18 Kasım 1934 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

18 Kasım 1934 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

SUTUNLAR ARASINDA ] Hamallar - düzeliyor Ne şekilde vene suretle dö- zeliyor? Burası benuz belli de- iilse de İstanbul hamallarına da bir çeki düzen verileceği n- laşılıyor. Gazete ağzına düşen bir haber, er veya geç tahak- kuk eder. Çünkü — gazeteler, bazen sezerek yazsalarda hab- kın dileğine, cemiyetin ihti, farına tercüman oldukları verdikleri haberlerde mutlaka “makuliyet,, vardır. Bu sebeple hamalların düze- leceği hakkındaki yazıları ben, © zaruri selâha doğru atılmış bir adım olarak- kabul ettim. Öyle zannediyorum ki/ okuyu- culardan çoğu da bu haberde, artık kapanmak üzere bulunan acıkh bir sahnenin sonunu se- zerek sevinmişlerdir. Nasıl sevinmesinler ve sevi- nilmez ki İstanbul hamalları, bugün şu şebirde “Kurunu Vus- tadan, kalına bir manzara tem- #il ediyorlar. Sultanahmet mey- danındaki dikili taşlaarı ve on- lar benzer ağır şeyleri, deniz kayılarından şimdiki bulunduk- larıa yere sürükliye - sürükliye götürenlerle bizim - hamalları mezın yük taşıma şekilleri sında ne fark vardır ki?... Ar- kasında ikiyüz kiloluk bir yükle Babâli yokuşunu çıkan bir ha- malın gerilmiş boynundaki şiş- Hamallarımız medeni zaruret- lere intibak etmekte kimesden ve hiç biriz geri kalma- mışlardır. Gi i, yeyişleri, içişleri bizim gibidir. Onlarda bugünün çocuklarıdır ve yarının çocuklarını yetiştiriyorlar. Yal. hayatlarını, tarihe karışması icap'eden yorucu, ezici ve yıp- ratıcı bir şekilde kazanıyorlar. Onların kollariyle ve asri bir el arabası içinde taşıyacakları yükü sırtlarına vermek çokya- kışıksız. bir şeydir. Yükü yir- minci asır da kamyonlar taşır. Biz. bu külfeti hamallarımızın şah damarlarına yükletiyoruz. İşte hamallar düzeliyor. de- mektir bugüne uymayan şeklin değiştirilmesi müjdesi çıkıyor. Biz bumüjdenin mümkün oldu. gü kadar çabuk tahakkuk et- Talebenin içtimai va- ziyeti ve muallimler Maarif Vekâleti mekteplere talebe hakkında vi dermiştir. Bn tamime göre, mualli talebenin dersleriyle dej Maarif tayinleri Yeni açılan Haydarpaşa li gesinde barı deraler münhal bulunmakta idi. Aldığımız malümata - göre, açık bulunan / bu . deralerden tarih hocalığına, Üniversite ta- ih gübesi mezunlarından. Sait Bey tayin edilmiştir. Ayaı lise müdür muavinliğine de remam Şeref Bey getirilmiştir Muhacirlerden bulaşık resmi alınmıyacak Balkan memleketlerinden yer- leşmek Üzere Türkiyeye gel mekte olan muhacirlerin, Cüm huriyet Hükümetince bunlara bahşedilmiş olan bazı muafiyet- ler gibi kendilerine Tahaffuzka- nelerce tatbik edilen sıhhi ted- birler karşılığı olarak alman, Bulaşık. resminden da- istima Tütün satışı ve afyon ihracatı Bu sene bilhassa tütün | satışları çok iyi — | Ege mıntakasında tütün - fışları bu sene mühim bir ye- küna baliğ olmuştur. - Fiyatlar geçen seneye nazaran yüzde 40- 70 misbetinde yüksek - ol- duğu halde 13 Teşrinlevvel 934 tarihine kadar Ege mınta- kasında — yapılan tütün satışı 18194.000) kiloya geçmiştir. Afyon piyasası da uyuşturu- cu maddeler. inhisar idaresinin fazla mubayaat yapmaması yü- zünden buay zarfında oldukça tarihine kadar da Mısırı edilen afyonların miktarı 18 tonu bulmuştur ihraç İktısat Hafta: Her sene olduğu ne de bir iktısat lacaktır. Bu husustaki hazırlık- lara