23 Ocak 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

23 Ocak 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

Gözlerindeki merhamet ve muhabbet, rindeki - fikir bihassa elleri b yüledi diyebi Kıyafetleri beyaz dokuma göm- lek, pantalon ve takkeden iba- ret. En önde duran, seyrek 5: kallı, çekik gözlü burun- lu, çok vakur yürzlü bir adam. Siyah gözleri yüzümüzü delip geçiyor, Kollarını tutuşundan | dokumacı olduğu tahmin edile- ebilir, Tıpkı eski şairleri Kabir gibi. Hepsi mahcup, mütevazi, fakat hepsinde ayni zamanda vakar var, belki kendilerinta tahmin etmediği içten gelen bir küdret var. Bir patrona, yahud teşekküle bağlı olmıyan, kendi marifetiyle hayatını kazanan küçük esnaf ve sanat sahibi a- damlarda ben bu vakarı her yerde gördüm. Fransada işpor- iş olur. Almanlarm birinci me kadın daima bonmarşedeki sa- tıcıdan daha vakarlıdır. Fakat bu fakir — kalabalıkta , başka bir şey de vardı. Hüzün, yalnızlık . Bunlar Benares ha- vasına yabancı gibiydiler. Ora- da binbir put, binbir mabet or- tasında, şamatalı bir din pana- yırı içinde heyecanla sarhoş gö- Tünen isterik halk arasında yal- nız bu küçük cemaat, muhake- mesine sahib görünüyordu. Ko- ca Benares'te Ganj'ın sularına mukaddes mâna vermiyen, inek yavrusundan, filden maymun - dan imdad dilemiyen bir bun- lardr. - Fakat muhakemelerini, hakikat aşkını bin bu kadar se- ne muhafaza etmek onlara çok pahalıya oturmuş, onları yalnız- hığa, hüzne mahküm etmnişti. On- İar için hakikat, ne elle tutulur, ne de gözle görülür bir şeydi. Hindu — ruhanilerinin — kısmen menfaat, kısmen halka tahak- küm ve kısmen de belki ezeli bir cehalet içinde tutup istismar et- mek için icat ettikleri putlar ve din panayırı bu bir avuç fıkara- 'nın zihnini - çelememiş, onları Hakikat yolundan ayıramamış- tı. yüzle- ifadesi, Yalnız Hindistanın değil baş- ka İslâm dünyasının da tanın- mış münevverlerinin bir hayli- sini gördüm. Hiç biri bana Be- nares Müslümanlarının “ yaptığı kuvvetli tesiri yapmadı, bende uyandırdığı fikri hürmeti uyan- dırmadı. Hindistanı ziyaret edip te Hinduizmin mystic cereyan- lârı içinde muhakemesini kay- « betmiyen Garp münevverlerinin ekserisi müslümanlığın Hindis- tanda istikbali büyük olduğunu, Müslüman halkın kafası daha ölçülü, daha mutedil olduğunu söylerler. Bunun sebebini ilk defa olarak Benares'te anla - dım. İlk defa “symbol,, e değil, fikre sadık kalanların kudretini hissettim. Çünkü bence fikir ba- ki, lsymbol ve şekil geçici ve fanidir. Hindu ve Müslüman Benares- fen sopra Budi Benares gelir. Bunu ancak bir harabe etrafın- da görebildim. Sarnath isminde, iki bin kü- Sür sene evvel o civarda Budi Manastırı varmış. Onu — şimdi yeri kazıp buluyorlar. Ayni yerde bir de başka Budi manas- tırı var. Papazları turuncu man- ABONE BEDELİ Türkiye €cnebi 1400 Krg. 2700 Krş. 760 » — 1450 » 83 AYLIK 400 » 600 » T AYLIK 150 » 800 » 23 İkinciteşrin 1941 Perşembe 10 İkincikânun 1356 26 Zilhicce 1850 Gün 23 Ay 1 Yul: 941 — Öğle Tar 1326 Yataı ' SENELİK | 6 AYLIK