25 Aralık 1940 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

25 Aralık 1940 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 6

MİHYER Birleşik Amerikaya taarruz edebilir mi? | Birleşik Amerika — Devletleri | Almanya tarafından — bir hü-| guma maruz kalabilir mi? Son günlerde büyük Amerikan ga- zetesi P. M. 'in kendi kendine sormuş olduğu sual budür ve | hiç şüphe yok ki Birleşik Ame- | rika vatandaşları için bu sual | büyük bir ehemmiyeti: haizdir Hele Amerika hükümetinin A- merikan - topraklarının — sahne teşkil ettiği vasi mikyasta #fslük harekâtına — dair beyaz bir kitap neşretmek tasavvurun da bulunduğu şu sıralarda... * P. M. gazetesinin kanaati- ne göre Almanya, Birleşik A-| merika devletlerine taarruza ka- rar verdiği takdirde, katmerli bir hücum yapacaktır: Deniz - den ve havadan. Amerika, Av- | rupa kıt'asından 4000 kilomet- re mesafede — bulunmaktadır. ca- Buna rağmen bir hava filosu kaca merhalelerle Avrupadan Amerikaya kolayca akın edebi- | lir. Mevzuubahs hava kuvvet: leri faraza Danimarkadan kal- kıp (Feroe) (Islanda) adaların dan ve (Groenland) dan — gec-| mek suretiyle Amerikaya pekâ- dâ gelebilirler, P. M. gazetesi nin mutahassıs muharriri Nev yorka karşı yapılacak hava hü- cumlarına (Bermud) adalarının bir üs teşkil edebileceğini — id- dia etmektedir. Filvaki bu adâ (Norfolk) dan 1241 kilometre mesafede bulunmaktadır. — Yine | Nevyorktan 1141 kilometre me- safede kâin Botvud (Terrnövde- | dir) de Nevyorka ve Filâdelfiya ya karşı yapılacak hava akın- larına mükemmel bir üs hizme- ti görebilir. | | * Deniz hücumu bakımından düşman deniz kuvvetlerinin bir kısmı Nevyorka ve Filâdelfiya- | ya hücum ederken mütebaki kıs | mı da (Sen Loran) nehrine gi: tip bunların iki sahiline motori. ze kıtaat çıkarabilir ve bu kuv- vetler kolayca şarka ve cenuba doğru ilerleyebilirler. Zira bu mıntaka hemen hemen dağ ve tepeden mahrum dümdüz bir sahadır. Düşmanın bu tarzda bir hücum plânı takip ettiği farzolunursa Birleşik Amerika Devletinin sahil müdafaa terti- —— - — Yook Fredrih gücenmek yok! Biz birbirimizi cidden se- Veriz değil mi? O halde hiçbir Bözüme darılmıyacaksın. Ben seninle lâtife ettim, sen de Mi- kaella için benimle lâtife edebi- lirsin. Dedim. Fredrihin tavrı değiş- ti. Bu iyi kalbli çocuk: Yok Alfredciğim ben sana gücenmedim, şimdi söyle baka- yım Berta hangi melodnden hoşlanı! Dedi. — Bunu bana sorma. Çünkü tecrübe etmedim. — Çok şey! Şatoda bulundu-| ğun müddetçe hiç keman çalıp şarkı söylemedin mi? — O0 kaç defa! İhtimal iki| gecede bir. — Ey Berta bu ahenklerde | bulundu mu? — Vakıa bulundu, bir defa armenden lâtif bir parça çalıp teganni ediyordum. Bertada Mi- kaellanın emri üzerine bir köşe- | ye çekilip oturmuştu. Daha ilk Parça bitmeden Berta horul ho- Tul uyumağa başlamış, yine Mi- kaellanın ihtarı üzerine odadan çıkıp yatmağa gitmişti. — Ölâbilir! Belki o akşam uy- kusu vardı. Başka akşam? — Evet, evet! Bir akçam da (La Palome) yi — çalıyordum. (Berta) yine odada idi. Ben başlar başlamaz iki elleri ile ku; laklarını tıkadı. Mikaella bu de- fa kızı tekdir etti. O