hararetle devam edilmek- tedir. Bu sene iktmat haftası içinde bir de iktısat kongresi toplanacaktı Bakla İhracatımız Mevsim başlangıcından beri İzmir limanından muhtelif mem- leketlere 20 Teşrinievvel tari- hine kadar (4439895) kilo bak- Ja ihraç edilmiştir. Hukuk proğramı Üniversite Hukuk fakültesi müfredat proğramında bazı de- ğişiklikler yapılımıştı Bu meyanda birinci sınıfta okutulmakta olan Türk Huku- ku tarihi dersleri yalnız Cumar- tesi günleri yapılacaktır. Bu ders ayda dört saat tedris edi kecek Sadri Maksudi Bey ta- rafından okutulacaktır. İşkanunu Devlet Şürası tetkika- tını bitirdi İş kanunu ile kaza #sigorta- ları lâyihaları hükümetçe Dev- let Şürasına verilmişti. Alıman malümata göre, Devlet bu lâyihaların tetkikini bi İktısat Vekâletine vermiştir. Bunların şimdiki meclis veya yeni intihap edilecek meclisten hangisi — tarafından müzake edileceği henüz malüm değik Adliyede teftiş Adliye müfettişlerinden ikisi, adliyenin muhtelif kısımlarında teftişlerle meşgül/ olmakte dar. Teftiş umumt — mahiyette olup sene başına kadar ikmal edilmiş bulunacaktır. Teftişlere, bilhassa Muddeiu- mumilik kalemlerile icra daire- lerinde devam edilmektedir. Adalara veBakırköyüne su isalesi Bakırköyüne terkos suyu isa- leri için çalışılmaktadı Adalarda depo tesis edilerek vapurla su vermek tasavvuru da tetkik olunmak Üzere belediye | riyazeti tarafından Şehir Mi lisine tevdi edilmiştir. Meclisce kabul edilir edilmez edilmeleri tensip edilmiş faaliyete geçilecektir. İ Filkakik: Nakil vasıtaları muayene ediliyor Vilâyetimiz dahilindeki, kam- yon, kamyonet, otobüs, hususi veya taksi otomobilleri, traktör, bisiklet, motosiklet ve silindir- lerin senelik fenni muayenele. rine başlanılmıştır. Bunların muayeneleri için her kazada muayyen muayene yer- deri ayrılınış folup - muayeneler | bu ay nhayetine kadar bitiril- miş olacaktır. İhtikâr varmı? Komisyon tekrar top- landı, netice belli değil İhtikâr komisyonu dördüncü içtimamı dün Ticaret Odasında yapmmıştır. Komsiyon ölçüler Başmüfet. töşlerinden Mebmet Beyin riya- setinde toplanmış, şimdiye ka- dar yapılan etütler üzerinde müzakeratta bulunmuşlardır. Komisyonun çalışması bir kaç güne kadar bitmiş olacaktır. Şehir plânı ve caddeler İstanbulun - müstakbel apılmadan yeniden cadde ve ge sokakların istikamet harita- ları değiştirilmiyecektir. açılıyor Vekileti ükmekteple- mifta elli talebeden fazla bulundurulmamasını yesi- den emir etmiştir. Diğer taraftan verilen ma- lâmata göre, halen bazı mek- teplerde 70 80 talebeli sınıf- K mercuttur. Bu humusta a: zarı dikkate alas Maarif Ve Hi yeniden bir kaç mektep a ve bu süretle — talebe karar vermiştir. Seyyar esnaf Sokak başlarında dur- mak yasak Caddelerin kenarlarında giri ( kili gıkıntılı yerlerinde veya so- kak başlarında seyyar. satıcı- | ları dürmaları katiolarak ya- sak edilmiştir. Buna riayet et miyen esnafın çok ağı Almanyaya İhracat Feci bir kaza 'a oldu Bir kamyon yokuşta geri kaça- rak bir adamı ezdi Dün Şişhanede feci bir kaza oldmuştur. Her şeyden bihaber masüm bir insanva şu dâkikada Beyoğlu hastahanesinde iztırap- far içinde ve hayatından ümit kesilmiş bir vaziyette yatmasi- le neticelenen facia - bakkında bir muharririmizin yaptığı tah- kikat şudur Kasımpaşanın Havuz arkası denilen mahalden Şişhaneye çı- kan dik bir yokuş vardır. İşte