Kasım 77 Tkindi DAS — Ezani 1600 — Vasati bmsak 1221 635 Ezani Vasati Ve evrak neşredilsin edilmesin iade blunmaz ve bunların kaybolmaların. fan delayı biş bir mesuliyet kabul | Biraz - YAZAN : tolara sarılmış, ikişer ikişer Sar dolaşıyorlardı. Japonların yaptır- nath civarında ötede dığı küçük bir Budi mabet ha " Sanatkârlar henüz du- varlarının resimlerini - yapıyor. Bunu yapan Japon sanatkâri her halde Fransada tahsil et- miş olacak, Mabedin resimleri ve havası insana bir ibadet rinden ziyade “Monparnas,, n yeni kahvehanelerinden birini hatırlatıyor. Harabeden çıkarılan taş oy maları, statüler aracıkta — yap- tıkları bir müzede toplu. Bura- dan bir türlü ayrılamadım. Bir gok münekkitler Budi ressamlı- ğanın ve heykeltraşlığının garbe hatta eski Yunana faik ölduğu- nu söyler. Bugün binaz buna inandım. Çünkü eski Yunan hal-| kının şaheserleri mânada değil, şekilde —harikalar — yapmışlar. Modera Garp sanatı manaya daha çok ehemmiyet — vermiş | fakat ya mübalâgaya kaçmış, yahud ifade etmek istediği his ve fikir hiç bir zaman Budi devrinin derecesini, yüksekliği-| ni bulamamış. Burada — büyük | Buda heykellerinden ziyade kü- | çükleri yanında kakıldım kal -| dım. Gözlerindeki merhamet ve | muhabbet, yüzlerindeki - fikir | ifadesi, bilhassa elleri beni bü-| yüledi diyebilirim. Bilhassa sa- natın heykeltraşlık şubelerinde olanlara Sarnath müzesini gör-| mek, resim şubelerinde olanlara | Cenuptaki Ellora, Ajanta mağa râlarındaki tabloları tetkik et- mek lâzımdır. zannındayım. A-| sırlar evveline aid olan bu ibi-; delerin bir çok hayrete değen taraflarından başka bir de bu- günkü sanatla olan münasebet- leridir, | Hiç şüphe yok ki güzellik, fi-| kir ve insaniyet bakımından . Hindistandaki Budi eserler ve| tarihi devirler, Hinduları da | Müslümanları da geçmiştir. Fı-î kat Hindwizm, Budizmi bir da-| ha başını kaldırmıyacak kadar bu memlekette ezmiş, şürmüş | Çıkarmıştır. Nasıl oluyor da Bu- | dizm gibi kuvvetli bir cereyan | ve felsefeyi ezen Hinduizm İs-| İm:yetı imha edememiş?. Bu-| nun cevabını bâna Abdülmeci-| din evindeki fıkara, zavallı ka- file verdi. Çünkü Budizm sym- bol içinde boğulmuş, hakikat bir | kaç kişinin malı olmuş. Fıkırî kudreti, imanı kaybolan ister i- | deoloji ister din olsun bekasına | ibtimal yoktur. Bununla bera- ber bugün Budi dünyaya da ye- niden fikir ve ruh getirmiye çalışan bir iki kuvvetli cereyan hem Çinde, hem de Japonyada | mevcuttur. Fakat onlardan bu-| rada bahsetmek münasebetsiz o- | lur. (Arkası var) —| İ MÜTEFERRİK, || Çocuk esirgeme kuru- munun yapdığı yardımlar | Ankarada — Çocuk — Esirgeme Kurumu genel merkezinden — bi- Ze verilen malümata göre 940 yılın- da Balıkesir Çocuk Esirgeme mer- kezi 4813 - kollarından — Ayvalık| 2,84 - Bigadic 686 - Edremid 754 - Sındırgı 261 - Susurluk 215 - Zey- tinli 112 Çocuk. Eskişehir merkezi 560 ve Diyar- bakır merkezi 184 kollarından E: gani 77 - Çınar 35 - Silvan 81 - Hani 69 çocuk. | Çorum — merkezinin “Alaca — kolu; 3274 - İskilip 4,420 çocuk. Çankırı merkezi 894 - kollarından Çerkes 184 - Şaban özü 107 çocuk.