14 Ağustos 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

14 Ağustos 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

y 14 Ağustos 1080 YENİ İSTANBUL Bayfa & GÜNÜN EKONOMiK HAREKETLERi Orman yangını ve buna karşı tedbirler Yazan : Her ya slduğu gibi, bu yaz mevt- minde de yer yer orman yangın- Jarının çıktığını günlük — gazetelerin verdiği havadislerden öğrenmekteyiz. Orman yangınları memleketimizde â- Geta tabil bir hal yekline girmiş Tup, bunun tevlit ettiği heyecan ve tecssür de hiç derecesine inmiğ bu- nmaktadır. Halbuki yanan bir ore yan parçasının yerine getirilmesinin 'e büyük emeklere, ne büyük ma Faflara ve me uzun bir zamana ihti- yaç gösterdiğini asla düşünememei feyiz: Yanan bir kaç evle yanan bir kaç dükkânın uyandırdığı alâka, bir Orman yangınının husüle getirdiği a- Jâkadan hem daha çok geniş ve hem aha çok derindir. 'Eğer memleketimizde orman yan- gınları önlenilmez ve koruma husu- #unda Jüzümlü ve cezri tedbirler a- hnmazsa, ormancılık sahasında y Pılacak bütün diğer işlerin asla müs Pet bir mânası olamaz. - Korumadan Maksat ormanı her türlü zararlardan yzak tutmak demektir. Bu zararlı bellibaşlı olarak ormanların ” tarlaya çevrilmesi, ormanlara ateş verilmesi, hastalıkların Arız olması, ormanlarda hayvan otlı fılması, ormanlardaki — mahsüllerin Çalınması ve ormanların yakılmaz dir. Bunların içerisinde en korkunç tahribatı yapan ve — ormanlarımızın a süratle azalmasına sebep olan hiç güphe yok Ki orman — yangınlarıdır. Gerçekten / memleketimizde her yi vukua gelen orman yangınlarının miktariyle, bu yangınların tahrip et- tiği ormanlık sahaların vüsati akla hayret verecek kadar büyüktür(1). Yangın adedi. Hektar 419 18782 858 — 31235 740 — 72566 950 — TOs46 607 — Azts3 1520 — 285120 1025 — 125115 s68 — Sooon 630 — azasa 767 204 * Orman yangınları mahiyetleri ve Goğuş şekilleri itibariyle orman top- Tağı yangını, orman örtüsü yangını, ağaç gövdesi yangını ve tepe yangını olmak üÜzere ayırt edilebilirler. Bun- Jlardan toprak yangını / ekseriyetle forfların yanması ve ağaç - gövdesi yangını da yıldırım isabetiyle vukun Beldiğinden miktarları diğerlerine na- Zaran oldukça azdır. Asıl tehlikeli o- dan orman örtüsü ile tepe yangınla- faıdır. Bununla beraber her çeşit yan- manın büyüyüp bir âfet haline gire- ceğini dalma hesaba katmak ve ona Böre de tedbirler almak iktiza et- Mektedir. Ancak alınacak — tedbirler Orman yangınını tevlit eden sebep ve Amillere göre — değişeceğinden, her geyden evvel bu sebep ve âmilleri bil- Mekte zarüret vardır. Memleketimiz. de 1930-1946 yılları ortalamasına na- Zaran mühtelif sebeplerle çıkan or man yangınlarının nispetleri tahmi- nen göyledir: Ormanda ateş yakma: ©6 22, Tarla açma: ©4 9.2; Sigara atma: 9, 8; Kö- mür ocağı kurma: 9ç 5; Çobanların ateş yakması: 9. 