20 Aralık 1940 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

20 Aralık 1940 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

üü | lâkırdıları (Başmakaleden devam) da hiçbir değişiklik vukua gel-| memiş demektir. 'Tü bidayetten | beri —Almanyanın istediği bui idi: Denizlerde İngiltereyi ser- Best bırakmak, Almanyaya Av- rupada tahakküm hakkı veril- mek, İngilizler dönüp dolaşıp, bu kadar fedakârlık ettikten, bu ka- | dar zararlar atlattıktan sonra | Almanlarla uzlaşmak yolunu tu-| tacak idiyseler meden bu kadar | kan dökülmesine sebeb oldular? Avrupa milletleri zararına Al-| manya ile anlaşmak İngiltere- | den hiç beklenmiyecek bir hare- | kettir. Böyle bir şeyin vukuuna | ihtimal vermek İngiliz miıın.mq karşı istihkak kesbedilmemiş bir harekette bulunmaktır. Lord Snellin açık beyanatı bu nokta | üzerinde zerre kadar şüphe bi-| rakmıyor ve İngilterenin azmi, | kararı kat'iyen değişmemiş ol-| duğunu gösteriyor. İngilterenin harb gayeleri bu - vesile- ile bir kere daha ilân edilmiş bu - lunmaktadır: Bugün Alman bo- yunduruğu altında bulunan bü-| tün milletleri kurtararak onlara | eski istiklâllerini ifade etmek. İngilterenin harb gayesi bu son cümle içinde hülâsa edilin- ce, birdenbire, acaba koca dün- ya bir suitefehhüm — uğurunda m barbediyor? diye hayret ve tereddüd içinde kalmak pek mkündür. Çünkü bazan Al-| man membalarından çıkan temi- nata göre, mihver devletlerinin istedikleri de Avrupada âdilâne bir sulhtur; kendileri galib ge-| Erse her milletin istiklâline ve hürriyetine Tiayet - olunacaktır.| Hattâ Alman propagandasına | Balkanlarda tercüman olan bir gazete Almanya her millet için | müsavi bayat hakkı ve istik'â istiyor diye Alman politikasını medhediyor. Bu sözlere bakılırsa Alman -| yanın gayesi de Avrupa millet- lerinin Fayrına hizmet -ctrek- tir. İngiliz politikasının gayesi, küçük milletlerin — istiklâlini ve | hayat hakkını teminden ibaret- tir. Küçük milletlerin bu kadar | hayırhah dostları varken nasıl| olup da bugün istilâ ıztırabları altında inlediklerine akıl erdir- | mek gerçekten zordür. Objektif düşünüldüğü zaman, iki büyük devletler zümresinin müttehid maksad takib eder- ken biribirlerini anlyamıyarak sırf bir suitefehhüm yüzünden harbe girişmeleri kabil olamıya- | cağma hükmedilmek zaruridir. Demek ki iki tarafdan biri sa-| mimi değildir. Ya Almanlar . y: İngilizler dünyayı ve kendi ka- vimlerini aldatmağa calışıyorlar demektir. Hangi taraf doğru yor? Hangisi hilekârlık e-| diyor? imdiye kadar biraz muhakemesi olan insanlar babda bittabi bir fikir edinm lerdir. Fakat biz şahsi ve süb- jektif telâkkileri bir tarafa bi-| rakarak münakaşa — götürmiye- | cek surette esaslı ve realiteye | müstenid delillere bakalım. Bu- nun için de Almanyanın ve İngil- terenin küçük milletlerin hayat | haklarını, istiklâllerini nasıl dü- gündüklerini, nasil vikaye etmek | istediklerini ilân etmelerini bek-| liyelira. Meselâ, Almanya, Belçika ve Hollandayı, hattâ Fransayı tah-| liye ederek, Lüksemburgu bıra- | karak eski hududları içine kilecek, ve Lehistan ile Çekos- lovakyanın tekrar dirilmelerine olacak mfır? Arnavutluk tan bahsetmiyoruz. Çünkü, çok yakında Yunanlı dostlarımız bu | meseleyi halledeceklerdir. Hal- | buki biz Almanya tarafından böyle bir teminat değil, bir