19 Kasım 1934 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

19 Kasım 1934 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 3

[ SÜTUNLAR ARASINDA Ucuz filler İktasadi darlık herşeye tedir et HBi gibi fillerin değeri üzerindel gröre Billerin fiyatı düçe düye bey- Grir değerini bulmuştur. Filleri bir yrerden bir yere nakletmek mi Olmasaydı, ucur filler tedarik ede. irek onlara iş gördürmek, tasarruf Yanmına her bakımdan bir haj faideli olacaktı. Fil bem e hem güçlü, — faldeli ve — urün ömürlü bir hayvan olduğu için on- n mühim kazançlar temini müm- kündür. Gerçi fillerin karmnı do yarmak böyük Bi iştir, Fakat Bana kalırsa - bunların en öi ani, fillerin çekeceği nakil va aıtaları yaparak kazaların, bel önüne geçmek, battâ otomobili de ilga ederek fillerin srtina kurular çak kâşaneler üzerinde geriş Taşmaktır. Sar'at detrinde yaşadığımız için filerin yavaş yürüdüğünden gikâ göre hareket edecek 'dere- eede kabiliyetlidirler. Fil ithalâtının milt servet e- aa bir zarar olduğu da ileri sü- teşkil ettiği güphe - götürmez hakikattir. Sonra motörlü- yıprandığı inde yaşayan. bir meziyeti daha yardır, Oğda ev bekçiliği de aypmaları Görülüyor ki fi kullanmak ve fillerin ucuzlamasından istifade et- maek her bakımdan bayırlıdır | R. Emanet dairesi Haydarpaşa ve köprü ba- amallarının birleştirilmeleri üze. e köprünün Kadıköy iskele- sinde bir emanet dairesi tesisi kararlaştırımıştı. Emanet dairesi dünden it baren hazırlanmaya başlarıştır. H önderecekler bunu R bllim ediy. gaaadilede a. caklardır. Ş Mürlimi ishrer, Yeni Şehir Meclisi bugün birinci içtima devresinin son içtimanm “aktedecek encüme lörden çıkan evrakı müzakere #derek dağılacaktır. Meclis bir daha” Şubat bi- Kömdlnder teşbamacaktr Belediye davaları Patrikhar eti arasında tabaddia. eden dava hakkında bu ayın 264m. da karar verilecektir. Diğer taraftan senelik Bele- diye dolayı Belediye tarafından Ha- hiç girketi aleyhinde ve zararına nihayet verilmesi maksadiyle Şirket tarafından da Bele aleyhine açılan davalara «it ilk tahkikat bitmiş, davalar rind Hukuk mahkemesine ve. Tilalşüir. Sıgara kâğıdı kaçakçısı Samatyada Pazaryeri civa rında 20 yaşlarında Mustafa oğlu Şükrü namında bir genç kaçak sgara kâğıdı. satarken mukafara memurları tarifından Tak kaçak sigara kâğıdı bulun. müştur. Şükrü ihtisas mahke, mesine verilmiştir. | İ fndik. satılmıştır. Avrupaya gön- | derilecek talebe Vekâletler nam ve hesabına | için 2talebe Almanyaya, elek- trikçilik için iki talebe Belçi kaya 've şapkacılık tabsili iç cektir. T Bunlardan başka İktisat Ve- kâleti nam ve hesabına 3 tar lebe Almanyaya, Ziraat Vekâ- Teti besabina 2 talebe Alman> yaya, Adliye Vekâleti hesal 'na 6 Hukuk talebesi İsviçre İstatistlik - Umum Müdürlüğü hesabına 2 talebe Amerikaya gönderilecektir. Bu talebe Kânunsani içinde şehrimizden hareket edecekler- dir. — Zeytin yağı Dünya rekoltesi tesbit edildi Bu sene dünya zeytin yağ istihsalâhı 675000 ton olarak tesbit edilmiştir. Tunus bu sene zeytin yağ fiatlarinde bariz bir ucuzluk yaptığı için başlıca zeytin yağ müşterimiz oldu. İtalyanın mur bayaat özerinde Tunusla mem- leketimiz arasında rekabet baş- laması ihtimali mevcut görük mektedir. Gençlerin bir temsili Eski Darülbedayi tarafından mütcaddit defalar temsil edilen Taksin Nabit merkimtmn Raki be namındaki meşhur pi- yesi Cümhuriyet Gönçler Mın. feli tarafından