17 Ağustos 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

17 Ağustos 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

Y7 Ağustos 1950 — Perşembe SİYASİ Beyoğlu - Müellif Caddesi 6-8 — Posta Kutusu 1 447 - İstanbul KUZEY KORE BİRLİKLERİNDE İLK PANİK Kore'de Amerikanın ilk büyük hava akını 98 Uçarkale 60.000 kişilik Kuzey Kore yığınağının üzerine 3.300 ton bomba yağdırdı. Yeni Amerikan takviye kuvvetleri cepheye ulaştı İç politika Demokrasi vazifel, izde memleket İdaresinin Avrur 'nın diğer demokrat memleketlerine nazaran daha zor olduğunu kabul et- mekliğimiz İcap eder. Bunun iktim 've milletlerin bünyelerine göre de de- m dünya harbi dük. İsviçre gibi aklim ve milliye- $i olan memlekette idare tarzının bir birine uymadığını ve meselâ Alman İsviçresinde bir şeyin miktarı tahdit olunduğu zaman herkesin buna rinyet etmesine mukabil İtalyan ve Fransız İsviçresinde bunun aksine — hareket edildiğini / gördük. — Memleketimizin ganhtelif iklimlerden müteşekkdi. ol- ması ve seviyenin muhtelif derecelere ağrılması bizde de kanun ve nizam- Jarımızın telâkki ve tatbik tarzlarını değiştirmekte ve bir takım müşküller hüsüle gelmesine sebep - olmaktadır. Bunların bir taraftan idare elhazımız- da hasüle gelecek islâhat ve diğer cihetten de seviyenin yükselmesiyle düzeleceğini kuvvetle ümlt ve temen- ni etmekteyiz. Bugün bizlm üzerinde ehemmiyet- le dürmak istediğimiz nokta demok- Tasinin anlaşılması ve oylarını verir- ken hakikaten demokrat olduklarını Aspat etmiş olan halkımızın demokra- «i vecibelerini bilmiş ve anlamış ol- masıdır. Dünya ilsanında başka bir limana tercüme edilmesine lüzum görülmi- 'yen demokrasi, halk idaresi demektir. Berbest ve hiç bir tesire kapılmıyan halkın memleket idaresini — seçeceği vekillerine bırakmasıdır. Bu vaziyet kendiliğinden bir nizam ve intizamı gösterir. Çünkü bunun aksi anarşidir 've demokrasi ile en ufak bir alâkası yoktur. Demokrasi aynı zamanda keyfi ha- reketlere nihayet vermek / demektir. Demokrat bir hükümetin en büyü- Künden en küçüğüne hiç bir ferdi istediği şeyi, — kanun haricinde — yapamıyacağı — gibi. de- mokrat bir. milletin hiç bir. fer- di de kanun ve nizamlar haricinde 1s- tediğini yapmak kudretine malik de- #ildir. Bilakis demokrat — memleket- derde kanunun küvvetli emri herkesi 'ona riayete mechur eder. Memleket idaresinin vazedilmiş usül ve niza- mina riayet etmeyen Insanların de- mokrat memlei kadı peten düşük olanlar arasında başka felâkkilere sebep olmaktadır. Bunda belki geçmiş zamanlarda müşahede e. dilen haksızlıkların büyük bir hlasest vardır. Halk şimdi demokrasi var de- mekle belkd her istediği şeyi kanun hilâfına olsa da yapabileceğini kasdet- memekte ve ihtimal ki, artık haksı hık olamıyacağını söylemek İstemek- Çünkü onun düşüncesine göre aptığı şey kanun harlet değil Belki o, cemiyete karşı olan mü- kellefiyetlerini bilememektedir. — Bi hassa herşeyin memnulyeti - bahane- kendine yapılan