15 Mart 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

15 Mart 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Bayfa 2 ÜT ÜNKÜ — yazımızda / Birleşmiş Ârilikler çerçevesi içinde ku- Tulmuş olan demokrasi cephe- Sinin yalnız en ehemmiyetli —i Zoktalarını - belirtmeye — çalışmı Geniş hayat temelleri üzerine kuru- Jan ve içine ister istemez çakdaş politikanın — bütün dâvalarını / âlan tekemmül teşkilâtın zayıf noktamı ol- düğü gibi kuvvetli noktaları da Va dır. Birleşmiş. Milletler Kurumu, Orta- gağın Hiristiyanlık / ve müslümanlık Şeklinde. beliren bölünüşünden sonra Mdeoloji Üzerine dayanan ikinci üni. versel bir teşebbüstür. - Başlangıçta Birleşmiş Milletlerin, bildiğiniz. Kibi, cepheleniş Meyilleri yoktu ve böy- de bir imkânın Önlenmesine çalışılı. yordu. Büyük hayat dâvalarının, ge- nel bakımdan, kendine göre bir man- tığı ve çözülüş yolu vardır. / Bunun 'ne demek olduğunu Birleşmiş Millet- der Kurumunun bir kaç yıllık politi- ka gelişiminde görmek mümkündür. Teşkilâtin belkemiği olarak düşünü- den başlıca — küvvetleri arasındaki prensip ayrılığı son derecede genis- fir ve bu suretle birleştirici bir poli- tika unsürü / yaratmak / imkânları, gerçekten yoktur. Bir görüşe göre Çağdaş devlet, bir. gerçekliktir. — ve Mülletler arasındaki münasebetler o- 'a göre ayarlanmalıdır. Öteki .görü- be göre ise yalnız çağdaş devletin Geğil, aymı zamanda bütün çağdas toplumsal düzenin (ordre soctal) yı kılması ve çökmesi mukadderdir. Ve yeni yaşayış düzeni, dünya barışı, daha döğrüsü, / yeni politika ancak| Böyle bir şıkılıştan sonra — kurulabi. dir. Birleşmiş — Milletler“ Kurumunun yaratılmasında rol oynamış olan fi- kirler'ne olursa olsun, bugünkü dün- ya politikasını tesiri altında bulun- duran ideolojiler; gimdiki hayat ni- zamının ölümü ve dirimi dâvasını dile getirmektedir. Durum, büyük e- Konamik ve teknik gelişmeleri - bir tarafa birakırsak, - Ortaçağdakinin hemen hemen aynıdır. Biz, bir takım demokrat aydınların sandıkları gibi, Anlaşma yollarının bulunacağına, ü- niversel bir dünya birliğinin doğma-| Sını güçleştiren ayrılıkların giderile- cekine inananlardan değiliz. Çünkü: dünya ölçüsünde ideolojilere istinat 'eden teşkilâtın, zamanla dal, budak Salan fanliyetini, özel dinamizmini yarlamak, favsatmak, bu gibi ide- olojileri yaratanların bile elinde de- Bildir. Teşkilât; tarihin her satha- Sında mutlaka kendine ve kendi Omantığına göre - hareket etmiştir. Hattâ bu çok ehemmiyetli toplumsal “hâdisenin beliriş tarzını anlıyamıyan tarih felsefecileri, onun için, tarihi kör bir kudret (eine blinde macht) geklinde izah etmeye çalışmışlardır. Büyük bir Alman şalri şöyle der Cinleri bayıma topladım, ama, kür- falamıyorum. onlardan. şimdi. Yeryüzünün bütün devrimleri bü- tüncül yollardan geçmek zorunda Kalmıştır. Çünkü; kökleri sökülmesi | gereken eski bir nizamın tasfiyesi “baska türlü mümkün değildir. Dün- yadaki bütün devlet ve yaşayış dü. Zenini yıkarak yepyeni bir topluluk yaratmak iddiasını beninisiyen bir ideolojinin neden bütüncül olduğunu anlamak güç değildir. - Ortaçağın devlet bütüncülüğü, istibdadı bu yüz- den doğmamış midir? Hürriyeti kı- Javuz edinen demokrasi; bütüncüllü- Kü, devlet denilen politika teşkilâtı için bir zayıflık alâmeti saymakta- Gir. Bu anlayış sırasına göre doğ- kuvvetli Tüdür. Fakat, zamanı gelince, — de- Roma, 14 (AP) — ARI İtalyan Haberler Servisi tarafından verilen malümata göre, Ruslar, Macaristan- 'da Szombatholy mevkinde, Vel ve V-2 atmak için razmpalar tesis etmiş- derdir. Amerika, İngiltereye üstün uçankale gönderiyor. 