da odadan Bavuştu. — Bu da bir şey değil! İhti- | dum. Mikaellaya da nazım ge- T | İ 25/12/1940 çarşamba | | | 800 Program — J18.45 çocuk sa 803 Haberler — (19.15 818 Müzik (pL) için müzik 845 Ev kadını * (PL) * İ19.30 Haberler — | 12.30 Program — |1945 - Müzik 1233 Müzik 20.15 Radyo ga-| 1250 Haberler zetesi — | 13.05 - Müzik 2045 Müzik — | 14.00 . Müzik — |21.10 Konuşma 1320 Müzik 2125 Müzik — | | * Müzik |18.00 - Program | 18.03 - Müzik 1880 Konuşma | | 24 Birincikânun 940 || Açılış ve İ Londra 1 Sterlin | 'New - York 100 Dolar * Cenevre — 100 İsviç. Frc. 29.6875 Atina 100 Drahmi 975 Sofya 100 Leva Madrid —— 100 Peçeta Belgrad — 100 Dinar Yokohama 100 Yen 211375 || Stokholm. — 100 İsveç kr. — 31.0050) | ESHAM ve TAHVİLÂT | Ergani 1976 || as - Erzurüm 3 isla ) Sivas - Erzurum 4 isia | Merkez Bankası peşi, 108.50 ZAYİ üsefer — idaresindeni — aldığım | 4167 numaralı plâkayı zayi” ettim. eskisinin Hük- | Mustafa Başkaya Yenisini alacağım mü yoktur. Sahibir A Ceninleddin. Saraçoğlü — | Neşriyat Müdürü: Macid Çetin Basıldığı yer” (H. Bekir Gürsoylar ı Cemaleddin Saraçoğlu matbaası) batı hiç bir mevkie düşer. iş — göremiyecek | | * | P. M. gazetesine göre Alman- | yanın Birleşik Amerikaya karşı | yapacağı bir hücumun umumi hatları bundan ibarettir. Ma- haza böyle bir plânın tatbik mevkiine konulabilmesi için her şeyden evvel Almanyanın hava | kuvvetleri " bakımından —Avru- | da serbest bulunması ve bütün tayyarelerini yalnız Amerikaya akın işinde kullanabilmesi icab eder. Sonra da Alman deniz kuvvetlerinin hiç olmazsa —A- merikan donanmasına muadil bir kuvvet ve kudrette bulun- Ması meşruttur. Ve nihayet A- merikalıların Bahri muhiti Ke- birde meşgul, yâni Japonlarla | Harbiyı Y SABAH SABAHTAN SABAHA Asfalt Yo_Harımız . Baştarafı 1 inci sayfada) Sipahi Ocağının ve Sürpagobun bir tarafı, yani, asfaltlanan kıs- mı İstanbulun en murdar yolu olmuştur. | Rıhtimin — arka - tarafin - daki asfaltın da ne hale geldiği- ni birkac gün evvel bir arkada- ımız tasvir etti. Bunlar yeni yapılan asfaltlar... Sebebleri ne Olursa olsun, yeni asfalt yollar, eski Arnavud kaldırımlarına ve parkelere rahmet okutturu bi en büyük ve geni; yolu da bun. lara benzetmek arzusu nereden geliyor? Anlıyamadık. | Tramvay yollarındaki asfalt-| ları tramvay idaresi yaptırıyor. | Tabii müteahhide ihale ederek - Taksim asfaltını pan müteahhidden henüz i bu yolu devir almamıştır ve l nırız ki bu bir ay içindeki hali almasına.da mânidir. Fakat bi-| | | ya- sa- zim — belediyeden beklediğimiz şudur Eğer ahval ve şeraiti hazıra asfaltın parkeden, hattâ Arna- kaldırımından KIZILAY CEMİYETİ MERKEZİNDEN : Maskelere mahsı s buğulanmaz levhaların muhafazası için UMUMİ 100,000 AD Sipariş verilecektir. Alakadarların zarf numunesini İstanbul'da Mimar V hanında Kızılay deposu Direktörlüğüne müracaat etmeleri ve 940 Cuma günü saat ona kadar bu bulunm; mek üze teklif mektublarını 27 1 Direktörlüğe tevdi etmiş Devlet Hava Yolları 1 — Ankara - Yeşilköy - Adar hiz edilecekti; 'are meydanlarında leri a Her iki iş için teklifde bulunmak rini isbat etmek şartile plân