15 Temmuz 1941 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

15 Temmuz 1941 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 5

——— $ TEMMUZ 10419 YENİ SABAH Sayfa »€ #HARP VAZİYETİ (Baş tarafı 1 İnci sayfada) - le Komuta ve Güdüm münase- İbetleri tanzim edilmek — isten- .mışur | Geniş bir eephede cihanm ç bir kuvvetin toplan- Mması, müteaddit grupların teş- kilini zarari kılar. Büyük harp- te bu cephede de ayni esas ta- kip edilmişti. Ancak, bu çok çe- Ffin ve önemli durumda cepheyi: |Fir kül olarak kabul etmek, idaresini bir ele vermek de ta-| bildir. Anlaşıldığına göre umu- mi sevk ve idare Moskovaya terettüp ediyor. Berlin - tebliğlerine nazaran Stelin hattı yarılmıştır. Lenin: grad tehdit edilmekte, Mosko. Yaya yaklaşılmakta - ve Kiyet YMapılarına varılmaktadır. Gene bir Berlin telgrafı, Smolensk istikametinde hattan ufak kuv- yetlerle geçildiğini, müdafaa or- dusunda çözülme alâmetleri be- lirdiğini — ve bazı bölgelerde müstahkem mıntaka - derinliği- nin 50 kilometreye vardığını bildirmektedir. Rus ordusu, mühim bir tah- kim manzumesine dayanmadı- Bi günlerde de uzun ve kanlı müdafaalarile ve mukabil taar- ruzlarla hasım kuvvetlerine kar ŞE durmuş, zayiat vermiş ve verdirmişti. Müdafaa hattına kadar savaşan bu ordu, büyük kısmile, ehemmiyeti ve meta - neti düşmanca da teslim edilen | bu hatta çekilmiş ve bir çok da| takviye birliklerile beslenmiş- tir. Hareket harplerinde var- lıklarını isbat eden kuvvetlerin, köyünün ihtiyacına göre müs- tahzar bir müdafaa cephesine tevcih edilen darbeleri karşıla- mıyacağını kabul etmek için, o- nun, tebliğin anlatmak istediği, ruhi hâletinin bozulduğuna i- nanmak İüizım gelir. Rus tebliğ- leri ise; henüz kat'i muharebe - lerin başlamadığını göstermek- tedir: Asri esaslara göre mürettep bir kaleler manzumesinin, mü- dabale orduları da bir yandan akıp dururken, ilk hamlede dü- güvereceğine inanmak mümkün değildir. Doğru karar verebil | mek için vaziyetin inkişafını| beklemek icap eder. —Son Ajans,:Telefon ve Telgraf Haberieri— Suriye mütare-! kesi dün İmza edildi (Baş tarafı 1 inci sayfadın General Rommel'in zırhlı tu-l menleri Sollum'da durdurulmuş- tur. Irak'ta sulh ve huzur yeniden teessüs etmiştir. Mahalli — kıtaların kuvvetli| mukavemeti. yüzünden oldukça | büyük gayretler sarfedilmesini | icap ettiren Suriye işi de halle - W dilmek üzeredir. İngilizler, Irak'ta olduğu gibi| Suriye'de de yalnız askeri hedef- | lere hücum ederek mümkün mer | tebe sivil ahaliyi korumuşlar - dir. İngilirlerin bu tarzdaki hare-| keti yüzünden Vichy kuvvetle - ri bazı yerlerin masuniyetinden istifade etmişler ise de menabii tükenen General Dentz, her türlü mukavemetin faidesiz ol - duğunu anlayıncıya kadar ileri | hareketine devam edilmiştir. Müttefikler, şimdi — şimalden gelecek bir Alman hulülüne Karşı Türkiyenin, bir tampon| devlet olarak arada bulunması- nın arzettiği himayeden istifade ederek Suriye'de- tutunabilme - | lidirler. Habeşistan harbi hemen | hemen bitmiş gibidir. Binaen - aleyh Misıir'fa. kanşı