16 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

16 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Bayfa 2 ik Millet Meclisinde İçişleri Bütçesinin görüşülmesi başladı den) — yet Genel Müdürlüğü ve Jandarma, Genel Komutanlığı bütçelerinin mü- zakerelerine başlandı. D. P. nin tenkidi DEP. adına Fikri Apaydın, bütçeyi tenkid etti. Mülki teşkilât işinin ele alınmadığını, Recep Peker zamanın- da ve Birinci İdareciler Kongresi k: Tarlarınk uyularak. hazırlanan İller Kanunu tasarısının bu Hükümetçe benimsenip çıkarılmış olmasını ten- kld ederek dedi. ki: — Bu kanun ile halkın arzusuna Tağmen ademi merkeziyet sistemin- den uzaklaşılmıştır. Bu hal, kırtasiyeciliği — arttırmıs, #ikâyetlere sebep olmuştur. Bu kı Zunla valilere verilen salâhiyet, Hü- Kümetin iktidarda kalması yolunda alınmış — tedbirler — cümlesindendir. Hatip Köy Kanununu tapu kayıtla- Fının Ve nüfus işlerinin ihticaca sa- Tih olmadığını, hayvan . hirsızlığının çoğaldığını, — Memurin Muhakemat Kanununun kaldırılmadığını, İstan. bul Belediyesiyle Valiliğin hâlâ ayrıl mamış olduğunu tenkid etti. Müllet Partisinin tenkidi Millet Partisi adına konuşan Sup- hi Batur da Bakanlık masrafının her ' yıl bütçeye 2-3 milyon lira yük ilâve etmiş olmasına rağmen idari teşki- Jâtın coğrafi, iktisadi ve içtimal şart- Jara göre tertiplenmediğini, memur Kkadrolarında rasyonel bir tasfiye ya- pılmadığını ve halk işlerinin şikâyet. deri arttıracak şekilde kötü görüldü. Künü belirtti. Valiliklerin memurları tehdit edici bir makam haline getiril- diğini - ileri süren hatip bilhassa nü- fus kayıtlarının pek perişan olduğu zoktasında durdu. Suphi Batur; muhtar, belediye ve il genel meclislerinin umuml seçim- derden sonraya birakılmasını, İstan- bul gehri Vilâyet ve Belediyesinin ay-| Tenkidlere cevap veren Bakan dedi ki: “Seçimlerde vazife görecek idare âmirlerinin, tamamiyle bitaraf kalacaklarını temin ederim.” yılmasını, - Özel İdareler Kanununun çıkarılmamasını CH.P. nin iktidar. da kalmak arzusunun bir ifadesi o- Jarak vasıflandırdı. ve Yol Vergisi ile köy salmalarına itiraz etti. Diğer konuşmalar İhsan Olgun, mühalefet hatipleri- 'gün tenkidlerini kargıladıktan sonra İçisleri — müfettişlerinin Bakanlığın gözü kulağı olmaktan / çıktıklarını, bu teşkilâtın takviyesinin zarur! ol- düğünü söyledi. Ahmet — Veziroğlu, — belediyelerce halktan tahsil edilen fazla vergilerin mükelleflere iadesini ve asker ailele- rine yardım tahsilâtının yeniden göz- den geçirilmesini istedi. — Akif İyi- doğan da muhalefet hatiplerine cevap verdi. İçişleri Bakanının cevabı Muhalefetin tenkidlerine cevap ve- ren İçişleri Bakanı valiler hakkında gü beyanatı verdi: “— Ben, İçişleri Bakanı oldutum günden beri tayin ettiğim 24 validen biri müstesna diğerlerini tanımazdım. Bu arkadaşların tarafsızlıkları hak- kında hiç bir şikâyet olmadı. Kendi parti arkadaşlarım, yaptığım tayin- deki isabeti tebrik etmişlerdir. Seçimlerde, vazife görecek — olan idare Amirlerinin tamamiyle bitarat kalacaklarını temin ederim.” At yarışlarında bahsi müşterek işi Suphi Batur, Bakana: Fabrikaları da olan ercin kaçakçılarının neden tutulamadığını, at yarışlarındaki bal #i müştereklerin kumar olup olma dığini, sordü. Bakan, — kaçakçılığın önleneceğini ve bahsi müşterekin ku- mar halini almasına mâni olmak Ü- 'zere kanunl tedbirler alınacağını be- yan etti. Müzakerenin devamı bugüne kaldı Maddelere geçileceki sırada başka söz istiyenler olduğundan yarın saat 10 da devam edilmek Üzere oturuma son verildi. KISA HABERLER Amerika, Yemen Hükümetini tanıdı Washington, ISAA, (AFP) — Birler gik Âmerika Yemen