16 Eylül 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

16 Eylül 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 6

Yazan: E. H. Cookridge “Intelligence Service” Umumi Şefi Amerikan limanlarına hareket eden gemileri haber veren gizli kitap a Britanya Gizli Servisi muaz- zam bir işle uğraşmağa mecburdu, çünkü Alman İrlandadaki / müthiş teşkilâtına karşı güç ve çetin bir mücade- leye girişmiş bulunuyordu. Bu teşkilâtın birçok. kolları” Ülster vilâyetinin hudutla- bile aşıyordu. Bu teşkilât Almanlar tarafından harpten çok zaman evvel hazır- danmıştı. Düblinde Northümberland. Road'- 'da 58 numaralı binada bulunan — Alman Sefareti bu teşkilâtın resmi merkezi idi. Fakat, daha küçük olmakia beraber ay- 'mı derecede ehemmiyetli olan diğer birçok karargâhlar daha vardı. ” Sefarette, kısa boylu ve saçsız Alman Sefiri Dr. Edunrd Hempel'in Nazi kadrolarındaki mevkil !- kinci derecede idi. Hakiki şef S.S.ler binba- gısı Henning Thomsen idi, Amerikada gizli 'ajan olarak çalıştığı zamanlar dikkati çe ken bu adam, Amiral Canaris'in en parlak elemanlarından biri idi ki, sefaretteki ©- dasının kapısı Üzerinde “Matbuat Ataşesi” kelimeleri yazılıydı. - Hakikatte — kendisi, Dublindeki İngiliz düşmanı münevverlerle '€n mühim irtibatı temin ediyordu. Bu mü- 'nevverler arasında Petersen, Nazi casusluk teşkilâtı için en iyi yardımcılarını bulabili- yordu. Petersen, — Marlon — Sgünre'daki lüks 8- partmanında sık sik — tertip ettiği neşeli toplantılarda, İngiliz Gizli Servisine men- sup hiç olmazsa bir ajanın da bulunduğunu her halde aklından bile geçiremezdi!. Ekseriya bütün davetlilerin sızacak ka- dar sarhoş olmalariyle neticelenen bu mü- kellef ziyafetlerin tafsilâtını hâlâ hatırla mm. Petersen, — Nazi partisinin ileri ge- lenlerinden biri olmadan evvel, Hamburg Limanında bir barda — saksafoncu olarak çalışmıştı. - Düblindeki ziyafetlerde acaba ne yapıyordu? Bu toplantılarda Petersen, armoniğini alarak hazin İrlanda melodi- leri çalmağa başlıyordu ki bu havalar, e- #asen alkol tesiriyle hayli kendinden geç- miş olan misafirlerin ruhi durumları üze- rinde derin tesirler yapmaktan geri kal. miyordu. — Bu mütantan ziyafet ve gece toplantılarında kendisinin güzel karısı Kay Lynch çok misafirperver ve nazik bir ev hanımı oluyordu. Petersen bu kadınla, Füh- Fer'in müsaade ve - tasvibini elde ettikten zonra, Dublinde evlenmişti. Misafirler ara- #ında Dublin'in sanat ve edebiyat mahfel. lerine mensup yüksek simalar bulunuyor- dü. Bunlar meyanında — bilhassa meşhur İrlandalı romancı Francis Stuart ile karı- #i tanınmış şair İseult Gönne de yer ahi yordu. Alman dostları, bu müstesna çifti “Tristan ve Tseult” diye çağırıyorlardı. Marflon Sguare'daki apartmanın salonla- ı neşe içinde çalkalanırken ve Dublin de işıklara boğulmuş şen hayatını yaşarken, müttefiklerin vapur kafileleri, Atlantiğin karanlıkları içinde, memleketin ihtiyaçla. rını temin için gidip geliyorlardı. Peter- sen'in mükellef salonlarının rahat ve sıcak köşelerinde, şampanya bardakları arasında alınıp verilen haberler sayesinde bu vapur- ların kaç tanesinin Alman denizaltıları ta. rafından batırıldığını katiyetle tabli kimse bilmiyecektir. Fakat şurası muhakkaktır. ki, umumi kayıp