19 Mart 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

19 Mart 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 2

Bayfa : 2 18” Ay L a İtalyan | işgali al'&nrwa Antalya ve havalisinden noîlar' Yazan: Dâniş Remzi Korok Mutasarrıf Firuzanın firarı - Yeni amutasarrıf vekili - eşkıyalar - İtalgan kiliselerine sui- | kasi - Konserve kutusu bombası — | — Maksadı bu âsayipsiztiği derhal protesto etmek ve hükümetine bildirmekle tehdit eylemektir. işte şurası şayanı hay- rettir ki: Mutasarrıf bey bir İtalyan gemisine kaçmış ve - munla da Rodosa iltica eylemiş- tir. 'Tabif ortalık biribirine karışı- munlekedn başındaki en iyük mülkiye âmiri, idari baş| kaçmıştır. Bütün bu mutasar- mfhk başı boş kalmış vaziyette- dir. Alâkadarlar derhal İstanbu- ha malümat veriyorlar. Onun ye rine vekâleten mutasarrıflık et- mek üzere liva muhasebecisi 'Talât iş başma geçiriliyor, on- Gan sonra da vaziyet bütün bü- tün Marki Farantinin istediği yola girmiş bulunuyor. Çünkü konsolos Kayapmarda- ki eşkiya soygunu hâdisesint dallandırıp — budaklandırarak muhriplerdeki telsiz vasıtasile- derhal Romaya ve Bahri Sefit adaları kumandanlığına rapor etmekle beraber Antalya muta- Barrıfının Rodos adasına - iltica maksadile Antalyadan kaçtımı- mı, memleket içinde pek büyük hüdiseler cıkmasının hemen bir «aat ve dakike meselesi olduğu- mu, bunun icin süratle isgal ha- rekfitma ve ihraç amelivesine baslamanın tam sırası geldiğini bildiriyordu. Marki Faranti bunarı becer-|- Gökten sonra; ikinci bir hâdiseyi hazırlamakta gecikmiyor, ken- disinin hükümetine verdiği ra- portin üsabetini isbat için mü- gettep bir vak'amın hudusünü de | fhmal etrsiyordu. Bunun için kör | / fezde bulunan torpidolardan bi- Tinden tedarik ettiği “zararsız bir boma” yı filika ile martın yirmi yedinci günü ortalık karar | Gdıktan sonra sahile getirtiyor. Yine kendi- mutemedlerinden 2 kişi bu bomayı alarak şehre gi- rip İtalyan kilisesinin önünde yolun ortasında gömdürüyor. Sabaha karşı da her türlü te- darik yapıldıktan sonra infilâk hâdisesine intizaren herkes yerli yerine çekiliyor. | Ancak konsolösun bu ustaca tedbiri bir bakımdan lüzumsuz Bibi görülür. Çünkü ortalık ağa- rırken ve Akdenizin mavi, ber - rak suları üzerinde günün ışık - ları oynaşmağa başladığı 28 mart 335 sabahı ufukta bir çok kara dumanların gittikçe yak - laştığı görülüyor. Bu gelen ge- gen defaki gibi değil, büyük, ke- Kif bir duman karaltısıdır. Ve mitekim yaklaşınca bunun bü - Yük İtalyan donanmasından ay- Tılan Cezairi Bahrisefit filosu ol duğu anlaşılıyor. Miralay Cano | Aleksandro kumandasında bu - hanan filo nihayet körfeze giri- 'yor ve demirliyor. Fakat asker fihracına falan yanaşmıyor. Filoyu görür görmez sözleri - min müessir olduğunu gören ve dinlendiğinden memnun olan Marki Faranti derhal bir işgal | hareketi de beklerken bunun ya- | Ppılmamasından son derece üzü - Tüyor. İşte o zaman bomba terti- bi çok işine yarıyor. Bu suretle filo komutanının işgal emri ver- memesi emrivakiler karşısında * AYLIK * AYLIK 1 AYLIK 19 Mart 1941 ÇARŞAMBA 20 Befer 1360 € Mart 1366 Güin Z, Ay 3, yıl: 941 - Kasım 132 