| Çanakkale merkezinin — kolların- dan Biga 9,058 - Bozcaada 5404 - Eceabad. 54400 - Gelibolu 9355 - Çanakkale Erenköy kolu 5,651 ço- cük. Mersin merkezi 29 çocuğun tahsil ücretlerini vererek okumalarını te- minle beraber ayrıca 9,797 çocuk, Ankaranın Kırikkale - kolü - tesis ettiği Süldamlası ve Doğum — evi, çocuk kiliniğile 5441 çocuğa sıhhi muayene ve tedavi, fakir ailelerin doğumu, kundak, çamaşır, — elbise, ayakkabı, sütü olmayan — annelerin yavrularına çocuk sütü, kitab ala- yikmez, mayan çocuklara mekteb levazımı, Havagazından şikâyet depe Yeniyol, itfaiye caddesi mizden emekli albay Y, Mumcuoiğ- lu imzasile bir mektup aldık. Kari- 15 imiz bu mektubunda diyor ki: ava gazıdır. A- caba belediyemiz bizi bu şirketin elinden kurtaramaz mı? Verdik- fi değildir. Hava ile ka- rışıktır, Şirkete giderek — vaziyeti anlatıyoruz. Bir işçi gönderiyor. İşçi saate bir göz atıyor, Ötesini berisini karıştırıp oldu diyor ve iyor. Fakat ocak gene ayni şe- kilde yanıyor. Bu yüzden çok sarfiyat oluyor. Şirkete normal- den fazla para vermek mecburiye- tinde kalıyoruz. Şirket bir müd- det evvel belediyeden zam istedi. Bu teklifi kabul - olunmadı. Bu zam kabül edilirse şirket halka havu yerime gaz verebileceğini id- dia ediyor, Bu vaziyetin tetkikini — kaymetli Vali ve Belediye reisimizden rica ederiz.> Derdimiz leri Eğlence yerleri tarifelerine zam yapılıyor Zam nisbeti yüzde onbeşdir Belediye İktısad müdürlüğü bir sene evvel hazırlanarak mer- iyete vazolunan öğlence yerleri tarifelerinde yeniden:tadilât yap mak üzere tedkikler yapmış ve bu hususda hazırladığı bir pro- jeyi daimi enclmene tevdi. et- miştir. — | Bu projeye üazaran vaziyeti hazıra nazarı itibara alınarak dört sınıfa ayrılan eğlence yer- leri tarifelerinde yüzde ön'beş nisbetinde bir zam yapılması teklif olunmaktadır. n Zam, meşrubat ve mekülâta şamil olacaktır. Eğlence yerle- Ti shhibleri bu esaslar üzerine, hazırlayacakları — - tarifelerini belediye' iktisad — müdürlüğüne yeniden tasdik -ettireceklerdir. Peynir fiyatları yükselecek:mi ? Peynir müstahsilleri — beledi- ye iktısad müdürlüğüne müra- caat ederek önümüzdeki sene- nin peynir fiyatlarının şimdi- den tesbit olunmasını istemiş- | lerdir. İktısad müdürlüğü bu mü- racat üzerine bir müddetten - beri tedkikler yapmıştır. Bu tedkiklere nazaran süt, teneke ve nakliye fiyatlarında görülen fazlalık üzerine peynir fiyatları için bir miktar zam dar olacaktır. Alârm tecrübeleri hazırlıkları * Ayın 28 i ile 31 arasında ya- pılacağını yazdığımız pasif ve aktif hava taarruzlarına kar- gı alarm — tecrübelerinin — son hazırlıkları tamamlanmak — ü- zeredir. Alarm tecrübeleri esnasında halkımıza düşen vazifeleri te- barüz ettiren bir çok duvar ilânları bir kaç güne kadr cad- delere, umumi mahallere asıla- caktır. Diğer taraftan alarm tecri beleri hakkında halka düşen vazifeler sinemalarda da film- lerden evvel ve sonra halka ya- zi ile ilân olunacaktır. Alarm es- nasında