10 Mayıs 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

10 Mayıs 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 1

SALI 10 Sahibi: Tel adreslı «YENİ SABAHAa İSTANBUL Telefoni 20708 MAYTIS 1949 B. Millet Meclisinde dünkü gürültülü celse İdarer Nuürüosmaniye Not 17 Safa Kılıçlıoğlu 11 inci Yıl, No. 3638 Yeni Sabah HÜRRİYET VE HAKKIN YILMAZ MÜDAFİİYIZ Sayı: Cumhurbaşkanının ziyaret kabulü bahsinde çok şiddetli münakaşalar cereyan etti Canlı hayvan ihracı hakkında sorulan bir suale cevap veren Cemil Sait Barlas, ihracatın et fiatlarına tesir etmediği iddiasında bulundu Seçim ?... akında Mısırda ve Bül- Yprümndı seçimler ya- Pilacaktır. Mısır. kabine relsi, pazar günü verdiği bir nu- tukta —kli adeta seçim müca- delesini açmıştır— — Sıkıyönetim devam ettiği halde intihabatın yapılacağını bildirmiştir. — Şimdi Muhalefet partisi mevkünde olan (Veft) seçimlerin yapılmasına başlanmadan evvel örfi idarenin memleketten kaldırılmasını İste- mişti. Mısırda vaziyetin çok normal olmadığı bilinmektedir. Müfrit bir zümre, cüretli elebaşıların İ- daresinde bir takım suikastler yapmakla meşguldür. Hattâ hü- kümetin akdığı haberlere göre mebusan meclisi ve kabine şefine karşı da suikastler hazırlanmış- far. İşte Başbakan, bu şartlar al- tında sıkıyözetimi kaldıramaya- gağını ilân etmiştir. Büyük Arap memleketinde olağanüstü halle- rin devam etmekte olduğu şüphe götürmez. Mısır hükümeti, genç İsrail devletine karşı açtığı ci- dalde büyük başarı sağlayamadı. Mısırın nüfasu on sekiz milyona yakındır. Halbuki yeni İsrall dev letinin nüfusu bu miktarın ancak gı beşte biridir. Buna rağmen Musır kuvvefleri ric'at etmeğe ve meydanı İsraillilere bırakmağa mahküm olmuştu. Böyle bir ric'- at o kadar çok fena tesirler bıra- kacak mahiyettedir. ki ancak kuvvetli bir Sikıyönetim ve şid- detli bir sansür bu hakikatlerin örtbas edilmesini bir müddet için sağlayabllir. Bu itibarla Kahire Ficali hesapsız ve kitapsız ve ha- dırlıksız girişmiş oldukları muha rebedeki — muvaffakiyetsizliklerin manevi sorumluluğu altında bu- kunmaktadırlar. Hattâ denebilir ki Mısırın bu durumu yalnız Ka- hireyi değil bütün Arapları ra- hatsız etmiştir. Çünkü Tunus ve cezayirde İstiklâl tarafdarı olan Müslüman kitleler de Filistinde olup bitenleri öğrendikten sonra gok ihtiyatlı olmak lüzumuna kanl olmuşlardır. Hattâ Fransız- ların, Mısır hâdiselerini geniş su- rette tefsir ederek, kendi Idarele Tindeki kavimleri baskı altında tutmak için bunu en İyi bir fırsat saymış - olduklarında hiç şüphe yoktur. Bu şartlar içinde, sebebi ne ka- dar haklı ve makul olursa olsun örfi idare baskısı altında yapıla- cak bir seçim ile bir milletin ira- desl yoklanabilir mi ve böyle bir yoklamadan hayır beklenebilir Bize yakın hattâ hemhudut bir memlekette, Bulgaristanda da, önümüzdeki — günlerde bir seçim yapılacaktır. Sovyet İdaresine ta- bi memliketlerde ve peyklerde Intihabın ne mâna taşımakta ol. duğunu en iyi anlayacak mevki. deyiz. Çeyrek asır tek partinin İntihap usüllerini ve - tarzlarını bu memleket bizzat gördü. İktidar hattâ şef kimleri Istiyorsa behe- mehal onlar seçilecektir. Mebus ve milletvekili listeleri lân edil- mekle seçilmiş