Güneş — Öğle — İkindi 1148 — 608 — 92T Ezani &0t dazi ISAS Vazati Akşam — Yatıı — lmask 1260 — 13 10.03 — Ezani 16 — 1940 — 428 — Vasati DİKKAT €Yeni Gabahe a gönderilen yazılar »e ovrak neşredilsin edilmesin lade Alsnmaz ve bunların kaybolmasın- fan doleyı Hiç bir mesullyet kabul #dllmez Kaya pınarında kalmasını zaruri buluyor. Adam larını arayıp da emirler verme- sine meydan kalmadan kilise çaddesinde bir bomba patladığı, İtalyan rahibeleriyle rahiple - rinin büyük bir tehlike atlattık - larıetrafındaki havadis şehri baştan başa dolaşıyor. Farantinin hareketine mey - dan kalmadan kendi kendine 0-| huveren infilâk konsolos tarafın- dan derhal protesto ediliyor.. Erkek ve kadın İtalyan rahip-| lerinin kiliseleri arasında atılan bir bombanın İtalyan din adam- larına ve kilisesine karşı bir sui- kast ve hakaret olduğu, bunun da ancak dahilde bir takım anar Şist, komiteci insanlar tarafın -W dan yapılmış olduğunu, memle - ketteki asayişsizliğin arttığını | derhal filo komutanına - bildir - mekle beraber mutassarıf ve - kili Talâtı da bu yoldaki sözleri ile İtalyan hükümeti namına protestoda bulunur ve hattâ: — Bu işte önayak olduklarını bilmekte olduğum Antalya gaze- tesi sahibi Emin efendi ile tüc -| cardan Zeki efendiyi bize teslim etmenizi ve kendilerinin tarafı - mızdan cezalandırilmalarını ta - Jep ediyorum. Gibi bir de hâkimane ve müc- birane bir eda ile iki Türk mü - nevverinin İtalyan konsolosluğu- 'na teslimini ve memleketlen Sü- Tülmelerini istiyor. Şayam dikkatır ki tam bu s- rada, yani bomba infilâkını mü- | teakıp; şehrin hem sapa bir ye- rinde ve hem de pek geniş olan tüccar Zeki beyin evinde toplan- miş bulunan kmin bey ve rüfa- kası da hâdise etrafında müza - kere halinde bulunuyorlar. Ara-| larında şöyle bir muhavere geç- mektedir: | — Bu sabah İtalyan filosu geldı. Fakat ihraç hareketi yap-| —MMM — Neden? — Dünkü soygun — vak'asın-| dan sonra bugünkü bomba infi- | lâki üzerine tüy dikti. Bunu iş- | gal için iyi bir vesile telâkki ede- ceklerdir. — Doğrudur. — Fakat bunların hepsi ken- di taraflarından mürettep oldu- Bunu ispat edersek. Bütün gözler bu sözleri söy - liyen zatın yüzüne dikilmişti ve | hepsi birden garip bir heyecanla ve merakla sormuşlardı: — Nasıl?.. Bu meraklı suale cevap ve - ren yine Emin bey oldu. — Emin olunuz ki böyledir. — Ya ispat ciheti?. — İşte. Emin bey bir müddettir elinde bir çuval sarılı olarak tuttuğu iri bir kaç teneke parçasını mey dana çıkardı ve hayretle kendi- sini dinliyen arkadaşlarına bü - | tün tetkik ve tahkikatının ne -| ticesini şöyle anlattı: | — Bu bir konserve tenekesi-' dir. İtalyan gemilerinde efradın yedikleri konservelerden boşa - lan bir kutu.. Bunu — barutla ve paçavra ile tazyik ederek ve bir az da infilâk maddesi koyarak dokldurup kapatmışlar.. Fitil ile bir ucundan da ateşlenmesi için ufak bir delik bırakmışlar. Bunu j yapan İtalyan torpidolarından biri, yaptıran da Marki Faran - | | tidir. Eğer bizden tertip edilen | bir suikast olsa, böyle — yalancı. bomba koymazdık elbetle. — | Faranti hem bir hâdise, bir infilâk vak'ası yapmak, İtalyan anasıra karşı