3; Lokomotif bar sından: $6 1; Yıldırım: 95 0,6; Ave lanmadan: ©6 O4; / Sebebi meçhi $e Si Bu vaziyete göre ormanda — ateş yakma, tarla açma, sigara atma, kö- Mür ocağı kurma ve çobanların ateş Prof, Dr. Şeref Nuri İlkmen yakmaları sırasiyle ön plânda — gel- mekle beraber, sebebi bilinmeyenle- rin yekünu da çok büyüktür. Çünkü memleketimizdeki bir çok orman yan- gınlarının failleri bulunup tesbit edi- demediği gibi, yangının hangi sebep- lerden ötürü meydana geldiği de tâ- yin olunamamaktadır. Fakat hiç şüp- he yok ki, bunlardan mühim bir kıse ateş yakmak, mi yine tarla açmı sigara atmak Tunabilir. Bu itibarla orman yangın- darına mâni olmak için bilhassa bu noktalar üzerinde durmak ve buna göre de tedbirler almak icap eder 1 — Tarla açmaya karşı: Bilindiği üzere Osmanlı İmparatorluğu — dev- rinde harpleri müteakıp kaybedilen yerlerden bir çok mühacirler gelirler Ve ekseriyetle orman İçerisine veya civarına yerleştirilirlerdi. Bugün nü- fusu 1101514 den ibaret 342 köy 'orman içerisinde ve nüfusu 1.508.088 'den ibaret 3.582 köy de ormanın he- men kenarındadır. Ayrıca — nüfusu tahminen 500.000 olan 13.000 köy de ormanlardan 10 kilometre uzaktadıı Bunlar kendilerine lüzumlu olan zi- Yaat arazisini temin etmek için or- mana başvurmaktadırlar. Bu bir d faya mahsus olsa zarar © kadar bü- Yük olmuyacaktır. Fakat orman top- Fakları verimlilik bakımından hakiki ziraat topraklarına nazaran çok dü- #ük bir vaziyette olduğundan, orma- nn yakılmasiyle elde olunan tarla ni- hayet bir kaç senelik ihtiyacı karşı Jar. Bunu takip eden yıllar için tari bi kendisine yeni bir tarla aradı- #ından, yeniden ormana müracaat e- der. Bu suretle aynı şahis kısa dev- reler içinde odmanda tarla açmayı,hiç çekinmeden, — endişesizce — tekrarlar durür. Şu halde orman yangınları - çerisinde çe 22 ve belki de daha çok nispette bir yer alan tarla açmaktan Mütevellit yangınlara mâni — olmak için yapılacak tek iş orman içi ve orman civarına yerleşmiş olan köy- İüleri verimli ziraat — topraklarına nakletmek Jazımdır. Esasen evvelce 'de (2) yine bu sütunlarda belirttiği miz Üzere, bir iç iskân politikasına baş vurulup, ormandaki — köylülerin kaldırılması temin edilmezse, memi ketin menfaatine uygun bir ormaz cılık politikasının takibine de imkân kalmaz. £ — Ormanlarda hayvan otlatılma- sına karşı: Çobanlar yeni mer'a sa- haları bulabilmek için ormanlara ba- zan ateş Verdikleri gibi, dikkatsizlik- deri ve alâkasızlıkları yüzünden — de yangına sebep olmaktadırlar. Orman esas itibariyle iyi bir mer'a sahası olmadığından, hem hayvancılığımızı geliştirmek ve hem ormanın yükünü hafifletip, çobanların çıkarttığı yan- gınlara mâni olmak İçin — ormanla Mer'ayı ayırt etmek Jâzımdır. — Bu takdirde hayvanların ormanda otla- tılması dâvası da halledilmiş olur. 3 — Ormanda ateş yakmak ve ni- gara atmaya karşı: Memleketimizde çıkan yangınların mühim bir kısmı da ormanda ateş yakmaktan ileri gel- mektedir. Bunun içerisinde kasti o- Janlar olduğu gibi, dikkatsizlikten 1- deri gelenler de vardır. Bunu önlemek için, bir taraftan orman yangınlar 'zun ne gibi neticeler — doğurduğunu halka anlatmak ve diğer taraftan or- man kanunlariyle ceza kanunlarına 'en ağır hükümleri koymak lâzımdır. Gerçekten — ormancılığı - ileri — olan memleketlerde bu hususta akla gelen her türlü tedbir alınmış bulunmakta- Kısa l_[alıeı'leı' incir mahsulüne Ayi tesir etti * Aydın, 13 (AA) — Ön gündür. devam eden lodos / rüzgâri incir Mmahsülüne çok iyi tesir. etmiş, meahsulün