5 Aralık 1950 Tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

5 Aralık 1950 tarihli Yeni İstanbul Gazetesi Sayfa 1

5 Arclık 1950 — Salı Yeni İstanbul'un KUPONU TAHSİL KUPONU Beyoğla - Müellif Cndüesi 6 - 8. Teleton : sazsa < 4ATST Santral SİYASİ İKTİSADİ MÜSTAKİL YA İki âlem ve bir tarih İZİM kanaatimize göre tari- hin, yeni bir dönüm safha- ni İçl ea silâhla başlamış ve hâdiseler bugüne kadar bir türlü durul- mak imkânını bulamamıştır. Birinci Cihan Harbinden sonra milletlerarası politikası- na göz gezdirecek olursak, harbin soğuk, sıcak unvanları eei kiki bir durgunluk ve sükün vücuda getiremediğini ve dün- yanın hâlâ sulha kavuşamadı- Bını fik Cihan Harbinin ikinci faslı olan son dünya harbi, iki âlemin daha büyük bir vüzuh- la birbirinden kopmasına yar- dım ederek hakiki demokra ile halk iradesine hiç yer v miyen totaliter sistemlerin he- saplaşmalarını intaç etmiştir. Kendi iradeleri içinde yaşı- yan, sulh ve sükünu seven Av- Fupa milletleri istiyerek veya istemiyerek bu kargaşalığa k: rışmışlar, demokrasinin müda- faacısı rolünü üzerine alan A- merika bu işde ön safa geçmiş ve nihayet nasyonal sosyalizm 've faşizm gibi adlarla insan haklarını tanımıyan âleme kaj fi galebe ve zafer elde edilmi tir. 'Tarihin bu çok mühim dö- nüm noktasında işlenen hata- ların en büyüğü, istibdadı ve milletlerin esirliğini — ortadan kaldırmak için güdülen bu bi 'yük savaşta komünizm üzerin- de durulmamış ve bilakis ona, büyük fedakârlıklarla elde e- dilen zaferin en büyük ganimet hissesinin verilmiş olmasıdır. Tarih, buna sebep olanları, İ- kinci Dünya Harbi bittikten bugüne kadar çekilen ıstırap- lardan ve yarının acı hâdis lerinden sorumlu — tutacaktır. Bu suretle demokrasi zaferi ve insanlığın hürriyetinin temini için yapılan büyük müc: 'nin neticesi elde edilememis ve farihin hakiki dönüm noktası husule gelememiştir. Herhalde bu karşılıklı iki ve biribirine zıt âlemin, yani de- mokrasi ile mutlakıyetin, niha- yet bir gün herhangi bir şe- kilde karşılaşarak aralarındaki ihtilâfı kaldırmaları ve niha- yet dünyanın yeni bir tarih devrine girmiş olması zarureti vardır ve bunu görmek için keramete de ihtiyaç yoktur. Biz insanlık namına temen- ni ederiz ki, üç perdelik dün- ya faciasının bu son kısmı, kanlı ve yakıcı bir şekil al- maktan kurtularak herhangi bir anlaşma yolu ile halledil- miş olsun. Şimdiye kadar kongrelerin, — konferansların ve daha buna benzer bir- gok milletlerarası toplantıların fazla neticeler veremediğini gözönüne alırsak, herhalde fazla- iyimser olmak imkânı- 'nın bol olmadığını anlarız. Bu- 'na rağmen ümidimizi de kay- betmek istemiyoruz. Herhalde şimdi bize düşen en büyük va- zife, kendi milli " kuvv derlemek ve birliğimizi maz bir hale getirmek ve ya hâdiselerini - takibederken ftelâşa düşmiyerek sükün için- de demokrasi yolumuzda yü- Tümekte devam etmektir. Çün- kü, ancak böyle günlerin baş- hca kılavuzu, / itidalden ayrıl- mamak ve bilhassa artık kü çük işleri bir tarafa bırakarak memleketin maddi ve manevi kuvvetini faaliyete geçirmek. tir. Hür fikirli ve demokrat olduğunu her tarafa tanıtan ve gimdi bir avuç askerle Korede harikalar yaratan bir millet 'tam bir birlik halinde bulunur sa, o vakit en büyük zorluk. ları yener ve her şeye karşı €n doğru tedbiri almak imkâ nını bulür, Tarihin en müşkül zamanla- rında kurtuluş - yollarını bul- muş olan Türk Milleti, şimdi iki âlemin artık karşı karşıya gelme vaziyetinde ve yeni bir tarih başlarken vazifesini bi. lir. Bizim güvendiğimiz kudret de budur. Habib Edib Törehan DÜNYA