17 Kasım 1940 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

17 Kasım 1940 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

17 İKİNCİTEŞRİN. 1940 | PAZAR Üçüncü Yıl - No. 915 Elen ve Arnavud milletlerinin ittifakı e İ Yunan ını].leh ve Arınvııı! T AD Gezam bar. $i yanyaza harb ederek İtal- yanları Adriyatik — denizine döktükleri gün Balkanlıların || ” üzerindeki tehdid kâbusunu Si da ebediyyen gömmüş olmak || — şerefini kazanacaklardır. ai v |) Yazan: Hüseyin Cahid YALÇI” rnavud milleti kendisine karşı - beslediğimiz — iti- mad ve ilmidi tekzib etmedi. Ga- zetelerde görülen ve şehrimiz- deki resmi Arnavudluk makam- larından tebliğ edilen bir ilân Türkiyedeki Arnavud tebaasmı Yunanistanda teşekkül edecek Arnavud fırkasında askerlik vazifelerini yapmağa davet edi- yor. Bundan anlıyoruz ki Arna- vud milleti kendisine terettüb e- | den vazifeyi tamamen takdir et- miştir; Arnavud milleti ile Yu- nanistan hükümeti arasında bir anlaşma hasıl olmuştur. Bu an laşma mucibince, iki komşu mil let Arnâvudların ve Yunanlıla- Tın müşterek düşmanları olan | GÜNLÜK SİYASI HALK GAZETESİ Manastır. sokaklarında İtalyan bombalarımın açüğı Hir çakur İtalyanlara karşı yanyana harb edeceklerdir. Arnavud milletinden beklene- Yunanlıların cek hareket bu idi. İtalyanlar Arnavudluğu maddeten çiğne - dikleri gibi manen de — küçült - mek için her türlü vasıtaya mü- racaat ediyorlardı. Geçenlerde İtalyan radyosu şöyle bir hava- dis vermişti: “Arnavudluk müslümanları reisi Müslümanlık âlemine hita- ben neşrettiği bir beyannamede Arnavud milletinin İtalyan mil- leti ile müttehid olduğunu be - yan etmekte ye İngiliz impara- torluğunur "iüslümanlara karşı | yaptığı z "zileri saymakta, | - taiyamın Arnavudukta Müslü - manlara hüzmet etmekte oldu - ğgunu dikkat nazarına arzetmek tedir,, . İtalyan radyosunun bu sözle- rine kimse inanmamış ve ehem- miyet vermemişti. Emperyalist Avrupa devletleri hangi memle- keti istilâ etşeler orada kendi| aldıkları harb ganaimi Yunan topraklarında tek İtalyan askeri kalmadı ği Atina, 16 (a.a.) — Cebheden gelen haberlere göre, 'Görice et- rafında dün başlamış olan mu - harebe bugün de, bütün siddeti- le devam etmiştir. 2000 metre irtifamda olup Gö riceye tamamile hâkim hulunan | İvan dağları bu meydan muha- | rebesinin hedefini teşkil etmek- | tedir. | Diğer taraftan Yunan ordusu | tarafından düşmandan upmıi.; len harb ganaiminin tadadile iş- emellerine hizmetkârlık edecek , tigal edilmektedir. Bu tadat he-| bazı hainler ve alçaklar bulabi- | lirler. Bunlardan birisine de Ar- navudlukta “Arnavud Müslü - manları reisi,, adını verebilirler ve o vatan hainine her istedik- leri söyletebilirler. Hattâ bu kadar zahmete bile hacet yoktur. İtalyan radyosu işine geldiği gibi havadis uydur - maktan ve herkesi inandırmak için bunu başka birinin ağzın - dan çıkmış gibi ilân etmekten | çekinir değildir. | Burası böyle olmakla bera - ber, İtalyanlar tarafından na 1 Tauslarına sürülmek istenen le- keyi Arnavudların fiiliyat ile | bütün cihana kargsı tekzib etme leri çok şerefli ve yerinde bir | hareket olurdu. İşte Yunan mil- | letinin yanında Arnavudluğu | kurtarmak için harb etmek ka-| rarı ve bu kararın hemen tat - bikine geçilmesi İtalyan iddiala- | rını red için en parlak ve en susturucu bir tekzib teşkil et-| mişlir. Arbavudluk haricindeki hür | Arnavudlar tarafından vücude | getirilen kuvvetin gittikçe büyü-| yeceğine ve düşmana müessir darbeler indireceğine şüphe et- meyiz. Henüz işgal altında bu- hunan hür vatanlarınm düşma -| nına karşı derin bir nefret ve in- tikam hissile titriyen bütün Ar- nayudlar şimdi geniş bir nefes alacaklardır. Çünkü artik yalnız olmadıklarını hissedeceklerdir. .