yekünu — muazzam oldu ve bahşettiğimiz salonun müdavimleri ara- sındaki İngiliz düşmanları ile macerape- restler arasında kadehler tokuşturulurken, geçmiş ve gelecek — muvaffakıyetler için teati edilen tebrikler de aynı nispette çok oldu. Yalnız şu noktayı da kabul ve teslim etmek Jazımdır ki, İrlanda Hükümeti, is. men ve fillen bitaraf kalabilmek için elin: den gelen bütün gayreti sarfetti ve muh- telif resmi makamlar da, olup bitenlerden tamamiyle bihaber gibi görünüyorlardı. Bir gün Dublindeki İngiliz Yüksek Ko. miserliğine mensup bazı yüksek memurlar Başvekil De Valera'ya bir takım garip hâ- diselerden bahsettiler: Alınan haberlere gö- re Gaüllway'da birçok Almanlar, Luftwatfe'- ye ait uçaklardan paraşütlerle inmişler ve kendilerini evvelinden tâyin ve tesbit edil. miş saatlerde ve mahallerde bekleyen İr- Jlandalı suç ortakları tarafından karşıla- mıp Dubline getirilmişlerdi. Bu memurlar De Valera'ya aynı zamanda, Dubinide ce. reyan eden garip hâdiselerden de bahset. tiler. De Valera tabil bu ifşaattan büyük hayretlere düştü ve derhal harekete geç- meği vadetti. Tik izler Iseult Gönne'in şik ve modemn Köşküne sevkettiler: Bu kadın İrlandanın '€n meşhür ve zengin ailelerinden birine mensuptu. (Kendisinin vaftiz babası Binba- m MeBride, vaktiyle - “Paskalya İsyanın. a" De Valera'nın arkadaşlarından biri ol- muştu ve İngilizler tarafından ölüme mah. küm edilmişti.) Iseult Gönne, Düblin'in edebi ve modern mahfellerinde büyük bir nüfuz sahibi di ve o gün, kendisinin “kar Polis memurunü — alaycı bir. gülüşle Bıiladı. Gayet sakin bir tavırla: “Etendi- ler, burada ne bulmayı ümit ediyorsunuz. diye Iseult kendilerine sordu. Polisler kü. tüphaneyi araştırmak istediklerini söyleyin. ce, “Şayet canınız okumak istiyorsa, bu. rada birçok kitaplar var” dedi. Filhakika kütüphanede bir çok kitaplar vardı ve polisler de © binlerce elit ara. #ında, siyah kaplı küçük bir kitabı bulun. aya kadar hayli uğraştılar. — Bu kitap, İngiliz “ İmanlarından — Amerikaya gide: Britanya gemilerinin — hareketler kısa dalgalar üzerinden — haberler gönder. mek için Iseult tarafından kullanılan gizli gfreyi ihtiva ediyordu. Fakat İngiliz ma- kamları tarafından bu araştırma için me: Murlara verilmiş olan malümat çok esas. h ve sağlamdı. Öyle ki, köşke gelen ağan- Jar, meşhür br mlobilya ustadının Mistra Gonne için husust resimler Üzerinden yap- miş olduğu muhteşem gardroplarda, bir vi. /zon manto ile diğer bir çok Şık- elbise ve kürkler arasında saklanmış paket halinde iki paraşlitü bulmak için çok zahmet çek. medileri Polis komiserliğine kadar gelmesi kendi. dine bildirildiği vakit Iscult artık gülmüyor dü. Bu kadın kısa bir müddet mevkuf kal- dı, #onra yüksek şahsiyetlerin kefaleti I. tında serbest bırakıldı. Birkaç hafta sonra Iseult Gönne, “İrlandanın emniyet kanuın: larına aykırı hareket etmekle” itham edil- di ve bazı ahbapları tarafından kendisine takdim edilmiş olan iki delikarılıyı misafir ediyorsunuz ?,, dedi. ettiğini itiraf eyledi. Bundan — başka, bu “sempatik delikanlıların” İrlandaya para. Üştle indiklerini ve üzerlerindeki eşyaların da, başlıca olarak, yüksek kudrette ve ga: yet hassas verici küçük bir radyo cihazı ile binlerce sterling ve doları