7 Şubat 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

7 Şubat 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

Li ŞUDAT 1931 Fransa hakkında (Başmakaleden devam) €emin olsaydı, yani kendi kuv- vetleriyle İngiltereye galebe ça- habileceğinden şübhe etmeseydi müttefikler bulmak için lüzum- Suz yere uğraşıp vakit kaybe- der miydi? Demek ki bugün Al- yanyaya, Balkanların yardımına yya Fransanın İngiltereye karşı işbirliği yapmasına, ya her iki yardımın da birlikte vuku bul- masına muhtaçtır. Etrafını bu kadar sıkıştırması başka — hiç bir suretle izah edilemez. Almanyanın İngiltereye kar- M harbe sevk için safderun or- taklar aradığı ve bunlara muh- taç bir vaziyete düştüğü müşa- hede edilirken İtalyayı hatırla- mamak nasil kabil olur? — Al- manyanın Fransa donanmasına göz koyduğu ve ondan meded umduğu sabit olunca: İtalya Ylonanması nerde? suali zihinle- re gelmez mi? Bahri sülname- lerde büyük bir kuvvet arzeden | İtalyan donanması bugün artık hiç bir rol oynayamıyor ki ya- ralı Fransız donanmasının yar- dim | aranıyor. Şimali Afrikada İtalyan üsle- ri, İtalyan tayyare meydanları İtalyan kaleleri varken, Mısıra daha uzak bir mesafede bulu- nan Fransız müstemlekelerine neden Tüzum hissediliyor? De- mek ki Şimali İtalyadaki İtal- yan şevket ve satveti oyun kâ- gıdlarından yapılmış birer bina gibl sapır sapır dökülmeğe mahkümdur. Ya sekiz on milyonluk İtal- yan ordusu ne oldu? Faşizm idaresi altında bu ordunun nasıl bir seviyeye düştüğünü —anla-| mak için kücücük Yunanistana | karşı bir harpte bile Almanların İtalyaya imdada koşmak lüzu- imek Laval, Almanyanın bu zor vaziyetini düzeltmeğe ve Fran- sayı bir Alman yardımcısı mev- | küne düşürmeğe muvaffak o- lacak m? Vichy'de hazin bir dram eereyan ediyor ve sahme gittikçe heyecan verici bir me- Tak ve alâka uyandırıyor. Şim- diki halde, gelen haberler - La- val'in kabineye girmesi Fran- sız donanmasının Almanyaya teslimi mânasını ifade etmiye- ceğini temin ediyor. Hakikaten de Mareşal Petain'in şahsiyeti | ve şimdiye kadar takip ettiği| hattı hareket Fransa tarihine böyle bir lekenin kaydedilmi- yeceği emniyetini kalblere ve- riyor. Fakat mareşalin ne dere- ceye kadar mukavemet edeceği, “Alman cür'etinin mareşali ni- hayet kırıp parçalamak derece- sine kadar varıp varmıyacağı meşküktur. Çok şükür ki do- | D ,1»?3 İâ BN ..J a YENIİ SABAN Yeııı Y nan taarruzu (Baş tarafı 1 Inci sayfada) sinde bir İtalyan mühimmat de| etmişler- posunu dün berhava dir. İnfilâkın şiddetinden — Yu- goslavyada bulunan Ohri şehri sarsılmıştır. Yangın o kadar sürekli olmuştur ki, manzarayı seyredenler benzin depolarının ateş aldığını zannetmişlerdir. Şiddetli bir yağmura rağmen Maskopolisin garbinde ve Os- traviça dağlarında bütün gün sert çarpışmalar olmuştur. Şkumbi ırmağının mansabın- da devriye faaliyeti olmuş burada Yunanlılar el bombala- rını muvaffakiyetle istimal et- mişlerdir. Bir