20 Mart 1935 Tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 5

20 Mart 1935 tarihli Zaman Gazetesi Sayfa 5

—ZAMAN — İzmir, iş başına! Belediye, Ergenekon gibi yüksek teşekküllerine düşen vazifeni başarmak için işte sana bir fırsat... Gazetelerde özene değer bir haber yazıldı. Hükümet, memleket — dabil tiyatro kültürünün daha ziyade yayıl- # tasavvur edilen “Devlet ti- yatrosu, ile şüpbesiz alâkası yoktur. Bir Devlet tiyatrosu işi zaten yetmiş bin lira il seksen bin lira ile başarılamaz. Benim unladığım, hükümet, en gereken bir işi başarmağı ta- sarlamıştır. Buda hususi bir mahiyette çalışıp varlıklar gös- teren ve korunmamak yüzün. den bir. çoğu sönmeğe mah- küm olan tiyatro teşekkülleri 'Dİ manevi ve maddi müzahe- retlerle himaye etmektir. Matbuat Umum Müdürlüğüne hiç kuşkusuz bu işte çok mü- him bir vazife düşmektedirki buda repertuvarında halka fay- dal esereler bulunduran tiyat- ro kurumlarını birer birer tes- bit etmek ve hükümete “Hir yeye hak kazanmıştır., sözüyle bildirmektir. Misir gibi. hükümetler bile bu işi çok yapmışlardır. Ka- hirede doğrudan doğruya sa- Fayın mali olan Kıral öpera- sından başka “Ramses , gibi, *Mersah Fatma Rüşti , gibi ciddi piyesler oynayan tiyat- rolar, “Kiş Kiş,, gibi, “Elkessar,, gibi balk tiyatroları her sene hükümetten maddi yardımlar görmektedirler. “San'at, a ve “san'atkâr, a hakkını vermek isteyen yüksek idare prensiplerimizin bu işide başarmasının arfesinde bühas- #a bir çok Belediyelerimize çok maühim bir fırsat düşüyor. Buda şimdiye kadar bir. törüü kur- mağa müvaffak olamadıkları “şebir tiyatrolarışmı kurmaktır. Bilbassa İzmir, bu günlerde ba mübim işi pek kolaylıkla başarabilir. Zaman zaman İzmirde, şeh- Yin şerefişle mütenasip bir tir yatro kurmak için teşebbüs. ler olmuş, ne çareki. bunlar hükümet merkezinden de bi görmek ihtimalinin ha- önünde müspet bir ne- tice ile tanışamamıştır. Halbuki İzmir başlı başına bir “san'atkârlar yuvası, te- Tâkki edilebilecek — derecede değerli unsurlara sahiptir. Nu rettin gibi, Sait Kaya İclâl gibi, Neriman Meral gibi Türk sahnelerinin çok değerli üyeleri hep bu İzmirin çocuk- lardır. İzmirde en canlı hayat belki de san'atlar sahasında tiyatro faaliyetleridir. “Erge- nekon, gibi edebi mahfellerin yetiştirdiği amatörler arasında Şehir tiyatrosunda bile birinci p'lin rollerde büyük mevcudi. yetler gösterecek derecede mötekemmil san'atkâr ruhları yardır. Müsamereleri sık sik ve zevkle seyredilen bu edebi teşekküller, en ağır piyesleri bir profesyonel - vaziyetile oy- namaktadırlar. İşte bu kadar değerli un- surları bulunan bir şehirde be- lediyenin önayak olup bu ele- manları bir araya taplamaması İzmir için belkide ayıptır. Bun lar bir Şehir Tiyatrosu prog- Tamının çerçevesi içinde çalış- mağa başladığı gün, hüküme- tin “ciddi heyet,lere ayıracağı söylenilen tahsisatın mühim bir kısmınında kendilerine hediye- Teneceğine mutmain olabilirler. Böyle bir yardım, belediyenin bütçesinin yetmemezliği yüzün- den yapılamıya iptidal eksik- liklerin tamamlanmasını temin eder. İzmir — gibi tiyatro seven irde halâ maballi cak bir iştir. Bina meselesine gelince” Şehirde boş duran ve küçük, hem çok küçük bir himmetle düzelebilecek olan çok tiyatra yapıları vardır. İzmirl... İş başınal.. Hükümetin “tiyatrolara yar- dim,, programı mevzü / bahs olduğu günlerde sana düşen büyüktü Her faydahı işi büyük- bir irayetle başarmağı bilen de- iğerli vali Ceneral Kâzım Di. rik, bu. fırsattan da - istifade edilebileceğini biran evvel gör Horuielir te-günül İreleder har kiki bir tiyatro kültürününde fli banisi almalıdır. Vedad Ürfi Ü ni | 1 RADYO PROGRAMI 20 Mart Çarşamba İTTANBUL: 18 Franuzea ders. 18.0 Bayan Öztürk. 