10 Kasım 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

10 Kasım 1950 — Cuma Yeni İstanbul'un KUPONLU TAFSİLÂTI ÜÇÜNÇÜDE Beyoğlu < Mücllif / Caddesi 6 - 8. Büyük Kahraman Atatürk muhtelif zamanlarda ve muh- telif mevzularda - söylemiştir. Demokra: Hürriyetin de, müsavatın d in de noktal İstinadi Mülliyedir. nda- Hükimiyeti * Bence, bir millette şerefin, haysi- yetin, namusun ve İnsanlığın vücut ve beka bulabilmesi mutlaka © mil: letin hürriyet ve istiklâline — sahip olması ile kaimdir. * Camhariyet, — fazlleti - ahlâkiyeye müstenid bir İdaredir. - Cumhüriyet, fazileti * Hâkimiyeti milliye öyle bir ir ki, onün karşısında zincirler faç ve tahtlar yanar, tacldarlar mah: volur. Milletlerin esareti üzerine kı Tulmuş müesseseler her tarafta yi Kılmaya mahkümdur. Vletin İstinat ettiği e lar Bizim milletimiz esasen demokrat- far. Bizim yapabileceğimiz bir. şey varsa, bu hissel mazhariyetin tcaha- fını gayri tabil bir surette menetmi isteyenleri bertaraf etmektir. Biz. Türkler bütün tarihi hayatı- muzca hürriyet ve istiklâle timsal ol: manş bil mülletiz. * Yeni Türkiye devleti bir halk dev- detidir. Halkın devletidir. Lâiklik Tarihimizi okuy ürsünüz ki, milleti mahveden, esir eden, haran e- den Tenalıklar hep din kisvesi altın- Gaki küfür ve melânetten gelmiştir. * Mülli terbiye ile inkişaf ve A edil- mek İstenilen genç dimağları bir ta- Faftan da paslandırıcı, — uyuşturucu hayali zevaitle doldurmaktan dikkat- le içtinap etmek lâzımdır. Medeniyetin muvacehel kudret ve Nu vüstal zihniyetler- felerle yürümeye ça. mahvolmaya veya hiç # zelil yaşamaya mah- iptidar Dünyada her şey için, maddiyat 1- çin, maneviyat icin, hayat için, ma- Yaffakıyet için, en hakiki mürşit i- limdir, fendir. İlim ve fennin haricin: de mürsit aramak gaflettir, cehalet- fir, dalâlettir. * En doğru, en hakiki tarikat katı. medeniyedir... Ölülerden istim- Gat etmek medeni bir heyeti içtimai: ye için şindir. Artık bugün hayat ve insaniyet - gapları bütün hakikatiyle belirmiştir. Bunlara aykırı olan rivayetler ahlâk 've imana esas olamaz. Politika Aleminde, bir çok oyunlar görülür, Fakat, mukaddes bir mefkü- Fenin, tecellisi 'olan cumhuriyeti ida: reye, asri harekete karşı cehil ve ta assup ve her nevi hüsümet ayağa Kalktığı zaman bilhassa terakkiper: 'ver ve cumhuriyetçi olanların - yeri, hakiki terakki ve cumhuriyetçi olan- hazın yanıdır. Yoksa mürtecilerin t- Mit ve faaliyet menbar olan saf de- H Birtakım . şeyhlerin, rin. çelebilerin, arkasından çülere, mux- darını emni- ekkep . bir let nazariyle bakılabilir mi? Her sarıklıyı hoca sanmayın, hoca olmak v ıkla değli, dimağladır. İktisadi | Siyasi, askeri muzafferiyetler ne kadar büyük olursa olsunlar, iktisadi. muzafferiyetlerle tetviç edilmezlerse Kazanılan zaferler payidar olmaz. * Azami tasabruf, gi malıdır. iri lli miz. ol- Eğer milletimizin ekseriyeti #i çiftçi olmasaydı biz. bugür Yüzünde ayacaktık. Demiryolu refah ve umran yolu- dür. sadiyatta hayattan ve istil istiklâli. * dan ibaret olduğuna kanlin Yalnız tek bir ihtiyacımız dır; çalışkan ol heticeyi tabilyesi olan