12 Haziran 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 7

12 Haziran 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 7

WHAZİRAN 1949 Sıtma mütahassısı Amerikalı doktorlar İstanbula gelen iki Ameı alı mütahassıs doktor, Türkiyenin sıtma durumunu tetkik edecekler Rohfeller Fondasyonu malarya uzmanı ve Birleşmiş Milletler Dünya Sağlık Teşkilâtı Malarya komitesi eksper üyesi Dr. - Pall Russel lie Rokfeller Fondasyonu Yakınşark direktörü Dr. Bruce Wilson dün sabah uçakla şehri- mize gelmişlerdir. Uçak alanında kendilerini Sağ lhık ve Soayal Yardım Bakanlığı adına Sıtma Savaş Genel Müdü- rü ve Dünya Sağlık Teşkilâtı Mal komitesi Türkiye mu- —ER L LA Celâl Bayarın nutku (Baştarafı 1 incide) dar Demokrat Parti ilçe merke- zinde hasbıhalde bulunmuş, son- ra otomobillerle Safranboluya gitmişlerdir. Burada da coşkun tezahüratla karşılanan Bayac, Havüzlu kıraathanede — halkla hasbıhalde bulunmuş, memleke- tin umumi dâvaları ve dertleri Üüzerinde konuşmuştur. Dönüşte Celâl Bayarı Yazı kö yü halkı yolundan çevirerek köy lerine getirmişler ve altı kurban kesmişlerdir. Köy meydanında doksan yaşında bir ihtiyar Celâl Bayara doğru ilerlerken, Bayar hürmetle eğilmiş ihtiyar köyl! nün elini öpmüştür. Bu ihtiyar vatandaş Bayara — Hoş geldin oğlum, yolunu çok bekliyorduk; demiştir. Bayar köyde yarım saat kal- dıktan sonra Karabüke gelmi: tir. Saat 17.20 de Bayar D.P. il çe binasında beklenen konuşma- gına başlamıştır. Binanın penc: relerine takılan dört hoparlörle meydanı dolduran binlerce halk da Bayarın bu konuşmasını din- lemiştir. <Aziz arkadaşlarım!'» diyerek söze başlıyan Celâl Ba- yar Karabük Demir - Çelik fab- rikalarının kuruluşuna dair hâ- tıralarına ve şimdiki halihazır durumuna temas ededek demiştir u nkarada çok işlerim var dı. Verdiğim söz üzerine Kara- büke gelmek mecburiyetinde kal dım. D.P. Genel kongresinin ha- zırlıkları günün en mühim mev zuu olduğu halde Karabüklü va- tandaşlarımla görüşmeği tercih ettim. Bilirsiniz ki Kazabük demir sa nayii, memleketimizin biricik bü yük sanayiidir. Memleketimizin ana serveti ziraat olduğuna gö sanayiin ziraate dayanması da İktısadi bir zarurettir. Bunun gi bi demir sanayil de kömüre isti- nad eder. Memleketimizde çok gükür ikisi de vardır. Başka memlekötlerde ya sadece demir vardır, kömür yoktur. Fakat ge- ne demir sanayii vardır. Bunun aksine olarak bazı memleketler- e de kömür vardır, demir yok- tur, Gene de © memleketlerde demir sanayii kurulmuştur. Hat- tâ ikisinin de olmadığı memle- ketlerde de demir sanayii kurul- Mmuştur. Bizde ikisi de olduğuna göre demir sanayiinin inkişaf et mesi lâzımdır. Fakat bizde bu sanayi henüz istenilen inkişafa v erememiştir. Çünkü Devlet İktı- sadi teşekküllerinde maalesef Halk Partisinin zihniyeti hâkim- dir. | Bundan sonra Bayar, sendika” ve Demokrat Partinin, sendikalar üzerinde me hükümetin ne de partilerin her hangi bir müdahalesine asla ta- raftar olmadığını ve buna cevaz vermediğini belirterek sendikala rı doğrudan doğruya — alâkadar işçilerin idaresine buakmanın uygun düşeceğini söylemiştir. Bayar, mütcakiben, memleket 'te huzur ve refahın teessilsü için seçim emniyetinin şart olduğunu belirtmiş ve seçim emniyetinin zarureti üzerinde durmuştur. Bayarın nutku, sık sık alkış- lanmıştır. KORALTANIN SÖZLERİ Söz alan Refik Koraltan da gert bir lisanla iktidarı ve Dev- let İktısadi Teşekküllerindeki zihniyeti tenkit etmiş, —milletin malile milleti baskı altında tu- tan kimselerin bir gün hesap vermek mecburiyetinde kalacak larını eöylemiştir. Koraltanın nutku da dinleyici- ler tarafından giddetle alkışlan- Taştır. Bayar, ve arkadaşları, bu ge- ce Ankaraya dönmüşlerdir. ne g Bugün toptak bayramı kutlanıyor (Baştaratı 1 inside) Halkevlerinde toplantılar terti edilecektir. MA Çatalca ve Silivri köylerinde, kamulaştırılan toprakların lüye tevzil Çatalcanın