vazifedar olarak so- kaklarda serbestçe dolaşabile - ceklere bandlar verilmektedir. mekteplerdeki ve çok çocuklu alle- lere her gün sıcak etli, yemek ihti yaçlı çocuklara para yardımı sure- tile muhtelif yardımlarda bulun - maktadır. Kurum merkez ve kolla-. rının 941 yılında milletimizin yardım| ve şefkatile kuruma vaki — yardım- ları önemli bir surette — artacağı şüphesledir. çi yapılması| kararlaştırılmıştır. Bu zam her | teneke için bir buçuk lira ka- YENİ SABAH ' Sahte pâ (Baş tarafı 1 incide) ların dört tanesi — başlarından geçen vak'ayı olduğu gibi hi- kâye etmiş ve pasaportlarının | sahte bir şekilde tanzim edil- diğini itiraf eylemişlerdir Suçlulardan Mestan Sandes, Yakup Vays, Arnos Gütentar, | Josef Pogeku, Ogekinas isimle- rini taşımakta olan beş şahsın | taşıdıkları pasaportların ken- di hükümetleri tarafından ve şahısları namrana verilmiş oldu- gu sabit bu nduğundan — ser- best bırakılmalarına karar ve-| rilmiştir. | Antuvan Rop, Alfred Hay- yin dJülyos ve Jpsef Vayzer Ver-| ner adındaki dört şahıs ise kendilerinin de itiraf ettikleri | üzere pasaporttlarının — sahte | olduğu ve başka başka namlara çıkarılmış bulunduğu görülmüş tür. —Bundan başka kürk ti- careti yaptığını ve son zaman- larda İtalya ile de muameleye başladığını söylemekte olan Al- fred Hayyinin üzerine bulunan | 145 isterlinden bir — kısmının | sahte olduğu anlaşılmıştır. Alfred Hayyin bu hususda şunları söylemektedir: — Ben daha evvel Bulgaris- | tanla da muamele yapıyordum. | Oraya kürk — satmıştım. Bu| kürklerin parası olmak — üzere bana posta ile ve zarf içinde pa- ra gönderiyorlardı. — İşte sahte isterlinler Bulgaristandan gön- | derilen paralardır. Ben onların | sahte olduğunu — gördüm . ve| bunun için piyasaya sürmiye | Gümrüklerde kâlan İtalyan menşeli mallar İtalya ile aramızdaki ticaret anlaşması sona erdiğinden güm | rüklerde bulunan bazı İtalyan | mallarının idhaline müsaade e- dilmemiştir. Bu vaziyet ka sında (bazı idhalâtçılar Vekâle- te müracaat ederek anlaşmanın mer'iyetten — kalkmasından ev-| vel sipariş edilip de gümrük-| lere gelen malların çıkarılma- | sına müsaade edilmesini — iste- mişlerdi. Vekâlet bu müracaat- ları tedkik etmiştir. Haber al-| diğımıza - göre bu nevi mallar | bazı formaliteler tahtında idhal | edilecektir. Anadoludan mühim mikdarda zahire | gelmeğe başladı Bir kaç gündenberi Anadolu- | dan mühim mıktarda zahire egl-| meğe başlamıştır. Piyasada - fi-| yatlar oldukça yüksek olduğu halde gelen mallar derhal satıl- | mıştır. — Müvaredatın — daha fazlasını fasulye, nohud ve pi- rinç teşkil etmektedir. Pirinç fiyatlarında yeniden — 410 para kadar yükselme kaydedilmiş - tir, Birinci sınıf mallar 36, 5 - 37 kuruş arasında satılmakta - dir, Vali geldi Vali ve belediye reisi tor Lütfi Kırdar dün sabahki | ekspresle —Ankaradan şehrimi- ze avdet etmiştir. Vali Ankara-| da alâkadar - vekillerle vilâyet | ve belediye işlerine aid temas | lar yapmıştır. Bu arada istim- lâk meseleleri de mevzuu bahse- Mes'ud evlenme | Fatih btledlseıi baş mühen-| disi Bay Naci Özerenmanın kızı Bayan Nerimanla değerli deniz- cilerimizden birinci sınıf — baş kaptan Esad Endermanın evlen- me törenleri 20 sonkânun pazar- tesi günü Beyoğlunda Tokatlı- yan salonlarında aile dostları | ve güzide bir kalabalık huzurile | tesid edilmiştir. Tarafeyne —detler dileriz. dok- sâ- | İncedayının i rilmiştir. Nu &apeıdâ kalkmadım. Benim bu husu bir kabahatim yöktur. Fakat | Alman işgali "altındaki memle- | ketimizden çıkabilmek için pa-| saport bulamaymca — sahte pa-| saport tedarik ettiğimizi inkâr etmiyorum. Bu cihet doğrudur. Dördümüzün de pasaportları sahtedir, demiştir. Bunun üzerine ikinci sulh ce- za hâkimi Salâhaddin — dokuz suçludan beşinin serbest bıra- kılmasına ve son dördünün d& tevkifine karar vermiştir. Mev”? kuf Çekoslovakyalılar adliyeye | | Dün dört Slovakyalı yakalandı, İi ahai d yağların tanesinde de sahte sterlinler bulundu... kadar gelmiş olan genç ve güzel | bir çok Sloven kadınının yaşları tevkifhaneye dir. göz gönderilmişler - a— — Balkanlarda bozu- lan tren hatları tamir edildi Mal sevkiyatına birkaç güne kadar başlanacak arasında dün akşam | Balkanlarda geçen ay zarfın-| da vukua gelen şiddetli kar fır- tınâları ve feyezanlar yüzünden tren hatlarının bazı yerleri bo- Zulmüş ve ticari nakliyat bu sebeble — aksamıştı. — Merkezi Avrupa memleketlerine sevke- | dilmek üzere evvelce vagonlara' yerleştirilen mallar bu vaziyet karşısında — istasyonlârda — kal-| mıştı. Haber aldığımıza göre bu hatlar tamamen tamir edil-| miştir. — Demirydllarının ticari nakliyata bir kaç güne ” kadar açılacağı hakkında- Şehrimiz- deki alâkadarlara malümat gel-| miştir. — Sevkedilecek — mallar meyanında tiftik, fındık, deri ye kitre bulunmaktadır. Münakalât Vekâleti Fuarda bir pavyon açacak İzmir, enternasyonal fuarının hazırlanmasına — , başlanmıştır. Haber aldığımıza göre Mürta- | | kalât Vekâleti bu sene fuarda | büyük bir paviyon inşa ettirme- yi muvafık görmüştür. nakalât Vekili Cevdet İzmire Kenim yaptığı son seyahatte kadarlara icab eden emirler ve- Münakalât — Vekâleti paviyonünda Mü-! bu hususdâ alâ-| bilümum devlet | nakliyatı ve posta telgrafçılık | hakkında malümat 'bulunacak- | | tır. 23 İkinci “ıı'l aha € rı.." 'Ja vejetalin yagı hu!unamıyor kilosunu 120 kuruşa satıyarlar Vejetalin yağı imadi için ha- riçten iptidai maddeler idhal edilemediğinden şehrimizde bu arın mıktarı azalmış, yet perakende satışla- ra da tesir etmiştir. Komisyon | bu yağlara 80 kuruş azami sa- tış fiyatı tesbit ettiği halde Bey oğlunda bazı mağazalar vejeta- lin yağının kilosunu 120, ku-| ruşa. kadar satmaktadırlai. — | Şehrimizde bulunan “Vöjeta- lin yağı imalâthaneleriüfi — ba- Zilrar ham madde bulamadıkla- rından faaliyetlerini tatil —et mişlerdir. nevi ve bu v Peynırcıler ama- | na düşdü | Buzhanelerde bulunan - pey-| nirlere — hükümet tarafımndan | vaz'ıyed edileceği hakkında pey | nircilere yapılan ihtardan son- ra dünde bazı toptancılar Mın-| taka Ticaret Müdürlüğüne