1 Temmuz 1949 Tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

1 Temmuz 1949 tarihli Yeni Sabah Gazetesi Sayfa 3

: J 3 —3anin değerini düşürmek için dı- p 1 TEMMUZ. 1919 D Rurte İngiliz matbuatı hür # ngiliz matbuatının duru- Umunu ve gelir kaynakla- rını incelemek üzere işçi hükü- Mmeti tarafından, bir komisyon Kurulmuş idi. Bu komisyon ra- porunu vermiştir. Bu rapordan Anlaşıldığına göre İngiliz gazı fteleri tamamiyle hür ve serbest- tir. Herhangi gizli ' kuvvetlerin nüfuzuna tâbi değildir. Gazete- lerin sahip ve başmuharrirleri memleketçe malüm — şahıslardır ve herhangi esrarh bir kuvve- fin zebunu değildir. Dikkati çekecek nokta şudur Ki bu tahkikatı bir işçi hüküme- ti yaptırmıştır. ve bu. hükfüm muhalif güzetelerin yöni muha- ve Jiberal > ceridelerin 1 kötü maksatlar takip ettiğini ve gizli emellere âlet olduğunu isbat etmeğe mütemi yil idi. Fakat kurulan komisyon, İngiliz geleneklerine uygun ola- Tak, hakikati açıklamış ve hiç bir organın meşru olmiyan ka- ranlık hedefler pesinde koşmadı- Banı ifade eylemiştir. Yeni Belçika hükümeti B şkadaki seçimlerde k toliklerin, en ziyade rey alan partiyi teşkil ettiklerini kaydetmiştik. Bu netice Üzeri- 'ne sosyalistlerin kabinesi yâni (Spaak) ın başkanlığındaki he- yet çekilmiştir. Hıristiyan s0s- Yalist bir kabine başkanı seçil- Miş ve bu da (Von Jecland) dır. Bu zat, evvelce de iktidarda u- zun müddet bulunmuş, tanınmış bir iktisat âlimidir. Katolikler yalnız başlarına ekseriyete ma- lik değillerdir. Binaenaleyh ya lberallerle yahut sosyalistler iştirâk halinde bir hükümet mak zorudadırlar. Yeni başba- kan asıl mühim dâva olan kral- lhk bahsinde, yeni hükümetin Kral Leopold'ü - tekrar - taht'a davete hazırlandığını açıklamış- fır. Halbuki bilindiği gibi sos- yalist parti ve bilhassa Spaak, hükümdarın avdetine muhaliftir ve oğlunun Belçika tahtına otur- Yaasına taraftardırlar. Bu itibar- la kabinenin kurulmasında bazı müşküllere rastlanacaktır. Halbu ki Pariste, Belçikanın da işti- i çok mühim iktisadi konferanslar vardır. Kanada seçimleri anada'da seçimler yapıl- K mış ve iktidardaki (Saint Laurent) kabinesinin galebesiy- le neticelenmiştir. Bilindiği g- bi, hükümet, İngiltere ile dost- Tuk münasebetlerinin devam etti- rilmesine taraftardır ve bu ne- ticeler Londrada memnunluk u- yandırmıştır. Paris konferansı ariste Marshall plânından istifade eden on dokuz lAvrupa devleti arasında yaj Mmakta olan konuşmalar devam etmektedir. Diğer taraftan Bel- Çika, Fransa ve İngiltere ile Amerikanın iştirâk ettikleri ve Beçen hafta Brükselde aktolu- hap bir neticeye varamıyan kon- feransın devamı olan ikinci bir toplantı da yapılmaktadır. Bu iki konferans da Avrupa- hın talihi bakımından — birinci plânda ehemmiyeti haizdir. Çün kü, dün de işaret ettiğimiz gi- bi, İngiltere ile Amerika arasın- da, görüş farkları vardır. Belçi ka tamamiyle Amerika görüşiü- ne iltihak etmiştir. Fransa da ortalama bir hal çaresi tavsiye etmektedir. Türk murahhası Bar laş da, Belçika yâni Amerika gö- rüşüne kaymaktadır. İngiltere maliye bakanı Kripps ise İngiliz lirasının