miktar İtalyan esir alınmış ve otomatik silâh- lar iğtinam edilmiştir. Akim kalan İtalyan taarruzları Atina, 6 (a.a.) — Atina ajan- sı bildiriyor Roma, müdafaaya mecbur e- dildiğimiz için İtalyan kuvvetle- rinin Arnavutluktaki vaziyetinin çok iyi olduğuna bizi ikna etmek istemektedir. Bu iddia biraz geç olmuştur. Çünkü Moskova radyosunun dün bildirdiği gibi İtalyan taar- ruzları 23 - 29 kânunusani ara- sında yapılmış ve tam mânasiy- le kıtaatımız tarafından tarde- dilerek İtalyan ordusuna bir karış toprak kazandırmadan ni- haf surette durmuştur. Bilâkis bu vesile ile ayni yerlende muka- bil taarruza geçen Yunan kuv- vetleri çok mühim sevkulceyşi noktaları zaptetmişlerdir. Yunan müdafaasiyle geçen bu kısa devrede alınan netice- ler general Cavelerro lehine ol- maktan çok uzaktır. Bilâkis İ- talyan taarruzları — doğrudan doğruya İtalyan muvaffakıyet- sizliğiyle —neticelenmistir. Çün- kü general Cavellero bütün ihti- | yatlarını ve gönderilen bütün takviye kıtalarını bu taarruza sokmuş ve kuvvetler gimdiden başlamış bulunan Yunan muka- bil hamlesine bundan sonra karşı koyamıyacak kadar yo- rulmuşlardır. Kral Zogo gönüllü yazalmak istiyor. Bern, 6 (a.a.) — Havas: Gazette de Lausanne muha- birinin Yunan aldığı bir habere göre, eski Ar- navutluk kralı Zogo Yunan or- dusuna yazılmak arzusunu gös- termiştir. —a nanma uzaklaşmıştır ve general | Weygand Şimali Afrikaya çe- | kilmiştir. Şimdiki halde, Fran- sanın kurtulacağı en büyük ümidler bu iki vâkıa üzerine istinad etmektedir. Hüseyin Catid YALÇI Gümrük ve inhisarlar vekilinin beyanatı (Buş tarafı 1 inci sayfada) mesuliyetlerini kanunla — tesbit eylemekten ibarettir. 30 seneyi dolduran memurların vaziyeti İzaha —muhtaç hususlardan bir diğeri de 30 seneyi doldu- ran gümrük memurlarının te- kaüde sevkedilmeleri meselesi- Devletin umumi tekaüt ka- nunundan ayrı olarak gümrük- lerde bir tekaüt meselesi yok - tur. Biliyorsunuz ki harp baş - lamadan evvel elde eylediğimiz gümrük varidatı, harpten son- ra ehemmiyetli miktarda ve za- ruri olarak azaldı. Bunun cesi olarak gümrüklerin işi de hafifledi. İş azalınca ve tasar- ruf yapmak mecburiyeti de ha- sıl olunca bir kısım memurları dir ıçığa — çıkarmak lâzmn - geldi.| Mevzuatımıza — göre açığa çıka rılan memurlar ise açık maaşı alırlar ve teşkilâtımızda —mün- hal yerler oldukça oralara yeni den tayin edilirler. Gene mevzuata açığı çak hizmet etmişse ona verilmez, i ödenir kendisine tekaüt maaşı edilerek idare ile alükası dir ve tahsis kesi neti-! ene | k maaşı | man sigarası, İngilizlerin e gümrüklerce 940 mali yı- de yapılan muamele de, bundan ibarettir. i Yeni harman sigaraları İzaha muhtacç olan bir üçüncü | mescle de şudur: Gazeteler, piyasaya çıkarıla ve sipariş üzerine toptan makta olan yeni harman nevili sigaralarımızın - perakende olc- rak da satılacağından bahsetti ler, Mesele şudur: Yeni har atı mel sigarasının yerini tutma