Beyoğlu Halk Fırkası binasının temaşa salo- nunda güzide bir davetli kitlesi buzurunda temsil edilmiştir. E- serin kuvvetli olmasına rağmen /amatör gençler bunu temsilde fevkalâde muvaffak olmuşlar ve şiddetle alkışlanmışlardır" Kadıköy kız lisesinde Kadıköy Kız lisesinde, bu- seneki kadroda yapılan tebeddü- Tt dolayısile mektepten ayrı- lan mnallimler şerefine bir çay ziyafeti. verilmiştir. Bu çaya maarif erkâni, mü: fettiş, müdür ve muallimlerle İk talebe iştirük etmişler & Paris Üniversitesi rek- törü geldi Paris — Üniversitesi rektörü Müsyü Şarletti şehrimize gel miştir. Müsyü Şarletti dün Üniver- siteye gelerek — rektör Cemil beyi üyaret eteiy ve faktiler leri gezmiştir. Üniversite rek- ınıu“&m Bey tarafından bu Müsyü (Şarletti — şerefine e A Ha Yumurta muayene heyetleri Perşembe- gününden itiba- ren tatbik edilecek olan yu. murta ihraç nizamnamesi mu: cibince teşekküil eden muayene komisyonları bütün hazırlıkları: 'e dün bitirmişlerdir. Komisyonlar perşembe gü- nünden itibaren muayene ma- hallerinde vazifelerine başlaya: caklardır. Fındık satışları Son hafta içinde fındık fi- atları ve satışları iyi gitmek” tedir. Son bir hafta içinde ZABIA kilo- tombul iç findik 42 ilâ S0 kuruştan,70080 kilo da! sivri iç fındık 42ilâ 43 kuruş- tan, 240850 kilo da kabuklu Yeni şehir plîm tetkik ediliyor Jüri heyeti bu ayın nihayetinde toplanacak irak eyleyen üç kişinin yaptıl ları plân ve projeleri tetkil i heyeti seçilmişti. 'yen buheyet buay nihayetinde toplanacaktır. Elyevm proje ve Muhiddin, Fen kında ikmal olunacaktır. Esa- sen jüri heyeti âzaları da bu hususta ayrı ayrı etütler yap- maktadırlar. Galatasaray “Ateş-Güneş,, le anlaş- mak temasını yapmadı Galat ulübü idare he- yetinin Ateş - Güneş kulübü ile anlaşma mevzuu etrafında temaslarda bulunduğu bazi ga- zeteler tarafından yazılmıştı Dün Galatasaray Spor kulübü riyasetinden aldığımız bir mek- tupta keyfiyet tekzip edilmek- tedir. Bu mektubu aynen derce- diyoruz: “17/VL934 tarihli gazete- lerde idare heyetimizin salâl yettar azasından birinin (Ateş Güneş klübü) ile anlaşma mev- auları etrafında temasta bulun- duğu yazılmaktadır, Böyle ha- yati bir meselenin balli, değil #erdin, bir idare heyetinin hatta bir zümrenin bile vet veya ka- “batedemiyeceği kadar derin ve avakıbı mes'aliyetdir. Bunu ancak / klüp umur heyetinin verebileceği bir ka müstenit olabilmesi gayet idir. Şayiaların, idare heyetimiz tarafından alınmış karar şek- linde gazetelere aksettirilmesi. bir fikri sabitle hareket eden- ler tarafından işaa edilmiş ol- duğunü cümlenin nazarı dikka- tine vazederiz. Kulübün yüksek menaf zarar vermiyecek, bilakis deli olacak- teklifler her insan tarafından şükranla kabul edi- leceği gibi idaremiz tarafından ve aynı tek- lf umum beyete bil tabiidir. Yalnız böyle bir teklif leri ve teftiş Maarif Vekâleti yeni | fişler gönderdi Maarif Vekâleti Lise ve Orta mekteplere bir. tamim göndermiştir. Bu tamime göre, Vekâlet tarafından mektep mü- dürlerine — ayrıca müfettişlik bakkı verilmiştir. Bu münase- betle Vekâlet mekteplere bir- çok fişler de göndermiştir Müdürler muallimlerin te; taraı ile talebenin variyetlerini etraflı sürette tetkik edecekler ve elde ettikleri neticeleri bu fişlere kaydederek kânanuev- vel ayı zarfında Maarif Vekâ- letine göndereceklerdir. Yeni Mektep İki İlk Mektep Daha Tedrisata Başladı Yarım tedrisat usulünün