müdahalelerden gok canı yanmıştır. Simdi bu hallere nihayet vermek için idare cihazımıza büyük vazifeler terettüp eylemektedir. Kanun ve ni- zamlar dahilinde hareket eden bir va: tandaşın hürriyetini her de tutmak ve ona riayet eylemek - Tak ceza görmeleri demokrasimizin küvretlenmesi için çok lâzım olan geydir. Buna rinyet edilmediği ve bu hususta bir aZ zaaf gönterildiği gaman demokrükinin mevendiyetinde tereddüt husüle gelir. Çünküü demok- Faal nizam ve intizamı emreder. Mu- myyen bir toprak üzerinde - yaşay Ansanların birbirlerine riayet etmel Fini ve onların ancak kanun dalresin: de hür olduklarını gösterir. — Yalnız kanunun hâkim olduğu bir. memle- kette demokrasi olduğundan, biz. de eker öteden beri hoşumuza gitmiyen sistemlerden ayrılarık ideal bir. ya /şama tarzı olan demokrasiye bağlan. Mmak İstiyorsak bütün hareketlerimi: zin kanun ve niram çerçevesi içine a- kınması gerektiğini düşünmeliyiz. Bu takdirde hükümetten istediğimiz tek #ey de kendisinin kantn ve nizamlar dalresinde iş görmesi ve bu hususta yi bir misal teşkii etmesidir. — Bir köylünün değirmenini kanuna uyma- dıbı için satın alamıyan Büyük Fre. derik zamanından beri / demokrasi daha çok terakki etmiştir. Hüküm- darlar zamanında bile hâkim — olan kanunun artık cumhuriyet devrinde bem hükümet ve hem de millet için en büyük kuvvet olduğunu bildiğimiz 've kaçamak yolları aramadığımız za- man demokrasimiz daha küvvetlene cek ve milletin zihniyetinde yeni bir maedeniyet sezgisi doğacaktır. Habib Edib - Törehan Tokyo, 16 (AP) — Uzakdoğudaki merikan Hava Küvvetleri Genel Ka Targâhından Japonya saatiyle 1720 de yayınlanan son tebliğde şunlar kay- 'Uzakdokudaki Amerikan hava kuv- yetlerine mensup B20 üstün uçarkar İeler bugzün Kore harbinin başlansı cından beri en akır b İndirmişlerdir. Bu bi sinda Vacgvan'ın bi li genişlik ve 7 bucuk mil derinlikter Ki bir kesimde düşman — hedeflerine ve askeri topluluklara 850 tondan faz İn ni iştlalli bombaları atılmıştır. Harekâta 98 üstün uçark Bombardıman görel etmiştir. Takriben 50 metre karelik parsel dahiline B. 29 lardan her biri en az bir adet 500 librelik bomba atmıştır. Hava şartlarının mükemmelliki akın: Harekât sıra” ları kolaylaştırmıştır. vinda düşman uçaksı Veya avci uçakları Gür edilmemiştir. Bombardıman — neticesinde — 60000 mevcutlü komünist kuvvetlerinin. bu: Tunduğu bir kesim tamamiyle tahrip eğllmiştir. Bu kesimde yığını Miş olan komünist kuvvetler » nehri cephesinde büz hazırlanırlarken yakalanmıştır. 90 Amerikan Üstün uçarkalenin gi- ristikleri Du bombardımanlar sırasın. ir. Akın. ip bu kesim üzerinde do uçaklarının pllotları, dür. man küvvetlerinden sağ kalanların Panik halinde kacmakta / olduklarını Kördüklerini “söylemişlerdir. Büyük akının imha ve tahrip ba- Kımından “şiddeti bir atom. tanrrumu Doğan — Acarbayın muvaffakıyeti Dublin, 17 (YİRS) — Doğan Acar: bay 440 yardalık manlalı koşuyu A Merikan 'Coon Balderman'ı Tevkalk. de bir mücadele neticesinde yenerek 2 kadem farkile 858 saniyede Kazan Kemal Horolu, Baldermi Acarbay koşuya — gayet güzel bir startla Başlamıştı. Ortalarda Ameri. kalı Balderman kendisini geçti ve « Taya mesafe koydu. Halk Amerikah. 