Kırallığını yeniden Tanımıştır. Bilindiği gibi. 17 şubat 1918 Ge İmam Yahyanın Katledilmesi ve onu takip eden ç harp yüzünden Birleşik Amdrika artık Yemen'i tanımadığını bi Girmişti. Z2 aralik 1040 da, Biclejmiş Mületler. gerLiramen delecesi Kadı Muhammea F Emri, Dişişleri Bakanlığına Bükümel nalna' Yemenin metlerarası Saahhütlerine ve bu arada Amerika - uçak gemini, “Kenya” - ve ZNT Krivasörleri alirak edecek “Manevralardan maksat, iki donanma- da fatbik edilen sistemleri birleştirmek 'Roma, 15 (YİRS) — Riyu Kiyu ve Ko- riller'i Sovyetlerden İsteyen Japonyanın alebi. Birleşik Amerika tarafından des Teklenecektir. Hoşi-Min nasıl bertaraf edilebilecek? Yeni Delhi, 15 (YİRS) — Vietnam - daresine mensup vetkili Dir / sözcünün belirttiğine göre, Amerika, Iüzumlu kre- âi ve aakeri malzemeyi verdiği takdır. Ge komünlet Hoşi-Min, altı ay içerisinde Kolaylıkin bertaraf edilebilecektir. Endonerya parlâmentosu dik toplantısını yaptı. Hilversum, 15 (YİRS) — Bugün Celsesini açan Endonesya Parlâmen! Sunda konuşan / Cümhurbaşkanı Boekürno demiştir k “Westerling kuvvetlerinin bugün Ji kartaya bir baskın yapacaklarına dair Alınan haberler üzerine Sedbirler alınmıştır. Westerling, Mürteciyi temsil ediyor. ve End Hükümet kuvvetleri tarafından yakında tepelenecektir... Afganistan Kıralının seyahat! Londra 15 AA (AFP) — M Kiralı, 'Hükümdarin Misirdaki ikameti © gün #ürecektir. Kıral Kahirede az bir müddet kaldık- 'tan sonra Lüksor ve Asmuan'a gidecek. dir. İT martta uçakla Ry Mekke e Medineye yar iye der de dahii olmak üzere Suudt Arabis. tanda bir hafta kalacaktır. 1 Afganistana dönmeden Bağdada İngilterede bir uçak kazası Tonâra, 15 (YİRS) — Dünyanın en Heri tepkii yolcu Uçai 'olan “De Ni Yiland bukün bir teerübe Uçuşu' eana. Hinda parçalanmıştır. Bü 'modelin bu Üçüncü kazamı olduğu bilairilmektedir. Filipin Cumhurbaşkanı Güneydoğu Asya paktına muhalif “Manllla, 15 (YERS) — Filipinler Cum- hurkaşkahı Külrino bugün verdi SORTA erlei bir ekseriyetle itimat oyu a. Tamtır. Mecli n harpten beri Kurduğu alncı hükümete 140'a kargı ile İsrali arasında gizli zörüşme yapılıyor. Bern. 15 AA (Ünlted Prese) — üin OruaTaçilizi “bugun ' ıtla “İcal Bükümetleri ata görüşmeler Yaplaıtını veya yapıacağına el Salkalarmiştir ilge, göre “alısır Hükümatlala ve Nt ü Dellkının Tzi Berhani bir Yadal çevre va müzekerelere Girimeni intimalini ileri “süren ağanı habarleri tamamiyle Yanlıştır. Misir Orta Elçlliçinin sözeüsü: Alisır Hükümetinin Tsraille doğrudan doğru: YA Müzakerelere girişmek niyetinde ğını ve hükümetin - müzakerelere TÜzlaştırma ” Komlayonu vamtasiyle ge Yam etmek niyetinde bulunduğunu ilâve etmiştir. Komünizme karşı müşterek bir “dinler” cephesi, | ,, Yatikan, 15 (AP) — Vatikan çevreleri Hesi kurulmasının mümkün dair haberleri "'san derecede meşkük bir ihtimal” kaydiyle karaılamışlardır. Bu konuda vesmi herhangi bir beyan elde memiştir. Amerikan kara ordusunun dürüma Washington, 15 ALA. (Unlted Press) — Ordu Genelkurmay” Başkanı Collins buzün TTemsilciler Mecili #at TAlİ Komlsyonu nezdinde deşik Amerika “kuvvetlerinin herhangi Bir tecavüze karşı bir kaç ay içinde Mükemmel bir sürette karşi koymaza Kazır olabileceklerini. bildirmişir. Collins dünyanın her tarafında Ame- rikan kuvvetlerinin, komünlstlerin - ge- gemiyeceği bir hat tenin edehilmek için Keceli gündüzlü talim ettiklerini lüve Etmiştir. Aynı toplantı esnasında söz alan Ordu Bakanı Gordon Gray Rusyanın - atom Bombasına malik oluşunun — Amerika Birleşik Devletlerinin aakeri üstünlüğü: hdit ettiğini söylemişir. YENİ İSTANBULC 16 Şubat 1050 PASKALYADA Amerikan tebaası 1000 