14 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

14 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

14 Şubat 1850 İL HikâyE W Büyükannenin dua kitabı JOKAL va dlnyan akı bütün güçlük Asildi; büyük bir mülkün sahi- — Bazan akzina koyacak bir lokma birdi; fakat zenginliğinden en az — ekmeği bulunmadıkı / olurdu. Y fayda gören biri varsa © da ken — Çıkımı, topü topü koluna geçirdiği ÖliydL Yüksek tabakaya Mmensup — bir mendilden ibaretti. Çıkında, iyi Miğu halde dalma öllencilerin — yürekli büyükannenin dun kitabı Serserilerin arkadaşlığına kaymei — A bulunüyordu. tün milletlerin Va bir fiyatla satabilirdi de- Kitabi gö Tn katılmmtı (Ba ren antika meraklıları ve uzman: inlerin muştu. Dünyada — dl. € bile sürmelerin. uK kitabı, mendilin içinde ni bulmuştu. Çıkının mühtevi: yazıları, tanınmış, ressamların. re Şaları ve nişanlarla, belki Tuna kı lan alınmış eşrarlı bir çakır akmıştı. saygı gören ve dünyanın bütün — Yasıı kadınları arasında n çok sevdiği — taşının teşkli ettiği tasavvur olu © asli kadını, iyi yürekli büyükan- — "abilir N aradı. 'Bir müddet sonra hav Dokunaklı bir vedadan sonra — d cömert kadın, kaçak torununa ça — Macaristan'da taç göğe erdi, cün kaymetli yadizârı olan düa kitabı. — akardı. Devlet anayasaya, — siyasi Br verdi. kaçaklar affa kavuştu ve mülkleri kitap bir sanat eseri olarak — Kendil ertldi. Bizlm 1hti. da büyük bir değere sahipti. Köşer — YAK do urda döndü likleri, düğmeleri ve kapa büyükanı tasındaki haç, hepsi Macar mine na Seyinlerinin Cilik sanatının şaheseriydi. Fakat daha, nunu geri vermişti. palamıştı, ler ya Torun, dekerli yadizürı, dua kt- tabını büyükanneye geri v — Büyük sık kitaptan ni de hir na hiç değili uraklası Za etmesi başlı ba; İdi. Vatan elden gittikten ve bi cik torununu da kaybettikten son: Ta düa edip de ne yapsını düştükçe bu dua kitabını b derek açarsan azizler. y koşacaktır. Lütufkâr büyükanneden — güzel bir cüm are ki torunun yü- reği taştandır; orada böyle bir to. hum çimlenemez. n kö İayanlara bile yardım görecektin. İyL yürekli Ahtiyi bunları söyledikten sonra dun. ki. tabının düğmelerini çözdü;. kitabı inlerle dolu u açti ve aziz dostumuz, bunun her Vaktiyle öğrendikimiz su lâtince — Iki sayfakı arasına yüzer florinlik misrain mânasını gimdi cerçekten — kâgıt paralar yerleştirilmiş oldu anlamıştık: "Mağlüp için biricik — ğunu ancak o zaman farkedebildi. sPOR L Bu gece yapılacak boks maçları Tayyar da İtalyan güreşçileri geliyor a Rusto maçının ha. | tesi akşamı İzmirle takımı, pazat günü de Yapacaktır. kem kararını geyirciler uzun uzün Preteste etmişlerdi. Bu bakımdan bu | Bu bakımdan, İl S1 kilo: Devitt - Mesrop a 'a gnasi D M Vi Eoülat D ekmlamlr ie 78 kilo: Pestucci - Salm (Ayhan) Bimmi, Dünya ikin A — Şehrimizde iki Hinil ersönllün v grekörromen kartlaşma Yapacak 'olan enu Di Seeni İle İlalyan. gürescileri “perşembe sünü İlk müsabakayı önümüzdeki cumar takviyeli İstanbul 'Ankcara takımı | YENİ İSTANBUL Sayfa 8 Çocuklarımızın odası.. KEN