'nım kazanmasını beklemekte di Pa Kat son iki manlada ufak tefek ve gevimli yücudiyle - Dokan — Acarbar Yaydan fırlamış bir ok gibi harikulâde finlah ile hasmını yendi Doğan Acarbay ayrıca 300 yarda da 3 üncü olmuştur. 1 mil kosuda Canit besinci olmuştur. Mızrak atmada 66.12 ile Halii birinci gelmiştir. tanrruza girlşmek Üze Te bulunan komünlet — küvvetlerinin Bel kemiğini kırmaktı. 'Diker taraftan Birlesik Amerikadan sevkedilen Tik büyük takviye kuvvet- İerinin cepheye vardıkları bildirilmek. tedir. Cephedeki vaziyetin — takviyı düşman ileri hatlarının mütemi Bombalanması sırasında hazırlanmak- ta olan büyük Amerikan mukabil ta- afruzu 1 eylölde tam münasiyle bas İamiş olacaktır. Küzey Korelilerin simdi yapmağa çalıştıkları kat't taar: Tuz Washington çevrelerinin kananti. ne göre belki de Tokyo, 16 (AP) — Amerikan, istih- barat subaylarının dünkü tahmı 'ne göre, Çok yi talim görmüş er ve Subaylardan müteşekkil 80000 kişilik komünist sadme birlii, vermiş olduğu zaylat neticesinde yarı yarıya kuv: vetinden kaybetmiştir. İstihbarat/ subaylar dan fazla, olarak ifade, ber General Mac Arthur karargâhından bildirildiğine göre, burüne Kadar ko: Münlet kayıplarının tam — mesmuu on Bir. teşebbün İKTİSADİ, e MÜSTAKİL Abonet Türkiye / için altı aylığı 17, Üç aylığı 9 iradır. Hariç Yıl T— Sayı 260 — 10 kuruş geneliği 2, memleketler iki — misildir, Hânlar * 6 ncı sayfada santimetresi £ Uradır. Hanlardan biçbir mesuliyet kabul edilmez. 'Telefon * 44756 - 44757 Santral — Telgraf Adresi : Hetlo. İstanbul Kore hakkında yeni Rus - Çin anlaşması Amerikan kuvvetleri 38 inel arz dalresini aşarlarsa Rus silâhlariyle — teçhiz edilmiş 150.000 kızıl Çinli kuzeyli- lerin yanında çarpışacak Honekone, 16 (YİRS) — Tay- peh menşeli haberlere göre, Mo- letaf'la komünlet Çin arasında Pekin'de — yapılan — müzakereler neticesinde Kore meselesi hak- kında yu anlaşmaya varılmıştar: 1 — Birleşmiş Milletler kuv- yetleri giriştikleri taarruz so- nunda 88 inci arz dalresini asıp Kuzey Kore'ye girecek olurlar. sa, Çinin kımıl ilderi / Mao-Tse- Tung Küzey Köre'lilerin yanın- 'a çarpışmak Üüzere 150000 ko- münist Çin askeri gönderecek, akır silâhlar ve cephane Rusya tarafından temin olunacaktır. 4 — Ücüncü bir dünya harbi- 'e yöl açmamak için Çin kıml- darı, açıktan açığa — komüniet küvvetler göndermekten ziyade Günerdotu Asyada süzülme tak- tikderi kullanacaklardır. Bu ha- yekâta, / Sövyet müsavirleri ve Asyadaki Komlnform'un da yar: Gimiyle komünist General Çen- Keng komuta edecektir. Hakkında malâmat verilmemiştir. Harpten beri Moskovada tutulan 21 milyon dolarlık altınm iadesi için yapılan İran talebine Ruslar herhangi bir teminat veremediler Bir Yunan milletvekilinin