bir suikast tertip edildiği kanaatini yaratmak; hem de hiç bir İtalyanın burnu- nu kanatmak istemediği için İ- talyalı kadın, erkek rahiblerin bulundukları binaların ortasına ancak böyle bir konserve kutu- #u bombası koyabilirdi. | da İnanınız bana. Bımun böyle olduğunu sanki Marki — Faranti | İle birlikte tertip etmişim gibi. biliyorum ve inanıyorum. Bütün cemiyet erkâm -ki bun- ların da bir çoğu ittihat ve te- rakki fırkasına mensuptular- E- min beyi tam bir dikkat içinde dinliyorlardı ki birdenbire içe - riye haber getiren uşak: — Mutassarıf bey geldi. (Arkası var) 1 tevsi olunuyor Ticaret Vekâleti, fiyat mü- rakabe bürosunun tevsüne ka-| rar vermiştir. Büroda halen 22 memur çalışmaktadır. Bunların mühim bir kısmı da 'dahili işlerinde — çalıştığından ancak 10 memur, ihtikâr takip- lerinde kullanılmaktadır. — Bu| memurların, adet azlığı dolayr siyle gittikçe piyasada tanındık- ları sabit olmaktadır. Halbuki, | cürmümeşhude çıkacak memur ların tanınmaması çarttır. Fiyat mürakabe bürosu me- | murlarının bir hususiyeti de ek- serisinin genç oluşudur. Piyasa- yı tanımamış, başka bir tabirle tacirlerle yüz göz olmamış bu memurların herhangi bir fena- lığa âlet olacaklarına ihtimal büro | verilmemektedir. Mürakabe bürosu, bazı kim- | selerin kendilerine mürakabe memuru süsü vererek doland- rıcılığa kalkıştıklarımı haber al- muştır. Büro, bunun önüne geç- Dün top lanara raporunu Şirketi Hayriyenin 1940 - se- nesi yıllık umumi heyet toplan- tısı dün öğleden sonra şirketin merkez binasında yapılmıştır. Dün, şirketin ayni zamanda fevkalâde toplantısını da y ması mukarrerdi. Fakat bis darların hepsinin — toplantıya | gelmemesi yüzünden fevkalâde heyeti umumiye içtimaı 15 gün sonraya talik olunmuştur. | Dünkü toplantıya idare mec- Hisi reisi Necmeddin — Kocataş riyaset etmiş ve Ticaret Vekâ-| leti namına mıntaka ticaret mü- dürlüğünden İhsan Paik — ve Maliye Vekâleti namına da An- kara borsası kambiyo müdürü Hasan hazır bulunmuştur. Meclisi İdare Raporu İçtimada okunan meclisi ida- re raporunda seksen küsur se- nelik temiz bir maziye — malik bulunan ve milli mahiyetini her etmiş olan Asker ailelerine yapılan yardımı Her ay yetmiş bin lira tevzi olunuyor Muhtelif kazalarda, — asker ailelerine yapılan yardımlara devam olunmaktadır. Bu kaza- lar her ay asker ailelerine 70 bin Hralhk yardım tahsisatı tev- zi etmektedirler. Asker ailele- dim tahsisatı da ber ay için bu mıktarı bulmaktadır. Muhtelif kazalarda yardım gören muh- tacı muavenet asker ailelerinin mıktarı 5000 den fazladır. Bun- lardan yalnız 2700 - tanesi Fa- tih kazası dahilindedir. vasıl olduğu tekâmül merhalesi kaydedilmektedir. Şirket, büyük Avrupa har binin zuhurundan evvel tedbir- E davranarak hariçten ithal e- dilmesi zaruri görülen bazı mad- deleri vaktinde tedarik etmiştir. | Bu suretle şirket en — müşkül | gartlar altında bile âmme hiz -| Münakalat Ve Atetkiklerine dün de devam elti Türk bandıralı sefinelerin seferlerini tanzim eden kararnameye ait hazır- bklar tamamlandı k tasvip etti | heyet metini sekteye uğratmamış ve vazifesini memnuniyete şayan bir şekilde başarmıştır. W