ve izahat (8831) 12066) Muhammen bedeli 23000 (yirmi üç bin) hra “olan 100 ton: karpit 13/1/1941 pazartesi günü saat 15.de kapalı zarf usulü ile Ankarada idare binasında satın alınacaktır. Bü işe girmek istiyenlerin 1725 bin yedi yü2 yirmi beş diralık muvak- kat teminat ile kanunun tayin ettiği vesikaları Ve tekliflerini ayni gün sant 14 de kadar komisyon rı Şartnameler parasız şada tesellüm ve sevk şefliğinden dağılılacaktır. * * 1/2/941 tarihinden itibaren Samsun - Siv, Tire - Ödem sus yolcü tarifeleri lâğvedilmiştir. Fazla tafsilât için istasyo 'a meydai Kulldnılmak üzere kar kürüyücü makine- Devlet Demiryolları İlânları ine vermeleri k Ankarada malzeme dairesinden Haydarpa- dahil> ve Sirkeci - Kırklareli - Edirne mıntâkalarına mah- ava müracaat edilmelidir. olmasını — icab orsa şimdilik asfalttan | vaz geçelim. Çimentosu, kumu, betonu daha kolay ve ucuz te- min edebi kadar bekliyelim Vali ve Bel S manın fevkalâdeliğini tanımı- yacak kadar fevkalâdedir mukavemetli ecek zamana Vaki — Be Belediye reisiyim, benim işim budur. Diyor. Fakat o kadar emek: le yapılan bir yolun bir ay içir de e: miyece ine de eminiz. Belediy nin çok ve mutlaka bu şehre bir şeyler kazandırması- | nı istiyen reis biliyoruz ki eli böğründe, beklemekten hoşlan- mıyacaktır. Önünde asfaltın dı- gında birçok projeler var, bun- | ların tatbikine geçerken eğer ye kadar el- den çıkanlara benzemiyeceğin- den emin değilse, İstanbul yol- larını küçük tamirlerle idare etmesine biz İstanbullular şim- dilik razıyız. ET ZARF gör- t caddesinde (KIZILAY) ları lTüzumu ilân olunur. Umum Müdürlüğünden : | ar1 gert tenvir vaşıtalarile teç- | istiyen firmaların alabilecekleri fenni salâhiyetle- n olunur. âzımdır. (12074) ? * izmir - Denizli «Torbalı - 8893 - 12070 harp halinde bulunmaları lâzım gelir. Halbuki bütün bu şartlar Almanyanın Büyük Britanyaya karşı yapmakta olduğu harbi kazandığı takdirde tahakkuk e- debilir ve işte bu yüzdendir ki Birleşik Amerika Devletleri Bü- yük Britanyanın harbi kaybet- memesi için elden gelen bütün gayret ve yardımı esirgeme- mektedirler. mal o akşam kulakları ağrıyor- du. Başka akşam?.. | — Canım ne kadar çok soru- yorsun? | — Kuzum Alfred! Başka ak- gam? | — Dur bari biraz düşüne- yim? | — Düşün bakalm... — Ha aklıma geldi, Mikaella- nin eniştesi ile teyzesi şatodan ayrıldıktan sonra ben şatonun mösyösü olmuş, üst kata yer- leşmiş idim, zannedersem mösyö | olduğumun ikinci yahut üçüncü akşamı idi. İyi bilmiyorum, Mi kaella biraz keman çalmaklığı- mı rica etti. — Berta da orada mı idi? — Fredrih! Aceleye lüzum | yok, sırası ile anlatacağım! De- dim ya. Şatonun mösyösü ol- çer, onun için evvelemirde biraz nazlandım, keman - çalmak için | iştiham — olmadığını — söyledim, | Mikaella ricasını tekrar etti. Ma- dam Sarina da: — Adam sen de Mösyö Al- ferd Müller iştiham yok söz mü? Kemanı yiyecek değilsiniz çalacaksınız dedi. Naçar muva- fakat ettim. Hoş naçar değil, Nasıl olsa Madmazelin ricasını yerine getirecektim. Neyse ke- manı elime aldım. (Belini) den gayet lâtif bir parça çalmağa başladım. — Berta nerede idi? — Dur