19 Şubat 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

19 Şubat 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 3

10 Şubat 1050 Hususi muhabii imiz, Münih'ten bildiriyor Çalışan Almanya İkinci Dünya Harbinin tahrip ettiği sahanın yüzde 75 ten fazlası kurtarılmış bulunuyor. kabili- olmuştur. Ki bir görüşmü dler'nin kendisine arasında kalan düşünülme Vea dedir ki, Almanyanın ihyası bir mu- telâkki makta ve Alman bilgisinin bu kudreti, bütün dünyaya, ilim Ve fen sevgisi için mükemmel b Propaganda örneği vermektedir. Öyle zannediyorum ki man sonra, siyasetin bi fıklarına, iktisadiyatın tekmil endişe yerici vaziyetlerine ragmen — Alman ya; Avrupanın ve belki de bütün dün n şehirlerine ün karışık hayat Köşesinde kara bir yılan gibi çehirleiiş ve onun kıymetinin dü Arkadaşımı ünden iih: n Almanyada bul m alan ressam Eugen M Car- hediye ettiği ve onun İçin yaptıkı bir resimdir. Şimdi Almanya sanayii bütün dünya- 'ya ihracat yapmağa çalışırken diğer taraftan da dahili ihtiyaçlarını temin mekte ve “serbest iktisat sistemi' sayesinde her şeyi ithal eylemektedir. Ancak bu sayededir ki, karaborsa de- nilen şey unutulmuş bir hale gelmiş- tir. Para kıymetinin azalmasında â- mil olan — “karaborsa”nın — ortadan kalkması paraya ehemmiyet verilme- sine sebep olmuştur. Şimdi az veya çok paraya malik olan herkes, bir markın en ufak küsuratını da hesap te ve imkân bulduğu takdirde tasarrufa başlamakta ve alış verişin- 'de daima ihtiyatla hareket etmekti Köklü iktisadi terbiyenin mah- Sulü olan bu haleti ruhiyeyi harp ve onu takip eden senelerii mahrümi: Çünkü, m tepten evvel, sile kucağında — alınan derslerdir ki, bir millete yaşamak ve et ve küvve- 'onu bir çok feltket. lerden sonra'da yaşamak — hakkına malik bir millet haline getirmekte ve milletlerle yeniden dost olmafı na ileri gitmek kun sevketmektedir. Sırf bu vasıflar sinde şimdi Almanyanın galip millet ler tarafından işgal olunan sahaların. da artık harp zamanının düşman va ziyeti zfll olmuş ve işgal kuvvetleri ile Alman Milleti arasında bugün ve yarının beraber çalışmak çareleri dü- Tarihten sarfınazar 'nazaran da hiç Zaman zarfında elde olunan bu. neti. celerdir. ki, dişelerini biraz izale etmekte ve ihtiyar Avrupanın â- tisi hakkındaki ümitleri arttırmakta; Milletlerarası İmar ve Kalkınma Bankası Başkanının beyanatı yine izah eden Bani 750 milyon doları bik edilebilecek iyi plânlanmış projeler bileceğini bildirmiştir Black, yapılan teknik yardıma mi derin finansmanı için bir. müsavir Ekvator'a bir dokuma mütehassısı, tehassısı ve Hindistan'a bir elektrik dığını bildirmiştir Usis) yulduğunu, b K İrak ve Milletlerarası Eko Black 13 millet slsaydı daha imar mik ve erilen ödünç miktarının verildiğini ve eğer tat da fazla ödün, ve Kalkınma Sosyal Kon R. a olarak Türkiyeye şahsi “teşebbüs ma- mütehassısları, Peruya suli Salvador'a bir ziraj finansman YENİ İSTANBUL İsviçrenin Avrupa memleketlerine nakdi yardımı Yeni kredilerden, borçlarını ödeyen memleketler istifade edebilecek mıştır. 