Kömür navlunlarının hali ha- zır icabı, harpten evvelki fiyat- | lara nazaran bir hayli yükselmiş olmasına rağmen, şirken Erol vapurunun bu sene gösterdiği fevkalâde gayret sayesinde kö- mür işini de halletmiştir. Pil- | vaki bu vapur bir senede 14 se-| fer yapmak suretiyle idareye 55.134 lira kâr temin etmiştir. Bir senelik varidat ve mesar Şirket vapurları bir sene zar- fında 10.886.908 yolcu taşımış- 979.311 lira hasılat temin etmiş- tir. Şirketin bu sene taşıdığı yol- cu adedi geçen seneye nazaran biraz azdır. Bunun sebebi bazı iskelelerin zaruri sebeplerle yol- cudan mahrum kalmasıdır. Ay- rıca benzin tahdidatı araba v: purlarının varidatını bir miktar tenkis etmiştir. Buna rağmen girketin bu seneki varidatı 939 senesi varidatından 52568 lira fazlasiyle 1.167.909 lirayı bul - muştur. Yeni meclisi -idare Müddetleri hitam bulan mec- lisi idare âzalıklarına Mah - mut Nedim Ayvar, Nuri ve Re-| şat Gökkan intihap olunmüş Ve | eski mürakipler ipka olunmuş - tur. li 4 Münakalât Vekili Cevdet Kerim İncedayı, dün de tetkikleri ne devam etmiştir. Vekil, dün Dc»nizyoLIzruıdn meşgul - olmuş, | — Yalancı şahit t—) Hem kendisi, hem de getiren muhtekir ustası Mürakabe komisyonunun yaptığı cürmü meşhutlardan bir tanesi dün ikinci asliye ce- zaya geldi ve muhakemesine başlandı. Mürakabe komisyo- nunun mahkemeye vermiş ol- masından dolayı bir ihtikâr cürmü meşhudu olduğu mey- danda bulunan bu suç mahiye- ti ve yapılan dalavereler itiba- ] rile çok enteresandı. Okuyucularımıza göstermek maksadile bu muhtekir tipleri- ni şurada kısaca tanıtıyoruz: Pangaltı ve Beyoğlu bakka- | liye magazalarında peynir kon trolüne çıkan memurlar; evvel- ki gün Maçkada bakkal Ziya- nın dükkânına gitmişler ve iki tanesi içeriye girerek tezgâh - ta bulunan Yaniden “iyi kaşar bulunup bulunmadığını,, sor - muşlardır. İşinin ehli olan tez- gâhtar derhal: — Hem en âlâsı var.. Fakat 100 kuruştur. Demiş. — Tart yarım kilo, Denilince kesmiş, tartmış, mmiş yEBiRe gidildiği sara- — Elli kuruş al usta. Yarım kilö kaşar. Diye seslenen çırağının de - diği gibi kendisine uzatılan li- ranın karşılığı olarak elli ku- rTuşu vermiştir. Fakat tam bu sırada bunla- rın memur olduklarını nasılsa hissetmiş.. — Aman beyim bir yanlışlık oldu. Peynir 80 kuruştur. 40 tevkif edildiler || kuruş alacaktım. Buyurun 10 kuruş daha. Falan diyerek bir 10 kuruş- Tuk uzatmış ise de iş işten geç- miştir. Zabıt tutulmuş ve iş mahkemeye düşmüştür. Bakkal Ziya dünkü duruş - mada suçlu idi. Tezkâhtar Yani ile çıkar Mustafa ise onun mü- dafaa şahitleri olarak bulunu- bunlar diğer şahitlerin ve âmme şahitlerin ifadelerine o kadar aykırı gekilde beyanatta bulunmuş - lardır ki mahkeme derhal bun- lardan tezgâhtar Yaninin tev- kifine karar vermiştir. Çırak ise yaşı küçük olduğundan ya- kayı kurtarmıştır. Bakkal Ziyaya gelinc © ihtikârı sabit görüldi | | | den şimdilik tevkifine karar : ç | verilmekle beraber ayrıca da mahkemeye yalancı şahit teda- rik ettiğinden ve bu suretle mahkemeyi iğfale tesebbüs ey- lemesinden dolayı da hakkında takibata geçilmesi karar altına alınmıştır. Bu suretle hem ihtikâra