Çakıl kö- yünde törenle yapılacaktır Törende hazır bulunmak Üze- re, vali Lütfi Kırdar, vali mua- vinleri İhsan Ecemiş ve Rüştü Ülken ile Tarım müdürü, beledi- ye daimi encümen âzaları ve ba- Bın mensupları bu sabah Çatal. caya gideceklerdir . an 400 köylü İslifade e tapuları vali ve bele başkanı Dr. Lütfi Kırdar ta habir üyesi Dr. Seyfettin Okan, İstanbul Sağlık ve Sosyal Yar- dım Müdürü Dr. Faik Yargıcı ve İstanbul Sıtma Savaş Bölgesi Başkanı Dr. Mithat Süheyl kar- gılamışlardır. Misafirler memleketimizde bir hafta kalacaklar ve sıtma savaş bölgelerinde incelemelerde — bu> lunduktan sonra Romada topla- nacak olan Dünya Sağlık Teşki- İâtı kongresine iştirâk etmek ü- | zere şehrimizden ayrılacaklardır. | ,.Pr. Poli Russel dün kendisile görüşen bir arkadaşımıza şunla- Memleketinizde son zaman larda vukubulan tıbbi inkişafla- rı yakınen takip ediyordum. Tür kiyenin kurak bölgeleri hariç di ğer bölgelerde malarya epeyce ılmış vaziyettedir. Fakat son Zamanlarda aldığınız tedbirlerle sıtma tehlikesinin büyük bir kıs- mini önlemiş bulunuyorsunuz. Ben; Roma seyahatimden ev- vel Türkiyeyi ziyaret etmek hem de sıtma bölgelerinde tetkikler ıpmak düşüncesile buraya gel- dim. Bu vesile ile Türkiyedeki kıymetli doktor arkadaşlarımla da tanışmış olacağım. Memleketinizde beynelmilel u- sullerle sıtmaya kargı konulmak tadır. Sıtma ancak - halkınızın doktorlara karşı inancı ve dok- torların iyi mesai yapmasile ön- lenebili Batı Birliğinin deniz manevraları Paris: 11 (AA,) <Afp> — Ba. tı Birliğine mensap memleketlerin deniz Kküvvetlerinin iştiraki ile bu ayın 30 unda başlayarak temmu- zun 8 ine kadar Vevam edecek olan deniz rmanevralarına 27 Fran: harp gemisi katılacaktır. Manş de nizinde ve Gaskonya körfezlerinde İyapılacak bu manevralara — Arro. Manches uçak gemisi ile Montcalm Georges Leygues, ve Gloire kruva. zörleri de iştirak etmektedir. Manevralar İngiliz anavatan fi. losu başkomutanı tarafından Idare edilecek ve Biscaye koyunda cere yan edecektir. Paris: 11 (A.A.) <Afp — Brük sel andlaşmasını imza eden dev. letler Dişişleri Bakanlarının 17 ve 18 haziranda Lüksemburg'ta top- Janacakları resmen teyid edilmek. tedir. Meclis heyetimiz Cezayire gidecek Paris; 11 ÇA.A.) <Afp.) Fransa Başbakanı Henri Gueville bugün Türkiye Büyük Millet Mec lisi heyeti şerefino Başbakanlık- ta bir öğle yemeği vermiştir. Paris: 11 (A.A.) «Afp> Fransa Dışişleri Bakanı Robert Sehuman bu sabah general Ali Fuat Cebesoy ve Türkiye Büyük Millet Meclisi heyetini Bakanlık taki odasında kabul etmiştir. Diğer taraftan Türk heyetinin Cezaire de gideceği bildirilmekte dir, Türk milletvekilleri sahı sa |bahı Henri Çucille'ün özel uça- ğile Paristen ayrılacak ve Cezair de 24 saat kalacaktır. | Kuraklık ve kıtlık âhtimali — Baş taralı 1 incide — miş ve bir rapor hazırlamıştır. Bu raporla; bu sene kuraklık ve kıtlık olacağına ihtimal verilme- mekle beraber, sıkıntı çekilmesi muhtemel olan yerlere, nereler- den ve miktar yardım yapılaca- iğ1 tesbit edilmiştir. Bu münase- betle Bakan şu izahatta bulun- muştur:; ,*— Türk köylü ve müstahsili nin bugünkü ziraat sistemimiz içinde en büyük derdi ve sıkıntı sı vesaitsizliktir. Vesaitle, yâni makine ile ziraati sağladığımız gün yağmuru nisbeten az düşen bölgelerde dahi kuru ziraat siste mini kullanmak imkânı sağlan - miş olacak ve bu suretle hem çift çi hem de devlet çiftlikleri daha iyi neticeler alacaklardır.» Emniyet teşkilâtı takviye ediliyor (Başraraf: 1 üncide) İstanbul emniyet teşkilâtı içia her iki yeniliğin yapılması zaru: ri görülmüş ve buna da karar verilmiştir. Ancak, seyrüsefer ve belediye zabıta teşkilâtının em niyetten ayrılması işi herşeyden evvel bir kadro, dolayısile bir bütçe işi olduğundan bunun tat bikatı 1950 yılına bırakılmıştır. Bu ayırmanın bilhassa seyrü sefer işlerinde faydalı — olacağı umulmaktadır. Esasen İstanbul seyrüsefer iş- lerinin esaslı bir gekilde tanzimi için belediyece de teşebbüse ge- çilmiştir. Belediye İtalyadan bir seyrüsefer mütehassısı — getirt mek Üzere 6 ncı gube müdürü Kemali İtalyaya göndermiş bu- lunmaktadır. 