dolara serbestçe tahvil edilmesine musrız kalmakta de vam etmektedir. Kripps çok çe- tin bir mücadeleye girişmiştir. Karşısındaki rakip Amerikadır ve çok kuvvetlidir. İngiliz lira- garıdan büyük baskı vardır. Bir hafta evvel Brükselde uyuşula- uminforma Bulgar sanayiinden şikayete başladı Bulgar sanayi Başkanı, sanayicileri kötü mal çıkarmakla itham ed Londra: 30 (Nafen) — Sofya dan gelen son haberlere göre Bul gar hükümeti ve kominform'un patronları Bulgaristanın sanayil istihsalinden şikâyetçilerdir. Di- er atraftan zannedildiğine göre pek yakında Bulgaristanda mem leketin sanayiini idare edenler a- rasında toptan bir temizlik ame- liyesi başlıyacaktır. Sofyada bir komünist partisi Içtimaında söz alan Sanayi Baka- ni Kunin piyasaya arzedilmiş o- lan kalitesinin bu malları sattıra mıyacak kadar bozuk olan sınai maddelerini misal olarak göster- miştir. Moskovanın ve kominformun çok itimad ettiği Kremlinin bu tekdirle dolu ikazları bir ay geç tiği halde, bir netice doğurma- mış olacak ki bu son günlerde komünist kontrolü altında bulu- nan Bulgar matbuatı bu husus- ta yine acı acı şikâyet etmekte ve sanayicilerle sanayide çalışan işçilere «Dünyanın en iyi malı olan Sovyet mallarını» nümune ittihaz etmelerini ve bu malların ayarında mal çıkarmalarını teh- ditli bir lisanla tavsiye etmekte- dir. I Kısa Ankara Haberleri l * Millet Partisinden ve Sinop milletvekili Yusuf Kemal Ten- girşenk tarafından teklif edilip kabul edilen 5389 sayılı kanun ge reğince köylünün kalkındırılması için verilecek uzun vâdeli kredi teminine esas olmak üzere çıkarı lacak - tahvillerin hazırlıklarına başlanılmıştır. * Merkez Bankası genel mü- dür yardımcısı Mithat Dülge i: teği üzerine emekliye ayrılmış- tır. Mithat Dülgenin İstanbula giderek serbest çalışacağı veya yeni açılan Kredi Bankasında umum müdürlük vazifesini kabul edeceği söylenmektedir. şimdi ayni bahis tekrar inceleni yor. Bunun akabinde, Marshall palânının gelecek yıllar, ne ola- cağı anlaşılacaktır. Mutavassıt bir uzlaşma zemini - bulunabi!- mesi temenniye değer. Çünkü bu çekişmelerden faydalanmağı hazır Sovyetler vardır. Amerikanın bir kararı Mmerika, milliyetçi Çin hükü metinin, bütün Çin sahil- lerinin abluka edilmiş sayılması için, yaptığı müracaatı kabul et- memiştir. Bu hareketiyle Birle- şik Devletler, komünist idaresi- ne yeni bir müşkül çıkarmaktan çekinmişlerdir. Dünkü haberlere göre Çin nas- yonalist uçakları Şanghay şeh- rine ağır bir hücum yapmışlar ve attıkları bombalarla halk a- rasında, ağır telefata meydan vermişlerdir. Eski lider (Çar- kayşek) de milli hükümet m kezine gelmiştir. Bu zatın haya- tını muhafaza için çok büyük ih- tiyat tedbirleri alınmış bulun yor. İngilterede grev ngiltere, dok amelesinin U grevi devam ederken, gün deliklere zam Mmeselesinden do- layı gimendifer amelesi de, beş gün sonra, bir grev ilânına ka- rar vermişlerdir. Bu şimendifer- ler millileştirilmiş — olduğundan grev, hükümete karşı yapılacak- tır. Başbakan ilgililerle uzun gö- rüşmelerde bulunmuştur. Yarın yapılacak bu grev İngiliz haya- tını karma karışık