gazetemize verdiği beyanat Türkiyeyi hedef tutan soğuk harp manevrası hrimizde bulunan M. Kasimatis, 250 bin Türkün Bulgaristandan çıkarılmak Istenmesiyle, Türkiyenin, açıkça soğuk harbin hâd safhasına sokuldu; unu söylüyor Bir — müddetten! gehrimizde Yunan bulunan devlet / adamların- dan B.G. Kai matis gazetemizin müsalt rak hazırladığımız galleri ” cevaplan. dirmak nezaketini H niversitesinde Me- deni Hukuk Profe- sörü olduğu — gibi övvelce” — Maliye, Tictisat, Adalet ve Basın . bakanlıkla- rını derühte etmiş Değerli rimizin 'nan do misati. irk - Yak Huğu, Tür kiyenin — Atlantik Paktına — girmesi, Balgarların Tür kiyeye verdiği son aota — hakkındaki evaplarını - bügü, İran - Sovyet ticaret müzakeresi başladı Amerikan deniz piyade erleri Güney Kore cephesinde bir vâdinin müdafaa hatlarını tesis ediyorlar Tahran, 16 (AP) — Başbakan Raz- mara dün, bundan yedi ay evvel Hi zar Denizinin şarkında bir Hudut mu #ademesinde Ruslar tarat Sölümiş ol Best birakılmış olduklarını açıklamış bir. Rusların son barış taarrumunda lik muşahhas hâdiseyi teşkil eden bu har Teketin, Amerikan iktisadi yardımını aklm birakmak gayesini güttüğü tah: Mmin edilmektedir. Pazartesi günü bir Rus-İran ticaret anlaşması akdi için müzakereler baş Tamıştır. Razmaranın, n iyi niyetleri- 'ne bir nişane 'olarak dokuz esir İran Aökerini inde etmeleri ve harpten beri Moskovada bulunan 21000000 — dolar kaymetinde altımı da geri vermeleri Kususunda israr ettiği — bildirilmekte fakat Rusların bu hususta kendilerini Bağlıyacak . berhangi bir teminattan gekindikleri de İlâve edilmektedir. Razmara, Büyükelci Sarçikof'un © erin serbest birakılacakını “vadetmiş olduğunu. söylediği kaydedilmektedir Ki #imdiki halde yalnız beş Kişi kar Dün inde edilmiş olan eski esirlerin esaret Hayatlarının garti hakkında derhal malümat almak imkânı hasıl Razmera ticaret anlaşmasının — Jik miş olduğunu ve Bovyet temsilellerinin #imdi yeni talimat beklemekte olduk. Kardinal Ağacıyan şehrimize geldi Ermenl Katolikleri Patriki/ Kardinal Alaciyan Öün akşan Bayrultanı çeliri melno gelmişlir. Kardinal, hava meyda. sunda İstanbul — Ermeni Katolikleri Başplskoposu Kireçelyan ve papanlar 'tarafından karsılanmışt Yunanistamnda kabine buhranı Liberal Parti lideri Venizelos, Başbakanı istifaya davet etti Atina 16 (AR) — Liberal Parti| kabinede 8 bakanları vardı. Başbakan / Piğstirna'ı Istifaya düvet | - İnanılır kaynaklara göre, bu B LA- atmletir. Liberallerin bu yolda yayın: | beral Bakan, yarın Kabineden istifa ladıkları beyanname, mühtemi edeceklerdir. Bu takdirde Kabinenin Tak gimdiki koalleyon kabin üşmesi muhakkaktır. - Partiler 'ara: İlmesine yol açacak siyasi bir buh. | sındaki IhtilAf hükümetin, siyasi suç lerin 264 kişilik Mebusan | zönünde tutan programının tatbikin. Meclisinde 54 temsilcileri ve elmdiki — dan doğmustur. Başbakan ve Dişişleri Bakanı Vilâyette gazetecilerle görüşüyorlar. Bulgar notası hakkında Başbakan