ve bir tecrübe mahiyetinde mak üzere ihdas edilmiştir. Bu sigaralar şimdi her ne ka dar müşteri bulmakta ise de o nun ayni vasıfta olarak daimi sürette - piyasaya Mesi için yapılması gerekli olan | tecrübelerimiz henüz tamam ol mamıştır. Bu tecrübeler tamam olur ve biz de bu sigaranın mu- ayyen vasıfları muhafaza edi lebileceğine ve yurt içinde dai $ olarak satılabileceğine ka. rirsek ancak o zaman| ranın perakende - olarak i satılmak üzere piyasaya çıkarılması mümkün olabilecek tir.,, ve mahfillerinden | hakkındaki | çıkarılabil - İngiliz ileri | harekâtı (Baş tarafı 1 inci savfada) etrafında kuvvetle mü dilmekte olan 1 evzileri .M—-, maktadır. Daha cenupta Baren- | tudan şarka doğru cekilen İtal- yan kuvvetleri Tole mıntaka - sında çok yakından şiddetle t kip edilmektedir. Şimdiye — k: dar ekserisi İtalyan olmak üz: re 1.500 esir aldık. Her cinstı harp malzemesi iğtinam ettil Sudandan başlıyan —muhtelif | harekât esnasında zayiatımız az olmuştur. Habeşistanda, ric'atini set- retmek için düşman tarafın- dan bırakılan bir çok mayn tar- lalarına rağmen Gondar - yolu | boyunca ileri bareketimizde mü him terakkiler kaydedilmiştir. İtalyan somalisinde hudud boyunca her mıntakada dü: man topraklarına her gün biraz daha ziyade nüfuz edilmekte- dir. Şimdiye kadar ehemmiyet- siz olan Zayiatımıza mukabil düşman zayiatı kıyas edilemiye- cek nisbette fazladır. İngiliz hava kuvvelterinin faaliyeti Kahire, 6 (a.a.) — İngiliz kuvvetleri karargühının | hav tebliği: 4/5 gubat gecesi İngiliz bom- bardıman tayyareleri Bingazi yakınındaki Benine — tayyare meydanı ile Berka hava mey - danını bombardıman — etmişler- dir. Beninede iki hangar tahrip edilmiş ve petrolden çıkmış ol- ması muhtemel büyük bir yan- gin zuhur etmiştir. Keza nak- liye vasıtaları arasında ve bir tayyare iniş sahasında bom- baların patladığı görülmüştür. Berkada kışlalarla hava mey danında bulunan nakliye mal- zemesi ve binalar bomba ve mitralyöz ateşine tutulmuştur. Barce garı bombardıman e- dilmiştir. 4/5 şubat gecesi Rodosta Mariça hava meydanı bombar- | dıman edilmiş, hangarlar ve nalar üzerine bombalar düş- müştür. Garajlar ve atölyeler yakınında büyük bir yangın çık Mıştır. Diğer iki yangının daha çıktığı ve yerde bulunan tayya- relerin yandığı görülmüştür. Pilotlarımız bu 'taarruzu ha- va meydanını mitralyöz ateşine tutmak süretile *tamamlamıs- lardır. Sovyetlere göre harp vaziyeti Moskova, 6 (a.a.) — T | — Troud gazetesinde Afrika ve Arnavutluktaki askeri hareket- leri gözden geçinen binbaşı Vassiley şöyle yazmaktadır: Geçen haftanın en bariz vas- | fını şimal ve şark Afrikasının bütün cephelerinde vuku bulan cok büyük faaliyetler teşkil et- | miştir. İngiliz başkumandanlığı Af. | rikada ve Akdeniz havzasında İngilterenin stratejik mevzile- Tini azami derecede takviye et- mek üzere bu harp sahnesinde- ki vaziyetten istifadeye çalış- maktadır. Ayni zamanda, Alman