12 Haziran 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

12 Haziran 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

y HARP VAZİYETİ —— —a Hava tehlikesi — Telgraf, îeâamn ve Telsiz Haberlerı (Baş tarafı 1 inci sayfada) Wetlerine ve silâhlarının karakteristiğine g öre, dar çerçeve dahilinde, birbirine karşı müessir olabilir- ken, uçak, geniş bir sahada teh- didini ikaa kadirdir. Bu anda muharip memleketlerin bütün ana toprakları, hava ateşlerin- | den müteessirdir. Yer defi ve tard sistemleri ise, ancak mühim bölgelerde bir raddeye kadar, çok defa da ta- ciz mahiyetinden öteye geçme- mek üzere, bir ateş barajı vü- cuda getirmektedirler. Hattâ, hâkim bir hava ordu-| guna sahip olmıyanlar da, sise, karanlığa bürünerek, milyon- | ları barındıran şehirlerde tah-| Tip ve imha rolleri ifa etmekte- dirler: Tayyare aartık korkunç| bir silâhtır ! Seddilbahirin ilk günlerinde, mevzie girmek üzere Domuzde- rede hazırlık vaziyeti alan a| layımdan havadan yağdırılan bambalardan ve çivilerden mü- teessir olanlar vardı. Filistinin dağlık arazide gün- düzün hanekât icrası, hemen de zayiatsız. geçemezdi. Telasür dan çekilmek için alınan emri ancak üç günde yerine getire- bilmiştim. Yol, hava filoları bombalariyle yalanıyordu. Ve ricat gecenin muayyen saatle - rinde vapılabiliyordu. Râbi Bo- ğazında telefatla karşılaştım. —| Hava kuvvetlerinin — istikbal harbinin dehşetli unsurları s- rasına geçecekleri, daha o gün- lerde anlaşılmıştı. Habeşistan seferi, silâhsız ve âcize karşı kanlı bir manevra, âdeta poligonlarda bir deneme| idi. İspanya, iyi bir tatbik yerı idi. Talimgâhların veremediği dersleri öğretti, yetiştirdi, me- todları değiştirdi ve bugünkü yenilikler için zemin hazırladı. Belçikada bütün bir motörlü Fransız tümeninin, muharebe - ye girmeden, yürüyüş kolunda, yüzde altmış itibariyle zayiata uğrayarak — panik — yaptığını Alman mecmualarında görüyo- rüz . İki yıldır, hava kuvvetleri her yerde saçtıkları dehşetle imha-kudretlerini tanıttılar. Son deniz harekâtı, az zaman içinde bu kuvvetlerin -hayatma - sığan terakkiyi göstermektedir. — Gi- rid hâdiselerinin en büyük kah- ramanları, şüphesiz, havacılar- dır. Kahir bir donanmanın da, havalarda karşısına çıkan hem cinsleri bulunmadıkça, hava ej- derlerinin zebunu olduğunu iti- raf etmek hakperestliktir. ! Hava kuvvetlerine karşı do- nanmanın da çok hassas bulun- duğunu Giridin akıbeti göste- riyor. Donanma, ancak hava em niyeti elde etmek şartiyle ma-, sundur. Girid etrafındaki zayi- at silsilesine bu defa da bir tay-| yare defi gemisi ile iki destro- yer katılmıştır. Defi gemisi, silâh arkadaşının müzaheretine mazhar - oldukça yaşayabilir. Donanma semasın- da bir ateş barajı yaratmak mecburiyeti. yalnız hava defi silâhlariyle — mücehhez, fakat kendisini denize ve havaya kar- Şi iyice müdafaadan mahrum kruvazörler istihdamını zaruri kılmaktadır. İngilizlerin harekâtı Suriye topraklarına kadar uzatmala- rındaki en mühim bir sebep, Joğu Akdeniz emniyetini ha- sımlarına kaptırmamaktır. Yu- nanistanın kaybedilmesi ile Ege- nin tahlivesine rıza gösterildi ve bu vaziyet, Giridin acıklı âkı- z üdafaa