olmak arasında hiç bir fark yoktu, mebusluk ade- ta bir nevi memuriyet Id Binae- naleyh gimal komşumuzda, Sov« yet metodlarile ve onların tâbiri- le halk den okrasi usullerile, ya- pılacak intihapların ne derece Bulgar milletinin isteklerini Hlı-' de edeceği kolayca tahmin edi- debilir. ai Garp demokrasisi ne Sıkıyön tim ile, ne de Sovyet tarzı İle » gim yapılmasına taraftardır. Fran Sa, İtalya, Yunanistan, İngilte Te ve Amerika gibi memleketler milletin bütün parti, fikir düşün- celerine geniş ifade imkânları v Fiyorlar ve herkes reyini <a ve |: edilmeksizin diledi; 'e verebiliyor. Biz de ıllık bir cereyan ve #icesinde, artık bu talihl ler arasına katılmak istiyoruz, Türk milleti de seçim — emniyetl (Dovamı Sa, 5 Su, 6) üz küsur yak ne- millet- e Bi Almanya meselesinin konuşulacağı Parise gelecek olan Jessup (sağdan Rus delegesi Malik'le $ Mayısta yapılan toplantıda ikincl) — Amerikadaki el sıkışırken (Foto: A.P.) Batı Almanya ana yasası kabul edildi —" Komünistler yeni anayasaya karşı muhalif vaziyet aldılar. Anayasanın hükümleri Bonn; 9 (AP) — Hitler reji , meclisi tarafından ikabül edilmiş . minden sonra kurulan ilk Afman) tir, hükümetinin anayasası komünist| Aleyhte oy verenler iki Komünlst karşı | delegesiyle Bavarya hükümetinden jAlman Aanayasa| sağ cenaha bir delege grupu ol .« muhalefetine rağmen 12 ye 53 oyla dün bir Demokrat Partide yeni çekişmeler.. Demokrat Parti kongresinde şiddetle tenkid eden emekli general A; heyeti raporunu di Ihsan Sabisin parti haysiyet divânına verilmesi bir takım dedikodu- lara yol açmış bulunmaktadır Ankara: 9 (Hususi) — Hazi- g Tan ayı içinde toplanacak olan Ö Demokrat Parti genel köngresi- nin pek çetin parti meseleleri ile karşı karşıya kalacağı anlaşıl - maktadır. Bu meselelerden biri, bugün Büyük Millet Meclisinde Müstakil olarak çalışmakta olan müstakil Demokrat milletvekille- rinin durumudur. Bir çok delege- lerin bunların Demokrat Part.den hangi sebepler yüzünden ve han- gi şartlar dahilinde çıkarılmış ol- duklarını soracakları anlaşılmak- (Devamı Sa, 5 Su. 6) Futbolcularımız dün akşam uçak meydanında (Foto: Yenl 8: muştur, Anayasanın birer nüshası tasdik edilmek üzere Batılı bölgelerinin as keri valilerine gönderilecektir. (Dovamı Sa, & Sü. 7 de) Atlantik Paktı Amerika âyanında desağ ğ Amerika ne zaman Rusyaya harb ilân edebilir ? Vaşington, 9 (A.A.) — (afp) Cumhuriyetçi âyan Üyesi — For- rest Donell'in bir sualini cevap- landıran eski Harbiye Bakanı Patterson, bilfarz Norveç 600 bin kişilik bir düşman kuvveti tarafından — taarruza — uğradığı takdirde kongrenin harp - ilân etmeğe salâhiyetli bulunacağını söylemiştir. (Da Mi Sar 6 Sur 3 de) yuncuları I Birinci kafile dün uçakla Atina'ya git yah - Burhan) (Yazısı 5 inci sayfada) Ankara: 9 (Hususi) — Bugün saat 14,90 da B, M. M. Raif Ka- radenizin başkanlığında toplan- dı. İlk olarak İhsan Yalçın ve beş arkadaşının kiraların arttırılma- gı veya serbest bırakılması hak- kında daha evvelden verdikleri tasarıyı geri almak için yaptıkla Ti teklif önergesi görüşüldü. Söz alan Ahmet Oğuz; aylarca Meclis komisyonlarının üzerinde (Devamı Sa. 5 Su. 4) 4 yıllık cinayet dâvası Sındırgıdaki hâdisede