25 Nisan 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

25 Nisan 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ | sahibi Nis Hühümet Nüfuzunu Âlet edenler lus gazetesi, çeşitli vesile- lerle, dini siyasete âlet et- mek İstedikleri iddiasiyle, muha- lefet çevrelerine çatmaktadır. Bir aralık Demokrat Parti, Halk Partisinin resmi gazetesinin bu İ#thamlarma hedef olmuş idi. Şim- di de, Yalçın, Millet Partisi İleri gelenlerini, Ankaradaki mevlüd dolayısiyle, aynı tarizlere nişan- gâh yapmaktadır. Çoğunluk par- fisi, behemehal ve ne olursa olsun Iktidara yapışıp kalmak gayesin- de olduğundan, kim muhalefet gösterirse ona behemehal bir kulp takmak İitiyadındadır, ve İster ki © kulp, hayli tesirli ve umumi ef- kârda muhalefeti küçük düşüre- eek kudret ve kabiliyette olsun. Bir zamanlar Demokratlara düş- man ajanı, komünist müttefiki denmemiş miydi? Hattâ muhte- rem Mareşal Fevzi Çakmağa bile böyle bir leke sürülmek İstenil- memiş miydi? Halk Partisine ve onun hükü- metlerinin kötü hareketlerine kar f dil kullanan herkese tatbik e- dile edile bu dini siyasete âlet et- mek ithamı da ilk söylendiği sıra- lardaki tesirini, doğrusu, kaybet- ©. Türk umumi efkârı gördü ki Halk Partisinin ve -hükümetinin yolsuzluklarını kim örtaya döker- &e inühakkak ve behemehal ya komünisttir, ya dini siyasete âlet etmektedir! Demokratlar, senelerce, bu iki eürümle töhmet altına konulmuş- lardı. Hattâ bu yüzden mahkeme- lere bile başvurulmuş idi. Amı aynı Halk Partili organlar, şim: Demokrat Partiyi böyle ağır ha- reketlerle suçlandırmaktan — vaz- geçmiş bulunuyorlar. Yâni — De- mokrat Parti, artık dini siyasete Alet etmiyor, memlekette - ihtilâl çıkaracak mahiyette tahriklerde bulunmuyor ve düşmanların ek- meğine yağ sürecek hareketlerde bulunmuyor. Amma buna muka- bil gimdi bu teşebbüs ve fiiller, Millet Partisine yöneltilmiştir. Tabii bir gün gelir, Ulus, bu par- ti zimamdarlarını da böyle müşai- belerle malül görmemeğe başlar, amma, o güne İntizaren biz Ulu- sun, hikmeti Hüda, hiç üzerinde durmadığı, bir nokta hakkında dikkat nazarını çekeceğiz: Dini, siyasete âlet edenler ( flası isbata muhtaç ve ne - vakit mahkemeye düşmüşse - tebeyyün etmemiş İddiadır amma, politika ve hükümet nüfuzunu âlet ede- rek servet idhar etmiş olanların varlığı muhakkak bir - vâkıadır. Halk Partisinde birinci plânda yer almış hattâ bakanlığa kadar yükselmiş bir Şükrü Koçağın yol- SUZ ve usulsüz ve tabli haksız o- larak kayınpederine on sekiz mil- yonluk mal ve servet sağladığı Millet Meclisi kürsüsünde, Halk Partili bir milletvekili tarafından lddia olundu. Acaba Ulus niçin bu olay karşı- ıda mukaddes bir heyecana ka- pılarak hükümet ve parti nüfuzu- nu âlet ederek servet ve sâmün temin edenlere karşı ateş püskür- medi? Yine gazetelerde okuyo- ruz: Halk Partisinin yine en ile- Fi mevkilerinden birini, uzun yıl- lar