edebilir. madı ve her şey yüzüstü kaldı. DİPLOMAT Yazan: KADIRCAN KAFLI İki sene evvel -Mugayre bin Şube Basra valisi iken bazı kim Beler onun «zina> işlediğini id- dia ettiler; Hazreti Ömer valiyi derhal Medineye çağırdı; dâr tılarla yüzleştirdi; suçlu olma- dığı görüldü; fakat eski vazife ne gönderilmesi de mümkün bir şeyin şuyuu, vukuundan beterdir» sözünü bi- liyordu. Amr bin Âs Mısırın fet- i tamamlarken Hazreti Ömer gehrine Hükümdarı üçüncü Yez- dücürd'ün Nihave yüz elli bine yakın asker top- ladığını, ihtiyar ve — tecrübeli olmadı, zira şehrinde bir vezir olan Firuzan'nın ko mutasında Irak üzerine hare- kete hazırlandığını öğrendi. Ehvaz'ın tamamiyle kaybe dilmesi , Hürmüzan'ın esir di i İran halkını ümidsiz- liğe düşürecek y kızdir- mıştı;. Bunun için Kisra'nın bayrâğı altına akın akın gö: nüllü geliyordu. Saad bin Ebi Vakkas bunu haber alır almı Halifeye bildirdi ve harp ha- gırlığına başlağ İşte bu sırada İslâm tarihi- nin ikinci meşhur ve büyük iftira dâvâsı Hazreti Muham- med'in dayısı, Irak ve Meda- yin fatihi kahraman ve — yük: sek kalbli savaşcı Saad bin E bi Vakkas aleyhine olar: çıldı: Beni Esad kabilesinden Küfe'de yerleşenler her neden- se Saad'ı sevmiyorlar; bunlar- dan bir kaçı Medine'ye geldi ler; Halife'ye Saad namazı iyi kıldır- mıyor; İslâm'ın gartlarına uy- muüyor! Dediler; daha başka iddia- lar ortaya attılar, Hazreti Ö- mer onları dikkatle dinledi ve dedi ki — Şimdi sizin Ülkenize bir bir belâ geliyor; halbuki siz anlaşmazlık — içindesiniz; Al- lahın Resulünün - d: için- yakışıksız şeyler - söylüyorsu- nuz. Böyle zamanda birbiriniz hakkında kötü konuşmak de- ğil susmak hayırlı olurdu. Lâ- kin en dar zamanlarda bile gikâyetleri dinlemek, âdeti ye- rine getirmek borçtur. Hazreti Ömer Muhammed bin Müslime'yi bu işi incele- AZRETİ ÖMER Almanyoı Ağustosta sorulan bir Vaşington: 30 (A.A.) <Usis) — Almanya için tasarlanan yük- Bek komiserliğin, Bonn'da Batı Almanya başbakanları tarafın - dan kabul edilen Anayasaya müs tenit bir Alman federal cumhuri yetinin resmen kuruluşunu müte akip, eylülün ilk yarısında vazife lerine başlıyacağı — tahmin edil- mektedir. Bu haber dün yüksek komiserlik Anayasası Vaşington, Paris ve Londrada neşredildiği sırada salâhiyetli kaynaklar ta- rafından bildirilmiştir. Bonn Anayasasına dayanan bir Alman hükümetinin teessüsü Şanghay harabe haline geldi Şanghay: 30 (A A.) <Afp.> Sanghayın milliyetçi — uçaklar tarafından bombalanmasından 24 saat sonra, çamur ve kanlar içe- risinde, kucaklarında çocukları, evlerinin harabelerinde ağlayıp sızlayan kadın ve erkeklere rast lanmaktadır. Şehrin kapısındaki fakir ma- hallelerde bir kaç yüz. ki: ölümüne ve yaralanmasına s biyet veren bombaların düştüğü yerlerde halen her türlü enkaz bulunmaktadır. Bolu canilevi dün yakalandı Üçü odacı olan altı kişilik bir şebeke suçlarıni itiraf etti Bolu: 30 (Telefonla) — 20.6. 