'New-York, 14 (YİRS) — Atlantik Paktı mucibince Amerikalı mürette- batın kullanacağı dört B-20. tipinde Üstün uçankale, pazartesi günü İn- Biltereye hareket edecektir. Uçakları Kullanan Amerikalılar, bu uçakların 'ne şekilde kullanılacağını İngilizlere öğretmek üzere İngilterede kalacak- dardır. Fransız “Dixmüde” uçak gemisine yüklenen uçaklar bir kaç gün sonra famamlanacak ve gemi, önümüzdeki perşembe günü Şimali Afrikaya ha- reket edecektiy. Kanadada, âlimler yeni harb üsüllerini görüşecekler Ottav'a, 14 AA (Reuter) — Ka- nadanın, kimya ve bakteriyoloji sa- halariyle, radar ve kutup harbi usulü Üzerinde elde ettiği gelişmeler, çar- Şamba günü Kanadalı, Amerikalı ve İngiliz âlimlerinin yapacakları gizli foplantı sonunda bildirilecektir. -Bu toplantı Üç gün sürecek ve haberlerin hiç birisi açıklanmıyacaktır. Amerikanın Pasitik / filosu küvvetlendirlllyor Washington, 14 AA. (AFP) — A- merika bahriyesinden — bildirildiğine göre, yakın bir zamanda — Pasifikte Dördüncü Bir Uçak Gemisi Birliği ünya silâhlanıyor Amebika İngiltereye üstün uçankaleler ETKİKLER Demokrasilerin tarafları Yazan: M. NERMİ mokrasilerin de — bütüncül —hareket ettiklerini - görüyoruz. - Cumhuriyet Roması - tarihinin. ciddi günlerinde diktatörlerinden faşdalanmıştır. Son iki Dünya Harbinde Avrupa de- mokrasileri başka türlü hareket et- memişlerdir. - Bize göre, demokras derin amıl küvvet kaynağı, küvvetli moktaları da büdür işte- Büyük bir, dünya İhtilli yapmak — maksadiyle, bütüncülüğü ideolojilerinin ayrılmaz 've kopmaz bir parçası olarak kabul eden politika teşkilâtı, devletler; de- mokrasilerde — olduğu gibi. karhusal oya (efkâm umümiyeye) başvurarak iç durumlarını kontrol etmek imkân- darından — mahrumdürlar. — Bütüncül teşkilt; tam mânasiyle bir mücade- Je teşkilatı olduğu için kararlar ça- bük verilir ve her şey hemen işleme- ye başlar. Demokrasiler böyle de- kildir. Onlar, bütüncül teşkilâta göre, çok yavaş işler, kararlarda büyük bir. afırlık göze çarpar. Bu ise yapılacak iş hakkında milyonlarca insanı ay- dınlatmak, kamusal oyu — belirtmek ihtiyacından ileri gelmektedir. — Bü- tüncül devletlerde ise vatandaş hür olmadığı için buna ihtiyaç yoktur. Onlarda yalnız emir ve itaaf / fikri hüküm sürer. Bu bakımdan devletle yatandaş arasındaki — münasebetler, fapkı İstibdat devletlerinde - olduğu Bibi, son derecede gevgektir. Kamusal oydan, halk iradesinden kuvvet alan demokrasiler, ne kadar, ağır işlerlerse işlesinler, çok sağlam | — bir temele istinat etmektedirler.Halk, bir fikri bir kere benimsedi mi, dev Jet yetkisi, başka bir devlet Üpinden görülmesi mümkün olmuyan bir öl- Çüde artmış demektir. Böyle bir du- Tumda devlet ve vatandaş birbirinden ayrılmaz bir bütünlüktür. Devlet ne zaman vatandaşı, — vatandaş - kendi devletini bulmuşma © zaman toplu- dük; yaratıcı bir kudret haline gel- ve tarihin en büyük mücizeleri doğmüştür. Büyük Franmız ihtilâlin de, yürt içindeki karışıklıklara — ve perişanlıklara rağmen hemen hemen bütün —Avrupaya, meydan - okuyan Fransa, Kurtuluş Harbinin eşsiz kah- Tamanlığını gösteren Türkiye bunun irer örneğidir. Hepimiz - biliyoruz ki, — dünyamız bir kaç yıldan beri ikiye bölünen geniş ideoloji — cephelerini - boyuna kuvvetlendirmeye çalışmaktadır. Sos- yalist demokrasilerin (?) henliz ka musal oy prensipinden ayrılmadıklı Fına bakılırsa çağdaş devleti ve top- Tumsal nizamı inkâr eden cephey, karşı daha derli toplu olmak imkân. ları az değildir. Üstelik dünya — de- mokrasileri; bütüncül ideolojinin ye Tatmak istediği toplumsal durumun eiddiliğini de bütün genişliğiyle an- lamış bulunmaktadır. Bu. bakımdan Gemokrasiler, —mânevi hazırlıktarını hemen hemen bitirmiş sayılabilir. Fakat, her iki Dünya Harbinde gördüğümüz gibi, baskınlar; çakdaş ilâhli mücadelelerin ana fikri haline gelmiştik. Yarınki kanlı güreşin de böyle başlaması çok — mümkündür. Onun için demokrasiler, eski Roma Cumhuriyetinin böyle durumlardaki hukuk anlayışını / hemen benimsiye- Tek her türlü sürprizlere karşı Zırlıklı bulunmak zorundadırlar. Şim- Giki durumun bütün inceliğini çok iyi anlamış olan milletler, böyle bir yet- kiyi kendi. teşkilâtlarından mutlaka esirgemiyeceklerdir. Bu suretle veri- lecek bir yetki ise kamusal oy ve halk iradesi prensipine hiç bir su- retle aykırı değildir. Bütün dünya, demokrasilerin böyle bir yetkiyle bir kat daha kuvvetlenmesini istemekte elbette haklıdır. göndermeğe - başladı Atlantikten Pasifiğe nakledilecek - Jan “Philippines Sea” adlı uçak ge- misinden ibaret olacaktır. Amerika ile müşterek deniz manevraları Washington, 14 ALA. (AFP) — Bi deşik Amerika, İngiltere ve Kanada donanmalarının müşterek manevra: Jarı bügün başlıyacaktır. — Missouri zırhlısından verilen bir telgrafa göre Amerika deniz birlikleri Viegues A- dasının 150 mil kadar güneyine top- Tanmış. Bulunmaktadır. İngilir - Fransız deniz Mmanevraları sona erdi Londra, 14 (YİRS) — İngiliz ve Fransız donanmalarının Akdenizdeki Manevtaları bugün sona ermiştir. A- MİFAL Mountbatten, — manevralardan son derece nfemnun kaldığını beliri miştir. Pariste ilkbahar modası Paris, 14 (Hususi Büromuzdan) — Parisli terzilerin hazırladıkları” ilk- bahar modelleri dün tephir edilmiş ve fevkalâde ragbet görmüştür. Elbise- lerin bilhassa işlemeleri yerleri ta- mamen Türk motifleriyle süslü bulu. nuyordu. YENİ İSTANBULUN NOTU — Paris Hususl Büromuzdan gönderilen 've dünyada teşhirinden evvel neşre- dilmemesi rica edilen modaya ait fo- yımızda, yanl bu modelleri, bütün dünyada teşhir e- toğrafları dünkü teşkil edilecektir. Bu birlik gimdilik, dildiği gün neşretmiştik. skişei 000 den fazla vatandaş yuvasız ve barınaksız kalmıştır. Eskişehire yardım için yurdun dört Köşesinden gelen giyim eşyası Mmuhtaç vatandaşlarımıza dağıtıldı ve dağıtılacaktır. Buna rağmen Janması gerekli ihtiyaçlar ölçüsüz de- 'necek kadar büyüktür. Bir çok Vatan- daşlar henüz yeter bir giyim ve ku- #amdan mahrum bulunüyorlar. Daha Keniş ölçüde giyim eş gan, kap kacak v ihtiyaç tar. Bundan başka en kısa bir zamanda 2500 den fazla evin yapılmı ve hayati bir zarurettir. Heyetimizin gayesi, bir Eskişehir. felâketzedelerinin ihtiyaç- bu ihtiyaçların karşılanma de- rece ve şafhaları hakkında halkımızı tenvir etmek, diğer taraftan da ya- Pilan yardımların süratle ve tama- Miyle muhtaçların