izahat verdi Adnan Menderes diyor ki: ”Bulgaristanla aramızda ahdi hükümler vardır. Bunları ihlâl edip ırktaşlarımızı hudut dışı edemezler. Böyle bir şey vukubulursa, elbette ırktaşlarımızı sokak ortasında bırakacak değiliz.,, Yalovada bulunan Başbakan Ad- 'nan Menderesle, Dışişleri Bakanı Fu- at Köprülü dün sabah Acar motörü ile şehrimize gelmişlerdir. Sabahleyin Demokrat Parti İl merkezine giden Başbakan ve Dişişleri Bakanı, öğle- den sonra saat 1530 da Vilâyete ge- derek Valiyi ziyaret etmişlerdir. Bu ziyaret mırasında gazetecileri kabul 'eden Adnan Menderes, Yalova top- dantım hakkındaki #uali gü şekilde cevaplandırmıştır: “— Yalova toplantım mütat — bir toplantıdır. Fevkalâde — ehemmiyeti haiz değildir. Bu toplantı 'nota ve bu notaya bir cevap verilip verilmiyeceği hususunda da gunları söylemiştir. “— Bulgar notasına vereceğimiz cevap henüz hazırlanmamıştır. An- karaya döndükten ve notayı tetkik ettikten sonra lâzım gelen cevabı ha- zırlayıp göndereceğiz.. K Bu arada gazeteciler, Bulgarların notalarında bildirmiş oldukları 8 ay- hık müddetin hitamından sonra ora- daki irkdaşlarımızın mecbüren hudüt dığı edilip edilmeyeceklerini, edildik. deri takdirde hükümet tasavvurunun 'ne olduğunu, sormuşlardır. Adnan Menderes bu susli gu gekik de cevaplandırmıştır: “— Bulgaristanla aramızda ahat hükümler vardır. Bunları ihlâl edip arkdaşlarımızı zorla hudut Gişi edek mezler. Eğer böyle bir şey vukubur Jacak olursa elbette ırkdaşlarımızı so. kak ortasında bırakacak değiliz... Dişişleri Bakanı Fuat Köprülü de Bulgar notasının ehemmiyeti — halg olmadığını, dünya vaziyetinde 1.5 ay önce verdiği beyanat dışında yeni bir gelişme olmadığını söylemiştir. Başbakan ve Dişişleri Bakanı düm akşam Yalovaya dönmüşlerdir. Bu- gün Cumhurbaşkanı, Meclis Başkanı 've mühtemelen Russeli Dorr'un iştik. rakiyle Gölcüğe gidilerek bazı inceler melerde bulunulacaktır. Avrupa asamblesinde İnsan hakları mevzuu Türkiye temsilcisi Avrupalıların müşterek kaidelere itaat etmeleri lüzumunu belirtti lert görüş kan İngilir heyetinin Sosyallat ve Mu- BafazakAr Azası arasındaki fikir ayı 'meydana çıkmıştır. ve Churehlli, Avrupa ordusu plânına ait tatbikat meseleler Fini görüşmek üÜzere toplanmış bulu 'man Bir komlsyon İçtimaında müda- faaya ait bu gibi detayların görüşüle. 'ecekini leri sürerek e bir. çok Skandinav delegeleri tarafından des teklenerek bu mevauun görüşülmesi ni tâlik ettirmeye muvaftak olmuşl! âr. Türk delecesinin konasmamı 'Adalet Komlsyonu sını derplş eden raporunun müzakör Tesi mrasında TTürkiye temsilcisi ve Bu komlsyon Üyelerinden Cihat Bar ban, İstişare meclisine. “İnsan Hakları 've “temol hürriyetlerin — korunması Bakkındaki müzakerelerin Türkiyedi Büyük bir dikkatle - takip edilmekte olduğunu bildirmiştir. müşlerek — kaldelere “Avrupalıların Haat etmeleri ” ve ni söylemiştir. 'Cihat Babanın konuşmun şiğdetle — Belediye “Hal, de teâbirler alacakmışl Z Ainan'bu (aai &e 'dar