11 Mayıs 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

11 Mayıs 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 11 Mayıs 1950 S İ NE M A Türkiye için ihmal edilemiyecek bir propaganda unsuru : Shepard gitti Artist, gider ayak, memleketimiz için oldukça ehemmiyetli haberler verdi : Elaine “Bir Amerikan film şirketi, İstanbulda film çe Türkiye hakkında geniş mikyasta neşriyata hazırlanıyorlar' BUNDAN tam bir buçuk yıl önce Amerikan Hava Ordusu subayla. rından Albay Hartman, Türk hava: cılarının eğitimlerinde öğretmen ol: Fak Vazife almış Ve memleketimize gelmiştir. Albayın — memleketimiz: ziyareti Türk efkârı umumiyesini ge- niş ölçüde ilgilendirmemişti. Fakat kendisinden bir müddet sonra İstan. bula gelen karısı, sevimli sinema yıl. di Mrs. Elaine — Shepard'ın gelişi her tarafta büyük alâka uyandırdı, Türk gazeteleri ondan mühtelif. ve silelerle bahsettiler. — Mrs. Shepard, gerçi Amerikanın sinema muhitinde birinci sınıf bir yıldız olarak tanın: miş değildi. Fakat Türkiyeye gelir gelmez, girdiği — muhitlerde kendini Büzelliği, zekâsı ve hattâ muzipliğiy le hemen herkese sevdirdi. Hele 1 gelli fakir talebelerin menfaatine ter fiplenen baloda — bilili canla başla uğraşması, talebelere yardım edebil- mek için öpücüğünü müzayedeye ko. yarak onlara yalnız bu şekilde 4500 lira temin etmesi, kendisini tanıyan 've tanımıyan herkesin - sempatisini kazandırdı. Mrs. Shepard'ın Türkiye için yaptığı hizmetlerin gizli kalmış tarafları da vardır. - Onunla, İstan. bulda geçirdiği son gün olan geçen pazar günü Park Otelde YENİ 18- 'TANBUL adına bir konuşma yapar- ken bana bunu açıklıyarak dedi ki: — “Washingtona —son — gidişimde Mrs. Trumanın evinde bir yemeğe davetliydim. Misafirlerle konuşurken İstanbulda, Boğaziçinde bir evimiz olduğunu söylediğim zaman, sanki bir masal dinlemeye hazırlanan ço- cuklar gibi hepsi etrafımı sardılar, asrarla, anlatmamı, kendilerine İstan- buldan bahsetmemi İstediler. Onlara uzun uzün İstanbulun eşsiz güzellik- lerinden bahsettim. Misafirlerin ara- sında bulunan bazı büyük gazete ve mecmua sahipleri Türkiye hakkında benden yazı Ve resim istediler. Bura- ya avdetimde yüzlerce resim aldım. Şimdi bu resimleri Amerikanın, isim- derini henüz — bildirmiyeceğim ama, hepinizin tanıdığı büyük mecmuala- Jarında çıkacak. Amerikada Türkiyeye karşı tasav vur edemiyeceğiniz büyük bir alâka var. Her önüme çıkan bana memle- ketiniz hakkında sual sordu. Türkiye fle bir çok —Amerikan iş adamları mürlasebet tesis etmek istiyor. Size enteresan bir haber de vere- yim, Amerikan film şirketleri İstan- bulda bir film çevirmek arzusunda- dır. Bu mesele etrafında aralarında görüşmeler cereyan etmektedir. Fi- kir, Holivutta büyük bir alâka top- Jadı. 