hava kuvvetlerinin Akdeniz havza - sında artan faaliyetlerinin muh temel reticeleri de nazarı iti - | bara alındığı muhakkaktır. İngiliz kuvvetlerinin esas v fesi Trablusta ve Eritrede t: arruzu inkişaf ettirmektedir. Tobrukun zaptından sonra İn- giliz motörlü ve zırhlı kıta Derne istikametinde taarruzl rına devam etmişlerdir. Derne nin zaptı için yapılan muhare-| be Bardiya ve Tobruk muhare: belerinden daha az şiddetli muştur. İtalyan — İcumandanlığı yeni bir tümenin lüzumsuz y | Te zayi olmasının önüne geç mek için Dernenin muhasara ı»vw tehlikesi baş gösterdiği anda gehri askerlere tahliye ettir-| miştir. | — Sarki Afrika cephesinde de | anudane muharebeler olmak- | tadır. 18 ikincikânunda Sudan. dan Eritreye karşı başlıyan ta arruz inkişaf halindedir. Agor- dat ile Barentunun civarında cereyan etmiş olan muharebe ler e ında İtalyanlar İ lere karşı küvvetli - bir vemet göstermişlerdir. Geçen Kenya ile Habesistan v ile İtalyan somalisi ki hudutl sınd keri ha | ketler pek çok giddetlenmiştir | Bir günde 41 Mihver düşürüldü Londra, 6 (a.a.) — Dün Mih- |ver Devletlerinin gene 41 tay yare kaybetmiş olduklarına dair İbir haber alınmıştır. — Bunlar İngiltereye bir müracaatı (Baş tarafı 1 inci sayfada) beş vatanperverleri çetelerinin muhtemel intikamlarından kur- tarmak için Büyük Britanyaya müracaat etmek üzeredir. Daily Telegraph gazetesi, ev- velki gece Duçenin bu kolon- ların tahliyesi işini müzakere etmek üzere İngiltere otoritele- ri nezdine eski maliye nazırı Kont Volpi'yi göndermiş - oldu-! ğunu haber vermiş idi. Bu teşebbüs, Romanın şarki Afrikadaki vaziyetinin nekadar | ümidsiz olduğunu anlamış bu- lunduğunun ilk alâmetidir. Nev - York tarikile buraya gelmiş olan Vichy'de münteşir bir gazetenin vermiş olduğu bir habere göre Kont Volpi işgal altında bulunmıyan Fransanın payitahtında Fransız erkânın- dan bir zat ile birlikte öğle ye- meği yemiştir. Bu esnada İtal- 'yan mültecilerinin tahliyesi hu- Susunda Fransız somalisinde kâin Djibouti ile Addis - Ababa arasındaki demir yolunun kul - lanılması hususunun görüşül- müş olduğunu farzettirecek bir çok sebepler vardır. İngiliz ri- cali ile ya İspanyada veyahut. Portekizde görüşmeler yapıl- mış olduğu rivayetini teyit ede- cek esbap ta mevcuttur. Willkie dün Avrupa- dan ayrıldi (Baş tarafı 1 inci sayfada) evvel bildirmemeği vadetmiş bulunuyorum. Âyan meclisinin hariciye encümeni önünde beya- natta bulunmam muhtemeldir. Fakat muhakkak değildi B. Willkie, gece Transatlântik tayyaresi merikaya hareket etmiştir. Willkie'nin Alman milletine mesajı Londra, 6 (a:a.) — İngiltere- yi terketmeden evvel, Wandel Willkie, İngiliz radyolarının Al- man dili ile yaptığı nesriyat es- nasında okunmak üzere- İngiliz radyo idaresine bir " müsaj b rakmıştır. Willkie, Alman milletine hi- tap eden bu mesajında diyor ki: — Hakikatte benim ismim Willkie değil, fakat Willike'dir. Ben Alman