yapılacak | bir tehdit yalnız Libya cephe - sinden gelebilir. General Auchinlech ise gimal- den, cenubdan ve şarktan bir tehlikeye maruz — kalm korkmıyarak bütün — ener, burada toplayabilir. Bu muvaffakiyetler bir yıl - dırım harbi kadar göze çarpa- cak mahiyette olmamakla bera- ber İngilterenin elinde bulunan | kuvvetler ve İngiltere'yi harekât gahnesinden ayıran mesafe na- zarı itibare alınırsa, ondan da-az parlak. değillerdir. Almanların. General Dentz'i| kabil olduğu kadar uzun bir müddet mukavemete teşvik et - mekten: başka Suriye'ye yandım. hususunda hiç bir teşebbüste Çok geniş bir cephenin zayıf ve teshiri kabil noktaları da: vardır. Ve Alman ordusu bura- ları yoldaması ve seçilmesini de bilir. Fakat, Rus ordusu, bugün | değil, on üç yıldanberi bir çok yazılarımda da söylediğim gi- | bi, çok iyi mücehhezdir, yetişti- rilmiştir, sayıca da mütearrız kuvvetlerden üstündür. Delinen| veya yarılan mantakaları tıka- mak için daima taze kuvvetler sürebilecek ve güçlükleri karşı-| lamayı düşünecektir. Harbin, önceden hiç bir tarafça kestiri- | lemeyen, fevkalâide tecellileri is tisna edildiği halde, tabif seyri- ni takip eden bugünkü çarpış- maların Stalin hattı etrafinda uzum sürebileceğine kanaat e- denlerdenim. Bir akşam gazete- mizin yazılarına cevaben hiç değilse Alman - Rus harbinin ilk günündenberi bu sütunlar- daki tahminlerime iyi göz gez- dirmesini hatırlatmakla iktifa eder Rusların, Almanların 70 ton- luk — tanklarına mukabil, 120 tonluk mamutlar kullandıkları- ni ajans bhildiriyordu. Rus mo- törizasyonu, Rus havacılığı ve paraşütçülüğü hakkında iki yal-| danberi İkdam ve Yeni Sahah- da en az on beş makalem inti - şar etti. Rusyadaki bu mesaiyi Alman askeri edebiyatı.da mun- tazaman takip ve- takdir etmiş- ti. Biz bu neşriyattan da istifa- deyi düşünüyorduk Rusyada bir fabrikada gü- nün her 5 dakikasında bir mo- törlü vasıta çıktığını, Rus tay- yareciliğinin sâbih bir buz hlo- ku üzerine konarak kutup keşif heyetini kurtarabilecek eleman lar yetiştirdiğini, Rus ordusun- da alelâde vaziyetlerde bir ki- lometrelik bir cephede 15 tank dafii top bulundurulduğunu ve Rus topçusunun bir dakikada düşman cephesine yağdıracağı çelik miktarının muasır ordular| dafinin de kabul ettiği mikta - rın üstünde bulunduğunu yalnız ben yazdım ve bu miktarları Al-| man eserlerinden aldım. Ancak, iharbi kazanmak için diğer şart 'lar da lâzımdır. Her iki ordu da asridir, tepe-| /den tırnağa kadar mücehhezdir. Sarktaki bâdirenin az zamanda Wre kolayca neticelenemiyeceği- t düşünenlere ben de ötedenbe iri işttrak ettim. Fakat, bu an- musaraalar; çok nazik saf- ialar doğuracak. gibidir, bekli- gastirr! bulunmamış olmaları calibi dik-| kattir. | Suriye'deki Almanlar, İngiliz ileri hareketi başlar başlamaz | süratle bu memleketi terket - mişlerdir. Diğer taraftan Suriye tayya - re meydanlarından istifade ede- mı'yecek olan Almanlar, Kıb - rıs'a da Suriye'deki tayyare meydanlarından. istifade ettikle- | ri zaman gibi hücum edemiye - ceklerdir. Nihai karar bekleniyor