edi- lebilir. — Kıbrısta, Suriyede ve nihayet Filistinde yerleşen düş man, Akdenizi ve kolayca İs- kenderiye ve Süveyş: üslerini tehdid edebilir. İskenderivenin müdafaası İngilizler elinde bir çok müsaid üsler bulunmasına rağmen, kolay olmıyor. Donan- eskisi gibi bir seyri se- a ise, r serbestisi temin edememek- tedir. — | Amerikaya gide- * cek Türk gemileri! (Baş tarafı 1 İnci sayfada) * mükemmeliyettedir. Maamafih bu bususta kat'i karar salâhiye- ti Münakalât Vekâletinin uhde- sindedir. | Diğer taraftan Sadikzade Ru şen oğullarına ait Plâtin vapuru da, Portsaide müteveccihen |i manımızdan hareket etmiştir. | Gemi, İzmir ve Mersine de uğra- diktan sonra Portsaide gidecek- | tir. Plâtin şilepinin Portsaide| Beför yapmasına deniz nakliyat | komisyonu. müsaade etmiş - bu: lunmaktadır. | beyaz bayrakla Derraya doğru | bi,, gibi telâkki etmek bir ha- | da bütün | hâlâ İngilizler ŞAM kapılarında (Baş tarafı 1 İnci sayfada) Salı günü öğle üzeri Suriye arazisine dühul, en derin nok - tada 80 kilometre olmuştur. E- ğer muhtemel olduğu üzere Lüb- nan sahil yolunu Akkâ - Şam, yoluna bağlıyan iltisak noktası Mmüttefik kuvvetler — tarafından | ele geçirilirse, Merjayum, pek | muhtemel olarak tecrit edilecek | tir. Fransız malı toplar iğtinam olunmuştur. İngiliz subaylarının çok cesur bir hanekette bulundukları bildi- | rilmektedir. İngiliz subayları bir | otomobille- ilerlemişlerdir. Bir obüs otomobili harap etmiş fa- kat buna rağmen sağ kurtulam subaylar otomobilden inmişler ve hedefe doğru sakin bir su - rette ilerliyerek oradaki Fran- sız subayını bulmuşlar- ve bu Fransız subayı ile müzakereye başlamışlardır. Fakat Fransız. subayı teslim olmayı reddetmiş, tir. Bunun üzerine İngiliz kolu hücuma geçmiş ve Derra şehrini| zaptetmiştir. Harp yıldırım harbi değil Londra, 11 (aa.) — Öğrenil. diğine göre müttefik kuvvetler; Suriyede Vichy kıtalarının bir miktar mukavemetçe karşılaş maktadır. Bu mukavemet, teza- hür ettiği muhtelif noktalara, göre değişmektedir. Şu cihet tebarüz ettirilmektedir ki —Su- riye sefirini bir “yıldırım har - tadır. Fransızlara göre harbin seyri Vichy, 11 (a.a.) — Ofi bildis riyor: Dünkü gün Suriyedeki Fran-| sız mukavemeti, bütün muhare- | be hattı üzerinde muvaffakıyet- le fazlalaşmıştır. Vichydeki his: siyat ,vaziyetin çok şayanı mem | nuniyet olduğu — merkezindedir. General Dentz, herkesin vazi- fesini yapmakta — olduğumu ve maneviyatım mükemmel bulun - duğunu bildirmektedir . 9 Haziranın askeri - blânçosu. sudur. Sahil ile Hermon dağı arasın- düşman — hücumları geri püskürtülmüştür. Ve bü- tün Fransız mevzileri muha faza edilmiştir. Hermon. ile Ce- belidürüz arasında, hasım dur« durulmuştur. — Fransızlar bazı| noktalarda muvaffakıyetle mu-| kabil hücum yapmışlardır. Hava kuvvetleri, İngiliz kol-| larını şiddetle bombardıman et- | mişlerdir Çölüe, dün — Pransızlarla motörlü müfrezesi arasında te- mas ti edilmiştir. — İngiliz | müfrezesine topçu — müzaheret etmektedir. İngiliz- kayıpları derecededir. 