buhranının hâkim ol uğu bir devirde, artan aile SÜfüsüNU barındırmaya — kâf memeye başlayan apartman — dai halini almıştı Büyükler her şernite intibak ede rek, mühayyelelerinin gayreti ve iyimser güzel bir fikrin verdiği kuv vetle, sıkıntılı, kötü bir dekordan rılabildikleri halde, çocukların - ruhi fiziki ve ahlâki gelişmeleri, yaşları: na, hareketlerine ve hayallerine u bildiğinden - — odalarının tanzimin Bazan, içlerinde büyüdükçe nadi mobilyalar ve kıymetli biblolara ma dik olmaktan çok büyük zevk dı ardır. F üçükken “dik racaksın, koltuğun . yüzünü kirle teceksin” gibi Jâflar, yaşının —ica şerbest ha ne ne acı bir fre Çocuklarda güzellik zevkini Mkı şaf ettirmek muhakkak ki fevkalâ: Bir şeydir. Fakat bu sahada muvaf olabilmek için güzellik mefhu 'nu onlara bir k iz. Çocuğur hakikatlerle Ku mevzuu yap- kendine mahsus nelerle süsle- diği, içinde müşahedenin rolü yan fakat itiyatların yer almaya ba: Jadığı bir dünyası / vardırışu halde çocuğun gahsına münhasır, zevki: uygun bir odası ve bilhasaa rahatc hareket edebilmesi için geniş bir ye- re ihtiyacı vardır. Fakat çocuk büyüdükçe mobilya- Jar da elbiseler gibi büyümez, ama bazı mütehassısların elinde istenilen şekle girebilir ve değişik haller ala- bilirler Böylece şahsiyetini de değiştiğini Meselâ 6 yaşındadır, düşünür, hayâl —| kurar, zevkleri belirmeye başlar, et rafındaki dekor. karakterine te: İ ka- Modanın tezatları, u Ü M wer Ç NNN bir kara tahta, sağdı diği takdirde çekilerek masa haline getirilebilen bir küçük tahta, alabilecek de Bütün gün çocuğun der, Şu halde ona, istediği gi fasına ve arzularına uygun bir mu: — Hem de gö hit tesis etmeye mecburuz. Seyahat geldigi huysuzluk çıkı ler mi tahayylll ediyor? Öyleyse du- yara küçük bir vapur asmalıyız. O- nu iyice tetkik eder, yapısını öğre- liyle dokunup oynayabilece #i bu gemi ona kiymetli bir tabl dan daha çok fayda temin eder Fakat bu #adece basit bir. misal- dir. Asıl daha maddi geyler olan ©ğ- fir, Emin )duğU v atiyle, haftada birini üste alta yatırmayı unutmazsınız. Aşağıda olan t yatakları yerli her geyi içine almaya elverişli möblenin bir hususiyeti daha var:Kü- çüğün yatağı görüldüğü gibi en kü- çük teferruatı ihtiva eden bu muaz zam çocük eşyası hem oyun odası, hem de yatak odası vazifesini mektedir! gi bir marangoz bunu yapabilir kısmında yünleri ve çamaşırları koy- iyor zannederseniz yanılı sunuz, Üstüste konulacak iki Bu için biraz daha keyifli uyuyacak yalara geçelim. İşte çocuğunuz için mümkün ol r az bir, saha- 'ya yerleştirilmiş çok lüzumlu şeyleri ihtiva eden tekmil bir möble. Herhan- in bir gör hem de göze gayet hoş gelir. Yatma ağlamağa başlar Üst an bu /////////// yj E / VY L bE el ZZ Genç kadın başında ilkbaharın güzel çiçeklerini taşıyor. halbuki etrafta kış manzı Kanape ve koltukla- rın En İ üsül llk evvelâ uzün | | geçen . dik çağlarından sonra Otuz| — Büyük sahne Ustadı Antoine'in evie müddet Üüzerlerine vurarak tose , | yaşlarında iken 1867 senesinde Par| ne Fransa