refah ve anar det yalnız Ve ancak — çalışı hakkıdır. Selâmeti hakikiyeye e k çok kan dökerek — kazar Muzafferiyetlerden sonra çok teda- kârlık yaparak ziraat, ticaret, sanat sında emniyetii adımlarla| yürü: meye bakal.m. * Kılıç e fütuhat yapanlar, sapanla fütuhat yapanları mağlüp olmaya ve binnetice evki etmeye me burdurlar. terki Memleketin idaresindeki müvafta. kiyet iktisadiyatındaki — müktesebat derecesiyle mütenasip olur. SİYASİ İKTİSADİ, MÜSTAKİL YENİ İSTANBUL Telefon : M4756 - MATST Santral * 'SKİ İranın, Buda ve Homer zamanında yaşadığı sanılan büyük ve derin yalvacı Zara- thustra; insan mukadderatinı, dinlenmeyen ve yorulmak bil- meyen, başlangıçsız. bir güreş gibi düşünür. Aydınlık karan- lıkla, iyi kötü ile, fazilet de ba- yağılık ile karşı karşıyadır. Bu hasımlar, birbirine, sönmesi im- kânsız bir kinle bakmaktadır- lar, Güreş —çok uzun sürebilir, baht, zaman, hasımlar- dan birine gülümsiyebilir. Fakat son zafer; aydınlığın, iyinin, fa- ziletindir. İnsan hayatına mâna ve muhteva veren bu güreş, ay- ni zamanda, kahramanını tan bir güreştir. Çünkü, nerede iyinin, faziletin, yeni bir değerin zaferi uğrunda girişilmiş bir gü- reş varsa, orada da, mutlaka bir kahraman vardır. Bu bakım- dan, her cemiyet, her sosy: topluluk, kahramanlık anlayışı ve kahramanlık duygusu üzeri: ne kurulmüştür, diyebiliriz. Bu birleştirici, kaynaştırıcı ve y ratıcı anlayışı, duyguyu unutan topluluklar buruşurlar, büzülür ler ve dinamik özelliklerini kay- bederler. Aydınlık, iyi, fazilet kavram: ları nesiller akışının — üstünde yıldız — ölümsüzlüğü ile şığını kıskanmadan döken ve akış yo- lunu aydınlatan - kavramlardır İlk cemiyetin — insanı da, bizim gibi, kendi topluluk fazi- letleri için güreşmiş ve onun kahramanı — olmasını bilmiştir Hayatın öteden beri değişmeyen mânası budur ve onun için kah- raman, basamak basamak, kı nak konak yükselen hayat ri minin, âhe olmuştur. ret odur nımıza bürünerek bir hayal gibi görünen ve gelmemizin, ke zın yollarını gösteren geni Biz, onun için, ölümün mediği bu büyük sosyal remzi karşısıı lığımıza — kavuşmanın veedini duyabiliyoruz. Ölüm, kahramanın değil, yal nız geçici varlığının son konağı dır. Bu artık geriye dönülmeyen ülkenin ötelerinde ni, fâniliğini bıraktıkt: kahraman, asıl kudretli ömrüne tıpkı k nabzının - ölçüsü arihte beliren kud- bizim en duru heyeca. dünya-ötesi üst dimizi aşmamı: odur öldüre fazile da toplumsal var yüksek etini, kemiği devam eder ve uçurumlarındar gönüllerimizde bize kanımızın Tesis eden: Habib Edib . TÖREHAN 1881-1938 İ ATATÜRK, Ölümün öldüremediği kahraman yasına uzanan bir cemiyet bı- tisini uyandırmıştır. Her hayat seslenmesini — bilir. Biz şimdi böyle bir kahramanın, 12 nci rakarak fâniliğinden sıyrılmıştı. ve ideal mücadelesine girişen ölüm yılına girmiş bulunuyo- Tarihin hiçbir kahramanı böyle İnsan, sevileceğini olduğu kadar ruz. Gözyaşından matemden, insan ölçülerini aşan bir miras nefret edileceğini de önceden yastan bahsetmiyeceğiz. Çün: bırakmış olmak yarlığına bilmelidir. Sevgi ve nefret, mü- kü, ramanın — bizden