1949 eylülünde yabancı kredi ta- deplerinin 600 milyon franga yüksel- diği hatırlanacak olursa, yenlden ya- pilacak taleplerde bir eksilme vâki ol luğu anlaşılır. Bu sebepten İsviçre para ve sarmaye piyasası - Jikit bir Manzara arzetmekte ve sermaye ih- racını arttırma meselesi üzerinde du. rulmaktadır. Mamafih, yeniden açıla- cak krediler, eski borçların ödenme- #i şartına bağlıdır ve binnetice, borç- Jarını ödememiş bulunan memleket- lerin kredi almaları — ihtimali zayıf görünmektedir. Zürih, (Hususi) — Avrup£ mem- leketlerinin kredi talepleri, son — za- manlarda duraklamış bulunan İsviç- re ihracat ve dişme imkânları vermektedir nünda açılması — mümkün olan mülyon İsviçre franklık kredinin milyonu talep edilmiş bulunmaktadır Fransa, İngiltere, Holânda, Belçika, İsveç, Norveç, Yugoslavya, Polonya ve Çekoslovakya talipler arasındadır Bunlardan Belçika ve Holânda, İkin- € Dünya — Harbinden beri aldıkları borçları tamamen ödemişler, Fransa, İngiltere ve İsveçin borçları da azal- 1940 s0- Dış Yardım Komitesi Başkanının beyanatı New-York 18 ALA. (Afp) — Mar-| — Washington, 18 A.A. (United Press) ahall Plânı tatbikatının — Avrupada | — Kongre Dış Yardım Komitesi Baş- kaydettiği terakkilere hasrettiği bir | kanı bulunan MeCarran, geçenlerde başyazıda New-York Times gazetesi, | Avrupaya yaptığı seyahat hakkında Avrupa kalkınmasına yardım etmek | Ayan — ve — Temsilciler meclisleri Üzere, Birleşik Amerikanın Avrupa- | komitelerine verdiği — izahatta, 1952 dan gelecek mallar ithalâtının arttı- | senesine kadar Batı Avrupada istik- Tılmasına müsade etmesi lâzım gel- | rar temin edileceği yolunda hiç bir diğini belirterek şunları yazmaktadır: | teminat verilemiyeceğini belirtmiş, ve Birleşik Amerika ithalâtı / serbest | bazı memleketlerde hayat seviyesi al- bırakmak için şimdiye kadar yaptı- | çaltıldığı takdirde komünizmin bura- ından fazlasını yapmadıkça bu işde | larda müsait bir saha bulup kök sa- herkese misal olacak bir tavır takına- | İabileceğine işaretle maz. Bazı memleketlerde şimdiki hal dekil, bir de mevcut hayat standardı bile, mü- Avrupa İktisadi him bir Amerikan yardımı yapılma- yasıtasiyle yardıma ilânihaye dığı takdirde 1952 den sonra devam edemeyip Avrupada bizim tarafımız- | ettirilemez. dan hükümet — yardımının devamını || — Yardım. programının nihayet/ bul- Tüzümsuz kılacak bir. dürüm yarat- # düğü 1952 senesine kadar iktisadi i mak üzere gelecek iki sene zarfında | tikrar temin etmek imkânsız gibi muhakkak ki ehemmiyetli fâkat mah- | görünmektedir. Kanaatimce, yardımı düt olan kendi kaynaklarımızdan is- | bu seneden başlıyarak yavas yavas tifade etmeliyiz. Eğer 4 senelik Mar- | azaltırsak, bu yardımın 1951 senesin- shall Plâmı tatbikatı Avrupayı Ko | de nihayet bulması çok büyük bir Münizme temayülden — menedemezse | sarsıntı hüsüle getirmez. | bütün bu gayretler nafile olac Başkan Truman, 1952 mali yılında Batı Avrupa İktisadi Birliği 2 İktisadi İşbirliği Teşkilâtına yardım yar