kal- kan, hem memurları görünce 90 kuruşluk peynire 100 kuruş | isterken birdenbire R0 kuruşa kadar inen ve sonra da mah - kemeyi kandırmak maksadile yalancı şahitlik eyliyen ve bunları tedarik eden bakkal ile tezgâhtarı tevkif edilmiş oldu- lar. Bakalım asıl kararda yiye- cekleri ceza üstesi de ne kadar olacak?. müteakiben — Mıntaka Reisliğine gelerel elden idare edilecek şileplerin vaziyeti etrafında tetkiklerde| bulunmuştur. | Liman Haber aldığımıza göre kara sularımız dahilinde — işleyecek Türk bandıralı sefinelerin — se- ferlenni tanzim etmek üzere ha- url;uı;uı kararnamenin tatbika- tına ait hazırlıklar ikmal edil -| miş bulunmaktadır. Kararna- me, bu ayın sonlarına doğru mer'iyet mevkiine girecektir. —| Kararname mucibince gemilerin seyrüseferlerini tanzim edecek komisyonun İstanbulda * teşek-| kül etmesi lâzımdır. Komisyon | âzasından Ayet Altuğ ile Muh-| sin şehrimize gelerek alâkadar-| | larla temasa geçmişlerdir. üi SŞ Belediye memurları yardın cemniyeti j Belediye memurları — yardım | cemiyetinin yıllk kongresi 22 martta şehir meclisi salonunda yapılacaktır. Gazetemize meccani ilân! gönderen müe rin nazarı dikk: 28/5/1928 tarih ve 1324 sayılı damga kanununun 32 inci maddesi- | ne 3760 sayılı kanun - ile eklenen 79 numara mücibince ancak âÂmme men faatlerine hâdim cemiyetlerin davet, konferans ve toplanlı ilânları dam- ga resminden muattır. Bu itibarla gazetemize emri hayı müesseseleri müstesna olmak üzere meccani ilân Egönderecek bu nevi teşekküllerin ilânları 8 kuruşluk pu- Ta tâbidir, Gazetemize ilân göndere- cek alâkadar makamların bu hususa nazarı dikkatlerini celbederiz. | MMAaar HAKKUK atıw Bu sene daha mun- fazam yapılıyor İstanbul belediyesi muhase - be müdürlüğü, yeni sene yol si tahakkukatına — şubat ayındanberi devam etmektedir. Bundan evvelki senelerde yal nız mahalle mümessilleri tara- fından yapılan tahakkukat — iş- lerinde bu sene mahalle mümes- sillerile kaza belediye tahsil ve tahakkuk memurla-ı da iştirak edeceklerdir. Bu suretle yanlış ve mükerrer tahakkukların ö- nü alinmış olacaktır. İstanbul belediyesi yol tahakkukatı 850 bin lira kadar bir meblâğ tut - maktadır. Bunun her sene 750| bin lirası tahsil edilmektedir. | BELEDİYEDE Şehir Meclisinin | dünkü toplantısı | İstanbul saat 15 de toplanarak ruzname- sinde mevcut meseleleri -tetkik | etmiştir. * Üsküdarın ve Üsküdar mey- danının imar plânları bazı kü- çük münakaşalardan sonra kar bul edilmiştir. W | ve Şehir Meclisi bugün saat 15- de şubat devresi içtimaları- nin sonunsusunu - yapacaktır. Bu itibarlâ vali ve belediye re- | isi doktor Lütfi Kırdar âzala-| ra hitaben bazı şehir mesele- | leri hakkında bir nutuk vere- cektir. | İKTISAD l | Dönkü ibracat Dünkü ihracatın yekünu 412 bin liradır. Bu arada dün İsviç- reye fındık, tütün) Çeköslovak- yaya kayisi çekirdeği, erik ve Kayısı pestili, Almanyaya tü-| tün, iç fındık, Filistine tuzlu to- | rik lâkerdası, Macaristana ku- zu derisi satılmıştır. Altın fiyatları Altın fiyatları — yüksekliğini muhafaza etmektedir. Dün de bir altının fiyatı . rE k bilhassa tek Yiçe müdürlerinin toplarmtısı l