Kahire, 14 (aa.) — Bu ak -| şam resmen bildirildiğine göre Fransız ve İngiliz mitmessilleri, imza; ettikleri mütareke şartla- rını hükümetlerine bildirmişler - dir. Nihai karamn neticeleri beklenilmektedir. Mütarekeden sonra Kudüs, 14 (a.a.) —Mütareke müzakerelerinin neticesi, sabır- sızlıkla beklenirken — Suriye'de muhasemata nihayet — verildiği haberi Pilistinde endişeleri i - zale etmiş ve büyük bir memmu- niyet uyandırmıştır. Çünkü Filistön'de bu 34 günlük muhare be müttefiklere tahmil edilen a- o1 bir zaruret telâkki edilmekte- dir. Muhasematın — durmasını, mümkün olduğu kadar süratle Suriye vaziyetinde istikrarım ve iktisadi faaliyetin — umumi bir sunette-yeniden başlamasının ta- kip edeceği ümit edilmektedir Kudüs'te tahmin edildiğine göre Vichy hükümetinin mütte- fikler tarafından — ileri sürülen mütareke şartlarını reddetme - Bine rağmen askeri vaziyet do - layisile General Dentz, mü: kereye girişmeğe mecbur - kal - miştir. “Ateş kes,, emri, muhtelif mıntakalarda ayrı, yarı, saat- lerde alındığından her kısımda ayni zamanda muhasemata ni- hayet verilmemiştir. Sahildeki Vichy bataryaları fasılalı surette saat 3.50 ye kadar ateşe devam etmişlerdir. Mencayum mintakasında sa- at 2 de muhasemata nihayet verilmiştir. Şam bölgesinde saat 1.30 da ateş kes emri alındığı — zaman bhür Fransız kuvvetleri Şam - Humus yolu üzerinde Nebeck'in 20 kilometre kadar — şimalinde Vichy kuwvetlerile karşılaşmak- | sızın Brelge mevkiine lunuyorlardı. Filistinde memnuniyet Lemdra, 14 (aa.) — Reuter ajansının Suriye'deki İmparator lük kuvvetleri nezdinde bulunan. armış bu | yük bir yelken gemisi batırıl- İngiliz deniz altıları —KH e Akdenizde 4 i iaşe ve 1 petrol gemisi batırdılar y Londra, 14 (a.a.) — Amira- lik dairesinin tebliği: Akdeniz kuvvetleri başkuman danı emri altında bulunan deniz | altıların yeni muvaffakıyetleri- ni bildirmiştir: Evvelce denikaltılarımızdan birinin torpili ile ağır Hasara uğrayarak — İstanbula — giden 5.282 tonluk İtalyan Strombo trol gemisi şimdi tamir için | Ha talyaya dönenken batırılmıştır. Keza bir silâhlı tioaret kruva- | zörü ile bir destroyerin hima- yesinde olarak seyahat eden bir | kafileye mensup 5.500 tonluk bir iaşe vapuru batırılmıştır. Eğe denizinde düşman kıtaatı ve askeri. malzeme nakleden bü-! mıştır. Diğer bir denizaltı agık deniz- lerde hiç bir düşman gemisine tesadüf edemeyince düşmanın Bingazi yakımında demirli ge- milerine topla hücum etmiştir. Bu taarruz esnasında 1.500' ton luk bir iaşe vapuru ile bir silâh- h balıkçı gemisi muhakkak su- rette hasara uğratılmış ve bel- ki de batırılmıştır. İngiliz bombardımanı | Roterdam petrol kuyuları yakıldı Londra, 14 (xa) — Ingıuı' hava nezaretinin tehliği: | İngiliz bombardiman tayya - releri dün gece yeniden Alman-| yanm şimali garbisi üzerinde uçuşlar yapmışlardır. Her ne kadar hava mülsait olmakta de, vam etmişse de tayyarelerimiz bilhassa Bremen ve Vegesack daki endüstri hedeflerine geniş mikyasta hücumlar yapmışlar- dir. Amsterdam ve Östende dok. ları da bombardıman