2 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

2 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

2 TEMMUZ 1941 YENİ SABAH Sayfa : 5 HARP. VAZİYETİ (Baş tarafı 1 Inci sayfada) vezaman kazanmaları zaruri- dir. Sekiz gündür, devam eden muharebelerde hemen — daima zırhlı, motörlü kuvvetlerle ha-| va filolarının çarpışmasından bahsedilmekte, ve her iki tara- fın tebliğlerine —nazaran, bu llıüülhiıığırıayimığndıl— ları anlaşılmaktadır. Hareket kabiliyeti yüksek kara ve hava kuvvetleriyle mu- harebeyi ilerilerden kabul eden Rusların tabiatiyle, zayiatı da göze almaları lâzım gelirdi. Rus | tayyare ve tankının Almanla- rınkinin dununda bulunduğunu teslim ederiz. Diğer taraftan, Alman mürettebat da, uzun harp tecrübeleri gü bakı- mından da, Ruslarınkilerden üstündür. Bununla beraber, Rus silâhının, oyalama — devrinde, | büsbütün zayıf düştüğünü zan- netmek doğru değildir. Gerçi, çok büyük kütleler karalardaki çarpışmalara iştirâk etmemiştir. * Fakat, en az 1000 kilometrelik | bir cephede, bir haftadanberi, | hattâ geceleyin, yapılan muha- rebelerde, iki tarafın insanca verdiği zayiatın 30 - 50 bin a- rasında gösterilmesi - hayretler | uyandırabilir. Bu zayiatı gizle- | mek, maneviyatı okşamak için, | orduların takip ettiği bir pren- siptir. | Muharebenin mihrak nokta- sını Minsk teşkil ediyor. Al-| Manların çok büyük tank kıw-i vetleriyle bu istikamette bir “cep,, açmak istedikleri görül -| mektedir. Ruslar da bu gediği tıkamak için mukabil tedbirler almıştır. Üç gündür, bu mınta- kada kanlı boğuşmalar devam etmektedir. Bir diğer grup ta Pinsk ve, Lemberg istikametinde ilerle- mektedir. Rusların bu mınta- kada —Almanları püskürtmüş olduklarını iddia etmelerine mu- kabil, Almanlar Lembergi zapt ettiklerini bildirmişlerdir. | Daha şimalde Dunaburgd.ıl Almanların eline düşmüştü Ruslarca bi Yük-ehemmiyeti haizdir. Bol - şevik Rusya, Baltığın Finlân- diya körfezine de sahip değil- di. 22 ay önce Moskova anlaş-! maları bu körfezin cenup ve şi- malinde üsler tedarikini temin etmişti. Şimdi Baltık memle- - ketleri, hiç değilse Estonya mu- hafaza edilemediği halde, Rus donanması elemli bir duruma | düşecektir. - Almanların Rigayı aldıktan sonra Estonyaya asker çıkarmak teşebbüsüne giriştik-| lerini, fakat muvaffak olxmı-; âl(lanm Moskova bildirmekte- Macaristan ve Rumanya eı-l nırlarında kayda değer bir hâ- dise yoktur. Rumanyada, tah- şid edildiği söylenen kuvvetler, henüz büyük bir hayat eseri| göstermediler. Rus ordusu, şi- Maldaki ordular grupu harekâ- tı ilerlemedikçe kımıldamayı is- temiyor gibi görünüyor. Tarih, ne garip tecelliler kaydeder! dReux;::gl'an;r kurtarıcıları, 93 - eni, Tunayı e lerdir. Plevne harekâtına ıggş.ıçre;k etmek fırsatını bulan Ruman- yaya istiklâl vâdedilmişti. Bü- yük h.