İstanbul maarif müdürlüğür- de dün şehrimizde bulunan li- se müdürleri Bir toplantı yap- | mışlardır. Toplantıda liselerin ikinci yazılı imtihan — şekilleri ve notları etrafında gbruşme—l ler yapılmıştır. | Mmasına karar verilmiştir | yaşlarında Mehmet Bir senedir ita emri ala! ayan bir mütekait Gazetemize müracaatla ya na yakıla kendi acıklı ve vek- sul vaziyetini anlatan mahke- mei asliye kâtip namzetliğin - den mütcakit 7859 sicil kayıt- h Hüseyin oğlu Mevlüt adın- da bir zat diyor ki “Adliye Vekâleti zat işleri müdürlüğünden namıma 28 li- ra mahiye tekaüt maaşı tah - sis olundu ve bu nihayet di - vana girdi, çıktı. Bir sene ev- vel yapılan bu muameleden sonra hâlâ İstanbul defterda hğına ita emri gelmediği sö: leniyor. Ben de bu uzun zamadır çoluğum, çoçuğumla aç ve bülâç sürünüyorum. Üstelik evimiz de kira.. Bu halime mer-i hamet etmeleri için alâkadar makamların dikkat nazarları- m çekmenizi dilerim. Üç nu - fuslu bir ailem var ki hepsi de benim bu paramı bekliyorlar. Halimize acıyınız ve acındır - manızı dileriz. Yeni Sabah: Bu hususta a- lâkadar makamların dikkat M'Jhî—-n manifaturacılar —at — a Dün hapis ve para Şehir Meclisi dün cezasına mahküm oldular Sultanhamarmı Fincancılar caddesi Maksüdiye — hanında Türksever manifatura kollektif | girketi - hissedarlarından olup Finike tüccarlarından Ahmet Türkere iki buçuk top kadifeyi satmamaktan suçlu ve mevkuf Yervant Kamparosyan ile or tağı Nobar Kaynak hakkında- ki tevkif kararını ve müteakip duruşmada diğer ortakları Kir kor Kamparosyanın yalan Şa- hadetinden dolayı tevkifini yaz- Zştık. Dün ikinci asliye ceza- da yapılan duruşmada bir suç sabit görülmüş, fakat dükkânda Kirkorun bulunmaması dikkate alınarak.onun bâraetine gerlerinin birer hafta hapisleri ile 50 “şer'tira ağır para cezası ödemelerine ve — dükkânlarının da yedi gün müddetle kapatıl - ve d- Sandık altında parmak- ları ezilmiş Beyoğlunda Bostanbaşı oto- matik santralında çalışan 28 'gün sant rala ait sandıkları istif ederken düşmüş ve parmakları ezilmiş - tir. Yaralı Beyoğlu hastahane- sine kaldırılmıştır. Büyükadada yangın Büyükadada 23 Nisan cad- desinde 29 numaralı ve 1200 li- raya sigortalı evde oturan Ma- rikanın odasından yangın - çıl mış ve sür'atle söndürülmüştür. Yangının sebebi etrafında tah- POLİŞSTE 1' | kikat yapılmaktadır. N ; ——— — kası'npuşalılar Yolsuzluktan Müşteki ; Kasımpaşanın ezeli bir derdi: Yolsuzluk. Kasımpaşanın yolsuzluk der- di ezeli bir derttir. Filvaki Ka- sımpaşanım iki yolu vardır: Bi- rincisi Zincirlikuyu csmıındenw başlayıp Büyük Piyale camiine | kadar devam eden caddedir. İ- kincisi Çiviciler - içinden başla- yıp Şişhane yokuşunun başın - da nihayet bulan yoldur. Bu yollar işçilerin sabah ak- gam güzergâhi olan işlek ana | yollardır ve maatteessüf her iki- | si de kışın su ve çamur gölcük- leri içinde, yazın birer toz ve du- man deryası halindedirler. Yukarıdaki resim Çiviciler içi caddesinin perişan halini göstermektedir. Yapıcılığı — ve imarcılığı ile kendini İstanbullu- lara sevdirmiş olan belediye re- isimiz doktor Lütfi Kırdarın &hemmiyetle dikkat nazarını çe- ; keriz,