16 Eylül 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

16 Eylül 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 5

16 Eylği 1950 Bir harp olması ihtimali karşısında Batı devletlerinin kuvveti nedir? General Bradley, istilâ karşısında Atlantik Paktını atom bombasından daha tesirli görüyor Acaba siz de, “Bugünkü — soğuk harp hakikt bir harbe intikal etse, Rusya bir ay içinde Atlantiği geç meye muvaffak olur" sözüne ina- Ranlardan mısınız? Eğer böyle bir kanaatiniz varsa, bunün menşel yapılan — propaganda midir, yoksa hakikt faktörlere mi istinat etmektedir? Gerek dişardaki ve gerekse demir- perde gerisindeki - komünistler, si- Jâhlı kuvvetlerinin azametini her ta. rafta şişirerek anlatmakta ve ordu- Jarının Batı. Avrupa / Devletlerinin- kinden iki misli fazla olduğunu, ha. 'va küvvetlerinin 30 bin uçağa ma:- Jik bulunduğunu ve denizalti. filola- rının da dürmadan küvvetlendiğini söylemektedirler. Komünistlerin bu boş gürültüleri. 'ne bir cevap olarak — Amerikadan başka, muhtelif on bir. demokratik milletin iştirakiyle Şimalt — Atlantik Paktı meydana geldi. Bu devletlerden birine yapılacak bir taarruzun diğer bütün devletlere karşı yapılmış gibi addedileceğine dair verilen karar ne- ticesi olarak meydana gelen on iki devletin orduları bu Atlantik Paktı. 'zun dişleri mesabesindedir. Tam teçhiz edilmemiş, sayıea üa- tünlüğü Jayısiyle zay f durumda gözüken Ba- tı Avrupa pişdarmız acaba, Rusya için kolay yutulur bir lokma midır? Hürriyet için beslenmekte olan sa- vaş arzusu ve metanet gibi elle tutu- Jamayan şeyleri istatistiklerle mey- dana koymak mümkün olmadığından gerekli tetkikatı yapmak üzere Li- Verpoola, oradan Danimarkaya, Fran. şarka doğru uzanan demok- Tasi cephesinin dış merkezlerine ka- dar gitmek icap etti. Nik uğrağımız olan İngiltere har- bin nihayetinde mall bakımdan — he- men hemen iflâsa gitmiş ve - bunun neticesi olarak ordularını tenkls et- miş, donanma gemilerini azaltmış ve hava küvveti bakımından ancak bir Rüveyi elde tutmuştur. R. A. F. Ha va Bakanlığı, askeri yardım progra Mi gereğince Amerikanın kendileri- ne vereceği 70 #det B. 20 uçağının Mmasraflarını karşılayamamak korku. gu ile bu uçakların kabulü hususun. da günlerce müzakerelerde - bulun. muştur. Havacılık bakımından İngiltere bir çok cephelerde Amerikadan — üstün- dür. Bombardımanları — bakımından zayıf bulunan bu kuvvet 250,000 ki. #iyi aşmamakta ve dünyada mevcut en tstün fet avcılariyle teçhiz edilmiş bulunmakta ve hattâ — kıtalarara: hava küvvetlerini tepkili Vampire ve Meteor avcılariyle liyet İngiltere, içtimat ve sıhhi kalkm. larına rağmen müdafaa dolar daha fazla harcamaktadır. Bu- 'na rağmen ancak denizaşırı müdafaa kuvvetlerini " gerek kemiyet — ge- Tekse keyfiyet bakımından muvaze- nede — tutabilmiş, — kara — ordusunu, harpteki en yüksek zirvesine kıyasla onda bire indirmiş fakat buna mu- kabil donanmasını Amerikadan sonra ikinci sayılabilecek şekilde muhafaza etmiştir. Chicago şehrinin nüfusu kadar bir nüfusa Malik — bulunan Danimarka. in askeri ehemmiyeti, Baltık Denizi ağzını kapıyan stratejik vaziyeti do. Tayısiyledir. Danimarka 1849 da meriyete giren Mecburl Askerlik — Kanununa daya. narak milii müdafansını teşkillendir. mektedir. Harp halinde — seferberlik le Danimarka ordusu Kiğilik bir kuvvet haline gelebilir. 