949 tarihinde Bolu hükümet ko- nağında maliye kasasını soyma- ğa teşebbüs eden ve gece nöbet- çisi Nazmiyi gırtlağından kese- rek öldüren caniler nihayet bu- gün ele geçirilerek tevkif edilmiş lerdir, Hâdise gecesindenberi — savcı- lik ile işbirliği yapan emniyet teşkilâtı şüpheli şahıslar üzerin- de durmuş, bu arada ayakkabı- sının ucunda kan lekesi görülen, emniyet dairesi odacısı Lütful- lah ile, yeni boyattığı elbisesi de müteaddit kan lekeleri görü- len Karaçayır mahallesinden Canbaz Sırrıyı da sorguya çek- mişti. Neticede bu iki şahıs bu hâdi- senin failleri olduğunu itiraf et- mişler ve diğer dört suç arkadaş larını da söylemişlerdir. Altısı da yakalanarak tevkif edilmiş bulunan suçlular arasında mali- ye dairesinin iki odacısı da bu- lunmaktadır, KURULDU: ik Doğu Cemiyeti Tarihi Ses: Büyük Doğu Beyannamesi BUGÜN ÇIKAN; BÜYÜK DOĞU Tefrika No. mek Üüzere Küfe Muhammed oraya varınca ad'ı yanına alarak her kabile- 'ye mahsüs olan mescidi birer birer dolaştı; toplanmış olan halka 124 gönderdi; — Saad hakkında şikâyeti- niz var mıdır? Diye sordu; bir tanesinden başka — bütün — meseldlerdeki halk Şikâyetimiz yoktur; Sa ad âdeletle iş görüyor ve İs: lâm dininin şartlarına göre davranıyor. Dediler. En sonra Beni E- sed kabilesinin mescidine git- tiler; Muhammed - onlara da sordu. Ebu Saade diye meş- hür olan Usame bin Kıtade a- yağa kalkarak gu ithamlarda bulundu: Saad hudud boylarına gi den askerlerin başında bulun- likle üleştirmiyor; dâvâ duruş malarında âdalet gözetmiyor! Diğer bâzıları ise yalnız na- mazı üsüle uygün olarak kil« dırmadığını — söylediler. Saad buna çok üzüldü, zira onun İs- animet malları eşit- seçim 14| yapılacak Avam Kamarasında Bevin'in suale cevabı için gereken seçimler 14 ağustos ta yapılacaktır. Yeni hükümetin 1 ilâ 15 eylül arasındaki tarih- lerde meriyete gireceği tahmin ediliyor. Londra: 30 (A.A.) «Lps.» — Avam Kamarasında saylav Mills Dışişleri Bakanı Bevinden şunu sormuştur: «Hükümet, Berlinin havayolu ile iaşesine son verilmesini ve A- merikan hava kuvvetleri mensup larının Büyük Britanyadan çe- kilmesini Amerikaya teklif ede- cek midir?> Bevin bu soruya kesi: yır» la cevap vermiştir. Ankaradaki münazaralı konferans Ankara: 30 (A.A.) — 13 mem lekette münazaralı konferans ter tip etmek üzere Amerikadan ha- reket etmiş olan bayan Eliza- beth Colelough ile bay William Traum bu sabah uçakla Roma- dan Ankaraya gelmişlerdir. Ya- rın öğleden sonra 14.30 da An- kara Palasta bir basın toplantı- sı yapacak olan misafirler dü- rüst bir umumi efkâr teşkilini te min edecek bir proğramı müza- kere edeceklerdir. Mümessiller bu sabah Türki- ye Milli Unesco teşkilâtının ikin ci başkanları olan bayan Tezer Taşkıran ve profesör Orhan A- lisbah ile milli kütüphanede bulu şarak Ankara *oplantısı hakkın- da görüşmüşlerdir. Toplantıya iştirâk için gelecek olan 25 Amerikalıya Türk şahsi- yetlerini tanıtmak için ayrıca top lantılar yapılacaktır. Adalet Bakanı bügün geliyor Izmitte incelemelerde bulunarak alâkalılara bazı direktifler verdi İzmit: 80 (Hususi) — Bu sa- bah Ankara ekspresile şehrimize gelmiş olan Adalet Bakanı Fuat Sirmen, Bakanlığına bağlı daire- lerde incelemelerde bulunmuş, bu arada cezaevini de ziyaret e- derek mevkuf mahkümlarla gö- rüşmüştür. Bakan, mevkufları