9 Nisan 1948 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

9 Nisan 1948 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

Yeni Sabah - A HURRİYET VE HAKKIN YILMAZ MüDAFiiYizZ MAVERE —BUGÜUÜN— 6 D.P.de kayncışmular tekrarbaşladı Ankara, 8 (Hususi) — Mec- lisin pazartesi günü açılması dolayısile birçok milletvekilleri şimdiden Ankaraya gelmiş bu- Tunmaktadırlar. Acele ta rın Meclise sevki için hü Tahfillerinde de faaliyet maştir, Melisin pazartesi günkü gün- deminde D. P. Milletvekili Nuri Özsanın tütün piyasası hakkın- da Tlacret Bakanlığından sözlü gorusile cemaat işleri hakkında doktor Fakacellinin sorusu var- dırdır. İkinci sorüyu Bâşbakan Yardımcısı cevablandıracaktır. Meclis Başkanı Ali Fuad Cebe- goy Yarın şehrimize gelecektir. Esaslarını evvelce art- Meclis Fo Bakanlar Kurulunda hummalı faaliyet Meclise sevkedilen ve sevkedilecek olan yeni seçim tasarısı, diğer tasarılar ve Meclisin Pazartesi gündemi G000000000600A0AAOAAAAGA ©| oplanıyor seçim kanunu ve cemaatlerin idare tarğına dair kanun tasarı- ları da Başbakanlıktan Mecliset gelmiş bulunmaktadır. YENİ SEÇİM KANUNU TAŞARISI Ankara, 8 (Hususi) — Mec- lise gelmiş olan yeni seçim ka- nunu dört maddeden ibaret ©- lup gerekçesinde oyların sureti; istimalinin ve tasnifin tatbikat! daki neticelere göre yeni şekil- lere gitmesinin zaruretleri be-i lirtilmektedir. Birinci maddedei Hasan Dinçer hakkındaki ihrac kararını protesto etti Ankara: (Hususi) Büyük Millet Meclisinin 12 Nisanda yapa cağı toplantıya Şşehrimiz - siyasi mehafilinde şimdiden büyük ehem miyet atfedilmektedir. - Bilhassa, bu münasebetle şehrimizde toplan makta olan Demokrat Partili mil- letvekilleri arasında cereyan eden hararetli görüşmeler nazarı dikka ti çekmektedir. En ton partiden ih raç edilen D. P. H 6 milletvekili oyların gizli olarak verilmesinini temin edileceği icabında bunun için hücreler yapılacağı —yazıl; metadır. İkinci madde oylarıı (Devamı Sa,, 5; Sil., 1 der Halbuki düşünmeli ki bizdeki muhalelet de nihayct bir muhalefet. da Halk Partisi genel başkanile te i mukaddesle yıkanmış alk Partisi, zâhirde tama | mile Demokratik bir hale | gelmek için çalışıyor: — Se-| çi kanunumu yakında değiştire- Hattâ matbuat kanununu | bile, Cenevre müzakereleri ışığı tında, daha mâkul ve dünyadaki | Demokrasi örneklerine daha u gun bir kalıba soka, tün bunları biz, her işittiğimiz için, dileklerimizin ta- hakkuku tabil memnunluk uyan- dırıyor. Bu kanunları dı rmek teşi büsleri yapıladursun, Halk Parti sinin kodamanları veya kodaman olmıyanları şurada, burada söz söylemek fırsatını - buldukları va- kit bütün bu deri değiştirme ve ye- ni havaya uyma heveslerine rağ- men içlerini açıklamaktan bir tür- lü kendilerini alamıyorlar ve kap- kara düşüncelerini dışarı vuruyor- lar. Halk Partisi güya Demokrasiye tarafdardır, hattâ onun âşıkıdır. ! Esasen yirmi beş yıldır. yurdda | Demokrat hayatı yaşanmıştır. rünüşte şef ve toptancılık manza- rası var idiyse o geçici ( lâblarmızın birer zaruri şxm idi, Va Torlanz| 5 Vahşül - Felâ Saltanat uğrunda annesi tarafından ölüm- den ölüme fırlatılan, fa- kat bütün ölüm tehlikele- rini atlatarak zaferden za fere koşan efsaneler kah- ramanı Seyf-i- Zülyezen'- in müdhiş Maceralarını yarından itibaren VAHŞÜL - FELÂ Lsimli muazzam tefri- kamızda okumağa başlıyacaksınız Yusuf ile Züleyha, Hazreti Musa, Ebu Ali Sina ve niha- yet Haccac-ı Zâlim tefrika- —| Tarımızın mubarriri - Mubar- rem Zeki Korgunal ta dan bilhassa (Yeni Sa okuyucuları için bu göz kamaştırıcı zalim ser, sizi günlerce mer, heyecan içinde kıvrandıracaktır. Yarını sabırsızlıkla bekle- yiniz. sarmaaamame d « Ya hâkiki Falan ve filan .. Bütün bu teker- lemeler göz kırpmadan, dil dolaş- Mmadan rahat rahat tekrarlanır du- Tur ve öyle umulurda ki bu neka- ratı dinliyen umumi efkâr da bu- na kanar, bu lâflara iman ederdi. Fakat tesadüfen bir toplantıda bir Halk Partili içini döktü mü bir ufonetin bu ci hi sözler ve yaldız- | lar altında saklandığı derhal anla- Şilir ve insanın kokudan burnu dü- serdi. Bakınız İsparta milletvekili Ke- | mal Turan, İspartada bir. Halk Partisi kongresinde, matbuattan ne dil ve eda ile bahsediyor. U-| nutmamalıdır ki bu zat, uzun za- manlar gazeteci geçinmiş ve «U- lus» un başyazarlığını yapmış ve belki de hâlâ yapmakta bulunmuş- tur. Halk Partili organın başyaza- 'Truman |Amerikan hava kuvvetleri için yeni tahsisat istedi Vakington, 8 (AP) — Bu- ü n Truman - Birleşik Âmerikan hava vetlerinin arttırılması için derhal 725 mil yon dolar tahsis edilmesini kon greden istemişti: ATOM BOMBASI TECRBELERİ Londra, 8 (A.A.) — Pasifi- kin uzak bir sahasında, Eniwe- adyo ile idare € atom bombaları apılmakta ol- Amerikada şayi- bul ktadır, a — beraber bu husüsta Devamı Sa.,, 3; Sü., 3 de) Triyeste : ihtilâfı —— Rusya, Triyestenin İtalya ya verilmesine razı olmazsa Babı devletleri hareket serbestisini muhafara edecek tok'ta hâlen dilmekte olar Vaşington, 8 (AP,) — Dışiş- Jeri Müstegorı obert Lovett, dün | verdiği bir - demeç Rusya Trieste Berbest bölgesini - İtal- yaya vermeye razı olmadığı tak Celâl Bayarın muhalefetidir. ve ciddi bir muhalefet partisi kurulur ası kegerek belli bir porgramla hükümeti ele geçirmek ve Halk Partisini iktidardan silip süpürmek için çalışmıya başlarsa Kemal Turan bu harekete ve bu hareketi destekliyecek hür matbuata acaba ne isim bulup takacaktır? ? meyanında grup ikinci başkanı Ahmed Tahtakılıdın da bulunma- # yapılacak olan D. P. grup içti- mamna ayrıca bir hususiyet ver- mektedir. Siyaşi mahfillerde dola- 'Şan kenaatler, D.P. li dülletvekit —— — lerinin son ihraçları da reddedecek leri merkezindedir. Bu itibarla grupla genel idare kurulu arasın- da durulmuş gibi addedilen gergin liğin tekrar başlıyacağına muhak kak nazarile