ihtiva eden bir kutudan ibaret olduğunu da - itiraf et Ü. Miss Gonne bundan başka, isimlerini vermekten imtina ettiği bu adamları evin- de haftalarca misafir ettiğini ve kendisinin radyosunu hayli “kurcaladıklarını” da ka- bul ve ikrar eyledi, fakat Berline haber: ler göndermek için verici cihazı — bizzat kullanmış olduğunu — inkâr etti. — Bunun üzerine açılan dâvada, kendisinin kütüp- hanesinde ele geçirilen şifre kitabından pek az bahsedildi; Iseult'e âzami nezaket gös- terildi; kocasının onun lehinde şahit olarak dinlenilmesi kabul edildi ve bu adam gerek karısının gerekse kendisinin vatanperver- Ti hakkında uzün bir hitebede — bulundu 've bütün ailelerinin ve akrabalarının da memlekete çok bağlı insanlar - olduklarını söyledi ve böylece muhakemeyi ve dâvayı, İngültere aleyhinde bir propaganda vasıta- # haline koymağa muvaffak oldu. Güzel Iseult “şekli” bir cezaya mahküm edildi. mahkemede karısını müdafan eden bu Mir. Stuart'ın sesi de birkaç ay sonra, İr- Janda için yayımlar yapan Bremen radyo- gunda düyülmağa başladı. - Bu hain pro- pagandada Willlam Joyce'ın yanında Stuart da, ikinci bir “Lord How-How” oldu. * Fakat Tscult'ün bukadar büyük bir sami- miyetle evinde misafir ettiği bu “sempatik delikanlılar” acaba kimlerdi? Bunlardan birinin hüviyeti sonraları tesbit edildi. Pek de genç olmiyan bu adamın ismi Dr. Her- mann Goertz idi; fakat Galiway kontluğu: nün issiz bir mıntakasına bir Alman uça- #andan İndiği sırada bu ismi kullanmamış- tı. Çünkü kendisinin ismi gerek Britanya makamlarınca gerekse İngiliz gazetelerini fakip eden birçok Okuyucularca hiç de yabancı değildi. 4 mart 1936 günü Old Bailey mahkeme #inde hâkim Greves'in karşısına, 42 yaşın: Büyük bir tabaka kâfıdı levhanın üzerine çivii YENİ SERVİSİ | Çeviren: Meral Cumaoğlu da, siyah saçlı, özlüklü ve zayıf bir adam söyliyen ve Br tiyle otur Avukat ve romancı — olduğunu türist” sıfa- Hermann yledi. - Kendisi iki suç Birincisi, Brondstat aivarında Manson Kent'te İngiliz — Hava Küvvetleri “R. A, F.” istasyonunun resim: lerini yabancı bir devlet için çizmiş olmak ve ikinclci de Alman Emig ile birlikte gizli, yadstatres'te Ja itham ediliyordu. resmi Marianna kanunlara aykırı hareket etmiş olmak suçları idi, tz İngiltere ovalarının - manzarala- rından çok hoşlanıyordu ve bilhassa hava Küzel yerleri pek Suffolk havalisinde — Milden- hali'da bir müddet yaşamış Ve sonra Bro- adstaires'te bir Köşk Avrupa harplerinde İngilizler tarafından — hava ia- tasyonu olarak kullanılmış - olan Manston k iyi görünüyordu. siklet almış ve Lymüpne Ve Howkinge gibi “turizm bakımından” gö Tülmeğe değer yerleri Kezmirti. Buralarda, İngiliz Hava Kuvvetlerinin “R. A, F.” en modern hava istasyonlarından bazıları in- ga edilmekte idi. ile civarı bu köşkten ç Bu adam bir m 28 ekim 1934 te Hamburga kısa bir ge- yahat yapmıştı. Kendisinin bu seyahati es- hasında köşke giren klı onun bu ge- üntilerine ait bazı hâtıraları ele geçirdiler. Kasım ayında Almanyadan — döndüğü za- man Hadirich'te tevkif edildi.