ellerine varmasına ve bilhassa Eskişehirin ev ihtiyacının ayYam, yatak, yor- alre gibi esyaya Çını bugün Petah - Tikvanın Hapotl ta- kımına kargı yapmış ve 8- galip gel “stadyum kalabalık bulunuyordu. söz alan Petah-Tikva Va İlel, “Türk #porcularına “Hoş. geldiniz, demiş ve takım oyuneularının devrede mütemadiyen hücum teşebbüsünü ellerinde tutan Sarı Semeresini & gol a fter güzel 'gutla kaydetmiştir. Gölle beraber a. Çilan Fenerliler sirasiyle M A, Şe'yine 4 Ait vanta kazanmışlardır. bir gol Atabilmişler ve devre vertliler bunu! Hapoelliler ve devrede Hapoelliler oyuna çok a gaha İkinct 'Oolan Cemal ve yemişlerdir. İki gol daha kazanmıslarsa da maçı Fe 3 ERlip bilirmeye Mmuvatfak Cihadın kolu burkularak, maçı terke Mmek mecbüriyetinde kalmış Tiyat kaleci Turana, bi el karşısnında gu kad. Cihat — Murat, Hümi ( a Kısa haberler li Rus casümı dolar karşılığında tahliye New-York, 14 AA Geçen hafta' yapılan casusluktan 15 n Judith Co vaya Sövyet tebaasınd çef de dahil bulunuyordu) 40 bin kefaletle serbest (AFP) — duruşmada hapse mah- Coplon, New-York Federal Mah- kemesinin verdiği 1 sene hapislo beraber Washington Federal Mah- kemesinin 1949 temmuzunda hük- mettiği 40 aydan 10 acneye edecektir. Bilindiği gibi Coplon, memuru bu- Tunduğu Adalet Bakanlığından ba- Za vesikaları çalmıştı. “de, Yugoslavlar rük engelle kaldırdılar Trleste, M AA (Reuter) — Yu. goslav Aakeri İdaresi Trieste böl. gümrük engeller Askeri idare Yugoslavyadan başka memleketle- re Trleste bölgesinden ihracatı ya. Sak etmiştir ni dün kaldırmış- bundan. ba hareket etti 'New-York, 14 ALA, Amerikanın Batı Almanya zek Komiseri John MeCloy bu ge- ardia hava ala: r felâketzedeleri için yardım isteniyor Diyanet İşleri Reisi, memleket halkını yardıma davet etmektedir Eakişehir Fekâletzedeleri Genel Yardım Heyeti aşağıdaki beyannameyi neşretmiştir: Eskişehir felâketzedelerinden büyük kasmı bugün geçlci olarak vagonlara, 've camilere yerleştirilmiş: en kisa yoldan giderilmesine çı maktır. Mümkün olan her vasıta ile Eskişehirin imdadına koşunuz. Bu davetimizin her üniversite, her okul, her banka, her ticarethane ve teşekklil, her aila — erkek, kadın ve çocuklar — tarafından büyük bir ta- halükle karşılanacağından ve herke- #in kudreti nispetinde bu yardıma ko- gacağından eminiz. Yeni bir elbise ve- ya ayakkabi alacağınız, bir. düğün veya eğlenceye katılacağınız, yahut herhangi bir tören veya ziyafet tertip edeceğiniz zaman Eskişehiri düşünü- nüz: Allah yurdumuzu bu gibi felâ- ket ve müsibetlerden korusun. Eskişehir. Felâketzedeleri Genel Yardım Heyeti adına Başkan Diyanet İşleri Retsi Hamdi Akseki izmirdeki faaliyet İzmir, 14 (Hususi — muhabirimiz bildiriyor) — Eskişehir — seylâpze- delerine yardım için bugün Valinin başkanlığında yapılan — toplantı. so- 'nunda bir komite teşekkül etmiştir. Bütün — bankalar, / felâketzedelere yapılacak nakdi yardımları kabul e- decekler Kızılay da ayni ve yiyece- e müteallik eşya maddelerini ma- halline sevkedecektir. Fenerliler Lydya hava meydanında Fener ikinci maçını dün 5-3 kazandı mim, Kamil, Müzdat — Erel, M All, Güreşlerdi son seçimler Dört iklette seçilemiyen güreşcilerin #on müsabakaları dün gece Emirkânda- Ki kampta yapılmıştır. ST kiloda, reko-ü. güreğle memleketi Halii Kaya ka. Temall ” edemiyeceğini — söyliyeri kamptan ayrılmıştır. Fakat Beden T Biyesi Nasuhun bu güzel Jertine karşı: hk kendisini takımla beraber Stokholma götürmeye karar vermiştir. 