100.000) Danimarkanın — Atlantik - Paktına apmış olduğu €n önemli yardım A- merika ile Avrupa arasında donmuş bir basamak taşı — vazifesini gören, mesahası itibariyle Mississippi'de bu. Junan 26 eyalet kadar büyüklüğü ©- Jan Grönland'ın müttefik kuvvetler. €e küllanılabilmesi olmuştur. - Harp içerisinde Grünland'ın - Amerikalılar TANDNM kulamlasiyle V yey b zanılmıştır: Meveut bulunan. önemli müdafan Üsleri, krlolit madenleri ve hava küvvetlerine Almanya/ üzer deki meteorolojik durümü bildirebi. York'a, ister San Fra: veccihen yola çıkmış olsunlar rotaları Bir roketli Vampir uçağı, uçuşa hazırlanı madan, Mosi ko üzerinden uçan Bu m * Danimarka Kırallı; ak Üzere uçak gemisinin ambarından çıkarılıyor. bu önemli ada Üzerinden geçeceğin. den bu adayı çok kaymetli bir dürü- ma sokar. Fakat bu ada üzerine var- York Totası uçakların İzlanda U- bağlı olarak 17 haziran 1844 e takli bir devlet olarak y ve Paktın bir Azası olmuştur. Rusya ile hemhudüt bulunan Pakta dahil olmadan tarafından çok fazla sahibi S1 ile Rusyanın Atlantik De- gen A evvel tazyik kadar Ruslar bulunduğu. Spitzber. nizine açılan Murmansk-Archangelak kapılarını kapamış vaziyettedir. Norveç, bombardımaz lara rika, Rüs, temin İngiltere Aalacağı bir savaşta Norveç, edecek bilir. kalbini uçak- Ame- 've Kanadanın yer At Paktı hava küvvetlerindeki — v küvvetin mihrak noktası olacaktır. veçte carlı bir gü burl ask erlik 4i ir ve Anavatan küvvetine en mevcuttur. Hâlen 1 sstemi büyük kişilik bir orduya sahip bulunan Nor- ap e veti dört misline çıkartabilirler. Bel 1 zaman bu küv ika, Lüksemburg ve Felemenk mükadderatını birleştirmiş ve müş- terek — tatbikat — yapmakla — kal- mayıp endüstrilerini ” birleştirmişler. dir. Fransa, ufacık Norveç'ten bir ay önce, otuz dokuz gün zarfında Hit lere teslim olmuştu. Müstakbel bir. harpte Batı devletleri karaorduları komutanı olması ihtimali — bulunan General Jean de Lattre de TTassizmy, 'Böyle bir fiyasko bir daha teker- tmiyecektir” de zanma arzusunun içlerinde bilmesi için eratın kendilerine 'ven hissini, tedricen arttırmak Yundayız” cümlesini — sözlerine ilâve etmektedir. yer ede gü- Kara küvyetlerinin esasını Fransa temin edeceğinden — Amerikan silâh yardımının büyük bir kısmı da Fran- saya verilmiştir. -General Tassigny ile görüştükten sonra Fransızların bu silâhları — bihakkın — kullanabilecek kudret ve kabiliyette olacağına kim e güphe edeme kına sahip Fransızlardan beşte birl. se de rey verme hak nİn komünist olduğunu — duyduktan sonra Fransızların bu kabiliyetlerin- den istifade edip etmiyecekleri husu. unda nsan şüpheye düşüyor. Fakat General Tassigny - “Fransızlar harp, etmez, — diyenleri — küfretmekle —it ham ediyor. Fransa, bir kısım gemilerinin Al- manlar eline geçmesine mâni olun mak maksadiyle İngilizler tarafın. dan batırılmasına ve bir kısmının da savaş esnasında zayi olmasına rağ- men Avrupada ikincl sayılabil İngiltereden sonra küdrette bir do. Bugün Fransızlar| vçak gemisi, on iki harp gemisi, iki bir 28 Pitobotlarla mütcaddit — denizaltıları 'na Sahiptir. İtalyanın bugün elinde kalmış olan iki muharebe — gemisi, dört kruvazör ve