20,30 Balalayka orkatera. Dam 230 Radyo - orkestrası. 22 | Radyo, caz ve tango örkestrası 175 Khz. MOSKOVA 162âm. 1730 Sözler. 18,30 Kızı'ordu. için sözlü ve şarkılı yayım. 19,30 Kolkozlara konser. ve sözler. 21 . 22 Çekçe yayım. | 23.05 İngilizce yayım (Rus ihtilki. İerinin hakiki bahisleri). 2,0 Al. manen yayım (Ökor 1930 Senfonik könser (nakil ) 823 Kbz. BÜKREŞ, 364 m. 13-15 Gündüz halk neşriyatı. 18 Radyo örkestrami ” tarafından karışık könser. 19 Haberlerler. 1915 Konserin sürümü, 20 Kon: foraas, 2035 Bükreş operasından akil. Khr. LEİPZİG, 382 . 19,25 Aktünlite. 19.40 Güzel natlar ve tarih, 20 Operet mu- ikisi, 21 Duyumlar. 2115 Ulusal yayım. S1,45. Futbol/ düyümüna dair sözler. 2215 sözler. 2230 İtalyan h- viçresinden (Lugano) naklen kön- et 23 son düyümlar. 23,20 - Baz ehin org eserlerinden. 24 danı. 686 Khz. BELGRAD, 437 m. 19,30 dere. 20 reklüm, plâk. 20.1$ duyumlar. 20,30 Ulusal yaz yim, 21 İpolitor-İlvanovun - popu: 23,10 duyumlar. 2315 orku ea birliğile halk şarkıla 545 Khz. BUDAPEŞTE 550 m. 1825 Piyano: birliğiyle garkar 19,10 İtalyan ders. 19,40 Pi ,0 - keman koaseri, 20,15 K 22 Spor, 22,20 Çingene 2510 Haberler.. 2320 235 Cart 904 Khz. HAMBURG, 332 m. 19,30 Plâk, 19445 tavük yetiş irme, 1956 Hava / düpümlar. 20 Enetrümantal deme. müsikisi, 21 İlk duyumlar. Z11S. Gençi mesil yayımı, 21445 Alman Ballet musi- kiti. 2230 Piyano konseri, 23 sön düyumlar. 23,25 Musikili gram aran. 24 Gece müsiklel 1031 Khz. KONİĞSHERG, 291 m. 19,80 Romantik koro konserl 19,50 Erlei piyano - Keman son darı, 20420 Sözler. 21 Duyumlar, Z1,15 Ulustar yayımı, 21,45 Opera rkestrası. 22,30 Lugauodan İtal. yan İsviçresinin şarkıları 23 Du. yumlar. 23,15 Gece musikisi, 950 Khz. BERSLAU 316 m. 20 Enstrümantal dans hayaları, te, düyumlar. 2115 yayunı. 2145 Alman İzmir köylerinde merasim yapıldı Köylü göüü Büyük (- zahuratla kutlulandı Ödemiş 19 — 18 Mart gü- nü, köy kanununun köylüye verildiği gündür. Köylüye ün 've varlık veren bugün, İzmir vilâyetinin tam 18 örnek köyün- de kutlandı ve — bu köylerde çevrenin gürbüz çocuklarının temiz ürünleri el ve dokuma işleri ve fenni arı kovanları ve her cins damızlık hayvan: ların yeni döllüri, tavuk, horoz istasyonları binlerce köylü ka- Tabalığı içinde gösterildi. Oku- nlar, köy gençlerine çokcanlı söylevlerde - bulundular. Köy yasası, geniş ölçüdeki verimler Sayıldı. Atatürkün bitmez tü- genmez büyüklükleri ve köyle- rim coşkün ilerleyişleri ökono- mik ve gençlik - varlıkları ya şatıldı. Beş gündenheri/ Bergama, Menemen, Urla, Kemalpaşa, Örnek köylerini gezmekte olan Vali General Kâzım Dirik, bu. gün Tire ve Ödemiş kaymı kamları ve Bergama zi memurü ile birlikte Tire ve Ödemiş köylerini gezdiler. Ye- miçiftlik, Büyük Alipaşa, Ada- küme, Yenice köy ser, açtılar. Çok kalabalık olan köy halkına büyük heyecan dolu mutuklar söyliyerek onları coş- turdular. Köy halkına beş yi lık plânlarından hararetle bal aettiler. Meyvalı ve meyvasız ağaç dikmek işleri ve mevsi ati teftiş edildi. - General Kâzım Dirik, yarın sabah ba- yındır, Çırpı köyü, Kuşadası, Selçuk örnek köylerini ve se: ilerini ziyaret ederek İzmire döneceklerdir. Vali, dare ar- dadaşlarile köylüyü çok tal dir etmişlerdi 