6 ncı şube müdürü belediye udına angafe edeceği bir rüseler mütehassısile yakın: da avdet edecektir a Diğer taraftan asıl en teşkilâtının modren — ciha: telsiz ve telefonlarla teçhiz edil Mesi işi de tatbikat safhasına raf rilecektir Köylünün, toprağını işletebilme Bi için Tarım Bakanlığınca kendi lerine 160 bin liralık kredi açı lacaktır. n girmek üzeredir. Bir bilânço — Başmakascden devam — ettiği ve memurları mal beyanı- na tabi tutan hükümleri alkışla- mak lâzımdır. Yeter ki bu hüküm der clddi ve hakiki surette tat- bik edilsin. Yalnız dokunulacak ve şikâyet edilecek eihet bu mal (beyanının yalnız memurlara hi redilmesi, Bakanlarla, milletve- killerinin bu araya sokulmama- sıdır. Halbuki, Mecliste bir kaç yıldır cereyan eden münakaşalar, İleri sürülen iddinlar hattâ yüce divânlara ve Meclis tahkikat ko- misyonlarına kadar İntikal eden vâkıalar o istikamette de hüküm- ler konulmasını - apaçık gösteri- yordu. - Kanunun bir. kanadının böylece açık kalması tek taraflı hareket edildiği hissini, haklı o- larak, uyandırmaktadır. Başbakan bilânçosunu — yapar- ken (muzir cereyanlarla) müca- dele kanunundan da büyük bir stayişle bahsetmiştir ki bu nokta- da kendisile tamamile fikir bera berliği halinde — bulunduğumuzu hanüz kanunun konuşulduğu sı- ralarda tebarüz ettirmiş İdik. Meclisin ve encümenin himmetile yapılan ufak tâdillere rağmen bu kanunu fikir ve yazı hürriye- ti ve vicdan serbestliği bakımın- dan muhataralı görmekte devam ediyoruz. Kanunların partililer za iyesinden tatbik edilmesine müsa 'ade etmiyeceği hakkında Şem- seddin Günaltayın Meclis kürsü- sünden verdiği vâld de nihayet şahsına muzaftır. Yâni kendisi Başbakan kaldıkça — muteber bir sözdür. Halbuki kanunlar Günal- tayın iktidardan çekilmesinden sonra da yürürlükte kalacaktır. Binaenaleyh başka ellerde ve baş iyetlerle tatbik edildiği ırdan ne gibi neticeler doğabileceği hâdiselerle anlaşıla- caktır... Seçim ve basın kanunu hakkın daki ifadeler ise çok — oyalayıcı- dır. Çünkü matbuat kanunu için Başbakan diyor ki: «Bu tasarı hazırlanmış ancak Meclisin tatil devresi geldiği için müzakeresine imkân hasıl olmamıştır.» Aşırı - cereyanlarla — mücadele kanunu gibi gürültülü ve tehlike- l bir kanun son iki günde çıka- rıldığına göre matbuat — kanunu da pekalâ ve bundan çok daha az mücadele ile çıkarılabilirdi Amma onu çıkarmak arzusu be- riki kadar galiba yok... YENİ SABAH Truman'ın bputku (Baştarafı 1 incide) ve hür memleketlerin yeniden Ü- mit ve itimad hisleri duydukları nı bildirmiş ve bütün bunların, hür milletlerle Sovfetler arasın- daki ihtilâfların incelendiği ba- rışcı müzakerelere kapıyı kapa- madan yapıldığını ilâve etmiştir Başkan Truman sözlerine şöy- le devam etmiştir: Barışı sağlama politikamızın gerçekleşmesinde daha yarı yol- dayız Amerikan halkı gayretini gevgetmemeli ve 1920 de bizi yo- lumuzdan çeviren seslere kulak vermemelidir. Devamlı bir dünya şarta bağlıdır: 1 — Kuvvetli ve müreffeh bir deşik Amerika, 2 — Barış ve hürriyet dâvası- na kendini vermiş olan diğer mil letlerin kuvveti ve refahı, 3 — Milletlerarası zorbalığı or tadan kaldırabilecek milletlerara B bir teşkilât. Biricin şart Birinci şart hakkında Truman bunları söylemiştir: 1Ş zamanında — milletimizin silâh altında esaslı kuvvetler tut tuğu nâdirdir. Bununla beraber, Birleşmiş Milletlerin temelini te kil eden barış prensipleri tehdit edildiği müddetçe silâh altında sağlam kuvvetler bulundurmalı- yız. Ancak milli kuvvetimiz, sade ce silâh ve talim görmüş adam- lardan ibaret olamaz. Ekonomik, gelişme ve devamlı refah bundan daha önemlidir.' Başkan Truman bütün dünya- da ekonomik kalkınma