iki seneyi geçenlerin durumu hak kında alâkalılara direktifler ver- miştir. Öğleden sonra Adapazarına gidip tekrar şehrimize dönen Fu- at Sirmen yarınki ekspresle İs- tanbula gidecektir. Oz kızını kirleten bir baba ea N Karısının Evde Bulunmamasın- dan Faydalanarak Kızına Tecavüz Etti Adana: (Hususi) — Şehrimiz de Hacı Bayram Karakolu civa- rında oturan inşaat işçilerinden 40 yaşlarında Selânikli Mehmet Ekiciler, bundan iki yıl evvel ev- de karısının bulunmadığı bir za- manda 15 yaşlarında bulunan öz kızı Emineyi - kirletmiştir. Ve bu hal iki sene devam etmiştir. Nihayet vaziyeti idrâk eden ve tahammül edemiyen biçare yavru mahalle komşularından Mehmet Burs isminde birine derdini an- latmış ve hâdise adliyeye intikal bir «ha- XENİ SABAH Talebe tenzilâtının - bilânçosu Halkının hali vakti ye- rinde Avrupa memleketle- rinde hükümet ve mahalli idareler, yüksek — tahsil gendliğine bir takım, de- rece derece kolaylıklar gös- torir. Fakat bir de bizdeki ta- Tebe otobüs tenzilâtına ba- kın! Söylöndiğine göre, bu tenstlâtın yapılması husu- sunda, vaktile bilhassa sa- bık Halk Partisi İl Kuru- Tu Başkanı Sadi Bekter te- şebbilse geçmiş ve işi ba- garmış. Sebep de şu: Ken- disinin İstanbul milletvekili seçildiği ara seçimlerinde yüksek tahsil — gençliğini seçime — iştirâk ettirmek. Amma, çocuklar işin bu tarafını bilmedikleri — için seçimlere katılmakta gere- ği gibi davranmamışlar. Şimdi, başka memleket- lerde tabii bir hak sayılan bu çeşit kolaylıkların bizde nasıl — telâkki / edildiğini böylece anladıktan sonrd, göyle bir hesap yapalım: İstanbulda, yalnız üç bin yüksek tahsil talebesini: haftada iki kere bindiklerini — kabul yılda, 104 hafta hesabiyle her birine ortalama 20 lira 80 kuruşluk bir tenzilât düsmektedir. Hey Yarabbim! Yalnız bir tek İstanbul şehri, H. Partisinin alamadığı bir tek Tey için bile, yılda tam 20 lira 80 kuruş ödemeğe mecbur kalıyor. * S DA Emekliye ayrılacak memurlar Ankara: 30 (Telefonla) Bugün Ankarada günün dediko- dusu basın ve yayın umum mü- dürlüğünde 103 memurun açık- ta kalması suretile yapılan ten- sikattır. Yeni çıkan emeklilik kanunu kükümete, otuz hizmet yılını dol durmuş her memuru tekaüde sev ketmek hakkını bahşetmiş bulun duğundan yakın bir istikbalde diğer devlet memurları arasında da çok geniş bir surette tensi- kat yapılacağı ve bir çok memur ların emekliye ayrılacağı bildiril mektedir. Bu arada bir çok valilerin isim leri de geçmektedir. Hükümet, daha ziyade genç elemanları kul lanmak istediğinden açılacak va liliklere genç kaymakamları ge- tirecektir. Manevra uçaklarından biri, bir evin üzerine düştü Londra: 30 (A.A.) <Afp.» — İngiltere büyük hava manevr: larına katılan uçaklardan - bir Londranın kuzeydoğusunda İpsa- vech kasabasının bir evi üzerine düşmüş, ev tamamile yıkılmış, uçağın parçaları kaza yerinden 400 metre uzakta bulunmuş, pi- lot ölmüş ve evde oturanlar mü- cize kabilinden kurtulmuşlardır. aa TEŞEKKÜR! En sevdiğimiz Bn. Vesüde Kulaç'ın yakitsiz ölümü dolayısile gerek cenaze törenine iştirâk etmek, Bgerekso bizzat, — telefon veya mektupla