ırgıeyımhmun bir kö- şesine sığıman Rumenler Siber- ya kolordularının tesis ettikleri müdafaa manzumesiyle korunu- | yorlardı. | Rus - Alman harbi, yeni me-| todlara kuvvet veriyor: | a) Örtme ve oyalama, yük-| sek hareket kabiliyetini haiz gı;ır'lîklere terettüp eden vazife- b) Müdafaayı kararlaştıran, ârazi fedakârlığını göze alma- b, siklet merkezini gerilerde tesis etmelidir, ! ., ©) Geniş sınırların tahkimi * ile geçilmez bir “seddi çin,, ya- ratmak imkânsızdır, d) Bir ardunun kıymet ve kudretini tayinde, onun hareket kabiliyeti de müessirdir, €) Münferit kaleler, seyyar | ordunun yardımına mazhar ol-| ıı:ı:ııclıkça, rollerini ifa edemez- | ler, f) Yalnız sayı üstünlüğü maksadı temin edemez; a.nığîî mahir ellerde işleyen asri silâh | ve vasıta, yüksek mManeviyat | ve iyi bir sevk ve idare muvaf- | fakıyette âmildir. | g) Derinliği mahdut, u.fa.k1 memleketler, harekât — sahası| bulmakta müşkülâta maruzdur- lar. Girid, en yeni bir misal| teşkil eder, h) Artık muharebenin muay- yen bir cephesi yok gibidir. Tank, tesir dairesini derinlikle- re götürebilir. Tayyarenin teh- dit sahası, uçuş siasiyle ölçü- lür. Binaenaleyh, muharip bir memleketin her köşesi ateşlerle Barsılabilir. Rusya, burada bir dereceye kadar istisnayı teşkil D | berdar etmektedir. | Son Ajans ve Telgraf Haberleri— —— 77 Refah vapuru | Almanların | Milli Şef | Resmi Harp meden battı (Baş tarafı 1 inclde) ran etmiştir. Bundan sonra Re- feh vapurunun ne suretle bat - mış olduğuna dair yukarıda zik ri geçen takrir üzerine müzake- re açılmış ve ilk defa Milli Mü- dafaa Vekili Saffet Arıkan bu meseleye ait uzun ve etrafıl izahat vermiştir. Vekili mütea- kıp söz alan bir çok hatiplerin Mütalea ve tenkitlerine bazzat Başvekil Doktor Refik Saydam ve Milli Müdafaa Vekili tarafın. dan cevaplar verildikten sonra bu mevzua ait takrirler okuna- rak hükümetin yapmakta oldu- ğu tahkikatın neticesine intiza- ra karar verilmiştir. Üçüncü mevzu olarak İstan- bul mebusu general Kâzım Ka- rabekirin Ticaret — Vekâletine tevcih edilen takriri üzerine mü- zakere açılmış ve Ticaret Ve- kili Mümtaz Ökmen bu takrir- de mevzuubahis olan meseleler hakkında etraflı beyanatta bu- Tunmuş ve sual sahibi ile diğer hatipler de mütalealarını söyle- mMişlerdir. Grup ayni zamanda asker ailelerine vapılması icap eden muavenet hakkındaki ko- misyon raporunu vaktin geç ol- ması dolayısiyle perşembe günü ayrıca bir toplantı yapılarak Müzakere edilmesine karar ver- mMiş ve saat 19 buçukta celse - ye nihayet verilmiştir. Rusyada Bir müdafaa konseyi teşkil edildi (Baş tarafı 1 Inclde) cum eden düşmana karşı koy - mak için Sovyet milletlerinin süratle seferber edilebilmesini temin maksadile, Sovyetler bir nı ile halk komiserler heyetinin aşağıdaki kararları ittihaz etti- ğini bildirmişti 1 — Bir milli müdafaa kon - i edilmiştir. Bu kon- ine B. Stalin, reis Muavinliğine B. Molotof, azalık larına da müdafaa komiseri| Voroşilof, riyaset divanı aza - sından B. Malenkof ve dahiliye | komiseri B. Beria seçilmişler - dir. 2 — Hükümetin bütün salâhi yetleri müdafaa konseyine dev- redilmiştir. | 3 — Matbuatta ve milli dafaa işlerinde çalışan bütün | vatandaşlar müdafaa -konseyi | teşkilâtı tarafından ittihaz