'Bana İstanbulda bir film çevir- me imkânına dair sualler sordular. Kendilerine, dünyanın hiç bir tara- fında İstatnbul gibi eşsiz tabil dekora sahip bir yer bulamıyacaklarını söy- dedim. Yakında hava vaziyetleri ve diğer şartlar hakkında tetkiklerde bulunmak Üzere bir heyet şehrimize gelecektir.” (*) Bundan sonra Türkiyedeki bir bu- çuk senelik ikametinden edindiği in- tibalardan bahseden — sevimli artist dedi «ki: — “Kocamla benim intibam şudur Ki Türk, candan bir dost, zekt bir misafirperverdir. — Misafirperverliği, hiç bir millet bu kadar ileri götür- memiştir. Bakın bunu size, başıma gelen bir hâdise ile canlandırayım: Ankaraya gittiğim bir seferde edin- diğim dostlardan biri, benim havyar sevdiğimi öğrenmiş, — İstanbula dö- 'nerken trene kocaman bir kutu ha yar getirdi. Büyük miktarda havyarı hiç bir zaman bir arada görmemiş- tim, Çok sevmeme rağmen bol ye- meye de alışkın değilim. O gün o kadar havyar yedim ki, hastalandım. Türkün misafirperverliği beni hasta edecek kadar ileriydi. İçel Valisi de, balolarına iştiraki- mi, beni fahri hemşerileri ilân et- mekle mükâfatlandırdı ve beni İçele davet etti. Bu nazik hareketi de hiç unutmıyacağım. — Hoşunuza giden başka şeyler oldu mu? — “Yoğurtçuların — omuzlarından sarkıttıkları tablalarla sokakta ba- #ıra bağıra dolaşmalarına bayılıyo- Rakı denilen içkiden bir kere Can- h Balıkta içtim. Hoşuma gitmedi de- Eil. Fakat hayatımda bu kadar sar- hoş olduğumu hatırlamıyorum. O ge- ce saatlerce çengiler gibi çiftetelli oynadım. Türk halk dansları burada '€n çok hoşuma giden şey oldu. Her ittiğim yerde onları oynattım. Bu danslardaki kıyafetlerin hepsini al- dım. Amerikaya götürüyorum. Orada maskeli balolarda giyip sükse yapa- cağım! Size şunu katiyetle Idia ede- bilirim ki,“Türk halk dansları, İspan- 'yol danslariyle beraber dünyanın en iyi danslarıdır. Kapalıçarşıda çok enteresan anti- kalar buldum. Bir mangal aldım. O- 'nu Amerikadaki evimin en mutena yerine yerleştireceğim. Yazın içine içek koyacağım.” Bundan sonra Mrs. Shepard biraz da siyasetten bahsetti. — Seçimlerin neticesini müthiş merak ettiğini, sa- fahatı Amerikadan takip edeceğini söyledi ve dedi. ki: — “Türkiyeyi çok, ama pek çok irecek — Amerikanın büyük mecmvaları, Öğrendiğimize göre İstan- bulda bir filim çevirmek yapıp yapıp bir kaç ay sonra memle- ketinize tekrar geleceğim ve o zaman her tarafı karış karış dolaşacağım. alâkalanan Amerikan şirketi United sevdim. İstanbul beni teshir etti. Ne Artist'tir. | PS 1 S M Şeytanın İUGÜNLERDE Pariste herkes, bir- birine REne Clair'in son filmini görüp görmediğini soruyor. Eğer bir vasıtanız yoksa, “Madeleine” sinema- sıhda yer bülmak oldukça Tüşkül. dür; gişenin önündeki halk toplulu: Ku kaldırımın nihayetine kadar uza- Tup gidiyor. Acaba bütün bu zahmet- lere değer mi? “La benut€ du diable-Şeytanın Gü- Zelliği” adlı film, —güya bir Faust filmidir; fakat mevzu çok değiştiril mişitir. Filmi — seyrederken kızma: mak istiyorsanız, sinemaya - girme den evvel Göthe ve — Gounod'nün Faust'unu unutun; Thomas. Mann'ın Faust'u ise, mevzu bahis bile olamaz. Ren€ Ciair'in Favst'u her zamankin- den daha zeki, genç bir âşıktir-bir ne vi Romco denilebilir, fakat Jülyetsiz bir. Romeo. Filmde Gretchen çok az gözükü- yor; Göthe'nin — Gretehen'i ile tek Müşterek noktası güzelliğidir. Zira 'ne çocuğu oluyor, ne de del Zun sarı