Yunanlı seyyahın İstanbula gelmesi muhtemel New-York (Hususi Büromüz bil- riyor) — Burada — teşekkll — eden AHEPA adındaki bir Yunan Ceml- yeti paskalya yortusu mrasında, hâ- len Amerikada yaşamakta olan 1000 zengin Yunanlının, Yunanistanı ziya- Teti için bir seyahat hazırlamış bu- Tunüyor. Yunanistan bu ziyaret dola yiziyle — Amerikadaki — zenginlerinin büyük teberrularda bulunmasını te- min ümidindedir. Aynı bu seyyah kafilesinin İstanbula gelerek Patrik Athenagoras'ı ziyaret etme- lerini temin için gerekli teşebbünlere girişmiş ise de bu. seyyahlar için Türkiyeden vize alamamak - güçlü- kiyle karşılasılmıştır. Türkiye, önce Türk — tabliyetinde — olup - bilâhare teba değiştirenlere, giriş vizesi ver- memektedir. Mamafih, bu 1000 sey- yah arasında bulunan bu gibi Yü- nanlılar tefrik edilerek, paskalya yor- tularında Yunanlı seyyahların İstan- bulda Patriğin elini öpmek fırsatını elde etmeleri bekleniyor. Geç kalan bir protesto Londra, 15 A.A, (LPS) — Haber alındığına göre, Saksonyadaki Alman komünistleri, İngiliz - Amerikan hava Küvvetlerinin 1045 şubatında yaptık- darı şiddetli hava hücumunu protesto etmek için, Moskovanın — tahrikiyle Dresdende büyük bir nümayiş tertip etmişlerdir. Bu toplantıda söz alan hatiplerden — biri bu. bombardımanı /son harbin en büyük cinayetlerinden biri olarak tavsif etmiştir. Londra- da, bunun hiç elddiye alınmıyan bir itham olduğu belirtilmektedir. Kızıl Çin Hükümeti müşkül durumda Londra, 15 (Nafen) — Hongkon; dan gelen haberlere göre, Kızıl Çin Hükümeti gün geçtikçe artan mü küllerle karşı karşıya — düşmektedir Köylülerle toprak meseleleri yüzün. den İhtilâfa düşen ve bu yüzden şid. detli tedbirlere başvuran komünistler dün ilk defa olarak kendi İşgal böle gelerinde çete faaliyeti olduğunu iti- raf etmişlerdir Van Gölünün yarısı dondu Gölde seyrüsefer durdu. En lar bile, bu kadar sert bir kış hatırlamıyor Erciş, 15 (A. A.) — Sıfırın altında süren müthiş soğuklardan Van Gö- İünün Erelş bölgesindeki Çıkıntımı ta- mamen donmüş, gölde , seyrüsefer durmuştur. Karşı kıyılardakl köylere gidenler sekiz kilometre kadar buz Üzerinde yürümek zorunda kalmaktı dırlar. En yaşlılar bile bu kadar sert bir kış hatırlşmamakta, kirk - sene kadar evvel vuku bulan donma hâdi- selerinin de bugünküne nazaran çok zayıf olduğunu söylemektedirler. SPOR İtalyan güreşçileri bugün geliyorlar 20 martta Stockholm'de yapılacak olan 1950 Dünya Greko - Romen birinciliklerine hazırlık olmak üzere gehrimize davet edilen İtalyan Gre- ko - Romen güreş takımı; — bugün öğleden sonra saat 15 te bir Scan- dinavlan uçağı ile Yeşilköye inecek- tir. İtalyanlarla cumartesi gecesi İs- tanbul, İzmir karma Greko - Ro- men takimı, pazar gecesi de Anka- ra güreşçileri müsabaka yapacaktır. Yaşar Doğu geliyor. Ankara Dil : Tarih Fakültesi tar lebeleri ile hâlen Pâkistanda bulu: 'nan Dünya şampiyonlarından Yasar Doğu şubatın 23 Ünde uçakla şehri- mize gelerek kampa girecektir. Mecliste dünkü müzakereler Milli Savunma Bütçesi kabul edildi Ankara 15 (Hususl muhabirimiz- den) — Saat 10 da Raif Karadenizin. başkanlığında toplanan Büyük Millet Meclisi Milli Savunma bütçesinin dün başlanan müzakeresine devam etti. İlk söz alan İzzeddin Çalışlar, res- mi harp tarihinin yazılmasını, aake İ müzenin kurulmasını istedi. Asım Gündüz. Askerlikte terfiler mahdut, ve mutlaka rütbeler arasındaki müdde- tin doldurulmasına bağlıdır. Halbu- K, sivil memurlarda böyle bir mec- büriyet yoktur. Bu, iki sımf memur arasında — bâriz bir adaletsizlik te; kil eder. Bunun giderilmesi ve Ordu Terfi Kanununun bir an evvel çıkarılması yerinde olacaktır