işgal etmiş bir şahsiyet Ed- remitteki zeytinliklerini elden çı- karmış. O zeytinlikler ki, Balıke- #irden bildirildiğine göre, emvali metrükeden tanesi altmış kuruş gibi cüz'i bir meblâğ ile ele ge- çirilmiştir. Başka bahislerde bül- bül gibi uluorta şâkiyan Ulus, ne den bu nüfuz sulistimali ve mem- leket kudretini mal toplamağa â- let edenler hakkında gayet sâkin, sâkit hattâ dilsiz oluveriyor? Millet Partisi erkânına Ulus gazetesi, Ankaradaki mevlüd do- layısiyle, taarruz ediyor, fakat Hnutuyor ki aynı erkân Kudret ga zetesinde, Amerikaya milyonlarca dolar kaçıranlardan da bahset- miştir. Türk parasını koruma ka- mununa ve bütün mevzuata aykı- KDovamız Sa, & Bü, 3 de) 25 e laakmin ha İ Tel adreslı «YENİ SABAH» İSTANBUL Telefoni 20705 Safa Kılıçhoğlu Bırk'şm iş Mületlerdeki daimi delegemiz Birleşmiş Milletler Genel Kurul Başkamı Dr. Evatt'la görüşüyor 11 inci Yıl, No. 3623 Sadak'ın seyahati Ankara Demokrat çevrelerinde de bir muvaf fakiyetsizlik addediliyor Şimdiye kadar dışişlerde hükümetle görüş birliğinde bulunduğunu ilân eden Demokrat parti, Sadak'ın dönüşünü mureukıp hukumeHen ııcınul' isteyecek Vali, dün akşam Ankara'ya gitti Vali, verdiği demeçte, hayat pahalı Selim Sarper, (sağda) ğını önliyecek tedbirler etrafında temaslarda bulunacağını si Vali ve belediye başkanı Dr, Lüt| sunun inşaası Üzerinde Israrla dur| bir sual takriri verecektir. — Milli fi Kırdar dün akşamki yataklı tren| duk. 5—6 milyona ihtiyaç gösteren Bu tesisi belediyemizin büdcesinden (Devamı Sa: 5 Su: 3 de) le Anrakaya gitmiştir. Lütfi Kırdar, hareketinden evvel Ankara seyahatinin gayesi etrafın 'dan kendisile konuşan bir arkadaşı mışa gunları söylemiştir: « — Ankaraya dâvet üzerine gi Giyör döğilim, Ek az iki aydan beti Ankaraya gitmemiştim. Hemen he men her bakanlıkla belediye ve vi lâyeti ilgilendiren işler -hakkında temas edeceğim Evyelce yazdığınız | gibi büdcesi kıt belediyemizin Mars hali plânından hangi işler Üzerin de istifade etmek istediği Devlet Bakanlığınca — sorulmuş 've cevabı mız Ankaraya gönderilmiştir. Biz, bilhassa İstanbulun ezeli der di olan et meselesinin hallindo bü yük faydalar sağlıyacak — bütün İş tanbula şamil bir soğuk hava depo Nankin nasıl düştü? HÜRRİYET VE HAKKIN YILMAZ MUDAFIIYIZ Ankara, 24 (Hususi) — Son günler zarfında Ankara siyasi mahfillerinde Başbakan Günalta- yın basın toplantısı mevzuundan başka mühim bir mesele Üzerinde de tefsirler yapılmaktadır. Dıg politikayı alâkadar eden bu tef- sirlerde ele alınan husus, Necmed- din Sadak'ın Amerika geyahatile alâkalıdır. Atlantik paktı dışında kalışımız bir kayıp ve beklenme- dik bir hâdise olarak karşılanmış- ken, onun; kurulacak bir Akde- niz paktı ile telâfi edileceği ümit edilmişti. Sadak'ın Amerika seya- hatinin ortaya yeni bir şey çıkar- mayışı muhalefet sıralarında mu- vaffakiyetsizlik olarak karşılan- maktadır. Amerikan