edilmiş Rotterdamda petrol depolarında yangmlar çıkarılmıştır. - Avcı tayyarelerimiz diin gece yap - tıkları taarruzi keşifler esnasın- da şimali Fransadaki düşman tayyare meydanlarına — hücum etmişlerdir. Bütün bu harekâta iştirak e- den bombardıman tayyareleri- mizden yalnız biri üssüne dön- memiştir. Büyük Elçisi geldi (Baş tarafı 1 inci sayfada) larmın başlarında büyük elçi Kont Von Der Söhulenburg ol- duğu halde Türkiyeye geldikleri ni resmen bildirmiştir. Vladivostokdaki Alman baş - konsolosluğu — memurları 12 temmuzda — Mançuriye varmış- lardır. Kont Von der Schulenburg, Alman - Sovyet — muhasematı başladığı zaman şahsi işleri dolayısiyle Sovyet — Rusyada bulunan bazı Almanları da ne- fakatinde getirmiştir. — Halen Sovyet Rusyada bulunup da münakalâtta tesadüf edilen müş külât sebebiyle henüz Türk hu- duduna gelmemiş bulunan Al- manların sevkleri için — Alma menfaatlerini Sovyet Rusy himaye eden devletlerin diplı matik mümessilleri nezdinde zam gelen teşebbiisler yapılmış- tır. Hindıstan İrak'a | |pamuk gonderıyofl Simla, 14 (a.a.) Hindistan hükümeti, Irak'tan ham pamuk ; ithaline müsaade etmiştir. Şu kadar ki, Hindistan'a girecek bu pamukların daha evvel başka memleketlerden Irak'a idhal e- Milmiş jpamuklardan olmaması garttır. hususi muhabiri bildiriyor Beyrut'un önündeyiz. Gene - ral Dentz'in kuvvetlerile akte - dilen mütareke muahedesinden sonra önümüzdeki 24 saat için - de müttefikler tarafından Suri- ye'nin siyasi ve askeri işgalinin tamamlanacağı tahmin edilmek- | tedir Fransa ve Filistin- -| Gestapo'nun 'tar. Fransız Milli Bayramı de tes'it olundu Kudüs, 14 (a.a.) — Bastille'in zaptı münasebetile tes'it edilen 14 Temmuz Fransız milli bay - riamı Fransada bir matem gü- nü olmuştur. Filistinde bulunan Hür Fransızlar 14 Temmuzu u- mumf karargâhlarında açık ha- vada tes'it etmişler ve #por mü- sabakaları yapmışlardır. Prog - rama nazaran Beytüllahimdeki Fransız hastahanesinde bir res- mi kabul ve Kudüsde bu sabah hususi bir dini âyin yapılacak- tır. Palostine Post gazetesi, Su- riye muharebesinde Hür Fran- sızlarin oynadıkları rol sayesin de hakiki Fransız ruhunun he - nüz yaşamakta bulunduğunu, gösterdiklerini yazmaktadır. Londra, 14 '(a.a.) — Müttefik milletleri temsil eden devlet a -| damları 14 Temmuz Fransız mil li bayramı münasebetile Londra | da hür Fransızlar tarafından neşredilmekte olan “Pransa,, is- mindeki gazeteye birer — mesaj göndererek Fransa'ya — bağlı -| lklarını ve Fransa'nın mutlak | surette kurtulacağı hakkındaki | kunaatlerini. bildirmişlerdir. İngiltere bariciye nazırı B. E- den, Mesajında demiştir ki: Fransız milli bayramı müna- sebetile Fransız - milletine bir mesaj göndermekle bahtiyarımı. 