ü- çüzlü misak görüyoruz ki Av- rupa üzerinde İtalya ile müşt rek bir hâkimiyet ilân etmekte-| dir! İngilterenin beyanati ise sa-| rihtir. O zaten hiçbir Av.upq akıl ve bu memleketi — istilâ — etmemiştir Bunların istilâsı nihayet bulup bir daha böyle taarruzların vu- kua gelmiyeceğine dair teminat elde edilince harbe nihaye recektir, ve- CRESTEREKEN —— Telgr af YENİ SABAH , Telefon ve Telsiz _Haberleri —— ingiliz Başvekili- nin nutku (Baş tarafı 1 incide) herhangi bir sarih beyanatta bu- lunmama müsaid değilse de va- ziyetin lehimize olarak inkişaf ettiğini söyliyecek kadar ileri gidebilirim Tarihe geçecek olan bu mü- him muharebe geniş bir çöl sa- hasında süratle hareket eden motörlü kuvvetlerimizin eseri olarak düşman kütlelerinin ve| düşman müstahkem mevkileri- nin içinde ve dışında öyle inki şaflar göstermektedir ki şimdi- den bütün tafsilâtile bunu an - latmaya imkân yoktur. İtalyan Zayiatı Ben eminim ki, esirlerin mil tarını göstermek üzere ileri sü rülen 30.000 rakamı hakikatin çok dunundadır. Tarafımızdan' kullanılması mümkün 100 top, 50 tank Vve büyük miktarda kıymettar harb levazımı şimdi- ye kadar askerlerimiz tarafın - dan toplanmıştir. Evvelki gün Sidi - Ömerdeki muharebede 800 esir daha alınmış ve bir topçu, bataryası müsadere edilmiştir. Çölde cenahda çok mühim bir mevki olan Siva vahasının gar-| binde kâin Jarabub bir Avustralya — sü yalın kılıç hücuma kalkmış ve ganimet olarak toplar ve nakli-| ye vasıtaları toplamıştır. Çar - pışmada İtalyanların yüksek bir muharebe kabiliyeti veya yük- sek hasletler gösterdikleri söy- Teheme: ) İtalyan tarihinin başka dev - relerinde İtalyanlar büyük cesa-i retler göstermişlerdir. Kendisile şimdiye kadar kavga etmemiş olduğumuz, Allah bilir yalnız| sempati beslediğimiz bir millefi, askeri hasletlere malik bulun - mamakla itham edecek değilim. Fakat, İtalyanlar, belki bugün isteklerile harb etmiyorlar. İtal- yanlar, o derece uzun zaman kendi memleketlerinin idaresine | her türlü iştirakden uzak tutül-| muşlar ve disiplin altında tutu- larak idare edilmişlerdir ki, | kahraman orduların harekâtına esas teşkil eden ve hürriyetin | tahmil eylediği -disiplin netice- sinde en iyi tarzda kendisini gösteren erkekçe — heyecanlar duymamışlardır. İngiliz Zayiata Kendisinin miktarca çok du- nunda bir kuvvet karşısında si-| lâhlarını kullanmadan terkeden| asgari bir tam fırka gördük. Bi-| zim kuvvetlerimiz, üç, dört, be-| şe karşı bir nisbetinde mücade- | le etmiş ve hâlâ da devamlı mu- vaffakiyetlerle mücadele eyle - mekte bulunmuştur. Aldığım en son haberlere gö- re, çölde süratle hareket et-| mekte olan ve bütün bir hafta durmadan harb etmiş bulunan çok büyük İngiliz ordusu, 16 kânunuevvel gecesine kadar, er. | erbaş, ve subay olarak binden aşağı ölü veyahud yaralı ver -| miştir. Bu ordu, İngiliz, Hindli ve imparatorluk kıtalarından mürekkeb bulunmaktadır. Mu-| hakkak ki başka kayıplar da ol-| muştur. Biz bu hâdiseyi çok şayanı| memnuniyet telâkki etmeyiz.