Diyerek siyasete karışmıyan ordu- muz bütçesinin kabulünü teklif etti. Sadık Aldoğan'ın konuşması Millet Partisinden Sadık Aldoğan, bir ordunun muayyen stratejik esas- Jara göre teşkil edilmesi ve bunun da bir ana kanuna istinat etmesi gerek- tiğini belirtmekle söze başlayarak: “— Ordu Teşkilât Kanununun ge- trileceği Başbakan tarafından vâde- dilmişti. Fakat bu vand, hâlâ yerine getirilmemiştir. Bu — itibarla - Türk ordusu, teşkilât kanunu olmadan ida- re edilmektedir. Bu hal, Müssolini İ- talyasında bile görülmemiştir Ordu bütçesi, upkı Cumhurbaşkan- Jığı bütçesi gibi kanunsuz olarak geç- mektedir. Meclis, bu bütçeyi bulanık bir halde müzakere etmektedir. Bu vaziyet, başka bir memlekette olsa, Hükümet Yüce Divana sevkedi- dirdi. Fakat Halk Partisi hükümetleri, yüzlerini şefe, arkalarını millete çe- Virmiş bir halde uyumakta ve bizi uyutmaktadırlar.” dedi. Bu sözler, itirazlar ve gürültül Başkan: “Kürsüden ce. " diyerek itirazları ön. Hatip, sözlerine devam ederek — OÖrdümüz, müayyen bir. stra- tejik hedefe göre tertiplenmiş mi- dir? Hava, deniz ve kara kuvvetleri arasında bu hedefe uygun bir nispet Bözetilmiş midir? Uçuş — elemanları mühtemel zaylata göre/ yetiştiriliyor. lar mı? General ve örgenerallerin yaş had- di, bugünkü harp icabatına göre tâ- dil edilecek midir?” diye sordu. ve bilhassa Genelkurmay Başkanının üç yılda Üç defa değişmenini şiddetle tenkid ederek sözlerini şöyle bitirdi- “— Genelkurmay Başkanlığı, istik- vür istiyen bir makamdır. Bunu bir şahma armiziyle. değlşmekler. kür- tarmak ve kanun! esaslara bağlamak dâzımdır. Aksi halde millet, âtisin- 'den emin olamaz." Ferldün Fikri Düşünselin cevabı Feridun Fikri Düşünsel, evvelâ Sa- dik Aldoğana cevap verdi: “Millete arka çevirmek” tâbirinin (nezahet- SİZ) oluşuna işaret ederek ordunun teknik İşlerinin tenkidinin — doğru olmadığını söyledi ve CEHEP. liler tarafından alkışlandı. Çanakkale abidesi Hülki Karagülle, Çanakkale Abi- desinin ihmal edildiğini ve bunun (- F ve iİhyasının zaruri bulunduğunu izah ve Sadık Aldoğanı, basit — dü- günmekle itham etti. Sadık Aldoğan'a hücumlar Bundan #onra söz alan / hatipler, mühtelif temennilerde bulundular ve Sadık Aldoğana hücum ettiler. Çitak- oğlu, aÇnakkale şehitler — Abidesinin bütün memleketi alâkadar ettiği hal- de parasızlık yüzünden yapılamadı. Binı kayıtla; — Bu milli bide için bir teklifim vardır. Milli Savunma / Bakanlığına bir seri pul bastırmak salâhiyeti ve- relim, Bu pullar, derhal satılacak, â- bidenin Inşasına yeter para sağlana- caktır.” dedi, ve bir önerge verdi. Bu önerge, tüzüğe uygun olmadıkı için kendisine teklif eti dade edildi ve bir. kanun Ri istendi. Saim Ali Dilemre, Sadık Aldoğanın 'ne söylediğini bilmediğini, milletveki- li kaldığı müddetçe kendiginin iki ar. kadaş tarafından idare edilmesi za rürl olduğunu izah etti. General Vehbi. Kocagüney de Al- doğanın uluorta konuştuğunu, kar ve karanlık bir muhalefet zihniyeti içinde Halk Partisine çatmak istedi. ini, bu kötü zihniyetin esiri olarak ordu hakkında yakışıksız sözler sar- Tettiğini söyliyerek. 