'Mersinde Atatürk günü Mersin 18—Geçen yıl Ata- törk'ün kendi imzalariyle <ar- mağan ettikleri fotografları, büyük önderin Mersine ilk de. fa şeref verdikleri dünkü 17 Mart günü Fırka ve Halkevi salonlarına merasimle talik edil. miş ve bu münasebetle 17 Mart tarihi Atatürk günü ola- rak kabul edil Buğün “ikinci “defa olarak Atatürk günü Halkevi salon lar dolduran kalabalık bir halk kütlesi tarafından parlak ve çoşkun. tezahurat içinde kutlanmış ve Mersin orta mek- tebi talebeleri tarafından çok zengin bir'müsamere verilmiş- tin. Muğlada hava vaziyeti Muğla 16 — Hava dünden. beri soğudu. Gece derece sı- fırdan aşağı düştü, don yaptı. T 1s54 20 5 153 ÇARŞANHA Bugünkü hava Yeşilköy Rasat Merkezinden aldığımız malümata göre, dün hava tazyiki 761,4 milimetre, en fazla sıcaklık 7, enaz sıcak- hk makıs 1 derece idi. Bugün hava kapalı ve rüz- görli geçecektir. ae öpeeale Şarkta ve Aksayı Şarkta ö J —1 Te v İbnissüuda yapılan| suikast! Kral İbnissüut tavaf ile meşgul iken suikast teşebbüsü nasıl oldu Üç hançerli adam kim- Terdi? — Suikast teşebbüsünün sebebi intikam hissi olduğu anlaşılıyor Kartulan babor oklu ı Mekkedeki sukastten kurtulan İbmissüut ve kenı kurtaran oğlu Emir Süut Bayram gür dan hâdiselerin mühimlerinden Hicaz ve Necit hüküm- darı Melik Abdülâzize (Mek- ke)de yapılan suikasttı. Ve zilen — haberlere — göre keni İbnissuut, bayramın birinci gü: 'nü sant sekiz sularında haç fariza ifa eden her Müslü- man gibi Kâbeyi tavaf eder- ken, dördüncü tavafında Ha- cerisevede yaklaşacağı sırada eli hançerli bir adam krala doğru koşmuş ve kendisini yine eli hançerli iki adam da- ha takip etmiştir. Tbnisstdün oğlu Emir Suut, ganilerin birincisini yakalayarak yere yuüvarlamış, bü adamın tekrar yerden kalkıp hareket etmesine imkân kalmadan Kra- Tn muhafız'arı tarafından vu- rularak yere serilmiş, Emir Su- a hücum eden diğer iki avikastçi de ayai akibete uğ- ramıştır. Bunun özercine Kral ile oğlu tayaflarını tamamlıyarak. ko. naklarına gitmiş ve bayram tebrikine gelenleri kabol et- mişlerdi Hâdiseyi mültcakip yapılan tahkiklerden suikasiçilerin Yez men Zeydilerinden oldukları aolaşılmıştır. Tahkikat ilerletilmekte ve canilerin maksatları ile mü. şevvikleri aranmaktadır. Müslümanlar, kâbeyi ve ci- yarını ötedenberi, mukaddes bir yer tanırlar ve Haremi Şe- rifde kan dökmekten sakınır. Ja . Burası, her mülteci için bir emniyet yurdudur. Ve bu c.varda yalnız insan kanı de- ğil her hangi caolı mahlükun da kanı dökülmez. Onun için Kral İbalssuudu, Kâbeyi tavaf ettiği sırada öl- dürmek istiyenlerin teşebbüsü, €n derin nefretle karşıl cak ve bunların müşevvikleri yarsa, esaslı bir dini akideye karşı hareket / ettikleri için ayai nefret ve büsümet hisle- rini paylaşacaklardır. Kral İbnissuut ile oğlu Emi Suudu. öldürmeğe — teşebbüs edenlerin Yemen Zeydiler den olmaları | süvikastın — İnti kom kasdiyle vuku bulduğunu gösleriyor. Malüm olduğu üzere geçen yıl Yemen ile Hicaz ve Necit devleti arasında bir - mühare- be olmuş, Kral İbnisuudun oğ. inde vükübü-. | u Emir Suut Yemeni — istilâ etmiş, nihayet iki taraf barış muşlar, ve aradaki — ihtilaflar hal ounmuştu. Anlaşılan Yes- mende Krai İbnissuudun zafe- rini kukanan unsurlar bu suie kasti tertip ederek İbnissuut kaplay tifade etmek istemişlerdi Kral İbnissuut bugün Aar- bistan yarım adaşının ea bü- yük İdsmını elinde tütan ve Arap birliğinin en büyük reh- beri ve hderi sayılan bir şah- Fakat kral İbnissuut