HABERLERİNİ kan Ati tarafından kı lanındı dahil devletle terenin aralar devamla — Am Wa Üzere gönderi törlerden Will Müştür. Kn ardımında b miş. Milletle Amerik; Birle; kom Washington, 4 (YİRS) arşılanmıştır. Uçal Truman, Attlee ile dün gece görüştü Mülâkat evvelce tasarlanan günden bir gün evvel yapıldı Truman - Attlee görüşmelerine ait bir resmi tebliğ yayınlandı Başba: d devam ettireb rin Amerika ile f irfetmekte oldukl Mühtelif” bölgelerde - mesuliye Sah günü yapılması kararlaşt maş olan Truman - Attlee, görü derhaj başlamıştır. Bugünkü toplantı Iki saat d h wi * Kuzey Bi cilen ele alı n talep ettiler EN lmek ngil- sür Uzaksarkta durumu tetkik eden bir senatöre göre Rusya mütecaviz addedilmeli ve Birleşmiş Milletlerden atılmalıdır Senatör Knowland, Çine bir ültimatom verilerek, 48 saat içinde Koreyi terke davet edilmesir shineton, 4 (YİR Uzak Amerikaya dönmüştür. Senatör, Se 'natoya 6 maddelik bir muhtıra sun Koredeki Çin müdahalesi ve diğer beş devlet, Ş Milleti bu ÇABUK Attlce, yarın tekrar buluşacaklar- dır. Resmi Tebliğ Washington, 4 ALA, (United Press) — Truman - Attlce mülâka- 'tının sona ermesi üzerine aşağıda- ki tebliğ yayınlanmıştır. aşbakan Attlee bu: y Konsey Salonun 'mahalli saatle 16 dan 17,35 © kadar görüşmüşlerdir. Attlee ve Başkan Truman uzak: doğudaki gelişmeler - zaviyesinden dünyanın umumi vaziyetini birlikt özden geçirmişlerdir. Bu arada, bil Ki gelişmelerle 1 rupada ve dünyanın geri kalan kıs- mindaki — mesuliyetleri arasındaki bağlılık belirtilmiş ve iki hüküme tikalarını istinat ettire: kleri müşterek 'bir esas. bulun: tavsiye ediyor tehlikesi yaratsa da böyle bir şey den çekinenlere, şunu hatırlatmak isterim ki, geçen vakit, — lehimize değildir.” demiştir. Raporda, komünist Çine bir ül timaton verilerek Çin “askerlerinin 48 saat içinde Koreyi tahliye etme deri istenmesi talep edilmekte Ve komünist Çin Ve girişilecek müza- kerelerin İkinci Dünya Harbinden evvel yapılan Münih Konferansla- ettirilmektedir. — Knowland, Mac Arthur'un . Mançuryadaki " askeri üsleri. bombalamasın; eriin atom bombasının kullanılması Susunda Amerikan görüşünün Trygve Lie'nin sulh gayretleri İngiliz' N el Sekreter ve Komünist temsilcile i gha davet etti Flushing. Mendows, 4 (AP) Mülletler — kuvvetlerinin cevrilip - tar 'edilmesini önliyen ve bir n matbuntanın: "Müttefik- e birleik mu: ilân edilen vaffakiyet elde Koredekilere Meclisten selâm bildirmesi büyük tezahü vesile “öldu sükranlarını teklifi ta Ankara, 4 (T.HLA.) — Mec- lis bugün saat 15 te Sıtla Yır. calının başkanlığında toplan: miştir. Otürüm açılır açıl kan gündem dışındı Erzurum, Tokat, Balikesir mil- letvekillerinin müştereken ver- dikleri bir önerge bulunduğu- 'f söylemiz Ve bu Önetgeyi 0. kutmuştur. Bu önergede dünya sulhunu korumak üzere Birleşmiş Mül- letler orduları safında büyük bir şecaat ve şehametle çarpı- şan Plevne - kahramanlarının Torunlarına Meclisin şükran düygülarını bir. kere daha duyurmak için bir telgraf çe- kilmesi teklif edilmekte — di Bu önerge Meclis tarafından ittifakla ve sürekli alkışlarla kabul olunmuştur. Bu önerge Mecliste kahra- manlarımız hakkında yeniden Büyük tezahürata- vesile ol- Batı Berlin belediye seçimleri Sosyalist Partisi başta geliyor Buradı 4 (AP) — Batı Berlin- in ümümi ve resmi e: Kratlar: 360.829| Serbest Demokratlar: 331477 Alman Paj Mülteciler Bloku: 31. Bağımsız. Sosyalistler: 9.744 Hür Sosyal Birlik; 4.148. Berlin, 4 ALA. (AFP) — Beledi. İsi Reisi Dr. Otto Suhr; VEREN Bu 1.000 saatten 100 tanesi muh- telif saatlerdir. Hergün marka