devlet adamlarının bize kargı diplomatik nezaket dı- gında fazla bir yakınlık gösterme- yişleri ve Akdeniz paktı tasavvu- tunda da ileri bir adım atılmayı- sı, hükümetin diş politikada ken- disinden beklenen enerjik çalış- mayı gösteremediği geklinde ka- bul edilmektedir, Öğrendiğimize göre, gşimdiye kadar dış politikada görüş birli- ğinde bulunduğunu müteaddit de- falar belirtmiş olan Demokrat Parti hükümetin dış politikadaki başarısızlığı karşısında Meclise | enfaatlerimizin Anglo - Sakson camlası yanında bulunmakla, in- (Devamı Sa, 5 Sü, 3 de) İnönü İneboluyu ziyaretetti NN Cumhurbaşkanı D. P. ve C.H.P. Başkanlarile görüştü Kastamonu, 24 — (ALA.) — Cumhurbaşkanı İsmet — İnönü bugün Küre ve İnebolu ilçelerini ziyaret ederek akşam Kastamo- nuya dönmüşlerdir. — İneboluda kasabanın giriş yerinden başlı- yarak limana kadar halk ara- sında giden Cumhurbaşkanımız liman tesislerini gördükten son- Ta Halkevinde İnebolularla uzun bir görüşme yapmışlar, İlçenin türlü meseleleri Üzerinde geniş izahat almışlardır. Bu arada Cumhuriyet Halk Partisi ile De mokrat Parti başkanları tarafın (Devamıt BSa, 5 Bü, 3 de) Hilmi Uran'ın yurd gezisi C.H.P. Genelbaşkan vekili cenup illerine gidiyor C.H.P. Genel Başkan Vekil Hilmi Uran, bugün, yurd seyaha- tine çıkacaktır. Bilindiği gibi, Hil- mi Uran, şehrimizde bulunmak- tadır. Bu sabah trenle İstanbul- dan hareket edecek olan Uran, bu akşam Ankaraya muvasalât etmiş olacak, orada kısa bir te- vakkufu müteakip seyahatine de- vam edecektir. C.H.P. Genel Başkan Vekili, bu seyahatinde, cenup vilâyetlerin- deki partililerle hasbihallerde bu- lunacaktır. D.P.niniçeltoplantısı Şanghay da Çin komü- nistlerinin e e geçmek üzere Nankin, 24 (A.P.) — Komü- nistlerin eline geçen Nankin pa- zar günü milli orduya mensup 8| tayyarenin hücumuna uğramığ- tır. Demokratların İçel m Mersin, 24 (Hususi) — Demok. ratların kongresine bu sabah de- vam edilmiştir. İlk sözü alan Ko- raltan iki saatten fazla süren nut kunda; partinin nasıl kurulduğu- tinglerinden iki manzara (Foto nu, Emin Sazak'ın parti hakkın- da çıkardığı şayiaları - cevaplan- dırmiş, müvazaa isnatlarını - gid- detle reddetmiştir. Koraltanın konuşmasından son Tayyareler — cumartesi — günü milli ordu tarafından hava ala- nında bırakılan bomba ve petrol stoklarını tahrip etmek için hü- (Devamı Sa, 5 Sü. 5 de) M. Partisinin Kayseri toplantısı Millet Partisi erkânı bükümeti şiddetle tenkid etti Kayseri, 24 (Hususi) — Şehri- e gelmiş olan Hikmet Bayur, adık Aldoğan, Şefik Çakmak, Reşat Aydınlı, Osman Bölükb Suphi Batur'dan müteşekkil Mil- let Partisi erkânının İştirâkiyle büyük bir toplantı yapılmıştır. Millet Partisinin bu toplantısı- na partili ve partisiz kalabalık bir halk kütlesi iştirâk etmiştir. Toplantıda söz alan hatipler, hükümeti giddetle tenkid etmiş- ler, Millet Partisinin din anlayışı- ni izah etmişler ve kaçak para- mi rakibi Galatasarayı 2 lardan, milletin çektiği Bıkıntılar- dan bahsetmişlerdir. 