İste- erişmemiştir. Kahramanın ne Ccadelenin şiddetine göre değişe- mediği şey budur. Görünmez Giduğunu kavrayamıyan kısır- Dilir. Yalnız karaktersizler, ben- bir nur uluğu gibi gönülle- Puklular, fikir gelişmelerinin he- İiklerinin tozundan kendilerini rimize inen kahraman, -ora- nüz maymunluk konağını aşa- Kurtaramamış olanlar, sosyal da, ilkönce, kendi havasını a- mamış olanlar, Atatürkün ölü- vecdin derinliğini kavramıyan- rar. Gönüllerimizde - böyle bir münü bir başlangıç değil, bir lardır ki kendilerinin, istisnasız, hava varsa kahramanı anlamıs, son ve kurtuluş saymışlardır! - sevildiklerini sanmak kuruntu- benimsemiş ve sevmişizdir. Hak kalirablün, Yeilain suna kapılırlar. Büyük ve eşsiz nız böyle sevgilerdir ki hem heyecanlarını dile get mücadelelere girişmiş ve muzaf- kahramanı, hem de onun mirası: v Küdretinin ” Tanrılaştırdığı fer çıkmışların uzak ve yakın 1 yaşatır Masalımsı bir. varlık olmuştur. torunları, Türkler, güreş mantı- veya geriliğe bağlı ve sosyal ğının bu tabil belirtisini herkes- vazifelerini anlamamış kara yı- ten iyi bilirler. Eğer yapıcı bir ğınların kinini, nefretini, tiksin- ideal uğrunda, yepyeni bir Atatürk, 12 yıl önce, hür bir ülke, hür bir millet ve görün- mez yolları çağdaş kültür dün- Büyük Atanın ölüm yıldönümü münasebetiyle Cumhurbaşkanının mesajı Ankara, 9 (ALA.) kanı Celâi Bayar, Atatürkün ölüm ıldönümü — vesilesiyle kendilerinden İhtisaslarını isteyen Mülli Türk Tale be Birliğin mişlerdir 'Bir kaç kendimde meveudiyetini iddia edebil mek için milletin de aymı evsaf ile Muttasıf olmasını şartı-esasi. bilirim. Ben yaşayabilmek için mutlaka müstakil bir milletin evlâdı kalı yım, Bu sebeple milii istiklâl Cumhurbas- Atatürk'ün — 12 her gün düygi kalbimizde senelik artan yalı: Müuhtelif gazete ve me hicramı, hürmet rımızla beraber Atatürkün bu sözlerini, en büyük 'T olarak tebeil ettiği Büyük Mil let Meclisinin Birinci Yldönümü mü- içtimat inkılaplarını mi t Meclis ki, ruhunda “Hakimiyet, ka: yim yıtsız şartsız milletindir. — düstüru Mmündemiçtir defa tekrarladım. S İn benden “hâtıra, da ne söylemek lâzım gel ini tâyin etmekte büyük müşkülara yaşamaktadır. İsti bütür Tür- — Aradan bir kaç sene geçiyor büyük adam, Müstevli kuvveti tanın harimi ismetinde., boğduktan nra başındaki zafer iklili ile An: karaya döndüğü vakit, bazı Ki 'Halifemiz olunuz, — sultanımız tekllflerine arka çevirmesini Bütün şerefi müstakil mil evlâdı kalmakta bu. BÜ L Atatlirkün 12 senelik hicranı, her dem çalışma hi KMT dane gün artan hürmet duygularımızla » manetlerini mukaddes vedia. halind insanlığın Muhafaza etmeyi, eserlerini çok s Ka o devletin diği milletinin iradesiyle tekâmül nlatayın Bence bir millett n hi Ni ve bü yoldaki örnek fedakârlı Arkadaşlık — hayatına Bit — İnsani Tanrı rahmet eylesin Posta Kutusu t 447 - İstanbi tan yolu uğrunda bir mücade- leye gitişmek' 'gerekiyorsa kin- den ve nefretten ürkmek yalnız ifsan şerefine değil, sosyal vazi- fe'duygusuna, Türk kahraman- lığının geleneklerine de çok ay- kırı bir şeydir. Atatürkün, Genç- liğe Hitabesinde, belirtmek is- tediği şey budur. Bu görünmez ruh ve benlik mirası vatan ve hürriyet miraşı kadar büyüktür. 