Hükümetinin aatığı veref ürken - kullandığınız - tozluğu * erbest Tiyatro,, isimli, ken-| yevhasında —merhumun ilk — sıfatı eyaz bir bezle Kaplamayı ihe | | disi gibi gençlerden mürekkep bir | #Comedlen, — olarak. ikredilmiştir. mü ctmesin n ç. | İ eai heyeti kurdu. Antoine'in sahne | S adırşinasliklaki inesliği Kayde ahi Kasımların'ufun oli bir | | Satetinde vaptığı inkilap savasları | Gerken üstadın büyük ve aziz hâtır 'u;“ ile tozlarını - alıdır. e rası önünde biz de tâzim ve tebcil Bert fırça kretonla kaplı ka> hit Giğlee D” HĞA N nepelerde işe yarayabilir. Fakat " B " ç li Fi kalın ipekli kumaşlar için — yu: muşak'bir fırça veya kadife bir kullarimak” elzemdir Kadi Iati Ku Fırır mak hayırlı olur. Zira bazı ku- maşların eter bile rengini alabi. lir. TTetraklorur dö karbon, yağ lekelerini gayet iyi çıkarır, Ü- Serbest Tiyatro, kurucusu ve evki Darülbedayi teşkilâtını meydana zerine hemen magnezi, talk gi | | tiren A Antoine'in hâtırasını anmak İçin n merasimde Frane bi emici pudra dökülecek olur Siz Akademisi azasından Geerges Lecomte bir hitibede bulunmustur. — Re 4, kumaş Üzerinde hamıl olacak mimizde sağda, önde artist Simone Berrizi Kalkalar da . Tuz, İkisinin ortasındaki Andr&e Antoine “İSTANBUL ŞEHİR TİYATROSU,, ADINI ALAN “DARÜLBEDAYİ, | BUNDAN 36 YIL ÖNCE O KURMUŞTU ' Yazan : 1. Galip ARCAN ÖRRETİ kendi yürt sinırla-| rihinden on bir sene sonra — gönreti Ni aşan büyük Fransız ti memleket hudutları haricine taşarak yatro müceddidi Andr& An-| 1898 yılında Rusyada Stanislavâki 'ne İçin, Fransa Hükümeti, üsta-| ve — Dançenko — “Sanat , Tiyatrosu n sağlığında hayatının yirmi dört | nu kurmalarında âmil oldu. Antoine' içinde geçirdiği Dauphine| 1 “Serbest Tiyatro, ile — başladığı Meydanındaki evinin cephesine — 31) sanat inkılâbı olmasaydı Pransız nü- ocak 1950 tarihinde bir şeref levha-| fuz ve itibarı tiyatro yoliyle bütün a Koydürmüztür. BU münasebetle | dünyaya bu derece yayılamazdı. ©- bundan otüz alti yi evvel dügün| nn tiyatroya getirdiği” yenilikler Tletanbul Sehir Tiyatronu, ddımi alan | Sadece eli barmakalıp üyatro eko- Barllbedayi in kuruculu Antolne| 1ünü yıkmak ve temsli teknii, m yüdetmeyi bir sanat borcu biliyorüs | zansen - bakımlarından değii, 'aym Zamanda Diyes yazma sanati *Dra görülüyor K, bir memleketi tarü: | yatürgle, 'noktasından da teyialihaz mar ee çt Güş yaryleri, atta | “AtAü, SOCÜREÜ A GG bütün dünyanın nizamını bozan bü- dla değil, dâva sahibi-olmuştu. O- yük Muharebeler adı tarihe malol- Ş büyük insanların hâtırasını yı-| nun zamanına kadar Sahneye “rou- kamıyor. Sanatsever Fransa Hükü-| tine, görenek ve anane hâkimdi, o, meti, yalnız kendi değil, dünya tiyatro Alemine getirdiği ye- niliklerle milletlerarası - bir göhrete sahip bulunan bu büyük sanat mü- ceddidi — ve tiyatro inkılâpçısı hak- kında gösterdiği bu alâka ile bir una her geyden evvel bu iki sanat düş maninı mağlüp etti. “Sunl ve basma- kalıp, tabil,, İlgi, örenefe,, mukabil de “ibdâ, 1 ge- tirmişti. sınıfa