dolar geliri ve 270 milyon nüfusu | olarak 3100 milyon dolar istemiş bu- ile hürriyet ve demokrasinin devamı | Tunmaktadır.” için kuvvetli bir garanti olacaktır. Pi- | — MeCarren şunları ilâve etmiştir: zi böyle bir hükümeti tahakkuka sev- | — “Amerikan yardımının nihayet bul- keden Amil, Ki masına İngilterenin uzün zaman maddeci bir düşünce dekildir. tahammlil edebileceği şüphelidir. Birleşik Amerikanın ithal serbestisi demiştir. ki: ten meselenin yalnız al ameli cephesi vardır irliği Teşkilâtı devam ) mile Rusya - Çın anlaşması karşısında Londra mali mahafilinin kanaati Çin, Rus yardımına rağmen, iktisaden garp memleketlerine muhtaç kalacaktır Si muhabirimiz | hafilde, Sovyet Rusyanın Çine veri. lecek Tüzümlü malzeme ve teçhizata malik bulunmadığına işaret — olun. maktadır. Bu kifayetsizlk — bilhassa Çin, Yugoslavya gibi, sanayileşmek yoluna girdiği takdirde açıkça görü- lecektir. Bundan başka, Sövyet Rus- yanın yabancı dövizi yoktur. Diğer Rusyanın Çine açtığı do- lar kredisi bu. memleketin ancak Rusyadan veya Çekoslovakya, Polon- ya gibi peyk memleketlerden, rupi sahası dahilinde, mül bulunmasına yarıyabilir. ektrik —motörü — göndermesi mevzuunda, mali mahafil, - Sövyetler Birliğinin ihraç edilmek üzere velki zayıf kapasiteli motörler imal ede- bildikleri kanaatindedir. Diğer taraf- tan, — Rusyanın harpten beri İnxil tere ile giriştiği ticari görüşmelerde Londra, 18 (Hu: telgrafla. bildiriyor.) Moskovada imza edilen Rus anlaşmasından sonra — Londra mahafilinin ilk - reaksiyonu — şudür: | Sovyetler Birliğinin Komiinist Çine 300 milyon Amerikan dolarlık da bulunmasına ragmen Çin, di kalkınması ve günlük ihtiyaçları: nin temini bakımlarından garp dün yasına dalma muhtaç durumda kala Aynı mahafilin kan , anlaşmalar, Çinin bir peyk dev- let mi, yoksa, Tito Yugoslavyası gibi müstakil bir devlet halinde cağı meselesini halletmiş —4 Ayrıca, üç yüz milyon doların, azzam Çin ihtiyaçları karşısında bir damla mesabesinde kalacağı beüirtil- mektedir. Binaenaleyh, Çin ile garp memleketleri arasında iktisadi işbir- gildir dalma elektrik motör ve malzemesi çalıştığı. hatırlatılmaktadır Ti meselesi ehemmiyetini muhâfaza etmektedir. Diğer taraftan mali ma- | teminine Dünya Haberleri anın protesto- oldü Anellterenin Birleşik Ame Washington, 18 (AP) — İngilte- renin Amerikadan ithal edilen pet- rol üzerine vazeylemiş olduğu tah- didat dünden itibaren ve, Ameri- kanın şiddetli protestolarına rağ- men yürürlüğe girmiş bulunmak- tadır. Amerikadan dolar mukabili yapı- Jacak olan bütün petrol ithalâtı yasak edilmiştir ve petrol ithalâ- 'tanın hacmi de yüzde 30 nispetin- de daraltılmıştır. Bu tedbirler neticesinde Amerikan firmaları, sterling sahasındaki sa- tışlarının takriben 1/3 ini kaybe: deceklerdi Brerll iktisadi. yaklaşmasına. tar görünüyor New-York, 18 ALA, (AEP) — Dün “Alianza İnteramericana" Cemiy ti tarafından tertip edilen Brezilya gecesinde konuşan Brezilyalı ikti- Satçı Jose Garrida Torres şunları söylemiştir; “Amerika