14 Temmuz, mücadele ettiği - miz hürriyet mefkünesinin: sem. bolüdür. Kalblerimiz, barbar ve valşi Müstevlinin boyunduruğu altın- da şimdi iztirap çeken, Fransız | milletile beraberdir. Harp: esh lerine mahsus kamplarda hâlâ hasretle kıvranan evlâtları, ko- caları ve babaları da unutmuyo- ruz. Bir çok Fransızlar, yanıba- İamazda bizimle birlikte harp | ediyorlar. Bunların talii daha güzeldir. Alman ordusunun ve üniformalarının | Fransız topraklarından atılaca- | ği bir başka yıl dönümü daha idrak edecek ve o gün istiklâline ve büyüklüğüne tekrar kavuşmuş bir Pransa'nın” cesur muharip: kuvvetlerinin muttarit ayak sesleri, bir defa — daha Champs Elyaces'yı çınlatacak - Müttefiklerin - zaferine ve Fransa'nın kurtulacağına alan iman ve itimadımız, bugünkü parolanız olsun. Yaşasın Fran - sa.. General'de Gaulle de gü Mme-| sajı göndermiştir: | Hür Fransa 14 Temmuzu İ - kânci defa olarak dost ve müt -| tefik İngiliz topraklarında tesit etmektedir. Geçen 12 ay içinde — bir hayli | mesafe katetmiş — bulunuyoruz. | İlk felaket saatinde vatanın is - tihlasına koşanların saflarını, mütemadiyen gelen binlerce gö- nüllü kabartmıştır. İlk günle - rin ufak teşkilâtı, gimdi hakikf bir ordu olmuştur. Şimdi artık yalnız bir gaye temsil etmekle kalmıyoruz. Dünyada hesaba ka tılan Dir kuvvette olduk. Askerlerimiz, bahriyelilerimi arecilerimiz Fransa'nın is âlinden feragat. — etmediğini ettiler. Ve Libya'da Habe - rülme- miş bulunan üç renkli sancağı - mızı dalgalandırdılar. Afrika'da Fransa'nın adı, za- ferin kardeşi olarak tekrarla -i nacaktır. Bu ordu Suriye'de de bunlar- dan az çetin bir muharebe ver- miş değildir. Hakat bu muhare- * be son derece iztırap veren bir mücadele olmuş ve Vichy ta fından vücuda getirilen zıddiy tin kılınç darbesile bertaraf e -| dilmesi lâzımgelmiştir. Hindistan'da Faşizm Aleyh- | darlışyı Bombay, 14 (a:a.) — Bom - bay'da bulunan 30 sendikanın mümessilleri bugün bir toplantı yaparak, “Allindia Trade Union Council,, 1 faşist aleyhtarı bir meclis teşkil etmesine karar vermişlerdir rin, Bu te; âtın bhedefi fagizme karşı yaptıkları - mücadel dünya demokrasilenine yardım etmek ve işçilerin harb gayret- lerine daha müessir bir iştiraki- ni temin etmektir. ingiliz Rus Paktı Muhtelif Memle- ketlerde nasıl akisler yaptı (Baş tarafı 1 Inolde) nin hallinde istikrar temin e- dilemiyeceğini göstermiş oldu - ğunu yazmaktadır. Times, silâhların ancak bera- ber bırakılacağını ifade eden ve dolayısile sulh hedeflerinin be- raberce hazırlanması demek ©- lan bu anlaşmayı salâhiyetli İn-| giliz mahfillerinin müttefikan yerinde olarak iyi karşılıyaca - ğaını ilâve etmektedir. Timese göre mukavemetinin sarsılmış - olduğunu — zannet - mekte hiç bir sebep mevcut bu- lunmamaktadır. Manchester Guardian diyar- k Rusyanın müsterek muharip- lik - müttefik değil - vaziyeti U- zakşarkta belki muvakkat bir kazanç teşkil edebilir. Japonyanın bir gün bize ve Rusyaya karşı teşebbüse girişe ceğine şüphe yoksa da bunu gimdi yapmıyacaktır. Fransız gazeteleri ne diyor? Vicyh, 14 (a.a.) — İngiltere ile Sovyetler Birliği arasında im- za edilen anlaşmayı mevzuu bah seden Petit Journal gazetesi bunun nazari mahiyette bir anlaşmadan başka bir şey olmı- yacağını tebarüz ettirmekte - dir. Münferid bir sulh veya müta- | reke imza edilemiyeceğini karşı- | lıklı taahhüt edilmiş olması me | selesine