saçları da yök. Esmer, ne eli bir mahlük Hakikaten — enteresan, hattâ bazı yerlerinde eğlenceli bir film, fakat daha fazla değil. Gençliğin hürülgü, yaşama aşkı, velhasıl baştan sona kadar gençliğin hâkim olduğu bi film. Nazarı dikkatı çeken bir nok: ta bu “gençlik” filminin Pransa gi bi bir memleketten çıkmış olması- dır. Çünkü bügüne kadar “gençlik dini,, nin vâizi Amerika olarak ta- Rınmaktaydı. Yeni dünyadaki insan- lar dalma genc, güzel, neşeli ve ha- reketlidirler-daha iyi ve güzel olmak BKTÜBU ı . l l .v. için her şeyi tecrübe ederler. Halbu- ki Fransada ise aksinedir: gençlik devrini geçirmiş kadınların güzelliği takdir edilir. Yalnız Fransada insan- lar, olgun kimselere has bir anlayış Ja yemek Ve içmenin zevkini bilirler ve yalnız Fransada genç, güzel revü artistleriyle değil, diğer aktrislerle alâkadar olurla Bir kaç haftadan beri “Notre siecle A 50 ans- Asrımız elli yaşında,, adlı bir film oynamakta. Aslında bir çok haftalık dünya havadislerinin monta- Jından meydana getirilen bu filmin yazıları Jean Coctemu, Marcel Achard gibi tanınmış mühtürrirler tarafından yazılmıştır. Halk, sinemanın önünde toplanarak — vitrindeki — reklâmları zevkle seyrediyor; bakılmıyacak gibi değil ki! Vitrin dekorasyonları çok eski zamanlara ait eşyalardan mü- rekkeptir; meselâ 1905 den kalma bir. gramofon, — 1908-1910 senesinin moda olan şapkaları, 1912 nin tele- fonu, eski aile fotograf albümleri, o Zam-nın afişleri, v.&.. Her şey eski- Parisin meşhur aktörlerinden Hen- vi Bernstein da maziye — dönmekte. 1938 de Valentine Tesiier ve Cinud Dupalr ile birlikte oynadığı “Le Vo- yage-Seyahat” adlı piyesi tekrarlı- yor. Zamanında hissi, güzel bir piyes- ti, fakat bugün kıymeti daha az. Or- ta derecedeki piyesler ne yazık ki, iyi aktörlerden daha evvel ihtiyarlı. *“Thdatre de Paris, de Jan Kiepura ve Martha Eggerthin baş rolünü oy- Büzün 75 yaşını an Colette'in gençliğinde alınmış bir resmi nadıkları “Çardaşfürstin Klepura, eski sesini kay her ikisi de Viyana aksaniyle fransızca konuşuyorlar. Operetin sah. ama pek tatmin edici nereden gelip nereye gittiğini yen bir halk kalabalığiyli gaynihtiyari Siz, fakat mesut dolaşıyor rastladığım genç bir n Pariste landığını sordum. olduğumu başka bir oldukca fena bir dolu, İnsan akışa katılıp gaye- fakat her Alman üniversi. olmaktan hoş: 'Vallahi niçin Pa. liya/ malolmuş, men bir zevksizlik hâkim! liler bu zevksizliğe lâkayd kaimamış görünüyorlar-zira tiyatro Enterasan Louls Jouvet'nin Mollöre'in bizzat kendisi oynuyor ve karakterin menfi tesirini azaltmaya çenlerde Jouvet ile y bilmiyorum olan diğer bir ayabileceğimi vap verdi. unları ilâve et 'Dünyanın her köşesinde yanlız Pariste d Burada herkesin başka bir karakteri buradaki gençler her yerde olduğundan daha güzel, d #i mi MWmon gayret ediyor konuştum. temsil edildiği gibi nefret uyandıran olmasaydı, kadar tanınmazdı. bi entere bugün bu bir. düşünüş Dünyanın dikkatini üzerinde toplayan Amerikada neler oluyor ? Amerikayı on kişi kurtarabilir Bu yazılar, “soğuk - harbi Harry Truman'ın “görünmiyen” hükümetinin içyüzüdür. Bu hükümet, idare etmekte ve harp kızışınca, Amerikan milletini korumak tedbirlerini almaktadır. Bu hükümetin ne dereceye kadar vazifesini başardığını aşağıdaki yazılardan öğreneceksiniz. AANERİKANIN emniyeti, bugün on kişinin elindedir. Bu on kişi, Ame- rikanın “Soğuk Harp” ini Mare et mektedir. 