| Kendilerine bir merkez bulm lardır. Yunanistandaki Arna vud lejyonu bütün Arnavudla- lanacakları bir noktadır ud vatanı bugün Yunanis- tanda çarpışan Arnavud lejyo - nunda teme: der hata işlemiş birtakım Arnavud. lar için de tanlarına karşı yaptıkları kusuru affettirmek vesilesini hazırlıyacaktır. Üzer - lerindeki lekeyi gimdi Arnavud lejyomuna iltihak suretile temiz- lemek imkânı hasıl olmuştur Binaenaleyh, biraz zaman geçin- ce, hem hariçteki hür Arnavud. lardan hem Arnavudluktan Hüseyin Cabid YALÇIN nüz bitmemiş ise de son yekün-! lara nazaran bu ganimetleri şu suretle tasnif kabildir: | 14 ağır top, 182 ağır mitral -| yöz, 260 hafif mitralyöz ve oto- | Matik tüfek, 9000 tüfek, 200| harb levazımile dolu kamyon, | 300 muhtelif esliha ile dolu san- | dık, 1750 top güllesi | Yunan Akşam 'Tebli; Atina, 16 (a.a.) — Yunan or- duları başkumandanlığının 15 teşrinisani akşamı neşredilen 20 numaralı tebli; | Bütün cebkede büyük bir pi- de, topçu ve tayyare faaliyeti ya | devam etmektedir. 700 e yakın esir aldık ve 10 tep elimize geç- | ti | Hava kuvvetlerimiz harekette bulunan düşman birliklerini bom | balamış ve bir hava muharebe - sinde üç dtişman tayyaresi dü - şürmüştür. Tayyarelerimizden ikisi üslerine dönmemiştir. Düşman hava kuvvetleri da - hilde şehir ve köyleri hiçbir fark gözetmeksizin bombardıman et- Miştir. Hiçbir askeri hedefe isa- bet olmamıştır. Yaralıların da pek az olduğu bildiriliyor. İtalyanlar G Londra, 16 (aa ) — Salâhiyettar | (Sonu sayfa 3 sütun 5 de) | | bir «Modus Vivend> nin - teessüsüne Avlanmışlar $ jingilterenin Sovyoî Rusyaya anlaşma teklifi Londra yapılan tekliflerin esaslarını neşrediyor KA Londra, 16 (a.a.) — Reuter ajansı bildiriyor: Tagilterenin Moskova büyük Açiti tarafından 23 ilkteşrin tarihinde Sov- yetler birliğine bütün ihtiliflara mü- ni olmak ve iki memleket arasında varmak üzere çok mühim teklifler yapılmış olduğu dün Londrada teyid edilmiştir. Bu teklifler meyanında Baltık mem leketlerinin Sovyetler birliğine ilha- #anın bilfiil tasdik edilmesi, Sovyet- ler birliğinin şimdiki harb neticesin- de toplanacak olan sulh konferansına | kabul edileceğinin İngiltere tarafın- dan garanti edilmesi ve Büyük Bri- tanyanın Sovyet Rusya aleyhine her| hangi bir devlet veya devletler grupu | tarafından yapılacak bir taarruza hiç | bir vakit iştirak etmiyeceğinin ta - ahhüd edilmesi maddeleri vardır. Bu son teklifin daimi bir ademj tecavüz paktına iştirak davetini mutazam - min olduğu kabul olunabilir, Anlaşıldığına göre, B. Molelof'un Berlin seyahati mevzuu bahsolmadan | çok zaman evvel tabiatiyle vükıf bu- lunduğu bu tekliflere şimdiye kadar hiç bir cevab verilmemiştir. Amerika-Almanya siyasi münasehatı kesiliyor mu a Vaşington, 16 (a.a.) — Siya- gi temayüller hakkında hüküm vermeğe salâhiyetli müsahidle- re göre, Amerika hâdiseleri ya- vaş