taziyede — bulunmak suretiyle acımızı paylaşan ak- raba ve dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre muhterem gazete- nizin tavassutunu rica ederiz, C AAA N SAYFA : $ Dün, Nişantaşı Eız San'at Enstitüsilnde yeni mezunlara diplomaları verilmistir. Yukamıdam resim, Kız Öğrencileri, Enstitünün merdivenlerinde göstermek tedir. Tuzla Uçaksavar Okulu Rad yo Öğretmeni Yüzbaşı Şükrül Aladağ, ordu subaylarından müte- şekkil bir sınıfa SCR - 610 tipi radyonun kullanılış tarzını öğre tiyor. Tuzla Okulunda, Amerika- mwn, Türkiyeye yardım programı gereğince vi olan 12 haftalık bir kurs açılmıştır. «Prenses Astrid» yalcu gemisi 21 Haziranda Douvre erilen muhabere cihazlarının - kullanılmasiyle — ilgil Timanın dan hareket ettikten sonra saba- ha karşı, serseri bir mayine çar parak batmıştır. Gemi Dunkerk' e gitmekte idi. Bu fotoğraf, rade yo foto ile tesbit edilmiştir. e İ L * Bugünkü Kudret gazetesi sabaha karşı telefonla yapılan bir ihbar üzerine Yugoslav elçili- ği ikinci kâtibi Sabronoviçin Sov yet elçiliğinde gittiği hususi bir yemek dâvetinden döner dönmez âni olarak vefat ettiği yazılmışsa da yaptığımız tahkikatta bunun etmiştir. Bu şeni tecavüz muhi: timizde nefretle karşılanmıştır, lâm'ın şartlarına göre namaz kıldırdığını her kes biliyordu.; fakat ÜUsamenin ithamları da ağırdı; onun hakkında şöyle dua etti: — Ey Ulu Tanrı, bu kulun yalan söyliyorsa ömrü —uzun, fakirliği ve çocukları çok ol- sun! Mescidden çıktıkta Muhammed ona dedi - Ey Saad, ben bu dâvâ hakkında hüküm — veremem; Medine'ye gel, bakalım Halife ne hükmedecek! Saad kendi yerine Abdullah bin Ateban'ı vekil bıraktı ve Medine've gitti. sonra —T0 — İki beddua.., Hazreti Muhammed sağlı- ğında İslâmın büyüklerinden on kişiye cennet müjdesi ver- mişti; Saad onlardan - biriydi; İlk müslüman olanlardandı; Ok atmakta nişancıydı;. Din uğrunda çok zahmetlere kat- lanmıştı; İslâm Peygamberi- nin kâfirlere kargı yaptığı sa- vaşlarda bulunmuştu; bir za- manlar aç kalıp onunla ağaç yapraklarını, sakız ağacının yemişlerini y olmuştu. Hazreti Muhammed onun hak- kında — Attığı oklar nasıl hedefe isabet ediyorsa duasını da Al- Kulaç oğulları üllesi aslı olmadığı anlaşılmıştır. — ——— lah öyle kabul buyursun! Demişti. Nitekim bu vakı' adan sonra Usame pek çok ya- şadı; çok fakirlik çekti, çok çocuğu oldu; gehvetini " yene- mediği için sokaklarda kızlara takılır, gundan bundan — âzar işitirdi. Ona: — Ey Usame bu ne haldir? Dedikleri zaman derin piş- manlık duyarak şöyle cevap verirdi — Mübarek Saad'ın beddua- sıdır! Saad Medine'ye ulaştığı za- man Hazreti Ömer — ona sor- du Ey Saad, namazı - nasıl kıldırıyordun? — Ben onlara namazı Ha: reti Peygamber'in — kıldırdığı gibi kıldırıyordum: — Yatsının iki evvelki rikâtini uzatıp son- raki iki rikâti hafif tutuyor- düm, Hazreti Ömer dedi ki Biz hepimiz seni öyle bi- liyoruz. Şikâyetciler hakkında gert davranmak İsterdim; fa- kat vaziyet nüziktir ve ihti- yatlı olmak lâzım geliyor.,Kü- fe'de vekilin kimdir? ıllah bin Ateban'dır. Ensarın ileri gelenlerin- 'den liyakatli bir. Müslüman- dır; onu