ufak çaptaki diğer gemileriyle birlikle Fransız — donan ması Atlantik Paktı. donanmasının Akdeniz filosunu teşkil etmektedir 've Rus filosunun Karadenizden Ak. denize ve oradan da Atlantiğe açıl Masına mâni olacaktır. Atlantik Paktının Akdenizde bulu 'nan yegâne fzası İtalyada da komü- nİst meselesi mevcuttur. Siyasl güç. lükler İtalyanın savaş kudretine da- 1ma tesir eder. 1847 sulh münhedesi — müctbince İtalya 250,000 - kişilik bir ordu, bin kişilik personeli ve 350 uçağı bu. dunan bir hava kuvveti, 22,500 kişi- en müteşekkil bir donanma kuvve tinden fazlasını silâh altına çağıra- maz. Elde mevcut olan kuvvetin teç. hizatı çok zayıftır. Askerliğin mecburl bir hizmet o- Jarak kabul edildiği Portekizde otuz beş alaydan müteşekkil kara ordusu, 600 kadar uçağı bulunan hir hava küvveti ve 5 destrayer, iki firka. teyn ve 6 denizaltıdan — müteşekkil bir donanma kuvveti mevcuttur. Aşağıya dercedilenler birer hakikat tir: General Omar Bradley, Rusya- zün dört milyonluk kara ve 4000 u. çaklı bir hava küvveti bulunduğunu tahmin etmektedir. Hâlen 175 tümen- AT Z Roketli Vampir uçakı, Çeviren * $. METE den müteşekkil olan bu kuvveti alt- Mış gün zarfında Üç yüze ibla& et mek mümkündür. Rusya peyklerinin de bunlara ilâveten 100 tümenlik bir. küvvet temin edebileceklerini yine aynı general söylemiştir. Amerika ve Kanada hariç Atlantik Paktı devlet leri bugün 12 tümene sahip olmakla beraber 1952 de bu kuvveti 80 tü. mene iblağ edebileceklerdir. - Yalnız Amerika ve İngiliz hava kuvvetleri. nin birleştirilmesiyle Rusyaya eşit bir kuvvet elde edilmiş olur. Fakat, Batı devletlerinin — morali düzgündür ve her geçen gün daha da düzelmektedir. Şu anda Amerika depolarında 25 tümeni tam olarak ve &9 tümeni de kismen teçhiz. ede- bilecek kadar malzeme mevcuttur. Şunu da unutmayalım Ki, bir ta- raftan tenzil edilenler difer tarafa ilâve edilecektir. Onbir milyar dolar kaymetinde olup geçen harpte Ru yaya gönderilmiş olan 14,700 uçak ve 7000 tank gelecek sefere hürriyeti seven Batı demokrasilerine — verile cektir. General Bradley, herhangi bir ls- tilâyı durdürmakta Atlantik Paktını atom bombasından daha tesirli gör. mekte ve “Şimdi, silâhlara ilâveten, küvvetini, sulhün idamesi yolunda çalışan ve hürriyeti seven Insanlar. dan alan bir teşkilâta sahip bulun- aktayız” demektedir. H futbolcunun Arnavut futbolcular 'NDAN bir'hafta kadar önce Ar- navütköyü önünde iki Arnavut futbolcusunun hürriyeti seçtiği ma- ldümdür. Bu iki Arnavudun ilticasın- dan sonra peşlerine Emniyet Teşki- Jati memurları ile beraber #por. kü- Tübü idarecileri de düşmüş: Mültecilerle YENİ İSTANBUL adına bir konuşma yapmak istediim vakit emniyet memurlarının yardı mina Omükabil spor / idarecilerinin çemberi fle kargılaştım ve bu çem- Beri yarıp Arnavut - futbolcuları ile temasa — geçebilmek için bir hayli zorluk çektim. Galatasaray Kulübü idarecileri rakiplerini atlatmışlar ve Arnavutların - bütün muamelelerini İkmal edip, onların Galatasaray na muna, tescilini yaptırmışlardı. Buna Tağmen iki futbolcuyu, büyük bir kıs- kançlıkla, kimse ile görüştürmüyor- dardı. Bu kıskançlığı tanımadıkları birine karşı gösterselerdi müsamaha ile karşılıyacaktım. Halbuki ben, G. kulübünün eski sayılabilecek