12 Ağustos 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

12 Ağustos 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

Sayfa 1 YENİ İSTANBUL 12 Ağustos 1980 Bir semt güzeli nasıl seçildi ? — Büyükadada cereyaneden enteresan güzellik müsabakası | korktuğu BİLMEM hç vepurda Cüân giderken rastladınız mi? Adaların, / daha doğrusu Büyükadanın bir “Pandis- Panya” gazetesi vardır. Gerçi bu U- Bir halk arasında, uydurma havadis. Jer yazan muhayyel bir gazetenin la. midir, Fakat bahsettiğim gazete mu- değüi. Hem öyle uydurma gey- ler de yazmıyor. Sadece Büyükada “Haute #ocistö” (1) sinin dedikodu. Jdarından bahsediyor. Bunu yaparken | için içine Bazan uydurmasyon geyler . Ge katıyor tabil. Fakat mazur göre- Tira; hâdiseleri süslemek lâzım I. 'Her ne ie, maksndım size bu g- İ zetenin reklâmını yapmak — değil Bahsetmek istediğim gey, “Pandis- panya” gazetesinin Büyükadada t Üp etmiş olduğu “Güzellik müsaba- ( kanı"'dır. | 'Geçen hafta içerisinde bir. gece Büyükadada "Yeşilada Kulübü”. ta. bir eöilen yere gitmiştim. Kulübün Zevkle ve bir bohem Üslübu ile dö. genmiş ufak bir bar salanu var. Bir Ge çamlar, çiçekler ve kamelyaların | Süzlenmiş bahçesi, — Bahçedeki ten- yirat da bahse değer: Her tarafı ay- Gınlatan beyaz bir ışık burada / hiç ok. Yer yer çiçeklerin arasına yer- Teştirlmiş kırmızı, yeşli fenerler ha- vayı romantikleştiren renkler Gağı tıyor, | 'İşte bu dönük fakat mcak renkli bahçede o gece bir fevkalkdelik sez. Gim. Bütün masalar dolmuştu. Pikap a çalıyordu. Fakat hiç kimse dan. Selmiyor, herkes bir piste bir de o Sün kenarına dizilmiş İskemlelefde Oturan kadınlı erkekli bir grupa bü- Yük Bir merak ve Sabırmzlıkla ba- kiyor. Mikrofonun başında mütemadiyen Konuşan ve espriler yapmaya çalışan (1) epiker, meseleyi halletmeme yar- Gim ettir | 'Pandispanya” gazetesi — Büyüka- | Gada kadınlar ve erkekler arasında bir güzellik müsabakası tertip etmiş. Münsbakaya adanın bütün güzelleri iştirak etmemiş, amma gazetede ilân eöllen namzetler, 80 u buluyormuş. Bunların arasında ilk eliminasyon apılmış. Bu dlik eliminsayonun 71 Si olduğunu anlamadım. Söylenene Bakılırsa okuyucuların mektuplarına istinaden yapmışlar. İşte gimdi, eliminasyon — neticesin. de finale kalan — küraliçe ve / kıral Ramzetleri —hem de Jüri önünde— yarışacaklardı. On bir kişilik Jüri, Toplama bir heyet değildi. Araların. d Goktorlar, Halit Fahri Ozansoy Bibi tanınmış edipler, artistler, re: #amlar, terziler ve İstanbulun tanın. mip hanımları da vardı. aat 2730 da müsabakaya girecek clan kıral namzetlerinin hepsi bah. çede bulunuyordu. - Fakat kıraliçe Bamzetlerinin bir tanesi henliz orta- lıkta yoktu. Halbuki lân edildiğine göre Müsabakanın saat 22 de baş- Taması Jâzımmış. - Tertip heyeti bu namzete her halde çok kıymet veri. Kıraliçe namzedi. ortaya çıkmakta - nazlanınca. bin müşkülâtla müsabakaya — Jürinin ! karşısında sıralanış — Kıral namzedi, annesinden için sokulabildi Abdi. İPEKÇİ 'yor ki, müsabaka bir türlü başlamı- Yor, #plker yaptığı espriler ve çal Gığı plâklarla halki oyalamağa çalı. Şiyor. Fakat sabirsizlik - başlamiştı. Beyirellerin merakına mükabil nam- derin heyecanı gittikçe artmakta İdi. Önümde oturan kıraliçe namzet. derinin halini gördükçe içim kis / gülüyordum. Kimi belli etmemek için sık kabalar atıyor, kimi