edi-| len kararları tatbik ile mükel- leftirler. Rumanyada fevkalâ- de tedbirler alınıyor (Baş tarafı 1 inci sayfada) reketleri organize etmek üzere memleket dahilinde oturan ajan- . larla ve yahudi komünist halk- | la temasa geçmektedir. Bu ajanların bir kaçı ele ge- çirilmiş ve teşebbüs edilen teca- vüz hareketleri cezalnadırılmış- tır. Yaş şehrinde, evlerden Al- man ve Rumen askerlerine ateş eden 500 yahudi komünist kur- şuna dizilmiştir. Sükün ve nizamı bozmağa ma- tuf bütün teşebbüsler, hemen mahallinde, insafsız bir surette tenkil edilecektir. Sakin halkın vazifesi bütün şüphelerden ve soön zamanlarda bu mahallende züken bütün yabancılardan Mahalli makamları derhal ha-| Nizam ve emniyeti ihlâl eden | bu unsurları zamanında hildir- meyenler, bütün aileleri efradı ile birlikte kurşuna dizilecektir. —a i) Ancak oynak bir ateş siklet merkezi, taarruz — dalgalarını karşılayabilir. İj) kuvvetlerin ihtiyaca göre sevkulceyş sahalarda kaydırıl- | Ması, her vaziyette işleyen se-| bekelerin vücuduna ve muhafa- Zalarına vabestedir. k) Harekâta sahne olması mel huz mıntakalarda hava üsleri ihzariyle hava kuvvetlerinin fa- aliyete geçirilmeleri mümkün - dür. 1) Bir meydanda sıralanan tayyareler, ateşlerden —masun | değillerdir. m) Motör, asri ordularm ru- hu mesabesindedir. Vasıtanın | gidasını ise benzin temin eder Orduların bu —harpten sonra motörize edildiğini - göreceğiz . Zengin kaynaklar edinmek da- vası harbi doğurdu. Motörse, mesut neticeye götürebilir. tazyikı devam ediyor (Baş tarafı 1 Inci sayfa” arasındaki cepheye ne kadar büyük bir cüretle hâkim olduk- larına işare” ed yorlar. Berliner --.sen Zeitung ga- zetesi Alman k. alarının şimal ve cenupta baş dö ücü bir süratle ilerlediklerini yazmak ta ve seri Alman kıtalarının bu havzayı iki tarafından çoktan geçmiş ve beyaz Rusya ovası - nın mühim merkezi Minsk şeh- rini arkada bırakmış oldukları- na işaret etmektedir, Sovvetlerin — gösterdikleri mukavemet Londra, 1 (a.a.) — Reuter ajansının askeri münekkidi ge- neral Gough yazmaktadır: Alman - Rus cephesindeki va- ziyet, umumiyet itibariyle, son günlerde, hissedilecek derecede değişmemiştir. Bunun böyle ol- ması Rusların çok lehindedir . Harp ilân edilmeksizin ansızın yavılan taarruza, kütle halinde tanklar ve zırhlı otomobillerle çok fazla tayyare kullanılma- sına rağmen: Almanlar 2500 kilometre uzunluğundaki Rus cephesini henüz yarmıya mu- vaffak olamamışlardır. Şimalde Finlândiyada ve a- şağıda Cernoti'nin cenubunda Prut nehri boyunca Karadenize kadar Almanlar kuvvetli bir su- rette durdurulmuşlardır. Rusların da taarruza geçebi- leceklerini ve kısa cepheler üze- rinde muayyen ve mahdut ba- zı hedeflere karşı daha şimdi- den hücuma geçtiklerini göste- ren emareler vardır. Filhakika Ruslar sol cenahta Tunayı şim diden cenuba doğru geçmeğe uvaffak olmuşlar ve bu mın- | liği yüksek şürası riyaset divaı-3 T a takadaki Rumen arazisine mu- vaffakıyetli hücumlar yaparak 1000 kadar esir almışlar ve 12 top iğtinam