ümidinin geniş ölçüde Amerikanın refahı- na dayandığını belirtmiş, komü- nist felsefesinin başlıca noktala- rından birinin Amerikan refahı - nin yıkılacağı olduğunu söyle - sulhü üç Bi miş ve demiştir ki: Komünistler bu hususta tama men yanılıyorlar. - Ekonomimizi ayni seviyede tutmak için nasıl hareket etmemiz lâzım geldiği hu susunda her zamandan ziyade malümat edinmiş bulunuyoruz. Ekonomimizi, istihsalâtı ve satın alma kudretini arttırarak ve ha- yat gartlarını düzelterek nasil kuvvetlendireceğimizi de biliyo- ruz. İkinci şart İkinci barış şartı hakkında Tru man şunları söylemiştir: Bu bir hakikattir ki, komü- nizm ve iç harb yüzünden batı Avrupa memleketlerinin maruz kaldıkları sosyal ve ekonomik par çalanma tehlikesi ancak Avrupa kalkınma programı sayesinde ön lenmiştir Yüksek tarifeler, ithalât kon- tenjanları, mübadele muamelele ri ve diğer sun'i tedbirler nevin den «Hastalıklar» tedavisi saye- sindedir ki diğer hür milletlerin refahı gelişmiştir Üçüncü şart Barışın Üçüncü gartı, ihtilâfla rını halletmek için bütün millet- lerin devaralı gayretler sarfetme si ve silâhlı tecavüze karşı ezici bir kuvvet kullanmak hususun- da anlaşmalarıdır. Varmaya — çalıştığımız hedef yüksek bir hedeftir. Bu hususta ne kadar gayret sarfetsek yeri- dir, İnsanlığın barış ve refahına ak fırsatını bu çalışı gün bizim e- limize geçtiği derecede hiç bir millet elde edememiştir. Hiç bir millet böyle yüksek bir > hedefe varmak imkânına bizim kadar ma lik olamamıştır. Kuryemizin cenazesi (Baştarafı 1 incide) Şehit yüzbaşının bayrağa aarılı tabutu katarın en sonunda ve pen- serelerine büyük bayrakların asılı bulunduğu husust vagondan subay. lar ve erler tarafından çıkarılıp ve yine subayların ve erlerin elleri Us. tünde rıhtıma - getirilmiş, burada hazır bulunan cenaza — otomobiline konm'uştur. Tabutu ve pek çok çe- lengi hamil bulunan cenaze otomo. bili, Üsküdar iskelesine gitmiş, ora- 'dan da 8 de kalkan Çardak araba vapuriyle Kabataşa geçip tabutu Tibbi adliye getirmiştir. Yarın Yapılacak Cenase Töreni Vazife kurbanı gehit Kurmay Yüzbaşı Fuat Güzaltan'ın cenaze töreni için geniş bir program hazır. lanmıştır. Bu programa göre cena. ze namazı yarın öğleyi müteakip Teşvikiye camlinde kılınacak, bun- dan sonra tabut evvelâ bir top ara basına konarak Teşvikiye - Nişan. taşı - Harbiye yoliyle Örduevi ka- Pısi önüne getirilecek, — burada da cenaze otomobiline Konarak Tatc- sim - Galatasaray - Galata köprü- sü - Sultanahmet - Beyanıt - Fatih yolifle Edirnekapıya — kötürülecek ve Şehitliğe defnedilecektir. Cenaze törenine Alay sancağiy- le birlikte bir piyade taburu, bir süvari bölüğü, bir deniz bölüğü, bir| jandarma bölüğü, Kuleli ve Maltepe askeri liselerinden birer talebe bö. lüğü, bir atlı polis müfrezesi ve si- vil teşekküller iştirâk edecekler. dir, Cenaze için gönderilen çelenkler Teşvikiye camiinde toplanıp Üç oto. mobille Orduevinden sonra cenaze arabasını takip ederek Şehitliğe gö türülecektir, Edirnekapı şehitliğinde bir me- rasim bölüğü tarafından bandon'in refakatiyle ihtiram yapılacak — va cenaze hazırlanan makbere - erler tarafından defnolunacaktır, Otopsi Şehit Yüzbaşı Fuat Güzaltan'ın dün sabah Adli Tıb'a getirilen naşı, morg kışmına alındıldan son.a Adll Tibişleri Müdürü, Morg Müdürü ve diğer alâkalı doktorların huzuriyle tabuttan çıkarılmıştır. Ceset, mermer otopsl masasına konulup baş, göğüs ve ahşa kısmı nın Üç boşluğu açılmış, bütün u- zuvlar gözden geçirilmişlir. Bu me- yanda cesedin başındaki kurşun ya. rası ve ameliyat izleri, barat le. keleri üzerinde durülmüş, bilhassa, kurşunun giriş tarzı ve seyri vazi. yeti esaslı şekilde tetkik edilmiştir. Otopsiden sonra alınan notl: göre ihzari bir rapor tanzim olun- Mmuştur, Adli Tıb Meclisi bu hüsustaki tam ve mükemmel raporunu mek Üzere ilgili makamlardan hâ. Bağımsız bir Japonyaya doğru (Baştarafı 