gelince, bu ancak Si- lâhla tayin edilecektir. * — Japonlara göre 'Tokyo, 14 (a.a.) — Tokyo Nişi Nişi gazetesi Tngiliz - Sov- yet askeri anlaşmasının bir| sürpriz - teşkil etmediğini yaz- maktadır. Gazeteye göre, bi kis Almanya tarafından — dai- ma mükerreren ağır Wizmetlere uğrayan iki — memleketin böyle | bir anlaşma akdetmeleri tâbit- dir. Maamafih bu ittifakın ameli| sahadaki tesirleri meselesine | gelince, paktın filt sahaya inti- kal ettirilebileceği — hususunda, biraz şüphe gösterilmektedir. | Bu şüphe sadece iki memleketin.| coğrafi vaziyeti nazarı itibara | alınınca doğmaktadır. | Bununla beraber bu ittifakmn | Uzakşarktaki — muhtemel akis- | leri japonyanın dikkatini cel -| hetmelidir. Altman iteri harekâtı (Bapdtarafı 1 İnel sayfada) kadar götürülmüş olduğu kayd edilmektedir. | Volkscher Beabachter gaze-| tesi Bolşevizme karşı kazanı - lan büyük — Alman zaferinin | Sovyetler Birliği kuvvelterini e- sasından sarsmış bulunduğunu | yazmaktadır. Tebliğden mey - dana çıkan Alman ileri yürüyü- şünün istikametleri Stalin hat- tanın bütün mühim noktalarda yarılmış olduğunu ve şimdi Al man tazyikinin, düşmanın has sas merkezleri olan Lenıngrad' la Kiyef üzerine dönmüş bulun: duğunu: göstermektedir. . Montag gazetesi Alman k! larının elde ettiği bü fakıyetinin tarihte eşi olmıyan bir zafer teşkil ettiğini kaydet- mektedir. | Filhakika büyük kütleler ha- linde seferber edilen muazzam arduların teşkil ettiği bir cep - henin yarılması ve bu kuvvet- lerin mefküre sahibi cesur or-! dular tarafından yenilmesi em- salsiz bir zaferdir. * İlk İspanyol gönüllüleri Madrit 14 (a.a.) — Otfi: Ma- vi fırkanın ilk taburu, dün Mad- ritten ayrılmıştır iciye nazırı B. Serrano | Suner ile ziraat nazırı B. Primo de Riviera ve harbiye nazırı ge- neral Varelomi ve Falanj fırka- sının bir çok reisleri istagyonda hazır. bulunmuşlardır. - İstas - yonda büyük bir halk kütlesi de mevcuttu. Bir piyade bölüğü gelâm — resmini ifa etmiştir aat 23 deikinci kıta şimal istasyonunu terketmiştir. — Bu münasebetle Serrano Suner ile Primo de Rivera ve Mavi farka ı general Munoz kısa birer hitabe irad etmişlerdir. | lğinm arttığını Churchill rad- yo ile bir hita- bede bulundu (Bap tarafı 1 Inci sayfada) yeniden başlıyacak mıdır? Buna başlıyacaklarını tahmin ederek cevap vereceğiz. Bundan birkaç ay evvel dahili ve dahili em - niyet nazarı ile arkadaşlarından önümü son bahar ve kışı geçen seneki vaziyetten daha| ağır bir gekilde geçireceğimizi ihtar ederek her türlü hazırlık- larda bulunmalarını taelp ettim. Bu hususta her türlü tedbirin Attihaz edilmiş olduğuna şüphe| etmiyorum. Eğer bugünkü sü- küt nihayet bulacak ve fırtına bütün şiddetiyle yeniden başlı- yacaksa Londra hazırdır, Lon - dra başını eğmiyecektir ve Lan- dra her darbeye mukavemet edebilecektir. Biz düşmandan bu son za- manlarda o kadar yardım gör- dük ki onun bombardıman ha- reketlerinden dolayı hiç bir teecssür duymuyoruz. Eğer — bu akşam Londralılara bütün şe- hirlerin bombardımanına niha - yet verilmesini derpiş eden bir