maki; iyle beğ Bir tuvalete gidiyor, kimi de heyeca- nın verdiği Ürpermeyi gizlemek için ırkasına sarılıyordu. Baat 23.. mahut kırsliçe namzedil hAlâ gözükmedi. Artık tertip heyeti- nin de aabrı tükenmiş olacak ki mü- Asbakayı başlatmaya karar verdi. Bvvelü — kiraliçe — seçilecekti. — Bi yük kâğıtlara yazılmış numaralar namzetlere dağıtıldı ve sırtlarına 18- Relendi. Mikrofonda ilân edildiğine göre namzetler, önünde Jürinin bu- Tunduğu pistte dansedeceklerdi. Fa- kat kavalyelerinin kırâ namzetlerin. den biri olmam yasaktı. Bu yasağa üiğer erkekler çok memnun oldular. Öyle ya, bu anyede kendilerine kıra- İlçe mamzetleri ile dansetmek ganmı verilmişti. Jürl yerini aldı, pist ayaınlatıldı, namzetler kavalyolerini seçti. Tam apiker - müsabakanın — büşlyacağını bildirecekti ki kapının önünde bir kaynaşma oldu. Bir santtir beklen- mekte olan sön kiraliçe namzedi gel mişti. Hakikaten beklenmeğe değer bir namzetmiş. Kumral saçları, kah. verengi parlak gözleri, pembe yanak. darı ve ucu kalkık ufak burnü — ile çok girin yüzlü bir kızdı. Bu kadar gecikmesinin sebebini merak ediyor- Güm. Sonradan — öğrendiğime göre, Mmüsabakanın ciddiyetinden şiiphe e- diyormuş, esasen namzetliği haberi Oolmadan ilân edilmiş. O gece bir kaç Saat tereddüt ettikten sanra nihayet annesi ile beraber gelmeğe — kazar| Yermiş. Derhâl öna a bir numara tedarik ettiler. Spiker müsabakanın başladı. Şani İlân etti, çiftler plate çıktılar; tangonun temposuna uyarak dönme- Be başladılar. Jürt pistin yalnız bir kenarında yer almıştı. Namzetler kenâilerini on! ra gösterebilmek için hepsi de bul Közede dansetmek İstiyorlar, böylece çök komik bir durum hâsıl ölüyor- 'du. Çünkü bütün çiftler pistia yalnız bir köşesine yığılıp kalmıştı. Müte. madiyen birbirlerine çarpıp duruyor. Jardı! Tangoları sambalar takip etti. Nihayet kavalyelere pisti terketme- leri bildirildi. Şimdi kıraliçe namzet- leri fürinin karşısında idiler, İskem. deler mıralardı, ve namzetler fürinin önünde oturdular. Bütün meraklılar kendilerini seyretmek üzere oraya ©. güştüler, Aman Yarabbi ne komik manzara Yazan et Akintlş: Fikir hareketleri UÜUnesconun 1951 faaliyeti 1951 senesine alt UNESCO bütçe- # 8.200.000 dolar olarak tesbit edil. miştir. ÜNESCO'nün eğitime ait faaliyet- Jlerine bir milyon doları biraz aşan bir tahsisat ayrılmıştır. Üye devlet- tepekklilün — yarınmiy gintemlerini — cemiyet ve menfaatine dahâ uygun ve kemmel bir hale getirmeye çalışabi- deceklerdir. Fiğitim programının en dikkate değer noktalarından biri de mületlerarası anlaşma zihniyetini ön plâna alan mektep kitaplarının ya- yınlanmamdır. Tabil İlimler kızmı, ilim adamları arasında münasebetlerin kolaylaşt ilması ve ilmi araştırmalara yardım için 850.000 dolar sarfedecektir. A- Merika delegaayonuzun teklifi üze- Fine Avrupada / bir ilmi araştırma merkezinin terisi kararlaştırılmıştır. Fiziğin son ilerlemeleriyle meşgul o- Jacak olan bu merkez ileride kurule cak bu gibi mücaseselerin ilkidir. İçinde bulunduğu mühit / dikkate alınmadıkça insanın hayat gartları- 'Tü ulah etmeye teşebbla etmek bey- hüdedir. Bu muhitin tetkiki UNESCO hu Sosyal İlimler kuzmının faaliyet mevzuudür. Bu kuma 800.000 dolar kadar bir tahsisat verilmiştir. ÜNESCO bir bakımdan da dünya zin mühtelif. kültürlerinin - birleşme yerldir." Milletler; tarihi anıtları, Raneleri, folklorları ve milli artistik eserleriyle kollektif şahsiyetlerini te. barüz ettirirler. Milletlerin hayatının bu esas unsurları UNESCO'nun kül- tür faaliyetleri kısımının çerçevesine girmektedir. 