yavaş, fakat katiyetle Al - manya ile siyasi münasebetlerin inkıtanna doğru gitmektedir. Müşahidler bu hükümlerini söy lenen bazı nutuklara ve alıman bazı tedbirlere istinad ettiriyor- lar. Ticaret Vekilimizin beyanatı İngiltere, Almanya ve Rumanyailel ticaretimiz no Ticaret Vekili Nazmi Topçu oğlu dün sabah Anka şeh- rimize gelmiştir. Vekil Haydar- paşadan vapurla köprüye geçe- rek Ziraat Bankasına gitmiş ,ve muhtelif meseleler etrafında meşgul olmuştur. Dün kendisile görüşen bir muharririmize şun ları söylemiştir: “— İstanbulda bazı tedkikler (Sonu sayfa 3 cütun 3 de) | yapmak ve hafta tatilini bura - -| da geçirmek üzere geldim. Yarın rmal seyrinde akşam tekrar Ankaraya gidece- | ğim..,. Harb hali dolayısile Yunanis tanla olan ticaretimize halel gel- | | miş değildir. Bilâkis her zaman- | kinden daha ziyade tamız | | yazdır. Yunanistana mutaddan fazla olarak kuru sebze ve can- | h hayvan vereceğiz. Yur sta- | (Sonu sayfa 4 sütun 2 da) |* Hamburga karşı yeni bir hücum Birçok sınat müesse- seler yeniden tahrib edildi A Londra, 16 (a.a.) — Hava nezare - tinin tebliği Dün gece, ingiliz hava kuvvetlerine Tmüpsub Bömüümün tayyre file -| ları tarafındaıı, - Hamburg - şehrinde demiryollarına, gemi inşaat tezgâh - larına ve umumi! hizmet servislerine | karşı geniş mikyasda harekât yapıl - muştar. Doklar ve demir yolları mantakala- rında bir çok infilâklar vakua gelmiş ve yangınlar çıkarılmıştır. Bombar - dmmnan neticesinde büyük bir binanın berhava olduğu müşahede edilmiş - | tir. Rhenania Assag petrol tasfiyehane- si ile Blohm ve Voss tezgâhlarına da şiddetli hücumlar yapılmış ve bura- larda bir çok yangın - çıkarılmıştır. Doklardan biraz uzakta şehrin #i- ma) kasmında Sarnbeck gaz fabri -| kası, mükemmel neticeler — alımmak süretile bombardımana tâbi tutul - muştur. Altona mıntakasında elek - trik santrallerine ve şehirde — daha diğer hedeflere de tok iyi netice ve- ren bücumlar yapılmış ve bir çok yangın başlarigıcları müşahede olun- MANASTIR hücum_a_ uğradı Yunanlıların İtalyan olduklarını iddia et- tikleri tayyareler ateşle karşılandı A “Atina, 16 (a.a.) — Yunan umumi karargâhı tarafındı bugün neşredi- len bir tebliğde bildirildiğine nazaran Gdn gece Yugoslavyada Manastır şeh Ti İtalyan tayyareleri tarafından bom bardıman edilmiştir. Yugoslav hava dafi bataryaları mukabelede bulun- luşlur. İtalyan tayyareleri Manastıra ta- Aarruz etmeden evvel Yunan toprak- ları üzerinde uçmuşlardır Hâdise Haklanda Yunan Tebliği Atina, 16 (a.a,) — Elen Başku - mandanlığının bugün öğle üzeri neş- redilen tebliği: Dün gece saat 22.50 den 23.16 ya (Sonu sayfa 8 sütun 7 de) —BAL -MUAMMA HARAÇÇI KARDEŞLER fxmir ve Ankarada olduğu gibi Satıg moğazası açtılar. Salonları Adres: Fincancılar, Rızapaşa yokuşu İZMİR — ANKARA — İSTANBUL İstanbulda da büyük bir MOBİLYE geziniz. Numara 61 -- —— KAN— sı- Dünya diplomasi tarihinde mümtaz bir yer işgal eden Balkan paktı, hangi âmiller sayesindeimzalandı? Yazan: A. W. K OĞ A talyanın — (Arnavudluktan Yunan hududlarına teca- vüz etmesi, Balkanları, sinema- larda arka plândan büyüye büyü | ye gelerek perdeyi taşan hâdi - seler gibi, bu harbler, en geri ! sinden en ön plânna getirdi. Balkan paktı müzakere edildiği Zzaman Arnavudluğun hususi * vaziyeti uzun uzadıya görüşül- | müş