| Bu hâdisenin başka istikamet-| lerdeki aksülâmelleri çok mü -| said olacak ve bize vaziyeti ev-| velkinden daha ziyade cür'et -| kârane telâkki etmek imkânı- | nı verecektir | Atlatılan Tehlikeler Yaptığımız bu harekât bizler için çok tehlikeler' doğurabile - cek bir hareketti. Bu büyük kuvvetin çöl içerisinde 100 ve- ya 130 kilometrelik bir hareket- te bulunması cok büyük mâni: lara maruz kalabilirdi. Sidi Bar- raniye karşı yapılacak olan h cum benzin ve su stoklarımızın ancak bu taarruzu idareye kâfi gelmesi ve her hangi bir teah hur veya muvaffakiyetsizliğin harekâtımızı çok büyük tehdid lere maruz bırakması - gibi bi çok endiş kat bütün bu mânialar ve bü - tün bu tehlikeler muvaffakiyet- le iktiham edilmiş ve en iyi as- keri tâbiyecilerimizden biri olan general Wilson ile şöhreti şark | ——— Binaenaleyh bugün vâkıalar tamamile Almanyanm aleyhin- dedir. Almanya bu meselelere sarih cevap vermedikçe dünya efkârı umumiyesinin onu itham etmesi ve mesul tanıması zaru- ridir! | Hüseyin Cahid YALÇIN | Et fiyatlarındaki yükselişin sebebi (Baş tarafı 1 incide) — | dürlüğünün yaptığı tetkikler ne- ! ticesinde hazırladığı mufassal prapor gözden geçirilmiştir. Bu rapora göre belediye iktisat mü- dürlüğü fiyatlardaki anormal yüksekliği doğuracak derecede kuvvetli sebepier mevcut olma- dığına işaret etmekte ve et iş nin tetkik edilmesini Mürakabe komisyonuna havale etmektedir. Komisyon içtimada hazır bu- lunan celep ve kasaplardan bu fiyat yüksekliğinin sebeplerini sormuştur. Alâkadarlar bu yük- selişe muhtelif âmillerin sebep olduklarını iddia etmişlerdir. Bu iddialara göre bu sene muhtelif sebeplerle Trakya mın takasına fazla koyun getirileme- miş ve bilâhare İstanbul için ge- len hayvanların mühim bir kıs- mı Trakyaya sevkedilmiştir. İkincisinde Anadoludaki — ko- yun mıntakalarında arpa ve sa- yatlarının artmış olmasın dan koyun fiyatlarının yüksel- mesidir. Bundan başka bu yıl| Anadoluda birçok kimselerin ko yun satmıyarak işi kavurmacı- lığa döktüklerinden — mevrudat azalmış ve fiyat yükselişime bi- raz da bu sebep olmuştur. Komisyon bu iddiaları kâfi görmiyerek — vaziyetin koyun | mıntakalarından tahkik edilme- | sine karar vermiştir. Bu tahkikattan alınacak neti- | ceye göre et fiyatlarında ihti- kâr yapıldığı tesbit edildiği tak-| dirde fiyat yükselişine sebep o-| lan alâkadarlar Milli " Korun-| ma kanunu hükümlerine göre tecziye edilerek sürgüne gönde- | rileceklerdir. Komisyonun bu kararı da ken dilerine bildirilmiş ve et âzami | satış fiyatı konulmıyarak tekrar | serbest bırakılmıştır. Makara Fiyatları Mürakabe komisyonu dün ma- | karaya da âzami satış fiyatı koy muştüur. Buna göre muhtelif cins makaraların fiyatlarına yüzde 14 - 20 kuruş âzami kâr haddi konulmuştur. ufuklarında bir kat daha büyü- müş olan general Wavel'in him- meti ile ümid ettiğimiz netice - ler elde edilmiştir. Mareşal Sir Lonigmore hava hazırlıklarımızın: en kritik zamanında, Yunanis - fana göndermek üzere kuvvet -| lerinden mühim bir kismını elin | gden çıkarmış ve fakat buna rağ- Men mütemmim tehlikelere atıl- makta sebat eylemiştir. Mareşal | Logmore çok büyük takdirlere | lâyıktır. Göze Alıman Riskler | Genel kurmay, harb komitesi | ve meseleyi tetkik eden Kurmay | heyetleri de, Burada tehtikeli vaziyetlerle — karşılaşmışlardır. 