Mukavele yapılacağı bildirilse kahir bir ekseriyet şöyle bağı - racaktır: “Hayır olmaz, Alman | lara bize verdiklerinden fazlamı- nı vereceğiz.,, (Alkışlar) Bütün Londralılar bir tek sesle Hit - ŞİMDİLİK BUKADAR! Meslek şerefini satan Doktorlar (Baş tarafı 3. Üncü -M— rinden aldıkları beger Hra, lira gibi sefil bir aylık linde bu müesseselerin mıııl doktorluğunu deruhde etmektes' dirler. Fakat bunlar o mücssa«' defterlerde isimleri — görünür; Halbukt ciddi bir meslek tesas' nüdü ve meslek ahlâkı olsa bu doktorlar meslek şereflerini satmazlar, bu takdirde bir çok Tmuhtaç doktorlar iş bulabilir « lerdi. Ayni zamanda kanunun bu doktorları tayin etmekte güt- tüğü gaye de tahakkuk eder- di.,, Muhatabımın bu çok şayanı dikkat sözlerini bilhassa Sıhhat Yekâletinin nazamı dikkatine arzederim, MURAD SERTOĞLU Sovyetler bir Alman talebini reddetti (Baş tarafı 1 inci sayfada) üzerine Almanların Lâhaye mu ahedesi hükümlerine riayet e- deceklerine Sovyvet hükümeti- nin inanamıyacağını bildirmiş - tir. Sovyet hükümeti Alman or- dusu tarafından, en basit huku- ku düvel prensipleri — hilâfina İere şunu söyliyeceklerdir: “Bi tün cinayetleri irtikâp ettiğini ve en az mukavemet gördüğünüz | yerde vahşi davrandımız. Fark gözetmeden bombordımana - siz| başladınız. Harbin ilk günlerin - de Varşovanın neye uğradığını | hatırlıyoruz. İtiyatlarınızı Bel grad katliâmı bize bir kere da-| Ha hatırlattı. Kahramanca mü- cadelesinde kalblerimizi -kendi- sine çeken (Alkışlar) Rus mil- letine karşı yaptığınız hayvani hücumu pek iyi biliyoruz. Ne sizinle ne de hainane emirleri- nizi icra eden çetenizle ne mi tareke, ne de müzakere istemi-| yoruz. Yapabileceğinizin en fe- Dasını yapıyorsunuz ve pek ya- kında sıranın bize gelmesi müm kündür. İnsan tarihinin müthiş bir devresinde yaşıyoruz. Fa- kat seyrini takip eden geniş ve| emin bir adaletin meveut oldu- ğüna inanıyoruz. Komşularına ve dünyaya çektirdiklerinin benzerini Almanlara bizzat ken di vatanlarında ve kendi şehir- lerinde çektirmenin tam zama - nıdır. Şimdi son aylarda Alman gehirleriyle limanlarma, sanayi- ine ve diğer askeri hedefleri ü- zerine sistemli bombardıman - larmızı teşdid ettik. Bu şidileti| nazi rejimi gerek bizim tarafı- mızdan ve gerekse daha iyisi bizzat Alman milleti tarafından yere serilinciye kadar her ay daha ziyade attırarak idame e- Kdebileceğimizi — zannediyorun (Alkışlar) Her ay fabhrikaları - Tamada yeni büyük bombardı- man tayyareleri ikmal edildikçe veya Atlası geçerek buraya gel dikçe yüksek infilâk bombala - rımızı vicdan azabı. çekmeden Almanya üzerine atmağa devam edeceğiz. Her ay bomba ağır - görecektir. ve geceler uzadıkça bombardıman tayyarelerimizin faaliyet saha- gı da artacakötir. Almanyanın İtalya tesmiye edilen on bet - baht vilüyeti de bundan hissesi- ni alacaktır.., B. Churehill bitirmiştir Her hafta evvelinden daha çetin vurmak niyetindeyiz. Bu- na binaen talimlerimizin tekra-| rı için hazırlanınız — dostlarım. Yol ne kadar çetin, vazife ne kadar müellim olursa olsun he- defimizden