- Kendisinin mühakemesinde — başlıca — şahit, — yarbay Willlam . Cook oldu ki bu adam bir se: ra İngiliz Gizli Servisinin en bece. rikli casus avcımı olmuştur. * yeriz kendisini —ii müdafaa yertz, Birinel Cihan Harbinde yaptığını — ve Luftwaffe'nin Dâvada G edemedi. tayyarecilik İseult : ,Efendiler, burada ne bulmayı ümit Polisler kütüphaneyi aramak - istediler. ,Buyurun arayın, eğer okumayı seviyorsanız burada çok kitap var,, istihbarat servisinde çalıştığını — iftiharla ikrar etti. Tabil eski bir tayyareci olarak havacılıkla alâkadar olduğunu ve R. A F. hava meydanlarını gezmenin yasak olduğu hakkındaki hükümlerden haberi olmadığını söyledi. - Çizmiş olduğu kruki ve resimler hakkında da, bunları, yazmakta bulundu- Ku bir macera romanını süslemek gayesiyle yaptırdığını bildirdür. Jüri heyeti, kendi- sinin yazdığı bu edebi romanda, — hakiki hâdiseler hayale müracaat ede- bileceği mütaldasında bulundu ve — hâkim de onu dört sene hapse m&hküm ederek, bu nokta hakkında - uzun uzadıya — düşü: nebilmek imkânını kendisine vermiş oldu. İngiliz Gizli Servisi sadece, — casusları ele geçirip onların zarar Vermelerine mâni olmak gayesini güdüyordu. - Bunların uzun veya kısa bir müddetle hapse — mahküm edilmelerinin ehemmiyeti yoktu. — İşte bu adam da bu sebeple, "iyi dürümü” dola- yisiyle iki buçuk sene hapisten sonra ser. best bırakıldı ve memleket - haricine çı- karıldı. Fakat müteakip — hâdiseler, — Goertz'in mahkümiyetinin daha fazla devam etme- #inin ve 3 eylül 1939 tarihinde elimizde bulunmasının çok daha isabetli olmuş ola: cağıni gösterdiler! Filhakika Goertz İngilteredeki faşist gru. Pu ile yapmış olduğu bir çok - temasları dolayısiyle, Almanlar için kıymetli bir yar dimcı oldu. Bu temaslar kendisini İrlanda- zün mühtelif — mahfellerinn — soktülar ki, Mir, Gönne Stuart ile Pamela O'Grady de bu mahfellere — mensup İdiler. — Pamela O'Grady adlı kadın, harbin ilk aylarında Wight adasında casus olarak tevkif edil. mişti. Harp başlar başlamaz Aiman ajanı Go- &rtz büyük bir faaliyet göstermeğe başla- di ve faaliyet sahasını Almanya haricine Rakletti. BÖLÜM X GÖKTEN İNEN VE DENİZDEN GELEN CASUSLAR Alman ajanı Goertz, İrlandanın başkenti Dublinde vazifelendirildi ve bu maksatla 1040 mayısında Neath Kontluğunun hücra bir köşesinde Balliver Köyüne paraştitle in- dirildi. Bu adam, İkinci Cihan Harbi esna- #ında İrlandaya inen sayısız paraşüitçüler- den biri olmuştur. - Kuzey İrlanda eyale. tine Amerikan kıtaları gelmeğe başlayın. €a Onların sayısı da gittikçe ve mühim derecede artti. — Gerek bunlar, — gerekse Bantry Körfezine denizaltılardan çıkarılan diğer Alman ağanları beraberlerinde çok miktarda dolar ve Sterling getiriyorlardı. Bunlardan her biri geldikçe, Dublinin Al- man dostu mahfellerinde bir para bolluğu görülüyordu. Berni'nin muhteşem ve lüks barında şampanyalı ziyafetler ve toplantı- lar yapılıyordu. ve Nazi faaliyetlerine ve teşebbüslerine — istirak edenlere pek çok para dağıtiliyordu. " Bu gibi adamlar, her neviden pis işlere giriyorlardı. Goertz bütün bu faaliyetlerde mühim bir yol oynadı. - Nihayet Britanya Hükümeti- nin giddetli ve ısrarlı talepleri Üzerine bu adamla bazı arkadaşları — 1044 sonlarına doğrü — enterne edildiler. 