30 kadar tank tahrip edilmiş, 8 bombardıman | tayyaresi düşürülmüştür Firat üzerinde, yalnız | bir İngiliz| hissedilir Fransızların — mukavemeti Londra, 11 (a.a.) — Reute- rin Suriyedeki İngiliz ve İmpa- ratorluk kuvvetleri nezdindeki | hususi muhabiri bildiriyor Metulla — bölgesinde düşman mukavemet ediyor — ve| Klare, İngiliz topçusunun kuv- | vetli faaliyetine rağmen | makta devam ediyor | Kien kalesi halen - ngilizlerin | elindedir. Bizzat köyün çarpışmalar olmakta ve burada Avustralya piyadesi Vichv ka: taları ile muhareb etmektedir. Ooparlörlerin rolü W | dur- içinde Kahire, 11 (w:a.) — Reuter: Şarki Afrika seferinde çok | faydah olarak kullanılan: opar- lörler, Suriye seferinde de- kul- lanılmaktadır. Oporlör, Suri- yedeki, Fransız. kıtalarını müt- | telikler tarafına geçmeğe ve| BULMACAT | mıntakaların Resmi Harp | Tebliğleri (Bep tarafı 1 İnci sayfada) Şarkt Aftrikada Celga cephe- sinde Gondar mıntakasında ce- reyan eden muharebeler esnasın | da kıtalarımız düşmana mahsüs | zayiat verdirmişlerdir. | İngiliz Rosmi Tebliği | Kahire, 11 (a.a.) — İngiliz or ta şark umumi karargâhinın teb | li Libyada, kayda değer mühim bir şey yoktur Habeşistanda, Jimma mınta- kasındaki harekât, şavanı mem- nuniyet bir tarzda devam et - mektedir. Irakta, sükün hüküm stirmek tedir. | Sruiyede, müttefik kuvvetler, şayanı memnuniyet — terakkiler kaydedilmekte berdevamdır. 123456789 1 — Bir kuş 2 — Oturulan yer, bir harf 3 — Hürmet 4 — Birdenbire 5 — Bir sigara ismi 6 — Duyulan şey, baş 7 — Aptal. 8 — İbadet, düşmanlık 9 — Bir emir, bademcik Yukarıdan aşağıya: 1 — Kitap satılan yer 2 — Durmadan giden, men - faat 3 — Bir isim, çöl rüzgârı 4 — Pransızca dost, halk — | 5 — Çök ak. 6 — İsim T — Uçan, burun | 8 — Beyaz, bir açk 9 — Beyaz bir şey, bir emir, bir harf, | (Evvetki bulmacanın halli) t2534 56789 | yahut silâhlarını bırakmağa ik- na İçin çok kıymetli bir âlet va- zifesi görmektedir. General - Catrouxnun — pazar günkü beyannameleri bu opar- ttasiyle tekrar edilmiş İngilizler - tarafından işgal edilen mıntakalardaki mahalli halka — İngilizlerin hedeflerini iza heden konuşmalar yapılmış- lörler ve tır Öğrenildiğine göre müttefik- ler işgal edilen mıntakalara, bu büyük ihtiyacı - lan buğday ve petrol gönder mektedir. Şama yaklaşan kuvvetler Kudüs, 11 (a.a.) — Kudüs rad yosu, müttefiklerin Suriyedeki terakkilerinden bahsederken ez- cümle demiğtir ki Halâ iki müttefik kol, Surun öbür tarafında ilerlemektedir. Başka iki kol da Şamın ce nubundan süratle ileri yürü - mektedir. Merkez kolu ise Merjayum mintakasında, terakki etmekte- dir. Başka kolların ileri unsurları Şama yalnız 15 kilometre mesar fedebulunmaktadır . " LA A GAKARENER | Ante Pavleviç, taraftarlarile | birlikte 12 sene İtalyada sürgün Mihver Balkanları nasıl taksim ediyor Bir İtalyan gazetesi yakında mühim hâdise- ler olacağını yazıyor (Baş tarajı 1 üncü sayfada) Ttalyan vilâyeti jime tâbi bir olmuştur. Fakat en mühimmi, Hirvat | devletinin 10 asır sonra tekrar devrilmesidir. Hırvatistanı yeni den ihya eden Ante Pavleviçtir. kalmıştır. Pavleviç, faşist İtak yanın filf tesanüdüne güvenebi - leceğini bilmektedir. Guarnars, adalarının işgalile bugün Fiume nin istikbali parlaktır. Çünkü bu | liman Hirvatistanla Macarista- nın deniz. mahreci olarak kulla- malcaktır. Dalmaçya