu dükkânlarında | | Belediye olan Beyoğlu Belediye dai yanyana — sıralanmış — mücevherat | | resi Müdürü Blacgue Beyinki. Bahçe Mahfazalarına — benzer, ya mükâfat || içinde, sahile yakın bir noktada sak- kâğıt- | | yahut | | i cak denize bakan ve muvaffakiyetin şaşa- ası içinde memnunlukla tebessüm e- emniyetle bu mükâfatları kazanmış olan çı cukların bizzat kendilerine benzerdi. Öyle ki, biz şehrimizin bu meşhurla- rının ikametgâhları önünden geçer- larına ait villâların önünden geçen si- nema sevdalılarının belki şimdi du- | yacakları bir hisle- gönlümüz tâ o Caddenin sağında ve solunda sıra | lanmış hepsi canlı ve hepsi birer şah- | çoğunun kimlere ait olduğunu bilir- Elhamra sarayını taklit eden ve kışın soğuğunda üşümesin diye üstüne mu- bir kılıf geçirilen köşk, Bir ucunda güya | için yapılmış bir kulesi bulunanı yarı | | fransızca, yarı ingilizce çıkan günde- lik. Levant Herald, gazetesi sahibi Doktor Miçi'ninki. Önünde bir peri gelecek sevdalıyı bekler gibi duran bitmez tükenmez lanarak bu yola küskünmüş gibi, an- bakan, lacak cibinliği sinema yıldız- bu köşklerden | | kendisinden biraderi Âdem olan- köşkü. hur turları seyredebilmesi devam ederdi. yoldan ancak 4 kulelerinin kırmızı damları görüneni Tophane-i Âmire Müşiri Zeki Paşanın- — | | ki. Dörtbir yanından havaya yükse- len dört kulesiyle güya üstüne takı- andıranı İdare-i John Paşanınki. Ardında çam orm: nının başladığı bir set üstüne kurul- muş fıstıki renklisi Paris Sefiı | Ziya Paşanınki. Nihayet, yüksek — | ağaçlı bahçesinin ortasında n- daki yavrusu gibi kalan alçarak bi- nayı gizleyen ve her nedense insanda W ayakta durduğu hissini | bahsedilirken | beraber bizim de, gi par gibi, şu cümle ile yâdetmeyi ih- W Mal etmediğimiz: “Ali Nizami Beyin Nizam caddesindeki köşkü!,, | Adanın ekseriya üstündekilerin gü- | —| lerek bindikleri eşeklerle yapılan meş- | —| hep bu yoldan geçerdi. | Biri, ötekilerin gülünç taraflarını gö- ren çocuk tabiatlı insanlar, bindikle- ri eşekler, filozof ve vurdumduymaz | — | eşekçilerin yanında koşmaya başla- | —| yınca, yol arkadaşlarının garabetle- | —| rini görerek gıcıklanıyor gibi güler- | —| ler ve cadde, çok kere, kahkahaları- 'nın ahengiyle dolardı. Nizam caddesi böyle bir nizam ve intizam hissi vererek başladı Bütün bu alafranga yaşayanların en alafranga olanların- bekler bi Mahsusa karyolayı Müdürü || dir ki i Ke- arka: de herkesle 'a bir cinas ya- veren gibi muhit içinde || dan biri sayılan Ali Nizami Beyle an- nem ancak iki kardeş | torunları oldukları halde bu uzak mü- nasebet o zaman için tam bir akra- | balık sayılır ve kısmen de bu yüzden- | | | çocuklarının gocukken, ben de, hemen her gün, büyükbabamınkine yakın olan bu köşkte Ali Nizami Beyin hemen yaşıtlarım olan çocuklariyle buluşarak koşar, oynardım. | Daha başkaları bu köşkten bahse- derken bazan da: | oturduğu köşk,, derlerdi. Fakat, bi- | | | ve etrafındaki bahçede Ali Nizami Beyin raz dikkat edersek, ekseriyetle kul- landığımız kelimelerin ne kadar ye- rinde olmadığını görürüz. Onlar turduğu,, derlerdi. Biz de onlara rak bu tabiri kullandığımız ancak duyduğumuza uymuş olurduk. Yoksa, hikâyelerii günlerimizin yarı vaktini | geçirdiğimiz Ali Nizami Beyi biz he- men hiç görmez, görsek görsek de, kapıdan çıkar, gider, ya kapıdan gi- rer, gelirken, yani daima kapı ara- lıklarında, hep ayakta görürdük. Ha- 'nımların sözlerinden de hep uzaklar- da gezindiğini anlardık. -Oturduğu- nu ise hemen her zaman çocukların üstünde kalan | bir muhitte dolaşırdı. Ve biz ancak | nun başka yerlerde geçen hikâ ni duyardık. '0 zaman dinlediğimiz ve | köşkünde hiç görmemiştik. O, ele (Devamı var) « Gemilerimizdeki kaçakçılığı önleme tedbirleri Devlet Denizyolları İdaresi kendi gemileri için sıkı nizamlar koydu inde bazi gemilerde ka- iları Umum Mudürlügü an bazı tedbirler almiş: ümleden olarak mürettebatın ya. Allelirim v0n Yarüaciki Ayrıca kamaralaraa veya başajdan AYA VAZIYed. eğllerek dik Türk limi Bunlardan başka sik sik At are manlar yapılacaktır. Gemi” adamle Manet Söya naklötmeleri Sureti katir et yasak edilmiştir. Gemiler İstanbul İlmanında bulunduğu müddetçe vazifeli olanlardan başka kimse gemilerden içe- Hugün günyanın her tarafında 'en siki tedbirlerle kaçakcılığın Kecilememesine Tağmen İdarenin Bi'bu yeni tedbirlerle Denlayol Bürariyle yapılmakta. olan. kaçal bir dereceye kadar önlenmesini nmüme Kün olacağı tahmin olunmaktadır. Memleketimizde modern traktör fabrikası kurulacak Kanadanın en büyük traktör fabrikası direktörü şehrimize geldi Ziral Donatım Kurumuna ait Adar anrındaki Zirat AlAt Fabrikasının darn bir traktör fabrikamı haline geti: İmesi hurusunda Zirsat Bakanlığiyle 'etmek'için Kanadanın en büyük Üfaktör firmasının müdürü ve idare mece İlmi rele muavini Willlam Kennetn y İep yanında fabrikanın muhamı mühendisi olduğu halde dün hava yor Tiyle şehrimize x Bir'iki güne glde olan' Hylep Bakanlıkla. temas ettikten dapazarındaki — fabrikanın bur nkü durumunu tetkik edecek ve mem. ketimizin balıca sirat merkenlerin: de iki Üç hafta sürecek olan in: ierde bulunacaktır. İstanbulun süt derdi hrimizin eüt derdini hatletmek Tünmek Üzere geh Bi grup bu akşamn lerle temasinrda bur 'e Şehir Meclisi Azalarından Marshall Plânı yardımiyle almacak gemiler Marahali Yardım Plânı gereğince De. firmaların teklifleri üzerindeki çalışmaz malm malüıma! ir. Bu işle mc zul komtlay'on, bir müdilet daha çalışı farına devam edecektir Yaşar Doğu, Pakistandan dönüyor. an'da bulunan. mli gür Doğu, 23 gubat 1000 per- imbe Künü memlekotimize dönecek ve Bu akşamki güreş müsabakaları 0 da Eminönü Haikevi Spor Sar artaya Çıkmamaı sağlayacak elan - bu Vadideki' Tanliyetine — Halkevi, bundan Milletlerarası, milli kıyafetli bebekler sergisi İstanbulda açılacak Memleketimizde, Kızılay ve Kımlhaç, dar menfaatima Düyük bir. beynelmilel Sergi hazırlanmakladır. Sergide, mühte- fit memleketlerin milit kostümlerini giy- Mmiş 'bebekler teşhir edilecektir. Hiatır. Tarda OldURU KİDİ, bu serginin temeli Bundan 15 sene evvel Nedim Akçer ta- Tafından İstanbulda atılmış, geçen müd- det zarfında da dünyanın birçok mem- Teketlerinde tatbik edilmiştir. Jarından - Sğrendiğimize göre, bu temmuz ayı içerisinde Spor ve Sergi Sar Tayında açılacak ve hâmlatı Kızılayla mühtelir “memleketlerin - Kızılhaçlarına Tabsis eilecektir. Taksimde iki postahane inşa edilecek Posta ve 'Telgraf Tdaresi İnönü Gezle sinin iramıvay Erddesine bakan yüzünde ve Taksim Belediye Bahçesi kapısının Yanında postahane İnşa etmek İçin Ber İetiyeden aren. letemişti. “Tekliri inceli: Yen İmar Karma Komlayonu, böyle bir H arazinin Mareve hangi S Boğaziçi Lisesinden Yetişenler Derneğinin çayı Boğaziçi Lisesinden Yetişenler. Derne- İamak Üzere bugün. Taksim Belediye 1940 yılında 1 milyon 420 bin liralık istimlâk yapıldı Geçen seneki Belediye bütçesine, hirde icap eden aahaların İstimlâki 1 Muştu. İstimlak Müdürlüğü bu paranın derini bildirmiştir. 'Verilen malümata göre, tahslsat, Un- Kapanı e Sebze HAli arasındaki yolun Açılmasına, Gazanferağa - medresesinin Kargınında inşasına karar verilen Haf Mtünü arasının alınması- ebaşında “yapılmakta” olan Parka, Ortaköy e Kürüçeşme yolunun Şimnda etomobil parkı haline Ketirilen