etmişlerdir. Petitosun şimal müntehasın- da yapılan mukabil hücumlar- la Finlândiya hatları bir kaç | noktada yarılmıştır. İki tebliğden, hâdiseleri — da- ha sarahatle izah eden Rus tebliği hakikatı ifade eden bir tebliğ hissini vermektedir. Hal- buki muayyen - hâdiselerden pek az bahsedne Alman tebliği böy le bir intiba vermemektedir. Al- man tebliği daha ziyade müba- leğalı rakamlar ve meçhul nok- talarda büyük muvaffakıyetler elde edileceğine dair vâdlar ih- tiva etmektedir. Almanlar, zayıf bazı setir Müfrezeleri tarafından müdafaa edilen Litvanyayyı çiğnedikten sonra, işmal istikametinde Şo- le - Kovno - Vilna hattına gel- mişler, fakat burada durdurul- muşlardır. Almanlar da müşkülâttan bahsediyorlar Zurich, 1 (a.a.) — Frankfor - ter Zeitungda neşredilen bir makalede Alman halkına, Sov - yet zayiatı hakkında Alman teb liğlerinde zikredilen çok yüksek rakamlardan netice çıkarılma- ması ihtar — edilmektedir. Gazete diyor ki: Bu zayiata rağmen düşman Alman Mmünakale yollarını kes- mek ve sarılmak tehdidinden kurtulmak için bir çok yerlerde şiddetli mukabil hücumlara te- şebbüs edecek kadar kuvvetli - dir. Sovyet mukavemeti muan- nidane ve şiddetlidir. Alman or- dusu üzerine aldığı — vazifenin Hhenüz başlangıcındadır. Sovyet Rusyada askere çağrılanlar Londra, 1 (a.a.) — B.B.C: Moskova radyosu, memleke - tin müdafaasına ait mühim ka- rarlar vermek üzere bir müda - faa meclisi teşkil edildiğini bil - dirmektedir. Meclisin reisi Sta- lin, reis vekili Molotoftur. Üçün- cü âza Mareşal Voraşiloftur. Meclis halkın seferberliğini ta - cil, ordunun mukavemetini mü - essir surette idame etmeğe çalı- şacaktır. 16 - 45 yaş arasındaki erkekler mecburf askerliğe da - vet edileceklerdir. İngiltereye göre Rus mukavemeti Londra, 1 (a.a.) — B.B.C: Rusya harbine dair gelen ha- berler karışıktaır. FakatRöyter ajansı, Kızılordunun toprağını karış karış müdafaa ettiğini ve mukabil taarruzlar yaparak Almanlar tarafından ihata edil- melerine mâni olduğunu bildir- mektedir. Şimalde Rus gerilemesinin ya Mareşal Petain'in mü: messilini kabul etti (Baş tarafı 1 Inci sayfo mahsusa ile Ankara'ya izam e- dilmiş olan Fransa Devlet Na - zırlarından Baron Benois Mec- hin'i bugün saat 16 da Çankaya- | daki köşklerinde kabul buyur - muşlardır. > t Bu mülâkatta Hariciye Vekili Şükrü Saraçoğlu ve Frafğsa mas- lahatgüzarı M. Outrey hazır bu- lunmuşlardır. | Meclis bir ay tatil yapacak Ankara, 1 (Hususi) — Mec- lisin cuma günkü celsesinde 4 Ağustosta toplanmak üzere bir aylık tatil yapacağı anlaşılmak tadır. Şaka mecmuası kapatıldı Ankara, 1 (Hususi) — Şaka mecmuası imtiyazı hilâfına si - yasi karikatürler neşrettiğin- den kapatılmıştır. Basın Birliği Kongresi Ankara, 1 (Hususi) — Ba- sın Birliği umumi idar» heye - tinin 7 Temmuzda toplanarak | Y: kongre işlerile meşgul - olması ve kongre azalarının memleke - tin her tarafından gelerek Cumy Şapllrke ; huriyet bayramına iştirak ede- bilmeleri için kongrenin bay- ramdan bir, iki gün evvel top-| lanması