sahillerindeki bü - tün adaların ilhakı, yeni Spalato ve Cattaro vilâyetlerinin ihdası ve çok sadık ve eski Zara eya- letinin büyümesi sayesinde Dal maçya meselesine bitmiş naza- rile bakılabilir. Dalmaçya meselesi Adriyati - kin emniyeti ve İtalyan Hırvat krallıklarının münasebetleri ile birlikte mütalea edilmelidir. Hir vat krallığına Savoie hanedanın- dan bir prens getirilmiştir. Bu bakımlardan Dalmaçya meselesi ni kat'i bir hal suretine bağlan mış addediyorum. İsteseydik hudutlarımızı Ve - lebitt dağlarmdan —Arnavutluk. Alplerine kadar ileri götürebi - lirdik. Fikrimce bunu yapsay - dık, hudutlarımız içine binlerce nüfus ve tabiatile bize hasım olan yabancı unsurlar - Bokarak, bir hata işliyecektik. Hadibuki eski zamanlar tari Hi ve bilhâssâ son Zümanlâr ta: rihi gösterdi ki devletlerin 1rkt ve fikri azami bir birlik tahak - kuk ettirmişler ve ırk, millet ve devlet mefhumlarını bir noktand birleştirmeleri lâzımdır. Başka dil konuşan bir çok — unsurları | üstüne alan devletler, varlıkla -| rını daimi bir buhran içinde ge- çirirler. Bazan yüksek sevkul ceys emniyeti sebebile böyle un- surların hudutlar içine alınma- sının önüne geçilemez. O zaman bu unsurlar hakkında husust bir muamele yapmak gerektir. Ta - bif o ttakdirde bu unsurların dev lete karşı mutlak surette sadık vatandaş, olmaları şarttır. Esas olan şudur: İrk mevzuu ile coğ” raff vaziyet telif edilmediği tak dirde ırkın yerini - değiştirmesi lâzım gelir, Ahali mübadelesi ve | halkın bir kısmının Hicret et -| | | mesi güzel bir usuldür. Çünkü bu suretle siyasi ve ırkf hudut - lar telif edilmiş olmaktadır. Alman baş kumandanlığı yapılan anlaşmalara göre, A! ma da dhil olmak üzere bütün Yüunanistan İtalyan kıtaları ta- rafından işgal edilecektir. Biz, mümkün olduku kadar Yunan| milletini hafifletmeğe çalışaca - ğiz. Yunanlıları bu sefalete a- tanlar Londradaki idarecileridri. Yunanistana karşı ittihaz ede - ceğimiz hattı harekette, bu memleketin İtalyanın Akdeniz- deki hayat sahasına dahil bu- Induğunu göz önünde tutacağız. ile Roma, 11 (a.a.) — Corriera Della Sera, B. Mussolininin nut- ku hakkında mütalsatta bulu - nurken, harbin kat'i bir safha - sına varıldığım yazmakta ve fevkalâde ehemmiyette başka hâdiseler yakmdar, demektir. Gk Antonesco Almanyada Mimih, 11 (a.a.) — Rumanya devlet reisi general Antonesco bugün tayyare Ho Münihe gu.* miştir. Tayyare mıydınmdıw Alman — hariciye- nazarı Von Ribbentrop tarafından karşılan- maştır. LZir:vıat Bankası| kumbara ı mükafatları Ankara, 11 (a.a.) — Türkiye Cümhuriyeti Ziraat Bankasının 50 lira ve daha ziyade mevduatı bulunan tasarruf sahtipleri için | her üç ayda bir. tevzi ctmekte| olduğu ikramiye kurası bugün banka merkezinde ikinci noluw ile diğer alâkalilar — huzurunda | gekilmiştir. Kendilerine ikrami- . ye isabet eden tevdint sahiple -| rinden Babaeskide İsmail Er -| deme 1000, Nazillide Fatma Bil| gene 500, İstanbulda Hatice Ka | yaya 250, Erzincanda Hüsamet | tin Seyhan, Boyabadda Güngör Oduncuoğlu, Zühtü, Halit Çelik, Eleni, Boluda Tahsin Erkan, Niğdene Hakkı Demokan Yüzer, Hra kazanmışlardır. Bunlardan Diyarbakıra giden Universite Heyeti dün