bakılmaktadır. Diğer rivayetlere göre Genel Haysiyet Divânı tarafından verilen ihrac ka rarlarının hukuki bir kıymeti ihti- Va etmemesi dolayısile Ahmed Tah takılıcın ikinci başkanlıkta ibka &- dileceği kuvvetle söylenmektedir. (Devamı Sa,, 5; Sü., 1 de) Yâni ma- t diyor ki: «Bir bıçak doktorun elinde hayatı kurtarır. Blr caninin elinde ise hayat söndürür. Bizde- ki muhalif gazetelerin bugünkü durumlarını bu misalimizin ikinci kısmı ile mukayese edebiliriz. Mü- (Devamı Sa., 3; Sü., 4 de) Ekmek dâvası Buğday fiyatlarındaki yükseklik bazı füccarın buğday toplamalarından ve artan kaçakçılıktan ileri geliyor Ofisin elinde 45 günlük stok kalımış.. 'Toprak Mahsulleri Ofisinin elin. deti stok miktarının azalması dola Yislle ilgili Bakanlık tarafından ye ni kararlar alınmış ve bunlar bir kararname ile dün neşredilmiştir, Yeni kararnameye göre, İstanbul, Ankara, İzmir gibi tek tip imal e- den şehirlerde ekmek imâlinde kul lanılan 84—86 randımanlı unun halitası değiştirilmiştir, Yeni un halitası, yüzde 50 buğday e 20 ar yüzde 20 çavdar, le 10 misir unundan mürekkep Yeni tip etmeğin imaline yarın veya pazar gününden itibaren baş lanacaktır, BUĞDAY SIKINTISINA KARŞI TEDBİRLER Ankara: 8 (Husuri) — Son / (Devamı Sa,, 5; Sü, 6 da) Rusvaıla hiç kımse harhden hahseimıvnr! Moskovaya giden bir Amerikalı gazetecinin şayanı dikkat yazısı ve müşahedeleri Moskova, 8 (AP.) gün — Associ- — Berlinden ayrılırken Ameri- (Devamı Sa, 5$ de) ated Press muhabiri Eddy Gil-| kan Basın Dairesi bana, Rus-| more bildiriyor bilir. bir merikan subayı-| İnsan Amerikadan Rşsyaya| vır yanıma nar tavsiy et gelince hayret içinde kalıyor:| misti. Fakat, ben Rusca bil Çünkü burada kimsenin harb-| ğimi söyledim. yamma tâyin den bahsetmediği görülüyor.| edilen subay da, Rus bölgesine Rus balkının ağzında hiçbiri geçmek istemediği için, buna harb lâkırdısına raslıyamıyor-| raemnun oldu. sunuz. (Devamı Sa., 5; Sü,, 4 de) 1 sürprizler doğması bekl Genel İdare Kurudu “Baş Vekili Fuad Köprülü kan Koca Sinan! Meclis Crupu Başkanı Fuad Hvılı'w Dcıuııl'"ı Bu Bü bundan tam ebediyete | SİNANIN HAyATI VE ESERLERI Koca Sinan aramızd 360 yıl oluyor. Ası n ayrılalı 'ca — yalnız Türk sanat tarihinin değil, bütün dünyanın büyük hayranlıkla seyir ve tetkikine doyamadığı şaheserle Ti yaratan bu Koca Türke kimler sahib çıkmadı. Onun memleketimizden başka Balkanlarda da bulul ölmez e- serleri Türk azamet ve ikbalinin canlı nümuüneleridir, Bunları sey- re doyamıyan daha zi: mamaktan mütevellid A kıskançlığın tesiri altı Dâhi Türk mimarı Koca $ Fin Parlâmentos Rus-Fin anlaşmasını tasdik etmiyecek mi? Hel: 8 (AMA a ile Finlandiya ar (Devamı Sa., 5, iRI ük ve Dâhi Türk mimarı 360 yıl önce göçmüştü Balkanlılar Sinanın Türl ğünü inkâr ederek (Devamı S Londra: 8 (B.B.C.) pazartesi günü Sovyet işgal böl- gesi ile İngi bölgesi hudu üzel Sanatler Akademisi, he- mıi, kasid mi ne ol- olmıyan — fakat bence bütün böyle hâ diselerde olduğu | bir ihmal ve tesoyi be kurban olarak yanıp kül olduktan sonra Akademi ile uzaktan yakından alâkadar olan san'atkâr — ve san'at muhibleri henüz dumanı tüten bu yangın yerinin başında Akademi- nin yeniden kurulması esbabını can- nışlar ve bunun 'ntı yapmağı kararlaş- bütün tırmışlar Gazetelerin ya ığına göre bu top- Derktal yeni bir Akademi kus Tülabilmesi için tetin vereceği tantıda hükü tahsisatı beklemeden para — toplamak | ciheti de düşünütecekmiş. Bunun i- | çin | —3 — Bütün ressam ve hoykeltraşla- | rin bir veya iki eser vermeleri. 2 — Ellerinde kıymetli eserleri e- | danlar da Akademi kütübhanesi için | bu eserleri hediye etmelari... 3 — Şehir Tiyatrosu dram ve kome- | di kismında bir günlük hasilâtın bu kendisini be- Geçen " ULUNA Y | )D.P.Milletvekilleri Ankarada toplanıyor Parti Meclis Grupu son ihraclarıda tanımıyacak Grup ile idare kurulu arasındaki ihtilâf yeniden alevleneceğe benziyor Pazartesi günü yapılacak Demokrat Parti Moclis Grupu ictimammdan büyük miyor, Grup eski kadrosusu ıılııhıı edecok mi 7. Bulgar iddiası el Bulgar gazeteleri; Türk askeri ataşelefinin faaliyeti hakkında fotoğraflar neşretmiş A Ataşemi iterlerimize casus'uk isnadı! AŞ Sofya, 8 (AP.) — Bugün Sof ya gazeteleri bir takım evrak klişeleri yayınlamışlar ve bun- ların «Sofyadaki Türk ataşemi- literleri tarafından orgânize & dilen casusluk — faaliyetlerinin delili» olduğunu iddia etmişler: dir. Bulgar gazetelerine göre; al- bay Münir Aral ile yüzbaşı Emin Aşar adlı iki subay, Bul- gar askeri birliklerinin mevkii ve kışlaların mahalli hakkında malümat toplamışlardır. Yayın- lanan vesika suretlerinin bu ci- heti meydana koymakta olduğu iddia edilmektedi. Amerika, bir Batı - Almanya hükümeti teşkilini istedi Montgomery Londraya döndü Attlee ilebir görüşme yaptı dundaki Gatow hava meydanı üze rinde vukua gelen feci uçak kazas (Devamı Sa., 5; Sü., 4 de, AAA AAAAAAR İane ile Akademi teşebbüse terk ve teberruü. 4 — Bütün sinemaların bir günlük hasılatının bu işe hibe edilmesi.. Temenni / edilecek- miş. Yani açıkçası Akar deminin yeniden. kurulması için lane toplıyacağız. Böyle şey olur mu? Bu iş, devlet işidir;. hükümet İşi- dir. Böyle şunun bunun hediyesile be- hiyesile Akademi kurulur mu? Esasen ellerinde kıymotli öserleri bulunanlar bu eserleri yaşadıkları müddetce kim- seye vermezler. Çünkü mes'ele yalnız esere sahib olmak — değildir; - bir de bu sahibliğin ibtilâ — derecesine varan hirs ve zevki vardır. Her meraklı bu zevki kolay kolay feda edemez. Sonra elbet de devlet bu san'at —ma'bedini yeni baştan meydana getirmek için bü- tün gayretini sarfedecektir. Fakat... Evet,.. İşin kocaman bir (fakat) 1 var. Bu (fakat) mucibince evvelâ A> kademinin şimdiye kadar başında bu- kinan mühterem — zevatın buü hizn ten affedilmeleri Yâzımdır. Kendilerini (Lütfen sayfayı çeviriniz)