hem dal rekoltenin bol olı nefia hem de ni sağlamıı rekoltenin iki ağı merkezin. yüz bin çüye dedir, Yunan su tertibatı sistemi için Marshali fonları ** Atina (Uçakla) — Selânik su Bi teminin yeniden imarı için 1000 milyon drahmi ayrılmıştır. Bu iş bir sene içinde — bitecektir. Mar shall Yardım fonları Selânik su sistemi organlzasyonuna borç olu rak Verilmiştir, bu para Yunanlı tan devletinin İktisadi İşbirliğin. deki fon hesabına ödenecektir. Mısırda pamuk ekilen arazl * İskenderiye (Husust) — Misır Ta- mim Bakanlığı pamuk ekilen ara- zinin 1,975,000 dönüm — olduğunu bildirmiştir. Geçen sene bir mil- yon 689,000 dönümlük araziden iskarta edilen pamuk dahil olmak üzere 8,517,000 kantar pamuk el- de edilmişti. Fransa yün Astihsalı. * Paris (Hususi) — FPransız aylık yün istihsali bu senenin ilk dört 'ayında 1048 da 2.051 ton ve 1938 de 2,390 ton iken 1,300 tona düş müştür. Bu yılın dik beş ayında 'ün itkali ayda 8600 tonu bulu- yordu. Halbuki 1049 da 9,307, ve 1938 de 10,397 ton yün ithal edil- mişti. dır. Umuml yerlerle her çeşit nakil vasıtalarına orman yangınlarına ait resimler koymak ve bu yüzden ne kadar zararlara sebebiyet verildiğini canlı levhalar halinde belirtmek çok faydalı olur. Hattâ Almanların tatbik ettiği şekilde, mektuplar üzerine “Or- manda ateş yakmaktan kaçınınız, bi damgalar basmak iyi neticeler ve- rebllir. Ayrıca seyyar — sinemalarla Orman yangınının fecaatini köylülere anlatmakta faydalar umulabilir. Fa kat bütün bunlara rağmen asıl olan cezanın şiddetiyle alınacak olan tek- 'nik mahiyetteki tedbirlerdir. Kanun- daki cezal müeyyidelerin siddeti art- tırılır, her tarafta yangın küleleri ve gözetleme yerleri tesis edilir, muntı zam bir telefon şebekesi kurulur, yan. gın ekipleri teşkil edilir, ormandaki kuru otlar ve dallar temizlenir, im- kân bulunduğu yerlerde reçineli Haçlar arasında, recinesizler. yekistinin İ lir ve ormanda muntazam yangın şe- ritleri vücuda getirilirse, ormanları. mızın yanmasına belki mâni olmuş oluruz, () Dr. M Üslü — “Ormanlarımız Neden Yanıyor? Nasil — Kürtarabili- FİZ?, T B. D. sayı 8 C. İşil “Orman Yangınları,, Yeşil Türkiye say (2) İç İskân meselesi, Yeni İstan- bul 23.8.1950 1 —- 0500 lira mühammen nacaktır. Memurluğunda görülebilir. İiktisadi tetkikler Avrupa iktisadının " kaydettiği KSN gTe aAi velni ee günden güne azaltmeğa Tından ileri gelmiştir. ” Fakat bu vaziyette dahi Avrupa- nin Birleşik Amerika ile yaptığı ti caretin bir senelik bilânço açığı 2100 milyon dolardan aşağı olmıyacaktır. Paralarının — kiymetlerini düşüren memleketlerden İsveç, Fransa, Bel. çika ve Holândanın ihraç fiyatların. da çç20, İngiltere, Norveç ve Batı Devlet Üretme Çiftlikleri Merkez Atelyesi Müdürlüğünden GAZİ bedelle bir adet Elektrikli Tav ocağı 28.6.1850 pazartesi saat 14 de açık eksiltme ile satın alı- 2 — Fenni ve idart şartnamesi Müdürlüğümüzde ve İstan- bul Eminönü Balıkpazarı Süngerciler sokak No, 83 de Yollama (i110) terakkiler Almanyada ©, 30, Danimarka, Fin. dândiya ve Avusturyada daha / fazla nispette bir düşme — kaydedilmiştir. İsviçre dış piyasalarda rekabet im- kânını kaybetmemek için ihraç mad. delerinin