850.000 dolarlık bir tah- aisat alan bu kuşmın programı tçin- de milletlerarası bir sanat kongresi- nin tertibi de mevcuttur. Yabancı bir memlekette tahsil et- mek, yeni teknikleri tanımayı temin- den başka diğer milletlerle teması mümkün — kilmaktadır. — Yabancı Mmemleketlerde - İncelcme seyahatleri ve ataflar organize etmekle Mükel- det olaf şahis mübadeleleri kasmına 300.000 dolar tahsia edilmiştir. Milletlerarası — anlaşmanın — tesisi hususunda / basın, radyo ve sinema küdretli / yardımlarda bulunabilirler. Bu yüzdendir.ki haberleşme — kasm ha bir milyon dolara yakın bir pa- ra ayrılmıştır. Viüyet ve Belediye işlerini görüş. mek Üzere Ankaraya gitmiş olan Vali ve Belefiye Başkanı Prof. Gö- kay, âfin sabah / gehrimize dönmüş tür. — Vali, - Ankaradaki / temasları hakkında “aşağıdaki — beyanatla bu- Tunmuştur “Ankarada Vilâyet ve Belediyeyi İlgtlendiren bütün işler üzerinde ma- 've İçişleri Bakanına izahat verdim. Bu işlerin başında ©- zümüzdeki kaş aylarındaki şehrin mahrukat ihtiyacı gelmektedir. Bu Yıl da odun ve kömür tanzim satış- Jar yapılacaktır. Kok kömüründen daha çok sayıda vatandaşın fayda Janmaz için ilgili idare ile birlikte Çalışıyoruz. Bu mevzuda İşletmeler Bakanı sayın Mühlis Ete ile ve Kö- mür Tevi Müensesesi — Müdürü ile yarın tekrar görüşeceğtz. Önemli bir konu halinde bulunan İskenderun” gemisi bugün gelmiş olacak İtalya tezgâhlarında yapılmış olan Takenderun gemisi bugün limanımıza gelmiş olacaktır. Kadınlara sarkıntılık yapanlar yakalanıyor Kadınlara sarkıntılık edenlerle mü- cadele için Emniyet — Müdürlüğünce vazifelendirilen — sivil“ memurlardan Müteşekkii ekipler iki günden beri faaliyete geçmiş — bulunmaktadırlar. Bülhassa kalabalık yerlerde varife gö- ren memurlar, sarkıntılık yapan bir kaç Kişiyi yakahıyarak adliyeye ver. mişlerdir. Armut nokliye fiyatları yüzde 60 ucuzladı Şimdiye kadar sandik veya küre ile ve kilo Üzerinden navluna tabi ©- Jan yaş armut, elmâ gihi meyvaların Devlet Denizyolları gemilerinde ton hesabiyle nakledilmesi kabul edilmi ve müstahsli lehine navlunlarda ©6 60 raddesinde tenzilât yapılmış tır. dâ1 61 Namzetlerin bir kısmı ken. Gilerine dikilmiş yüzlerce çift gözün Gikkatli ve meraklı bakışları aitında ezilip büzülüyor, utançlarından kıza- Tıyor ne yapacaklarını şaşırıyorlar. G Diğer bir kısmı gayet pişkindi. Binema mecmualarında olduğu — gibi Artistlerin resim çektirirken aldıkla- fi pozları taklit ediyorlar; kimi göz- derini süzüyor, kiml kaşının — birini Kaldırıyor, kimi de elini çenesine di yayıp gözlerini Jüriye dikiyordu. Bu komik durüm beş dakika ka- dar devam etti. Jüri Azası aralarında Mmünakaşalarını ettiler, hepsi kendi elindeki kâğıda beğendiği ilk üç ki. Şinin ismini yazdı, kağıtları kapalı o Jarak tertip heyetine verdi. Şimdi sıra erkeklere gelmişti. Fi- nale kaldığfı ilân eğilen namsetler piste davet edilirken kalabalık bir Brup, namzetliği o âna kadar konül- mamış olan bir gencin de müsaba- kaya iştirak ettirilmesi için temahi: Yatta bulunmaya başladı. Bu tezahü- Tata bazı hanımlar da iştirak