62 kiloda Nureddin Zaferle - Mehmet Oktav karşılaştılar. 15 dakika — bittt halde hakem “heyeli karar veremediği İçin güreşi 10 dakika daha uzatlılar, By müddet sarfında da her iki güreşci hiç dikları için hakemler uzün uzün görüş: Mmelere mecbur kaldıkları sırada Nüred. Gin Zafer, hakemlere kendininin. serbent güreşçi olduğunu. Mehmet Oktavın ta: kamda kalmasını söyledi. Hakemler giz. İl cereyan eden görüşmelerinden vazge. Çerek Oktavı takıma aldılar &2 kiloda Hüseyin Erkmenle A Yü cel arasındaki Küreş, 15 dakika sonunda Hakemleri — tekrar “uzun — görüşmelere sevketmiştir. Yarım nantten fazla canda n Hakemler bu Ki güreşçinin “bu vından Londra yolu ile — Bonn'a hareket etmiştir. MeCloy perşem- be günü burada müttefik komlayo. 'nu üyeleri ile görüşecektir. Vasati n 14 ALA. (AFP) — Bağılk dairesi istatistiklerine göre, Birleşik Amerikada vasati yaş 67 yi geçmektedir. Dünyanın başka hiçbir yerinde bu kadar uzun yaş ortalaması olmadığı sanılmakta: dır. Bundan sadece bir asır önce Birleşik Amerikada ortalama yaş 40'dan z idi. Yeni İstatistiklerin gösterdiğine göre, hangi yaşta olursa olsun er- keklerde ölüm kadınlara nispette dalma daha fazladır, — kadınların hastalıklara karşı daha çok mu- kavemeti vardır. Lübnan, basını baskı altına alıyor Beyrut, 14 ALA, (Reuter) — Ge- çen hafta içinde Başbakan Riad El Sulh'a yapılan sülkast tepeb- büsü Üzerine Lübnan Parlâmento. su dün fevkalâde ahval kararını ihtiva eden bir kanun kabul etmiş- tir. Bu kanun gereğince gazeteler Kapatılabilmektedir Yazıyı seve çeviren elektronik kalem Michigan, M AL A, (Unitec Press) ” Stiehigan — Üniversitesi palkoloğlarının dün - bildirdikleri- he göre harflerin Üzerine ışık huz B. Millet Meclisinde Topraklandırma tasarısının müzakeresi dün de yine neticelendirilemedi Celsenin devamı müddetince şiddetli münakaşalara sebebiyet veren tasarının yalnız tümü kabul edildi. Maddelerin müzakeresine bugün devam edilecek. Ankara, 14 (Humusl muhabiri bildiriyor) — BMM. bugün de giyi topraklandırma hakkındaki Sayılı kanunun bazı maddelerinin de- #iştirilmesine ve bu kanuna bazı h kümler eklenmesine dair kanun ta- aarısını müzakereye devam etmiştir öz alan TTarım Bakanı Cavit ©- Fal, 1045 yılında bugün mer'i çlan 4753 sayılı kanunun müzake sında “orta işletmeyi” bertaraf eden 17 nçi maddenin aleyhinde bulundu Kunü fakat esas ruh ve prensip iti- bariyle T kanuna ihtiyaç oldu. Kunu / belirtti, göyle devam etti: “An- Cak her kanunda olacağı ve tatbikat- ta anlaşılacağı Üzere 4758 sayılı ka- nunun da müayyen bazı sivri tarat danı görülmüştür. Zamanla hâdiseler bunu gösterdiği içindir ki bu ivri ta- raflarını tashih etmek lüzumu his- sedilmiştir. Bu tashihte ise hâkim o- Jan zihniyet böyle mühim ve hayati bir reformun hukuki bir düzen için- de ve içlümai — muvazene ve adalet hislerine ve kalgelerine uygun ola- rak memlekette İbayal ve ekonomik Ahtiyaçlarının da gözönünde tutulma- m ile daha faydalı ve hayırlı netice- ler vereceği kanaatinden ileri gelmiş- tir. Bundan sonra Cavit Oral, hüküme- tin tatbik ettiği İstihsal — politikası ile yürürlükte olan bu kanun arasın. daki