fiyatlarını 9, T nispetinde azaltmağa mecbur kalmıştı. Avrupanın diğer kıtalara yaptığı ihracat yekünunda en fazla hissesi o- Jan memleketler, ihraç mallarının fi. yatını en fazla düşürmeğe muvaffak 'olan memleketlerdir. Bu memleket- lerin başında da Fransa gelmektedir. Filhakika Fransanın ihracatı deva. İüasyondan evvelkinin iki misli ol- muştur. Fransayı sıra ile Danimar. ka, Norveç ve Batı Almanya takip ediyor. Fransiz — ihracatının bu. de- rece artmasında bu memleketin Ar Jantin ile yaptığı ticaret anlaşmı #ının da rolü çok büyüktür. Fakat bazı iktisatçıların iddiaları. 'na göre Avrupa ihracat hacminin ar- 'tap eksilmesinde ihraç malları fiyat- bugün; Belçika, memleketlerin ihracatında rastlanan | büyük müşküller mal — fiyatlarının yüksekliğinden ziyade sağlam paralı memleketlere karşı tokınmış oldukla- n çekingen hareketten ileri gelmek- tedir. “Avrupanın diş ticaretiyle mal fi yatları arasındaki münasebetler üze- Tinde yapılan derin araştırmalar Av- Tupa iktisadında meydana gelen tek- nik ve bünyevi değişilliklerin ticaret bakımından onu diğer kıtalardan tec- Tid etmekte olduğunu göstermekte- dir. Filhakika bugün Avrupanın de- nizaşırı memleketlerden ithalât ihti- yacı harpten evvelkinden biraz faz İn ise de eskiye nazaran çok azalmı bir durümdadır. Bu İnkişaf Avrupa- fun içinde bulunduğu dolar meselesin- 'den kurtulmasına yardım. edeceğin. den Avrupa iktisadı için faydasız da Sayılamaz. Sanayi ham maddeleri ti- caretinde vukua gelmiş olan değişik- likler modern sanaydın intibak kabi. liyeti ve çalışma sahasının - genişle- memesinin bir neticesidir. Harpte sanayi ham — maddeleri İt halâtı zörlaştıkça yerlerine sunlleri bulunmuş ve bazı yüksek — vasıflara da sahip olan bu suni ham maddeler bugün artık tablilerinin ithaline 1ü- zum birakmamıştır, Zirantte, İstihaal ile İthalât ara: sındaki münasebetin marüz” kaldığı bünyevi değişiklik nispeten daha az- dır. Bununla beraber Avrupa vaktin- de Jâzım gelen hazırlıkları yapmak şartiyle gıda maddeleri ithalâtını ica- bında mühim miktarda — azaltabilir. Esasen bugün bir çok Avrupa mem- leketlerinde gıda maddeleri ithali yer. J Aatihsali itmam eder mahiyette ol- duğundan istihsalde yapılacak küçük mikyastaki terakkiler bu milletlerin iktisadında büyük masraflara sebep) olabilirler, u halde Avrupa — Şayet bir gün, ödeme bilânçosundaki — pasif durüm dolayisiyle, sanayiinin ihtiyacı bulu- 'nan ham maddeleri denizaşırı mem- leketlerden teminde müşkülâta ma- Yüz kalacak olursa, — bügünkü gıda maddeleri ithalâtını azaltmak sure- tiyle vaziyetini düzeltebilir. - Fakat Avrupanın bu ihtiyacı duyup böyle bir yola gitmesi de ancak denizaşırı memleketlere — kendi sınat — maz lerinin ihracatını arttırabilmesiyle ka- imdir. Ankara, 13 (Hususi /— mühahirimiz diriyor) — Tütün — Kongresinin u- mümi heyet toplantıı yarın (bu- gün) yapılacaktır. Komlayon Içtima- ları sona ermiştir. Şimdiye kadar a. hnan neticeye — göre, umumt heyet toplantım münakaşalarla geçecektir. 