muhtemeldir. Üçüncü Umumi Müfettiş Erzurumda Brzurum, 1 (Hususi) — Ü- çüncü Umum Müfettisimiz Sa- | hücumları akamete uğramıştır. Tebliğleri (Baş tarafı 1 Inci sayfada) vemetle mukabele ediyorlar. Alman zırhlı k“ı:ı:hndaı vtleri Pe- ripet bataklığının şimali: ce- nuba doğru ilerlemeğe çalışmak üdırdâmuııdı. Alman ileri hare- ti durdurulabilmiştir. Batak- lığın cenubunda da Almanların Daha cenupta Alman ve Ro - menler Prut nehrini geçmeğe te- gşebbus etmişlerse de muvaffak olamamışlardır. Baltık denizin- de bir, Karadenizde de bir ki ceman iki Alman denizaltısı ba- tırılmıştır. Sovvyet askeri bü - yük kahramanlıkla harp etmek- tedir. Alman Resmi Tebliği Berlin, 1 (a.a.) — Alman or | duları baş kumandanlığının teb liği: iği: Karpatlarda Pripet bataklık- ları arasında, Alman orduları teşekkülleri, Slovak kıtaları ile beraber, mağlüp düşmanı ta- kip ederek çarpışamkta ve Lembersvin iki tarafından ilerle- —mektedir. Bialistok ile Minsk arasında muhasara edilmiş bulunan Sov- yet orduları, bütün gün, muha- sarayı yarmak için — beyhude nevmidane teşebbüsler yapmış- lardır. En ağır tankların da iyle 8 ilâ 12 dalga ge- nişliğinde olarak düşmanin mü- teaddit defa yaptığı huruç te- şebbüsleri, fevkalâde kanlı ka- ile Riga arasında gelyliz Epbede Bi ni ne varılmış ve bu nehir mütead- dit noktada geçilmiştir. Burada da düşmanın şiddetli mukabil İngilizler Beyru- yın Nazif Ergin Ankaradan şeh rimize avdet buyurmuşlardır. kında duracağı anlaşılmaktadır. Pinks bataklıklarındaki büyük muharebenin neticesi henüz mâ« lüm değildir. Burada müthiş tank kuvvetleri çarpışıyor. Sov- yet tankları büyük mukavemet gösteriyor. Bunlar bazan çekili- yorlar, fakat yeniden teşekkül ederek hücuma geçiyorlar. Şi - Mal hattına mütemadiyen tak- viye kıtaları gelmektedir. Sovyetlere göre vaziyet Moskova, 1 (a.a.) — Bugün öğle üzeri askeri vaziyet hak- kında şu malümat verilmiştir: 30 Haziranı 1 Temmuza bağ- hyan gece, muharebe, Mur- mansk, Minsk Bobruisk ve Luck istikametinde devam etmiştir. Cephenin diğer bölgelerinde, gece keşif harekâtı ve topçu fa- aliyeti devam eylemiştir. Murmansk istikametinde düş Mman, cüzütamlarımızı geri püs- kürtmeğe muvaffak olmuştur. Fakat düşmanın başka terakki kaydetmesi, ağır zayiat verdi - ren kara kuvvetlerimizin ve tay yarelerimizin darbelerile durdu- rulmuştur. Dvinsk istikametinde, düşman yeni seyyar kıtaları ileri sür - Müştür. Tayyarelerimiz, bu kı- talara şiddetli darbeler indir - Miştir. Minsk ve Bobruisk istikame- tinde, bütün gece, kıtalarımız, şarka doğru bir gedik açmak için gayretler sarfeden düşman seyyar cüzütamlarının bu gay- retlerine karşı koyarak hare - kette bulunmuşlardır. Piyade topcu, tanklar ve hava kuvvet- leri, muharebeye iştirak etmiş- tir. Luck istikametinde, Rovno mıntakasında, kıtalarımız, şar - kâa doğru hareket eden düşman tank teşekküllerinin ileri hare- ketini durdurmuştur. Bizim tank cüzütamlarımız, bir muka- bil hücum yapmışlar ve dü$ma- na çok büyük kayıplar kaydet - tirmişlerdir. | Cephenin