ettiler, Halbuki — mevzuubahis genç müsa. bakaya iştirak etmek istemiyor, ar. kadaşlarının kendikini elinden kolün- dan çekmelerine niste doğru sürük: lemelerine mukabil bu işin İmkânsız olduğunu söylüyordu. Meraklılardan bir hanım kendisine sebebini sorduğu vakit gü cevabi. aldı: maz. Sonra bana kızar Uzun süren bir. mücadel dan sonra genç çocuk —Annı dırmayı göze almış olacak ki— mü- #abakaya iştirake karar verdi. Müzik yine başladı, çiftler yine döndüler, " Jüri yine reylerini verdl Artık “Pandispanya” gazetesinin gü. Zellik kıralı ve kiraliçesi seçilmişti. Saatlerdenberi bu Anı namzetler he yecanla, seyireller de merakla bek. Temekte idiler. Herkes neticeyi D. Tenmek Üzere gazete sahibinin etra. fnı aldı, Pakat “Pandispanya” nın hUi akıllı 1di. Onlara: — “Neticeyi gelecek hafta gaze. tede okursunuz” dedi. NOT: Güzeller, geçen hafta tarafından seçildikten — sonra hafta fürt ŞEHİR HABERLER Vali dün sabah Ankaradan döndü BUGÜN BİR BASIN TOPLANTISI YAPACAK OLAN GÖKAY, GAZETECİLERE ANKARA TEMASLARINA AİT İZAHAT VERDİ Elektrik İdaresinin — kömür ihtiyacı bühasaa — kış aylarında — bol kömür #toku yapmak #üretiyle fena hava- larda her hangi bir mıkıntıya uğran. maması için elde bulundurulması ge- rekli Btok tesbit edilmiş ve Hükü- metçe bu miktar temin edilmiştir. Ucuz mesken tedariki igine gelin- Ucuz ev inşamı üzerindeki çalışma- Jarımızı sayın Başbakanımız büyük bir alâka ile takip etmektedir. Bu evler için dişarıdan gelecek ” yapı malzemesinin gümrük resminden mu- af bulunması / teklifinde - bulundum. Bu teklifimiz ehemmiyetle incelen- mektedir. Böylece vatandaşların m ken dâvası aynı zamanda bir Hükü. et işi olarak ele alınmış - bulun. maktadır. Nitekim - Büyük — Millet Meclist açıldığı zaman gecekondular hakkındaki kanunun - ilk günlerde Mmüzakere edileceğini sayın Başbakan ifade — buyurdülar. — Kanun — tasa- mam Üzerinde İstanbul - Belediyesi de vazifelendirilmiştir. Meclis açıl- madan önce Hükümete görüşlerini bildirecektir. Gecekondularda İki arteziyen açıl- mas / kararlaştırılmıştır. Ve teklir Dalmi Komlayona verilmiştir. Aym- €a gecekondular mıntakasına, eski- Jere Hlâve olarak 10 elektrik lâmba- ı daha konulacaktır. Şehirdeki emniyet işleri de ön pli na alınmış. bulunmaktadır. - Bütün kanunların tatbik unsuru olan em- niyet mensuplarımızın - terfileri — ve emniyet çalışmalarının esaslı bir ge- kilde reforme edilmesi mevzuu üze. rinde İçişleri Bakanımızın görüşle- Fini telâkki ettimi. Dahâ rasyonel ve hallan işini #ürartle intaç ettirecek bir Çalışma şekik üzerinde — dürüyo- ruz. İki karakolun inşası bitmek ü- zeredir. Aynı zamanda idare makine- ginin günün Mtiyaçlarını / dinamik bir gekilde kargiliyabilmesi için Y rekli teğbirler alınmıştır. - Gözü #a- atte, aklı dışarıda bir çalışma unsu- Yü buğünün çalışma sistemiyle bağ- daşamaz. Bu kita / seyahatimden - edinaiğim Antıba, çalışmalarımızda toabi. halin. de 19 aatiyle mukayyet olmaksızın vatandaşa #zam! kolaylık göstermek ve bunu kendiriize düstur ittihaz et- mek zorunda olduğumüzü — hatirlat- mak İsterim. Bu arada gehrin ve vatandaşın di Rer ihtiyaçları üzerinde de konuşme Jar yaptık. Yanan Sahaflar Çarşım: 'zun yeniden tanzimi hakkında Bele- diyenin plânı / İçişleri Bakanlığınca tasdik edilmiştir. Yarınki basın top- Jantısında daha geniş izahat