kab dırılması için şehrimizin muh- telif yerlerinde mektepler açık- mağa başlanmıştır. Bu cümle- den olarak Mecidiye köyünde ve Kurtouluşta Tepeköyünde ok mak üzere iki mektep daha açılmıştır. Bu mekteplerde dün- den itibaren tedrisata başlan- aaştır. Çekoslovak konsolosu değiştirildi Çekoslorakya'nın — İstanbul Başkömsöleslüğenü M “Griger, in edilmiştir. Avrupa sergileri ve tacirlerimiz Türkofis son — zamar l Gleümeya gi içe tirak için davet edilmiştir, Bu münasebelle Türkofis : Türki- ye Ticaret odalarına ve ihra- cat tacirlerine uzun bir tamim Sönkrükin Bu tamimde sergilerin, pa- nayırların faidelerinden ve iş- Hirak lüzumundan bahsedilmiş- İhtikâr komisyonu İhtikâr komisyonunun çalış- Kdasına nihayet verdiğini dün yazmıştık, - Komisyon / şimdiye kadar yaptığı tetkikat netice- sinde okkadan kiloya, arşından, endazeden metreye) geçildikten sonra fiatlarda temevvüç olup olmadığını tespit etr Komisyon raporunu bir iki güne kadar Vekâlete göndere- “Cahil bir dost kadar tehlikeli bir şey yoktur!,, ( Lafonten W | | | Şerh ve izah: Hikâye meşhurdur; Ada- mın biri bir ayıyı ehlileş- tirmiş, onu bir kedi, bir köpek gibi evinin içinde dolaştırmıya başlamış, h ta efendi uyudukça oyı efendisinin baş ucuna di- , sinekleri kovalarmış da bu sayede efendi tatlı tatlı uyurmuş. Günün birinde efendi gi- ne uyurken alnına bir 'nek konar, ayı kovalar, nek tekrar konar, ayı yir kovalar, konma ve kovul- ma işi bir kaç kere tekrar- danınca ayı kızar ve sinek- ten öe almak için koca bir taş parçasını getirip sinek | tamefendisinin alnına kon- duğu sırada taşı üzerine indirir. | kadar güzel anlı Sinek kaçıp kurtulabildi mi? Belli değil, Jakat | efendinin kafası parçalan- del Cohil bir hayvanla dost olmanın teklikesi ancak bu bilir. Fakat cahil bir insan da hayvandan farksızdır. O- 'mun insanlık ile alâkası, insanlar arasında yaşıyan, insanlara alışan bir. hay- 'vanın aldkası kadardır. İnsanlığın en büyük şe- refi, sağlam ve temiz bir | bilgi ve görgü, | görgüye — dayanan | muhakemedir. Bilgi, görgü Xa SakabRm manra| olan bir. insandan, hr!ı—w dost olarsa, ancak fenalık ve zarar gelebilir. 'ZAMAN Mektep müdür- | Belediye kahve- cilerle uyuştu Belediye Ayasofya camünin dusunda / bulunan kahveleri kapatmış, kahvehane sahipleri de mahkemeye müracaatla be- lediye aleyhine bir. dava aç- mışlardı. Dava epey müddet- 'ten beri devam etmekte olup henüz neticelenmeden belediye ile kahvehane sahipleri sulh olmaşlardır. İki taraf arasında takarrür eden esaslara göre, kahveha- “nelerin - yeniden — açılmalarına belediye müsaade edecek fa- kat kahveciler, dükkânların dişarılarma sandalye koyamı- yacakardır. Buna mukabil kahveciler se- yahların işine yarayacak olan kartpostal ve emsali bazi şey- ler satabileceklerdir. Soy adı Memurlara soy adı al- maları bildirildi Yeni söy adı kanunu önü- müzdeki — Kânunusani — ayının ikinci gönünden itibaren mer'i- yet mevküne girecektir. Bunun için Baş Vekületee bütün dairelere bir tamim gön- dererek memurları Kânünuev- vel sonuna kadar birer soy 'adı seçerek nüfusa yazdırmala- ! ve halka ön ayak olma- ları lüzumu bildirilmiştir. Devlet şurasında bulunan soy adı nizamnamesi projesine gö- re, söyleyişte ve yazışta yalnız soy adını kullanmak ve imzaç öz adın ilk harfini ve soy adı- 'nın tamamımı yazmak caiz ola- caktır. Alınan soy adları an- cak mahkeme kararile değişti- rilebilecektir. Kadınlar