1946 eylülünde İrlanda makamları, bu adamların mevkut fıtulmalarına artık bir sebep — kalmamış olduğuna karar verdiler, fakat kendilerinin İSTANBUL her gün polis dairesine - uğrayıp bir defa görünmelerini şart koydular. Goertz, Düblinde “Alman Çocuklarının Kurtarılması — Cemiyeti”nin — kâtibi oldu. Britanya — Hükümeti mütenddit — defalar kendisinin teslimini talep etti ve nihayet 12 nisan 1047 tarihinde Goertz ile arka- Gaşlarından beş Nazi afanının Almanyada İngiliz İşgal mintakasına — gönderilmeleri kararlaştırıldı. Gocrtz, polis dairemine her Kün yaptığı gibi müracaat ettiği zaman, ertesi gün Almanyaya günderileceği ken: disine tebliğ edildi. Goertz. gülmeğe bas- Jadı, ağzından piposunu çıkardı ve ni bir hareketle yelek cebinden küçük bir ampul çıkararak ağzına götürdü. Üç polla ken- disinin bu hareketine mâni olmak İçin der. hal üzerine atıldılarsa da Goertz ağzındaki Ampulü kırmış ve İçindeki mayli yutmüş- tu. Derhal hastahaneye götürüldüyse de iyat masası Üstünde can verdi. Kul Tandığı zehir ampulü, Himmler'in tevkir ldIfi dakikada ağzına götürdüğü ve ha- yatına son verdiği ampulün aynı âl. * Paraşültle inen ajanlardan bazıları tev kif edildiler. —Bu paraşütçülerden birinin hayatı aynı zamanda hem eğlendirici, hem de heyecanlıdır. — İngiltereden — gelen ve memleketlerindeki — gıda maddeleri tahdi- datı yüzünden çok fena — durumlara düş. müş olan ziyaretçiler, Dublinde Hotel Es- planade'ın bol ve mütenevvi yemekleriyle midelerini mükemmelen tatmin imkânını bulabiliyorlardı. Parkgate Street Caddesin- de bulunan bu ötel, John Francis O'Relliy adında biri tarafından işletiliyordu. Bu a- dam burasını menfa'dan — döndükten son. Ta 7000 #terling'e satın almıştı ve bu n kendisi için mükemmel bir iş olmuştu. Kendisinin bugünkü hayatı İle, 1944 tem- muzundaki hayatı arasındaki farkı ve te- zadı her bâlde bizzat O'Relliy blle garip bulmaktadır. Bu adam o tarihte Clare Kontluğunda Moveen Köyünde bir. kulü: bede bitap bir halde yatıyordu. O'Reiliy, Dublinde Arbour Hili Hapiaha nesinden henüz kaçmıştı ve Limerlek'e ka- dar sekiz saat bir vagonun altında gizlen- miş olarak seyahat etmişti. Fakat tren bu- raya varınca O'Relily milli müdafaa teşki- İâtına mensup küvvetli bir asker tarafın. dan / yakalanmış ve — Dübline inde — edil. mişti. Esasen daha evvel, kendisini tevkif 400 sterling mükâfat ve- rileceği ilân edilmiş olduğundan, tabli” bu kadar parayı kazanmağa — hevesli birçok kimseler vardı. - Belki de O'Reiliy, İrlan- daya geldiğine pişman olmuştu, — çünkü Bremen Radyosunda — “Mühterem — Rahip Pat O'Brlen” adı altında çok para kazan. mıştı. Almanlar kendisini Kanal Adaların. da bulmus ve beraberlerine #lp götürmüş. lerdi. İhtimal kendisi de orada, onların gelmesini beklemişti. O'Relliy, Üç buçük yit — müddetle Dr. Gocbbels'in radyo propagandasına hizmet ettikten sonra, Almanyada bulunan İngi- liz esirlerini bir araya — toplayıp bunları, hain Rusya aleyhine harbe İştirak ettir. mek için bir “Sen Jorj alayı” — teşkiline çalıştı, fakat bu teşebbüs. muvaffakıyet- #izlikle neticelendi. Bunun üzerine O'Reiliy Nazi patronlarına rica ederek, kendi mem- deketine — gönderilmesini — İstedi. - Orada Almanların lehine ve menfaatine daha Iyi Çahşabilecekti. Fakat bu büyük bir hata oldu. 1044 6 cak ayında O'Relliy paraşüitle babasının evinin yakınlarına indirildi. İrlanda polis kuvvetlerinde vaktiyle — çavuş olarak bu- dunmuş olan babası Bernard. O'Reiliy, of- lunü görür görmez, derhal polise teslim edeceğini kendisine — bildirdi. O anda ih- tiyar baba, ihtimal uzak yılların buna çok benziyen diğer bir hâdisesini hatırlamış- tı: Filhakika 1916 da kendisi, Kerry sahi- lne bir Alman denizaltısı tarafından çıka- rılan İrlandalı ihtilâlci Sir Robert Case- ment'i yakalamıştı. Bu adam, ihtilâlciler için mühim miktarda cephane getirmişti işte şimdi de ihtiyar O'Relliy bizzat ken di oğlunu yakalamıştı ve polise teslim et mek mecbüriyetinde idi. - Bu vazife, onun için çok acı olmakla beraber, oğlunun ni- hayet az veya çok bir müddet — hapiste kaldıktan sonra hürriyetine kavuşabilece- Ri düşüncesi ihtiyar babaya biraz teselii veriyordu. edecek olanlara * Yukarıda anlattığımız. hâdiselerden gö- rüldüğü gibi, —Alman İstihbarat Servisi, İrlandada Çalıştırdığı ajanları için — bü- yük miktarda para sarfediyordu. Fakat gerek İngiliz Gizli Servisinin dalma tetik te bulunması, gerekse — Küzey İrlandada Ülster eyaleti halkının dürüstlüğü sebe- biyle, Belfast'taki harp sanayli ile Kuzey İrlandadaki büyük — miktarda — Amerikan kıtaları ve tesisatı, Nazilerin ve onlarla Aşbirliği yapanların mel'un plânları yüzün. den bir zarara uğramadılar. * Berlinde Alman — Başvekâlet Binasının ve Bendlerstrasse'de Alman Erkânı Har- biyesinin metrük binasının harabeleri ara- #ında, Hitlerin siyasi ve askerl müşavir- riyle yapmış olduğu gizli harp toplantı- Jarına ait binlerce gizli ' vesikayı ihtiva 'eden birçok dosyalar, —müttefiklerin muh- telif İstihbarat Servislerine — mensup me- mür ve subaylar tarafından bulunmuştur. Bu vesikaların yalnız küçük bir. kasmı neşredildi. Avrupanın — istikbalde ne gibi Evdo bir takın siyast bir şekil ve vaziyete gireceği henüiz belli olmadığından, b “dosyaları” ele geçirmek fırsatını bulmuş olan bütün mem- leketler, böylece elde etmiş oldukları ma- lümat ve haberleri — gizli tutmayı tercih ediyorlar. — Bir müddet evvel, — Amerika Birleşik Devletlerinin — Askerl İstihbarat Servisi olan O. 8. 8. Dairesinin, Bav bulduğu büyük bir dosyayı Washington'a gönderdiğini gazeteler yazmıştı, Bu d yada, 1930 da aktedilen Rus-Alman Ade- Mi Tecavüz Misakı'na ait bütün gizli ve- gikaların mevcut olduğu — rivayet edildi. Bu, vesikglara nazaran, İngiltere İstilâya ukradığı takdirde Rusya, Almanyayı bu işde tamamiyle gerbest bırakmayı taahhd etmişti. Bu haberin ne derecede doğru ol- duğü malüm olmamakla — beraber, tabil hiçbir. hükümet, Almanyada ele geçirmiş olduğu vesikaların hepsini neşretmek âste- memiştir. Bu vesikaların gizli kalması daha faydalıdır. Filhakika bu vesikaların bazıları, Sovyetlerin 1646 yılı yazında ve sanbaharında Pariste toplanmış olan kon- feransa İştirak eden devlet adamları Va. Sıtasiyle Avrupanın bazı küçük memleket- lerinde tatbik etmiş — oldukları siyasetin mahiyetini aydınlatmaya yaramışlardır. Sadece askerl harekâta ve muharebele re müteallik olan vesikalar — şimdi tarihe karışmışlardır. ve — bir. memleketin İstik- baldeki siyasetine artık zarar verebilecek bir mahiyette değildirler; yalnız, Alman- yaya karşı bir daha, — lüzumundan fazl Müsamahakâr — olmamaları hususunda o memleketleri belki İkaz etmiş oldular. Bu gebeple, bu neviden olan Vesikalar neşre dülmişlerdir. Almanyanın — tesliminden birkaç hafta sonra, Relch'in — payitahtının harabelerini gezdiğim sırada, Hitlerin 1940 taki istilâ plânına ait bazı vesikaları gözden geçir- mek fırsatını elde ettim. Bu vesikalar a- rasında en — mühimlerinden biri de, 1940 ocak ayında hazırlanıp 176 sıra numarası ile işaretlenen ve “Smicker Plânı"na mü- teallik olan vesika idi. Bu plân, İngilte- renin istilâsı için ihtimal ilk defa olarak 1937 de Mareşal —Werner von Blomberg Alman Wermacht'ının başında bulunduğu sırada hazırlanmış olan ilk istilâ plânının tevsi edilmiş yeni bir şekli idi. O tarih- lerde Hitlerin nutuklarında — mütemadi. yen, çok takdir ettiğini söylediği İngülte re ile bir dostluk muahedesi yapmağı şid- detle ettiğine dair işaretler vardı. Bu plân, ahval ve şartlarda vaki olabi- decek değişikliklere — göre, yapılması 1ü. zuralü görülen tadilât hakkında — Alman Erkânı Harbiyesinin fikir ve tavsiyelerini de ihtiva ediyordu. Bu plân üzerinde ça- lışmağa memur edilmiş şahıslar arasında General Von Fritseh, Mareşal Von Brau- ehitseh, Mareşal Keltel, General Jodi, Ge- neral Holder ve Mareşal - Von Ründstedt bulunuyorlardı. Acaba bu plânın gayeleri nelerdi? ğ * BÖLÜM XI GÖEBBELS'İN BİR PROJESİ Evvelki bölümde, — Alman yüksek ku- mandasının, İngiltereyi İstilâ maksadiyle hazırlamış olduğu plânın ne gibi gayeler takip ettiğini sormuştuk! Şimdi buna ce- vap ver Bu plân başlıca Üç mühim noktaya is- tinad. ediyordu. 1 — Büyük Britanya şehirlerine karşı kitle halinde hücumlar ve büyük llman- Jarla hava meydanlarının tahribi. 2 — Amdme idaresini, nakliyatı ve mem- leket hayatını sekteye uğratmak için İn- giliz halkının maneviyatı — Üzerine siste- matik bir tazyik yapılması. 3 — Büyük Britanyaya deri Ihracı için stratejik elim istlla küvvet- tedbirlerin alın: 16 Eyiti 1050 Bu üç noktadan her biri de tafsilâtlı ve teferruatli. talimatı ihtiva — ediyordu. Bu tedbirlerin ilk kısımları tatbik — mevidina konuldu. Fakat ümit edilen neticeler elde edilemedi, çünkü hiç beklenilmedik bir mü- vemetiş * karşılaşıldı. — “Hürrlcane” ve 'Spitfire" uçaklarının falkıyeti de şiddet- le kendisini gösterdi. Plânın propagandaya dayanan ikinci kısmı Goebbels'e tevdi. e- dilmişti. fera ve tatbik Bafham Himmler'e yükletilmiş, tahrikçi ajanların, casusların 've beşinci kolun baltalama “ ağanlarının yerleştirilmesi ve idaresi işi de Canaris'e bırakılmıştı. En küçük ve ince bütün teferruatında bile büyük bir dikkat ve ihtimamla hazır. lanmış olan bu istilâ plânından Hitler bü. Yük bir gurur duyuyordu. 1940 ilkbaharın. da Hitleri Berchtesgaden'de ziyarete git Miş olan bitaraf bir. memleket sefirine Führer göyle söylemişti: “16 ağustos gü- Nü Buckingham Sarayında zafer ziyafeti vereceğim.” Filhakika kendisi, Londranın Astilâsı ve teslim alınması için âzamt 72 aatlik bir mühlet vermişti. İstilanın baş- langıç dakikası, 12/13 ağustos gecesi saat 445 olarak tesbit edilmişti ve bu işe 25.000 Luftlandejaeger iştirak edecekti. Berlinde Başvekâlet Binasının 322 Nu- maralı odasında bulunan vesikalar arasın- 'da €en garibi, Goebbels'in tetkik ve tas vip edilmek üÜzere Hitlere sunmuş olduğu bir proje taslağıdır ki bu, — Nazilerin, en mühim plânlarını ne kadar büyük bir ha fifmeşreplikle ele aldıklarını gösterir. Bu vesika, hazırlanmış olan istilâ projesinin neticelerini izah ediyor. Dr. Goebbels'in çocukça beyninden çık- miş olan bu eserin ana hatlarını gözden Londranın tahribi nihayet — bulduktan ve Güney İngilterenin —münakale yolları kesildikten sonra ve — Manche sahilindeki dlmanlar da batırılan vapurlarla tıkandık- fan sonra, — Luftwaffe, — bozgün halinde Birmingham'a doğru çekilmekte olan İn- giliz kıtalarını — merhametsizce bombardı- mana devam edecek. Muazzam çıkarma işl muvaffakıyetle başarıldıktan ve birçok köprübaşları temin edildikten sonra, - man istilâ kuvvetleri Sussex ve Kent zahil- lerinden, payitahtın yanmakta olan hara- belerine doğru süratle ilerliyorlar. — Kıral e hükümet — payitahtı — terketmişlerdir. Portsmouth ve Selley — köprübaşlarından, Aldershot ve Reading'e doğru taarruz şid- detle inkişaf ediyor ve düşman faaliyeti- 'nin ikinci hattı da yıkılıyor. İkinci vemli. him bir çıkarma — hareketi Fortland ile Weymout mıntakasında ve Üçüncü çıkar- ma da Dorset sahillerinde yapılıyor. Al- man “Panzer” leri Salisbury Ovasını çiğ- niyorlar, Costowolds'a varıyorlar, cenubu şarkiye doğru dönerek İngiliz ve Kanada fırkalarının bakiyelerini sarıyorlar. İngül- terenin istilâsı için son muharebe de kışın, şimali Galles dağlarında ve İskoçyada ce- Teyan ediyor. Esasen daha evvel, leketin merkezi kısımları, sanayi” munta- kalarının müthiş surette bombardımanın- dan sonra, — istilâ edilmiş. bulunuyordu. mukavemet kirı- Burada nihayet bütün hiyor, çünkü müdafaa — halindeki kıtalar, yiyecek ve cephanelerin - tükenmesi dola- yisiyle, tesli moluyorlar. İşde mihver dev- letlerine karşı plütokrasi — mukavemetinin son kalası olan Britanya adalarının Alman- Jar tarafından İstilâsı böylece başarılmış o. lüyor. Hitlerin müstakbel resmigeçitler ve şen- llkler hakkındaki beyanatı ve Goebbels'in propaganda nutukları için yaptığı hazırlık- lar, sadece bir megalomani mahsulü değil dir. Gerek Hitler'in, gerekse Goebbels'in bu fazla nikbin iddla ve tahminleri, İngiltere- 'nin kuvvet ve imkânlariyle İngiliz halkının maneviyatı hakkında Himmler ile Canaris'- in muntazaman vermiş olduğu raporlara is- tinat ediyordu. Bu tahminlerin ne derece: de yanlış oldukları, 1940 eylülünde İngil- 'tere 0 müthiş mücadeleden, bütün dünya- yı hayretler içinde bırakan parlak netice İle çıktığı zaman anlaşıldı. * Bununla beraber bir bakımdan Almanlar, müttefiklerden daha iyi bir durumda bu. Tunuyorlardı. Onlar casusluk eşlerini harp- 'ten çok yıllar evvelinden teşkilâtlandırmış- Jardı ve casuslarını İngiliz halk tabaka- Jarının birçok mühitlerine kadar sokabil- mişlerdi. Bu iş öyle bir devirde vaki ol- Muştu ki, memleketimiz ne maddeten, ne de manen bu mücadeleyi karşılıyabilecek Bir durumda bulunmuyordu. 1985 İle 1939 yılları arasında karşılaşmış olduğumuz bir Çok casuslük vakaları, Almanların niyet- deri hakkında bir fikir verebilir. Sert ve kaba üsüllerle tatbik edilmiş olan bu plân lar, çok metodlu bir şekilde —hazırlanmış olmalarına rağmen, muvaffakıyetle neti- celenmediler. Bunlardan bazılarında kadın- dar da mühim roller almışlardı. — Maria Loulsa Ingram ile Pamela O'Grady vaka- Jarı bunlar meyanındadır. oN