mü-| recaat ederek mallarını piyasa- | ya çıkaracaklarını söylemişler, fakat bu mallar kendilerine pa- halı fiyatla mal- olduğundan | zarar etmemeleri için komisyo- nun tösbit ettiği azami satış fiyatlarına bir mıktar zam yaj pilmasını istemişlerdir. Fakat Ticaret müdürlüğü bu | teklifleri mürakabe komisyonu- na hayale etmiştir. KomisyonW bugün öğleden - sonra toplana- rak bu teklifleri tedkik edecek | ve — buzhanelerdeki - peynirler içi de bir karar verecektit, —| 1 | HALKEVLERİ | Konferenslar | Bminönü Halkevinden: 1 — 23/1/1941 perşembe gü- nü (Bugün) saat (18) de tüphane ve yâyın şubesi kol temiz reisi Hikmet Turhan D: hoğlu tarafından (Münif Paşa) | hakkında bir konferans verile- cektir. 2 — 27/1/19â1 pazartesi gü-| nü saat (18) de Evimiz İngilizce | muallimi Oğuz Oran tarafından (Ceruantes ve Don Kişot) mev- zuunda bir konferans verilecek- tir. Davetiye yoktur. | Davet | Kanadeniz lisesinden mezun-| lar cemiyeti Divan Reisliğinden: | Azanın “ekseriyetinin bulun- maması sebebiyle 25/1/841 cu-| mürtesi gününe bırakılan içtima | saat 15 de Eminönü Halkevi sa- lonunda icra edilecektir. Arka-| daşların gelmeleri ilân olunur. r—SABIKALI YANKESİCİ — Kulağını kaşır gılıı yapıp - költuğu- nun altından cüzdanı çekmiş | Dün Süultanahmed - ücüncü sulh ceza mahkemesine bir yankesicilik gelmiştir. Fatihde olan bu vak'a çok şık ve ayni zamanda pek de isabetli bir cürüm meşhud ol- muştur. Eski ve meşhur yankesiciler- den olan sabıkalı Kadri dün çok sıkıntı. içinde olacakmış ki.. Kalabalık ve müsaid yerler aramaya lüzum görmeden, ya- hud buna vakit bulamadığı için olacak; Fatih tramvay durağı önünde tramvay beklemekte olan Ali adındaki gencin ala- mod ceketini göğüs dış ce- bindeki cüzdanını gözüne kes- tirerek aşırmağı kararlaştır- mıştir. , Biraz sonra yanına sokulmuş ve etrafına da birkaç tramvay bekleyicisi daha gelince Ali- nin sağ tarafına geçerek dur- muştur. Nihayet s0! elini kal- dırıp kulağını kaşır gibi yapa- rak sağ eli ile sol koltuğu al- tından Alinin ceket cebine bir talan etmiş ve cüzdanı sıyırı- vermiştir. Fakat hassas bir genç olan Ali göğsünden cüzdanın çekil- diğini derhal duymuş ve Kad- rinin bileğine yapışmıştır, E- linde cüzdan ve bileği Alinin avucu iginde dona kalan Kadri hemen oradaki polise teslim e- dilmiştir. Şahidler ve tutulan zabıtlar bu suçu tamamile sabit göster- diğinden; Kadrinin eski suç ve sabıkaları da olduğundan 7 ay hapsine ve derhal tevkifine karar verilmiştir. Bu suretle usta yankesici kırdığı bir potla hapishaneyi boylamıştır. | cak kadar kimya biliyordu, | kavelede mevcud lım Köşesi Yazanı Prof. Salih Mum Uzdilek Keşıfler. ihtiralar el Sun'i gübre Liebig'in entellektüel hücue mu ilmi düşünce tarlasını derim sürdü ve nazariyeleri bu tarla- n inbat kabiliyetini artırdı. L1 ebig nazariyelerine göre bir sun'i gübre hazırladı ve ihtira beratini aldı. Fakat bu gübre bir muvaffakıyet gösteremdi. Bu muvaffakıyetsizlik daha za- yıf bir ilim adamını mahvedebi- lirdi. Liebig nebatların kendileri gibi