'Ordu, birçok cephelerde döktüğü. müz kanın kudsiyetini ifade eder. Or- dunün harekât plânları burada gö rüşülebilir mi? Buna Askeri Şürâ Kanunu, mâni değil midir?” dedi. Kocagüney, Sadık. Aldoğanı, Dal- tönisme ile itham etti ve millete ar- Kasını çevirmek ithamına kargı: # Biz, arkamızı millete çevirme- mişiz. Sırtımızı ona dayamışız. On- dan kuüvvet aliyoruz." dedi. ve Aldo- Çanı akla ve mantığa davet etti. Sadık Aldoğan'ın cevabi Tekrar kürsüye gelen Sadık Aldo. gan, yapılan hücumlara cevap verdi. Feridun Fikrinin nezahetsizlik. itha- mina karşı bunün bir edebiyat oldu. unu İddia etti; “Akıl yök, guur yok!” gibi ithamlara karşı da; *— Benim sözlerime ve tenkidle- rime, akıl ve mantıkla cevap - veren olmadı. Ben, bütün dünyada mevcut olan Joir sur Porganisatlon de Var- imde'den bahsettim. AlI Riza Artün. kal, bunün dünyada bulunmadığını söylüyor. İsviçrede, İtalyada ve Ale manyada böyle kanun vardır. Fakat Ali Riza Artunkalın dünyadan habe- İ yoktur. Teşkilât kanunu olmayınca ordu olamaz. Ben burada harekât plân- darını tetkik edelim demedim. Bu. 'nun doğrü olmadığını bilirim. Fakat Siz bunü ters anlıyorsunuz.” dedi. Bu sırada oturduğu yerden Cevdet Kerim İncedayı '— Teşkilât kanunundan neyi kas tediyorsun?" diye sordü. Hatip, — su cevabi. verdi: Ordunun bütün organizasyön- Jarı, hazara ve sefere göre muayven bir kadro ile tanzim edilecektir. Şer- lik devrinde buna lüzum görülmemiş- tir. Fakat o devir geçti. Bugün teş- kilât kanuunu zaruridir. Eğer, bir teş- Kilât kanunu olmazsa, ordunun sevk ve idaresi Hükümetin eline kalır. “Tarih boyunca düşülen bütün harp felâketlerine ordular değil, bükümet- derin yanlış hesabı sebep olmuştur. Ordu teşkilât kanunu oluraa, buna ümkân kalmaz." Sadık Aldoğan, ordunun şerefinden bahsedenlerin mugalâtaya saptıkları m, kendisinin de bu şerefli ordu için de şerefler kazanmış bir insan ol duğünü söyleyince Cevdet Kerim İn- cedayı; — Ha şöyle, imana gel.. İhtida St diye asabiyetle bağırdı. Aldoğan: — Ben iman sahibiyim. Açık ko- huşürüm, dedi. ve Millj Savunma onseyinin 8 ayda ancak Üç defa toplanabildiğini iddia etti. Saat on Üçe gelmişti. Birinci celse- ve nihayet verildi. Ökleden sonraki celse Ökleden sonraki celse açılınca Fikri Tirkeş söz alarak Milli Savunma büt- çesini müdafan etti, İ. Oğuz, Türk ordusunun köylü vatandaş için bir irfan ocağı olduğunu anlattı Sadık Aldoğana cevap vermek Üzere kür- süye gelen Cevdet Kerifh Türk or- düsünün yüksek vasıflarını tebarüz, ettirdikten sonra, yabancı mütehas- sısların bile takdir ettiği bu teşkilâ- 'tan politikaya âlet - edilemiyeceğini söylemiş ve Türkiyenin bir. kanun, memleketi olduğunu ilâve / ederek, subaylar hakkındaki Barem Kanunu- 'nun bir an evvej çıkarılması temen- nisiyle kürsüden inmiştir. Zihni Orhan Karsta da bir şehit- ler Abidesi yapılmasını temenni etti. Kürsüye. gelen Fahreddin — Altay gunları söyledi. “— Eğer ordu Teşkilât- Kanunun- dan maksat, bütün Milli Savunma işlerinin açıkça müzakeresi ise; bu dünyanın hiçbir yerinde yoktur. Eskiden almanaklara kadar geçen bu malümat, bugün — tamamen bir mar halindedir ve bunun sır olması bir milli emniyet dâvasıdır. Yok, eğer ordu mensubu yüksek Mmütehaasısların bir araya — gelerek kadro yapması ise, bu yapılmakta- Kürsüye gelen Ahmet Tahtakılıç, Milli Savunma meselelerini - de ten: kid ve münakaşa etmenin vazife ol- düğünü, nitekim hükümetin, birçok tenkidlere uyarak orduda bazı iala- hata giriştiğini söyledi. Sadık Aldoğan kendisine yapılan tarizleri — cevaplandırdıktan — sonra kürsüye gelen Atıf İnan, Sadık A doğanın beyanatını tenkid. ederken Millet Partisinden Ahmet Ali Çınara da hücum etti. Ali Çinar, Atıf İnana kürsliden cevap verip yerine döner- ken Eşref Dizdar ile çok sert bir münakaşaya girdi. Bütçe komlayo- Nu sözcüsünün izahatından — sonra söz alan Atıf İnan, kendisine yapı- Jan hakarete mâni olmadığı için ri- sete tarizde — bulundu. Atıf İnan kürsüden inerken Rels Raif Kara- deniz kerflisine ihtarda bulundu. Atıf İnan tekrar hiddetle söz — isteyince, reli; “bana karşı söz — istiyorsanız, kürsülden ineyim, ben de konuşayım,, dedi ve celseyi 15 dakika tatil