tarafın dan vücude getirilen devlet milli şuuru olgunlaşınış bir küt- leye dayanmaktan - çok uzak- tır. Daha döğrüsü bu devlet İbnissuudun. kılıcına ve kudre- tine istinat ediyor. Onun için kral / İbnissmudün . bu , sırada ansızın ölmesi, Arabistan ya. rim adasında Avrapa devlet- lerinden bir kaçını da alâka- dar edecek, hatta alâkadar onunla kalmıyarak müdahaleye verkedecek bir. takım teşev vüşlere ve avarşilere yol aça- bilir. Bugün kral İbnissut 55 ya- şadadır. Doğduğu zaman kir ve sürgün bir. kişi Gençliğinde beş 00 arkadaşı ile birlikte hareket ederek Arabistan yarım adasının gö beğinde birtakım maceralara girişmiş, daha sonra kendine küçük bir ülke edinmeğe im kân bulmuştu. Onun bu hareketleri, pek mahalli bir mahiyette olduğu için biçbir kimsenin gözüne çarpmıyor. ve hariçte biçbir akis bırakmıyordu. Fakat İbnissnut 1934 yılın. da çölün diplerinden kalkarak Mekke ile Medinenin üzerine yürüdüğü, ve bunları zaptede- rek Şerif Hüseyin cazdan çıkarıp attığı zaman bütün dünyı ve her yerde tanındı. Fakat Kral İbni kibi olan Şerif. Hüseyin ara sında çok mühi be vukubulduğu — halde yine 'Haremişerif,te bir tek damla kan akmadı. Kral İbnissuu. batün Hicazı ee geçirdikten sonra orada Touhare- 'emniyet ve asayişi tahkim ede- bilmeğe ve memleketi refaba kavuşturmağa çalışmakla ta- mındı. Onün geçen yil Yemene karşı ilân ettiği ve kazandığı harp esnasında zaferini suiis- timal etmemesi ve ayni zel bir vaziyete düşmemeğe ehem- iyet vermesi ise, onun le- binde inkişâf etmeğe başlıyan binler, son derece İlerletmişti. Bunun neticesi olarak bu '#ene İslâm aleminin ber tara- fından Mekkeyi siyarete gi- denlerin sayısı (200,000) e ba- Tiğ oldu. Kral İbnissuudun bin senex den fazla bir zamandanberi ihmal olunan ve Aancak deve kafilelerine açık olan çöl yo Junu tamir ederek bu yal üze- rinde otobüs ve otomobil iş- Jetmesi ve bu suratle İran, İrak Sürye ve Filistini Mekke ve Medine ile bağlaması (Mekke) ye gidenlerin artmasına saik oldu. Bugün bu yol ürerinde ve vaktiyle deve sırtında ay- larca süren bir seyyahati üç günde tekmilliyerek Ara istar Di medeniyet âlemine bağla. maktadır. Bu itibar ile Kral İbnissuut busene hayatının en muvaffa- kiyetli yıllarından tes'it ediyor ve busene Mekeye akın eden yüz binlerce ziyaretçiyi görerek “ilk önce kendi aley- hinde tebarüz eden hislerin za- vali karşısında derin bir haz düyüyordu. Bu sene Hicazı ziyaret eden” ler arasında birçok tanınmış imaların bulunması ise, yök ki, kral hnı—uııdll:t zandığı muvaffakıyetten duy- düuğü sevinci kat kat arttır. makta idi. Çünkü gelen tek grafların büyük — maiyeti, — Hindistanın Müslüman — prentlerinden — bir Misar, İran, — lrak, — Sürye eşraf ve ricalinden bir çokları Suudu Arabistanı Ziyarete git mişler ve bu süretle bu sene- 'nin Kurban bayramı eşsiz bir hâdise mahiyetini almıştı. Son evikrst hâdisesinin bu şersit içinde vukubulması, tesir uyandırmakla - beraber, onun muvaffakıyetsizliğe uğraması vaziyette hiç dej gikliğe meydan bırakmıyaca için memnuniyetle karşılan. ÖR İzmirde bir cinayet mağa değer, İzmir 19 — Eşref paşa : hallesinde Hacı Ali caddesinde tatar Kadri ile kardeşi Remzi, kahvelerinin camlarına taş atan İnce Mehmet ve Hüseyin ile kavgaya tutuşmuşlardır. Kavgaya / başkaları da ka rışmıştır. Neticede tatar Kadrl tabanca kurşunile öldürülmüş, Ali adında diğer biri kavgacı ile Kadrinin kardeşi Remzi ve diğer biri ağır yaralanmışları. dır. Zabıta tahkikat yapıyor.