kıtasının bütün memle- ketleri arasında iktisadi. işbirliği, bu memleketler piyasalarının inki- gafı ve istihsallerinin gelişmesi ba- kımından arzuya şayandır.,, Brezilya Hükümeti Ticaret Ofisi Direktörü Panamerikanizmin — ne kapalı bir varlık, ne de inhisarcı iktisadi bir. menfaat birliği şek- ni almaması gerektiğini söyle- miştir. Dünyanın geri kalan kısmı ile mü- badeleler, sanayi gelişmesi ve A- merikan kıtasının tabil zenginlik- lerinin kıymetlendirilmesi sayesin- de artacaktır. Brezilya, arazisinin genişliği, tabii zenginlikleri ve aha- lisinin artmasiyle bu sahada birin- ci derecede rol oynamak mevkiin- dedir. Birleşmiş Milletler İktisadi. ve Sosyal Konseyi Cenevrede toplanıyor. Lake Success, 18 A. A (Unitedi Press) — Birleşmiş Milletler İkti- aadi ve Sosyal Konseyi gelecek o- turumunun Cenevrede yapılmasını kararlaştırmıştır. İktisadi ve Şosyal Konsey 3 tem- muzda toplanacaktır. Karar, — Üç muhalif ve dört müstenkife karsı 8 oyla kabul edilmiştir. İngiltere Siyamdan pirinç satın aliyor Londra, 18 (YİRS) — Siyam ile İngiltere arasında imzalanan bir anlaşma gereğince, İngiltere Gü- neydoğu Asyadaki müstemlekele- ri ve mandaları için 400 bin ton pirinç mübayaa etmiştir. Sevkiyat pazar günü başlıyacaktır. ingiltere çay mübayaası için yeni anlaşmalar İmzalıyor. Londra, 18 (YİRS) — Yeni Delhi- ye varan bir İngiliz ticaret heyeti, Hindistan, Pakistan ve Seylandan çay mübayaası için yeni — anlaş- malar imzalıyacaktır. Yeni Delhi- den çay sanayii merkezi Kalküta- gidecek olan heyet, bilâhare Pakistan ve Seylan Adasına gide- cektir. Amerikada kömür istihsali artırılacak few-York, 18 ALA. (LPS) — A- merika'nın bir çok yerinde kömür stokları hiçbir zaman şimdi olduğu kadar azalmamıştır. 'Tren. servis- leri tahdit elilecek ve bazı fabri- kalarda iş durdurulacaktır. Virginla eyaletinde vali parlâmen- todan grev yüzünden durmuş ©- Jan madenleri işletme yetkisini al- mıştır. Starya müddetinin indirilmesi İzmirde iyi karşılanmadı Bir taraftan tahmil ve tahliye vasıtalarının kifayetsizliğinden sikâyet olunurken, öbür taraftan Devlet Denizyollarının aldığı bu karar, tüccar arasında hoşnutsuzluk yarattı İzmir, 18 — (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — İzmir Limanında tah- mil ve tahliye vasıtalarının azlığın- dan şikâyet edilir ve ecnebi vapur- lar günlerce limanda beklemek mec- buriyetinde kalirken bu defa Devlet Denizyolları Umum Müdürlüğü star- ya müddetini 3 günden bir. güne indirmiş ve bu karar ticaret âlemin- de derin tepkiler uyandırmıştır. Ye-| ni karara göre istarya müddeti 3 günden bir güne indirildiği gibi itha-, JAt aşyasının - boşaltılmasına — tahsis edilen vasıtalarda yüz elli tona ka-| dar olanlar 3 gün, 300 tona kadar| olanlar dört gün, Üç yüz tondan faz-| Jası için 5 günlük bir müddet — ko- nulmuştur. İhtiyarlık Sigortası Kanunu Ankara 18 (Hususi bildiriyor) İşçi Sigortaları Kurumu, prim hak! kındaki hükümleri 1 nisan 1950 tari- hinde yürürlüğe girecek olan İhtiyar- lik Sigortası Kanununun