senin yerine vali yap tım, Sen benim yanımda kal ve bana yardım et! Saad bu emre: — Baş üstüne! Dedi Hazreti Ömer sordu: — Şimdi Kisra büyük bir ordu toplayıp Irak üzerine yü- rümek Üzere imiş, ne tedbir al malı? — Ey Müslümanların Beyi, onların toplanıp — hazırlıkları- ni tamamlamaları uzun sürer. Biz çabuk davranıp taraf ta- raf hücuma geçmeli ve yürek- lerine korku Hazreti Öme lemedi; o gün ve o g nüp ertesi gün İslâmın büyük- lerini toplamak ve danıştıktan sonra karar vermek üzere ye- rinden kalktı. Mihraba doğru Namaz vakti olduğun anlar mescidi dol- yürüdü. dan Müslün dürmi rdi. Saad bin Ebi Vakkas pek üzgündü. Medine'ye gelip Ha- life'ye kendisinden gikâyet e- den Cerrah bin Sinan'ı v urkadaşını da hatırladı; mazdan sonra onlar hakkında göyle beddua etti: Ey Allahım, bana iftira &denlere şehitlik verme! Bir kaç gün sonra Cerrah'ı kılınçla, diğer birini taşla kisini de başka şekilde öldür düler Bu vakı'alar Saad'ın iftira- ya uğradığına delil oldu Saad öyle mübarek bir a- damdı ki Uhud savaşında Haz reti Peygamber ona (Arkası var) | cekkep bir Bir Amerikan şilebi Derinceye askeri yardım malzemesi çıkardı — - İzmit: 30 (Telefonla) — On bin tonluk bir Amerikan şilebi bugün Derinceye gelerek külli- yetli miktarda askeri yardım mal zemesi boşaltmağa başlamıştır. Şilep dönüşte, Çekoslovakya için 450 ton kepek yükliyecektir. / ğ Ekonomik vaziyet Foto: (A-A) 1975 de Japonyanın nüfusu 100 milyona çıkacak Tokyo: 30 (ALA.) <Afp.> — Hükümet sayım bürosunun hesaj larına göre, İlerde her aileye yal nız iki çocuk sahibi olmak izni verilse bile, 1975 de Japonyanın aüfusu 100 milyonu bulacaktır. Japonyanın bugünkü nüfusu 78 milyondur. YAAAAAAAARAAARAAARAAAAAAAAAAAAARAAAAARAARARARARAAAAI. ZONGULDAKTA İKİ HÂDİSE Zonguldak vilâyeti iki mazhar ete ulaşmıştır. Bunlardan biri Zonguldak liman inşaatı, diğeri Kozlu Siyeji istihsalinin iki misline çıkarma hamlesidir. Her ikl inşaat birbirini tamamlıya- cak, yarının lim , O zamanın kömür istihsalini kolayca nakle« debilecek halde bulunacaktır. Yeni limanla ocak jnşaatının yükü İhsan ve mesuliyeti, Ereğli kömürleri Soyak'ın sırtındadır. Eski müsaadeler Şimdiye kadar müsaadesi alı- nan yüz İngiliz lirasına — kadı olan ithalâtın sonu — alındıkt sonra yenisine izin verilmiye- cektir Sanayi hey'eti zetelerinden Dünkü ak birinin hususi heyetin yakında A- merikaya gideceği haberi, Bölge Sanayi Birliği tarafından tekzip dilmektedir. Ticaret Almanya ve Ç caret anlaşmaları dün akşam hi tam bulmuştur. Pariste, Alman ya ile yapılacak — anlaşma için müzakereler devam etmektedir anlaşmaları koslovakya için bir iş'ar yok- | tür, |Paris 1,02. işletmesi genel müdürü Allah mu vaffak etsin... (ti İstanbul Borsasın fiyatlı Londra 11.84, Nevyork 04 Amsterdam 105, 87 Prague 5,60 n 30/6/949 anayicilerden mü | 60, Lizbon 11.24,95, ESHAM VE TAHVİLAT İkramiyeli yüzde 5 1933 Erganl 1941 Demiryolu - II 1941 Demiryolu VE de 6 1948 İstikrazı I, 6 kalkınma I. kalkıhma IX. 95,25, yüzde tertip —milli — müdafaa 20.72, yüzde T dördüncü — tertip milli müdafaa — 20,50 yüzde —altı kalkınma ILL 95.25.