'Temmuz ve Ağustosta, #limizde ©o dereceaz bulunan ve evvelâ kendimizi müdafaa etmek ve bi- | lâhare taarruza geçmek için ih-| tiyacımız olan en iyi kaliteden | kıymetli tankları ve topları, ü- mit burnu yolu ile uzun bir se- yahate çıkarmak kolay değildi. Bunlar alınması güç kararları teşkil ediyordu. Harbiye nazırı ve ben, bu neticelere varıncaya kadar heyecanlı günler geçirdik. Fakat Riskler almadan bu harb den muvaffakiyetle çıkmak ih - timali yoktur ve bu riskler, A - vam Kamarasının hükümeti ve askeri kumandanları tutması i - cab eder. İngiliz ordusu, nihayet, mezi- yetlerini göstermek fırsatını bul muştur. Bu harbde ağır imtihan lar karşısında kaldık. Fakat Dunguerk etrafındaki çarpışma- larda, bu çarpışmalara — iştirak eden bütün fırkalar, Alman mu- hasımları ile ayni kuvvet ve me ziyette bulunduklarını tamamile müdriktir. Bir veya iki fırka cep hesi üzerinde vukua gelen bir çok muharebeler, şartların mü - avata yaklaşması takdirinde muharebeden korkmamız için hiçbir sebeb olmadığını — isbat etmiştir. Tehlike Geçmemiştir Parlâmento, kısa bir tatil dev resine giriyor. Bir sükün hissi ve elde edilen terakkiler karşı - sında memnuniyet hissi ile ayrı- lıyoruz. Fakat eğer herhangi bir | kimse, tehlikenin, en büyük teh- likenin, ölüm tehlikesinin geç - miş olduğunu zannede bu, hakikat bir felâket olacaktır. Tehlike geçmemiştir. Uzun bir çıkmaz tehlikeleri vardır at nız Maginot hattı- nı tutmanın kâfi geleceğini düş- müş olan Fransız genel kurma -| inın hatasına düşmiyelim, Ka- ünlerde Parise bir gidi - imde manevra kabiliyetinde sey yal kütlenin ne işe memur edi - leceğini sorduğumu - hatırlıyo - rum. Büyük bir teessürle öğren- dim ki bir manevra kütlesi mev cud ldir. Bunu, hatların muhtelif kısımlarından çekmek icab ediyordu. Bugün biz, bura- da, büyük bir süratle her nere- ye olsa gidebilecek ve çok bü yük bir kuvvetle mukabil ta: ruz hareketine geçebilecek çok büyük bir orduya malik bulu - nuyoruz. Binaenaleyh, herhan- anlık gi bir kuvvet ahillerimize ayak basar düşmanlarımızı mağlüb edeceğimize itimad olu nabilir. ee A Düy Hitler ve Napolyon Maamafih, parolamız durma- dan müteyakkız bulunmak ol - malıdır. Hitlerle Napolyon — arasında herhangi bir mukayese yapıl - masına tahammül edemem. Çün kü ölüleri tahkir etmek istemi - yorum. Fükat Hitler, muazzam bir kuvvete maliktir ve bu kuv- veti merhametsizce kullanmaya kadirdir. Şimdi veyahud herhal- de birkaç aya kadar kendisinin bir şeyler yapmaya büyük ihti - yacı vardır, Harb başladığı za - man, Hitlerin Polonyaya- karsı plânları hazırdı ve İngiltere ve Fransanın mücadeleye girece - ğinden şüpheli idi. İngiltere ve Fransa harbe girdiler ve Hitler, | Polonyayı bitirdikten sonra, kar şısında İngiltereyi ve Fransayı | buldu, Hitler, tatn bir rehavet | içinde sanılacak bir tarzda uzun | zaman bekledi ve o zaman Fran | sayı yıkan bir seri en şiddetli darbeler indirdi. Öyle zannedi - yorum ki o zaman Fransa ile| birlikte İngilterenin de düşece - ğini sandı. Fakat hâdiseler baş; ka türlü cereyan etti ve şimd Hitlerin bilhassa bize karşı baş ka plânlar hazırlamakta olduğu- nu tahmin edebiliriz. Binaena - leyh herkesiri gittikçe artan bir gayret sarfetmesi lâzımdır. Biz, çok kuvvetli darbeler in- dirdik. Mannheim'e karşı indiri- len darbeler, çok ağır olmuştur. Düşman, şimdiye kadar bunların önüne geçmek için hiç bir çare | bulamamıştır. Manifatura çeşit- leri azaldı Piyasamızda son zamanlarda birçok manifatura - çeşidlerinin miktarı azalmış bazılarında da hiç kalmamıştır. Bu sebeple ha- | riçten yeniden manifatura ithal