sa- nıklardan birinin C. H. P. başkanı olması duruşma- yı takip edenlerin mera- kını arttırıyor. Duruşmada alınmış bir resim Balıkesir; 9 (Hususi) — Ey- lül 945 gecesi, Sındırgı eşrafından Muhiddin Şatır, Mencud köyün- den amele toplamaktan döner- ken kasaba civarındaki Taş tepe mevkiinde pusuya — düşürülerek 18 - 20 kurşunla öldürülmüştü. Cinayetin duruşmasına, şehrimiz ağır ceza mahkemesinde devam edilmiştir. (Devamı Sa. 5 Sü. 8 de) ( Si AA L—Z Bunların ayni tarzda evvelce de hudutlarım dan girdikleri tesbit edildi saziantep, 9© (Hususi surette gönderdiğimiz arkadaşımız Zih- ni Kanmaz telefonla bildiriyor) — Dün Suriyenin cenup hudu- dunda pasaportsuz Kilise girer- ken alâkadar makamlarımız ta- rafından yakalandığını bildirdi- ğim ikl Rus ile bir. Romanyalı hakkında bugün de yaptığım tah kikat netle iğim malü- matı bildir Bunlardan Romanof, ilk defa 6 mart 949 tarihinde kaçak ola- Fak aynı yerden memleketimize girerken yakalanmış ve hakkın- takibat yapılarak bir müddet da pasaportsuz seyahatten adli (Dovamı: Sa, 6 Sü, 3 de) D. P. mitinginde elektrik kesild Ankara: 9 (Telefonla) — Bu- ün D. P. ye gelen haberlere gö- re Afyon ilçe merkez kongresi toplanmış ve Başbakan Şemsed. din Günaltaya gu telgraf çekil- miştir: kasden mi İstanbul demokratlarının t pahalılığı hakkında mille tin ıztırabına — tercü protesto maksadile tertip ettikle- SOFRANIZDA 10 Kuruş Türkiyenin de dahil bulunduğu Avrupa federasyonu imza töreninde devletler temsilcileri bir arada (Foto: A.P.- MİYANOL. İştah ve ferahlık ver.r BULUNDURUNUZ Sadak izahat verecek Dışişleri Bakanı, dün İnönü tarafından kabul edildi, Sadak Başbakanla da görüştü Bu gün yapılacak Grup gizli toplantısı etrafında, dür akşam Dünkü feci kaza yerinde Yeni Sabah Foto muhabirinin tesbit ettiği sahne yaralı yolcu, hurdehaş olmuş taksinin ön tarafında görülm ektedir. F eci bir otomobil kazası daha oldu Ağır. yaralı yolcuyu, Yeni Sabahın Foto Muhabiri kendi arabasına alarak Dün saat 17 de Bakırköy aâs- | Çarpışma neticesinde otomobil faltında gşoför Necmi Ankın İda | birkaç defa takla atarak yol ke resinde 5346 No. l taksi ile bir | narındaki hendeğe yuvarlanmış, kamyon — şiddetle çarpışmıştır. Hayat Pahalılığı komisyonunun kararı “Narh koymakta faide şekilde ucuzlatılamaz. , Dün saat 16 da Be'-0'yede Rels muavini Nâzım Ardanın başkanlığında toplanan — âzami fiat tesbit komisyonu, ihzari ça lışmaları gözden geçirmiştir. Ti- (Dovamı: Sa, 5 Sü, 3 0e) Londra Radyosu Türkçe spikeri “don memleketim tetkiklerini bitirerek İngilte- reye döndü (Devamı Sar 5 Sü: 6 de) (Yazısı 5 inclde) hastahaneye götürdü (Devamı Sa: 8 Sü: 2 de) yoktur ve hayat bu Ankara, 9 (A.A.) — Dışişleri Bakanı Necmettin Sadak ve muf rahhas heyetimizden üçüncü daire umum müdürü Bülent U« şaklıgil ve husust kalem müd'te rü Necdet Kent bu sabah Ankas ra ekspresile İstanbuldan şehrl« mize gelmişlerdir. Dışişleri Bakanı, garda Dış işleri Bakanlığı umumt — kâtibi Fuat Carım, protokol — umunü müdürü Kadri Rezan. kordinlo« matik Üyeleri, Dışişleri Bakane lığı ileri gelenleri ve dostları ta rafından karşılanmıştır. (Devamı Sa. 5 sü. 2 de) HİLMİ URAN D. Partinin taşkın unsur- lardan kendisini