ırkındanım. Büyük babam, hürriyet bahsindeki hu- kukunü muhafaza için otokrasi rejiminden kaçmak üzere Al- manyayı terektmiştir. Ben, da- marlarımda Alman kanı bulun- masından dolayı müftehirim. Fakat Alman milletine deyi- niz ki, ben, cebir ve tazyikten nefret ederim. Diyebilirim ki Alman ırkından olan diğer va- tandaşlarımın ekserisi de benim gibi düşünüyorlar. ha ve hakka inaniyorler. Bunlar bugünkü Alman hükümetinin ihtirasından ve tecavüzkâr ha-| reketlerinden nefret ediyorlar. |Libyada düşürülen veya * yak lanan 24 İtalyan tayyaresi Kenya ve Fronsız Somalisi dudlarında tahrib edilmiş olan diğer 9 İtalyan tayyaresi ve İn- giltere üzerinde düşürülmüş o- | lan 5 Alman bombardıman yaresi ile Malta üzerinde düş n Üç ile İtalyanların — tezallümü Roma, 6 (a.a.) — D.NEB. a- jansı bildiriyor İtalyan siyasi mahfilleri, Hai- le Selâsienin Habeşistan tahtın: olan hakkı ve İngiliz hüküme- tinin harbden sonra kendisine Bunlar, sul-| Junkers tayyaresidir. | | | | | | | gerek tavsiyelerde — bulunmak | gsuretiyle ve gerekse filen yar- dımda bulunmak niyetinde ol- duğu hakkında İngiltere hari ciye nazırı Eden tarafından ya- pilan beyanatı ciddiye alma - maktadır. İngilterenin Habe: tana yenibir ipotek koymakl teyen bu beyanata İtalyanın vereceği bir tek cevabı. vardır | ki - o da mütt i olan Alman- ya ile birlikte İn imparator luğu ları dece ana karşı harbe kendi ha ve istikbali sidir için devam e- NLi DA L SADA AAA ) | fılussolmmm Alma;ayanın tehdidi (Buş tarafı 1 inci sayfada) İtalyan noktai nazarı Roma, 6 (a.a.) — D.NEB, bil- diriyor: Fransada ön plânda olan da- hili meseleler hakkında İtalyan. mahfileri gu beyanatta bulun - maktadırlar: İtalya ile Fransa arasındaki münasebetler münhasıran mü- tareke hükümleri ile halledilmiş bulunmaktadır. İtalya ancak | bu hükümlere taallük edebile - cek meselelere ehemmiyet - ver- mektedir. Tamamen dahili siya- sete müteallik ehemmiyeti haiz bir mesele bahis mevzuu olduğu zaman bu mesele İtalyayı he- nüz doğrudan doğruya alâkadar etmemekte ve İtalya bu mesele- ler hakkında bir vaziyet alma- maktadır. İtalya Bizert'i işgal edecekmiş Atina, 6 (a.a.) — Atina ajan- sı bildiriyor: Gazeteler, İtalyan donanma- sının Bizert limanını işgal ede- ceği hakkında bir İtalyan kay- nağından verilen haberle alay ediyorlar. Katimerini diyor ki: Başlarına gelenden — sonra oldukça mahzun olan Fransız- lar biraz eğlenmeğe hak kazan- mışlardır. Mağlübların İtalyan- lara dayak attığını gördüğü zaman, bütün dünya da bizimle beraber gülecektir. Lavalin istedikleri Zürih, 6 (a.a.) — Pransız - Alman müzakereleri hakkında mevsuk hiç bir şey bilinmemek te ise de İsviçre matbuatı buh- ranın pek yakında bir tarzı hal- le bağlanacağı kanaatindedir. Lausannede çıkan La Tribu- ne gazetesinin Vichy muhabiri Almanya Fransayı açlık — ve Pariste yeni teşkil edilen parti vasıtasile ihtilâlle tehdit et- mektedir Muhabire nazarafı Laval