tatbiki ha- Aırlıklarını tamamlamak Üzeredir. Si- görtanın uygulanmasına esas. teşkil edecek beyannameler ve sigorta sicil kartları yetecek miktarda bastırılmış ve sigortanın - işçi kütük defterleri hazırlanmıştır. Kurum, ihtiyarlık si- gortasına tâbi işçi ve hizmetlilerden beyanname almağa ve onlara sigorta #icil kartları dağıtmağa başlamış bu- dunmaktadır. Bütün bu faaliyet mar- tın ortasında tamamlarımış olacaktır. Normal işlerde çalışanlar için yüz- de 8 münavebeli ağır ve yıpratıcı iş- lerde çalışanlar için ise 710 olarak tesbit edilen ve yarısını işçinin, Yarı- sını iş verenin ödiyeceği bu primleri almak üzere İşçi Sigortaları Kurumu | bir nisan 1950 de eksiksiz hazırlan- maş bir durumda — olacak ve o gün primleri almağa başlıyacaktı İşçiler 60 yaşım dolduran veya eli yaşından sonra çalışamıyacak dürü-) ma düşenlere maaş bağlanmasını, bu müddetten evvel — işinden ay- rılanlara da — vaziyetlerine — göre ya yalmız kendilerinin veya hem kendilerinin hem.de Kkendileri namı- 'na iş verenlefinin ödediği. primlerin iadesini temin edecek olan İhtiyarlık sigortaları yaptırmak üzere İşçi Si- gortaları Kurumuna müracaat etmek- tedirler. muhabirimiz Tütün işçilerinin ihtiyarlık sigortası İzmir, 18 — (Husust — muhabirimiz. bildiriyor) — — Tütün iş yerlerinde çalışan işçilerin ve işverenlerin İhti-| yarlık Sigortasına tAbi olup olmuya- cağını tesbit için Çalışma Bakanlı #ından bir heyet, Sigortalar Umum Müdür Muavini Şükrü Soysalın baş- kanlığında İzmire gelmiş ve bugün | . saat 16 da Ticaret Odası salonunda Tütün İşçileri Sendikası mensupla- riyle bir münazarada — bulunmuştur. Sendika mensupları senede iki yüz gün tütün işinde çalışmamaları iti- bariyle İhtiyarlık Sigortasının tütün işçileri için ihtiyart olmasını, istiyen işçilerin kazançlarından yüzde 4 a- idat ödiyerek Sigortaya tâbi olma- Jarını istemişler. Münazara bir hayli ” çetin olmuş, lehte ve aleyhte konuşanlar. bulun. muştur, Çalışma Bakanlığı Heyeti pa- zartesi günü tütün işverenleriyle ve tücarlariyle aynı şekilde bir müna- zara tertip etmiştir. Gümrük — Komisyoncuları — Birliği ve ithalât ve ihracatçılar ” keyfiyeti protesto için Ticaret Odasının — ha- kemliğini istemişlerdir. Oda, bu hu- susta Ulaştırma ve Ticaret Bakan- Jıkları nezdinde teşebbüslere - giriş- miştir. Denizyoları İzmir Şubesi Mü- dürü, bana: Şat darlığını ortadan kaldırmak için böyle bir tedbir a- lindığını, tücear isterse 24 saatte yükleme ve boşaltma işlerini yoluna koyabileceğini, ekser tüccarların ar- diye külanmamak için sebepsiz ola- rak devlet vasıtalarını işgal ettikle- rini söylemiş ve :starya müddetinin İstanbulda —bir gün olduğunu ilâve etmiştir. Ucuz demir teklifleri Karabük Fabrikası, fiyatlarında henüz bir değişiklik yapmamıştır. Piyasamıza diş memleketlerden u- leri gelmektedir. Bun- sında Belçika demir teklifle. uğu bakımından rekoru kir- mıştır. Belçikalılar, bir kilo demir i- çin, limanda teslim edilmek şartiyle 11 kuruş İstemektedirler. Alman de- mürleri ise 19-20 kuruş