arkadaş! Şimdi söyli- yeceğim tabii (Berta) yine oda- da idi, I İstanbul Vakıflar Müdürlüğü İlânları Cinsi Mikdarı Muhammen bedeli llk teminat Defatir ve evrakı 55 Kalem 1500 Tira 112 lira 50 Kuruş Matbu, Güreba hastahanesine lüzumu olan yukarıda mikdarı yazılı defatir ve evrakı matbua açık eksiltmeye konulmuştur günü saat 15 de Vakıflar Ba; da yapıl. lebilir. (11874) — (Berta) daima Madmaze- | lin odasında mı bulunur? — Her zaman değil, alelusul geceleri kendi odasında yatar. — Sonra? — Mikaellâ ile Madam Sarina | bu parçayı hepsinden âtif bul- dukları sırada.. — Ey Berta ne yaptı? — Ne yapsa beğenirsin? — Bilmem! 'Tam âhengin en ruhnevaz bir noktasında Mikaellâya: — Madmazel, arabacı Mori- nonun çırağı bu sabah hayvan- lara arpa vermemiş haberiniz var mı demez mi? — Alfred bundan da bir şey anlaşılmaz. İhtimal “Berta, hayvanların aç bırakıldığına ca- ni sıkılmış, arabacının yama- ğını te'dip ettirmek için Mad- Mazele ihbarı keyfiyete mec- bur. olmuştur. — Çok doğru koca Fredrih! O halde Bertanın hangi hava- dan hoşlandığıni - bilmekte ma- zurum, Bir defasında horul ho- rul uyumağa başladı. Birinde bizim güzelim âhenge arpa sa- man karıştırdı, daha bilmem ne- ler? Şimdi hangi havayı Çala- hm onu söyle Berta ile sonra meşgul olursun. Fredrih yine üşünmeğe baş- üdürlüğü binasında toplanan komisyonun- tır. Şartname ve nümüneleri her gün Levazım kaleminde görü- ihalesi 2/1/1941 - perşembe —| Bir çalgıcının seyahati | 115 ladı, bir müddet sonra: — Stavus'dan Dö Navallen dex İki derbeder arabanın içeri- | sinde bir âhenk tutturduk. Bi- | raz sonra arabanın dışarısın- dan: — Bravo, bravo! Sadaları işitiliyordu. Fredri- hin sesi de gayet güzel idi. Bi- rinci fasıl hitam buldu. Yine dı- garıdan bir takım sesler: — Kesmeyin, kesmeyin. Diyordu. Fredrih: — Alferd bunlar kim? Dedi. Ben: | — Dur arkadaş, şimdi -kim olduklarını anlarız. Dedim. Pençereye yaklaşarak başı- mı dışarı çıkardım. Gece karan- lık olmak ile beraber şimendü- | fer arabalarının dahilini tenvir eden donuk fenerlerin pencere- lerden harice akseden hafif, mühtez ziyaları arasında - bir takım — başlar - farkediliyordu. Bizim pençereye muttasıl bulu- | nan diğer pençereden birbiri ü- zerine üç dört baş birden uzan- mış idi, Fredrih ile benim âhenge hi- tam verip dışarı - baktığımızı farkedenler; | 937 tarih ve 103 No. sında mu- ——amuy SİRKECİ | nedir o rezaletiniz, SATIŞ İLÂNI | | Biga Mahkeme Baş ' Kâatikiiğinden : nın çavuş köyünden Ali rafize ile aynı köyden Ali oğlu Bekir ve kasabanın Sakar- ya mahallesinden Edibe kızı| Pembe ve nbul, Ramiz Boş- nak mahallesi Kazazka çıkma- zında T7 nun kim Tekirdağlı Ömer oğlu Mel med ve oğlu Hasanın şayıan mu- tasarrıf bulundukları bir evin | mi kabil olmadığından sa rak şuyuun izalesine ve be- delinin — hi edarlar — arasında eleri nisbetinde taksimine dair Biga Sulh Hukuk mahke- sadır. olub — temyiz mesinden mahkemesinin tastikine iktiran eden ilâmile. Tapunun - Kananunusani - Galib solu Fikret, ve kayyet sağı bozacı kismen . muharret kısmen Şevket evi, arkası kar: göz oğlu hüseyin, önü yol ile çevrili