bu yokuşüzrinde Mev- hat Efendi isminde birinin ida- resinde 3896 nummaralı yüklü bir kamyon Şişhaneye doğru aA E Bu sırada da seyyar sebzeci Raşit - izminde de, kamyanun hemen — arkasını — takiben yökuşu tırmanmaktadır, Bir aralık kamyonun motörü | asi olarak bozulmüş. ve dür. nakil vasıtasının geri geri gidecej för Mevlüt efendi, kıp buna mani olmak İstemişse de yükün fazlalığı dolayısile i tatmadığını görmüştür. Bu ziyet karşısında geri vitesine takarak arabayı motör tazyikile ağırlaştırmak ve durdurmak ka- olacak, “Kararmış yürekten ise kızarmışyüz evlâdır,, | geri geriye ve yokuş aşağı in- meğe başlamıştır. yon, ilk iş olmak üzere arka- miştir. Me nun arka / tarafını yarına — çarptırmak muştur. Vak'a biraz sonra polis: diyi vücudü ezilmiş. h: muşlardı Yaralı derhal bir ötomobile sine nakledilmiştir. Vakadaı yonu muayene etmiştir. Mevlüt polisçe nezaret al Portekiz meseli Şerh ve izah: Yürek, hakikt ve - tabit varlığı ile vücut makine- sinde kuvvetli bir cihardan başka birşeg | bu cihaz müleessir olagel- | diğinden iyi insanlara “Te- | mizgürekli, ve kötü kişi- lere de “Karagürekli,, de- mek hemen hemen her dilde âdet olmuştar. Şa Portekiz meselinde de aynı tabirin | kallanıldığını görüyoraz ve | sözü de güzel batuyoruz. dokunmak dolayisile kara- yürekli sayılan bir adama nazaran işlediği suçtan ne- damet getiren ve utanç da- yup güzü kızaran bir adam igidir, Fakat ondan olan varlık, temiz düşünmek ve temiz yaşa- mak kabiliyetini kazan- maktır. Ne karayürek, ne kızarmışyüz. Açık alın ve berrak yürek! . Hakiki insan bunlara — malik — olabilen bahtiyarlardır. ZAMAN lara çarptırılmaları da kararlaş. Almanya ile aramırda mev- cut anlaşmaya tevfikan Alman- ya Türkiyeden ithal için vaki o- k Döviz taleplerini bilâkay- düşart vermeği kabul etmiştir. ki birkaç saniye içinde kamyon Başı boş kalan bukoca kam- sından gelmekte olan. Raşidi altına almış, çiğneyip geçerek aşağı doğru süratı artarak in- üt efendi, daha başka bir faciaya sebebiyet vermemek için direksiyonu kırıp, kamyo- tersane di süretiyle kamyonu tevkife müvaffak ol setmiş, memurlar, Raşit Efen- atından ümit kalmamış bir. halde bul. bindirilerek Beyoğlu bastane- müddeiumumilik haberdar edil- miş, kamyon bulunduğu / vazi- yette mubafaza altına alınmış, seyrüsefer mühendisi de kam- bına alınmış olup tahkikat de- Yeniden iı-îekîeğ îMekl;pleyde gz muayenesi Maarif Vekâleti bir göz | tabibi tayin etti Şehrimizde bilümum mektep- lerde göz hastalıklarına mani olmak için Masrif Vekâleti bazı tedbirler almıştır. Bu cümleden olarak güz ta- bibi Burhanettin B. talebelerin gözlerini muayeneye — memur edilmiştir. Burhanettin Bey şehrimizde- ki mektepleri gezerek faal te başlamıştır. Öğrendiğimize göre, Burhanettin Bey Galata- anray lisesinde de bir muaye- nehane açacal müşteki bulunan. talebeyi bur vada ayrıca müsyene edecek- Yeni konservatuvar binası Şehzadebaşında yeni bir kon- servatuvar binası inşası karar- laştırılmış bunun için bir. mü- nakasa açılmıştı. Bu ayım 25 inde bitecek olan münakasa müddetinin bir kaç hafta daha temdil edilmesi — kararlaştırıl- maştır. Belediye lokantası / Belediye memurin koopera- da - belediye hazı yenilikler yapılmış, yemek- lerin çeşnileri daha- iyileştiri- miş buna mukabil memurlardan gayri Tokantantadan - istifade etmek isteyenlerin adetleri tah- dit edilmişti Mekteplere yeni sıralar Şebrimüzdeki bem mektepler- de fazla talebe bulunması do- layısile - bir sırada ikiden fazla çock'rotmranltar B Maarif vekâleti bunu nazarı dikkate almış ve bu gibi mek- teplöfe yekiidem Gilebe, dralari temin etmiştir. 