12 yıl, ölümsüz Türk kahra- manının, Atatürkün, gönülleri- mizde başlayan ömründe büyük bir zaman yığını sayılamaz. Fa- kat bu yıllar içinde dikkatimize ilişen şeyler son derecede mâü- nalıdir. Hükümlerimizi erken vermemiş olmak için onları, ya- rınki Türk nesillerine bırakma- yı daha doğru buluyoruz. Yal- 'fız şunu söylemeliyiz ki, 12 nci ölüm yılının bugününde, Ata- türkü - baştanbaşa benimsemek ve onun büyük kültür mirasına el dokundurmamak zorundayız. Atatürk sevgisi, kahraman sev- gisi, ortalama bir sevgi de- ğil, bizden son bir evet ve- ya son bir hayır bekleyen bir sevgidir. İdeallerimizin - imanı bütün mümini olduktan sonra, menfi anlayışların, millet-ötesi fikirlerin seve seve kâfiri ola- biliriz. Tam bir sosyal mümin, cemiyetini tehlikeye düşüren görüşleri inkâr ederken büyük ödevinin sevincini yaşıyan in sandır. Atatürkün aradığı nesil, bu insanın, bu Türkün neslidir. 12 yıl önce Atatürk, yıldız yollarını aştıktan sonra ufkunu bulan gün gibi aramızdan ay- rıldı. O, Nietzsche'nin sözü ile, başka bir dünyayı aydınlatmak için, akşam kızıllığını Tanrı yel- pazesi gibi gererek, sırtların ar- kasında — kayboldu. Bu ululuk vecdine bürünmüş gün — batışı- nerede uyandığını, aradan yıllar sessiz geçerken daha iy anlıyoruz. O, şimdi bizim gönül- lerimizde, hiçbir kudretin erişe- miyeceği yerde yaşıyor ve ben- liğimizde tutuşan aydınlık — ve karanlık güreşini, zaferinden e- min, bir Ahura Mazda gibi ebe- inden seyrediyor. Gönüller- de daha derin bir aydınlık tu- tuşturan kudreti, hangi cehlin gecesi, karanlığına gömebilir? En büyük zafer, insan benliğin- de yerini bulan ve oradan ya- rının kutsal alevini beslemesini bilen kahramanındır. Atatürk, o, kahramandır işte, ölümün — öl- düremediği kahraman. M. NERMİ Yıl T—Sayı 345 — 10 kuruş Abonet Türkiye için ait aylıı 17, Üç ayı Hariç — memleketler geneliği —3 n 9 dlradır. IKi Hânlar * 6 ncı sayfada santimetresi 2 lradır. Hânlardan hiçbir mesuliyet kabul edilmez. Hetlo, İstanbul Telgraf Adresi : Koreden Cumhuriyet Bayramını nasıl kutladığını — husüsi — sürette gelen aşağıdaki mektupta okuyacaksınız Taegu, Ekim 29 /UMHURİYETİN 27 nel yıldönümü, Koredeki savas birlikimiz tarafın: dan mütevazı bir şeklide kutlandı. 28 Ekim 1950 günü zevaline kadar kamp, Türk Bayrakları ve takı zaferlerle do- olunuyordu. Sant 1500 te meydandaki direğe şanlı bayrağımı Yörenle çekllak. Herkes bu milli günün heyecan ve neşesine kendini / Kaptır. 'Gür bir sesin verdiği “ha- l Komutu, General Yazız imekte olduğunu bildiri. lerin önünden bir . baba komutan tavriyle ge- yerini aldıktan sonra olmuştu. ı gelerek kasa ve vecir bir nutük - ila Merasimi açtı. Kahramanlarımız. kor Mutanlarının önünde ve aziz mületi. Mmizin mânevi huzurunda aslanlar gibi durüyorlardı. Generalin / konuşmasını / müteakıp söz alan Yüzbaşı Refik Soykut rünün Önemini belirtek Derin bir. huşü içine de dinlecen konuşmasında — yüzbaşı Sünları söyledi: “Komutanlarım çilâh arkadaslarım. Anavatan toprakları mize malolan mülli günlerden