etti. Üçüncü oturum Üçüncü oturum, Şükrü Saraçoğlu- aun başkanlığında açıldı. Söz veri- len Raif Karadeniz: —“Ahmet Ali Çinarın söylediği hakaret sözünden menetmeye vakit bulamadım. Atıf İnan ve — Muhid. din Baha Pars'a karşı: “Siz bana komplo yapıyorsunuz!,, sözlerini « sabiyetle söyledim.. dedi ve kürsü- den indi. Mülli Savunma Bakanının konuşması Mesele böylece kapandı ve Millt Savunma Bakanı Hüsnü Çakır kür- süye, geldi: Orduya güven düyen gönte cenlere teşekkürlerini sunmakla söze başlayan Çakır, Aldoğana cevap ve- rerek dedi. ki: Aldoğanın Teşkilât — Kanunu 'yak demesi, orduyu kanunl” memnet- ten mahrum göstermesi — yersizdir. Bunu söyleyen arkadaşın İç Hizmet Kanununun 34 üncü maddesi ferberlik ve zabitan ve askeri me- mürların Omaaşatı hakkındaki ka- nunları bilmediğini - söylemek vazi- femdir. Teşkilât Kanunu — hakkında Paris, Londra ve — Washington'daki ataşelerinliz — vamtasiyle — tetkikler yaptırdım. Bunların ordu kadrosunu Nasıl mürakabe ettiklerini - gösterir cevaplar. aldım. Okunan bu / cevaplara — göre, bu memleketlerden İngiltere ve Ameri- kada ordu. kadrosu Mecliste müza- kere edilmiyordu. Ancak, Milli Sa- vunma yüksek konseyince tetkik edi- Jiyordu. Pransanın ise, 19 uncü asir- dan kalma bir kanunla askeri kadro- arın, Parlâmentodan geçirildiği, fa- kat bu kanunun kaldırılması için ça aştığı anlaşılıyordu. Bakan — bundan sonra, temennileri cevaplandırdı. Or- duda veremle mücadele - yapıldığını, Askerl Müzenin kurulacağını, askeri aşıtlar hakkındaki / talimatnamenin ylddiyetle tatbik edildiğini, her ka- 'ada askerlik şubesi kurmaya çalışa- ağını, Çanakkale Şehitler Âbidesi yin projesi hazırlandığını ve gelecek yi İnşaata başlanacağını, — Sarıka- müş ve Sakarya Abideleri için tetkik- der yapılacağını bildirdi ve fasıllarına geçilen bütçe kabul edildi. #ik oyla itimadını belirtmiştir ABDÜLHAK ŞİNASİ HİSAR Bir Geçmiş Zaman Hikâyesi —5— Zavallı kadın, her defasında, ilk- | önce, âdeti veçhile kalbinin iyiliğini yüzüne aksettiren bir tebessümle gü- ler ve şaşalar: — A? Resimleri görüp de ne ya- pacaksınız? Hem ben onları size kaç defa gösterdim!.. Daha geçen gün Bösterdim! Gibi sözler söylerdi. Fakat, sağ ol- sunlar! İşlerine hiç bir zaman ve hiç bir türlü akıl erdiremediği kocasiy- le sevgili oğlunun bunca paralar ve- rip satın aldıkları ve ne uzaklardan nice zahmetlerle getirtip bin bir dik- katle astırdıkları bu yağlı boya re- simlerin kendisi cahil olduğu için an- hyamadığı bir marifet, hikmet ve ke- rametleri olagağına hükmederek ve okumuşların bunları ikide bir tekrar tekrar görmek istediklerini bildi; den bu kadar para eden ve alâka u- yandıran bu tabloların kendince ma- lüm olmıyan meziyetlerini çocukların da anlıyabileceğine hükmederek — ve olarak, bizimle beraber inik duran ve içi ipek kokan loş odada, tekrar di. Hadcanımefendi, mızı göre göre, tam bu yerek, yerlere lerine basmıyarak, mezdi. Yarabbi! kuruyorduk! tane: ya rüzgârlar pek iyi kalbli olduğu için, nihayet ri- calarımıza dayanamıyarak, nahtarı alır, ve, kimbilir kaçıncı defa çıkardı. Ve, her defasında, perdeleri Hereke kumaşiyle görmek istediğimiz tabloların önüne gelmeden evvel, asıl dileğimiz olan ve bekliyen kahkaha- larımızı çözen hâdise tekerrür eder- bizim alayları- kısmına geldi mi, kalbinin iyiliği yü- züne vuran bir tebessümle gülümsi- sürünmesin diye bir | eliyle eteğini toplar ve güya gizli bir ahenge uyuyormuş gibi, mahsus bir zıplayışla keçenin yeşil- bunların üstün- den atlar ve onun bu çocukça sıçra- yışlarını görmek o kadar hoşumuza giderdi ki içimiz hâzla dolarak katıla katıla gülerdik. O ise bizim asıl