ortasından çit ile ayrıl-| mış ve fakat bahçesi müşterek | iki binadan ibaret olup her iki kısmın alt taraflarının ahır ve üst kısmı ise sol taraftakinin harab iki oda ve sağdakinin de bir oda ile bir helası bulunan 350 lira muhammen kıymetli hane, Açık artırmaya konulmuş ve tanzim olunan şartnamesi da- hi bugünden - itibaren 15 gün müddetle açık bulundurulmuş- tur. Muhammen kıymetinin 975 ini bulduğu — takdirde ihale 17/1/941 cuma günü saat 15 den 16 ya kadar Biga mahkeme | kaleminde yapılacaktır. Bulma- dığı takdirde en çok arttıranın taahhüdü baki kalmak - şartile arttırma 10 gün daha temdit edilmek suretile 27/1/941 pa zartesi günü saat 15 den 16 kadar gene mahkeme kalemin- de kat'i surette ihalesi yapı- lacaktır. Arttırma bedeli peşindir: Arttırmaya iştirak etmek isti-| yenlerin muhammen kıymetinin | 9o T.5 nisbetinde pey akçesi ya-| tırmaları veya belli bir banka- nin mektubunu getirmeleri icab eder. Müterakim vergi tanzifat ve tenvirat borçları sahiplerine | ait, olup ihale bedelinden düşü- | lecektir. Hakları tapu sicillile sabit olmiyan ipotekli alacak -| hlarla diğer alâkalıların ve ir-| tifak hakkı sahiblerinin bu hak larını faiz ve masrafa dair olan | iddia ve itirazlarını ilân tari- hinden itibaren 15 gün içinde | evrakı müsbitelerile birlikte Bi- | ga mahkeme başkitabetine bil- dirmeleri lâzımdır. Aksi takdir- de hakları tapu sicillile sabit olmıyanlar satış bedelinin pay- laşmasından mahrum kalırlar. Talib olanların ve daha fazla izahat almak istiyenlerin daire- de bulunan açık arttırma şart- namesini ve buna müteallik | dosyadaki ilâmı görmek üzere her gün saat 9 dan 10 kadar mahkeme başkitabetine 6/337 numara ile müracaat etmeleri ilân olunur. Salkımsöğüt — Demirkapı Halil Sezer Karyola fabrikasındaki sergiyi ziyaret ediniz. — Aman arkadaşlar! Doğru- su sizin korpartimanda bulun- | duğumuza — teessüf — ediyoruz. Maamafih siz devam ediniz. Diyorlardı. Fredrih: — Pardon Mösyöler! Madam lar! artık uykumuz geldi, baş- ka vakit çalarız. Dedi, Arkamızdaki pençereden - bir | ses: İsabet, isabet! Geceyarısı patırdınız! Ne ben ne de zevcem Mari uy ku uyuyabildik, bu ne saygısız- hk? ça Diyerek sıkı sıkı öksürmeğe başladı. Ben herife muvafık bir | cevap vermeğe hazırlanmışken üst tarafımızdaki venceredekiler | daha evvel davrardılar. Nezleli herife: — Mösyö burası otel değil. Evinizde rahat rahat uyuyabi- lirsiniz. Zevcenize gelince onun için merak etmeyiniz. İhtimal bir iki hava daha çalınacak 0- lursa vagon dahilinde dans ede- ceğine şüphe yok. Dediler. İki pençere arasında bir dil kavgasıdır koptu, nezleli adam: — Canım size ne oluyor? Bu 2000 — 1000 — 750 — 500 250 100 50 20 Türkiye İş Bankasına tırmakla yalnız para biriktirmiş olmaz, ayni zamanda taliinizi de denemiş Keşideler: 4 Şubat, 2 Ma- yis, 1 Ağustos, 3 İkinciteş- rin tarihlerinde yapılır BRİKET KÖMÜRÜ SATİŞ MERKEZİ : Ürün Ticaret Türk Limited Şirketi İBahçekapı Taş han - Asma kat Telefon: 2375 1940 25 Birincikânu 2000.— 3000.— 1500.— 2000.— 8500.