verece. Bim., 'Tarsus" bu akşam Cenova'ya gidecek, “Rize" ilk seferinden dönecek Devlet Denizyollarının 'Tarsus va- puru bu akşam aaat 24 te Cenovaya hareket edecektir. Diğer - taraftan Rize gemisi bugün ilk — seferinden dönmüş olacaktır. Atlı yarışma ekipi dün Ankaraya gitti Ankarada yapılacak yaz konkurt- piklerine iştirak etmek üzere Süvari Okulundakt uluslararası atlı yarışma ekipi dün akşamki ekspresle Ankara- ya hareket etmiştir. İstanbul Muallimler Birliğinin İkinci Terbiye Kongresi Müaliimler Birliğinin İkinci Terbiye Gürültü ile mücadeleye devam ediliyor Belediye kararına uymıyarak klakson sesini hafifletmiyen- lerden 50 lira ceza alınacak Son günlerde şehirde klâkson sesi oldukça hafiflemişme de — yine bazı kimselerin lüzümsuz klâkson çaldık- darı ve çift klâksonlu Kdâksonlarından — birinin tamamen çıkarılması, diğerinin de sesinin hafifletilmesi büdirüdiği hal- de, Belediyenin, halkın huzür ve sü- Kününü düşünerek aldığı bu karara arabaların sökülerek Tayet / edilmediği yapılan kontrol netioest Belediy € Şube yapacafı — kontrollerde — Belediyenin kararına riayet etmiyenlere tesndtir olunduğu takdirde andece klâksonun söktürülmesiyle iktifa olunmıyarak Arabayı sevk ve idare edenlerden de 50 lira para cezam alınması hususu. Yü katt olarak tebliğ etmiştir. Terfi ettirllen İstanbul yargıçları TTerfilerine karar vertlen yahgıç ve savcılara ait defter mrası - bugünkü Resmi Gazetede yayınlanmıştır. Yükselmeye lâyık görülen anvcı ve yargıç Tlktarı 208 dir. - İstanbulda Yazife görmekte olan yarmç ve sav. Cılardan yükselmeğe lyık görülenler gunlardır: Börgü yargıcı İrfan Özkan, savcı yardımcısı Demir Dal, Kadıköy sav. € yardımcısı Nüsret Hergüner, savcr & yardımcım Uusret Hergüner, savcı yardımcısı Resat Çalıkoflu, - aaliye Yargıcı İsmali Hakkı Ketenoğlu, hu: kuk yargıcı Ahmet Feridun Bagana, Kadıköy sulh yargıcı Rakım Beliçi, ti- enret mahkemeri üyesi Hikmet Lüt- fi Türel ve Necati Kütükçüoğlu, sulh yargıcı Ayşe Lütfiye “Tanberk, Üs- küdar sulh yarııcı Ali Suat Gedik, Kadıköy savcım Burhansddin Brtuğ, Savcı yardımcımı Zeki Sert, savci yar- dimcısı Ziya Takenderoğlu, Ali Rıza. Yunan profesörünün radyo konseri Belânik Konservatuvarı profesörü Bayan foana Nedelku bu pazar günü saat 2220 İstanbul Radyosunda bir piyano resitali Verecektir. Tanınmış bir Yunan şahsiyeti geldi Bir kaç gün kalmak üzere Atina mebuslarından ve sabık nazırlardan ve elyevm Yunan Mebusan Meclisinde Hariciye Encümeni Başkanı olan Bay Grigorlos Kasimatls - Yunanistandan gehrimize gelmiştir. Türkiye Kimya Cemiyetinin senelik kongresi Türkiye Kimya Cemiyetinin 10350 köngresi toplanmış, geçen devredeki faaliyeti gözden geçirdikten — sonra Ana Nizamnamede bazı değişiklikler yapmış, geç vakte kadar devam eden Mmüzakereler esnasında kimya ilim ve tatbikatının ve kimyagerlik mesleği- 'nin memleketimizde inkişafı için bir gok dilek ve temennilerde - bulunul- muştur. Bundan sonra yeni idare heyeti se- çimi yapılmış, umumt başkanlığı ttti. fakla Tarık Temel, — Azalıklara rey Adedi airasiyle Nedim Deniztekin, Ercümend Tüccarbaşı, Sarman Aka- dan, Nüriye Ergene, Örhan Kutlu ve Cemal Sancar; yedek Azalıklara Mik- dat Ocanal, Sadiye Enercan ve Bü- dent Tiryakloğlu intihap edilmişler. dir. Haysiyet divanına Raşit Taşdur, Şehir köşesi Meşhur bir