diğer bölgelerinde, ordularımız, düşmanın bir. çok hücumlarını geri püskürterek devlet hudutlarımızı tutmakta berdevamdır. Tayyarelerimiz, Dvinsk ve Luck ve Sludsk - istikametinde, düşman tanklarına ve motörlü cüzütamlarına ağır darbeler indirmektedir. Tayyarelerimi - zin atesi, gittikce daha sıhhat - li olmaktadır. Bir günde yalnız bir filotillâ, 27 düşman tankı tahrip edilmiştir. | Bir çok Alman esirleri ve fi- rarileri, bu harpten fevkalâde yorgun olduklarını ve cebir al- | tında çarpıştıklarını söylemek-' tedir. |e bir kösele fab- ta yaklaşıyoş Londra, 1 (aa.) — Reuter ajansının Beyruta giden sahil yolunda bulunan muhabir bil - diriyor: Vichy hatlarmdan sızan ha- berlere göre, Beyrut ahalisi Vichy kıtalarının mukavemete devam etmelerini tasvip etme - mektedir. Beyrutun düşmesine mâni olunamıyacağı kanaatinde bulunan halk daha fazla bek - | Jemeden limanın teslim edilme- | sini Beyrut makamlarından is- | temişlerdir. Halk tarafından ya- pılan nümayişler o kadar art- mıştır ki polis müdahale etmek ve halkın üzerine ateş açmak mecburiyetinde kalmıştır. Her ne kadar bu şayiaların sıhhati- ni tevsik etmek mümkün değil se de doğru olma ihtimalleri |FİKRA 'ın güzel Baron Hırant'ın güzel bir cümlesi (Baş tarafı 1 inci sayfada) | dar. Bir taraftan da hepimiz münakasayı hangi iltimaslının W kazanacağını biliyoruz. Bilmek- le beraber hulya bu ya, lâf edip ) duruyoruz. Köprü üstündeyiz. İşi o kadar azıtmışız ki, Baron Hirant dayanamadı. Başından fesini kaptı, iki kolunu havaya kaldırdı da dedi ki: — Zo, aceb Allahım! Mali- hulyalara mı düştük, ne olduk? Milyonlarca insanın ölüşünü pis bir istihfaf ile seyreden sayhte sulhcular Baron Hiran- tın güzel cümlesini ezherlesin- ler. Dün akşam Yedikule- rikası yandı (Baş tarafı 1 Incl sayfada) nın tamamile yanmasile netice- lenen bir yangın faciası olmuş- tur. Tahkikatımıza göre hâdi- se şöyle cereyan etmistir. Papadopodos ve şüirekâsına ait vidala, kösele ve rugan fab- rikasında rugan verniği kazanı saat 18 de birdenbire parlamış ve çıkan alevler fabrikayı tutuş turmuşttur. Yetişen itafiye an- | cak tekmil bina ve yanında bu- | lunan bir ev. yandıktan sonra | ateşi söndürebilmiştir. Yangın ! sında ameleden Hüseyin ır surette yanmış ve Ermeni ahanesine kaldırılmı: Fabrikanm Ahen - Münih şir ketine 70000 lira mukabilinde sigortalı olduğu anlaşılmıştır. Tahkikata devam edilmekte- dir. Münakalât Vekili (Baş tarafı 1 inci sayfada) akiben Trakyaya gilerektir. Cevdet Kerim İncedayi, dün bir muharririmize gu beyanat- ta bolunmuştur: — Denizcilerimizin mühim ihtiyaçlarına kısmen cevap ve- recek olan liman işletmesinin küçük hastahanesi kısmen faa- liyete geçmiştir. İstanbul gibt büyük ve işlek bir limanın de- nizcileri için 150 - 200 yataklı bir deniz hastahanesinin tesisi vekâletimizin esas prog- ramı dahilindedir. hk“ruretln harbin doğurduğu mühim za! meyanında İnşaat malzemesi ve sairenin temini hususundaki müşkülât bu işi bu sene fiile çıkarmaklığımıza mâni olmuş- tur. Büyük