'ütün Ortaklığı ” Komisyonunun bir “Türk Tütün Ekicileri Bankası” ku- Yulması hususunda yaptığı teklif it- Fransanın yer teşebbüsleri Paris, 13 (AP) — Maliye Bakanlığı gevrelerinden — bildirildiğine — göre, Fransa bazı Amerikan bankaları lle bu ay sonundan evvel aktedilmek (: zere 225000000 dolarlık bir ikraz mevzuunda müzakereler yapmakta: öe ' ç Bunun *200,000.000 doları İi veyn ç genede ödenmek Üzere yürde iki falze raptedilecek ve Fransamn sta- bilizasyon fonundaki dolarları bu kıa. min teminatını teskll edecektir. Geri, kalan 25.000.000 dolar her ç ayda bir yenilenmek iinkânını veren ve te- minat ihtiva etmeyen bir Hazine ik- Tazı mahiyetinde olacaktı raz 1 — Sürfe savaşı işlerinde görülebilir. 724 lira 50 kuruştur. kaplar alıcı daireye aittir. yonuna müracaatları. Ciltli: 5 - Şubesi Tütün Kongresi Bugün yapılacak toplantıya büyük ehemmiyet veriliyor tifakla karar altına alınmıştı Bu bankaya tütün müstahsillerin. 'den başka Ziraat Bankası da iştirak edecektir. Bankanın sermayesi 100 milyon li ra olacaktır. Bunun seksen milyon li- Tasını müstahsli, 20 milyon Jirasını da Zirant Bankası temin edecektir. Bankanın merkeri İstanbulda olacak, Ege, Marmara, Karadeniz ve Şark bölgelerinde birer şubeleri bulunacak- tır. Tütüncüler Bankası, tütün müs- tahsillerini Tarım Satış Kooperatifle- Ti kurarak teşkilâtlandıracaktır. Kongrenin diğer komlsyonları da faaliyetlerini bitirerek, — raporlarını hazırlamışlardır. Bütün bu raporlar yarın sabah (bu anbah) aat 10 da açılacak olan umus mf heyet toplantısında görüşülecek- tir Ege delegeleri çok heyecanlıdırlar, TToplantıda çok büyük münakaşalar Tır çıkacağı söylenmektedir. Bilhassa yüzde beşler meselesi en fazla üzerin de durulan meselelerden biridir. Kongre, akşam geç vakitlere kadar devam edecek, bir neticeye varamaz. sa toplantısına ertesi gün devam ede- cektir. Sayın Eczahane Sahiplerine NİVEA Küçük, Orta, Büyük her üç boy ORİGİNAL —AVRUPA kutularında depomuza gelmişti TÜRKİYE ECZACILAR DEPOSU T.A.Ş. İstanbul Sıtma Savaş B.Başkanlığından : kullanılmak üzere 40 ton Mo- forin açık eksiltmeye konulmuştur. 2 — Şartname, çalışma saatleri içinde başkanlık kaleminde 3 — Tahmin olunan bedeli 9660 lira olup geçici teminatı 4 — İşbu maddeye ait kanunl vergiler, nakliye masrafı ve 5 — İsteklilerin teminat makbuzları ve kanunt vesikalariy- de birlikte 16.8.1950 çarşamba günü saat 11 de Kadıköy Hay- darpaşa Rihtım Caddesi 134/136 Bölge Başkanlığı binasında toplanacak olan Satın Alma Komis- nümaradaki — Sitma Savaşı (10x09) UMUMİ ADRES KİTABI İzı il ve ilçeleri dahil bütün ticaret ve meslek erbabını muhtevi alfabetik 15.000 adres ve 85 pafta dahil 500 sayfalık bu kitap satışa çıkarılmıştır. Ciltsiz: 8liradır. (İSTANBUL UMUMİ ADRES KİTABI HAZIRLANIYOR! Reklâmcılık ve Hususi İlânlar Bürosu Merkezi : İzmir, İkinci Kordon No. 60 - Tel. 6515 İstanbul, Serdarlekrem Sok. Çıkmazı No, 22 - Galata, Tel. 42021 Seraserci Son hâftanın en mühim mevzuu yeni dış ticaret re- jiminin ilânıdır. Yeni rejimin ihracata müteallik hüküm- leri yarından itibaren tatbik mevkiine girecek, ithalâta Müteallik hükümleri ise 1 eylülde meriyete girecektir. 