1947 de Kongre gayet mühim fa- kat pek az kimse tarafından anlaşı. labilen bir kanun çıkardı. Bu kanu- nün bir kısmı, bütün silâhlı kuvvet- leri Müdafaa Bakanlığı altında top- ladı. Bunun hakkında bir çok JAflar ortada dolaştı durdu. Bu kanunun daha mühim olan diğer kısmı Soğuk Harp Hükümetini kurdu. Ne © za- man, ne de ondan sonra bunun hak- kanda hiç bir şey söylenmedi. İkiğci Dünya Harbindeki acı tec rübelerimiz, 1947 Milli Savunma Ka: nunu adındaki bu kanunun yapılma- Na sebep oldu. Esas fikir. şudur: Gelecek sefer, eğer bir “gelecek se- fer” daha olursa, harple, derhal ken memleketimizde karşılaşacağız. Ha: zırlanmaya vaktimiz olmıyacak. Za- ten hazır bulunacağız. Milli Emniyet Kanunu, Birleşik — Devletleri dalma harbe hazır bir halde bulundurmak için bir plân meydana — getirmiştir. dir. Asıl işin kötüsü, mutlak surette muvaffak olması gereken bu. plân, #imdilik pek fazla bir başarı kazan- mış değildir. En mühim sebeplerden Biri, halkın anlayış eksikliğidir. A- şağıda bahsedilen — on kişi, Soğuk Harbin en ileri gelen şahsiyetleridir. 1 — Soğuk Harp Başkomutanlığı: Yeni Milli Savunma Konseyi beş kişlden mürekkep kabine üstü bir teşekküldür. Bir tek vazifesi vardır. Birleşik Devletlerin emniyeti ve aa- vunması, Başkan — Truman, diğer cumhurbaşkanlarının, bu — teşekküll olmadan — nasıl iş görebildiklerine hayret ettiğini söylüyor. Mülli Emniyet Konseyinin buşkanı bizzat Truman'dır. Diğer dalmi âza- lar: Cumhurbaşkanı — Yardımcısı, Diş İşleri Bakanı, — Milli Savunma Bakanı ve Millt Savunma Kavnakları Teşkilât Başkanıdır. Bu konseyi en çok meşgul eden bir sual şudur ? — Düşman ne derece kuvvetlidi: Milli Savunma Konseyinin gözleri ve.kulakları Merkez İstihbarat Dal- residir. Vazifesi, Amerikanın düşma- ni olan memleketlerin sırlarını öğ” renmektir. MLDanin gizli ajanları, bütün demir perde arkası memleket- lerde faaliyettedir. Mülli İstihbarat Dairesinin Başkanı “Tuğamiral Rosgoe H. Hillenkoetter'- dir. Bu dairenin diğer Azaları eski 0.S.S. (Stratejik Servisler Teşkilâtı- Amerikan İstihbaratının bir şubesi) Üyeleri, Ordu Ve Bahriye istihbarat memurları Ve itina ile yetiştirilmiş yabancı afanlardan ibarettir. Şimdilik Mİ.D. pek fazla bir mu- ffakıyet elde etmiş değildir. Aşa- #hda bundan tekrar bahsedeceğiz. 