evlendikleri zaman babalarının soy adını birakıp kocasımın soy adını alacaktır. Soy adını nüfusa kaydettir. mek için verilecek — her nevi evrak puldan muaftır. Triyesteye vapur seferleri| Evvelki gün deniz yolları iş toplantı yapılmıştı. Uzun süren bu toplantıda bir çok mesele- ler görüşülmüş ve cenebi Jarına müntazam seferler yar pilmatının. verimli neticeleri na- zarı dikkate alınarak Triyesteye dabi vapur seferleri. ihdasına karar verilmiştir. Marsilyaya gidecek heyet Geçenlerde Marsilya ticaret odası mümessillerinden bir grup gehrimize gelerek Hicaret odası ile temasta bulunmuştu. — Mar- silya ticaret odasının bu ziya- retine iadei ziyarete karar ve- rilmiştir. Gidecek heyet yakım da seçilecektir. Hububat Satışları Son bafta içinde memleketi- mizde 353489 kilo - buğday 155268 kilo arpa 14937 kilo susam iyi fiatlarla satılmıştır. Karadeniz mıntakasında yu- murta fiatları da 1440lık san- dıklar 25, 30 lira arasındadır. İntihap hazırlıkları Halk — Firkasının - vilâyet merkezi yeni intihap için F: kaca İüzimgelen - hazırlıklara başlamıştır. Diğer taraftan dün de yaz- dığımız gibi Belediye hazırlı Jarına devam etmekte olduğı dan intihap emri geidikten bir müddet sonra defterler saktır. z Sarmmi Mücadele sahnesinden eve dönüş.. Sabah refiklerimizden bizi bir — Kadınlara hayatta me — — Bugünün kadımı evlenmek İstemik yör, çünkü erbertisini muhafara etmeği daha müvafık- sanıyor ve lerle müsavi yaşamak diliyor. kadın bunun. acılığıni evlen. mek çağtaı geçtikten onra düyar Parisli Hasım bu mütalaslarını küvvetli — delillerle — anlattıktan olan kadınlarda arlık amek İstiyorlar 1,, Parlell Hanımın bu. sözleri has kikate mutabilcir. Kadınların ha yat mücadelesine | atılmaları — ilk Önce İçtimal bir zararet türediği halde daha/ #onr bir moda mahiyetini aldı. Bu yüze den nile bayatının temelleri sarsık — d Çocuklar, ana baba şefkatinden —— szak yetişdikleri için aileye kargı bağlılık yüz tuttu. Almanyada, İtalyada, İngiltere ve Ameriknda kadınların evlerine dönmeleri cereyanı gündem yük Omuraffakıyetin. zevcelik va Analık oldağu anlapılıyar. Parisli Hanımın yukarıda nak sözleri arasında dediği adınlar evlenme çağımı ge- Berat gecesi İstanbul müftülüğünden : 1934 senesi Teşrinisaninin 22 inci Perşembe günü Şal 14 ne müsadif. olmakla şamı Leylei Berat olduğu olunur. Yeni İsveç elçisi evvelki gün şehrimize gelmiş atamesini takdim etm üzere aynı gün akşam Ankaraya Bu ayın yirmi ikisinde bir tütün komisyonu teşekkül ede- ti misyon - bundan — müddet evvel - neşredilen — tütün — kanununun — on ikinci — maddesi / mucibince — teşekkül — etmektedir. Komisyona - İktısat Vekâleti —— namına Türkolis müdür ve Hayrettin Şükrü Bey tayin e- dilmiştir. Komisyon eksperler hakkın. da bir nizamname hazırlaya- caktır. Almanyaya ihracatımız — Türkofisin Berlin şubesine 12 firma müracaatederek memleke- timizden mal almak istedikle- rini bildirmişlerdi. Bu 12 firma yumurta, pi muk, tiftik, kepek, koyun derisi ve eşyalar almak ni- yetindedirler. Ofis keyfiyeti a İükadar ihracat tacirlerine bil. dirmiştir. Ticaret Odası intihabı Ticaret odası meclisi fzalığı intihabr için teşkil edilem, ko- misyona İlctısat vekâleti de mu- rahhas olarak murakıp Fuat Beyi tayin etmiştir. Fant/ Bey “Perşenbe günü şehrimize gelmiş ve hemen ko- Hisyon faaliyete geçmiştir. Se- ne başına kadar. intihap biti- rilecektir.