'Tam ihraç mevsimine girildiği zaman tatbik mevki- ine konan yeni rejim, ticaretimizi genişletecektir. İtha- lât ve ihracat muameleleri hususunda da âzami aleniyet ve umumiyete riayet edilmesi piyasada itimadı da kuvvet- lendirmiştir. İhraç mallarımız bundan Böyle daha kolay- lıkla - satılabilecek, ithalât ise lüzumsuz formalitelerden uzak tutularak piyasadaki rekabeti ve dolayısiyle fiyat- ların ucuzlamasını sağlıyacaktır. Yeni dış ticaret rejimi tediye gücümüzü de arttıracaktır. Bundan başka müstah- silin emeğini değerlendirmesi bakımından da Türk çiftçi- sini karardan fazlasiyle memnun etmiştir. Yarın ticaret hayatımız için yeni bir gün olacaktır Zaman zaman indi takdir ve hususi görüşler de bu karar- namenin neşrinden sonra kısmen zail olacaktır. İhracat mallarımızın fiyatlarında yeni kararın m çıkardığı kolaylıklar karşısında bir oynama gözük- meğe başlamıştır. Bilhassa yağlı tohumlar üzerinde bir fiyat yüksekliği göze çarpmaktadır. Tiftik ve yapağı fiyatlarında da hafif bir yükselme vardır. Fakat bunlar ilerde normal seviyeye ineceklerdir. Kararnamenin lüks eşya hususunda gösterdiği kolay- lık da bundan böyle bu gibi eşya fiyatlarını anormal se- viyede durmaktan kurtaracak ve dünya - piyasası fiyat- larına indirecektir. Dünya piyasalarında bazı malların fiyatları bu haf- ta da artmağa devam etmiştir. Kore harbinin inkişafı bü- tün memleketler tarafından dikkatle takip edilmekte ise de bu harbin milltelerarası ticarette yarattığı sinir buh- ranı ilk zamanlara nazaran oldukça hafiflemişti Harbin ilk başladığı haftalarda dünya - tahvilât bor- salarında, bilhassa Birleşik Amerika tahvilleri fiyatların- dan çok kaybetmişken bu hafta vaziyet oldukça düzelmiş- tir. Fakat New-York Borsasında alıcıların endüstri hisse ;enetlerine gösterdikleri eski rağbet yine de mevcut de- dan ğildir. Harp ihtimali memleketleri seferberlik hazırlığına icbar ettikçe sanayi istihsale ihtiyaç artacağı cihetle bu. gün endüstrilerin krizle karşılaşmaları düşünülmüyorsa da devletin artan ihtiyaçları karşısında eshamdan fazla vergi istemek ihtimalini hesaplayanlar bugün bunlara pa- ra yatırmaktan çekinmektedirler İzmir : İzmir, 13 (Hususi Büromuzdan telgrafla) — Haftanın ilk dört günü içinde dış ticaret rejiminin ilânına intizaren Borsa ve piyasalarda haftalık vaziyet gayet durgun ve kararsız saatler geçiren İzmir Ticaret Borsası ve Borsa salonunun tanınmış iş adamları 48 sa- attenberi yazıhanelerinde telgraf ve mektuplarla dün- yanın dört bir yanına iş teklifleri yapmakla meşgul olmak- tadır Şimdilik borsa içi çalışmaları durmuş, fakat bunun yanında yeni mevsim iş bağlantıları için tüccar yazıha- neleri arı kovanı gibi çalışmağa başlamıştır. Hele dünkü günü ve girdiğimiz hafta sonu tatilini yazıhanelerinde sa- bahlara kadar geçiren iş adamlarının telgraf tekliflerine ilk cevapların geldiği anlaşılmıştır. Gireceğimiz çok hareketli haftanın memlekete ge- tireceği iyiliklerin ışığı altında, daha şimdiden milyonluk bağlantılara intizar etmek ve Borsada bilhassa alivre sa- tışlarında büyük inkişaflar beklemek lâzımdır. Kaldı ki, (Butubetten nem kapmasını) pekâlâ beceren iş adamları- nn önümüzdeki ihraç mevsiminde, memleketin dış tica- retini hayret verici neticelere sevkedeceklerini beklemek mümkün olacaktır sanırım. Şimdilik adının ifasında mah- zZur görülen bazı büyük ihracatçılar, ihracında zorluk çe- kilen bazı emtia için bazı pazarlarda gayet iyi neticeler almışlardır. 