3 Sene Hapis Beşiktaşı Soyan Hırsız Mahküm Oldu Ortaköy, Beşiktaş ve civa- rında bir takım gece hırsızlık- Tarından suçlu olarak yakalanıp mahkemeye verilen Osman is- sabıkalının mühake- mesi birinci ceza mahkemesin- de intaç edilmiş ve üç sene müddetle hapse konulmasına, okadar müddet de emniyet me- zareti altında bulundurulması- 'na karar verilmiştir. Vapurda bir ka- dın öldü 7 | Evvelki akşam göçvakit Ku diköy vapurunda bir ölüm hi disesi olmuştur, 19 da Köprüden Kadıköye ha- reket eden vapür yolcularından $8 yaşlarında Leman Hanım isminde bir kadın. ant birbuh- 'yan geçirerek vefat etmiştir. | teri le | minde bi l akşam saat Hadiseye müttı Kadıköyüne geldiği zabıtayı — haberdar — etmiş, kadıncağızın cesedi muhafaza altına alınmıştır. Dün polis ve adliye dok- 1 müteveffiyeyi muayene etmişler ve ölümde harici bir tesir görmediklerinden defnine müsaade vermişler dir. Leman Hanımın cesedi ai- 've gözlerinden | olan kaptan, lesem tesirl Bezliaı Nedime rahmet iyi; ya size ne okuyalım efendiler ! Gazetelerde — kadınlara Jâf hayasızlardan - bahsolun- duğunu gördükçe eni konu si- nirlenirim, o gibilerin polis ta- rafından yakalandığını ve mah- kemelerce mahküm edildiğini okudukca neş'elenirim. Kadına Jâf atanlara maddi veya ma- nevi şekilde atılacak sopa ka- dar aziz bir şey tanımıyorum. Dün vapurda mühtereni pro- pesörlerden birlle - yan yana düşmüştük, tatlı tatlı konuşu- | yorduk. Oturduğumuz kanepe- 'nin bir köşesinde masum bir kızcağız bulunuyordu. Her genç masamdur ya, bukızın İsmeti, safiyeti — güllerdeki renk ve koku gibi apaçık seziliyordu. Vapurun kalkacağı sırada iki herif geldi, karşımıza — oturdu, bunlarden biri daha yerine çör ker çökmez arpa gören aç bir at gibi kişmedi, gözlerini dişi — kokusu alan bir boğa gibi açtı, yamındakine bir cümle haykır — Nedime rahmetl., © boğa bakışların köşedeki masum çehreyi boynuzlamak ise — tediğini görüyorduk. Bu sebep- de onun kişner gibi. söylediği — sözün de çirkin bir maksat ta- — gıdığını anlıyorduk. Fakat ben de, yanımdaki profesör de Ne- — Herifin arkadaşı da o sözden — birşey anlamamış olacak ki sordu: okuyalım? — Güzel söylemiş de Ve yine azgın bir boğa kaşile o masum çehreyi izah etti. — Ne zaman alâgarson silmiş bir saç görsem mi hatırların ve rum. Çünkü o, kadın vücudu özerinde yükselen taze bir er- kek başıı en güzelasnrette suzan mısın kâfir ., diye başlayan gazel - yok mu, işte adaki beyitl. - Hâlâ batitlar. madın mı bef, yım köşedeki kısa saçların leri arasına / düşürdü, homı dandı: — Hakkın var azizim, Hanım kiz, başka - bir aramak için uzaklaşırken profe- sörün dudaklarında tek bir dime belirdi. Bu, kızım müple biraktığı cümleyi — tamamlıya 'en doğru bir kelime idi; Lünetl Ne yazık ki orada bu hay şiz “harfendazlar,, 1 yakasız yapışacak bir polis yokta. —— L Ankarada yeni fakülteler Alman malümata göre karada elyevm Ziraat Enstil sünün bulunduğu yer ve cive Üniversitesi baliz getirilecektir Baytar, Ziraat ve Or Fakültelerinden başka bir zirai ve ticarl iktisat fakülte leri tesisi mukarrerdir. lesine teslim edilmistir.