8—2 mağlüp etmiştir nuz, Bu maçlar Basın kupasının dün oynanan müsabakalarında Fenerbahçe takımı yüzel bir oyunla 0 yenmeğe muvaffak Yukarıdaki resimde dünkü ku, olmuştur, hakkındaki tafsilât (83) üncü, Hatipler dünkü konuşmalarında muvazaayı tekrar reddederek H. Bayuı'a hücum ettiler Bir delege: “Bayur Mecliste konuşurken Siz susuyordunuz., dedi * Yeni Sabah - Uçakla) Ta öğleden evvelki celseye son ve- rildi. Öğleden sonraki toplantıda ça- lışma raporu okundu. Söz alan (Devamı Sa. 5 Bü. 3 de) ezeli Diğer. karşılaşmada da Beşiktaş Vefayı Yemi Sabah Sayısı : 10 Kuruş Gö: zlük Depö;u— Her ne fenni gözlük Cam, çerçeve ve gözlükçülüğe ait bütün malzeme J SARAGOSSI bey Han No. 29 İSTANBUL Ankara, 24 (Hususi) — Yur- dun her tarafından gelen haber- ler, bu yıl 23 Nisan Millt Hâki- miyet ve Çocuk bayramının yur- dun her tarafında müstesna bir Matbu danslı çay davetiyelerinin ifade ettiği mana Âlemdârdaki Y.MCA, yüni Genç Hıristiyanlar Cemiyeti sa- lonlarında Amerikan bahriye er- leri şerefine verilen danslı çay vesilesiyle yaptığımız neşriyata 7 sayın Amerikalı bayan - bir ce- vap vermişler ve buranın Ameri- kan lisan dershanesi — olduğunu, bizim de yanlışlıkla buraya Y. M. C. A., yâni Genç Hıristiyanlar Ce miyeti Klübü dediğimizi belirtme- yi lüzumlu gördüler. Biz onların bu tavzihlerini derhal sütunları- mıza geçirmiştik. Fakat dün eli- mize geçen ve klişesini neşrettiği miz davetiyede hayretle görmüs bulunuyoruz ki biz aldanmamışız. Meğer burası her (Devamı Sa. 5 Sü. 1 de) İkinci “Varto mektubu,, Bayar, D. P. nin yeni tertipler karşısında bulunduğunu — söylüyor Ankara, 24 (Telefonlay — De mokrat Partinin Ankara merkez ilçesine bağlı - ocaklılar bugün İnci gazinosunda bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda De- mokrat Parti lideri Celâl Bayar ve Demokrat Parti Milletvekille- ri ve diğer Demokrat Parti men supları ve kalabalık bir halk kit lesi hazır bulunmuştur. (Devamı Sa: 5 Sü 4 de) İller Bankası kongresi —e ikaer 27 Nisanda Ankarada toplanacak İller Ban Bi umumi kon- gresi 27 Nisan- İ da — Ankara'da toplanacaktır. Banka kanunu- na göre kon- gre, 21 vilâyet- ten gelecek be- lediye başkan- ları, U, meclis üyeleri ve muh tarların rakile toplarımak Ekrem Amâç Muhtelif illerden bu yılki kongre- ye iştirak edecek delegelerin çimine başlanmıştır. İstanbul ( dan bir © sayfamızdadır. (Devamı Sa, & Sü. 4 de) ne kadar <A-| £3 Nisan bayramı münasebetild küçük yavrular her sene olduğu gibi bü öene de Çankayayı öi« yaret etmişlerdir. Yukarıdaki resimde Bayan Mevhibe İnönünü kendisini aiyarete gelen yavruld: rı severken görüyorennuz neşe ve coşkunluk içinde kutlan dığını göstermektedir. Başta Ço- cukları Esirgeme Kurumu oldu- ğu halde birçok hayır cemiyetle- “Danslı