münasebetleri izah etti ve sö- z0 17 inci maddeye getirerek dedi ki: — Çiftçiyi topraklandarma kanu- nunun esprisini ve prensipini zedele- 'yen ve ondan evvelki işlenmiş ve ol- gunlaşmış maddeleri işlemez hale ge- firen 17 nci madde — bü kanunün, ahengini bozmaz, daha vâzıh ve da- ha sarih bir şekli vermek lâzım gel- diği kanaatine varıyoruz. Zira ka- 'nuna sonradan ilâve edilen 17 inci madde olduğu gibi kalacak olursa bu Mmaddenin memleket ziraatinde ya- Tattığı toprağa karşı emniyetsizlik havası devam edecek ve topraktan Münevver de sermaye de haklı ola- Tak kaçacaktır. Bu arada istihsal politikamıza da, şaret eden Bakan, müteakiben orla işletmenin mâna ve mahiyeti hak- Kında gü izahatta bulundü: “Bugün ziraat ilminde iki kere iki dört eder kabilinden küçük, orta ve büyük işletmeler arasında avantajlı durümün hangi işltemenin lehine ol- düğu kati olarak ilmi bir karara bağ- danmış değildir. Ancak bu işletmele- rin gekli ve birinin diğeir aeyhine olarak inkişafı her memleket zira- atinde, — tezahürleriyle — kendisini göstermistir. Bu Üç sistem bazı mem- leketlerde ahenkli yürümüştür. ba- zılarında İse bilhasma sosyal dâvala Fin tazyikı altında küçük işletme te hine tezahlr etmiştir. Tabil. Sövyet Rusyada ve onun peyki olan memle ketlerdeki politik Ve zoraki — toprak reformları bunün dişindadır. Çünkü Sövyet Rusyadaki cebri toprak p: çalaması — dünyanın hiç bir. medeni memleketinde tatbik — edilmemistir. © başka bir flemdir. Komünist âle- minin mezhep tarikati ile demokrat memleketlerin hayat ve insanlık te- JAkkilerinin bağdaşmasına ise imkân tasavvur edilemez. Bununla beraber Sövyet Rusyada dahi - parçalanmış olan küçük arazi işletmecilik bakı- mindan büyük çiflikler haline geti- rilmek siğnseti güdülmektedir. Türkiyeye gelince bizde de bugün- Kü renlite küçük işletmenin kahir bir. ekseriyetini ifade — etmektedir Şimdi 4753 sayılı kanunla büyük iş letmeyi de tamanlen ortadan kaldır. dığimiz. gözönünde tutulursa o Za- man netice gu oluyor. Türkiyede yüz- de 99,5 nisbetinde küçük işletme yüz- de yarım nisbetinde de orta işletme meleri aksettirip harfleri ses ha- line getiren ve bu suretle de köre lere okumak fırsatını veren porta İf elektronik kalem üzerinde a. raştırmalar. İlerlemektedir. — Bir kadın para çantası büyüklüğünde olan kalem, televizyon tübünün de Mmucidi. olan Vladimir Zworyk'in tarafından 3 sene evvel icat olun- muştur. Şimdiye kadar bu kalem- lerden 10 tane yapılmıştır. Bun- lardan 7 si Birleşik Amerikada bu. New-York, M AA (AFP) — New-York Times gazetesine göre, Marshall Planı Fevkalâde Büyük- elçisi Avereli Harriman'ın Now York valiliği için ” demokratların namzedi olması muhtemeldir. Har- riman, Ticaret Bakanı ve İngilte re Büyükelçiliği vazifelerinde bu. Tunmuştur. Endonezya polsi bazı lahıları yakaladı Takarta, T4 A.A. (United Press) Surabaya'dan gelen haberlere göre, Endonezya askeri polisi sa. Yısı bildirilmeyen bir miktar Ho dndalıyı — silah ve cephano taşı: uklarından dolayı tevkif etmiştir Bildirildiğine göre tevkifler En- dönezyalıların Holândalı sivierle meskün bir yere hücumları esna: Sında vuku Bulmuştur. Ele geçiri. den silâhların çoğu otomatiktir Kalıyor demektir. İşte bütün mese- le memleket ziraati için İstihan bi kımından sosyal ve ekonomik ba; kımlardan