lk defa şimdi İdrak etmekteyiz. Bu- Kün Türk Cumhuriyetinin lân edildi. Fi günün yıldönümüdür. Bugün milletin idare sişteminde ee Ki bir zihniyetin yıkılarak asrın ileri anlayışına uygun bir idarenin resmen kabul ve ilân olunduğu gündür. Bugün yıllarca süren “carpışmalar serisinin kapanın, millet “ hayatında Sülh ve sükün safhasının açıldığı güne dür: Silâh / arkadaşlarım, - hâtıralarını dünya tarihinin son safhaları üzerl çekmek isterim. Yirminci asrın başlarında - değisik 'Birini af g914 ve Birinci Cihan Harbini do: Kürdü. Kendisini doğuran sebepler tama. miyle tahakkuk ettirilemeden — harp dört yıl sonra bitmisti. Fakat Anador hu ve Türklük daha dört yıl kendisini Bundan kurtaramıyacaktır. Peryalist sihniyetli hir zümrenin tab: H Te testikiyle. harekct eden diğez zümre talihini Anadoluda deneme ye Kalkışmıştı. Tgasret tamımıyan, yalmız YE yüln hak ve halka tapan Türklük modern yasıtalardan, O maddi / imkânlardan Mahrum etiyle kemiğiyle çarpışarak Cephelerde zaferler kazanırken, müler flmiz siyasi sahada da olgunlaşmakta İdk Siyasi başarıları " askeri zaferler Besliyor. askeri zaferler ise siyasi mu- vaffakiyetlerle destekleniyordu. İste kardeşlerim bu Insicam, bu a- henk yirmi yedi sene önce bu güin va: yesine erişmiş bulunuyor. 29 Teşrir övvel 1928 te minarelerden Allahek- Ber sadaları Yükselirken, top sesleri de Cumhuriyeti ilân ediyordu. 1923 ten bu yana bütün seneyi den iyeler vatanın - her kösesinde / sa0lh, Sükün ve meşe içinde kutlandı. - Ba l da asiz milletimiz anavatanda Tumhuüriyetin “yirmi yedinci yldönür münü tes'ide hazırl daşlarımız yarın mil Saf saf geçerken, vatan Tinç gözyaşları arasındı Ve Ogürürla - seyredecekler. Bu ulvi Manzara — mühayyilemizde ” canlanır ken, devirler açan, tarihler yazan ataz Jarımızın semavatlan / gelen sevlerini duyar gibi oluyorum. Diyorlar ki: Z sen ey kahraman “Türk askeri, sen yalnız bir cemaat, bir cemiyet, bir * değli, fakat Bütün bir dünya ınca tasvip edilen bir dâvayı ka- Zanmaya geldin. Zira em- —almanı, akll düsturlar kullanarak beşeriyete esaret boyunduruğunu. Tlya çalısan geytanı, komünizm şey. fanını yöketmeye geldin. 'decek nesillere, bütün bir dün- ya nesline hamasetin örneğini verme: Yo 'onlar için vesileyi iftihar olmaya geldin. Kendi adını, Türk adını beşer farihinin mütena sahifelerinde ebedi Yete İntikal ettirmeye el — Vaktiyle İslâmın bayrakını ser. hatlerde senin Kahraman ataların ta- 'de'sen adaletin, aklise. dahilinde de senin imar Küvvetli disiplin meziyı '€n büyük yardımcı costuran bu ko nuşmadan sonra açiliş - merasimine Son verilmişti. Kore harp sahnesinin Muhiçlif yerlerinde vazifeli olüp vakı Tüyle Türkiyede çalışmış olan değişik Tütbedeki Amerikan subayları kahra: llli bayramlar mişlerdi. n Binlerle, Hareketler: Adeta. kucaki Misafirle Tine Türk kahvesi, Türk sizarası şekerlemelerini “kraz n hinlerini Topçu göyle ifade etti: vazifosi aldığımız Kore. de yeniden 'aramızda görmek, bizleri Yatandaşlarımızı görmüş kadar mem- akıp giden bir taburun ge- «ön haddine / getirmiş galar gl Gisi heyecanı İste vatan tor manlarımız