çay,, faciası Bu çirkin hâdisenin mes'ulleri şiddetle cezalandırılmalıdır Balıkesirli gençlerın asıl protestosu Yurdda 23 Nisan Bayramı ri bayram münasebetile yacdım ellerini yoksul çocuklara da uç zatmışlar ve onları da uvmdlq' mişlerdir. Mınut danslı Çaydân hazin bir enstantane Şişli, dün infilâk tehli/cesi atlattı Sütlüce faciasının facısı henüz unululmadan atlatılan bu infilâk tehlikesi, muhitte büyük bir heyecan uyandırdı ile ve zaman zaman infilâklap Havariyon sokağındaki Lâstik | halinde iki saat kadar devam e« fabrikasında bir yangın çıkmış- | den yangın, fabrikanın lâstilç tır. top yapı ve boyahane kısmı tağ Bütün bir semt halkını heye- | mamen ve makine dairesi de kı cana düşüren müthiş bir duman (Devamı Sa, 5 Su. 4) Dün saat 13 sularında Şişlide TAKVIMDEN BİR YAPRAK: Otomob ENİ SABAH'ın neşrettiği hususl bir habore göre; An- kara Şoförler Cemiyeti - Ankarada bir otomobil yarışı tertip eylemiş. 1 Mayısta yapılacak olan bu yariş- lara Ankarada ve hattâ bütün mem- dokette büyük bir alâka gösterili- yormu Yarış olduktan sonra / kaplum- bağaları da koşturursak alâka uyan dirir; bizde hamam böceklerini bi- 1o yarış ettirdiler. Bu bile seyret derde bir alâka uyandırmışi Fakat otomobil yarışı böyle de- Bildir; ticari ve sınal bir. mesele- dir. Otomobil yarışı bir firma işidir. Öyle önüne gelenin horhangi bir a- rabanın volanına geçip koşturması değildir. Bunun İçin yarış yapılan memlekette, yahut yarışın — vükü> bulacağı yerde - otomobil firmaları kendi fabrikalarından çıkan araba- darın tefevvukunu göstereceklerdir. Bu da osaslı teşkilât İlo olur. Mose- 1â Fransada, Almanyada, İtalyada, İngilterede muhtelif — otomobil fi maları vardır; bunlar, ayrıca yarış arabaları yaparlar. Bu. arabaları Idare edecek gayet usta, gözü pek koşucuları vardır ; onları tevdi eder- yarışları ULUNAY der ve bir firma kazandı mı bu mux vaffakiyet o markanın satışına tes sir eder. — Yoksa otomobil fabrikası olmıyan bir memlekette — tenazzüh arabalarının yarışları nihayet — bir Bösteriden ibarettir ve yahut bizde do otomobil endüstrisini teşvik için bir adım mesabesindedir. Sonra şu ciheti de unutmamalıyız Kİ böyle yarışlar için evelâ bir Ipodrom değil bir otodrom Jâzımdır. Böyle ipodrom gibi, — cadde gibi yarışa pek müsaid olmuyan yerlere 'de yapılacak müsabaka bir gösteriş olur. Yâni müsabakaya İştirak eden otomobilin hangisi daha şıktır, hane Bisi daha zariftir, böyle durumlarda otomobili ekseriya kadınlar kullar nır, hattâ onların giyimleri, kuşamı darı da - bahis mevzuu olur. Bu şartlar içinde yarışın böyle bir müs sabaka olması daha muvatık olur« dü. Helo sol yarışı tâbir editen kum Tu sahadaki müsabakayı ı.ıııı.ıııımş düzümsüz gördük. — Kumlu — sahayl bir tarafa bırakalım da otomabille Fi döğrü dürüst bizlim so avtarda, yürütelim ve öyle bir koşuda mur vatfak olana da bir Ilyakat madak yası verelim.