mak- sadımızın kendisine karşı bu gülüş- lerimiz olduğunu bile, belki, düşün- O zamanlar bu ihti- yar kadınla biz, üç dört çocuk, biri- birimizle ne iyi anlaşan bir cemiyet Bu tablolar arasında, geniş çerçe- | vesi içinde seyrettiğim kocaman bir | vardı ki onu görünce, bir uğul- tu halinde, iyice seçemediğim ve tef- | sirini ancak sonraları yapabileceğimi | tahmin ettiğim bir takım sözler ve- duyar gibi Şüphe yok ki o yine a- | | tantane yine yukarı izim güya büyük gibi duran bir halının yeşil rı gibi bitmez iksekçe fakat kendine den, iki üçer değirmi muştu. Sultan kocası | etmiştim. sek rıhtım, resi doğru geliyor h, sarıklı, ha olurdum. 18 bir fotoğrafta gibi, Boğaziçinin mâmur ve müref- feh bir zamanını, işlek ânımı, süratli ve rüzgârlı bir manza- rasını tesbit etmişti. eski zaman yalısını, balık rıhtimı ve mavi deniz parçası- ni gösteriyordu. Resmin boydan boya heşten bütün yüksek plânını, yanında bir yavrusu meriyeye benziyen küçücük köşki le, Binbir Gece masallarının sarayla- şap bir yalı kaplıyordu. zemin — katı üstünde, ilerliyen beş büyük kısmı bunlar altlardaki nci katta dörder ve üçüncüde Bütün yalının cephesi yana dizilmiş ve sımsıkı kafesli pen- 'nunda Boğaziçi Lisesi olan yerinde vaktiyle bulunan, Mihrimah lacağını nice zaman sonraları tahmin Bu yalının önündeki ediyordu. Bu rıhtımda dört beş kişi yerde oturuyor, at üstünde önde bir fadam ve arkada | edâl kayıklara | doğru ipler, halatlar atıyor ve kayık- ları çekiyorlardı. onu yapan ressam ens- bir çok yedekçiler olabileceği SD Z Tablonun üçüncü ve ön plânımı teş- kil eden, Arnavutköy akıntısının bu- lunduğu deniz parçası üstünde de dört beş kayık, ya kayıkçıların çektikleri kürekler, ya yedekçilerin ' çektikleri iplerle yukarı doğru süzülüp gidiyor, ve bu yedekte giden kayıkların bi- rinde, bir kayıkçı, arkası dönük ola- rak tersine çömelmiş, küreklerle denk tutuyordu. Resmin sonlarına doğru, büyük yalının nihayete erip daha u- farak bir yalının göründüğü nokta- da, direkli ve yelkenleri " toplanmış bir geminin direğine bir gemici tır- manıyordu. Bu, bir uzun önündeki kala- kattan ibaret bir ka- tükenmez görünen ah- Bu yalının t penceresiz ki denize doğru yardı ki istinat e- ea İşte bütün bunlarla tekmil resim- de bir canlılık, bir hareket göze çar- | piyor ve, vaktiyle, bizim yetişemedi- yan imiz zamanlarda hep beraber yaşa- | konsollarla - tutturul. | | cerelerle kaplıydı. Bu yalının, en so- | | miş olan bu insanlar, bu şeyler, sa- ” 'Sarayın | | natin tilsimiyle daha bitmemiş bir | | zaman içinde büyülenmiş gibi, asılı | | bulundukları çerçeve içinde, âni ha- reketlerini yapmakta devam ederek | güya ömürlerini sürmekte devam e- diyorlar gibi görünüyorlardı. | Sait Paşanın yalısı o- dar ve yük- min orta plânını teskil | | — Bir geçmiş zamanı böyle bütün hu- | susiyetleri, renkleri, şekilleri ve in- sanlariyle göstermek bütün bir fel- iki kişi daha bize | | sefe ayarında tutulacak bir muvaf- çıplak baldırlı, şalvar- arat tavırlı, kahraman. 18 | fakıyet değil midir? (Devamı var) || 20 || Müzik Festivali, bu akşam yfıpılıyor Istanbul Radyosu da Festivale ait bir program yayınlayacak Sanat çevrelerinde alâka ile beklenen Modera Türk Besteclleri Müzik Westi ValI, bu akşam yapılacaktır. Bu festi- ların hepsi de şehrimize gelmişlerdir. ma enat 1920 'de oaşla İstanbul Raâyo Sigaraların ambalaj ve gekillerinde değişiklik ve yenilikler Birinci nevi sigaraların istihlaki de 30 müapetinde arttığından Cibali Fab Fikasında meycut #toklar tamamen eri Miştir. Amerikadan yeni getirilen “ia akine “le yapılan imalât ancak güne Tük İatinlâki