8 — Birleşik Devletler ne kadar küvvetildir? İkinci Dünya Harbindeki acı tec- rübelerimizden anladık ki, kendi kuv- vetimizi, en son insan Ve makineye kadar, harfi harfine bilmemiz ve ona göre harbe hazırlanmamız cizemdir. Yeni Milli Savunma Kaynakları işini Üzerine almıştır. Şimdi hazırıanmak- ta olan seferberlik mevzuatına göre, eker düşman hücum ederse, memle- ket bir gece zarfında harp içinde ©- Jacaktır. Sulh malları İstihsali bir tek emirle durdurulacak, flatlar ve kiralar tesbit edilecek, vergiler çok fazla yükseltilecek ve bir iş kanunu meriyete girecektir. Mülli Savunma Konseyi; gibi, Müli avunma Kaynakları — Teşkilâtı da kabine ayarında bir dairedir. Azala- rının çoğu kabine âzalarıdır. Daimi bir âza kadrosu vardır. Bir cok Wa- ahington — müşahitlerine göre, Müli Savunma Kaynakları Teşkilâtı, çok mühim olan bu vazifesinde tembel ve ağır davranmaktadır 4 — Atom silâhları: Rusyanın da elinde atom silâhları bulunmasına rağmen, Birleşik Dev letler işe daha önce başlamıştır. ve elinde daha büyük bir stok bulundur maktadır. Atom Enerjisi Komisyo- nuna yapılan tebliğ ve siparişler ne- ticesinde bu stok daha — artacaktır Bir yandan da, aynı derecede kor- kunç ve tesirli bir silâh olan Hidro- jen Bombası üzerinde de çalışılmak- tadır. Yeni bir Atom Enerjisi, Ko: misyonu Başkanı seçilmedikçe, A.E. K. üyesi Summer Pike, atom İşleri başkanıdır. 5 — Kara, Deniz, Hava huvvet- deri 1947 de, yeni bir — kabine Azası, Müli Savunma Bakanı Üç askeri kuv vetin idaresini eline aldı. Bu Bakan- hüa ayrılan tahsisat, bütçeden her- New-York Tabii İlimler Müzesinde Dünya Dansları Nevw-Yotk — Tabil İlimler Müzesi tarafından tanzim edilen seri halin- de programların bir neticesi olarak dünyanın mühtelif — kısımlarına ait dansların yapılmasına imkân sağlan- mıştir. Tanzim edilen programlara 'nazaran Afrika dansları Peari Pri: müz; Wasantha Singh ve Lakshimi eski Hint danaları; Kolya ve Vinya Rus dansları; Katya Delakova, Fred Berk ve Kumpanyası Avrupa, Ame- rikan ve Yakın Şark dansları, Uday Shankar ve kumpanyası Hindu dans- darı; Mara / Gambodian ve Siyam dansları; Meri ve Myra Kinch an'a- 'nevi etnik şekillere istinat eden mo- dern dansları yapmaktadırlı Yazan : - Proctov Mellguist Amerikayı kurtarabilecek on kişinin be Pakistan Başbakanı Li yakat Ali Hanla beraber hangi bir teşkilât için ayrılan mik- tardan fazladır. 14 milyar Colar o- lan bu meblâğı, yeni bakan idare et mektedir. Soğuk Harp, şayet ısınma- ya başlarsa, bu kocaman rakam da- ha da. yükselecektir. 6 — Yeni silâhların araştırılması: Washington D.C.nin Pentagon bi- nasında, iyi muhafaza edilmiş olan bir dairede, yeni Araştırma ve İn- kişaf Dairesi, 500 -—milyon dolarlık, silâh araştırma İşlerine devam et mektedir. Araştırma ve İnkişaf Da- iresi Başkanı Willlam Webster'in en büyük projesi üzaktan idare edilen mermilerdir. Aymı zamanda, yeni ra- darlı bomba nişangâhları, Üstün-yük- Sek süratli denizaltıların üzerinde de çalışılmaktadır. Yakında, hayret verici yeni silâhların meydana çıka- cağı hakkında bazı — söylentiler ol- muştur. Fakat bir hayli tenkid de ortada dolaşmaktadır. Harward üni- yersitesi Rektörü Dr. James B. Co- nant, “bir çok mühim kararların a: lındığını... fakat bepsinin kıymetinin hakkiyle tâyin edilmediğini..” söye lüyor. 