orta işletmeyi - emniyetle yaşatmak veya yaşatmamak nokta: sında toplanıyor. Cavit Oral, son olarak şunları söy dedi: “Çiftçiyi Topraklandırma Kanunu dünyanın hiç bir tarafında bu şekil- deki bir kanunla gerçekleştirileme- miştir. Her memlekette topraklan- dirma kanunu ile birlikte iç iskân 've kolonizasyon politikası ahenkli ve ayarlı — yürütülmeğe — çalışılmıştır. Vaktiyle Almanyada da, Polonyada da böyle yapılmıştır. Hattâ bu mak- satla bankalar bile kurulmuştur." “Tarım Bakanının bu konuşmasından. sanra geçen celselerde - olduğu gibi Mmülk sahiplerini temsil eden millet- vekilleri ile topraksız çiftçiyi müda- fan edenler arasında şiddetli müna- kaşalar cereyan etti. Neticede tasa- Tının komisyonlara iadesi hakkında- ki iki takrir reye konarak reddedil di ve tasarının tümüne dair müzake- relere son verilerek maddelere geçil- di Maddelerin konuşulması sırasında iki taraf arasındaki anlaşmazlık hâd bir safhaya girdi ve noktal nazarlar arasındaki fark bir fikir ihtilâfi ol- maktan çıkarak söz âlan milletyekil- lerinin şahsiyat yapmalarına ve bir- birleri aleyhinde ağır cümlüler sar- fetmelerine Vesile teşkil etti. Bir ta- rafa göre tasarıdaki maddeler çiftçi- yi topraklandırma prensipini ihlâl e- decek, hattâ tamamen ortadan kaldı- racak mahiyette İdi. Bu nokati na- zarı müdafan edenlerin başında Ali Rıza Arı bulunuyordu. Şevket Raşit Hatipoğlu dün son sözünü söylemiş ol- duğü için bugünkü müzakerelerde hazır. değildi. Diğer tarafa göre ise mer'i kanun topraksız çiftçiyi toprak gahibi edemediği gibi Üstelik mülki- yet hakkını çiğniyen bir kanundu ve yeni tasarı bu adaletsizliği gidermek için kabul edilmeliydi. Bu görüşü savunanların - arasında ÂAhmet Cezaroğlu, Kemal Silivrili ve İtrahlm Arvas bulunuyordu. Bu tarz- Gaki münükaşalar “kamulaştırılacak büyük ve orta arazide — kamulaştır- ma Üişinda kalacak - parçaları arazl Sahibi dilediği gibi seçer.” hükmünü taşıyan maddenin müzakeresi sırasın. da daha çok alevlendi. Birinci müta- Mayı ileri süren milletvekilleri mad- de bu tarzda kabul edildiği takdirde çiftçiyi topraklandırma — prensipinin tahakkuk edemiyeceğini, zira - arazi sahibini bu hükmü İstismar / ederek hiç bir işe yaramıyan toprağı kamu- laştırmaya sevkedeceğini iddin etti- ler. Diğer zümre ise bu ihtimali pek fabil addederek asıl arazi sahibinin toprağın iyi kısmını kendisine ayır- masının âdilâne bir hareket olacağını söylediler. Pakat iş bu kadarla kal- madı. Bu grupu temsil —edenlerden Kemal Silivrili karşı görüşü müdafan edenleri telmih ederek: “Ben bu Mec- listen şüphe ediyorum, meğer aramız- /da kimler de varmiş” 'dedi. — Fakat rka sıralardan yükselen itiraz ses- leri ve Başkan Raif Karadenizin mü- dahalesi üzerine Silivrili - bu sözleri fena bir maksatla söylemediğini t zih mecburiyetinde kaldı. Avrupa Tediye Birliği karşısında İngiltere Londra, 14 ACA. (United Presa) — İngiltere Hükümeti sözcüsü İngütere- nin altın ve gümüş kayıpları karşı Ai teminat altına alındığı takdirde Avrupa Ödeme Birliğini sağlayan her hangi bir plâna iştirake hazır olduğu- nu bildirmiştir. Mütehassıslar Avrupa/ paralarının tam konvertibilitesi imkânlarını ve Marshall Plânına dahil memleketler. de ticari tahditlerin — kaldırılmasını kolaylaştırmayı müzakere etmek tüze. re yakında Pariste