avdet etti Rektörün (Baçş tarafı 1 inci sayfedaj fle dönmüşlerdir. — Diyarbakır muhiti de haftadan çok istifa : de ettiğini en salâhiyetli ağız- Harler ifaderedilmişve Diyeslis- | kır haftası ilmin şeref hafta-| B1 olarak anılmıştır. W Karşılama, ikram ve izaz et- me, ilim adamları ile elâka ve uğurlama itibariyle — Diyarba- | kır Üniversite haftası - onlar | hesabına şükranla söylüyorum -| hakikaten ilmin şeref — haftası olmuştur. Muhitin resmi şahsi-| yetlere has itibarı, ilmin müte-| vazi hâdimlerinden her bıı"u.ıeW göstermiş-olması yüksek kadir- | bilirlik delilidir. Tanınmış &hm., edip, şair yetiştiren bir memle- ketin ilim heyeti için gösterdiği bu yakın ve samimi ilgi, mem- leket hesabına memnuniyetle kaydedilmeğe değer. Diyarbakırda umumi konfe- ranslar için Halkevi sinoma sa- lonu tahsis edilmişti. Buranın 1200 oturacak yeri vardır. Her gün 17.30 dan 19,30 a kadar bu- rada umumi konferanslar — ve- rildi. Salon Jaima dopdolu idi. Mesleki konferansların tıbbi o- lanları Nümune hastahanesi binasında ve diğerleri gene bu salonda münakaşalı olarak her gün saat 11 de verildi ve mü- nakaşalar bir buçuk bazan iki saat sürdü. Bu konferanslarda da salon hemen daima dopdolu idi. Bundan sonra Rektör, — açış günü ve haftanın muhtelif intı- balarından bahsetmiş ve — açış günü aşağıdaki sözlerle konfe- ransa başladığını söyleyerek de miştir ki “— Ben ilk tahsilime Diya- | rıbakırda başladım ve beni ilim | pâyelerinin en yükseği olan Ü- niversite rektörlüğüne ulaştı - ran hocama şükran borcumu ö- dedikten sonra ilk tahsilin o günkü ve bugünkü durumu ara- sında keyfiyt&t itibariyle bir mu- kayese yaptım. Kemmiyet iti- bariyle “de gösterdim ki koca Osmanl viniparatorluğunda — ilk mektep sayısı — 1914 de üç bin beş yüz ve bugün üç mislini aş- mış olacak on bir. bindir.. Kırk bin köyümüz olduğuna göre ço cuklarımızın ancak üçte birini okutabiliyoruz. — Bununla — be- raber köy enstitülerinin kurul - ması ile cümhuriyet hükümeti- nin bu işi halletme yoluna bir plânla nasıl girdiği malümdur. Gene açılışta Diyarbakırda ifa- de ettim ki İstanbula Diyarba - kırdan 380 küser yıl evvel tam 21 günde geldik. Bugün ayni yo- lu iki gün ve beş saatte aldık, Demiryolunun Diyarbakıra me- deniyet ve emniyet götürdüğü - nü tebartiz ettirdim. Ben aç-nııW dünyanın eaki nizamı ve kapa»| yaşı yeni dünya nizamı ile yap-) tam. — Mülli Şefimizin Büyük FransızNazırlar heyeti dün d toplandı (Baş tarafı 1 inol sayfada) sün Fransız Afrika imparator - luğunda karışıklıklara meydan vereceğini ve- Amerikanın mü- dahalesini tacil edeceğini söy - lemiştir. Weygamd, Almanyadan askeri yardım iste istemesini de redde - rek böyle bir talebin de Ameri- kanm müdahalesini tesri edece Bini ve Suriyenin kabili müda- faa ve binaenaleyir| feda edilmesi lâzım geldiğini beyan etmiştir. başka muhtelif mahallerdeki 95 cüzdan sahiplerine de 20 - 50 Tira arasında ikramiye isabet et gy Beyanatı Millet Meclisinin bu içtima | davreımııçı.rken dediği gibi *“Dürkiye serbesti ve nizamı cem etmiş nadir memleketlerden bi- ridir., Ve benim — kanaatime zdred.hnyınnımmmeeamdı Kurtuluş Savaşının ve Loza - nin nizamı olan istiklâl