1 incide) 12 ay içinde 300.000 - tonilâtoya varan gemi inşa etmeği tasarla: dığını bildirmiştir. Tokyo: 11 (A.A.) «Afp> Japönyadaki Amerikan işgal ma kamları tarafından bildirildiğine göre, cumartesi günü, Şugamo ha pishanesinde 15 Japon harb suç lusu idam edilmiştir. Bunlar ara: sında ,bir çok Amerikalı ve Fili- pinli esirin hayatına mal olan «Bataan'da ölüm yürüyüşünden; dolayı mahküm edilmiş bulunan BAYFA: 7 dise hazkında bamı malümat ve ve- aikalar istemiy bulunmaktadır. Bu vesikalar ve malümat — geldikten sonradır ki üç nüsha halinde mü- kemmel rapor tanzim olunacak, bir hüshası Milli Savunma, bir nüsha- sı Diğişleri ve bir nüshası da Ada. let Bakanlıklarına gönderilecektir, Talebe Birliğinin Tebliği Üniveralte Talebe Birliği Bap- kanlığından: Birliğimiz, Rusyada vazife uğ- runda vefat eden Kunmayımız Fuat Güzaltan'ın cenaze merasimine iş- Ürük edeceği cihetle, Üniversiteli arxadaşların 13/6/1049 pazartesi günü öğle namazında Teşvikiye Cü- münde bulunmnaları - ehemmiyetle rica olunur, Kuryemizin neden yalnıa gönderi. diği hakkında rivayetler Ankara, 11 (Husust) — Fuat Güzaltan faclası etrafında gehrimiz de bazı rivayetler — dolaşmaktadır. Bu rivayetlere göre; Genel Kurmay, Dıiğişleri Bakanlığı umumt - kâtibi Fuat Carlmden, Rusyaya kürye 0- larak gönderilen Güzaltan'ın yanı. na hariciyeden de bir kurye veril. mesini istemiş, fakat Carim, büd- ce darlığını ileri sürerek bu teklifi kabul etmemiştir. Fuat Carimin Ri- 'yo dö jeneyroya elçi olarak gönde- Tilmesi de rivayetlere göre bu me- sele Ne alâkalıdır. Kaybolan çantaları Sovyetler iade ettiler Güzaltan'ın ölümüne sebep olan ve kaybolduğu bildirilen çanta İle, kuryemizin zati eşyaları Ruslar ta. rafından iade edilmiştir. Birmanya harbine katılan bir gazeteci (Baştarajı 1 incide) ğini bırakarak röportörlüğe baş lamıştır. Amerikalı gazeteci dün kendi sile görüşen bir arkadaşımıza şunları söylemiştir: «— Japon harbi başladıktan 4 ay sonra yanımda bir arkada- şım da olduğu halde gazete ta- rafından Burma cephesine gön- derildik. Savaş esnasında ben boynumdan yaralandım ve has- tahaneye kaldırıldım. Bu arada arkadaşımın adresini de kaybet- tim. İyileştiğim zaman gazeteye müracaat ettim ve onun Birm yada çalıştığını öğrenerek tek- rar buluşfum. Birmanya cephesinde savaşın en kızgın bir anında arkadaşım resim çekerken ben elimdeki lâhla onu müdafaaya çalışıyor- dum. Büu arada arkadaşım öldü. Duyduğuma göre bundan iki se- ne evvel burada bir yarım havb jurnalı göstermişler. jurnalın B0 'nuna da bu filmi çeken gazeteci cephede öldüğü için tamamlana- mamıştır» diye bir <exration» eklemişler. O filmi; çeket- işte benim arkadaşımdı. Türkiye İkinci Dünya harbine girmediği için siz harbin dehşe- tini tasavvur bile edemezsiniz. Ben bugün hâlâ yaşadığıma ina namıyorum.» Amerikalı gazeteci şehrimizde bir hafta kadar kalacak bilâha- re Atinaya gidecektir. Kendisi general Yoshita Kawane ve al- bay Kuratore Hirano'da vardı. Sadık—nîıiağan’ın — Baş tara'ı | incidte en başta gelen vazifelerinden biri olduğunu bildirmiştir. Mütcakiben söz al Milletvekili Enver Kök, Mille Partisinin kurulmasına âmil o- lan sebepleri, D,P. ile C.H.P, a- rasında muvazaa delilleri orte- ya koymağa çalışmış ve devletçi- İiğin zararlarından bahsetmiştir. Fuat Arna, dünden itibaren memleketin kanuni bir diktatör- lüğe girdiğini söyliyerel rofon başına Sadık Aldoğanı dâ- vet etmiştir. Alkışlarla mokrofon başına ge len Aldoğan, Hürriyet ve demok rasi konuları üzerinde konuşaca ğını söyliyerek, demiştir ki: «— Hükimiyet kayıtsız şarl- sız milletindir, diyorlar, Anaya- sanın bu maddesi, ancak C.H.P. için varid olabilir. Demokrasi ocağına incir diktiler. İnönü, çe kilmelidir artık. Ceza kanununun bazı maddele- rini değiştirdiler. Antidemokra- tik kanunları D.P. nin de teş- vikile sertleştirdiler, O D.P. ki, entidemokratik kanunların