karışık maddelerle değil ba- sit madeni maddelerle beslendi- ği nazariyesini koymakla mev- Zuun kimya cephesinden tetki- ke değer olduğunu isbat etmiş idi. Kimyagerler tuz gibi muays yen ve nisbeten basit maddele- rin canlı organizmden geçiş iz- leri protein'ler gibi daha karı- gık maddelerin geçişlerine naza- ran daha iyi anlayabilirler. Liebig'in muvaffakıyetsizliği- nin bir kısmı umumi - çiftçiliği bilmemesi ve diğeri de n: yelerinin bir mikdar zayıflığı - dır. Fakat onun eseri Oksford | daki tahsilini henüz bitirip ba- basını çiftliğine dönmüş - olan Lıwer ismindeki bir gence hiz- met etti. 1817 de doğmuş olan Lawes Napolyon harbinden s0n- ra Avrupanın iktisadi vaziyeti- nin bozukluğu yüzünden daha ilmi esaslara göre çalıştırılma- dağı takdirde çiftliğin batacağını takdir etmişti. Kemik - toziyle gübrelediği turupların iyice bü- yümediğini gördü. Kemik tozu- nun suda eriyemiyen kalsiyum fosfatını havi olduğunu anlaya- caba bu muvaffakıyetsizlik tu- | rupların kalsiyum fosfatını ab- Borbe edememesiniden ileri gel- miyor müydu? Asidlerin bu maddeyi suda eriyebilen süper fosfatâ tahvil edebileceğimi dü- şündü ve 1839 senesinde, yâ 22 yaşında iken, bu maddeyi tarlalara tatbik etti. Bu yeni gübrenin asidle muamele edil - miş kemikten daha iyi netice | verdiği anlaşıldı. Kesfininm maddi.-muvaffakıye- tini gören Lawes 1843 şenesindi Gilbert adlı ' geng bir kiriyage- rin ortaklığını istedi. Bu kimya- ger Libieg'in bir talebesi idi. 57 sene süren bu ortaklık 1900 de Lawes'in ölümüne kadar de- vam etti. Ertesi öldü. Bu iki arkadaşın Lawes'in Rottramsted'deki yapmış oldu! raştırmalar burasını dünyanın en maruf ziral röşerşler eüstitü. sü haline soktu. Bü iki arkadaş ziraat âleminde mühim -bir in: kılâb yapmış oldular. Lawes'in keş£t fazla kemiğe lüzum gösterdi ve hattâ muha- rebe sahalarında bile araştırma- lar yapıldı. Bunların kâfi gel- mediğini görenler yeni yeni fos- fat madenleri için - jeoloğlara başvurdular. Dünyanın muhte- lif. yerlerinde yeni-yeni madep ocakları faaliyete başladı. bun ların en zenginlerinden biri Rus- yanın şimalindedir. Kimyevi gübreler icad edil - idi 1800 senesindenberi iş inden dolayı inbat kabili yeti azalmış olan Avrupa me deniyeti bu derce ileri gidemez di. Bebek - istinye ihtilâfı Bebek - İstinye yolunun mu müddet için de tamamlanmaması “dolaysile belediye ile mütcahhid arasında - çıkan ihtilâf hakkında her iki taraf noktai nazarlarını Şürayı Devlete bildirmişlerdir. Şürayı Devlet — vaziyeti tedkik ederek bu' hususda bir karar verecek: | tir. İ PoLisbe —| Otomobil çarparak yaralanmış Şaför Turanın idaresindeki | 2107 sayılı taksi Tozkoparanda» geçerken Ali isminde bir şahsı çarpmış ayağından hafifçe yar ralamıştır. Şoför yakalanmış ya | yalı tedavi altıne alınmıştır. Merdivenden düşen yavrucuk başından yaralandı Beğiktaşda oturan Fethinir 4 yaşındaki kızı Sâbahat evdi oynarken merdivenden düşmüş ve başından ağır surette yaraı lanmıştır. Yaralı Sabahat Şişl/ Çocuk hastahanesine — kaldirı. mıştır,