mükabil dirsinaslık Örneği Vvermiştir. Yeni| — Antoine'ın sahnede ve icrada gös- sanat nesillerine — büyüklerinin hiz-| terdiği yenilikleri saymak Ve tam metlerini hatırlatmak ve söhretleri-| bir etüd yapmak için günlük gazete ni emanet etmek sade bir memleket sütunları kifayet etmez. Fakat bu boreu değil, bir insanlık vazifesidir. satırlarla onun silinmez ve sönmez hâtırasını yâdederken 1914 yılında © zamanın Şehremini Cemil “Paşı 'tarafından dâvet edilerek İstanbula gelip “Darülbedayi,, teşkilâtını kur- mup olması dolayısiyle 'Türk Bahne- sine ettiği hizmeti övmek yerinde olur. Antoine yalnız bir tiyatro inkılâp- çısı değil, bir müçtehid, bir. sanat havarisi idi. Onun ilk gençliğinde, Paris sokaklarında havagazi lâmba- Jarını yakıp söndüren bir. küçük memur olduğunu biliyoruz. Kalbinde sanat alevi tutuşan. bu ne çıkan fırsatları kaçırmıyarak ev velâ aktör, sonra rejisör ve nihayet Bugün “İstanbul Şehir Tiyatros adı ile çeşitli temsiller veren müet sese onün inkılâpçı elleriyle ilk tes melleri atılmış olan heyettir. Bu he- 'yetin içinde ölümün henüz çekip a- Jamadığı bir kaç azimkâr sanat ço- cuğu Türkiyede — tiyatro — hayatının kurulmasında — ve devam etmesinde vazife almışlardır. Ş tiyatro direktörü, daha sonra meş- hür piyes muharrirleri — yetiştirerek adını dünya tiyatro tarihi: mülletlerarası bir geçiren öhret olmuştu. Antoine 1857 yılında Limoges seh- rinde mütevazı bir aile içinde dün- yaya gelmişti. -Oldukça mücadeleli temizlenmesi iyi usül Ük evvelâ - uzun alma faslı bittikten son- ukları kaplayan kumaş- ice temizlemek Jazımdır ae « K kuru kum dökün, Kum yağlı tozları — alıp lmış kepek de ayni neti- ütülmüş — havuğ, — salata, nce kesilmiş lahana fırça ile beraber . ka dabilir * inda istilmiş ekmeğin İçi emen hemen . çok n ayan bütün lekeler ol ümkündür. Eter fevkalâ temizler, ama, koltuklara en evvel aynı kur 'erinde bir deneme yap- Kİ mevsim, g MUAMMER KARACA ÖPERE: | YESİ (S YENİ SER OPERETİ: DUBARA. | YILDIZ ( TAKSİM BELEDİYE PAVYONU i Tei 000 Pariil Şanlöz R ga — Tehlikeli 'Tanca (Casuslar ANBUL CİHETİ izsutm 1950 Rumi ŞUBAT Kamc ÖĞRENMEK İH V| 14 || k Axmana Salı 1565 | KAKEALEIURU e e Y a bana Ü açkama ü aramü Ve İK TiRüMmanasli “sesi | SAĞMC Y0izü) Uçanalk Dot | Bane nn Saçü Sena DRAM e — Beret — F at | x Ca bir ANKANA TİYATROLARI; Haat | ALEMDAR (20 1 — Marro Ayasofyaı Pazartesi - Salı Ça | BÖYÜK TIYATRO Clom; TaeA ÜREREe a — Montekmi KÜÇÜK TIYATRO BADT SK B | UĞN v Arkeoleji: Çarşamba — -Cu M ğ KARSIYAKA ÇİHETİ " izmn Türkçe İi a ah 12 | gERN TİYATROSU (360 Kati | YATANBUL (D0 1 — Hazret kdar. Şüleymanın Yüzügü, 3 — Va adolü yakı yALE ( Bu Evde YELDEĞİNMENİ " . Z HERŞEY GELECEK OLAN EKSPRESLER, ( 'Ankara, | | Ti L 2030 İstanbul! Müzik bi TÜRKÇE MAJ et Göeeeielei. Alşdar vaşkomutan Üye zaklan By Duak üzere verllen saya 9 — İne  B Yapılı, kabaca evet, & — Hay: K San Yüvam, bir kadın iami, 5— eei Delbi. Karaşi, Deyim. 10 — Dike GEDECEK OLAN UÇAKLAR * ida Birelpaşk

Bu sayıdan diğer sayfalar: