9 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

9 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 2

— YENİ İSTANBUL © Kasım 1050 'OMÜNİST Çinin — Kore harbine karışması her vakit beklenen bir gevdi. Fakat biz bu müdahalenin da- Ka ziyade işlerin iyi gittiği safhada vüki olacağımı zannediyorduk. Simal Köoreliler bir taarrurla kendi yarım- adalarının Cucuna — kadar gittikten Sonra arkalarından vedikleri büyük darbe ile geri döndüler. Büyük xa- Yiat verdiler. Bu safhada da Çin yine işe karışmadı. Simal Korelilerin or- tadan kalkması katiyet kesbettikten sonra İse İki Çin tümeninin / Şimal Körelilere lühak ettiği ve Kore - Mançurya hududunda büyük yığınak- dar yapıldığı, Köreye doğrü mühim sevkıyata geçildiğini - duyduk. Bu- 'Hun mânası tehlike kendi. hudüduna yaklaşınca — Komünist Çinin de işe Müdahaleye karar vermiş bulunma- Sıdır. Bu keyfiyet Komünist Çinden ziyade Bölşevik Rüxya — hesahina kaydedilecek büyük bir. muvaffakı- yektir. Zira Rusyanın başlıca arzusu olan Amerikayı ve ümümiyetle Bir. Teşmiş. — Milletlerdeki — demokrasileri Harple meşgul etmek, yıpratmak ve dünyadaki yüksek hayat standardını bu süretle " düşürerek dünyayı / ko- münizme sürüklemeğe — çalışmaktır Buna rağmen bu düvanın da Köre harbinde olduğu gibi tamamen akal ir istikamet takip etmesi yani Bir- Jeşmiş Milletlere zarar yerine zafer- der sağlaması da çok — mümkündür. Hele Komünlst Çin namına bu mü- dahaleyi hiç de akıllı bir iş olarak Yasıflandıramayız. 'Bir defa Amerikalıların Mançurya hududüna varması strateji bakımın. dan Komünist Çin için pek büyük bir tehlike olamaz. Zira — Amerika” e ümümiyetle / Birleşmiş Mü- söz götüremeyen deniz ve ha- h detler buzün Mançurya hududüna yaklaş- ma Komünist Çin için bususi bir teh- Tike sayılamaz. Buna karşılık Çinin Kore harbi- 'ne müdahalesi / komünistler için zim tehlikeler doğurabilir. Bir defa Amerikalılar bu müdahaleyi — Çine İkarşı deniz ve hava taarruzlarına £i- Tişmek için haklı bir vesile sayacak- Jardır. Bu öyle bir hâdisedir kiz A- merikalılar ba yoldan Çinlileri “ yola getiremeseler bile, iş yapmak / kud- Fetinden de mahrüm — birakabilirler. 1 — Müttefik ordular Şimal Ko- rede uzun Mancurya hudüdüna ulaş- Mmaktansa ancak 200 kilometre e- nişliğindeki dar berzahta kalırlar ve burayı pekâlü teşkil olumacak Kore erdüsiyle müdafaa ve mühafaza e- Gebilirler. ? — Kanton veya Şanghay — gibi büyük şehirlere karşı Birleşmiş Mil- Başlıca şehirlerini, sanayi merkezle- Fini, münakale yollarını havaya uçu- Tarak onu modern harp vaaıta ve im- Kânlarından mahrum. birakırlar. Yi 'ne Çinli kuvvetlerle mümkün olduğu kadar içeriye nüfuza çalışırlar. Ka- Raatimce — Uzakdoğuda — Hindicir n Askerlik bahisleri « l Kore Savaşında Çinliler işe karıştıktan sonra Yazan: M. Şevki YAZMAN Barma gihi tâli hedeflerle ufraşmak- tan e yılanı başından ezmek için Kamünist Çinle savaşmak Amerik: hllar Ve Birleşmiş Mülletler hesabina, daha uygün gelir. ŞU şartların Ki bu esnada geniş Çin ülkesini istilâdan ziyade onu işe Şaramaz ve müattal birakır bir str: Tei takip edilmelidir. - Komünist C nin Kore harbine müdahalesi -Amo- Tikallara ve / Birleşmiş — Milletlere Böyle bir fırsat verecektir. Bu itibar İ bizzat Tibet istilâsı ve Hindista- Bin tehdidi İşi de Çine karşı - eirişi- Tecek bu yıkicı hareketlerle Önlene. Bilir. Kemünist Çin de tıpkı Rusya gibi Amerikalılara ve Birleşmiş. Mil- müensir etler — küvvetlerine bir dar, Yoksa daha Kore Ken Amerikalıların - Komünlst Çinin müdahalesini nazarı itihara almadık- darını hiç zannetmiyoruz. Mae Art- Kur başka bir çorap örmeğe başlı yacaktır. Arabalar sıkı bir kontrola töbi tutulacak Belediye, gehirde seyrüseteri tı eden yük arabalarını intizama ko) Mak ve numarasız. araba birakma- mak için lâzım gelen tertibatı ai mıştır. Bundan sonra bu arabalar sı kı kontrola tâbi tutulacaktır. Köpri ve Haydarpaşadaki hamallar da hal kın gelişini, geçişini işgal etmemek için intizama konulmakta ve kıyafet deri tesbit edilmektedir. Buralardaki #erseri çocuklar da kaldırılmaktadır. İstinye fabrikalarında çalışan işçilerin dilekleri İstinye Fabrika / ve İşletmesinde çalışan işçiler. fabrika civarında İdi Teye ait araaiarda, bir işçi mahalle- Sinin tesisini talep etmislerdir. İşci- der, bu. yolda Büyük Millet Meclisi Başkanlığına, Ulaştırma ve Çalışma Bakanlıklariyle Denizyolları " Genel Müdrüülgüne ve Vilâyete müşterek müracaatta bulunmuşlardır. İşçilerin bu istekleri tetkikten son- Te karara bağlanacaktır. İsrail Elçiliğinde gösterilen filmler İsrall Elçiliği“Basın Müsteşarlığı tarafından - dün basın temsilcilerine ve dâvetlilere İsrali hakkında 3 filim gösterilmiştir. Filimler, eski bir mil- Tetin kuvvetli azim ve irade sayesin-. de bir mefküreyi nasıl tahakkuk et- tirdiğini canlı bir şekilde belirtmi: tir. KISA HABERLER ak Her yil yapılmakta olan Yük- sek Okullar Spor Toplantısı bugün Saat 15 te İstanbul Teknik — Okulu Talebe Derneğinde yapılacaktır. * Sehrimizde toplanacak — olan. Dünya Muallimler Birliği kongresini hazırlamaya memur kömite, — Mual- limler Birliğinde toplantılarını yap- maya başalmıştır. * Geçenlerde / Ankarada - açilan Verem Sergisinin İstanbulda da açıl- ması kararlaşmıştır. Sergi, Beyof- dunda Milit Eğitim Bakanlığının Ol- gunlaşma Enstitüsü methalinde açı Tacaktır. & 11-11-1050 / cümartesi — günü saat 14 te Hukuk Fakültesi Talebe Cemiyetinin umumi heyet toplantısı Marmara Lokalinde yapılacaktır. * Türk Biyoloji Derneğinin sene- Jik Genel Kurul toplantısı 11 kasım 1950 cumartesi günü saat 14 te Bi- yöloji Enstitüsünde yapılacaktır. * Ekmek ve gimit Yapanlar Bendikaları, kendilerine fazla iş ve- rilmesinden / şikâyette buluhmuşlar- dır, Vilâyet bu humusta tetkikat yap- maktadır. * Vali ve Belediye Retsi, hasta yatmakta olan İngiliz Başkonsolosı gu hastahanede ziyaret etmiştir. * Zeytinburnunda, — göçmenlere tahsis edilen askeri misafirhanenin yanında 20 yataklı bir revir hazır. lanmıştır. î e kbl l Ebedin mevkii müstahkeminde, On ilek sene evvel bugünü va- vanlar. içlerinin ürperdiğini Küssederler. Batün İstanbul, en Sevgii mevendiyotin. haletine: öide olduğunu biliyor ve keli: menin maddi, manevi — bütün manasiyla türiyordu. O anda Biri çıksa da —— hattâ bir şar- İstan — onun ömrünü uzatmak dGzere banını verecek bir adam arasa, “gekrin bütün — halkı #Ben.. Ben, diye hayatımı foda etmekte Dirbiriyle yarıya kal- kardı. Fakat, Atatürk ertesi sabak öldü. 'Ön (Ki gene evvel bugünleri yaşıyanlar hatırlarlar. Atatürke Yapılan cenaze merasimi bir sa- Ter alayı gibiydi. " Bu “Benim HÇit Vücudum. “bir gün elbet foprak olacaktır,, diyen büyük Ansanın — ölümü venmesi idi. O, Neysen / Tevfik'in harikulâde bulduğum bir muramda dediği gibi “Ebedin mevkli müstahke- Mmine,, geçmişti, hakikaten. öl- Memiğti Nasl ölmüş olabilirdi ki, tarikatlerden bahseden bir mutkunda / “Ölülerden istimdat etmek medeni bir heyeti içtir Malye için şindir, diyen ken- Tisi (di Halbuki bia ondan her Zaman için medet umuyoruz. BİR İSTANBULLU Verem Tekâmül Kursu 13 kasımda açılacak Türk / Hükümetinin vereme karşı mücadelenin " arttırılması - yolunda Dünya Sağlık Teşkilâtı ile işbirliği ederek sarfettiği gayretler çerçevesi dahilinde, Türkiyede veremle sava- gın teşkilAtlandırılması ile — vazifeli Sağlık ve Sosyal Yardım Bakanlığı: 'a mensup doktorlar için İstanbülda 18 kasımda, tıbbi sokyal verem tekâ- Mül kursu açılacaktır. Sihhat Bakanlığı tarafından secl- len ve Türkiyenin çeşitli bölgelerin den Kelen 8Ö doktor bu kursa işti. Fak edecektir. Kurslar Dünya Sağlık — Teşkilâtı Verem Müşavfri Dr. Etlenne Berthet tarafından — idare edilecek ve Sıh- hat Bakanlığı ile İstanbul Verem Mü- cadele Derneğine mensup verem mü: tehasaıslarının İşbirliğiyle ameli ve nazari deralerden ibaret olacaktır. Konferanalar Prof. Tevfik Sağla- min gervisi olan Üniversite 8 üncü kliniğinde verilecek, ameli deraler de Heybellada Sanatoryumunda Dünya Sağlık Teşkilâti Verem “Tekâmül Merkezi ve İstanbuldaki çeşitli has- ftane ve dispanserlerde yapılacaktır. Havacılık Kongresi delegeleri memleketlerine dönüyorlar Çalışmalarını bitiren Milletlerarağı Sivil Havacılık Kongresine iştirak den delegeler dünden itibaren me: deketlerine dönmeye başlamışl Bu arada Amerikan delegelerinden Roberts, Holland, Fransız delege; legesi Alnes ve Avustralya delegesi Mac Donald dün aat 12de Pana> merikan uçağı ile Brüksel'e hareket etmişlerdir. Şarkiyat Kongresi önümüzdeki sene İstanbulda toplanacak 1051 eylülünde İstanbulda toplanı cak olan Ortaşark Mmemleketleri Müsteşrikleri Kongresi için alâkalı. lar gimdiden calışmalara - başlamıyı lardır. Kongreye bütün Ortaşark Ü- niversiteleriyle tanınmış pek kiyat âlimleri katılacaktır. garkiyat âlimleri tezlerini Maya başlamışlardır. Kongreden sonra İstanbulda bir de vŞark Bilgileri Sergisi,, açılacaktır. hazırla- Ücretli hafta - tatili hakkında araştırmalar İşçilerin ücretli hafta tatili ve res- mi tatil günlerinde Ücretlerinin &- denmesi hakkındaki kanun tasarım Çalışma Bakanlığı tarafından hazır danmıştır. Bü tasarının bütçeye yapacağı te- Hiri tesbit etmek Üzere Bakanlık tet- kiklerde bulunmaktadır. Bu arada Denizyolları İdaresinde, Kkanunun tatbiki halinde hâsıl olacak bütçe farkı / bugünlerde ” Ulaştırma Bakanlığına bildirilecektir. ŞEHİR HABERLERİ ) Dış hatların kış tarifesi başladı Doğugüney Akdeniz hattında işliyen vapurlar İzmir - Rodos ve Limasola uğramıyacaklar Denizyolları fdaresinin dış hatlar kaş tarifesinin tatbikına yarından 1ti- Baren başlanacaktır. Yarın saat Ti de Ankara vapurü Batı Akdeniz hattına hareket ed cektir. Batı Akdeniz seferi yeni tarifede bir gün uzamakta ve iskelede tevak. Kut müddeti artmış bulunmaktadır. Batı Akdeniz seferinin dönüşü salı günleri asat 16 da olacaktır. Doğugtiney Akdeniz hattında ise dik Kip Seferi pazar günü snat T4 te yapılacaktır. Dönüş cuma — günleri Anat 17 dedir. Kış tarifesine göre Doğugüney Ak. deniz hattında işliyan vapurlar İze Mir . Rodos . Limasol'a uğramıya. Gaklardır. İsveç Kıralının tedfini münasebetiyle bayraklar yarım çekilecek Bügün İsveç Kıralının tedfini mü. nasebetiyle gehrimizde bayraklar ya. mya kadar çekilecektir. * Boksörlerimiz İtalyaya gidiyor noda bu ayın 18 inde bir mi Jaşma yapacak olan Millt Boka Taki: mımiz cuma günü Ankara vapuriyle #ehrimizden hareket edecektir. Boksörlerimizin İtalyada — temalli mahiyette yapacakları ikinci / kaz Jdaşmayı müteakıp Viyanaya #iderek Avusturya Mi Takimiyle de bir karşılaşma yapmaları muhtemeldir. Güreş müsabakaları 18 kasım cumartesi günü, / Fatih Güreş Külübünde tecrübeniz gürepçi: ler arasında Greko . Romen” bölge birincilikleri yapılacaktır. — Müsaba: kalara saat 14 fe başlanacaktır Hava voziyeti Devlet — Meteoroloji ” İşleri Genel Müdürlüğünden — bildirildiğine göre 'son 24 sant içinde yurdumuzda hava doğu, güneydoğu, Anadolu ve Trak- ya bölgelerinde az bulutlu ve açık, diğer bölgelerde çok bulutlu ve yer yer yağışlı geçmiştir. Yağır miktarları metrekarede An- talyada 28, Trabronda 21, Pethiyede 12, Düzcede 10, Giresunda &, Sam- sunda 7 kilogramdır. En yüksek 1m Anadoluda 29, en düşük 11 Kütahyada 2 derecedir. Bir Alman firması Denizyollariyle işbirliği yapmak istiyor Germaniseher firması, gemi inga- iyeciliği üzerinde çalışmaya başladı Kini Ulaştırma Bakanlığına bildire- Tek' yeni iş tekliflerinde bulunmuş tur, “Kozlu” Şilepi karaya oturdu Kartala kömür boşalttıktan sonra Jlmanımıza gelmekte olan “Kozlu" Silepi, çıkan Jodos. fırtınası yüzün 'den dün Büyükada ünlerinde Karaya Gturmuştur. Şilepin - kurtarılmasına çalışılmaktadır. Bir verem mütehassısı şehrimizde Memleketimizde - verem ve sıtma nücadelesinde tetkikler yapacak 0- lan Mr. Kraz dün gece ” şehrimize yelmiş ve Sağlık Bakanlığı mensup. İarı tarafından karşılanmıştır. Mr, Kraz şehrimizde iki gün kala- enk Ve sonra Ankaraya gidecektir. Üniversite Talebe Birliğinin bir açıklaması fTatanbul Üniversitesi Talebo Birli- Hi Başkanlığından aldığımız bir yı Zıda “göyle denilmektedir: 'Bir müddetten beri (Komünizme Kargı Mücadele) ismi ile bazı gah lar tarafından neşredilmekte olan mecmus. fle, İstanbul Üniversiter Tajebe Birliğinin hiç bir alâkası bu- dunmadığını / görülen lüzum üÜzerine Vmuml efkâra arz ve bu hususun gazetenizde neşrine müsandenizi hür- Metlerimle ricâ ederim., Büyük Atatürkün ölüm yıldönümü yarın anılacak Üniversitede, bütün okullarda, Halkevlerinde törenler yapılacak Atatürkün 12 hej ölümü yıldönü- mü yarın bütün yurdda ve şehrimiz: de Aanılacaktır. Bu münasebetle ©- kulların hepsinde saat 9 da törenler yapılacak, öğrencilere büyük kurta” fıcının şahsiyeti anlatılacaktır. CH, P. adına da Halkevlerinde toplant lar tertip edilmiştir. 'Yarın tekmil resmi Galreler bay raklarını yarıya indirecek ve — her fürlü eğlence Yerleri ile sinemalar, tiyatrolar. kapalı olacaklardır. İsmet İnönünün her yıl 10 kasım ihtifallerinde okunması âdet olan A- tatürk hakkındaki tarihi — beyanna: mesi bu yıl okunmayacal Radyolarda Yarın radyolar da milli yasa işti- K edeceklerdir. O gün yalnız ajans haberleri yayınlanacak ve garp mu- siklainden bazı matem parçaları Çi hınacaktır. DEP. nin tebliği Demokrat fi İdare Kurulu Başkan- hından teblik. edilmiştir: Kurulümüz büyük kurtarıcımız eşsiz inki iamı Atatürkümüzün fâni hayata gözlerini yumdukları on kasım günü aziz hâtırasını taziz et- mek ve mânevi huzurlarında saygı Vazifesini yapmak Üzere, — İstanbul Üniversitesinde yapılacak toplantıya katılmağa karar vermiştir. tatürk Milletimizin hayatında ve tarihinde nesilden nesile bir bayrak Kibi taşınan milli bir kıymet olarak her türlü siyasi mülâhazanın Üstün- dedir. Onu sevmek Ve ona inanmak küvvetlerimizi tazelemekte bize mi deniyet yolunda, hak ve hürriyet yo- lunda hi vermektedir. Hatırası kalblerimizi saran büyük ve / ölı Atatürkümüzün mânevi huzurlar da derin saygı ve sevgi duyguları ile eğiliriz. CALP. nin tebliği Büyük kayımızın on İkinci yılın- dayız. “Devletimizin, banisi, milleti mizin fedakâr Ve sadık hâdimi, in- sanlık idealinin Aşık ve mümtaz Si Ması eşsiz kahraman Atatürk” U 10 kasım 1930 cuma günü saat 9.05 te gözlerimiz yaşlı, başlarımız önde Bacak, kalblerimizde yaşatacağız. Atalürk, Inkılâbımızın bayrağı o- Jarak her 10 kasımda kurucusu ve ebedi başkanı olarak iftihar ettiği- Miz Cumhüriyet — Halk — Partisinin Mmühtelif — Halkevlerinde, Halk oda- Jarında saygıyla selâmlanacak, azlı Hilton Otelcilik Şirketinin tetkikleri Hiltor Oteletlik Şirketinin — Relsi Mr. Hilton dün uçakla Amerikaya Müteveccihen Romaya hareket etmiş- tir, Mr. Hilton otel işinin müspet bir safhada olduğunu söylemiştir. Diğer taraftan şirketin şehrimizde kalmış olan mimar, mühendis ve mü- tehassıslârı ikinci Başkan Mr. Houser ile birlikte temaslarına devam etmek üzere Ankaraya dönmüşlerdir. Öğrendiğimize göre müspet. neti ce alındığı takdirde otelin, İstanbu. Tün 500 Üncü Fetih Yıldönümüne ka- dar yetiştirlmesine — çalışılacak ve ötel Ortaşarkın en büyük oteli ola- gaktır. Milli Türk sporları Beki Miülli Türk Sporlarını canlan- dırmak ve yüksek tahsil gençliğine spor zevkini aşılamak maksadiyle “Yüksek Tahsil Türk Sporları Cemi- yeti, adı altında bir dernek kurul: Muş' ve faaliyete başlamıştır. “Savarona” - Yatı tetkik ediliyor Savarona Yatını tadil ederek 160 yolcu taşıyabilecek lüks yolcu gemi- S haline getirmeyi teklif eden Al- man Howartla Werki firmasının mü- messllleri, dün sabah — Denizyolları ile temasa geçmişlerdir. '“Alman mühendisleri öğleden sonra nhca Koyuna giderek — Savarona fanın bugünkü dürümünü — tetkik etmişlerdir. Alman firmasının mümessilleriyle, buglin tekrar görüşülecek ve yapa: cakları teklifi İdarenin mütaıası ile birlikte Ulaştırma Bakanlığına bil. direcektir. | SANAT HAREKETLERİ I Leblebici Horhor Kadıköyde Celâl Esad Ersevenle bir görüşme Yeni Ses Opereti, iki akşam evvel — pazartesi ” Kadıköy cihetinde hatırası önünde efilinecek, nun ya-| Opera Sinemasında tam kadrosiyle kan arkadaşları eserinin bekçisi olan | "Leblebici Horhor,, u temsil etmiş gençlik mümessillert ondan hatıralar | Kadıköylülere güzel bir gece geçirt anlatacak, inkılâplarına olan bağlı: | — miştir. hi tazeleyeceklerdir. Bütün Atatürkçüleri o gün parti ve Politik düşüncelerden uzak olarak bu törenlere ' katılmaya çağırıyoruz. M. T. T. B. tarafından Atatürk için yapılacak ihtifat Yarın saat 15 te Atlas Sinemasın- da Milli Türk Talebe Birliği tarafın. dan bir anma töreni tertiplenmiştir. Zengin bir programla yapılacak o- Jan törenin bir kısmı aynı gün saat 20,30 da latanbul Radyosu tarafından yayınlanacaktır. Cumhurbaşkanımız Celâi Bayar, CHLP, Genel Başkanı İsmet İnönünün ve M. Partisi Genel Başkanı Hikmet Bayurun bu mün; sebetle kençliğe gönderdikleri me- saflar okunacak. Törende F. Kerim Gökay da bir konuşma yapacaktır. Körler Alfabesi Mütehassısı Ankaraya gitti Milt Eğitim Bakanlığının - daveti ile gehrimize gelen ÜNESCO'nün Körler “alfabesi " mütehassın — Bir Clutha Mackenzle dün Ankaraya git- miştir. Merkez Yurdu için Rektörlüğe yapılan müracaat Süleymaniye Camlinin görünmesi 'ne mâni olduğu ve Üniversite inşaa- finın tamaminnamadığı — İddiasiyle Üniversite Rektörlüğünce yıktırılmak istenen M. Eğitim Bakanlığı Merkez Yurdunün, bu sene / yıktırılmaması 've 400 gençin mağdur bir durumda bırakılmaması için Milli Türk Tale- be Birliği tarafından Üniversite Rek- törlüğüne müracaat edilmiştir. Vali, hastahane başhekimleriyle bir konuşma yapacak Vali ve Belediye Reisi Prof. Gökay cumartesi günü saat 10 da şehrimiz- deki bütün hastahanelerin başhekim. lerini Vilâyette bir toplantıya dâvet etmiştir. Vali bu toplantıda doktor. rın deyamları meselesiyle - polikli: niklerdeki intizam ve vatandaşlara kolaylıklar gösterilmesi — hususunda görüşmeler yapacaktır. “Bu — arada halkın ve basının şikâyetleri de na- zarı dikkate alınacaktır. Şile ilçesinin imarı Dün Şile Kaymakamı, Vali ve Be. lediye Reisi Prof. Gökay'ı ziyaret ederek ilçe dahilindeki işleri haklkın. da malümat vermiştir. Şitenin köp: Tüsü tamamlanmıştır. Bu yıl Şilenin içerisine kadar gelen msfalt yol Fe- nere kadar uzatılacaktır. Aynı zi manda deniz kenarında - banyo yı Pacak olanlar için de bir soyunma Yeri yapılacaktır. Muallimler Birliği sendika olabilir mi” Haber aldığımıza — göre İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Içti maf Siyaset ve Sendikalizm. Profesö. Tü Kesler, önümüzdeki hafta içinde Muallimler. Birliğinde — (Muallimler Birliği bir sendika olabilir. mi) ko- 'NusU Üzerinde Mühim bir konferans verecektir. Bu konferans / öğretmen çevrelerinde alâka ile beklenmekte. dir. MEVLİD Üroloği Operatör, Doktor MEHMET ALİ OMA'nın aziz ruhuna İthaf edilmek Üzere ve fatının üçüncü yıldönümüne tesadüf 'eden 11 kasım cumartesi günü Kadı- köy Osmanağa Camiinde saat 15 te Mevlidi nebevi okunacaktır. - Merhu- mu> gevenlerin, dostlarımızın ve arzu edenlerin teşrifleri rica olunur. Eşi, M İhsan Oma 'Tamamiyle dolu bir salon karşısın. da Sik mk alkışlarla karşılanan tem. Sill takip edenler arasında, kıymetli Muharrir ve - Avrupada — “Süfyar ını temsil ettirmiş olan âl Esat Arseven de bur Tunuyordu. Kendisinden temsil hak- kında İntıbalarını öğrenmek İstedik. Müellir; — Çok güzel oynandı, dedi, şirdi. kadar ses itibariyle Leblebici Hor. hor bu derece muvaffakıyetle oynan: miş değildir. Evvelki — tematilerde, güçlüğü yüzünden söylenemeyip haz: fedilen parçalar vardı. Bu temsillerde hepsi tamamen ve tekrar. edeyim, muvaffakıyetle söylenmiştir. Aynur Kitapçı, Ferdi Talay ve tenor mü- Fikleri tam bir surette ade etmiş: — Lableblel Horhorun bu - temstii ile Benliyan'ın temsili arasında mu- kayese yapıyorlar. Sizin fikriniz ne- dir? — Benliyan. temsilinde. bütün e. hemmiyeti Lebleblel üzerine — verin Giğer roller figürasyon nevinden Ka hirdı. Bu temslide isc, kıymet, Teyeti ümümiyeye taksim câllmiş ve bÖyler Ge, eserin aslına sadakat göterilmiş: tir. Yeni Ses Tiyatroru, cidal bir epe. Tele olan ihtiyaet —-ki bu opera; gitmek demektir— başaracak yolda Yürümektedir. Ümitlerimizi tahake kuk ettirecek olurma, İstanbulda yaz Pilacak operanın temeli atılmış bur ketır. Böylece, Şehir Tiyatromu. 'zun Dram ve Komedisi ile yapılmak istenllen geye müvazi. olarak müzie Kal eserler de faaliyet görterecektir. Ankaralı bir sanatkâr Şehir Tiyatrosuna girdi Ankara Devlet Tiyatrosu artistle- rinden Nermin Elgül İstanbul Şehir Tiyatrosu kadrosuna girmiş bulun- maktadır. Ankaradaki temsillerde olduğu ka- dar, Devlet Tiyatrosunun İstanbula da verdiği temsillerde de dikkati çe ken bu sanatkârın Şehir Tiyatrosuna iltihakı, sahnemiz için bir kazançtır. ÖLÜM “Trabzon — Tüccarlarından — Ahmet Erzurumlu, Zakire ve Sakine Erzu- Tumlu oğullarının kardeşi, Adil, Hil- mi ve Meliha Erzurumluoglunun ba- baları Trabzon tüccarlarından ALİ RIZA ERZURUMLUOĞLU Hakkın rahmetine kavuştu. Cenazesi Bugünkü 9 kasım perşembe günü saat 1130 da Alman Hastahanesinden ali- narak Teşvikiye Camiinde öğle na Mazını müteakıp Feriköy aile kabri tanındaki ebedi istirahatgâhına tevdi edilecektir. Mevlâ rahmet eyleye, Merhumun vasiyeti üzerine çelenk gönderilmemesi rica olunur. YENİ İSTANBUL SİYASİ İKTİSADI MÜSTAKİL GÜNLÜK GAZETE Sahibi : YENİ İSTANBUL NEŞRİYAT LİMİTED ŞİRKETİ Müdürü: Kemal H. SARLICA Yazı işlerini fillen idare eden Neşredilmiyen yazılar dade € Bazıldığı yer : İYENİ İSTANBUL MATBAACI- LIK LİMİTED ŞİRKETİ MATBAASI PEYAMİ SAFA YALNIZIZ bir Hüt Peki fakat. Olsun. İnaan meçhülün kahra: manıdır. Muhakkak ki kaybeden ben değilim. © aptal, aptal, büyük bir kalb ve ömründe asla bulamıyacağı büyük bir aök sığınağı kay- bediyor. Parise mi? Fakat ben seni götüre- cektim, biliyorsun. Sonra çok iyi biliyorsun ki, ben seni tercihlerinde serbest bıraktım. Ba- 'a haber vermen şartiyle, Bütün projelerini bana bildirmelisin ki rekabeti kabül veya mü- cadöleyi terkedeyim, Arkamdan biçaklanma. 'ya gelemem, Yarın sabah telefon. Kararım değişmemii tir. İçimin içi, güurümün altı filân, sıfır. hemmiyeti yok. Yirminci asır bunu mübalâğa ediyor. Gayri guur ruhun uşak dairesidir. Bod- Tum katı, Kendi derinliklerine inmesini bilen insan için orada da disiplin kurmak mümkün. Bu kadar, Fazla düşünemiyorum. Başımın Içi uyku dolü. Yatmalıyım, Yattı ve ışığı söndürdü. Zihninden Merale it bütün fikirleri kovmak için, Ziraat Banka- #ından gelen mektuba verilen cevap hakkın- da idare meclisinin mütalâası ne olmak Jâzım geldifini düşündü. Başbakanla hiç olmazsa te- Tefonda konuşması azımdı. Ankaraya gitmek daha yi Meralden uzaklaşmak — bakımından 280 da. 'Tamam. Yarın değil öbür gün. Alâ. Bir Ankara seyahati, evet... Zaten şimdi de.., Tek- Tar içinde şekilsiz gekiller kaynaşan sisli bir karanlık, ve uğultular... Bir ses, Ve "g,, hafi. Şe, ge, canım, “a,, Var dedim sana, Şar. Şa. Birdenbire uyandı. Şakir, > Oşığı yaktı. Muhakkak. Şakir, Evet, He- Men kalktı, paketini aradı ve bir sigara yak- ta. Şakir. Meral ne zaman bahsetmişti ondan? Şimdi hatırlamıyor. O da gelir hatırına. Ehem- miyeti yok. Şakir, Nıtwretin arkadağı. Yaşlı. Atlmış bep mi? Öyle bir gey, Şişko ve obur. “Allah vermesin, demişti Meral, sus, kusarım © tiplerden ben., “Peki? Sözleri bir tarafa bı- rak. Feriha... Tamam, tamam, Şakir Pariste, Bak, beğenmediğim şuuraltı. — Pariste Şakir, Feriha ondan bir teklif getirmiştir. 'Puh, bu kadar Adi mi bu kızlar? Şüphe mi ediyorsun? Bu kadar mı? Bu kadar, Hepsi mi? Dekil ta- bil. Bunlar işte. Böyleleri. Bu kadar Adi! Bu kadar Aâdi. Ne istiyorsun daha? Ferihaya gi- diyor. Orada zamnl bir müsavatı kabul etmi 'yor mu? KAfI değil mi? Şakirlere filân ne lü- Zum var? Bu derece âdi mi? Şüphe mi edi- yorsun bAlA? Feriha için verdiğin hükümden onu esirgemeye niçin çalışıyorsun? Bu senin #on zaafın. Anla çabuk. Bu derece Adi. Kabul et. Kabul ediyorum. Selmin yarın telefon © cek. Kararım değişmemiştir. Ve şimdi, bu Ba> kiri hatırladıktan sonra daha rahatım . Eğer ongn kaba şahsiyeti hakkındaki eksik bilgile- TİM, en ehemmiyetsiz kategoriden bile ol mühtemel bir rakip için duyabileceğim teces- süsü gidermeye KAf gelmiyoraa, onun hakkın a öğrenecetim geylerin - öğrendiklerimden farklı olmiyarak, onun değerini simdiden tâyin 290 eden hükmümü değiştirecek hiç bir kaymet un- guru taşımadığına da eminim. Bu tecessüsüm, dece Meralin hangi çirkinliklere katlanacak kadar küçülmeye hazırlandığını anlamak ihti- facından doğuyor. Telefon kararını verdikten sonra, beni artık hiç angaje etmiyen bir baya- Hılığın derecesi hakkında elde edeceğim kanan- ti, Meralin aleyhine köpüren hislerime kuman- 'da edecek bir kuvvete sahip görüyorum. Fa- kat bu, yarın içindir. Dünün hesabını benden sormaya hazırlanan gürürüma ne cevap . ve- receğim? Bu Adiliği vaktiyle anlamamış ol mamın utancını zekâma — Veya sezinsediğim halde kabul etmiş olmanın utancını zevkima yüklemek Kibi iki kaçınılmaz netice arasında sıkışmanin cezasını çekmeye — mahküm değil miyim? Bunu ayağı kayıp diz kapağına kadar çamura batan bir adamın gafleti gibi zekânın geçlei bir durgunluğu şeklinde yorumlamak teellisinin dışında bir cevap bulamıyacağım Bir de, Meralin uzun zamandır devam eden yalanlarına karşı en şüpheci adamın bile tağı: mak zorunda olduğu iyi niyetin ve müsamaha- nin bü aldanışı uzattığını yahüt suçluya / bir kendini kurtarma şansı biraktığını hatırlata- cağım, Selminin yarın ona telefon etmesi şart, Bu karaçm değişmemistir. Samim yattı. Bu sefer çabuk ve buhran: sız uyudü. Bir zaman sonra uyandı. İçinde taze bir rüyanın tesirleri vardı. - Hatırlamaya. çalıştı. Kalabalık bir yer. Büyük bir gazino veya ti- yatronun alt kat Jocalarının arkası imiş hissi- 'ni veren uzun, fakat daha geniş bir koridor- da, uzun bir masanın iki tarafında, ölmüş ak- rabalarının hepsi oturuyor. Samim ayakta ve 201 Beride, gözlerini biraz İleride kaynaş lerali bekliyor. İçinde onu sev- diği günlerin heyecanı var, Ve birdenbire Me- ralin başı görünüyor. Sonr kalabalığın hareketli gölge- Körünüp kaybolarak uzakla- bahığa dikmiş, kapısına/ doğru, deri arasında bi #iyor. Samim, kendisine retle bakan akrabasının piya yaklı Tuyor, “Şimdi,, cevabini alıncı larken... uyanıyor. Elektriği yaktı ve saate baktı Nedir bu. rüya' Merale bağlı özleyişler, & fasıltılarlı mışlardır. Fakat artık mert hislerin döğüştüğü #üurda değil, Ürkek ve sinsi gölgelerin dünyı maz. Yarın Selmin Meral Samim dikildi. Bu aaatte, Selminden başka hiç kimse köşkte uyanık olamazdı. Kızın, fevkalâde bir #ebep ol- ve seslendi: — Giriniz. Kapı ağır ağır açıldı ve içeriye, sallana- Şapkasını eğmiŞti Ki kaşları görünmüyordu. Lâcivert elbisesinin yakasında ko- rak, Besim. girdi. kırmızıydı. /caman bir karanfil vardı. parmaklarını yeleğinin ve başını iki dela salladı: jıyor ve kontrolöre benziyen bir a- dama Meralin oradan geçip , geçmediğini 4o Besbelli: Mahut şuuraltında Oda/ kapısı" vürülüyordu. n kalar büyük salonunun leri #niz. sevgiden fazla hay- önünden geçerek ka- Kalabalığa da- deniz. Bir buçuk. öfkenin duyamıyacı a görüne- telefon edecek, Ka- Durdu. İki elinin baş man baktı, sonra gözlerini ağabeysine dike- kol deliklerine taktı rek (Devamı varı 202 203 — Pardon ağabey. dim. Günün her saatinde vazifesini yapan bir posta katarı için buna da lüzum yoktur. Çün- kü paviyonun Viskilerinin nefasetinden, Şam fastıkları n olduğunu söylemeye mecburum. Bende- Sallanarak aradı, oturdu, rafını bulacağım merak etme, bendeniz... Kö- Samim merak etti: — Nereden geliyorsun? Besim başını öne doğru bir kere kuvvetle salladı. Sonra tekrar önüne düşen başını ağır afır kaldırarak. — Nereden! dedi, nereden, nereden! Sen filozofsun ağabey, insanın nereden geldiğini hiç kimse bilmez. Eğer ben.. Sana... Park O- telden geldiğimi söylersem, değil, insanın beş yüz milyon senelik macere Samim kardeşinin sözünü kesti: — Daha elddi olabilmek için Juplter'in ve Semele'nin oğlundan müsaade al. Besimin başı tekrar önüne düştü: — Hımm... Diyoginos.. Canıma okudu bu © kadar önüne akşam benim... Foriha da caba. Yüzü kıp- Başını yukarıya doğrü, ağır ağır, iyice kaldırdıktan sonra, Işığından cesaret al- ın tazeliğinden daha mühim havadlı etrafına bakt bir sigara yaktı: Dür, dür, lâkırdının alt ta- bir sandaly Bendeniz. 'nereden. geldiğimi evvelâ tavana uzun z