nizamı- | dür. İstiklâl için kan dökmüş bir milletin nizamı ve ideali bun dan başka bir şey olamaz. Ba - şımızda bu nizamın hmîdıol.uı İnönüyü dusebepla: saygı ile andığım gibi üç kohnferansımız hdıınvenüfuımeedesımu» allük ettiği için sözlerimi, fe-| bitirdim ve kadınlığa fazilet ör- Bitapla | neği olan bayan Mevhibe İnö-| nlmıln vatan hizmetine çağırma olması yolunda birinci umumi müfettişimiz sa- yın Abidin Özmenden en bü- yük yardım ve himayeyi gör- dük. Gerek umumi, gerek mes- | deki konferansların — istisnasız her birinde bulundu, münakaşa- lara iştirâk etti ve bu suretle bu konferanslara hareket verdi. Sekiz — vilâyetin başında bulu- nan ve buniram her birini ve her işini nasil bildiğini hayran- lkla gördüğümüz sayın umu-! mi müfettişimize sizlerin lisa- nınızla benim ve bütün arkadaş larımın — şükranlarımızı - bura - dan ulaştırmayı - vazife sayıyo- rüm. Diyarbakır valisi Fevzi Gürel den de büyük yardım gördük. Gene Diyarbakırın parti mü - fettişi Doktor Bay Münirden ve belediye reisinden, Halkevi reisinden, bilhassa öğretmen - lerimizden, — doktorlarımızdan, hukuçularımızdan çok saygı, i- gi veikram gördük. Onlara da şükran hisleri ile yüreklerimiz dolu olarak geldik. Kolordu komutanı sayın kor- general Galip Deniz, ilme ve ilim heyetine itibarın en büyüğünü göstererek bizleri pek mütehas- sis etmiş ve garp ilmine en ev- vel teveccüh eden ordumuz mem leket müdafaasında daima mes- nedimiz olduğu gibi ilmin de ma nevi kuvvetimizin en büyük un- sularından olduğunu ne kadar takdir ettiğini göstermiştir. ,, Rektör sözüne şöyle devam etmiştir: Muayene edilen hastalar — Diyarbakırda 959 hasta | muayene olunmuş ve 15 ameli- yat yapılmıştır. Ayrıca civarda bulunan göçmen köylerine git- | tik. Diyarbakır — vilâyeti hu- dutları dahilinde 12 bin göçmen iskân edilmiştir. Burada Cüm- huriyetin — başka derltleriyle, başka bir mukayesesini de canlı olarak bulmuş olduk. | Haftayı — bitirdikten sonra| pazar günü saat onda Diyar-| bakırdan hareketle Ergani ba-| kır madenine geldik. Ayrıca Gu- | yere meydanlarımızın, tayyare Churchill'in Nutku(_ İngiliz Başvektli- nin söylediği tarihi nutkun fam metni (Baş tarafı 4 üncü sayfada) nin yapılmaması icap eder, Harbin UMUMİ tetkikinde, zaman kayıp ve kazançları, bunların istikbal üzerine tesirleri ve kendilerine yapılan müte- addit talepleri kaşılamak için mev « cut kaynaklarımızın tası tevzii hak4 İkımda bir çok mülâhazalar yer abr. Meselâ, B. yyardlan Müne, benden, Girit altı aydan fazla bir müddet eli- mizde iken, niçin bir çok Tayyare meydanı yapmıyarak ve bunları en yüksek müdafaa vaziyetine koymu. yarak bütün bu zamanı kaybettiğimdi zi sordu ve eğer Girit Almanların e- Tine düşse idi Almanların bu işi ma- sıl müessir bir surette yapacaklarını hatırinttı. Herkes itiraf ederki, alçak ve yüksek atışlı hava dafi topları ve meydanları müdafaa için tayyareler bulmadan, Girit'te büyük miktarda tayyane meydanı fapmamız bür hata olurdu. Çünkü, hu ancak - hava yolu İle adaya nakledilen düşman kıtala- Tarınan inmesini kolaylaştırırdı. Giritte —kullanılır — vaziyette iki Taeyyare meydemi için niçin lüzumu kadar top verilmediği