tâdi- li için mücadeleye girmişti. İrtica var diye Başbakana — yalvaran Celâl Bayar, bir kanun çıkarıl- masını istemişti. Bundan, parti- li arkadaşlarının haberi yoktu. Sinop Nitekim kanun Mecliste görüşlü- lürken D.P. liler hücuma geçti- ler. Bu vaziyet karşısında Başba kan D.P, lilere hitaben dedi ki: - Yahu siz ne biçi n insar. larsınız? Şefiniz bir türlü — konuşuyor, siz başka türlü, Günaltayın bu sözleri Meclist bir skandal yarattı. Fakat erte- ünü Köprülü hatayı tâmir Yeni çıkan kanunlar sigorta kanunlarıdır. Ve C.H.P. iktidarı D.P. nin yardımile sigortalamış: tır. Lâikiz diyorlar. Lüklik, din ve devlet işlerinin birbirlerinden ayrılması demektir, Fakat onlar, Evkaf ve Diyanet işlerine kar yarlar. Böyle lâlklik olur mu? Memlekete komünizm giremi- yorsa, bu Türk milletinin gözbe- olan ordusunun — kudretin- den, asaletinden ve haysiyetin- dendir. 34 yaşında olup evli ve iki çocuk babarıdır. dünkü hitabesi te komünizm girmesi önlenemez. Aldoğanın, din ve irtica konu- larında ve D.P. ile C.H.P. arasıa İdaki muvazaaya dair uzun ve l | kışlarla kesilen konuşması bir sa at sürmüştür. Türkiyeye verilen yeni muhripler o Dün Amerikada teslim alındı Charlestone (Güney — Karoll- na), 11 ÇA.A.) — (United Prer Amerikan Atlantik yedek filosu- nun Charlestone grupu kumarı danı albay Ralph Hungerford, dün Fuat Uzgören'e Amerikan harb filosuna mensup iki muhri bi törenle vermiştir. «Lansdown» ve «Lardner> isimlerini taşıyan bu muhripler şimdi «Gaziantep> ve «Gemlik> adlarını almışlar- dir. Askeri yardım programı — ge- reğince Türkiyeye verilen bu ge miler, bir talim seferinden ve Virjinya'da Nörfolk deniz Üsslün de son bir törenden sonra Türk tayfaları tarafından İstanbula, götürülecektir. Dörtler bugün de toplanacak (Baştarafı 1 incide) gözebilecek yeni bir fikir ortaya atması ihtimalini düşünerek, ran devuya ileri gelen müşavirlerini de götürmeyi kararlaştırmıştır. Bu arada gerek Amerikan ve gerek diğer Batılı temsilci heyet ler, yarın öğleden sonra Vişinsky ile yapacakları ve bir dönüm nok tası teşkil edebilecek toplantıya hazırlık olmak üzere Almanya- daki son gelişmeleri incelemeye koyulmuşlardır. Dışişleri Bakan- ları konseyi Vişinskynin talebi ü- zerine bugün öğleden sonra mu- tad toplantısını yapmamıştır. Yetkili Batılı çevreler, Sovyet dıplomatının Kremlinden taze ta limat beklemekte olduğu kana- atındedirler. Paris, 11 (A.A.) — (United Press): Uç Dişişleri Bakanı, Vi- şinski'nin Almanya barışı hak- kındaki tekliflerini sadece pro> paganda maksadile ileri sürdü- Bünü ve bunları müzakere 1le vakit kaybetmek istemediklerini açıkça anlatmışlardır. Acheson önümüzaeki hafta Va şington'a döneceğini söylemekle konferansın tâlikı için son müh- leti tesbit etmiş bulunuyor, Fa- kat bu selfer Bakanlar ayrılma dan önce herhalde gelecek top lantıların tarihini tesbit edecek- lerdir. Bu toplantının sene sonu na doğru Amerikada yapılacağı sanılmaktadır. Batılı devletler Rusyanın bir anlaşma için he- 'nüz olgun hale gelmediği kanaa- tindedirler. . Londra, 11 ÇA.A.) — (afp): Birleşik Amerikanın yeni Mosko va Büyük Elçisi Amiral Alen- kirk, bugün uçakla Parise ha- reket etmiştir. Yeni Büyük Elçi Pariste Dışişleri Bakanı Ache- sonla görüştükten sonra Mosko- vaya Müteveccihen yoluna de- vam edecektir. Romen Komünist Partisinde temizlik sona erdi Bükreş, 11 (A.A.) — (United Press): Rumen komünist par- tisi siyasi bürosunun bildirdiği ne göre, parti içine sızmış bulu- Bundan sonra toplantıya son verilmiştir. İstanbul Vali ve Bel, va ve sebze flatlar İki s: atırlık kanunla memleke Te Çıkacaktır, Salı güniü ilân; İnan Zaman. Akgam, an yabancı unsurların temizlen mesi işi sona ermiştir. lediye Başkanlığından 11/6/1949 Cumartesi günü Hül'de toptan satılan yaş mey- n âz fiat Orta fiat En çok fiat Domates Kilo 100 150 200 Biber dolmalık « 40 170 200 Biber sivri « 170 — 200 230 Patlıcaa « 80 — 150 180 Araka < 20 25 80 (35) Bezelya « - 15 Bakla « 10 15 'Taze yaprak « 25 40 55 Bemizotu « y 25 40 Kabak « iz 20 30 'Taze patatos « — 35 45 Baş sanmışak « —» 35 — Bamıya « v ” ada 180 Enginar 'Adet 3 15 30 Hiyar « 4 12 28 Marül Ğ 4 9 16 Yeşil salata 100 « L * Tün. 50 'Turp kırmızı Demet - 8 3.50 Maydanoz < — 3 3.50 Dere otu « — x 2 Pazı « iRk 5 T Pancar « - 10 1260 Tazo < — 3 350 Sarmı! < -— 2 3 Nan; « e 8 * Çilex yerli Kila 60 — 100 200 Çilek Bursa < — 25 40 Çilek Breğli « — 70 80 Kiraz « 10 20 40 Kiraz Yaymca < 60 70 30 Kayıs « 20 60 120 Erik « 15 25 40 eftali « & 70 90 takal Hatay — 200 Sahdık — 1000 içe Limon Mersin 160 « — 1500 - Limon Mersin 200 « — 1600 v 11/0/1049 tarihinde Hül'de toptan Satılan meyva ve sebze flatları yukarıda gösterilmiştir. Toptan flatlara soyyarlar yüzde 5, manav ve sebzeciler de yüzde 80 kâr haddi ilâvesiyle satıp yapmıya mecburdurlar, Keyfiyet sayın halka ve ilgililere ilan olunur, Ekonomi gazetelerin. ist. Lev. Amir. den verilen As. kıtaat ilâıılaiıl Aşağıda miktarı ve tutarı ve teminatı yazılı 38 parti sığir eti kapalı zarfla 7 temmuz 949/günü saat 15 de Anadolukavağı As, Sa, AL Ko, da ihalesi yapılacaktır. Taliplerin kanunt - vesikalarile teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evveline kadar komisyons vermeleri (1652 — 7841), Mikta — Tuütarı — Teminatı Kilo Lira Lira 140.000 — 266,000 — 14,390 80,000 — 152,000 — 8,860 80,000 — 156,000 — 9,060 x 1 — Tahmin edilen bedeli 9870 lira olan 6 kalemden ibaret Ana şalter ve muhtelif eb'atta N'SH, elektrik kablosu 23 Haziran 949 günü sant (10) da Harbiye Lv. Âmirliği Sat, Al, Komlsyo. 'nunda açık eksiltme suretile satın alınacaktır. 2 — Geçici teminatı 740 lira 25 wuruş olup gartnamesi her (1722 — 8085) * gün komisyonda görillebilir. Aşağıda cins ve miktarı yi eksiltme ile 24/6/949 günü yazılı 2 kalem yiyecek maddesi açık tlerde Topkapı - Davutpaşa 135 No, Iu A, Sa, A Ko, da ihaleleri yapılacaktır, — Taliplerin belli vakitte komlsyona müracaatları, Cinsi Miktarı — Tutarı — Teminatı — İhale Kilo Lira Lira Baati Nohut 7,000 4200 315 15 Yeşil merelmek 3,000 1800 135 15,30 (1730 — 8158) 1100 ton balyalı kuru ot apalı zarfla 4 Temmuz 949 günü Saat 11 de Sivas As, Sa. Al, Ko. da ihalesi yapılacaktır. TTutarı 176,000 lira olup teminatı 13,200 liradır, Taliplerin kanunt vasi. kalarile teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evveline ka. dar komisyona vermeleri, — (1738 — 8161) Aşağıda miktarı, tutarı ve teminatı yazılı ot ve saman ka- palı zarfla eksiltmesi 28/6/949 günü saat 11 de Adapazarı Ağ. Sa. AL Ko, da yapılacaktır, Taliplerin kanuni vesikalarile teklif mektuplarını ihale saatinden bir saat evveline kadar womisyona vermeleri Cinsi Miktarı — Tutarı — Teminatı Kilo —— Kuruş —— Lira T. Balyalı kuru ot 920,000 » 5390 T, Balyalı saman 360,000 65 1155 (1126 — 8157) * 164 ton sığır eti kapalı zarfla 1 Temmnuz 949 günü saat 16 da Balikesir As, Sa, AL Ko. da eksiltmesi yapılacaktır, Tıtarı 278,800 lira olup teminatı 14902 liradır, Taliplerin kanunt vesi. kalariyle teklif mektuplarını ihale saatinden — bir saat evveline dar komisyona vermeleri, — (1734 — 8159) K Ş 4000 cilo sadeyağı kapalı zarfla 1 Temmuz 949 günü saat 15,30 da lamir Kışla As, Sa, Al. Ko, da eksiltmesi yapılacaktır. Kilosu 685 kurş olup teminatı 2055 liradır. Taliplerin kanunt vesikatarile teklif mektuplarını ihale aaatinden bir saat evvelize kadar Komlsyona verimeleri, — (1820 — 9445) Bir adet T. U. tipi hangar ile Bir kazan dalresi inşaait pa. zarlıkla 15/6/949 günü soat 16,380 da Anicara M, S. B, Sa, A! Ko, da exsiltmesi yapılacaktır, Keşif bedeli 64,374,61 lira olup temi. matı 4475 liradır, Şartnamesi İst. Lv, A. de görülür. 