— para ya- olursunuz. Kumbaralhı ve kumbarasız hesaplarında en az elli li- rası bulunanlar kuraya dahil edilirler. lüzumu ilân olunur. TÜRKİYE a Kızılay Cemiyeti UMUMİ MERKEZİNDEN : Afyonkarahisar maden suyu 'şişelerinin ağızları için kapsül sipariş verileceğinden alâkadarların nümunesini izahat almak üzere İstanbulda (Kızılay) hanında Kızılay deposu direktörlüğüne müracaat etmeleri ve teklif mektuplarını 27/12/940 cuma günü saat on bire kadar bu direktörlüğe tevdi görmek ve Mimar Vedad caddesinde etmiş - bulunmaları Gümrük Muhafaza Genel K. İstanbul Levazım - Âmirliği satınalma Komisyo- nundan: 27/1 Künun/1940 cuma günü sa: at 11 de pazarlıkla 50 kalemi atölye ület ve malzemesi alınacaktır. Muhammen fiyatı 1159 lira 81 kuruş ve ilk teminatı 86 lira 99 kuruştur. Listesi hergün komisyonda görülebilir. İsteks lilerin pazarlık gün ve saatinde teminat makbuzlarile komisyona gelmeleri. caddesi İbrahim Rifat hanmdaki âdeta terbiyesizlik! Herkesin ra , hatını selbetmek. Bizimkiler: — Terbiyesiz sizin gibi olur. Diyorlardı. Biz iki pençere arasında kal- dığımızdan bir taraftan bir ta-| afa sevkedilen münasebetsiz lâkırdılar bize uğradıktan sonra yerini buluyordu. | Fridrihe: | — Haydi arkadaş, ne olur ne olmaz. Biz içeri çekilelim. Şim- | di şu nezleli herif bize de eşek diyecek olursa suratına bir iki tokat yerleştirmek mümkün ol- mıyacak, dedim. | Biz içeri çekildiğimiz sırada küfürler elân devam ediyordu. | Bir aralık nezleli adamın karısı da işe müdahale etti. | Karısı başını pençereden dı- şarı çıkararak: — Sizi-utanmazlar sizi? Zev- cimi tahkire kalkışıyorsunuz ha? Bu gece bir dakika uyumak kısmet olmadı. Ya o çoban he- rifler kimlerdir.Kaval mı, davul mu çalıyorlardı? Aman ne idi o patırdı? Dedi. Ben artık tahammül edeme- dim. Pençereden: | — Çoban senin kocandır. A- caba ömründe güzel bir âhenk | işittin mi? Sen de pek hayvan anlayışlı bir karı imişsin! Tıp-| kı kocan gibi. Dedim. Bunun üzerine karı kocanın hiddeti son dereceyi aştı. Ötekileri unuttular, bize a- | tıp tutmağa başladılar. Biz de * onlardan asağı kalmamak için| Galata Mumhane (11697) ağşımıza geleni — söyleme - ğe başladık. Bize yardım eden: ler de: — Oh, oh! Gördi mü? Bra vo delikanlılar! Söyleyin, söyle- yin. Siz lâkırdı söyliyemezseniz biz de size yardım ederiz. Diyorlardı. Halbuki mecburi< yet hâsıl olunca bu gibi işlerde kimsenin muavenetine izum görmiyecek kadar ikimizin de çenesi kuvvetli. * Karı, koca bi- zimle çene yarıştıramıyacakları- nı anladılar. Karı: — Aman üzerime fenalık gel- di, bayılıyorum. Aman başım! Bütün sinirlerim ayağa kalktı. Dedi. Sonra pençereden içeri çekildi. Sesi, sadası kesildi. Neza leli herif: — Mutlak bu heriflerden dava edeceğim. Diyordu. Bu gülünç sahne bel: ki yarım satten ziyade devam etmiş, nihayetinde pençerelerdex ki başlar birer birer arabaların içerisine çekilmişti. Gece epey- ce serin olduğu için pençere vakalarını seyrettiğimiz müddet çe epeyce üşümüştük. Binaena- leyh pençereyi kapadık, Yerle- rimize oturduk. Bizim de uyku- muz gelm — Artık Dedim. — Olur Alfred! Zaten bu akâ şam çok yorulduk. — Doğru. Çünkü çok yürüs dük? — Alferd yine mi-eğlence. N& vakit yol-yürüdük ? (Arkası var)