kurtardığını söyledi Gaziantep: 9 (Arkadaşımız Zihni Kanmaz telefonla - bildiri« yor) — İki haftadanberi cenup vilâyetlerinde yaptığı propagan« da seyahatinde partililerile has- bihalde bulunan ve parti anlayışı üzerinde konuşmalar yapan C. H. P. genel başkanvekili Hilmi U« ran bugün vilâyet, belediye, ad« liye ve liseyi ziyaret etmiş ve öğleden sonra da Oğuzeli kazasıs na gidere! partililerle görüşmüş tür. Akgam saat 18 de Gazian- pan Hilmi Uran memleket mese« leleri üzerinde durmuş ve: «— İçeride bize üzüntü vere« cek hiç bir meselemiz yok« tur. Emniyet ve huzur ber« kemaldir. — Muhalefet — partisi muvazaa yaygaralarına kulak aş (Üevamır Sa, 5 Sü, ? MULAAMANARNAARRARARAARARANAN TAKVİMDEN BİR YAPRAK: — Müsiki ve Raksın Yazdığı Târih Indistan milli bale hoyeti dün bizim - cemiyeto gele- rok gazetecilerle yakından tanıştı- lar ve bu münasebetle dört bin se- nelik bir maziyo sahip olan musi- kilerinden, rakıslarından bize bazı nümunelor verdiler. Hindistanın san'at zevkini biza tattıran misafirler dört kadınla beş erkekten terekküp ediyordu. Kadın dar milll kıyafetlerini muhafaza e- diyorlardı. Endamın bütün Ietafes 'tini gösteren bu kisve kadına nâx zün-ü- hirümân bir eda veriyor one 1 pek eski bir tarihin sayfalarını süsleyen İnco gravürlere — benzeti- yordu. Bize evvelâ Vinâ tâbir edilen bir Saz gösterdiler... — Porde Üzerinda çalınan bu çelik telli sazın menşol- nin Hindistanın tarihi kadar eskl olduğunu söylediler. — Hattâ büyük bir (muvahhid) olan «Fisâgors> un bu sazı taallüm eylediğine dalr de bir rivayot varmış. Şarkta esen musiki havasında az çok birbirini — hatırlatan — çaşnller var, Haclm ve şekli İtibarlle tan- bura, lavtaya, santura ve ortaçağ trubadurlarının çaldığı <lüt> o ses vermiş hissini uyandıran bu sazda san'atkârın eli bazen rast, mahur, hattâ hüzzam nağmoler yapıyor ; © zaman ruhlarda mütekabli bir â« şınalık hasil oluyor. Hindistan mus Sİkisi bizco Iptidal şeklini muhafar za etmiştir; bununla berabor bize ULUNAY belki noksan gelen bu yanık naği melerin hüsüsiyeti primitiftiğinde” Kİ küvvetli mânadadır. Vinâdan sonra bir kamış filavta dinledi Bunda Iptidal — musi daha kuvvetle kendini hissettiriyor. du. İki sazın imtizacına bir de hi nendo katıldı;. bize bir kaç şarkı dintettiler. Şimdi sıra Hindistanlı san'atkâr ların raks nümünelerine — gelmiştir Rakkasolerdan biri şalrin: O gül endam bir al şâla büs rünsün, yürüsüm, Ucu gönlüm gibi ardınca sü« rünsün, yürüsün ! Diye tasvir eylediği bir çalımla Herledi... Elleri ve parmakları ile bir zerafet oyası İşler gibi mevzun haroketlerle bir. kadının süslenmex sini canlandırdı;. suda — balıkların seyrini, ormanlıkta ceylânların ceve Jânını tasvir eyledi. Nâzik ellerin, kalem — parmakların — haroketlerini kaş göz ve bakışlarla İşliyor ve bun harı gayet tatlı bir gerdan kırişile tebarüz ettiriyordu. Bu tozahürler sona erince hoyet pek çok alkışlandı. Düşünüyorum: Bu adamlar dört bin senelik musikilerine nasıl aman sız bir taassubla sarılmışlardı. Saz« Jarını sözlerini Iftiharla, gurür. ile taşıyorlar, gezdiriyorlar ve en küs Çük nağmesine bile dokunmuyorlare di. Bu sadakati — kiskannmasn dek #em yalan söylemiş olurum!