için teşebbüsler yapılmaktadır. Evvelce piyasalarımızda muh - telif manifatura — çeşidlerinden 30 milyondan ziyade stok bulu- nurken bu mikdar halen 1.5 mil- yona düşmüştür. İngiltere ve Macaristandan manifatura bek- lenmektedir Kızılayın teşekkürü İstanbul Kızılay den Üsküdar birinci orta okul ta lebesi tarafından kahraman er- lerimize kışlık hediyesi olarak 9 çift yün çorap ile 13 yün faş nile yerilmiştir. Teşekkür ede- cemiyetin - Kız kaçıran İlyas mahküm oldu Sütlücede Betullara ait kayık- hanenin müsteciri bulunan İlyas Betul ismindeki kızı zorla kaçır- maktan suçlu olarak görülmek- te olan muhakemesi dün ikinci ağır ceza mahkemesinde netice- lenmiştir. Suçu sabit görülen İlyas 4 ay, gün hapse ve 40 lira para ce- na mahküm edilmistir. güü Kü agiğliş üeü BARDİiA'da | düşmek üzere (Baş tarafı 1 inci sayfada) Elwak'a yapılmış - olan akın etrafında mütemmim — malümat | alınmıştır: Buna nazaran bir hücum ih- timali 'olduğunu öğrenen Elvak- daki İtalyan kumandanı bir ka- tır arebasiyle kaçmış ve bu su- retle geride kalanların manevi- yatını bozmuştur. İtalyanlar bo- zularak kaçtıktan sonra — bazı| yerli küçük kıtalar cesaretle| mukavemete devam için uğraş- | mışlardır. " | Zaptedilen ganaim arasında 13 küçük top, iki büyük iki kü- çük mitralyöz ve külliyetli mi himmat vardır. Düşman elli ölü vermiştir. Bi- ri yaralı olmak üzere 20 İtalyan | ve 100 yerli asker esir alınmış- tır. Zayiatımız iki ralıdan ibarettir. Trablusa Hücum Londra, 19 (a.a.) — Amiral-| hk dairesi, 13/14 Kânunuevvel gecesi deniz tayyarelerinin Trab lusa bir hücum yaparak dört ton | bomba Attıklarını - bildirmekte- dir. Limanda bağlı bulunan ia-| şe vapurları üzerine üç tam isa-| bet kaydedilmiş, antrepolara ve mühimmat depolarına ciddi ha- sar yapılmıştır. İnfilâklar vukua | gelmiş, yangınlar çıkmıştır. | Limandaki gemiler de bom- | bardıman edilmiştir. Bir İngiliz | tayyaresi bu hareketten geri dönmemiştir. Bardia Düşmek Üzere Kahire, 19 (a.a.) — Reuter: | Bardiada İngilizler tarafından | demir bir çenberle muhasara altına alınmış olan İtalyan kuv-| vetleri iki fırka kadar tahmin edilmektedir. Bardia etrafında- ki İngiliz kuvvetleri miktarı, sür - atle gönderilen piyade kıtalarile saatten saate fazlalaşmaktadır. Resmi bir teyit elde edilemiş ol- makla beraber sanıldığına göre, | 'seyyar ileri kuvvetler, Bardia - Tobruk yolunu kesmişlerdir. Londra, 19 (A.A.) — Harbi- ye müsteşarı B. Croft, Lordlar kamarasında B. Çörçil'in avam | kamarasındaki beyanatına mu- kabil beyanatta bulunmuş ve 16 'Kânumuevvele kadar Libya- da İngiliz kayıplarının 72 ölü ve 738 yaralı olduğunu - bildir- miştir. İngiliz Resmi Tebliği Londra, 19 (a.a.) — İngiliz umumi- karargâhının tebliği: Mısır: Bardiyada düşmanın adeden faik kuvvetlerini muvaf- fakiyetle yerinde tutmuş olan kıtalarımızın ileri unsurları, git- tikçe takviye edilmektedir ve bu mıntakada mağlüp edilmiş İtal- yan ordusunun geri kalan kı- sımlarının vaziyeti şimdi ümit siz telâkki olunabilir. Alınan esirlerin miktarı art- maktadır. Daimi üsera kampı rında şimdiye kadar 31.546 İtal- yan esiri sayılmıştır. -Bunların arasında 1626 - İtalyan subayı vardır. Binlerce esi hâlen ( muharebe meydanından - geriye gönderilmektedir. Sudan cephesinde, larımız, Kassala vi lü ve 12 ya- | de keşif kol- allabat mın takalarında yeniden faaliyetler- de bulunmuşlar v yiat Kenyada düşmana z: aydettirmişlerdir. 