350 kuruşa Ankaradaki komisyonda satılır. Bu işe gireceklerin 30,000 lira- Jık yaptıklarına dair belgelerini ihaleden 3 gün evvel As, Fb. lar inşaat şubesine ibraz ile vesika almaları, Taliplerin belli gün ve saatte komisyona müracaatları, — (1812 — 8443) Aşağıda miktarı, tutarı ve K yazılı tel balyalı kuru 'ot 1/6/949 dan itibaren bir ay içinde pazarlığa konmuştur, Pa- Zarlık her gün İskenderun As. Sa, Al, Ko da yapılacaktır. Talip. lerin komisyona müracaatları, Miktarı Tutarı E, teminatı Kilo Lira Lira »K 240,000 21,600 8210 225 000 19,125 2868,76 (1815 — 84) Beşiktaş Sulh Mahkemesi Başkâtipliğinden 949/16 Satış Abdullah Eresen ve Mehmet Nazmi Eresen'in — şaylan ve müştereken mutasarrıf oldukları Beşi«taş'da Yenimahalle'de es. Xi Bülbül, yeni Nurtanesi sokağında eski, yeni 28 sayılı bir tarafı, Öjen İstepan, bir tarafı Matyos evleri, bir tarafı Kandilci Ha. fız menzili, dördüncü tarafı genel yol ile çevrili 140 zirahk müs. tesna Kaptan Mehmet Ali paşa vakfından (bahçeli ahşap ev), Şuyuunun giderilmesine karar verilmiş olduğundan açık arttır. ma ile satılacaktır. DEGERİ: (9100) dokuz bin yüz liradır. NITELİĞİ: İşbu gayri menizulün bodrum kat Uuvarları kâ- Bir, sağ yan cephe yangın duvarlı, ahşap aksam ve cephesi yağlı boyalı ise de bozulmuştur. Ön cephede birinci “kattan ve arka cephede zemin kattan itibaren şahnişi vardır, BODRUM KAT: Zemin kattansâhşap merdivenle inildiği gibi sokak cephesindeki tek kanatlııkapıdan iki basamakla inilen zc. mini kırmızı çini döşeli, âdi ocaklızmutfak içinde tahta ile bölün. müş iki göz kömürlük ve zeminkikirmızı çini döşeli taşlık, a: cephede yük dolabı olan bir oda, içindersemini kısmen mermer döşeli hamam yeri ve korkuluksuzsahşap bir: bakkondan ibaretti Bu kat taşlığından kâgir merdivenle inilen ve odanın tında bulunan, zemini toprak, “duvarları' kâgir, tavanı kaplama- sız kömürlük olup ayrıca bir kapıiMlesarkadakibahçeye çıkılır, Bahçenin arka cephesi istinat duvarlıdır. Bahçede 'bir erik ağa. cından başka bir şey yoktur. ZEMİN KAT: Sokaktan altı mozayik basamakla çıkılan ve çift kanatlı ahşap kapıdan girilen zemini karosimen döşeli antrenin solunda, içinde yük dolabı olan bir oda vardır. Antreden gift kanatlı, camlı kapıdan geçilen sofa üzerine arka cephede Yük dolabı olan ayrıca bir oda, aralıkta muslük taşı sökülmüş, yerinde mevcut, duvarı sıvalı, döşemesi ahşap alatrka taşlı helâ mevcuttur, ü BIRİNCİ KAT: Çatıdan aydınlıklı bir sofa Üzerine karşılıklı iki ola, mermer taşlı alaturka helâdan ibarettir, 'YUÜZ ÖLÇÜSÜ: Kayden (140 zira) enukabili (80,30) — M2 olup, (58,00) M2 bina, geri kalan kuamı ise arkadaki bahçedir. BIRİNCİ AÇIK ARTTIRMASI: 4 Temmuz' 949 pazartesi günü saat 10 dan 12 ye ikadar olup değerinin dörtte üçünü duğu takdirde o gün satılacaktır. Bulmadığı takdirde en son arttıranın yüklenmesi durmak üzere o gün sonra... İKİNCİ AÇIK ARTTIRMASI: 14 Temmuz 949 por günü saat 10 dan 12 ye kadar Jera kılınacak ve o gün en çok arttırana ihale edilecektir, Ipotek sahibi alacaklılarla diğer alâkalıların işbu gayri men. kul üzerindeki haklarını hususiyle faiz ve masrafa dair olan ide dilarımı gösterir evrakı müsbitelerini on beş gün içinde memurl« yetimize ibraz etmeleri lâzımdır. Akal halde hakları tapu alcill Tiyle sabit olmadıkça satış bedelinin paylaşmasından harla kala. 'mba caklardır. Birikmiş ve satış gününe Kadar birikecek vergileri paydaşlara, dellâl ücreti, yirmi senelik Ahale pulu ve tapu masrafları alıcıya alttir. bina ve evka£ taviz — bedeli, Satış peşin para ile, tapu kaydı gereğince ve icra iflâs kanu. nunda yazşlı şartlar altında icra edilir, Şartlaşması 6/6/949 gününde mahkeme divanhanesine as mış olduğundan İsteklilerin gelip okumaları, fazla bilgi istiyenle rin 949/16 sayı ile başkâtipliğe başvurmaları ve alıcıların, Ce gerinin yüzde yedi buçuğu nisbetindeki pey akçesiyle yazılı gön ve saatlerde kimlik cüzdanlariyle birlikte Beşiktaş Sulh Mah. kemesi Başkâtipliğinde hazır bulunmaları ilân olunur, N