son mülâkatında Aammral Darlanın dikkatini bu tehlikelere çekmiş | ve Almanlara Fransanın cenu- bunda ve 'Tunusta üsler veril - mesinin Fransanın şerefile telif kabul etmez bir şey olmadığını ilâve eylemiştir. Yeter ki Al- na ve or- isteme- sin. B. Laval, tekrar girmeye muvaffakiyet - ten önce otoritesinin Vichy kabinesine miş veya edilmemiş saya şamil olacağının garanti edilmesini ve bundan başka mMatbuat ve radyoda dahil oldu- ğu halde bütün propaganda or- ganlarının ve polisin kontro - Tünü istemiştir. Mareşalin açlık endişesile La- val'i dahiliye nazırı tayin — et- mek suretile yeni bir uzlaşıcı ve fakat Bi- lmanyaya — verilmesi- ne muvafakat etmiyeceği zan edilmektedir. Londradaki kanaat Londra, 6 (a.a.) Londra mahfilleri Almanların, askeri projelerine Fransayı da teşrik etmek maksadiyle ileri sürdük- leri talepler karşısında ittihaz ettiği azimkâr hattı hareketten dolayı mareşal Petaini takdir etmektedir. Nevyork yolu ile Vichyden ge len telgraflardan alınan intibaa öre, Mareşal Petainin dahili iş. ler sahasında Almanlarla ba: hususlarda — işbirliği yapmağa razı olacağı kabul edil- mekle beraber Fransız donan - ını ve Almanların göz dik- Şimali Afrika — üslerini fakat et- tikle terketmeğe asla muv lenmektedir. miyeci Bu itibarla Hitlerin müşkül bi ziyete düştüğü de kaydedilmek- tedir. Cebir istimal edilmediği tak- dirde bugünkü kararsız vaziyı tin devam edeceği şüphesizdir. Fakat Hitler kuvvet istimali ci- hetine gidecek olursa, Pransız donanması büyük bir kolaylık la Fransız limanlarından ayrı- lacak ve Fransız müstemlekeli ri de müttefiklerin yanı başında tekrar harbe girecektir. Serbest sütun Bay Mehmet Zeki Pâkalın'a 4 gubat 1941 tarihli “Yeni Sabah,, gazetesinde fazla neza- ketlerle başlayıp kaba tarizlerle devam eden yazınıza cevaptır. 1) İbnilemin'le İstiklâl şairi ve şahsım arasında “dedi kodu- lu bir surette senelerce süren dargınlık,, dan maksadınız ne- dir? Açıkça söylemeye sizi da- vet ediyorum. 2) Bay Mehmet Ali Ayniye göylediğim sözleri bizzat ben, bizzat kendi hesabıma, bizzat kendi arzumla söyledim. Bir fikrimi söylerken İbnilemin- den ve hiç bir kimseden vekâlet almağa muhtaç değilim ve Bay Mehmet Ali Ayni'ye söylediğim sözler şudur: “Münakaşalarla kıymetli vaktinizi niçin israf ediyorsunuz. Bunun yerine eser yazsanız memlekete hizmet e- dersiniz.,, Lâkırdılarım bundan fazla veyahut başkaysa Bay Mehmet Âli Ayni beni tekzip etsin. 3) Tbnilemine “dehalet,, etti- ğimi yazıyorsunuz. “Dehalet,, korku neticesidir. Kimden — ve neden korktum? Bunu da açık- ça söylemenizi bekliyorum. Siz ki tarihe dair eser yazdığımızı söylediğinize göre - tarihçisiniz, fikir ve yazı adamısınız, bu te- cavüzlere nasıl düşüyorsunuz? 