şaşmıyacağız. Zira bu imtihan devresinden bütün beşeriyetin hürriyeti ve şerefi tekrar doğacaktır. sözlerini şöyle Amerika kara sırları hududu Rio - de - janeiro, 14 (a.a.) — Büurada bulunan bitaraflik ko - misyonu kara sularının 12 bah - ri mil mesafeye kadar genişle- tilmesinin Amerikan memleket- ee leri menfaatlarına uygun ola -| cağı noktai nazarımı ittifakla | tasvip etmiş ise de henüz bu hu susta kati bir karar alimmıamış- tır. | Mucar Resmi Tebliği | Budapeşte, car 14 (a.a.) — Ma - başkumandanlığının. tebli Zbruce nehri civarında düş - man mukavemetini kıran motör- lü kıtalarımız bu nehrin şarkın da düşmanı takip ediyorlar. — | Sovyet hastahanesinin bombar dıman edilmiş olmasını şimdiden protesto etmiş bulunmakta - dır. Bu vaziyet karşısında Sow- | yet bükümeti, Alman hüküme- tinin Lâhaye muakevelesi hü- kümlerine riayet etmiyeceği ve hastahane gemilerini askerimak satlar uğrunda: kullanmak is- tiyeceği —hususunda şüpheye düşmek için bütün delillere ma lik bulunmaktadır. Binaenaleyh Soövyet hükü- meti bu gemiler hakkında 18 ilkteşrin — 1907 tarihli Lâhaye mukavelesinin — tütbikine rıza gösteremez. Alman taar- ruzu kırıldı (Baş tarafı 1 İnci sayfada) şark istikametindeki ilerleyişi- ni önlemişlerdir. Bu istikamet- te vuku bulan devamlı ve anu - dane muharebelerde topçumuzud atesşi, tanklarımızın ve tayyare- lerimizin hücumları düşmana ağır zayiat verdirmiştir. Cephenin diğer istikametle - rinde ve mıntakalarında kıtala- rımızın mevzileri hususunda mü him hiç bir değişiklik olma - miştir. Hava kuvvetlerimiz, düşma- nın makineli cüzütamlarına ve | tayyare meydanlarına darbeler | indirmişlerdir. Tesbit edilen fakamlara göre Sovyet haya kuvvetleri 12 tem- muzda 131 Alman tayyaresi tah rip etmişlerdir. Sovyet. tebliği, askeri hare < kât hakkında yukarıdaki —ma> lümatı verdikten sonra bugüne kadar geçen üç haftayı icmale ederek diyor ki: Bu üç haftalık harp, Hitlerin yıldırım harbi plânlarının iti - raz götürmez bir tarzda akim kalmış olduğunu gösterir. Sov- yet kıtaları, güzide Alman ftr- kalarını imha eylemişlerdir. A- manların ölü ve yaralı ve esir o- larak kayı en azı bir mi onu bulmaktadır. Bizim — öli ah ve kayıp olarak zayiatı - mız 250.000 kişiyi geçmemiştir. Hitlerin daha harbin ilk gün- lerinde m; üp ettiğini tefahü le ilâm ettiği Sovyet hava kuv- vetleri, teeyyüd eden haberlere göre, 2300 den fazla Alman tayyaresi tahrip etmişlerdir. Bu tahriberta hâlâ da muntazaman devam ediyorlar. Düşman tay- yare meydanlarma ve askerf hedeflerine akınlara da devam edilmektedir. Bu müddet zar - fında düşman 3000 den fazla zarhlı araba kaybetmiştir. Bi- zim zayintrmız ise 1900 tayyaro ve 2.200 zarhl arabadır. Mes'ut bir gün Matbust Umum Müdürlüğü Mi meslât ve Evrak Müdürü Bedri Ak- yüz kerimesi ve Yemi Sahbah Egnrete- Si sahibi A. Cemaleddin Sanaçağlu- nun yeğeni Bayan Türkân Akyüz ile -| Erzincan mebusu. Bağ Samih. İlter ollu Bay Müfit İlterin evlenme tö- veni dün gece Kadıköy — Moda Denir kulübünde kutlunmuştur. Genç evlilene mes'ut bir hayat Gdileriz.