toplanacaklardır Sözcü, İngiliz hazinesinin esas iti- bariyle ödeme birliği plânına uyan fakat böyle bir plânın tatbikı neti dünyada sterling kullanılışının azal- ması husüsünda istarla düran — bir plânın bazırlanması işini bitirdiğini ilâve etmiştir yehirinde, Çanakkala ve 'Siyan, Burlar Belü, Bahkesir, Şile. “Kartal, “Atyon Ve Maraşta 1 kilo: *kar kalınlıkları Karsta 32, Karakö- “En düşük 1 afırın altında Karsta Bursa Y 15 Mart 1060 Eskişehire dün 10609 lira yardım toplandı derdir. Dünkü yekün 10600 lira 66 İstanbulda asri fırınlar tesisi Belediyece kabul edildi imizde iki müteşebbi sermayedar 'her biri günde 40-60 bin eke şekilde modern fırınlar Yapılan müracaat Beler gürülmüş ve kendilerine dacak olan Aari Firinin âllmişür. Burada bu senenin ee n ayında İmalkta başlanaz anbul tarafındaki fi ça kereme y e — Tediyece' kurulmasına başlanan Balacı İaki dabrika Ticaret Ofisine devredik. miştir. 'Ofia bir. Polonyalı müteşebblal birlikte bu fırını fanliyete geçirmek üe Turistik gemilerden alınan liman işgal resmi indiriliyor İstanbul Belediyesi türlat gemllerine den alınmakta- olan Belediyeye nit liz Man 'işgal resmini dürtte bire indirme. Re karar vermiştir. 'Harpten sonra şehrimize gelen iki tu- rist gemisi Ttalyada #4 Maltada 1 İnz giliz 'liram ödedikleri halde ilmanımız. da 6TL Jira işgal Tesmi alındığı tetkik- der sonunda 'meydana çıkmıştır. Belediye bu resmi tamamiyle kaldır. ma arzu etmişse de Relediye gelirleri Kanununun buna imkân vermediği an- Jose İturbi'ni Eskişehire yardım konseri Bir müddetten beri yehrimizde bulu- 'nan meşhür virtüos Jöse İturbi. “dün akşam Eminönü Halkevinde, geliri Ba- kişehir felâketzedelerine hasresilmek ü- Pastörize süt fabrikası için hazırlıklar dan germaye husust şahislar Ve Belediye tarafından temin olunacak. koymayı kabul etmişlerdir. Diger ban kalarla müzakereler devam etmekter Yeni verem hastahanesi cumartesi günü açılıyor Bvvelce de yazdığımız Kibi. Yediku dedeki 300 Yataklı verem hastahanesi ö Hümüzdeki Cumartesi günü saat 15 te açılacaktır. Açıış. töreninde Sağlık ve Yedikuledeki beş pavyon, lükse Kidiü- mediği için bir hayli ucuza malolmuş. ya malolduğu Balde, Yedikulede bir yı Tak 1300 Uiraya Çıkarılmıştır. Basın balosu, cumartesi günü akşamı veriliyor ümüzdeki cumartesi akşamı Tak- sim Belediye Gazinosunda verilecek bi Sın Balosunun bütün hazırlıkları bitmiş fir, Bu seneki baloda, şimdiye kadar £8. Satılacak gayet zengin bir piyango Tırlanmıştır. Balonun eklence kısmı Ve saz sanatkârları güzel bir program Tertiplemişlerdir. Tebrik ve tâöziye telgraflarında yüzde 50 tenzilât PATIT. Genel Müdürlüğü 15 marttan iüibaren çok adresli, nişan, nikâh. va düğün Kibi toplantılara davet veya teb Yüzde S0 tenzilât yapılmasını kabul ve Bütün merkezlere tümim etmiştir. Emniyet — memurları sanatoryumu nisanda açılıyor yum tesisine karar verilmiş. ve Üskü. Kelirilmesi için yapılmakta Olan tadılat Denizyollarının Van işletmesi genişletiliyor Devlet Denlayolları Umum — Müdürlü- Sermiştir. 'Memurlar “için lojmanlar yaz Maacak, Tatvan ve Bitle vapurlarınıa lerinde yeniden iki dakele daha tesin e İstanbul - Londra asfaltının başlangıcı ne halde 1de Londra - İstanbul aafaltı madadır. Şimdilik. Bulgaristan n memlekellerdem geçtiği İçin pek 3- dir. LAKIR üerde, burası'en ge.