15 ağustos günü başlayacak olan ih- racata müteallik hükümlerin yürütülmesinden sonra ve pek muhtemel olarak önümüzdeki haftanın sonunda müj- de sayılacak bazı haberlere intizar etmek mümkün ola caktır. İhracatçılar gayet memnun görünmektedirler. İh- racında zorluk çekilen malların ihracı halinde tüccar eline kalacak olan dolarları biran önce memlekete getirmek ve altı ay zarfında da bu ihracatın mukabili olan malları memlekete getirmek gibi bir hükmün memnunluğu içinde çalışanların, memlekete bir hayli döviz getireceklerine pi- a inanılmaktadır Listeler henüz ellerine geçmmiş olmakla braber ihı atçılar, pek kısa olan üzüm rekoltesini bu yıl kolaylıkla tüketeceklerini sanıyorlar, Netekim Borsada üzüm alivre- leri dolu dizgin gitmekte ve fakat bütün ihracat evleri de ilk kuru üzüm mahsulünü ihraç şerefini omuzlarında taşı- mak üzere çalışmaktadırlar. Buna rağmen hafta içinde Borsaya gelen üzümlerin tam bir tatlılık arzetmemesi can sıkan noktalardan biridir. Bununla beraber çalışma inisi- yatifini maalesef İzmir Borsasından alan Manisa Borsa- sında cumartesi günü bir hayli yeni üzüm satışı olmu: tur. Gireceğimiz hafta içinde Dorsalara külliyetli mik tarda üzüm gelmesi muhtemeldir Pamuk piyasası görülmemiş bir süratle ileri doğru gitmekte berdevamdır. Amerikada pâmuk rekoltesinin gı çen senenin dünunda oluşundan doğan son vaziyetin, Ka- hire Borsasında da pamuk piyasasına tesir yaptığı ve ni- hayet Liverpool Borsasında bazı yükselmeler husule ge- tirdiği meydanda iken İzmirdeki ihracatçıların bundan faydalanmaları tabiidir. Fiyat şimdilik 245 kuruşta ka- panmıştır. (Hazır pamuk fiyatı). Kuru incire gelince: Henüz kuru incirlerin kurutma faaliyeti başlamıştır. Daha bir kaç gün, meselâ 20 ağus- tosa kadar durumun şimdiki haliyle devamı ve 16.000 ton tahmin edilen rekoltenin idrakiyle birlikte fiyatların sü- ratle yükselmesi beklenir. Pamuk çekirdeği piyasası hafta içinde her gün biraz daha artan bir istek içinde, hararetli olarak devam etmiş ve fiyat, miadı olan 16 kuruşu bulmuş, fakât 15 kuruştan hafta kapanmışt Gireceğimiz hafta içinde Borsada zeytinyağı ve sabun fiyatlarında bazı yükselmelere intizar etmek ve tüccarı uyanık bulundurmak lâzımdır. Çünkü yükseliş temayül- leri haftanın son günü başlamış ve yağ toplayanlar artmış bulunuyordu. Adana : Adana 13 (Hususi Büromuzdan telgrafla) — Adana Borsasında eylül ve ekim vadeli alivre pamuk satışlarında fiyatlar bu hafta 190-200 kuruş olarak kapanmıştır. Ev- velce de bildirdiğimiz gibi bu sene Maraşta da pamuk ziraati yapıldığından bu bölgenin malları 5 kuruş fazlaya gitmektedir. Hatay pamukları da Adana pamuklarından farklı muamele görmektedir. Alman fabrikaları tercihan Hatay pamuğu istiyerek Adanadan küçük partiler halin de mütemadiyen mal almaktadırlar. 