bir âzası idim. Ayrıca kulübün — müzesi için senelerden beri de çalışmaktaydım. Fakat Galatasaray Lisesinde T yıl talebeliğini ettiğim Muslih Hoca be- niM, bu iki futbolcu e konuşmamı razı olmıyacak kadar titizlik Eöste- k güç oldu. Nihayet ikna edebildim. Beni kulü- bün bir odasında oturmakta olan iki Arnavut mültecinin — yanına aldılar. * Arnavut futbolcuları, Jisan bilme- melerine rağmen kulübün muhitine hemen alışmışlar, yakalarına da birer Galatasaray rozeti iliştirmişlerdi. iyetim kendileriyle siyasi bir ko- nuşma yapmaktı. Fakat tercümani- miz bunü sezmiş olacak ki, daha ağ- Zımı açmağa vakit bulmadan - bana siyasl sualler / sormamamı, — bunün Mültecileri müşkül — mevkle sokaca- Kını esasen cevap alamıyacafımı söye ledi. Mecburen söze haval şeylerden ve spordan başladım. Süleyman Vat- hi 24 yaşında imiş. Sağ veya gol iç oynuyor. Bahri Kavaya 26 yaşında. O dn sağ veya sol haf mevkilerinde oynuyormuş. Her ikisi de 4 seneden beri milli takımda yer alıyorlarmış. 16 defa beynelmile! olmuşlar. Yap- fıkları maçlar tabil hep peyk devlet- lere karşı: Bulgaristan, Rumanya, Macarlatan, Çekoalovakya, Yugoslav. ya, Polonya... Arnavutluğun Yuş Javyalarla berabere kaldığı ve Maca. ristanla Çekoslovakyayı yendiği maç- Jarda bu iki futbolcu Şehrin ikinel sınıf caddelerindi Bot Rölans. Beş lira! Peki, diyen üç kisinin önünde Turhan Bey küfürle karışık bir kahkaha bastı. Ziyanlılardan İkiai “Bir Bu dela: İKi 'çit gös Mimar 'Tur Beyetendi. Sizl'bir polis görmek Evde yok desene. Turhan B armz bir'an geçir Halinden bir gey sezemediler. Oyuncu- yrrirlerin soyadı alfabe sırasiyle Ber gün bir tanesi neşrolunacaktır. seçtiği 30 hikâyeden biri H RÜKCEÜ Bir kenara çekerek. * Ki kaydı eker dokrü ise, Mi Topaz simdi ” altmisına İŞ'ak Babası fakir, fakat namuslu bir e- Yazan 1 Şevket Tezel Te 'n ne hayır gördüm X, 'Tek Lük askere çağırır danlar oldu. Kasabanın eşrafından Öklanan babası, Aşarci Hasan Efendi aAğzından Duran'a bir haber yolladı: dı: teklifi reddedemedi. Bu sayede bir Çok yerler tanıyacaktı; İstanbulu gö- Fi L Bi aa akla Kadlağ malar e Buradaki acemi elent Kiza, üstünkörü DA O ol aa 'Düran, müharebe safına vardığkı - ralarda ordu bozgun halinde idi. Geri Çekildikleri Çatalca istihkâmları üze Finde bile tutunmak cok güç oldu. Her gün vagonlar dolusu yaralı İstanbul Sönderiliyordu. Üstelik, yağmur altın. hâan birliklerin arasında nihayet Ko Tera belâsı da çıktı. Birer avuc. kireç fozu serpilmin çukurlara bazı günler Üstüste Yirmi 'otuz kişinin zomüldül oluyordu. Velhasıl cephenin ilerinir de, gerisinde de ölümden daha yakın Bir geyi düşünmeye imkân Bit aksam Vakti, iki üç mangn arka- dazü bir araya Zelmiş Konuşuyorlardı. Bunlardan Diri, Şileti, göyle anlatıyor dekli mi? Yalan Bakın, ben aize an: önünde toplanmıştar; ekli, vükelâ bak < ( Devamı var) Bayf Cehennemden cennete Hürriyeti seçen iki Arnavut genci Bu sezon Galatasaray forması altında seyredeceğimiz iki Arnavut anlattıkları Konuşan * Abdi İPEKÇİ —H zz rkadaşımıza izahat veriyorlar. zaferlerde büyük hisseleri — varmış. Derken kendilerine nasıl kaçtıkla. ni sordüm. Güldüler. Bu sual gel diklerinden beri belki onuncu defa soruluyormuş. — Süleşman Adetâ ez- berlemiş gibi anlatmaya başladı: “—Armavutlukta, — kaçmayı — here ken arzu eder. Fakat fırsat bulamaz. Biz futbolcular, — yabancı temas ve- silesiyle memleketten dışarı çıkabil. diğimiz için bu fırsatı elde edebilen nadir — vatandaşlardanız. — Nitekim Arnavut futbolculardan şimdiye kaz dar yabancı devletlere iltica eden çok olmuştur. Biz de 4 sene evvel maç için Çekoslovakyaya — gittiğimiz za- man kaçmayı arzulamış fakat zemin bulamamıştık. — Nihayet bu — sefer Bulgaristanda maç yapmak — üzere bir Sovyet gemisiyle — yola çıkınca, © zaman başaramadığımız bu işi ar- tık ne olursa olsun yapmağa karar verdik. Geminin İstanbulda bir an tevakkuf edeceğini Ümit ediyorduk. İşte o vakit — kaçacaktık. - Halbuki böyle olmadı. Gemi Boğaza girdi ve hiç durmadan yoluna devam etti. Bü- tün futbolcular güverteye çıkmıştık. Beşiktaş önlerinde iken arkadaşımın, geminin burnuna doğru İlerlediğini gördüm. Ben de onu takip edeceğim mrada takım — kaptanımız . yanıma yaklaştı ve nereye gittiğimi - sordu. Arkadaşımı çağırmak istediğimi söye ledim. - Sesini çıkarmadı. / Tehlike- yi atlatmıştım. Tam sıram idi. Are kadaşıma gözümle işaret ettim ve kendimizi denize attık. Boğazın dal- Baları arasında can havliyle attığı. miz kulaçlar bizi kısa bir. zaman sonra karaya ve hürriyete — kavup- tardu. - Kaçtığımız görülünce Alarm çalışmış, gemi durdurulmuş ve Sov- yet konsolosluğu vamtasiyle iademiz istemişti. Netice malüm..” — Denize atladığınız yer, Boğaz- da akıntırın en kuvvetli olduğu yere miş. Bu sizi korkutmadı mı? “— Arnavutluktan kaçmak istiyen birini boğazın akıntımı durduramaz.” — Demek Arnavutlukta hayat bu kadar fena, — Fena da ne demek... Feci.. Bugün Armavutların yaşadıkları hi yat çekilir şey değildir. Hepsi açtır. lar. Biz ayda sizin paranızla 600 lira kazandığımız halde geçineme. dik, kaçmak mecburiyetinde kaldık. Yalnız açlık olsa.. Bugün Arna- vutlukta o kadar büyük terör vardır ki, bir baba oğlu İle bile korkarak konuşür" — Peki' şimdi Türkiyede yaşanan hayatır gördünüz. — Arnavutluktaki ile bir mukayese yapar mısınız? Arnavut futbolcunun verdiği — ce- yaplar gittikçe kısalmağa başlamış. &. Bir cümle ile cevap verdi. Orası Cehennem, — burası cen Arnavut halkı Enver Hocanın hakkında ne düşünüyor? En- ver Hocanın iktidarda halkın isteğiy. le değil, fakat kuvvete — dayanarak kaldığı doğru mu? — Yalnız Arnavutlukta değil, fa- kat komünist rejimin kurulduğu her yerde diktatörlük vardır. — Iktidara halkın reyi ile fakat kuvvet ve zor kullanarak gelinir Sovyetlerin, Arnavutluğun cenu. bunda denizaltılar için bir sığınak Timan inşa ettikleri doğru mu? Böyle bir geyden haberim yok. Esasen Arnavutlukta — denizalti ge- misi yoktur.” — Avlonyadan ayrilirken - Sövyet askeri küvvetleri gördünüz. mü? Hayır. Sovyetlerin " Arnavut- dukta askeri küvveti — bulunmaz. N ağanları vardır. — Armavutlar Yunan halkı kında ne düşünüyor? hak- — Armavutlukta millet ve hükü- et birhirinden - tamamen ayrı iki geydir. Hükümet nezdinde Yünanis- fan bir düşman olabilir. Fakat halk böyle düşünmez. Siyast suallerimin, bolcularını sıktığının farkına vare mıştim, Kendilerini daha fazla v hatsız etmek İstemedim. - Bu yıl he- pimizin sarı kırmızı forma altında yanlarından Arnavut fut- vaffakiyetler dileyerek, ayrıldım.