ve Avrupadaki satış fiyatlarını 3üncü Kore Savaş Birliğimizin teşkilâtlanması bıtti Hazırlıklarını tamamlıyan - Tugayımız ateş hattına girmek için emir bekliyor New-York, 4 (Amerikanın Sesi Radyosu) — Komünist Çin çem- berlerinden — kurtularak Birleşmiş Mülletler kuvvetlerine iltihak eden Türk Savaş Tugayının 3000 kadar askeri yeniden teşkilâtlandırılmız- tır. General TTahsin Yazıcı, asker- lerin teşkilâtlandırılmasıtı vezaret etmektedir. Günlerce Üstün sayıda düşman kuvveflerine karşı müttefik kuv- yetlerinin ricat hatlarını muhafaza Türk askerleri düşman hücumları- 'na süngü, kama, sopa ve taşla kar- h koymuşlardır. Diğer taraftan birliğin askerle- rinden gerilerde komlnist çemberi içinde kalanların kurtularak ana birliklerle birleşecekleri umulmak- tadır. y Birliğimiz. Senl'de Seul, 4 A.A. (USİS) — Çetin bir döğüşmeden sonra tekrar teşkilât- imak izere Egeri çekilen Türk eden Türk tugayının zayimtı ağır olmuştur. — Cephaneleri — tükenen * ** Müttefik kuvvetler - süratle Seul'e doğru çekiliyorlar Çinlilerin bir mesajında Amerikan esirlerinin San Francisco'ya gönderileceği, kendilerinin de Mançuryaya dönecekleri bildiriliyor Korede T milyon Tokyo, 4 (YİRS) miş Milletler Kuvvetleri bundan 47 gün €vvel büyük çarpışmalarla işgal et 'tükleri Kuzey Kore Başsehri Pyong- yang'ı çarpışmaksızın — terketmiş. lerdir. Artçılık vazifesini almış. ©. lan İngiliz Tugayı birlikleri de son olarak şehri terketmişlerdir. Mütte fik kuvvetleri mümkün olduğu ka- dar süratle Seul'e doğru çe tedirler. “Pyongyang'dan küvvetler Te Üc köprüden ikisini atmış ve üçün- eüyü tahrip etmek için geride kal Mış olan İngiliz askerlerinin gelme sini beklemektedirler. Müttefikler taşıyabildikleri bütün — ağırlıklarını beraberlerinde götürmektedirler. Pyongyang'ın tahliyesi sırasında şehirde bulunan pirinç stokları hal- ka dağıtılmıştır. Bu arada bi di, Müttefiklerle Se çekilmektedir. Kuzeydoğu Kore olan 1 inci Deniz 7 nci Tümenin çember likleri bugün aralarında İrtibi sis etmişlerdir. Bu kuvvetler şimdi Tunmakta olup, buraya 80 mil me 'e çalışmaktadırlı lli boyun; lemekti vetleri Rus hududuna 30 mil me deyken ricat emri almıslar v kuzeydoğu cephesinde Çin- alı Amerikan askerlerinden lerdir. Bu ulunan Komünist kuvveti var Çin askerlerinin de Mançuryaya ge- Ti çekilecekleri bildirilmektedir. Fa- kat aynı cephenin diğer bir kesimin. de Çin askerleri ele geçirdikleri A Merikan askerlerini bıçaklamış ve 'ya üstlerine benzin dökerek yakmış- lardır. Tokyo, 4 (YİRS) — General Mac Arthür'ün tebliğinde Korede bulu. 'nan Komünist Çin kuvvetlerinin 1,000,000 dan fazla olduğu belirtil. 'nazaran bu kuvvet 8.000 kişi cephede garpışmakta, olup, — 550,000 1 Ihti Şatta' ve 200,000 ' den fazlası da ge- Ti hatlara yığılmaktadır. miştir. Teblij lere mensup Washington, £ AA CUSİS) — shington “ Newm, — gazetesi, “Türkiye Kore harbine iştirak e- diyor,, başlıklı yazısında, Türk Tur Zayının döğüşmesini övdükten son- Ta Türklerin 2nci Amerikan piya- de tümeninin çekilmesini korumak icin cansiperane bir şekllde döğüş- meleri, yaralı ve ölüleri kilemetre- lerce mesafeye sırtlarında taşıyarak götürmeleri eşsiz bir. kahramanlık” hareketidir, demektedir. 'Son alınan haberlere göre, cep- he gerisine çekilmiş bulunan Türk Birliği / teşkilât olarak ateş emir beklemektedi Yukarıda Yedinci Tümen Komutamı General Davlâ G. Barr'ın, asağıda ricat halinde Amerikan ve Güney Koreli askerlerin radyo-foto ile alın görülmektedir. sayfamızda bildiriyoruz. Bugün bir okuyucumuzun kazanacağı 3 lira değerindeki saati bulacaksınız.