İstanbullu bugün doğmuştu muharriri 1876 sene- #inde bugün dünyaya gelmişti. “Berveti Fünün Edebiyatının tanınmış almaları arasında ken- disine mühim bir mevki temin etmiş olan Mehmet — Rauf'un vefatı pek hazin oldu. 1931 e- nesinde, hemen herkes tarafın: dan unutulmüş. bir — vaziyette Cerrahpaşa Hastahanesine nak- ledilmiş 88 aralıkta - büsbütün Kavuşmuştu,, diyorum, çün- kü kendimisi Bauf ve onun gi bilerini, kendi — kaymetlerimlei anmaya lâyık görmüyorum. Öy. le maddeci bir devre geçiriyo. vuz kei, bir “Lana Turner,, in seksapli Targilgeri oluğu, blsler 'i burada höyecandan ttretebi. Jyorlar da bir “Bylül muhar ririnin, edebiyat tarihimlein sa- vi eserlerinden Birini vermiz, olan bir muharririn hâtırası bi zi Takayd birakabiliyor. Memhet Rauf 1500 senesinde Bvlük, ü neşrettiği saman, İe- tanbulun en mephur adamı ol muştu. 45 yaşında (di. Bir çol maoeralar yaşadı. Başka bir memlekette — olsa, yalnır onun doğum yi değii, eterinİN ENİMOL senesi için Nu #ust tabılar yapılır, hayatı hak. kında kitaplar neşredilirdi. De. dim ya, bis... Kıymetler yetişti Tiyorus, amma onları yaşatma #nı bümiyorus. BİR İSTANBULLU Bay Sehim Cinei'ye — Mek- tubunuzu aldım. Alâka ve his. derinizi takdir. ediyoruz. . Gase femizin çok dikkatli elduzunu ve nesriyatına devam edecekine #min olmanızı, “yalnız bu bur futu Bize bırakmanızı rica ede. Tim, — BİR İSTANBULLU. Clavde Farröre, bir konferans verecek Türk - Franmz Kültür Birtiğinte himayest ve fatanbul Valisi Pahreddim Kerim Gükay ile Fransız Elçisi Jean Lescuyer'nin riyasetinde Fransız e- bi Cisude Farröre 18 ağustos cuma Bünü saat 18.80 da Ünyon Fransas aslonunda bir konferana verecektir. Konservatuvar - Türk — Musiklsi kısmı tanınmış sanatkârlarla takviye edildi Konservatuvar Musiki fera Heyeti Üyeliğine Münir Nureddin — Belçuk, Fahire ve Refik Fersan'ın katılmala. ' Belediye Başkanlığınca tasdik edil. miştir. Bu suretle Konşervatuvarımı. zan Türk müsikisi kısmı değerli sa- natkârlarla takviye edilmiştir. Kon- ervatuvarın Açık Hava Tiyatrosun- da vereceği könserlerden yalnız. 50 kurüş alınması ve böylece halkın is- tifadesinin sağlanması kararlaştırı.. mıştar. Vefalılar Gecesi Vefn Lisesini Bitirenler Derneği ta- rafından 19 ğüstos 1950 cumartesi Kecesi Bebek / Belediye — bahçesinde anbaha kadar sürecek bir “Vefahlar Gecesl,, tertip edilmiştir. YENİ İSTANBUL #STYASI TKTİSADİ MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahibi YENİ İSTANBUL NESRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal BL SARLICA Bu sayıda yazı işlerini tilen idare edeni Sacld ÖGET Neşredilmiyen yazılar dade edilmez. Banlüığı yer 1 TENİ İSTANBUL' MATBAACI- İK LİMİTED ŞİRKETİ içerisinde — kazananlar İlân vedilmiş | - Koneresi & eyili 1980 pazartesi günü | Remriye Hisar ve Haldun Teremi? 've perşerabe gecesi kendilerine hedi- | #çılacak ve T eylül 1930 perşembe | murakıplıklara - Zeyyat / Günter ve MATBAASI yeleri. verilmiştir. günü akşamı kapanacaktır. Mürşide Özgen seçilmişlerdir. REŞAD NURİ GÜNTEKİN Kavak Yelleri —N — — Ziyanı yök. Böyle daha iyi, dedim. © mutlaka oturmam — Jâzımmış gibi israr ediyordu: — Olmaz, buyurunuz.. Adetâ kızarak: — Beni rahat bırak madmazel, dedim. Kız dişarı çıkt Yerdeki kırık çanak çömleğe — basmamağa gayret ederek küçük küçük adımlarla dolaşırken Birdenbire