arasındadır. Karabük Demir / Fabrikası, - dışa- yıdan gelen demir teklifleri karşısın. da, henliz fiatlerinde bir değişiklik yapmamıştır. Karabük Fabrikası, u- cuz demir ithalâtı karşısında bundan iki ay evvel, muhtelif kalitedeki de- mirlerinde yüzde ondan on beşe ka- dar tenzilât yapmıştı. İktisadi hayatımıza dair beş film çevriliyor Marshall Plânı İdaresi Türkiye Ba- sın Bürosu Şefi Loe Hochsteater bu- Kün uçakla Parise hareket edecektir. Dün kendisiyle yaptığımız bir ko- 'nuşmada Bay Hochsteater'den, men- sup — bulundüğü — İdare — tarafından Türkiyeye dair beş film çevrileceği- 'ni öğrenmiş bulunmaktayız. Bu film- derden bir tanesi pahalılık sebepleri, ikincisi Türkiyenin istihsal kudreti, Üçüncüsü traktör ve adam, beşinci olarak da nehirlerden membada ve mansapta nasıl istifade edilmesi ge- rektiği hakında olacaktır. Bu filmle- Tin şenaryoları hazırlanmış ve türk- çe Ve yahancı dillerde sözlü olması için de lüzumlu hazırlıklar yapılmış- tar. Sanayiciler, bugün Ankaraya gidiyor Bölge Sanayi Birliği Başkanı — ve Umumi Katibi ve İdare heyeti Azala: ından mürekkep bir heyet, bugün Ankaraya gidecektir. İstanbul sana- Şicileri İzmir sanayi heyeti ile bir. likte Cümhüriyet Merkez Bankasında Sanayı Kredi Bankası teşkili hakkın de yapılacek toplantıya İştirak ede” Geklerdir. Zarar gören İçel Adana, (Husust muhabirimiz. bil- diriyor) — Ocak ayı - soğuklarında Büyük zarar gören İçel — narenciye müstahsilinin Ziraat Bankasına olan borçlarının teciline karar verilmiştir. Ankaraya giden Ziraat Bankası Mer- sin Şubesi Müdürü — Mustafa Erel dönmüş, borçların tecilinden başka mart ve nisan aylarında yeni krediler açılacağını da bildirmiştir. Bu karar narenciye müstahsilini — ziyadesiyle memnun etmiştir. K— 18/11/1950 Cumarlesi | MEMLEKET ve DÜNYA BORSA ve Pi YASALARI Borsalarda vaziyet İstanbul : Hafta sonunda fındık f Jlam dürümünü muhafaza etmek hcılar mala karşı nazlı davran Diker ma lelerin durumunda ka; görülmemiştir Esham ve Tahvilât Bo Mi Müdafaa tahvilleri piyasası ise, dünkü durumunu etmektedir. Ortada alıcı yoktur İzmir : Hafta içinde Borsada üm gevşek durumuz tahavvül olmamıştır. Borsada pamul daydi. Pamuk yak da, fiatler üzerinde büyük bir tesir Adana : Birinci akala pamuk üzerine mal miktarda iş olmuş! 4 muhafaza KAMBİYO | ESHAM VE TAHVİLÂT Devlet Tahviller İstanbul Ticaret Borsası MEMLEKET TİCARET BORSALARI İzmir Ticaret Borsası YABANCI BORSALAR New-York Borsası | Zürich Borsası (Serbesi —| Tin laviçre Franin — — £Şirket Tahvilleri €© Şirket Hisse Senetleri Ha nz — Ecnebi Tahviller | eucun | Kağanış çekirdeksiz Nos| BZ Pamuk Akal (endinek ”” Adana Ticaret Borsası selira a Âkala 1L Tvee ha Kuru Keten teki 18z <| a y GBuşeli 'Sert Kış mahaulü, Pamuk Midâling CLibres Teksan No: 1 Findik (Libresi: Büyük Barselon Domestic) Levant iç Ttkl “malı Ekstra iri iç malt Hüm (Libresi: 'Thompson çeklrdeksiz seçme Londra Borsası . 0an No7 Sent) Sent) seni O ağkbüküü Senö 'Tün Anadolu İskenderiye Borsası g950 | do0 We iyatlı — JG