sualine ce- vap vemek için, bu topların bu iş i- çin tasarruf edilebilip edilemiyeceği meselesini nazarı dikkate almak i- cep edecektir. Bu, bizi daha geniş bir sahaya götürmektedir. Bütün bu esnada, Atlantik muharebesi devam etmiştir. Ve #gydalı bir surette Girit e konabilecek toplar, Foker — yyulff ve Heinkel tayyarelerinin hücumla. Tını tard için çok büyük miktarlar- la ticaret vapurlarına yetleştirilmiş ve bu suretle bu tayyarelerin za - rarları azaltılmıştır. Bundan başka, bizim — burada — şiddetli tehli - keli hücümlar altında bulunan Tay- fab- rikalarımızın ve yahut limanlarımı- zan ve şehirlerimizin, orta şarklaki harp dölayısile son allı yahut yedi ay içinde, toplarının daha fazla azal. tılması veyahut daha fazla topla tec hiz edilmesi icap edip-etmediği mese- lesini nazar dikkate almamız lâzım- dır. Ayrıca, orta şarka gönderdiği - miz: her şey, Kap'tangöçmesi icabte- 'tiği için, ekseriyetle üç ay atıl kal - maktadır. Akdenizde harp için, büyük riskler aldık ve İngilterede çok ciddi rahne lere karşı koyduk, Bütün kaynakları- mız hakkında tam ve yakın malüma- tı olmadan ve bu kaynakların kar- şılaştığı muhtelif talepleri - tam bir tetkike tâbi tutmadan, hiç kimse, Girit tayyare maydanlarını takviye etmek ve fazlalaştırmak için daha büyük riskler almamız veyahut ken dimizi- unavatanda daha kuvvetli bir darbelenmeğe maruz batakma- maiş icap ettiğini takdir edemez. Bununla beraber, Yunan — hükü- metinin bizi Giride davet ettiği da- kikadan iibaren, mühim den'z üssüü olarak Suda koyunu müdafaa — için civardaki tayyare meydanını geniş- letmek için ve bu deniz üssü ile bu tayyare meydanına Akdenizde diğer stratejik — noktalardan — alabileceği- miz kanaatinde - bulunduğumuz - en çok miktarda yüksek ve alçak atışlı toplar vermek için tedbirler aldık. Nakliyatta düşman hücumuna kar- Sı, düşmanın çok büyük bir gayre- tini icap ettirmek için kâfi tedbir . ler aldık. Fakat denizlerde bir çok adalar ve startejik noktalar — vardır ve her yerde emniyette olmağa ça- lışmak, hiç bir yerde kuvvetli bulun- mamak. demek. olur. Binsenaleyh eğer avam kamarası bu meselelere tafsilâtile nüfuz ede. bilse, kuvvetlerimizin doğru bir tarz da tevzi edilmiş olduğu — kanaatine varırdi. Fakat rakal vermeden ve vâkıalar ileri sürmeden -ki bunu yapmamı kimse istemiyecektir. A- vam kamarası için hati ler için bu meselede doğru nisbetli ve varmak: tamamile imkânsızdır. gazete- olarak hükme Ha- len kulalnilmiyarak şurada burada yatan büyük miktarda — hava dafi toplarımız ve tayyarelerimiz olduğu 'nu sanan kimse, mükemmel bir ah- maktır. sromommrama aa mütevazin — bir dik. Her ikisi de oralarda yalnız medeniyetin büyük kudretini götürmüş olmakla — kalmamış emniyet ve sükün itibariyle de muhite büyük - tesirler yapmış- tır. Gerek gidişte, gerek gelişte demiryollarımızın intizamı — he- pimizde büyük bir tesir bırak- t Dünyanın bugünkü şeraiti de bu. intizarm Türk idare- inin belli başlı bir başarışı sa- yılmak lâzımdır. Dönüşte An- kara garında ,gelecek sene Van da açacağımız Üniversite Haf- tasında değerli Vekilimiz Yü- cel de aramızda bulunmaya vâd leman krom madönini de gez -| etmiştir. - b