7 — Silâh imalât: Halen Amerikada, dünya- tarihin- de benzeri görülmemiş en derin ve '€n ince iktisadi tetkikler yapılmak- tadır. Bu tetkik ve incelemeler bit- tikten sonra, Cephane İmalât Daire- si Başkanı Hubert E. Howard'ın © linde, Birleşik — Devletlerde mevcut bütün fabrikaların âlet ve kabiliyet- lerini gösteren malümat hazır bulu- nacaktır. Fakat Howard ve arkadaş- darı fabrikaların — bugünkü dağılış şeklinden şikâyetçidir. Meselâ, ba- zan bir tek fabrika, — muayyen bir kimyevi maddeyi tek başına imal et- mektedir. Aynı maddeyi imal eden başka fabrikalar — mevcut değildir. Halen bu durumda olan 30 fabrika vardır. Bir tek bomba, muayyen bir maddenin imalâtını tamamiyle orta- dan kaldırabilir. 8 — Sıcak harp Başkomutanlığı: 1947 yılında, kongre, harp zama- ni Müşterek Genel Kurmay Heyetini hükümetin dalmi bir — kısmı tayin etti. Geçen sene de, kongre, bü he yete bir başkan tâyin etti: Başkan Truman bu vazifeyi General Omar N. Bradley'e verdi. Müşterek Genel Kurmay Heyeti, nerede atom silâh- larının hazır bulundurulacağına, ne rede denizaltı karakol kordonu ve nerelerde radar ihbar şebekeleri ku- rulacağına karar. vermektedir. Bu heyetin elinde 1950 yılı şerattine u- yan harp plânları mövcuttur, fakat gözü daima ilerde, 1952 yılında, hat- tA daha sonralarında, Rusların atom stoklarının kâfi — miktara Yükselip simdiki harp plânlarını akim kılaca. Bi günlerdedir Soğuk harp vazifelerinden şimdi- ye kadar bahsettiğimiz sekiz tanesi yenidir. Aşağıdaki iki tanesi ise çok eskiden kurulmuştur 9 — Diplomatik silâhlar: Dişişleri Bakanlığının esas vazife- si, Birleşik Devletlerin emniyet ve savunmasıdır. Fakat Dişişleri Baka- ni Dean Achenson, aynı — zamanda Milli Savunma — Konseyi #zasıdır. Başkan Truman bulunmadığı zaman, Achenson onun yerine vekâlet eder 10 — Soğuk harbin masrafları * Bütçe Müdürü Prederiek J. Law ton'un vazifesi, soğuk harbin mas- raflarını hesaplamaktır. — Amerikan tarihinde bu derece masraflı bir sulh- zamanı teşkilâtı görülmemiştir. Milli Savunma Konseyinin uzun müddet devam eden plânlar hazırlıyamama- sı Bütçe Müdürlüğüne güçlükler çı karmaktadır İşte Amerikanın soğuk harp hükü- meti! Kâğıt üzerinde mükemmel bir tesir birakıyor.. İyi kararlaştırılmış, kabiliyetli bir teşkilâk, bir tek eksik veya aksayan tarafi Yok. Fakat iş ameli sahaya dökülünce Vaziyet de 'm Üç sehe — zarfında iki mühim tehlike ortaya çıkmıştır. Birinci tehlike: Soğuk harp, meka- nizmasının kendisindedir. Bu teşkilât Jafla anlatılınca mükemmelniiş his- #ini veriyor, fakat henliz tamamlanı- miş ve eksiksiz bir bütün haline ge tirilmiş değildir. Makinesi ve benzi- ni olup da şoförü bulunmavan bir otomobile benziyor. İşte bir kaç mi- aal: Mülli Savunma Konseyi, daha he nüz, bütün diğer plânları içine ala- bilecek ve uzun bir müddet için ha- Zırlangış bir savunma plânı meydar 'na getirmiş değildir. Milli Savunma Kaynakları 'Teşki- Atının, 15 aralık 1048 — tarihinden geçenlerde W. Stuart Symington'un tâyinine kadar geçen müddet zar. fında, bir dalmi başkanı mevcut dem Bildi Kısacık ömrü boyunca, Araştırma ve İnkişaf Dairesi, üç başkan değiş. tirmiştir. Atom Enerjisi“ Komitesi Daimi Başkanı David Lillenthal'ı gubat ax yında kaybetmiştir. Henüz yeni bir başkan tâyin