16 Kânumuevveldeki hareketimizden iklik yok- muvaffakiyetli sonraki vaziyette di tur. Yeni Fin reisicumh Helsinki, 19 (a.a.) — Baş kil B. Risto Ryti birinci turda 300 rey üzerinden 288 reyle Fin- landiya cümhurreisliğine intihap | inki, 19 (a.a.) — Müstafa | Reisicümhur Dr. Kallio, Helsin- kiyi terketmeden evvel ihtiram kıtasını teftiş ederken bu ak- şam kalp sektesinden vefat et- ru r. Kallio 67 yaşındadır 4 ŞİĞBP Mi c PARüe e | tir. Nankinğ hükümeti daha iyi| JAPONYA AMERİKA- dan korkuyor , (Baş tarafı 1 inci sayfada) lerine başkalarının karışmama- sıdır. Bundan başka Japonya Çinde ve Avrupada devam eden harp- lerin diğer memleketler ve bil- hassa Amerika gibi kuvvetli bir milletle harbe girmeden bitmesi- ni istiyor. Amerikanın Avrupa harbine girmesi veya Amerika ile Ja- ponya arasında pasifikte bir harp çıkması, kültür ve mede- niyetin tamamile mahvolması demektir. Japonyanın — müttefiklerine karşı dürüst hareket etmekte olduğu ve edeceği hakkında A-| merikâlıların şüphede kalması- | ni istemiyorum. — Japonyanın müstakbel dış siyasetipin teme- li üçlü pakt olacaktır. Bu bir tehdit değil fakat anlaşmamaz- lıkların önüne geçmek için sa- dece bir müşahededir. Çin meselesi — Amerikalılar için bir his meselesidir. Japon- ya için ise Japon imparatorlu- ğunun mevcudiyetine dayanan bir hayat meselesidir. Japonya, yakında Çirde sul- hün tekrar teessüs etmek im- kânınından ümidini kesmemiş - zamanların geleceğinin mübeşşi ri olarak kabul edilebilir. Yüksek murakabe heyeti toplandı Ankara, 19 (Hususi) — Yi sek Mürakabe heyeti Mecliste | Başvekilin reisliğinde — toplana-| rak hükümete mensup iktisadi teşekküllerin senelik faaliyetle- ri hakkındaki raporların tetki- kine devam etmiştir. Mecliste ruznameye .- alınan lâyıhalar Ankara, 19 (Hususi) — İs-| tanbul ve diğer büyük şehirler- de yollarda seyrüseferi tanzim için hazırlanan kanun lâyihası Meclise gelmiştir. Türkiye mer- kez Hıfzıssıhha Enstitüsü Hıf- zıssıhha mektebi teşkiline dair lâyiha Meclis ruznamesine alın- dı. Lüzumunda ordunun melbu- sat ihtiyacı için hariçten malze- me alınabilmesine dair lâyiha Meclis ruznamesine alındı. | Yüksek sıhhat şürasının yeni âzaları Ankara, 19 (Hususi) — Yük-| sek Sıhhat Şürası âzalığından | müddetleri biten profesörlerden doktor Refik Guran, Saim Ali ve general Tevfik Sağlam yeni: | den mezkür âzalıklara tayin e-| dildiler. | Tuna donuyor Bükreş, 19 (a.a.) — Tuna neh | rinde buzların artması - üzerine | Galas ve Sulina ile Karadeniz arasındaki münakalât durdurul- | müştur. Rumanyanın bir | kararı Bükreş, 19 (a.a.) — Tass a-| jansı bildiriyor: Cuvantul gazetesinin bildirdi- | ğine nazaran B. Antonesko, ba- zı gida maddelerinin Romanya- dan ihracını meneden bir karar- name imzalamıştır. İhracı mene dilen maddeler meyanında un, | pirinç, çay ve kakao da vardır.