karştlayabildirinden. “bir. çok vilâyetlere yeni (i birinci sigara. İardan gönderilememektedir. Diker' taraftan günde kilo siğara İmâl etmek lan Cibali Fabril ami 10 bin izere kurulmuş iKün 7000 kilor İabilmekte 've çok sıkışık bir durümda 'Yeni Üp birinci nevilerin içiminin bo- tik K Bize verilen izahata/ göre, sigaranın Kalibresinin ” kalınlaşması yüzünden 1 Gim sertleşmiştir. Bazı makinelerin çı: aza edilmesi içime tesir ot değielklik untır. Büyükkulüp. — Bafra — ve — diker ai Karaların “da yeni harman — gibisir. meli kutularda, fakat 10 sigaralı — iki Ayri sargi İle ambalajlı olarak imali İçin sipariş eöllen makineler iki aya Kadar gelecektir. Gemlik Sungipek Fab: Tikası bu algaraların fmalinde kullanı: İacak selofan kaRılarını mayısa kadar iİmale başlamış olacaktır. Püro imalAtına gelince, evvelce —G Cava dolgümü ddi Şark vilayetleri t Tünlerinden. yapılmakta- olan püroları: İf arlık kümilen Türk tütünlerinden İmal 'edilmekte, yalnız Pazar püroları: Bi diş sargım için Havana yaprakları kullantlmaktadır. Harp patladıklan sonra / Havanadan getirtller ve islah İstasyonları tarafın. dün tevzi zöllen tonumlarln - mütehas: Silar nezareti altında yapılan tecrübe: Terden ven yi netice Karadenizdeki Pa. kar havalisinde 'alınmız ve köylü Teke. Tin verdiği yüksek flatten cesaret geniş mikyasta ve itinali bir a Tütünlerden. yetiştirmeğe” başlamıı Şimmdi” artmi mük üzere pür iİmal eilmekter Çibali. Fabrikasi ayrıca tam Ameri- kan Üpi bir nevi sigara imali için bi Sırlıklara başlamıştır. Gerekli ambalaj Malzemeni “araştırılmaktadır. — “Bunia Temin edildikter sonra imaihta- başlı P.'R.T. Genel Müdürü geldi” olan datihlâki kargıla- ae Küsmen makineler ile PTT Genel Müdürü Haldün Sar- ner afüdür. dünden itibaren PTT t Türk Hava Kurumu pul serisi ümü münasebetiyle P.T.T. Genel Mü- iürlügü tarafından ” bugünden “iübaren Gir seri pul satışa argedilecektir. — Bu Şullar, 080 kurüm 1. 28 S 15 28 ve 80 kuruşluk olmak üzere sekiz parçadan Bi PTT me BHK gübelerinde satik Beykoz Kasrı, cerrahi ve doğum kliniği haline sokulacak Vali ve Belediye Başkanı Fahreddin (e Bakanlığı Sosyal Yardım - Datresi Genel Başkanı Seydettin Okan ve Saz- İK Modürü Paik Yaraıcı olduğu halde getirilin getiril Sağlık. merkezi ha Miyeceğini tetkik' etmiştir. Heyet bi hanın tAmir edilmesi şartiyle iyi — bir çaht Ve değüm pavyonu haline ge- Aynıca, Trileceğine karar. vermistir. Kaarın üt kizmnr zayıflar için bir ner Kahethane şekline ifrag ediecektir. İm- Parise davet edildi İktisat Faktitı ınin Avrupa Ünivere seçenlerde, lerinden. bazle itelerince, Konferanalar vermek ve se. Mineler yapmak Üzere davet edildikle- Tni Gildirmiştik. Haber aldıkımıza K Te bundan Bir müddet önce memleke Timize gelen ve konferanslariyle, büyül Sir 'alaka Toplayan Prof. F. Perreuxz Rün“mensup olduku Parik Üniversiter e Iktimat “Fakültesi — profesörlerinden DE Ahmet Ai Özeken'li bütün maarat: darı kendilerine ait olmak üzere Parize “Erofesörün. Türk sanayi hayatına da- F Dir aç Nonferans vermesi ve Uni Vernite alebeleriyle üç adet — seminer Apman sararla İstenmektecir. Praf ' Ahmeti A Özeken ünveti ka Yemşire Okulunun yirminci yıldönümü ay Hemşire, Okulun ah günü aaat 4 te mektep binasında r tören yapılacaktır Dünkü lodos e SapiRa “Marsln ve Balacek . seleri öprüden " kalkammamıştırı. Diğer seter Mısır vapurunün türbini bozuldu. 229 ton yük ve 28 yoleu ile Jetan Düla, Süteyeecindn "ei 10 'bin KA MUDemmet Al Emakir adındı de Timana kirel Suhammet Ai Fikebir. Viktorya tipl şilepten yalcu ve Yak' kehisi haline ifreğ edilmiş bir ge geminin İtalyan veya diğer yaba Bin orada yapılacağı anlı