çarpık bir eski paravananın arkasın. dan bir ihtiyar öksürüğü geldi, arkasından İnli- tiler ve söylenmeler. Bir kaç adım İlerleyince paravananın ka- ranlığındaki bir kerevetin üÜstünde, son derece Küçülüp kurumuş, bir koca karı gördüm. Ben onun burada bulunmasına şaşmadığım — gibi o 'a bana geşmiyor, oturduğu yerde maymun gi- bi yüzüme bakıyordu. Güç işitilen bir sesle Rum. ca bir gey söyledi. Santini sorduğunu anlayarak Parmak İşaretiyle cevap verâlm. Meslek alıg- kınlığiyle bir fakir hastayı görmeğe gelmişim Kibi bir gey Hissediyordum. Tekrar öksürmeğe ve bırlamağa başlayınca bu düygü aha kuv- vetlendi. Biran Adeta nerede olduğumu unutarak heklm otoritemle sualler sordum. Kocakarı türk. çe biliyor ve gecenin bu sastinde kendisini mu- ayeneye gelmişim gibi hiç hayret etmeden has. a5ı talığını anlatıyordu. Fakat biraz sonra, kız beni imağa gelince muayeneyi olduğu yerde kesmek ve öksürük reçetesi yerine bir sigara atarak dı- garı çıkmak Jazım geldi. Nihayet kırmızı bir perde ile ayrılmış ufak bir bölmesi bulunan bir yatak odasındayız. Böl mede biri var gibi tıkırtılar ve bir muslük ses geliyor. Önümüzden girmiş olan karışık saçlı 'dam perdeyi çekti; bir iskemle Üzerinde kalmış bir tepsldeki meze artıklarını karıştıran bir kı diye ayağındaki / terliklerle hücum etti. - Kedi © hızla bize doğru atıldı. Fakat kapıyı kap h bulunca efrafımızda dünerek ve kenardaki kar. yolanın Üstünden atlayarak gerisin geri bölmeye girdi ve oldukça yüksek bir küçük pencereden Gışarı atındı. Karışık saçlı adam, açik birakılmış musluğu kapadı; kedinin yere düşürdüğü bir be hik tekeletini ve daha Başka yiyecek kırıntıları bir gazete parçasiyle topladı; dığarı çıktı. Fakat dakikasında yine kapıyı açti ve bekledi. Kız. bana: — Atteder &x iniz... Oda peşindir, dedi. Ver- Kocakarının yüzünü, ağzımı ellediğim için bölmedeki müsluğu tekrar açarak ellerimi, son- Ya Ga yüzümü yıkadım. Fakat bu biraz da va. kit kazanmak içindi. Döndüğüm zaman kıf negesiz ve düşünceli bir tavırla dimdik odanın ortasında duruyordu, İslak ellerimi mendilimle kurulamağa devam derek Jâkırdı olsun diye: — Nihayet geldik, dedim. © gesini alçaltarak biraz evvelki tavriyle; — Affedersiniz... Kado pepindir, dedi. © kadar gaşırdim. ve iğrendim. ki: — Neden? diye bağırmışım. Kız o makine gibir — Affedersiniz. Adet böyle, dedi. Buz gibi soğuyan eilerimle cüzdanımdan para çıkardım ve yüzüne bakmadan Masanın Üstüne attm. Odanın perdesi gibi duvarları da koyu kır. mizı İdi ve Dü rengin ağırlığı biras evvel kedi. nin kaçtığı ufak pencereden başka deliği olma- yan odanın ağırlığı ve cinsini tayin edemediğim koküsiyle karışarak Adeta bağıma — vurüyordu. Sıkıntıdan ter basacağını hissederek ceketimi çı- kardım ve duvardaki bir çiviye matım. Kız yine © neşesiz tavırla dimdik durmak- 'ta devam ediyordu. Alay eder gibi bir gülüş — Oda hazır.. Kiraları peşin verdik... Na- ml eğleneceksek eğlenelim bakalım, dedim. Ceketi çıkarmama başka mâna vererek o da, yine o dimdik duruşunu değiştirmeden, ağır ağır, ve tane tane göğsünün bir kaç düğmesini çözdü. Ben yine aynı tavırla: — Ne ot Pek neşeniz görünüyorsun mac decim. Biraz dürdüktan sonra alçak senle — Az para verdiniz beyefendi, dedi. — Acayipl.. Hem ikiniz için lstediğinizi ben birinize veriyorum; memnun olmuyorsun... Bu nasl pazarlıkt, — Pazarlık öyle.. Amma kim eğlenmek ia. 