'Yoksa insan hem tarihçi, hem terbiyeli olamaz mı? 4) Bana hülâsaten şunları soruyorsunuz: “İbnielmin'in ki- tabına niçin “sahici kitap,, de- mişim? Sizin de onunkile ayni Mmevzuda kitabınız varmış — ve benim sözümden sizin eserinizin “yalancı hitap,, olduğu manası çıkmaz mı imiş? Buna nasıl cevap - vereyim? Kitabınızı okumadım ki nenin nesidir. bileyim. Okumadığım kitabımız bence ne “sahici tap,, dır, ne de “yalancı kitap,, tır, sadece “kitap,, tır. Mithat Cemal Bir mektup (Baş tarafı $ üncü sayfada) anlıyamazmış diye, Arap — ve Fars kaidelerini dilimizde hort- latmağa ne lüuum var? (Nazarı dikkat) gibi terkipleri, khşe 0- larak alır ve çocuk!nnmıza ol- duğu gibi öğretiriz. Zaten bun- lar kaç tanedir ki; Arap iştikak ve tasrif kaidelerine hiç ihtiya- cımız yök. (Muhtaç) ın, (ihti- yaç) ın (hacet) ten geldiğini öğretmekle ne kazanacağız? (Muhtaç) ta, (ihtiyaç) ta ayrı| ayrı kelimeler olarak alınır. | Hulâsa, Cemalettin, cok rica ederim, sen de imlâda anarşiye | ve dilde irticaa âlet olma. Biz, | itiraf ediyorum, yazılarımızı, birı nevi stenoğrafi diye, eski yazı; la yazıyoruz; — mürettipleriniz, bu yazıları okumak kabiliyetin-| de oldukları için, fonetik imlâ- nın da nasıl olduğunu bilirler; | yahut tereddüt ettiklerini sorup| öğrenirler. Yazıktır türkçemi herkesin keyfine oyuncak uı.m-* sın, Gözlerinden öperim. Kâzım Nami DURU Bulgaristanda - sivil alman askeri var mı? (Baş tarafı 1 inci sayfada) | kuvvetli emareler vardır. Lon-| dra radyosu Bulgaristanın mü-| temadiyen boyun eğmiyeceğini söylemektedir. Nitekim Bulgar| ziraat nazırı Bagriyanofun is-| tifası da buna delildir. Nazırın | istifası hakkında Bulgar rad -| yosu sarih bir şey söylememiş- tir. Diğer taraftan Bulgar b: vekili Filof mecliste hâdisenin | iç yüzünü anlatmış ve hattı ha- reketi tasvib olunmuştur. Bul gar başvekilinin verdiği izah; harice bildirilmemiştir Londranm mütaleası Londra, 6 (a.a.) — Times gazetesinin Sofya muhabirine göre, Almanyanın yaptığı diplo- matik tazyik karşısında Bulga- | ristan son derece güçlük çek- mektedir. Bu tazyik Rumanya hududundaki askeri hazırlıklar | ile alâkadardır İngiliz salâhiyettar — mahfille-| rinde de Balkanlardaki vı hakkında ayni mütslea yürü-| tülmekte, yalnız Bulgaristan ta rafından memleketin tamamiye- tini ve istiklâlini muhafaza et- mek hususunda yapılan beyana- tın samimiyetinden şübhe e mek için hiç bir sebeb olmadı hatırlatılmaktadır Bulgaristanın bir harp sah- — — eu HARB VAZiYETİ Arnavutlukta harekâtın sahası büyüyecektir (Baş tarafı 1 ânci sa vadı. Birlikler tasıruz kahk biliyetini haiz olmayınca, en, güzel muharebe plânları da semere veremezdi. Yunan ordusu, hava ve a« razinin güçlüklerine T dinamizmi hiç kaybetmemiş, taarruzu hemen daima muka- bil Gdarbelerle karşılamıştı. Gün geçmemiştir ki bu ordu Tmevzii bir saldırış yapmasın esir, silâh ve malzeme alma- sın. Vâkıa, bu taarruzlar çok mahdut hedefli idi, an- cak vaziyet te ötesini vap « mıya müsait değildi. Fırtmax ların daima okşadığı dağlar- da harekât, tabiatiyle, mevzif mdahiyette olabilirdi. büsğöstyan büyük- bir tesete karanlık — basmadan, başarmak, hele büyük kuvvet < lerle harekete girişmek kolay, sayılamayan işlerdendir. Şu ay-« ların müdafie yardım edişi, mevzilerini muhafaza etmesine, hattâ taze kuvvetler de celbet- mesine imkân verdi. Arnavut. luk - İtalyan ordusu bugünkü vaziyet Ve mevcudiyeti, tabia- tın bu lütfuna borçludur. Muharip orduların hemen da. ima bu iklim ve arazi vaziyetin- de bihareket bekledikleri mec- hul değildir. Yunan ordusu ise, hasmını yıpratmak, biktirmak ve onun taarruz neş'esini kır- mak üzere, her gün darbeler tevcihini unutmamıştı. Dün ge- len haberler Tepeşini silsilesinin zaptedildiğini, bir cok esirler, ganimetler alındığını bildiriyor. lar. Arnavutluk çok — arızalıdır. Bir şehrin alınması, ancak bu gehre hâkim bütün silsilelerin ele geçirilmesiyle mümkündür , Tepedelen de tahliye edilmiş o- — labilir, fakat, bu beldeyi çevre- leyen bütün hâkim - sırtlar elda edilmedikçe şehre girmek doğ: ru olamazdı. 2000 metre irtifa. mdaki yaylalarda ve sırtlara karşı mübarezeden istihdaf e — ;i_jıen gaye bu olmak lâzım ge — ir. Arnavutluktaki — harekâtın — mikyası büyüyecektir. Dünkü harekât bir başlangıctır. Libyada: Bir zamanlar Graziyaninin karagâh kurduğu dirüba Siren çamlıkları da hareket ordusu: nun işgali altındadır. Bingaziye doğru ilerlemeler devam ediyor; İtalyanlar oynak bir oyalama — usulünü takib ettikleri anlaşılı- yor. Bununla beraber, bir İtal- yan defi ve tard teşebbüsü he - nüz bahis mevzuu değildir ve bu, belki çok daha ötelerde beklenebilir. Ğ İngiliz - İtalyan hava kuvvet- leri çarpışmalarında iki muasır Avrupa ordusu için kabul edile- miyecek bir nispetsizlik göze batıyor: Zayiat, bire otuz! Wavel ordusunun bütün sınıf ve silâhlariyle doğuya teveccüh edebilecek bir duruma girmiş olduğunu tahmin ediyoruz. Bin- gazi istikametinde çekilen u- zun motörlü ve motörsüz kafile lerin havadan taciz edilmeleri de bunu gösteriyor. Habeşistan etrafında: Eritrede Ası yakın he define doğru 'en — İngiliz | kuvvetleri Kerne hizalarında rastladıkları düşman kuvvetle. rini atmakta berdevamdırlar. Tsana bölgesindeki harekâl da inkişaf ediyor. Cenubi Afri- ka kuvvetleri ilerledikleri mın: takada yeni harekâta başlamal üzere hazırlıklar ifasiyle meş « guldürler. İngiliz - Alman muharebe temasları: İngiliz hava akınları, Ruhr'ut en mühim san'at merkezi olan Dusseldorfda fabrikaları, istas. yonları ve trenleri bombalamış: lardır. Almanlar da Britanya şan kında değerli hedeflere saldır. mışlardır. Almanların hücum çıkış yen leri olması melhuz Manş — ve şi- | mal denizi hava ve deniz üsleri muntazaman dövülmekte ve te olmakta hiç bir menfaati bulunmadığı ve Almanlar tara- fından esaret altına alman Ru-< manyanın uğradığı akibetin tex razide kendini hissettirdiği be- dihidir. Bulgarislan — valtiyle Rumanyanın maruz kaldığı teh« like ile tehdit edilmektedir. Bu | tehdidin ise Rumen milletini uğ rattığı felâketli netice mey « dandadır.