| | Suriye Fevkalâde | Komiseri Sofya, 19 (a.a.) — D.N.B.: .Suriye fevkalâde komiserliği- ne tayin edilen general Dentz, dün akşam buraya gelmiştir. Garda generali Fransanın lçisi karşılamıştır. General Sof yada üç gün kaldıktan sonra İs- tanbuldan geçerek Suriyeye gi derektir. YAT Sayfa : $ z A Yeni Yunan taarruzu . (Baş tarafı 1 Incl aayfadı Roma, 19 (a.a.) — Sfuf:ıı ajansı bildiriyor: Eğe denizindeki İtalyan ada- larında bulunan halkın zulüm gördüklerine ve açlık çektikle- Tine dair Londra radyosunum her gün yaydığı haberlere kargı evvelâ şu cihet tasrih edilir ki, hemen hemen bütün İtalyanlar kendi arzulariyle orduya yazıl- Mışlardır. Halkın diğer kısmı da işiyle meşgul olmaktadır. Diğer taraftan, Londra rad-" yosunun iddiası hilâfına olarak iaşe vaziyeti hiçbir endişe ver- - memektedir. Şumu tasrih etmek yeter ki, üç aydanberi Radas adası her gün kendi halkına bol bol yiyecek temin etmektedir. Eğe'de bir ada yanında batam vapurdan İtalyanların kurtar- dıkları 516 Yahudi de iaşe olum maktadır. İaşenin muayyen miktarlarda tevzi usulü, vaktiyle vücuda ge- tirilmiş olan mühim yiyecek stoklarında tasarruf — yapılma- sını mümkün kılmiştir. Mevcut stoklar gerek Rados'ta gerek Eğenin diğer adalarında hattâ uzun müddet normal hayatı ida- meye kâfi gelecek miktardadır. Yunanlıların İlerleyişi Atina, 19 (aa.) — Yunan topçusu Arnavutlukta Chimara limanı ile Tepedeleni ve bu mev- kün şarkındaki Klissomayı bom bardımana devam etmektedir. Cepheden alman son haberler Yunan kıtalarının yeni hücum- lardan sonra tahkim edilmiş mühim mevziler işgal ettiğini bildirmektedir. Klissomanın İtalyanlar tara- fındar tahliye edildiği haberi Yunan kıtaatını teşci etmiştir. Yunanlılar tarafından işgal edil miş olan Ostrovitza dağlarının ötesindeki muharebe —meydanı düşman zabit ve efrat cesetleri- le doludur. Ölenlerin bir kısmı açlıktan ve yorgulnktan ölmüş- tü General Metaklsasın Sözleri Atina, 19 (a.a.) — Atina a- jansı bildiriyor: Hükümet reisi B. Metaksas, dün, Zirai kooperasyonlar mil- li -konfederasyonu idari komite- sine riyaset etmiş ve söylediği nutukta ezcümle demiştir ki: — Düşmana karşı yaptığımız muharebe, muvaffakiyetle de- vanı etmekte olup İtalyanların tam hezimetile nihayet bulacak- tır. Ordumuzun iyi ellerde bulun- duğuna hcpiniz emin olabilirsi- niz. Erkâmharbiye ve kuman- danlarımız - vazifelerini parlak bir şekilde yapmışlardır. Yunan ordusu, dünyadaki or- duların en iyilerinden biri oldu- gunu isbat etmiştir. Atalarımı - zın muvaffakiyetlerini geride biraktı! Metaksas, ordudaki - ihtiayt askerlerin tarlalarının en iyi şe kilde sürülmesine müteallik mü- zakerelerden bahsederek demiş- tir ki “Hayvan, araba, kamyon vel- hasıl her şeyi müsadere ettik. Nihai zafer önünde bunların hep sine müsaade vardır. Şimdi ye - gâne düşüncemiz, İtalyan ordu- sunun tamamen tahribidir ve tahrib edilecektir. Kıtalarımızın yıldırım gibi ile ri yürüyüşleri dolayısile askeri levazım teşkilâtının iaşeye mu - vaffak olmadığı muhariblere E- çir çiftçileri, erkek, kadın, ihti- yar ve çocuk sırtlarında ekmek ve müjhimmat taşımışlardır.,, Bir tayin Ankara, 19 (Hususi) — İstan bul Defterdarlığında kontrol me- muru Abdülkadir Ağrı vilâyeti Defterdarlığına tayin edildi. ÜM Celâl Bayar, Osman Bayar ve Emine Gizelin anaları ve Methi Bayarın baba annesi, hasaili mümtazesile kendisini sevdiren, Bayan Safinaz Bayar kısa bir hastalığı müteakıb vefat etmiş- tir. Cenazesi bugünkü cuma günü saat 14,30 da Şişlide Osmanbey- de Nigâr apartmanında 8 mu- maradan kaldırtlarak — namazı Teşvikiyeye camiinde eda edil - dikten sonra Asri mezarlıkta medfeni mahsusuna defnedile - cektir. ÖL