1949 mahsulünden Çukurovanın Almanyaya 12 ağustos 1950 tarihine kadar sattığı pamuk 8930 tonu bulmuştur. Elde perakende ha- zır mal kalmadığından hafta içinde Belçika 50 ton dökün- tü pamuk almıştır. Haftanın diğer ihracat hareketleri arasında Mersin Limanı vasıtasiyle İngiltereye 230, Fran- saya 85, diğer Avrupa memleketlerine de 100 ton pamuk sevkedilmiştir. İngiltere, Fransa, Almanya, Çekoslovakya Türk pamuğuna vazettikleri mübayaa şartnamelerince bu sene daha a ddeler ilâve etmişlerdir. İzmir, Mer #in tacirlerinden bir kısmı ile Adanalı bir tacirin nümune- sine uygun mal ihraç etmemelerinden ve arbitraj fark- larını ödememelerinden dolayı itimatları azalan — İngiliz Fransız, Alman, Çekoslovakyalı alıcılar arbitraj ve mev- ritteki hizmetler için ödenecek ücretler karşılığı olarak akreditiflerin yüzde onunu tevkif etmektedir. İsviçrede bu miktarı ve sermayeleri yaptıkları işin yüzde onunu da- hi karşılamayan bazı ciddi iş adamları şimdi bu ağır şart- lar karşısında ne yapacaklarını şaşırmış vaziyettedirler. Keten tohumu satışları da hareketli fiyatlara mü- saittir. Evvelce de kaydettiğimiz gibi bu sene rekoltenin ancak 2971 tondan ibaret olmasından, bu madde üzerinde büyük işler yapmak imkânı mevcut değildir. Hafta zarfın- da Adana ve Mersinde 100 ton kadar dahili keten tohumu satışı olmuş, Mersinden bir firma da 44 tonluk bir parti ihraç etmiştir. Yunanistan 55,34 kuruştan Mersinden 55 ton yeşilmercimek almıştır. Gene Mersinden bir firma Su- riyeye 220 kuruştan 30 ton yapağı, 19 ton da ham koyun derisi ihraç etmiştir. Lübnan 78,81 kuruştan Mersinden 300 ton yerfıstığı mübayaa etmiş, Kıbrıs 100 kuruştan Mersinli bir tacirden 2 ton iç badem almış. Hafta içinde bunların ihracı da yapılmıştır. Suriyeye yapılmakta olan koyun ihracatı ise hararetli bir safhadadır. Son günlerde yeni bir ihracat fiyatlarında yükselmeler kaydedilmiştir. Dış ticaret rejiminin serbest bırakılması iş ümitlerini art- tırmış olduğundan diğer taraftan dahili istihlâk piyasa- sının da hararetli olmasiyle fasulye fiyatları 18 den 22-23 kuruşa yükselmiştir, Susam 64-65 kuruştan muamele gör- mektedir. Talep olmadığından ihracat da yoktur. Yegâne alıcılar perakendecilerdir. Adana, Mersin ve İskenderundaki yağ fabrikalarının elinde küspe kalmamıştır. Alıcıların istekli olduğunu ve uğustos istihsalâtının da tamamen satıldığını evvelce bil- dirmiştik. Bu sene için İsviçre de küspe istemektedir. Tec- rübe mahiyetinde olmak üzere İsviçre Adanadan ilk defa olarak bu hafta birkaç yüz ton küspe almıştır. İsrail de küspe talebinde bulunmuştur. Pamukyağı üzerinde iş gev- şektir. Ayçiçeği rekoltesinin idrak edilmesi ve yağlı to- humların mevsim başı olması hasebiyle pamuk fiyatları burada 140 tan 130 kuruşa düşmüştür. İngiltere Adanadan 107 kuruştan pamuk yağı istemekte ise de fiyat müsait karşılanmamıştır. Alman pamuk yağı fabrikaları külliyet- li miktarda çiğit (pamuk çekirdeği) istemektedir. Top- rak Mahsulleri Ofisinin Adana Vilâyeti içinde bugüne ka- dar yaptığı hububat alımı 52 bin tonu bulmuştur. Alım artık izini kaybettiğinden kampanya sona ermiş addedil mektedir. Ofis geçen senelere nazaran bu sene daha sis- 'mli ve daha verimli çalışmış, gerek müstahsilin gerek devletin menfaatleri karşılıklı olarak gözetilmiş, dikkatli ve geceli gündüzlü çalışmalarla memnunluk verici bir neticeye - varılmıştır.