deniz hastahanedt önümüzdeki yıllar zarfında mu- hakkak tesis edilecektir. İstanbula gelmeden evvel Tür kiyenin mühim limanlarından biri olan İskenderunda tetkik - lerde bulundum. Malüm olduğu tizere İskenderun, memleketimi- zin İstanbul, İzmir, Mersin ka- dar mühim bir liman ve iskele- sidir. Fakat Ana vatana yeni girdiği için liman — tesisatının vatanın umum ihtiyacı noktasın dan takviye edilmesi lüzumlu- dur. Bu tesisatın asri vesait ile teç hiz ve ihtiyaca tekabül edecek bir hale getirilmesine çalı: - ruz. Liman her bakımdan fev- aklâde inkişafa müsait bir va- ziyettedir. Amerikada birikmiş olan mal Tarımızın buraya nakli ve ihraç mahsullerimizin Amerikaya gö- türülmesi için vesait temini mümkün olmadığı takdirde bir veya iki vapurumuzun Amerika ya gönderilmesi düşünülmüş - tür. Bu seferler bir veya iki defaya mahsus olacâktır. De- vamlı bir sefer tat biki mevzuu bahis değildir. Almanyaya evvelce sipariş edilip paraları verilen ve mem - leketimize getirilemeyen vapur lar işi tamamile halledilmiştir. Vapurlar için verilen paralar ve faizleri tamamen tasfiye e- dilmiştir. Binaenaleyh Almanya daki vapurların deniz ticaret fi- Tomuza ilâvesi şimdilik mevzuu bahis değildir. Devlet Denizyolları vapurla- rında kömür tasarrufu için bir karar alındığını biliyorsunuz. Bu karara göre vapurlarımızda ekonomik sürat prensibi tatbik ve tarifelere halel gelmemek gar tile yapılacak kömür tasarrufu- nun yüzde 50 tutarı süvari ve makinistlere bırakılacaktır. De- nizyolları vesaitimize tatbik e- dilen bu kararın Devlet Demir - yollarına da teşmili münasip gö rülmüştür.,, Deniz Bayramı (Baş tarafı 2 inci sayfada) yakın Yalovada istirahatte bu- İunan Reisiciümhurumuzun muhterem refikaları Bayan İn- önü ve yelken sporuna merak- H olan mahdumları yarış sa - hasına "Cf ve!mhleıdiı'. yük bir alâka toplamış ve çok kalabalık bir mw yarışları zevk ve kip etmişlerdir . Müsabakaları müteakip, Mü- nakalât Vekili Cevvdet Kerim İncedayı hakem motörüne ge- lerek müsabakaların büyük bir intizam ve e ba- şarılmasından dolayı hakem hey eti ve beden terbiyesi İstanbul müdürü Feridun Derimtekin ile su sporları ajanı Şazi Tezcanı tebrik ve takdir etmişlerdir. Yarışta alınan neticeleri sıra- siyle bildiriyoruz: 3 yBiı- çifte bayanlar: Birinci Galatasaraydan Nazlı 4.40, bir çifte erkekler: Birinci G. 8. dan Pertev 7.23, ikinci Güneşten Ce- lâl, üçüncü Herekeden Cemil. İki çifte bayanlar: Birinci Be- bin, Nazlı, Suzan. G.S. 4.15. Ikinci Neclâ, Müzeher, Feriha, F. Bahce, İki çifte erkekler: Reşat, A- H, Süha. birinci, 6.43 G. 8. İkin- ci Said, Muhsin, Ali Hereke, Üçüncü Zekâi, Osman, Veci- hi F. Bahçe. 4 tek bayanlar: Birinci: Nazlı, Sebahat, Güner, Berin, Suzan. G. S. dan. 4 tek erkekler: Birinci: Reşad, Tevfik, Kesim, Turgut, Hayati. Galatasaraydan İkinci Beykoz, Üçüncü F. Bah e z weniz kayak Müsabakaların- da birinci Mümtaz ve ikinci Mustafa (Deniz Ticarette). Şarpi müsabakaları: Birinci Mahmut G. S. dan 25.35. ikinci Burhan, üçüncü Hasan G.S. « dan.