'tiyor çok daha çok para veriyor. — Yanl dışarda bir. pazarlık, ayrı bir çok eğlenme pazarlığı. — Yaslı beyefendiler öyle yapıyorlar Bu kızin ayni zamanda da ahmak — olduğu Zörünüyordu. Yins 6 alayet Ve isimci gülüşle: — Aman ne güzel âdetler bunlar, dedim. 358 Tçerde de her girken; — Benim bir çocuk var.. Ortaköyde bir ka- ı bakıyör.. Çok pafa alıiyor. — Bak nelerin de varmış maşallah senin. — Ne.. Altı aylık... Babası öldü. Her hafta her hafta gidiyorum.. Çok para — veriyorum. Simdi hasta.., Daha çok para veriyorum... İlâç. Ve doktor. Konuşmayı bu. gekle sokmayabilirdim. Pa. Kat ne çare ki odaya girinciye kadar karanlık- ta, ay yahut sokak feneri yahut çakmak aydın. lığında gördüğüm çehresini gimdi artık elektrik aydınlığında Bütün teferruntiyle seyrediyordum. 'Turnayı gözünden vurmuştum. Eamer güzeli çocuk, adamakilli yaşını başını almiş / kavruk maka bir kadındı. Hele kendine acındırmak için bana Ortaköyde hasta çocuk masalını okürken dudağını uzatarak bürniyle düdaği — arasındaki bir aivilceyi #erçe parmağiyle bir kaşıması ve gözlerinden bir tanesini titrete titrete bir bulan. dirması vardı ki cihan değerdi. Saatime baktıktan sonra çeketimi giyerek ve Ortaköydeki çocuk hikâyesini en firaklı bir yerinde keserel — Becey, Madmazel, dedim, gel buyür de- dim.. Hatırını kırmadık... Güzel güzel eğlendik. Tadı kayamete kadar unutulmayacak bir eğlen. o8.. Daha fazla eğlenmek için bu gece Üstümde başka para da yok.., Buna Allahısmarladık. Garibi gu ki kız bu hareketime aslâ hayret etmedi, ayrilirken istediği son bir sigarayı ya- karken! — Yarın akşam geleceksiniz, diye sordu. Karanlık sokaklarda yolumu bulmağa çalı. — Kadın değil bu gece kadın şeklinde kar- gima Çikmış hayatın ta kendisi.. O da böyle Başlar böyle biter.. Ne ders Yarabbi ne ders! 354 diye söyleniyor ve Hacı Ömerin bir şeyden 1ğ- Tendiği zaman yaptığı gibi yerlere tükürüyor. düm. x AFPAN BEY — KOÇONUN HASTASI — BİLAL Kasabada Affan Bey diye bir İstanbul ço. cuğu tanımıştım. Çocuk diyorsam altmışına kan koskoca bir adam. Varını yoğunu kumarla, kadınla yedikten ve ayrıca bir kaç ay da ha pla cezası yedikten sonra yangından çıkmış gibi bir kaç parça eşya ve bir alay çoluk çocukla aramıza düşmüştü. Beki kumarhane ve. arka- daşları elbirliğiyle — kendisini bizim — kasabaya tahrirat kâtibi yaptırmışlardı. Vücudunda bozuk olmayan Azamı yoktu. Fakat bunların türlü hap- lar, gırıngalar ve benim kendisinden öğrendiğim bir takım garip garip İlâçlarla az çok işleme. lerine mukabil biçarenin kafası tâmamiyle ha. reketten kalmış ve Bu, kendisine uslu ve maz Tüm bir adam hali vermişti. Hükümette kimse. nin Kabul etmediği biçimsiz (Yahut daha kötü. aüi dar arkası, biraz daha genişçe Önü ve tavan. St çatısı ile tabut biçiminde) uzun ve karanlık bir. odadaki makamında kendi kendine oturur, işittiği bir takım gizli seslere kulak veriyor gibi bir tavırla düşünüp gülümser ve onün İşlerini başkaları, sevaplarına, yaparlardı. Bununla be- raber kasabada bu Affan Beyin de arandığı ve işe yaradığı günler vardı. Bir ehemmiyetli ziyafet yahut Balo tertiplendiği zaman — zihni ve di açılır, vilâyetten getirtilecek içki çeşitleri, ha. zırlanacak mezeler ve. hakkında gayet — güzel fikirler verirdi. (Devamı var) 355