edilmiş değildir. Merkez İstihbarat Dalresi en bür yük vazifesini becerememiş, Rusya- nn atom. programını hesaplıyama- mıştır. Bunu hesaplamak tabil çok Büçtür, fakat Rusyanın atom bomba. &ı İstihbarat Dalresine mükemmel bir emrivâki yapmıştır. Mülli Savunma Konseyinin iyi ta- raflarını da söylemek lâzımdır. İki yıl evvel Rusyaya karşı Almanyada Berlin hava nakliyatını yapmak, ge- çen yıl da Yugoslavya'da Mareşal Titoya yardım etmek suretiyle ver- diği kararlarla âcil vaziyetleri kar- gılamaya muvaffak- olabilmiştir. İkinci tehlike: Gizli çalışmaya te- mayüldür. Bütçe Müdürlüğü hariç olmak ü- zere on soğuk harp, vazifesinden 9 u esas itibariyle gizli vazifedir. Yapı: lan işlerin, düşmanlardan gizlenmesi gerekmektedir. Sır - Hürriyet: Fakat işin kötü ta- rafı, Amerikanın savunma tedbirleri nin aynı zamanda Amerikan halkın. dan da gizlenmiş olmasıdır. Bu şe- kilde bir hareket, demokrasi için çok tehlikelidir. Gizli iş görmek ve hür- riyet beraber yürüyemez. Bu iki tehlikeye karşı ne pilabi- dir İlk tehlike gayet barizdir ve ted- biri. herhalde hazırlanmaktadır. A- 'tom Enerjisi Komisyonu ve Müli S: vunma Kaynakları Dairelerine derhal birer başkan getirilmelidir. Millt Sa- vunma Kaynakları Teşkilâtı, insan ve endüstri seferberliği, ham madde stoku, atom bombasına karşı gehir müdafaası, endüstri ve hükümet teş- kilât dağıtımı hususundaki harp ha- Zırlıkları ve seferberlik programına devam etmelidir. Merkez İstihbarat Dairesi kuvvetlendirilmelidir. İkinci tehlike ile mücadele etmek daha güçtür. Hem Amerikan halkına, olan biteni anlatmak, hem de mesele- yi düşmanlardan gizlemek mümkün değildir. Fakat, bu gizli Iş görme ve serbestiyeti sekteye uğratma tema- yülü hakkında bir şeyler yapılabilim. Umumiyetle iş adamları ve müs- tahsillerden meydana — gelmiş olan İktisadi Tekâmdi Komitesi, bu me- sele hakkında en çok endişeye düşen teşkilâttir. — Geçenlerde bu. komite gayet makül bir kaç tavsiyede bu- lunmuştu. İVİLLER İÇİN 1Ş İktisadi Tekâmül Komitesi ne gibi tavsiyelerde bulunmuştu? İk önce, soğuk harp teşkilâtında sivillerin dühiyetini artırmak lazımdır. Askeri gahislar değil siviller, mahremiyet ve Bizli iş görmenin ne dereceye kadar vardırılacağına — karar — vermelidir. onra, Cumhur Başkamı, Milli Savun- ma Konseyi için kabine ayarında, 'Üç tane yeni, tam mesaili âza tâyin etemelidir. Bunlardan biri halkı tem- sil etmelidir. Bu âzanın vazifesi, em. niyet ve savunma bakımından, halkı, soğuk harbin gidişatından haberdar etmek olacaktır Amerikanın soğuk harp kükümeti daha yeni ve tecrübesizdir. Gizli ça- lışması biraz da elzemdir. Mühim olan nokta, bu gizli çalışması hangi reküiğidir Ekseri Amerikalılar mümkün - ol- duğu kadar fazla malümat elde et- mek istiyorlar. Demokrasinin kuvve- U dalma, serbest çalışan serbest in. sanlara dayanmıştır. Bu 8e ostiyeti ve bü küvveti aarsma”'an. çah bu on kişinin en büyük ve en mesuliyetidir. Kongrenin ve hal da ayrı ayrı Vazifeleri vardır. Onların vazifeleri de bu yeni mekn: iyi çalışmasını temin etinektir, Çeviren : Filik KARABEY