ve günün birinde İtalya -| nn - daha o tarihlerde - yerleşip | kökleşmeğe çalıştığı bu memle- ketten bir saldırışı takdirinde, diğer Balkanlı devletlere, müte- caviz aleyhine hareket mecburi yeti yüklenmemişti. Meselâ İtal- yanın Arnavudluktan Yugoslav- yaya hücum ederse Balkanlı Müttefiki olan Yunanistan kom- şusunu korumak için İtalyaya harb açmağa mecbur addedil « miyecekti. O tarihte bu nokta Yunanistanın endişesini | teskil ediyor ve İtalya - Yugos- lavya münasebetlerinin hâd şe- killeri de bu endişeye hak ver- dirtiyordu. Bunun için meseleyi ortaya atan ve en çok israrda bulunan Yunan Hariciye Nazırı Maksimos oldu. Şübhe yok ki Maksimos bu teklifi yaptığı za man 1940 da cıkacak bir Al - man - İngiliz harbinin Manş de- nizinde çıkmaza girerek tereddi edeceğini ve bu tereddi neticesin de İtalyanın, - tahmin gebiği gibi - Yugoslavyaya değil, fakat daha zayıf ve sevkülceyşi vazlı (Sonu sayfa2 sütun 2 de) Müuştur. Başka tayyareler, Kiel doklarına, (Sonu sayfa 3 sütun 4 de) Harb Vaziyeti Manastırın bombalanması Bir haftalık bir sükündan sonra Yugoslavyanm Manas- ftar şehri evvelki gece ikinci ler tarafından edilmiş - bulunmaktadır. Bu defaki taarruza Yugoslav tay- yare defi topları mukabele et- mişler, fakat hiç bir tayyareyi düşürmeğe muvaffak olama- mışlardır. Bu saretle taarru- zu yapan tayyarelerin milli- yetlerinin kat'i şekilde tayi- nine yine imkân bulunama- nuştar. Yunan tebli; ten bu tayyarelerin İtalyan tayyareleri oldukları, Arna- vudluktan — gelerek Yunan toprakları üzerinden uçtukla- rı ve bilâhare Yugoslav hu- dadlarını aştıkları - kaydedil- mektedir. Asker gözile objektif ola- rak düşünecek olursak Yu- goslavyada tahrikât yanmak maksadımı güden, Yugoslav- ları da harbin kucağma at- mak istiyen bu — tahriteçinin İtalyan olması ilitimali pel (Sonu sayfa 2 sütun 4 de) SABAHTAN SABAHA: İhtikâr mücadelesinde halka düş Fiyat mürakabe komisyonunun teftişi nok- sandır, bu teftişe biz — Nuasil olur?, — İmumuzsan gel hesahlara bak; geçen hafta yüzde altmış kürla sattığım malha komisyon yüzde on beş kdir koymuş, A ise girmesil hal ve 4 son derede anlayışh Bulgaristanda Ya- hudi aleyhdarlIğı eee L Sofya, 16 (a.a.) — D. N, B. ajansının hususi muhabiri bildi- riyor: Millet müdafaası kanun lâyi - hasının ilk okunuşu münasebe- ! tile dün mecliste müzakereler en vazife olmuş ve hatiblerin ekserisi far masonluk ve Yahudilik aleyhin- de bulunmuştur. Meclis, Yahudilerin, farma - sonların ve İngilterenin en bü- yük Bulgar düşmanı olduğunu söyliyen hükümet partisinden bir mebusu alkışlamıştır. Ekseriyetini talebelerin teş - kil ettiği Bulgar gençlerinden bir grup meclis önünde toplan - mış ve yeni kanun lehinde te - üratta bulunmuştur. Yeni Mısır başvekili — de yardım etmeliyiz Kabire, 16 (e, a.)— Havas ajanı bildiriyor: Yeni Mısır Başvekili Hüseyin Sırrı | Paşa ötedenberi Fransiz dostü olan bir atleye mensaptın. Babası gibi o da tahsilimi Purisde yapmuştır. Salâhiyetli mahfillerde beyan o « kunduğuna göre Masır bitaraflık si < edecek ve ezi Veya Nil va- Yahızl neden| disj dağrudan doğruya tehdit edildi- eçilnemesi an- | ği tekdirde bu siyasotlen ayrılacak » (Banu sayfa 2 sütun7 de) | pin zZamanı geçiyor bile. Bazı maddeler verdir ki bunların nec herkes için bir sırdır yük nesinin ânüne